Streptokokki

Kävin eilen synnytystapa-arviossa, ja siellä huomasivat, että hups heijaa - mulle ei oo huomattu kertoakaan, että kuukausi sitten otetusta emätinnäytteestä on löytynyt streptokokki (++)! Tulokset piti tulla kirjeitse kotiin, jos niissä oli jotain poikkeavaa. Tuo näyte otettiin ennenaikaisten supistusten takia.

Hoidoksi kuulemma tulee antibiootti-tippa synnytyksessä. Nyt rv 39. Tietääkö kukaan, oisko tätä voinut hoitaa aiemmin suun kautta otettavalla antibiootilla? Onko riskiä, että tarttuu vauvaan? Mitä siitä voi seurata?
 
Lukenut jostain
..että tuo on bakteerivaginoosi ja liittyy myös suun streptokokkien määrään. Aiheuttaa ilmeisesti keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä. Muistaakseni voi aiheuttaa mm. verenmyrkytyksen vauvalle, jos ei hoideta.
 
Pyrystiina
Mulla on todettu molemmissa raskauksissa streptokokki. Ekassa ++ ja toisessa +++. Ensimmäisessä raskaudessa sain antibiootti kuurin rv20, koska kärsin supistuksista. Antibiootti ei kuitenkaan auttanut supistuksiin ja uutta kuuria en saanut. Synnytyksessä sain antibiootin suoraan suoneen. Vauva syntyi rv41+1.

Toisessa raskaudessa näyte otettiin vasta rv39, vaikka tiedettiin että minulla streptokokki hyvin tod.näk. onkin. Streptokokki huomioitiin synnytyksessä antibiootti liuoksella.

Streptokokkihan on monella naisella luonnostaan elimistössä. Yleensä raskauden aikana saa siihen kuurin vain jos on oireita (supistuksia). Ongelmahan on se, että streptokokki palaa helposti taas kuurin päätyttyä. Synnytyksessä streptokokki huomioidaan antamalla antibiootti suoraan suoneen. Streptokokki voi periaatteessa tarttua lapseen myös jo raskausaikana, mutta tämä on erittäin harvinaista. Tartunta voi lapselle aiheuttaa vakavan yleisinfektion.

 
Nainen
Pidä ehdottomasti huoli, että huomioivat streptokokkibakteerin sairaalassa. Erästä vauvaa ei lääkitty ja noin viikon iässä alkoivat hirveät yleisoireet ja tilanne oli vakava. Lapsi oli sairaalassa viikon ja yritäppä siinä sitten imettää lasta, jos ei jaksa edes imeä!
 
Pyrystiina harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 00:51 Nainen kirjoitti:
Pidä ehdottomasti huoli, että huomioivat streptokokkibakteerin sairaalassa. Erästä vauvaa ei lääkitty ja noin viikon iässä alkoivat hirveät yleisoireet ja tilanne oli vakava. Lapsi oli sairaalassa viikon ja yritäppä siinä sitten imettää lasta, jos ei jaksa edes imeä!
Tärkeä huomio! Muista itsekin mainita streptokokista. Mulla eivät meinanneet ekassa synnytyksessä huomata laittaa tippaa, kun sairaalassa oli monta synnytystä samaan aikaan eivätkä edes katsoneet äitiyskorttiani, jossa positiivinen tulos oli mainittu.
 
minulla on ollut molemmissa synnytyksissä streptokokki, ekassa se meni myös lapseen saakka ja vauva oli 5 pv antibioottikuurilla keskolassa, sillioin minut leikattiin. mutta nyt tää toinen (vauva 2 vk) estolääkitys aloitettiin 12 h siitä kun lapsivedet oli mennyt ja synnytyssalissa meni tipan kautta kaksi pulloa antibiootteja. minulla tulehdusarvot koholla synnytyksen jälkeen ja antibiootteja jatkettiin suonensisäisesti muutama päivä, mutta tällä kertaa ei vauvaan tarttunut lainkaan ja olen sitä mieltä, että se johtui vain ja ainoastaan kun niitä ruvettiin antamaan 12 h vesien menosta, ekalla kertaa kun ei annettu.
 
minulla ehkä ollut kans toi juttu.molemmat lapseni ovat joutuneet teholle viikoksi antibioottihoitoon synnyttyään tulehdusarvojen noustua.ekassa oli vihreä lapsivesi ja sekin saattoi aiheuttaa tulehduksen,mutta toisessa ei ollut mitään ihmeellistä.kätilö vaan sanoi jälkikäteen että jos kolmatta joskus odotan niin sitten tarkistettava tilanne.
 

Yhteistyössä