sokerirasitus, en aio mennä.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Neuvolasta tuli lähete sokerirasitukseen painonnousun takia, ei muita riskitekijöitä. Ensin olin menosssa, mutta eilen rupesin kattelemaan ohjeita. 20.00 syömättä seuraavaan aamuun, vain lasin vettä saa juoda. Mun pitäisi ekana viedä lapsi kouluun, siinä menee tunnin verta joka aamu aikaa, ja sen jälkeen bussilla kaupunkiin, sitten se litku juoda, olisi sama kuin söisi purkin suklaata aamupalaksi :( Juu ei kiitos, mä en vaan pysty tohon!

Asia olisi aivan eri jos voisin suoraan sängystä omalla autolla hurauttaa sinne mutta ei näin...

En tiedä mitä neuvolassa sanon, mutta en mä pysty olemaan syömättä noin pitkään, ja kävelemään pitkiä matkoja siinä samalla.
 
"Kaisa"
Eikö kukaan muu pysty sinä aamuna hoitamaan lapsen kouluun vientiä.. niin ja turvallisempi se on nälkäisenä mennä linkulla, mitä autolla .. otat eväät mukaan ni saat syödä heti kun rasitus on tehty. Sinun ja vauvan parhaaksihan se on.
Voit tietty kysyä mittaria kotiinki
 
Non compos mentis
Mittarit maksavat alle 20 euroa. Sen voisi sitten ottaa heti aamulla herättyä. Kysy, kävisikö kotona tehty paastoarvo ensi alkuun? Jos siinä olisi useampana aamuna häikkää niin sitten rasitus. Miksei lapsi saa koulukyytiä, jos noin pitkä matka?
 
"vieras"
Ei mullakaan ollu mitään riskitekijöitä, olin normaalipainoinen raskauden alussa. Paino lähti hurjaan nousuun normaalista syömisestä huolimatta ja niin vain oli sokerinrasituskokeessa kaikki arvot ihan hurjasti päin peetä. Tämä todettiin niin myöhään, että vauva ruokavaliohoidosta kasvoi 5 kiloiseksi.
 
No ohhoh...mä herään aamulla klo 6:30-7:30, ulkoilutan koirat, lähetän esikoisen kouluun, herätän pienet, syötän heille aamupalan, sitten touhutaan päivän touhuja ja ulkoillaan, teen heille lounaan, syötän, laitan päikkäreille ja tuossa klo 12-13 pintaan sitten syön aamupalan.

Jotta koitahan nyt vaan saada asenne kohdilleen...kyllä sä siitä selviät jos päätät selvitä :)
 
Jaaha.. Vastustin itse rasitukseen menoa, mutta kappas vain raskaudenajan diabetes mulla sitten olikin ja mulla ei paino noussut raskaudessa kuin 5 kg, että ei ne aina painon takia sinne laita, jos vaikka pississä on näkynyt jotain "poikkeavaa".. Vastuutonta jättää menemättä, mut hei jokainen tyylillään...
 
"vieras"
Turha sitten parkua täällä, kun vauva on synnyttyään teholla sokeritiputuksessa. Hommat jonkun toisen viemään lapsen kouluun yhtenä aamuna. Ennen tuota testiä ja sen aikana ei pitäisi pahemmin liikkua, ettei se vääristä tuloksia.
 
No ohhoh...mä herään aamulla klo 6:30-7:30, ulkoilutan koirat, lähetän esikoisen kouluun, herätän pienet, syötän heille aamupalan, sitten touhutaan päivän touhuja ja ulkoillaan, teen heille lounaan, syötän, laitan päikkäreille ja tuossa klo 12-13 pintaan sitten syön aamupalan.

Jotta koitahan nyt vaan saada asenne kohdilleen...kyllä sä siitä selviät jos päätät selvitä :)
Sullahan on vinksallaan aikataulu ja muidenkin pitäs pystyä? Teitkö ton saman aikataulun raskaanakin kun toinen vie sulta kokoajan energiaa?
 
"vieras"
Ja olet raskaana..?!!? :eek::eek::eek:

Ei herranjumala sentään.
NYT otat itseäsi niskasta kiinni ja lakkaat valittamasta nainen. Se on yksi saakelin ainoa aamu sinun elämästäsi. Ota evästä mukaan niin että saat kipattua ne kurkustasi alas HETI kun koe on ohi.

Se on LAPSEN hyvinvoinnille ennenkaikkea se sokerirasitustesti, itsesi myös.
Tee mitä on tehtävä ja lopeta nurinat! :headwall:
 
ap
Toisekseen, olisi lopputulos mikä tahansa, en pystyisi pistelemään itseäni monta kertaa päivässä. Painonnousu johtuu varmasti liikunnan yhtäkkisestä totaalisesta lopettamisesta, ja jatkamalla samalla ruokavaliolla + tupakoinnin lopetus, nousee se paino muillakin jotka lopettaa. Aamuhommat kotona ja kävely koululle vie aikaa.
Ennen tosiaan kävin salilla/juoksemassa 4-5 kertaa viikossa, nyt selkäkipujen takia hyvä kun pystyn lähikauppaan kävelemään. Sama ruokavalio, onko joku ihme että painoa tulee?!!
Sokerirasituksessa olisi sopivia aikoja, niin että pääsisin lapsen kouluun viennin jälkeen sinne, kun olisin jo viikolla 30 raskaana. suositus olisi tehdä viikolla 26, viimeistään.

Ja edelleen, asia olisi eri jos ei tarvisi hoitaa yksin joka aamu näitä aamuhommia. Kerran tein sen virheen etten syönyt "kuin vähän jugurttia" aamulla, ja saatoin lapsen kouluun ja kävelin lähikauppaan, meinasin pyörtyä kassajonoon, ja olo helpotti vasta kun pääsin kotiin ja pitkälleen, suuhun jotakin joka pitää verensokerin tasaisena. Luulin oikeasti että en selviä kotiin sitä matkaa, meinasi ostokset jäädä matkalle :(

Helppo on syytellä, jos itse ei ole samaa kokenut, helppo raskaus, mies hoitaa aamuhommat, ja autolla hurauttaa 15min paastolla terkkariin, eikä tule huono olo siitä kun verensokeri nousee nopeasti sen litkun jälkeen. Kyllä minäkin olisin sormi pystyssä, juu, ja kiillottaisin omaa sädekehää.
 
Sullahan on vinksallaan aikataulu ja muidenkin pitäs pystyä? Teitkö ton saman aikataulun raskaanakin kun toinen vie sulta kokoajan energiaa?
Kyllä mun mielestä muidenkin pitäisi pystyä paastoamaan sinne sokerirasitustestiin saakka. Harvemmin se sokerirasitustesti on sentään klo 12-13, eikö. Jotta en kyllä näe miksi aikuiselle ihmiselle on NIIN suuri ongelma paastota jos kyse kuitenkin on lapsen terveydestä.

Ja kyllä, mä olen syönyt näin jo monta vuotta, sisältäen kaikki raskaudet.
 
ymmärrän
Ei kaikilla ole jotain toista, hoitamaan lasta kouluun aamulla. Ja ymmärrän kyllä ap:ta, en itsekään tuossa tapauksessa siihen pystyisi. Itselle tulee aina niin huono olo siitä rasituksesta (ja paastosta sitä ennen) että viimeksi kun olin siinä raskausaikana, niin meinasi taju lähteä. Oksetti ihan pirusti, henkihieverissä makasin siellä sairaalan käytävällä odottaen, että se toinen ja kolmas mittaus otetaan. Ja kuten tiesin, ei niissä ollut mitään vikaa. Päinvastoin, olivat niin alhaiset, että hoitajatkin ihmettelivät kuinka voi mennä se toinen ja kolmas luku alemmaksi kuin ensimmäinen. Ja silti ei aiheuttanut mitään jatkotoimenpiteitä.
 
Ei tässä oo sädekehästä kyse. Toisekseen, ei pakosti tarvii alkaa heti piikittään vaan noudattaa ruokavaliota. Ja kolmanneksi, kyllä sitä kummasti pystyy piikittään jos toinen vaihtoehto ois kooma ja kuolema (en tosin tiiä voi rd:ssä noita tulla....)
 
ap
[QUOTE="vieras";21943156]Turha sitten parkua täällä, kun vauva on synnyttyään teholla sokeritiputuksessa. Hommat jonkun toisen viemään lapsen kouluun yhtenä aamuna. Ennen tuota testiä ja sen aikana ei pitäisi pahemmin liikkua, ettei se vääristä tuloksia.[/QUOTE]

Kun kaikilla EI ole ketään joka aamulla tulisi ja veisi lapsen kouluun.
 
Toisekseen, olisi lopputulos mikä tahansa, en pystyisi pistelemään itseäni monta kertaa päivässä.

Helppo on syytellä, jos itse ei ole samaa kokenut, helppo raskaus
Mulla on ollut todella vaikea raskaus mutta silti ajattelen vauvan parasta. Mulla on paha veri- ja neulakammo, laitan muun ihmisen pistämään aluksi muutaman kerran jotta totun siihen laitteeseen ja toimenpiteeseen, pieni nippaisu ja pisarahan se vain on. Ymmärrän siis sinuakin, mutta tärkeintä on vauva. Diabeteshoitaja sanoi, että on oikeesti vakava asia jos vauva kehittyy liian isoksi mutta keuhkot jäävät kehittymättä kunnolla ja joka on vaikea synnyttää alakautta. Kyllä mä ainakin otan tämän vakavasti!
 
"nanna"
Mul kolme rasitusta takana. Ei mikään miellyttävä olo ollut niiden aikana, mutta pitää ottaa huomioon, että tehdään vauvasi ja sinun hyvinvoinnin turvaamiseksi. Mieti mikä on sulle oikeasti tärkeää.
 

Yhteistyössä