sopiiko "maan korvessa..." laulu ristiäisiin?

  • Viestiketjun aloittaja app
  • Ensimmäinen viesti
Suojelusenkeli
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja karmivaa:
Mä olen tottunut kuulemaan sitä vain lapsen hautajaisissa, en osaa ajatella ristiäisiin...
Kappalehan kertoo suojelusenkelistä, miksi ei kävisi myös ristiäisiin?
Enkelistä joka saattaa lasta taivaaseen tämä kertoo.
No kyllä se ihan on tulkinnasta kiinni miten sitä kuuntelee. Kyllä sitä voi surumielisenä ajatella hautajaisiinkin, mutta minä ainakin laulan sitä lapsellemme ajatellen suojelusenkeliä hänen elämässään, joka lopulta joskus sadan vuoden päästä vie kotiin, taivaaseen, hamassa tulevaisuudessa. Mutta siinähän lauletaan että "Piankos lapsonen langeta vois, jos käsi ei enkelin kädessä ois", ja minusta tuo kertoo elämästä! Siis siitä että on vaaroja ja pahoja houkutuksia mutta enkeli suojelee elämän tiellä.
Että aion kyllä jatkossakin laulaa lapselle samaista biisiä.
Juuri tätä minäkin tarkoitin!

Suojelusenkeli saattaa lasta taivaaseen koko tämän elämän ajan, ei siinä laulussa laulaet juuri nyt kuolevasta lapsesta. Maan korvessa kulkevi lapsosen tie tarkoittaa tätä elettävää elämää ja suojelusenkeli kulkee lapsen vierellä varjellen tätä lankemiselta.
 
luut kurkkuun!
Psykologiset tulkinnat

Lastenpsykologian ja -psykiatrian, sekä erityisesti varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhdeteorian näkökulmasta on myös esitetty eräitä tulkintoja (suojelus)enkeleistä. Muun muassa Lieberman ym.[1] ovat esittäneet että suojelusenkelin hahmo edustaa sekä lapselle että myöhemmin aikuiselle sitä (jungilaisesti tulkiten arkkityyppistä) hoivan antajan, äidin ja isän tai muun tärkeän kiintymyssuhdeobjektin hahmoa joka suojaa, kantaa käsillään, pitää kädestä, ohjaa ja opastaa sekä erityisesti tyynnyttää lasta läheisyydellään ja sanoillaan emotionaalisesti haastavissa tilanteissa. Myös virsien sanat "kanna käsilläsi", "pidä lähelläsi", "käsi enkelin kädessä" ja "isän käsillä" tai "isän sylissä" on nähty viittaavan tähän alkuperään. Esimerkkinä tästä voisi toimia esimerkiksi tunnettu "Suojelusenkeli" -laulu:

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, Hänt' ihana enkeli kotihin vie. niin pitkä on matka, ei kotia näy, vaan ihana enkeli vierellä käy.

On pimeä korpi ja kivinen tie. Ja usein se käytävä liukaskin lie. Oi pianhan lapsonen langeta vois, jos käsi ei enkelin kädessä ois.

Ja syntikin mustia verkkoja vaan on laajalle laskenut korpehen maan. Niin pianhan niihinkin tarttua vois, jos käsi ei enkelin kädessä ois.

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Hänt' ihana enkeli kotihin vie. Oi, laps' ethän milloinkaan ottaakaan vois sä kättäsi enkelin kädestä pois.

On esitetty, että vanhemman hoitaessa myöhemmin omaa lastaan nämä ylisukupolviset varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen sekä hoivan ja huolenpidon mallit aktivoituvat ja ovat se rakennelma joka tuottaa riittävän hyvää vanhemmuutta sekä ovat myös malli ja rakenne joka aktivoituu myöhemmissä vaara- ja stressitilanteissa. On esitetty, että suojelusenkelin hahmo, enkelitulkinta ja sanat ym. voisivat olla osin kumpuamassa siitä sisäistyneestä kiintymyksen ja hoivan sekä huolenpidon mallista josta vauva ja lapsi aikanaan sai nauttia ja joka myöhemmin sisäistyin kiinteäksi mutta heikosti tiedostetuksi osaksi hänen ydinpersoonallisuuttaan.

'Fraiberg and her colleagues (1975) introduced the metaphor "ghosts in the nursery" to describe the ways in which parents, by reenacting with their small children scenes from the parents' own unremembered early relational experiences of helplessness and fear, transmit child maltreatment from one generation to the next. In this article we propose that angels in the nursery-care-receiving experiences characterized by intense shared affect between parent and child in which the child feels nearly perfectly understood, accepted, and loved-provide the child with a core sense of security and self-worth that can be drawn upon when the child becomes a parent to interrupt the cycle of maltreatment.'[1]


Näin sanoo wikipwdia.
 
ihmettelijä
EI laulu ole todellakaan mikään hautajaislaulu vaan kertoo nimenomaan lapsen ja ihmisen matkasta maan päällä, että maallisessa ja vaikeassa elämässä enkeli on aina turvana ja mukana ja johdattaa kohti oikeaa. Mutta itse laulaisin vaan kaksi ekaa säkeistöä, kolmas on liian synkkä ja itse haluan että lapsi saa itse valita uskontonsa jne isompana, eli "ottaa kätensä enkelin kädestä pois" jos niin tahtoo.



Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.
Hänt' ihana enkeli kotihin vie.
Niin pitkä on matka, ei kotia näy,
:,: vaan ihana enkeli vierellä käy. :,:

On pimeä korpi ja kivinen tie
ja usein se käytävä liukaskin lie.
Oi, pianhan lapsonen langeta vois,
:,: jos käsi ei enkelin kädessä ois. :,:

Ja syntikin mustia verkkoja vaan
on laajalle laskenut korpehen maan.
Niin pianhan niihinkin tarttua vois,
:,: jos käsi ei enkelin kädessä ois. :,:

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.
Hänt' ihana enkeli kotihin vie.
Oi, laps' ethän milloinkaan ottaakaan vois
:,: sä kättäsi enkelin kädestä pois. :,:
 
Naapis
...kyllä koskaan ole tuota ajatellut kuolemaan liittyvänä lauluna, vaan tosiaan suojelusenkelistä tällä maallisella matkalla.
Toinen ihana laulu on se, jossa lauletaan; tahtoisin toivoa sinulle, jotakin oikein hyvää, enkelin siipien havinaa ja iloa, onnea syvää....
En kyllä yhtään muista kenen biisi tuo on.
 
xxx
Tuo on lasten siunaustilaisuuksissa useiten käytetty laulu, joka löytyy myös virsilistoista lapsen hautajaisiin, vaikka ei varsinainen virsi olekaan. Eli en laulais ristiäisissä.
 
Kata-76
Minun mielestä liian synkkä "virsi" ristiäisiin, vaikka mies sitä kovasti kannattikin. Meillä laulettiin "Jumalan kämmenellä" ja "Mä silmät luon ylös taivaaseen".
 
Sopii miusta niin ristiäisiin kuin hautajaisiinkin. Enkeli kulkee lapsen rinnalla niin elämässä kuin kuolemassa. "Pianhan lapsonen langeta vois" viittaa miusta syntiin lankeamiseen ja "ethän lapsonen milloinkaan ottaa sä vois sun kättäsi enkelin kädestä pois" kuvaa yhteyttä Jumalaan ja hengellisyyteen, että lapsi ei hylkäisi Jumalaa.
 
hm
Mä oon laulanu sen luokkakaverini hautajaisissa ja hänen kuolema tulee mieleen aina ku sen kuulen.. Minusta se on vähä synkkä eikä ehkä paras mahdollinen valinta ristiäisiin.. Mut toki varmasti yhdistän omat kokemukseni ja tunteeni siihen.. voihan se toiselle olla ihana ja iloinen laulu :)
 

Yhteistyössä