”Suomessa aidot sananvapauden puolustajat ovat käyneet todella vähiin. Asia on puoluepolitisoitunut. Vain omia ja samaa mieltä olevia puolustetaan.”

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Kotimaan kehitys huolestuttaa Tonttia: sananvapaus on uhattuna, ja vallalla on uudenlainen itsesensuuri. ”Äänekäs vähemmistö on ruvennut vastustamaan ilmaisuvapautta, se on surullisimpia kehityksiä mitä on.” Tontti kertoo tuntevansa suomalaisia yliopistotutkijoita, jotka ovat kahden kesken mitä suorasanaisempia. Mutta jos mielipiteistä ja ajatuksista pitäisi kertoa julkisesti, he vaikenevat. Tontti käyttää ilmiöstä nimitystä chilling effect eli pelotevaikutus. ”Jäädytään eikä uskalleta sanoa, mitä mieltä ollaan asioista, jolloin pieni aggressiivinen vähemmistö pääsee hallitsemaan ilmatilaa.” Mitä vaikenijat sitten pelkäävät? Lynkkausta sosiaalisessa mediassa. Mainehaittaa. Rahoituksen ja töiden menetystä. Jopa persuksi leimautumista, Tontti sanoo. ”Tässä olisi journalisteillakin itsetutkiskelun paikka. Miksi aina pitää haastatella niitä tiettyjä tutkijoita, joilla on jyrkkiä punavihreitä mielipiteitä?” Äskettäistä kohua Afrikan tähti -pelistä Tontti pitää tyhjänpäiväisenä. Hänen mielestään Helsingin yliopiston olisi pitänyt sanoa päättäväisesti, että lautapelissä ei ole mitään rasistista."


Mites nyt Hesarilta on päässyt tälläinen juttu julkisuuteen?
 
vierailija
"ENITEN Tonttia ärsyttää suomalainen ”vihapuhehysteria”. Vihapuhetta nähdään nyt kaikkialla. ”Juristina poistan vesipistoolistani varmistimen aina, kun kuulen sanan vihapuhe. Se on täysin puoluepolitisoitunut termi. Vihapuhetta on mahdotonta määritellä tarkkaan, ja sitä käytetään vaientamiseen."
 
vierailija
"TILINTEOSTA on jäänyt elämään sanontoja, jotka huvittavat yhä muissa puolueissa. Kuten: ”Normaaleissa poliittisissa puolueissa on opiskelija- tai nuorisojärjestö, mutta vihreät on nuorisojärjestö, jolla on poliittinen puolue.” Ja: ”Aikuistuttuani aloin äänestää aikuisten ihmisten puolueita.” Kun Tontti oli vielä aktiivi vihreä, toimittajat suhtautuivat häneen kuulemma erittäin myönteisesti. ”Siitä voi joku tehdä omia päätelmiään toimittajien puoluekannoista. Tilanne on selvästi muuttunut sen jälkeen, kun olen kritisoinut vihreitä. Vihreiden poliittiset vastustajat taas yleensä riemuitsevat, jos saavat nyhdettyä minusta vihreitä kritisoivia kommentteja.”"
 
vierailija
"Sananvapaus rapautuu länsimaissa Suomi mukaan lukien. Suomen Pen ei ole Tontin mielestä tehtäviensä tasalla. Tontin syyttävä sormi osoittaa muun muassa varapuheenjohtaja Oula Silvennoiseen, joka on vihreä poliitikko. ”Hän on ehkä tyypillisimpiä ja surullisimpia esimerkkejä vihapuhehysteerikoista ja käyttää järjestöä puoluepoliittisesti motivoituneeseen agit propiin.” Kirjailijoiden sananvapausjärjestön pitäisi Tontista keskittyä sananvapauden puolustamiseen eikä puoluepolitiikkaan."
 
vierailija
En pysty ottamaan kantaa Hesarin kirjoitukseen, koska artikkeli aukeaa vain tilaajille.
Afrikan tähti-kohu oli ja meni. Nuori opiskelija tunsi olonsa turvattomaksi ja kirjoitti asiasta someen.
Asia sai turhan suuret mittasuhteet. Luultavasti minun nuoruudessa tapahtui paljon suurempia
asioita, eikä siihen aikaa revitelty asioita somessa.
Suomi on pieni maa ja täällä kannattaa pitää matalaa profillia. Julkisuuteen ei kannata pyrkiä.
Täytän lehtien sanaristikoita. En seuraa suomenkielisiä radio- ja tv-ohjelmia. Muuta haittaa asiasta ei ole
kuin täyttäessäni sanaristikoita. Hyvin moni jääkiekkoilija on täysin tuntematon. Räty sukunimestä tulee
mieleeni vain ex-keihäänheittäjä Seppo.
Koronan takia Suomen ilmatila on ummehtunut ja sisäänpäin lämpiävä.
Ilmastonmuutoksen takia moni on luopunut lähes kokonaan ulkomaanmatkailusta.
Alamme olla täällä Suomessa täydellisiä mökkihöperöitä kuin minä aikoinaan avioliitossani.
Jos persut joskus pääsevät vallankahvaan, monella olo käy vielä tukalammaksi.
Käytetään sananvapauttamme maltillisesti. Minulla on vähän sanottavaa.
Sain eilen tulostettua itselleni koronapassin seurakuntani kirkkoherran avustuksella.
Huomasin lehdestä ilmoituksen asiasta. Olin ainut asiakas. Suomi on näköjään hyvin digitalisoitunut.
Jokaisella muulla paitsi minulla on kotona printteri eli tulostin.
 

Yhteistyössä