Sisustusdilemma

IMN
Oon tässä nyt puolisen vuotta(!!) jo miettinyt olohuoneen sisustusta, mutta mieli muuttuu koko ajan enkä pääse yhteisymmärrykseen itteni kans :D

Meillä on siis olohuoneessa tiiliseinä (ihan siis tiiliseinä, ei mitään koristetiiltä), joka on tällä hetkellä ruskea. En osaa sävyä sanoa, mutta aika lähelle tätä.
Tiiliseinällä on myös harmaa vuolukivitakka. Tv-kalusteet pitäisi uusia, mutta en tiedä a) haluanko säilyttää seinän ruskeana vai maalata harmaaksi tai b) minkä väriset kalusteet ostan. En halua tiiliseinää ainakaan valkoiseksi maalata, mulla on joku ongelma sen kanssa kun tulee ihan sairaala mieleen.. Sohva ja matto on mustat, verhot valkoiset turkooseilla ja tummanruskeilla kuvioilla. Turkoosia olisi tarkoitus ripotella ympäri huonetta. Asiaa vaikeuttaa vielä se että meillä on ikkunan- ja ovenkarmit tummat. Huone on itsessään melko pieni, joten menee helposti synkän näköiseksi.

Auttakaa nyt joku, ei tätä enää voi venyttää.. :D

Edit: Niin ja tosiaan, tv-kalusteet (taso+kapea kaappi) tulisivat takan viereen tiiliseinälle.
 
Viimeksi muokattu:
kakskybä
Ehdottomasti tiiliseinä harmaaksi! Ruskea imee kaiken valon itseensä + harmaaseen sopii monet värit kuin nakutettu, toisin kun ruskeaan. Mitkä kalusteet aiot vaihtaa ja minkä väriset olohuoneessa on nyt?
 
Meillä talon entiset omistajat ovat maalanneet kaikki tiiliseinät valkoisiksi ja minusta se on ollut hyvä veto! Me itse taas maalasimme vastapäisen seinän hiekan sävyiseksi. Mutta toki joku kiva vaaleanharmaa varmaan teillä sopisi sen vuolukivitakan pariksi. Ja siihen eteen tietysti valkeat tv-kalusteet.
 
IMN
On siis tarkoitus vaihtaa pähkinänruskea lähes koko seinän peittävä tv-taso/hyllystö pelkkään matalaan tv-tasoon, sekä jonkinlaiseen kaappiin/vitriiniin.

Tällaisia kalusteita ollaan katseltu ruskean seinän kaveriksi, mutta tuo ruskea on nyt jotenkin alkanut etoa enkä tiedä sopisivatko tummanharmaan seinän kanssa:
TV-taso AMBER MA-39374 - ON24 Sisustustavaratalo
Kaappihyllyst
TAI
Vitriinikaappi ENEGO TF-28807 - ON24 Sisustustavaratalo
TV- taso ENEGO TF-28731 - ON24 Sisustustavaratalo
 
Viimeksi muokattu:
Mä tykkään kontrasteista, joten sen vuoksi niitä valkeita kalusteita ehdotin. Ja raikastaahan valkoinen pienissä määrin tilaa. Meillä seinät ovat siis pääsääntöisesti valkeat, ja huonekalut tummia (tummaa puuta ja tummanharmaata). Verhot, matto ja tyynyt ovat pääsääntöisesti vaaleita. Lisäksi on lakattua puuta (ikkunoiden puitteet ja ovet sekä portaikko), joka on vuosien varrella kellastunut, mutta olisi iso homma maalata ne jollakin, joten ollaan jätetty silleen.

Niin... siksipä mä oisin sitä mieltä, että tiiliseinä tosi vaaleanharmaaksi, jos noin tummia kalusteita haikailette.
 
Viimeksi muokattu:
kakskybä
Valkkaisin ite melko vaalean sävyn tiiliseinään. Kaveriksi valkoinen matala tv-taso (mahdollisesti yläpuolelle jokin mätsäävä kaappi). Toisaalta taas koivun värisetkin huonekalut sopivat kivasti harmaan (paremmin valkoisen toki, monia eri sävyjä löytyy) ja turkoosin kanssa yhteen. :)

Nähdäkseni kokonaisuudesta tulisi tosi pimeä, jos ruskeaa seinää vasten on kovin tummia huonekaluja. Vaaleampaa seinää vasten pääsee tummemmatkin paremmin oikeuksiinsa. Juurikin joku hiekan sävy sopisi kivasti tummien huonekalujen taakse ja sopisi myöskin turkoosin kanssa.
 
IMN
Joo siis ei oo nuo valkeat kalusteet poissuljettuja :) Nuo mitä tuohon laitoin oli vain lähinnä mieluisimpia kalusteita mitä ollaan löydetty kun ajateltiin seinän pysyvän ruskeana.

Huoneen päätyseinä on täysin valkoinen ja tyhjä (olisi tarkoitus laittaa pari lack-tyylistä hyllyä) ja tiiliseinää vastapäinen seinä on lähestulkoon pelkkää ikkunaa, joten kovin pimeän oloista huoneesta ei helposti saa. Enemmänkin yritän välttää sitä että seinä olisi "tukossa", kuten nyt kun seinä ja iso hylly ovat ruskeita.

Hiekan sävy seinään kyllä muuten houkuttelisi, mutta sen toimiminen harmaan takan kanssa on sitten vähän siinä ja siinä :p Takan väriä kun ei noin vain vaihdeta :D
 
Hae maalikaupasta niitä sävykortteja, joiden kanssa voit kotona verrata mikä väri/sävy sopisi parhaiten teille. Niin mä tein, kun piti keittiön puolelle tuohon tiiliseinään päättää sävy, jonka piti sopiman myös tummanruskeiden seinähyllyjen kanssa. Eli keittiössä meillä on ruskeat hyllyt harmaalla seinällä =)
 
IMN
Onko teillä sitten harmaa enemmän siniseen taittuvaa vai ihan puhtaan harmaata? :)
Hirveästi näkyy joka paikassa sinertävän harmaan ja ruskean yhdistelmiä mutta en jotenkin osaa edes luoda mielikuvaa puhtaan harmaasta ja ruskeasta. Muutenkin vaikeaa kuvitella miltä jokin väri näyttää juurikin tiiliseinällä, tasaiselle seinälle kun on paljon helpompi.. Kävi joskus mielessä myös että tasoittaisi tiiliseinän osittain. Takan kohdalta jättäisin entiselleen paitsi maalaisin valkoiseksi, mutta tuosta tv-taso/hyllystö-hässäkän kohdalta tasoittaisin ja maalaisin tummanpetroolinsiniseksi.. Näitä visioita on ollut niiiin monta tässä kuukausien aikana... :D
 
Ehkä enemmän violettiin taipuva harmaa. Väri ei tässä kuvassa ole ihan aito, vaan näyttää enemmän violetilta kuin oikeasti. Kuva on otettu muutama vuosi sitten seinän maalaamisen jälkeen. Hyllyjen ja puusohvan sävy on mustamarja (tosi tummanruskea).

 
IMN
Hyvinhän tuo näyttää passaavan :) Meillä vaan ei tiiliseinän pinta (valitettavasti..) ole noin tasainen, vaan hieman "röpelöisempi", mutta sain kyllä jonkinlaisen käsityksen.

Oon alkanu tulla siihen tulokseen että kun huone jo nyt ruskeallakin seinällä on jotenkin kolkon oloinen, että taidan maalata tiiliseinän jollakin rusahtavan harmaalla, kuten tuo stauroliitti ylemmissä linkeissä. Mikäköhän tässäkin nyt on niin vaikeaa päättää yhden seinän ja kalusteiden väri :D Ainahan niitä voi kuitenkin muuttaa, jos siltä tuntuu.. Ootan kai jotaki ahaa-elämystä :D

Edit: Paria minuuttia myöhemmin stauroliitti ei näytäkkään enää menevän yhtään ruskeaan päinkään.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Hyvinhän tuo näyttää passaavan :) Meillä vaan ei tiiliseinän pinta (valitettavasti..) ole noin tasainen, vaan hieman "röpelöisempi", mutta sain kyllä jonkinlaisen käsityksen.
Jeps... meillä se röpelöisempi pinta on olkkarin puolella, joka on tuon seinän toisella puolella siis :) Ja se on valkoinen seinä. Eikä se ihan valkoiselta näytä itse asiassa koskaan, koska varjot ja valo vuorottelevat siinä ja tekevät pinnasta elävän.

Oiskohan mulla siitä kuvaa... *hetko vaan, etsin vähän*

 
Viimeksi muokattu:
uuuuu
Me maalattiin juuri meidän seinä vuolukivitakan takaa mustaksi. Väri oli takorauta eli juuri sama kuin takan luukut. Tuli muuten hyvän näköinen. Huoneen muut seinät ovat valkoisia ja beigeen taittuvaa harmaata. Mustaa vasten valkoinen ei näytä "sairaalalta"

Tai maalaa seinä musta, turkoosi, valkea/vaaleanharmaa raidalliseksi sillain, että musta on pää osassa. Maalaa vaakaan, jos haluat huoneelle leveyttä ja pystyyn jos haluat korkeutta. Maalaa musta raita telkkarin kohtaan, jolloin telkkari hukkuu seinään. Raita seinään sopis sitten yks väriset verhot tai esim. rinnakkain vaalea ja turkoosi verho. samat värit sitten tyynyihin.
 
IMN
Tallu Joo, tuo pinta onkin lähempänä meidän seinän pintaa :) Silti näyttää nätimmältä, en tiedä mikä tuossa meidän seinässä on kun en tykkää siitä yhtään :D Takan takia kuitenkin on kaikista käytännöllisintä etten lähde seinää tasottelemaan vaikkei niin silmiä hivelekkään..

Tuota mustaa, juurikin takorauta-sävyä, oon itse asiassa joskus miettinytkin :) Mustaa seinää vasten vaan on vaikea ajatella huonekalujen värejä, vai sopiiko siihen melkeinpä kaikki (esim. tuo aiemmin linkittämäni Enego-sarja)? Ja liekkö tuo meidän seinäala liian iso maalattavaksi niin tummaksi, kun seinällä on pituutta n. 3-3,5m ja jatkuu vielä puolisen metriä eteisenkin puolelle? :/
Raidallinen voisi olla vaikea toteuttaa kun leveyttä en ainakaan halua muutenkin käytävämäiselle olohuoneelle lisää ja pystyraidat on vähän hankala tiililadontaan toteuttaa.
Verhot on tosiaan jo valko-ruskea-turkoosi sekä ruskea paneeliverho limittäin. Sohvatyynyt on osa turkooseja ja osa samaa kuosia kuin tuo kuviollinen verho :)

Miten tämä olohuone on niin vaikea :D Yleensä visioin huoneen sisustuksen hetkessä, mutta tuo tiiliseinä on kyllä mun mielikuvitukselle aivan liikaa.. Varsinkin kun se on mun mielestä väärällä seinällä. Olisi helpompi jos olisi päätyseinä kyseessä ja jos ei vaikuttaisi eteisenkin sisustukseen. Eteiselle sinänsä on se ja sama, siellä kuitenkin on vain valkoista seinää, valkoiset kaapin- ja huoneidenovet ja musta eteispenkki.
Vai oonkohan vaan liian tarkka? :LOL: Seinähän se kuitenkin vain on.
 
Viimeksi muokattu:
"jips"
Ehkä enemmän violettiin taipuva harmaa. Väri ei tässä kuvassa ole ihan aito, vaan näyttää enemmän violetilta kuin oikeasti. Kuva on otettu muutama vuosi sitten seinän maalaamisen jälkeen. Hyllyjen ja puusohvan sävy on mustamarja (tosi tummanruskea).

Onko toi väri Tikkurilan värikartan sävy Shantung? Me maalasimme uuden kotimme keittiön ja kodinhoitohuoneen kokopaneeliseinät tuolla, ja väri vaikuttaisi harmaan sijasta olevan meidän kotimme valossa lähemmäs vanhaa roosaa. :D Tykätään silti hirveästi, vaikka "pienoinen" yllätys tuo väri lopulta olikin.
 
[QUOTE="jips";28687998]Onko toi väri Tikkurilan värikartan sävy Shantung? Me maalasimme uuden kotimme keittiön ja kodinhoitohuoneen kokopaneeliseinät tuolla, ja väri vaikuttaisi harmaan sijasta olevan meidän kotimme valossa lähemmäs vanhaa roosaa. :D Tykätään silti hirveästi, vaikka "pienoinen" yllätys tuo väri lopulta olikin.[/QUOTE]

Saattaa olla, tosin vaikea sanoa varmasti, enkä pysty enää sitä mistään tarkistamaan. Paljon on tuon sävyinen kyllä, mutta olisiko hiukkasen tummempi...
 

Yhteistyössä