Suomalaisten enemmistö pitää Orpon hallituksen työmarkkinauudistuksia välttämättöminä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Kuka se työntekijöiden edustaja on? Se voi olla ihan kuka tahansa. Paikallinen sopiminen ohi luottamusmiehen eli liiton avaa oven työnantajan mielivallalle. Siitähän tässä on kyse. Sen takia nimenomaan pieniä yrityksiä edustava Suomen yrittäjät on tässä aktiivinen.

Pienissä firmoissa mennään käytännössä sanelupolitiikkaan kun henkilöstö voidaan helposti muokata sellaiseksi, että valituksi saadaan mieleinen luottamushenkilö ja sen jälkeen esitetään duunareille uusi huono sopimus ota tai jätä -periaatteella. On aivan käsittämätöntä typeryyttä esittää niin kuin ei näkisi näitä ilmiselviä ongelmia. Tässä on taas sellainen taksilaki viritteillä, jota sitten ihmetellään vuosien päästä, että ei olisi kyllä voinut arvata!
En epäile, etteikö väärinkäytöksiä tapahtuisi. Niitä tapahtuu tälläkin hetkellä paljon. Paikallinen sopiminen ei kuitenkana ole suurin ongelma tässä.
Muistutan myös, että luottamusmiestä ei kukaan osoita. Kuka tahansa voi asettua ehdokkaaksi luottamusmiehen tehtävään ja työyhteisö valitsee luottamusmiehensä.

Mikään ei myöskään estä työntekijää selvittämään itse asioita tai ottamaan itselleen edustajaa.

Jokainen yritys tarvitsee hyviä työntekijöitä ja hyvillä työntekijöillä on usein vaihtoehtoja. Jos alaisiaan kohtelee huonosti, vaihtuvuus on isoa, ja se heikentää yrityksen tulosta. Menestyvät yritykset perustuvat pätevään ja ammattitaitoiseen työvoimaan, joka kannattaa palkita ihan sieltä ruohonjuuritasolta asti.
 
vierailija
Lakien säätäminen on hallituksen tehtävä. Asioista yritettiin keskustella SAKn kanssa, mutta SAK käveli neuvottelupöydistä ulos kahdesti. Oletko koskaan ajatellut, että tässä touhussa saattaa olla jotain poliittista agendaa? Tiedät varmasti, että vasemmistolaiset puolueet ovat varsin symbioosissa AY liikkeiden kanssa. SAKlla ei aloittanut kolme viikkoista lakkoilua, kun kaikki palkankorotukset jäädytettiin ja työikaa lisättiin. Joka oli muuten jäätävin palkanalennus kautta aikain.
Olen hyvin tietoinen siitä mitä on tapahtunut. Asioista on ehkä yritetty keskustella, mutta niistä ei ole yritetty neuvotella. Ihan sen takia, että hallitusohjelma on kirjoitettu niin yksityiskohtaiseksi, että lopputulos on selvillä ja hallitusohjelmaa on kieltäydytty avaamasta.

Tässä näkyy hyvin se ota tai jätä -malli, jota kuulemma ei missään nimessä voisi koskaan tulla käyttöön missään...



Arvaa mitä? Sinulla ei vissiin ole kokemusta joukkue urheilusta tai urheilijan ja valmentajan suhteesta?
Kukaan ei ole pelaamassa työntekijöitä vastaan. On selvää, että tässä maassa ei ole yhtäkään työpaikaa eikä vientiä, jos kukaan ei perusta yrityksiä. Yrityksen perustaminen on aina riski.
Itse asiassa on kokemusta. Sekä urheilijana että valmentajana. Mutta se nyt ei tähän liity kuten ei tuo iänikuinen mantra yrityksien perustamisen autuudesta ja hirveästä riskistäkään. Arvaa mitä? Yrityksiä on perustettu aina ja kaikkialla ja monessa sellaisessakin maassa, jossa on erilaiset työmarkkinat ja erilaiset verolait ja erilaiset lakko-oikeudet jne. yms. Mutta se nyt ei tähän liittynyt vaan nimenomaan se, että kun pitäisi olla samassa veneessä, niin työnantajapuoli on selvästi valinnut hyökätä työntekijäpuolta vastaan. Se ei välttämättä ole Suomen kannalta paras ratkaisu.

On ensisijaisesti tyhmää kuvitella, että julkisen sektorin palkat voivat nousta enemmän kuin mitä vienti tuo pöytään. Tämän tosiasian pitäisi olla selkeä jo alakoululaiselle. Sinuna kyseenalaistaisin omaa ymmärrystäsi markkinataloudesta.
Jos nyt nimenomaan markkinataloudesta haluat puhua, niin tarkistapa itse miten palkanmuodostus markkinataloudessa toimii. Siellä ei erotella julkista ja yksityistä, vaan kysyntä ja tarjonta. Mutta tässähän ei ollut pelkästään kysymys julkisesta sektorista, vaan kaikista vientialojen (joita ei ole määritelty) ulkopuolisista aloista. Ja ennen kaikkea sinun virheellisestä väitteestäsi, että ay-liike olisi pakkolakien jälkeenkin täysin vapaa neuvottelemaan kenenkään estämättä. Ei olisi. M.o.t. Ja sitten maali taas siirtyikin, että okei ei ehkä olisi, mutta tyhmäähän se on kuvitella, että voisi ollakaan.

Paikalliseen sopimiseen voi aina ottaa mukaan oman edustajansa.
Tälläkin hetkellä siivousfirmat palkkaavat joukon bulgarialaisia ja maksavat heille minimaalista palkkaa. Miten tämä eroaa nykyisestä? Eikö
En ole ihan varma ymmärrätkö mitä paikallinen sopiminen tarkoittaa, mutta ei siellä ole yksittäisellä työntakijällä tai hänen edustajallaan veto-oikeutta, jos "luottamushenkilö" päättää jonkun sopimuksen allekirjoittaa. Ja se oleellinen ero nykyisen ja suunnitellun välillä on, että nykyään ei voi laillisesti sopia yleissitovaa työehtosopimusta huonompia ehtoja ja liitolla, joka tessin on sopinut, on mahdollisuus olla hyväksymättä siihen poikkeuksia ja myöskin oikeus valvoa asiaa.



Mitä hyötyä siis tesseistä on, jos AY liikkeillä ei ole mitään sanavaltaa?

Ei asia vieläkään ole täysin ratkennut ja ilmeisesti oikeuttakin käydään, mutta kyllä ay-liikkeellä vielä jotain mahdollisuuksia on puolustaa työehtoja. Jos hallituksen kaavailut menevät läpi, niin sitten ei enää hirveästi ole.
 
vierailija
En epäile, etteikö väärinkäytöksiä tapahtuisi. Niitä tapahtuu tälläkin hetkellä paljon. Paikallinen sopiminen ei kuitenkana ole suurin ongelma tässä.
Muistutan myös, että luottamusmiestä ei kukaan osoita. Kuka tahansa voi asettua ehdokkaaksi luottamusmiehen tehtävään ja työyhteisö valitsee luottamusmiehensä.

Mikään ei myöskään estä työntekijää selvittämään itse asioita tai ottamaan itselleen edustajaa.

Jokainen yritys tarvitsee hyviä työntekijöitä ja hyvillä työntekijöillä on usein vaihtoehtoja. Jos alaisiaan kohtelee huonosti, vaihtuvuus on isoa, ja se heikentää yrityksen tulosta. Menestyvät yritykset perustuvat pätevään ja ammattitaitoiseen työvoimaan, joka kannattaa palkita ihan sieltä ruohonjuuritasolta asti.
Kuka tahansa ei voi asettua luottamusmiehen tehtävään eikä työyhteisö valitse luottamusmiestä, vaan työyhteisön järjestäytyneet jäsenet. Ja tämä juuri hiertää Suomen yrittäjiä. Luottamusmies on liiton edustaja ja käy kurssit liiton ohjaamana. Mm. tes-koulutukset ja vastaavat.

Jokainen yritys tarvitsee hyviä työntekijöitä, mutta jokainen yritys yrittää myös palkata niitä mahdollisimman halvalla.
 
Olen hyvin tietoinen siitä mitä on tapahtunut. Asioista on ehkä yritetty keskustella, mutta niistä ei ole yritetty neuvotella. Ihan sen takia, että hallitusohjelma on kirjoitettu niin yksityiskohtaiseksi, että lopputulos on selvillä ja hallitusohjelmaa on kieltäydytty avaamasta.

Tässä näkyy hyvin se ota tai jätä -malli, jota kuulemma ei missään nimessä voisi koskaan tulla käyttöön missään...




Itse asiassa on kokemusta. Sekä urheilijana että valmentajana. Mutta se nyt ei tähän liity kuten ei tuo iänikuinen mantra yrityksien perustamisen autuudesta ja hirveästä riskistäkään. Arvaa mitä? Yrityksiä on perustettu aina ja kaikkialla ja monessa sellaisessakin maassa, jossa on erilaiset työmarkkinat ja erilaiset verolait ja erilaiset lakko-oikeudet jne. yms. Mutta se nyt ei tähän liittynyt vaan nimenomaan se, että kun pitäisi olla samassa veneessä, niin työnantajapuoli on selvästi valinnut hyökätä työntekijäpuolta vastaan. Se ei välttämättä ole Suomen kannalta paras ratkaisu.


Jos nyt nimenomaan markkinataloudesta haluat puhua, niin tarkistapa itse miten palkanmuodostus markkinataloudessa toimii. Siellä ei erotella julkista ja yksityistä, vaan kysyntä ja tarjonta. Mutta tässähän ei ollut pelkästään kysymys julkisesta sektorista, vaan kaikista vientialojen (joita ei ole määritelty) ulkopuolisista aloista. Ja ennen kaikkea sinun virheellisestä väitteestäsi, että ay-liike olisi pakkolakien jälkeenkin täysin vapaa neuvottelemaan kenenkään estämättä. Ei olisi. M.o.t. Ja sitten maali taas siirtyikin, että okei ei ehkä olisi, mutta tyhmäähän se on kuvitella, että voisi ollakaan.


En ole ihan varma ymmärrätkö mitä paikallinen sopiminen tarkoittaa, mutta ei siellä ole yksittäisellä työntakijällä tai hänen edustajallaan veto-oikeutta, jos "luottamushenkilö" päättää jonkun sopimuksen allekirjoittaa. Ja se oleellinen ero nykyisen ja suunnitellun välillä on, että nykyään ei voi laillisesti sopia yleissitovaa työehtosopimusta huonompia ehtoja ja liitolla, joka tessin on sopinut, on mahdollisuus olla hyväksymättä siihen poikkeuksia ja myöskin oikeus valvoa asiaa.





Ei asia vieläkään ole täysin ratkennut ja ilmeisesti oikeuttakin käydään, mutta kyllä ay-liikkeellä vielä jotain mahdollisuuksia on puolustaa työehtoja. Jos hallituksen kaavailut menevät läpi, niin sitten ei enää hirveästi ole.
Yksityinen voi maksaa työntekijälleen merkittävästi suurempaa palkkaa kuin tes määrittelee. Mikään ei tätä estä. Julkinen puoli on eri asia ja hyvä niin.

Yrittäjyys on kenkkumainen, stressaava ja riskaabeli homma ihan kaikkialla. Myös suomessa. Yritys tarvitsee hyviä työntekijöitä.

Mistään pakko laeista ei nyt ole kyse. En tiedä mistä olet keksinyt, ettei ay liikkeet enää voi neivotella tes ehdoista. Näin asia ei ole, vaikka kuinka sitä sellaiseksi yrität vääntää.

Paikallinen sopiminen on jo nyt käytössä ja siitä on ihan hyviä kokemuksia. Riistäjät on osanneet riistää tähänkin asti ja tulevat tekemään niin jatkossakin.

Kukaan ei myöskään voi pakottaa ketään allekirjoittamaan epäedullista työehtosopimusta, vaikka sitä kuinka luottamusmiehen siunauksella tarjottaisiinkin.
 
Kuka tahansa ei voi asettua luottamusmiehen tehtävään eikä työyhteisö valitse luottamusmiestä, vaan työyhteisön järjestäytyneet jäsenet. Ja tämä juuri hiertää Suomen yrittäjiä. Luottamusmies on liiton edustaja ja käy kurssit liiton ohjaamana. Mm. tes-koulutukset ja vastaavat.

Jokainen yritys tarvitsee hyviä työntekijöitä, mutta jokainen yritys yrittää myös palkata niitä mahdollisimman halvalla.
Tietysti voi asettua ehdolle omassa työyhteisössään niin halutessaan.

Lisäksi, hyville työntekijöille on kyllä tarjontaa ja jos sellaisen haluaa yrityksessään pitää, on siitä palkittava. Ei varmasti löydy niin hyvää osa- aikaista siistijää, että sille maksaisi 14000€/kk. Mutta sille voi maksaa vähän keskivertoa enemmän.
 
vierailija
Yksityinen voi maksaa työntekijälleen merkittävästi suurempaa palkkaa kuin tes määrittelee. Mikään ei tätä estä. Julkinen puoli on eri asia ja hyvä niin.

Yrittäjyys on kenkkumainen, stressaava ja riskaabeli homma ihan kaikkialla. Myös suomessa. Yritys tarvitsee hyviä työntekijöitä.

Mistään pakko laeista ei nyt ole kyse. En tiedä mistä olet keksinyt, ettei ay liikkeet enää voi neivotella tes ehdoista. Näin asia ei ole, vaikka kuinka sitä sellaiseksi yrität vääntää.

Paikallinen sopiminen on jo nyt käytössä ja siitä on ihan hyviä kokemuksia. Riistäjät on osanneet riistää tähänkin asti ja tulevat tekemään niin jatkossakin.

Kukaan ei myöskään voi pakottaa ketään allekirjoittamaan epäedullista työehtosopimusta, vaikka sitä kuinka luottamusmiehen siunauksella tarjottaisiinkin.
Minulta menee nyt suoraan sanoen ohi että etkö ymmärrä näin simppeliä asiaa vai jankkaatko vaan. Jossain toisessa ketjussa sain kyllä vähän sellaisen käsityksen, että et välttämättä ihan tarkkaan ole perillä siitä miten tämä kuvio toimii ja tästä keskustelusta tulee mieleen, että et halua ottaa selvääkään. Ts. et varmaan ole ihan perillä siitä millaisia uudistuksia on tulossa ja mitä ne tarkoittavat. Aatteen paloko se sitten ajaa kommentoimaan, vaikka muuta mielenkiintoa aihetta kohtaan ei olekaan?
 
vierailija
Tietysti voi asettua ehdolle omassa työyhteisössään niin halutessaan.

Lisäksi, hyville työntekijöille on kyllä tarjontaa ja jos sellaisen haluaa yrityksessään pitää, on siitä palkittava. Ei varmasti löydy niin hyvää osa- aikaista siistijää, että sille maksaisi 14000€/kk. Mutta sille voi maksaa vähän keskivertoa enemmän.
Voi asettua ehdolle, jos on ammattiosaston jäsen.
 

Yhteistyössä