Sulkeutumishäiriö

Olen nyt viikolla 8 ja tänään oli eka ultra. Lääkäri havaitsi sikiön vartalossa nestekertymän/-pussin... En muista varmaksi millä nimellä lääkäri sanoi. Menin aivan shokkiin, kun lääkäri meni hiljaiseksi ja miettivän näköisesti. Sanoi, että tumma kohta sikiön vartalossa saattaa olla merkki sulkeutumishäiriöstä tai sitten optinen harha. Sain uuden ajan 1,5 viikon päähän, jolloin pitäisi selvitä... Lääkäri varoitti jo raskauden keskeytyksellä ja olen huolesta suunniltani... En osannut odottaa tällaista. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Voisiko kyseessä ihan oikeasti olla vain jokin harha? Lääkäriin luotan, sillä on pitkän kokemuksen omaava johtava ylilääkäri... Olkaa kilttejä ja vastatkaa, jos osaatte asiaan mitä tahansa kommentoida!
 
Hei! Tarkoittiko lääkäri sulkeutumishäiriöllä neuraaliputken sulkeutumishäiriöä? Sen muodoistahan aivotyrän sekä selkäydinkohjun voisi ajatella muodostavan "pussin" vauvan vartaloon. Meidän ensimmäisellä lapsella oli nuo molemmat, mutta niitä kumpaakaan ei kyllä huomattu (noin viikottaisissa) ultrauksissa rv 12:sta mennessä. Sen sijaan vauvalla huomattiin np-ultrassa anenkefalia eli aivottomuus, mistä syystä raskaus keskeytettiin. Nuo muut neuraaliputken vauriot selvisivät vasta keskeytyksen jälkeen vauvallemme tehdyissä tutkimuksissa

Esimerkiksi Verneri - Kehitysvamma-alan verkkopalvelu -sivustolta löytyy lisätietoja kehitysvammoista. Lisäksi googlettamalla "neuraaliputken sulkeutumishäiriö" netistä löytyy jonkin verran tietoa.

Voimia sinulle, tuo odottelu on tosi kauheaa.
 
Luulen lääkärin tarkoittaneen tuota. Menin vain ihan lukkoon ja shokkiin, joten en ymmärtänyt kauheasti edes kysellä. Mutta lääkäri sanoi, että aivot näytti ihan ok:lta. Yritän pitää vielä toivoa yllä. Kävin luekelemassa tuolla, kiitos linkistä. Ja kiitos että vastasit! Saanko kysyä vielä, kun viestistäsi saan sen käsityksen, että toinen lapsi on tulollaan tai jo syntynyt, niin kerrottiinko sinulle kuinka suuri riski on, että olisi uusiutunut?
 
Meillä on itseasiassa nykyään terve 1,5 -vuotias tyttö ja olen jälleen raskaana. Tämäkin tulokas on ultrien perusteella terve. Keskeytyksen ja tyttäremme syntymän välissä sain myös yhden keskenmenon, mutta lääkärien arvelun mukaan tuolla keskenmenolla ei ollut yhteyttä neuraaliputken kehityshäiriöön.

Kun yhdessä raskaudessa on ollut neuraaliputken sulkeutumishäiriö, niin siihen on kohonnut riski myös tulevissa raskauksissa. Kuitenkin foolihapon syönnillä tuota riskiä voidaan pienentää. Niinpä tuon ensimmäisen raskauden jälkeen olen syönyt jo raskauksia yritettäessä ja alkuraskauksien ajan foolihappoa, jota minulle on määrätty reseptillä. Lisäksi rakenneultra meille tehdään aina sikiöntutkimusyksikössä, jossa on käytettävissä tarkemmat ultrauslaitteet sekä sikiödiagnostiikkaan erikoistuneet lääkärit.
 

Yhteistyössä