subjektiivinen oikeus päivähoitoon

Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?

mielestäni on aika kinkkinen asia. meillä tämä on hyvästä kun pari kertaa vuodessa tulee mentyä hautajaisiin tms niin ei tarvitse ottaa lapsia mukaan, ihan heitä itseään ajatellen.

 
minäkin
Siis nyt en ihan ymmärrä? Onko se subjektiivinen oikeus siis sitä et saa viedä millon huvittaa, jos paikka on vai et kaikilla on oikeus paikkaan ( näin minä olen käsittänyt)?
 
kaikilla on oikeus kunnalliseen hoitoon. laki ei vain toimi välillä. tarhat on täynnä koska vanhemmat jotka kotona jostain syystä pitää lapsiaa hoidossa. kun olet töissä ja lomalla sinulla on oikeus pitää lapsi päivähoidossa jos teillä on kunnan kanssa sopimus. esim. ma-pe klo8-16.00. eli kaikki jätetään vanhempien omantunnon varaan.

itse pidän lapsia hoidossa töiden ajan. olemme sovittaneet hoitoajat niin että vien myöhempään ja mies hakee kun pääsee aikasemmin. lapset ovat lomat ja vapaat kotona. poikkeuksena kuitenkin jos itse sairastumme tai tulee lääkärissä käynti.

miten te itse toteutatte tätä vajavaista lakia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?

mielestäni on aika kinkkinen asia. meillä tämä on hyvästä kun pari kertaa vuodessa tulee mentyä hautajaisiin tms niin ei tarvitse ottaa lapsia mukaan, ihan heitä itseään ajatellen.
Täytyy myöntää että tuossa on asia ilmaistu tavalla joka jotenkin ei nyt uppoa minun tajuntaani... En oikein ymmärrä miten subjektiivinen hoito-oikeus ja hautajaiset liittyvät toisiinsa? Ja meillä on kyllä lapset otettu hautajaisiin mukaan, itsestäänselvä asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Onko muuten koskaan tehty tutkimusta kuinka paljon muka kotona olevien vanhempien lapset hoitopaikkoja vievät? Luulen ihan mutu tuntumalla että ei niitä niin hirveästi ole mitä luullaan :ashamed:
Itse asiassa aika paljon -varsinkin kun se hoito-oikeus laajeni myös alle 3-vuotiaisiin niin moni tahtoo tehdä lapset pienellä aikavälillä ja se sisarus laitetaan hoitoon kun uusi vauva tekee tuloaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?

mielestäni on aika kinkkinen asia. meillä tämä on hyvästä kun pari kertaa vuodessa tulee mentyä hautajaisiin tms niin ei tarvitse ottaa lapsia mukaan, ihan heitä itseään ajatellen.
Täytyy myöntää että tuossa on asia ilmaistu tavalla joka jotenkin ei nyt uppoa minun tajuntaani... En oikein ymmärrä miten subjektiivinen hoito-oikeus ja hautajaiset liittyvät toisiinsa? Ja meillä on kyllä lapset otettu hautajaisiin mukaan, itsestäänselvä asia.
siis tarkoitan että itse käytämme tätä oikeutta harvoin. vain sellaisissa tilanteissa joissa lasta ei voi ottaa mukaan. eli nyt käytin tätä oikeutta käydessäni vanhan veteraanin hautajaisissa, lapset olisivat vain väsyneet matkasta.
 
Noo
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?

mielestäni on aika kinkkinen asia. meillä tämä on hyvästä kun pari kertaa vuodessa tulee mentyä hautajaisiin tms niin ei tarvitse ottaa lapsia mukaan, ihan heitä itseään ajatellen.
Täytyy myöntää että tuossa on asia ilmaistu tavalla joka jotenkin ei nyt uppoa minun tajuntaani... En oikein ymmärrä miten subjektiivinen hoito-oikeus ja hautajaiset liittyvät toisiinsa? Ja meillä on kyllä lapset otettu hautajaisiin mukaan, itsestäänselvä asia.
siis tarkoitan että itse käytämme tätä oikeutta harvoin. vain sellaisissa tilanteissa joissa lasta ei voi ottaa mukaan. eli nyt käytin tätä oikeutta käydessäni vanhan veteraanin hautajaisissa, lapset olisivat vain väsyneet matkasta.
Kannattasko selvittää ekana mitä tarkoittaa toi subjektiivinen hoito-oikeus kun sä sotket nyt asioita keskenään...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?

mielestäni on aika kinkkinen asia. meillä tämä on hyvästä kun pari kertaa vuodessa tulee mentyä hautajaisiin tms niin ei tarvitse ottaa lapsia mukaan, ihan heitä itseään ajatellen.
Täytyy myöntää että tuossa on asia ilmaistu tavalla joka jotenkin ei nyt uppoa minun tajuntaani... En oikein ymmärrä miten subjektiivinen hoito-oikeus ja hautajaiset liittyvät toisiinsa? Ja meillä on kyllä lapset otettu hautajaisiin mukaan, itsestäänselvä asia.
siis tarkoitan että itse käytämme tätä oikeutta harvoin. vain sellaisissa tilanteissa joissa lasta ei voi ottaa mukaan. eli nyt käytin tätä oikeutta käydessäni vanhan veteraanin hautajaisissa, lapset olisivat vain väsyneet matkasta.
ootkohan sä ymmärtäny ton termin vähän väärin...
 
just tänään mietin,et onkohan musta ikää myöten oikeistolainen tulossa...juuri kun pohdin miksi niiden lasten,joiden vanhempi/vanhemmat ovat kotona,pitäisi kokopäiväisenä hoidossa olla.puolipäiväisyyden ymmärrän,mutta tosiaan jos lapsi tarhassa 8-16 ja vanhempi kotona :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?

mielestäni on aika kinkkinen asia. meillä tämä on hyvästä kun pari kertaa vuodessa tulee mentyä hautajaisiin tms niin ei tarvitse ottaa lapsia mukaan, ihan heitä itseään ajatellen.
Täytyy myöntää että tuossa on asia ilmaistu tavalla joka jotenkin ei nyt uppoa minun tajuntaani... En oikein ymmärrä miten subjektiivinen hoito-oikeus ja hautajaiset liittyvät toisiinsa? Ja meillä on kyllä lapset otettu hautajaisiin mukaan, itsestäänselvä asia.
siis tarkoitan että itse käytämme tätä oikeutta harvoin. vain sellaisissa tilanteissa joissa lasta ei voi ottaa mukaan. eli nyt käytin tätä oikeutta käydessäni vanhan veteraanin hautajaisissa, lapset olisivat vain väsyneet matkasta.
ootkohan sä ymmärtäny ton termin vähän väärin...
en ole ymmärtäny termiä väärin. vanhemmilla oikeus saada lapsi hoitoon kun ovat menossa töihin, heillä myös oikeus pitää lapsi hoidossa ollessaan kotona vapaalla tai muuten vain. ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan? tästä asiasta juuri tänään käyty keskustelua päivähoidon ohjaajan kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Noo:
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja Noita:
Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?

mielestäni on aika kinkkinen asia. meillä tämä on hyvästä kun pari kertaa vuodessa tulee mentyä hautajaisiin tms niin ei tarvitse ottaa lapsia mukaan, ihan heitä itseään ajatellen.
Täytyy myöntää että tuossa on asia ilmaistu tavalla joka jotenkin ei nyt uppoa minun tajuntaani... En oikein ymmärrä miten subjektiivinen hoito-oikeus ja hautajaiset liittyvät toisiinsa? Ja meillä on kyllä lapset otettu hautajaisiin mukaan, itsestäänselvä asia.
siis tarkoitan että itse käytämme tätä oikeutta harvoin. vain sellaisissa tilanteissa joissa lasta ei voi ottaa mukaan. eli nyt käytin tätä oikeutta käydessäni vanhan veteraanin hautajaisissa, lapset olisivat vain väsyneet matkasta.
Kannattasko selvittää ekana mitä tarkoittaa toi subjektiivinen hoito-oikeus kun sä sotket nyt asioita keskenään...
miten sotken asioita keskenään? valaise mua?
 
nyt viimeistään pitäisi subjektiiviinen päivähoito-oikeus ei ehkä poiistaa mutta supistaa. se on väärin et taas tavikset maksaa päivähoitomaksut nekin nyt ilmeisesti nouse, kun naapurin työtön vie lapset tarhaan ja ite on kotona ja päivähoito tietysti ilmainen....
 
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Eikös subjektiivinen oikeus päivähoitoon tarkoita sitä, että kaikilla on oikeus hoitopaikkaan. Ei sitä, että ne joilla on hoitopaikka, saavat viedä lapsen hoitoon vaikka sattuisikin juuri silloin olemaan kotona.
mä olen ymmärtänyt asian samalla tavalla.

mutta toisaalta on olemassa hoitomuodot 8 päivää/kk, 12 päivää, 16 päivää ja kokopäivälapsi. eli periaatteessa vanhemmat voisivat viedä lasta hoitoon niin kuin sopimuksessa lukee, ovat vapaalla tai töissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
nyt viimeistään pitäisi subjektiiviinen päivähoito-oikeus ei ehkä poiistaa mutta supistaa. se on väärin et taas tavikset maksaa päivähoitomaksut nekin nyt ilmeisesti nouse, kun naapurin työtön vie lapset tarhaan ja ite on kotona ja päivähoito tietysti ilmainen....
mun mielestä se olisi parempi muuttaa harkinnanvaraiseksi.

maksuista olen täysin samaa mieltä.
 
vieras
Mitähän yhden päivän tilapäishoito nykyisin maksaa? Vuonna 1997 yhden päivän (8 h) maksu olisi ollut 90 mk, ja kun lapsia oli kolme, niin päivän hinta olisi ollut 270 mk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitähän yhden päivän tilapäishoito nykyisin maksaa? Vuonna 1997 yhden päivän (8 h) maksu olisi ollut 90 mk, ja kun lapsia oli kolme, niin päivän hinta olisi ollut 270 mk.
TILAPÄINEN PÄIVÄHOITO
Tilapäisen päivähoidon (asioimispäivähoito) maksut:

12 e/pv kokopäivähoito (yli 5 t/pv)
7 e/pv osapäivähoito (enint. 5 t/pv)
 
Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Eikös subjektiivinen oikeus päivähoitoon tarkoita sitä, että kaikilla on oikeus hoitopaikkaan. Ei sitä, että ne joilla on hoitopaikka, saavat viedä lapsen hoitoon vaikka sattuisikin juuri silloin olemaan kotona.
mä olen ymmärtänyt asian samalla tavalla.

mutta toisaalta on olemassa hoitomuodot 8 päivää/kk, 12 päivää, 16 päivää ja kokopäivälapsi. eli periaatteessa vanhemmat voisivat viedä lasta hoitoon niin kuin sopimuksessa lukee, ovat vapaalla tai töissä.
asian otin siksi puheen aiheeksi kun minua itseä ärsyttää että joissain perheissä tosiaankin yritetään tienata leipä kotiin ja lapset ovat vain sen tarvittavan hoidossa ja meillä usein isovanhemmat hakee lapset aikaisemmin hoidosta ettei päivä kävisi raskaaksi lapsille. lomat ja arkivapaat lapset ovat kotona. sitten on perheitä jotka saavat palvelun ilmaiseksi ja voivat vain tähän oikeuteen vedoten pitää lapset pois jaloista. ( tämä taas yksi ääri pää) tässä laissa on monta porsaan reikä jotka tulisi tarkistaa. onko sitten oikein että syrjäytyneiden lapset ovat hoidossa vain vanhempiensa vuoksi ja ne perheet joissa oikeasti tarvetta töiden takia hoitoon, joutuvat odottamaan enemmän mitä laki sallii. tässä asiassa monta näkökantaa.
 

Yhteistyössä