Sovittiin että synnytän yksin.. :(

  • Viestiketjun aloittaja Ahdistus
  • Ensimmäinen viesti
minnee
Oisko sun mahdollista saada vaikka ystävä sinne tueksi? Tai ammattidoula? Joku, joka olisi kanssasi edes osan aikaa, jos mies ei pääse? Tai jos saisit vaikka siellä jonkun opiskelijan kaveriksi? Yleensähän heidän on vaikea päästä synnytyksiä seuraamaan, joten voisi olla molemmin puolin hyvä kokemus. :)

Toivottavasti ongelmaanne löytyy joku ratkaisu. Ja voihan se olla, että olet jo sen verran kokenut synnyttäjä, että olosi on rauhallinen ja synnytys sujuu nopeasti, eikä miehen poissaolo vaikuta niin ahdistavasti. :)
 
"lintunen"
Te jotka ehdotatte maksettua (esim. MLL) hoitajaa, niin miten te kuvittelette, että sellaisen saa yöksi parin tunnin varoitusajalla? MLL:n toimistotkin ovat varmaan joka paikassa auki vain virka-aikaan. Tuttu MLL-hoitaja olisi varmaan ainoa mahdollisuus, mutta sellaiseen pitäisi alkaa jo pikaisesti tutustua ja pitäisi olla sellainen jolle voi soittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa ja hän on aina valmiina ja selvin päin.
 
mmjki
Mitä jos kysyisit ystävääsi synnytykseen mukaan. Itse olen ollut kahdessa ystäväni synnytyksessä mukana, ja aivan ihanaa ollut, lähtisin koska vain uudestaan. On lapsen syntymä vain niin ainutlaatuinen kokemus.
 
ssss
Mä en ymmärrä miten omat siskot voivat olla LIIAN kiireisiä auttamaan omaa siskoaan?! Joo toki moni käy töissä ja on omia lapsia ymym... Mutta yleensä asiat saa järjestymään jos halua on.
Mulla ei siskoa ole ja toinen veljistäkin asuu 500km:n päässä joten häntä ei ihan äkkiseltään apuun saa, mutta voisin lyödä pääni pantiksi että hänkin (vaikka on itse lapseton) auttaisi jos asuis lähempänä ja toinen veljeni auttaisi myös.

Eikö tosiaan olisi ystävää joka voisi olla lasten kans? Monestihan se on vaan muutaman tunnin juttu, niin tuskin mahdottomia muutoksia ja uhrauksia ystävänkään tarvis tehdä...
 
.........
[QUOTE="anne";27435664]Olisit miettinyt asioita ennenkuin aloitte 3 tekemään,nuo asiat pitää ottaa huomioon.[/QUOTE]

Että ei lapsia,jos mies/isä ei pääse synnytykseen,niinkö?
 
"aapee"
Mulla on synnytykset kestäneet yli 10 tuntia. Kun olisikin nyt nopeasti ohi :D
Illalla / yöllä synnytyksen käynnistyessä joudun kyllä menemään yksin :( Mutta päivällä olisi mahdollista saada luottettava hoitaja ainakin joksikin aikaa.

Sisko tarjoutui lähtemään synnytykseen mukaan,mutta en tiedä,liian intiimi tapahtuma ehkä.

Synnytys yksin varmasti onnistuu ihan hyvin, aika vaan voi käydä aika pitkäksi,kun ei kätilö kerkeä seurana istumaan :D Vopisikohan muuten kysellä jo etukäteen onko opiskelijoita mahdollista saada mukaan?
 
Ite synnytin meiän kuopuksen yksin, johtuen tosin siitä että mies ei ehtinyt sairaalaan kun vesien menosta (jolloin soitin miehelle että vois alkaa tulla) meni 7 min kun kuopus oli maailmassa :D En ole kokenut miehen läsnäoloa mitenkään erikoisena missään synnytyksessä, johtuen ehkä siitä että hän ei ole mikään "kanaemo" hääräämässä siinä ympärillä vaan lähinnä seuraili hiljaa sivusta.
 
Määä
No eihän sillä miehellä oikeasti siellä mitään virkaa ole. Turha tehdä asioista suotta hankalaa, jätä suosiolla mies hoitamaan lapsia.
Mä synnytin toisen yksin, kun ei isää kiinnostanut, enkä kyllä usko että muakaan olisi siinä parisuhdetilanteessa ilahduttanut sen läsnäolo.
Tosin viimeisessä käynnistyksessä mulla oli sitten opiskelija kaverina, sanoin heti, että jos sellainen olisi paikalla, niin mua ei haittais jos tulisi. En mä kyllä tiedä oliko siitäkään sen suuremmin apua.
 
ammattisynnyttäjä
Ymmärrän alkuperäisen ajatukset, mutta ratkaisua ei varmasti löydy hänen ajatusmallillaan: niitä turvaverkkoja ei vaan ilmesty tyhjästä vaan niitä täytyy rakentaa kuukausien ja vuosien ajan. Ystävyys- ja sukulaissuhteita tulee vaalia siten että yhteisö auttaa jäseniään ikäänkuin "automaattisesti". Itse olen huomannut tämän sillälailla, että kun itse on ollut tarjoamassa apuaan toisten vaikeissa paikoissa, saa itsekkin miltei anelematta apua.

Tämä vaatii asennetta ja nöyryyttä ihmissuhteilta: kyllä sille naapurillekin kehtaa soittaa keskellä yötä ja pyytää apua, kunhan on tutustunut jo pitkän aikaa aiemmin heihin :) Toivottavasti ap:lla on riittävästi aikaa laskettuun aikaan...
 
Opiskelijaa kannattaa tosiaan pyytää mukaan, mulla oli opiskelija esikoisen synnytyksessä mukana, tosin vain avautumis vaiheessa, mutta tykkäsin tosi paljon! Oli mies kyllä kans mukana, mutta jos olisin ollut yksin olisi se opiskelijan tuki ollut kyllä riittävä. Harmittelin kun en toisen synnytykseen saanut opiskelijaa mukaan.
Kannattaa siis kysyä jos olisi vaan opiskelijaa mahdollista saada mukaan!

Sanoit että avautumisvaiheessa on miehestäsi ollut eniten tukea, niin voihan sitä yrittää pitkittää sitä sairaalaan lähtöä ja olla kotona miehen kanssa.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja ammattisynnyttäjä;27437971:
Ymmärrän alkuperäisen ajatukset, mutta ratkaisua ei varmasti löydy hänen ajatusmallillaan: niitä turvaverkkoja ei vaan ilmesty tyhjästä vaan niitä täytyy rakentaa kuukausien ja vuosien ajan. Ystävyys- ja sukulaissuhteita tulee vaalia siten että yhteisö auttaa jäseniään ikäänkuin "automaattisesti". Itse olen huomannut tämän sillälailla, että kun itse on ollut tarjoamassa apuaan toisten vaikeissa paikoissa, saa itsekkin miltei anelematta apua.

Tämä vaatii asennetta ja nöyryyttä ihmissuhteilta: kyllä sille naapurillekin kehtaa soittaa keskellä yötä ja pyytää apua, kunhan on tutustunut jo pitkän aikaa aiemmin heihin :) Toivottavasti ap:lla on riittävästi aikaa laskettuun aikaan...
iso suku on,mutta apua ei saa.Mutta päinvastoin itse saa olla auttamassa koko ajan. Olen tunnin päästä lähdössä kuskiksi,pari päivää sitten vein ruokaa jne......Kun kysyin täksi päiväksi lapsenvahtia n.tunnin ajaksi (ihan pakkotilanne,mulla on ultra eikä saa lasta ottaa mukaan!!!!), ensin suostui mutta eilen myöhään illalla perui.....Eli joudun sen ultran perumaan,jos ei mies saa vapaata.
Eilen tuli itku oikeasti, että ei voi olla totta....
 
Mä itse lähetin miehen vielä kotiin synnärin parkkipaikalta, kun totesin synnytyksen kuitenkin kestävän. Kävi kuitenkin niin ettei synnytys siinä vaiheessa kestänyt enää pitkään, eikä mies kerinnyt paikalle. Jälkeenpäin ajateltuna oli hyvä ettei kerinnytkään, sillä kuopuksesta en saanut mitään kivunlievityksiä ja oli ns. hankalampi kokemus.
 
jup
Itse olen ajatellu asian siltä kantilta, että missä siitä miehestä synnytyksen aikana on eniten hyötyä. Kahden nuorimman kohdalla lopputulos on ollut se, että minä synnytän yksin ja voin keskittyä pelkästään synnytykseen, kun mies hoitaa sillä aikaa isommat tenavat. Tiedän, että muut lapset ovat parhaassa mahdollisessa hoidossa, eikä heilläkään ole mitään erokriisiä tai nukkumisongelmia sillä aikaa. Ja hyvin on sujunut. Jos vielä lapsia saan, sama järjestely tulee olemaan käytössä. Sinäkin pärjäät salissa yksin, jos haluat :)
 
"vieras"
Itse olen myös molemmat lapset synnyttänyt yksin, mies ei ollut halukas lähtemään mukaan enkä kokenut tarpeelliseksi siihen pakottaa. Miehen sisko kyllä oli sitä mieltä että miehen pitää ehdottomasti olla mukana. Meillä oli tuohon aikaan maatila niin mies ei kyllä noin vain olisi mukaan päässytkään.
 

Yhteistyössä