Supernanny

Olen katsonut. JoJo on ihana!:heart:

Tyyli on minusta jämpti ja lempeä, tykkään.
 
"minävaan"
Oon ottanut hänen ohjeistaan meidän käyttöömme tuon lapsen tasolle laskeutumisen puhuteltaessa sekä sen, että kerron selkeästi millaista käytöstä odotan esim. kauppaan mentäessä. Noustaan autosta, kyykistyn lapsen eteen ja kerron, että tämä saa kävellä itse, mutta jos ei kuuntele ja usko äitiä, niin joutuu kärryihin. Näin pikaisena esimerkkinä nuo tulivat mieleen. Oli meillä jäähykin, mutta olen luopunut siitä, koska sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta (lapsi istui aikansa nätisti, pyysi anteeksi ja meni tekemään samaa pahuutta uudestaan).
 
"vieras"
Unikoulun oon tehnyt supernannyn ohjeilla ja hyvin toimi :) muutenkin tykkään kun hänellä on selkeät rajat, lapset eivät todellakaan saa määrätä mitä tekevät. Pitäis jokaiselle vanhemmalle laittaa pakolliseksi nuo jaksot :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Norppa83
Minusta suurin osa noista tekniikoista on ihan maalaisjärkeä. Ei lapset tyhmiä ole ja usein kiukuttelun/huonon käytösen takana on selkeä motiiivi: On se sitten huomion haluaminen tai puhdas manipulointi.

Itse olen pitänyt selkeät ja jämptit linjat kasvatuksessa ja toistaiseksi on vältytty etenkin lapsen täytettyä 3v (ymärrys ja kyky kommunikoida kasvaneet/kehittyneet huimasti) suuremmilta samasta asiasta toistuvilta taisteluilta.

Minulla on kolme periaatetta:
1. Turhia en lupaa, sen mikä tulee luvattua tulee myös pidettyä.
2. Sellaista uhkausta ei ole, jota en loppuun olisi valmis viemään (on menty vaatteet päällä suihkuun, kun riisuminen ei ole onnistunut. On otettu lelu takavarikkoon, jos niin on varoitettu jne.)
3. Minä en luovuta - ikinä. Jos olen jotain pyytänyt tai sanonut, niin mieli ei vaihdu. Inttäminen ei auta.

Lisäksi selkeä rutiini, asioiden ennakoiminen (esim. "leiki vielä hetki, sitten on aika lähteä iltahommiin ja nukkumaan, voit jatkaa leikkiä sitten huomenna" toimii paremmin kuin "nyt iltahommiin ja nukkumaan") ja näennäisen päätösvallan antaminen lapselle (saa päättää kahdesta periaatteessa samasta vaihtoehdosta, esim. harjataanko tänään hampaat tavallisella vai sähköhammasharjalla jne.) auttaa välttämään monet arkielämän riidat.

Ja jos jäähyportaalle on jostain syystä joutunut, niin pois ei ole ollut asiaa ennen kuin on rauhoittunut, osaa sanoa mikä meni väärin (tietää varsin hyvin!) ja pyytää anteeksi.
 
"..."
Minusta suurin osa noista tekniikoista on ihan maalaisjärkeä. Ei lapset tyhmiä ole ja usein kiukuttelun/huonon käytösen takana on selkeä motiiivi: On se sitten huomion haluaminen tai puhdas manipulointi.

Itse olen pitänyt selkeät ja jämptit linjat kasvatuksessa ja toistaiseksi on vältytty etenkin lapsen täytettyä 3v (ymärrys ja kyky kommunikoida kasvaneet/kehittyneet huimasti) suuremmilta samasta asiasta toistuvilta taisteluilta.

Minulla on kolme periaatetta:
1. Turhia en lupaa, sen mikä tulee luvattua tulee myös pidettyä.
2. Sellaista uhkausta ei ole, jota en loppuun olisi valmis viemään (on menty vaatteet päällä suihkuun, kun riisuminen ei ole onnistunut. On otettu lelu takavarikkoon, jos niin on varoitettu jne.)
3. Minä en luovuta - ikinä. Jos olen jotain pyytänyt tai sanonut, niin mieli ei vaihdu. Inttäminen ei auta.

Lisäksi selkeä rutiini, asioiden ennakoiminen (esim. "leiki vielä hetki, sitten on aika lähteä iltahommiin ja nukkumaan, voit jatkaa leikkiä sitten huomenna" toimii paremmin kuin "nyt iltahommiin ja nukkumaan") ja näennäisen päätösvallan antaminen lapselle (saa päättää kahdesta periaatteessa samasta vaihtoehdosta, esim. harjataanko tänään hampaat tavallisella vai sähköhammasharjalla jne.) auttaa välttämään monet arkielämän riidat.

Ja jos jäähyportaalle on jostain syystä joutunut, niin pois ei ole ollut asiaa ennen kuin on rauhoittunut, osaa sanoa mikä meni väärin (tietää varsin hyvin!) ja pyytää anteeksi.
Suihkuun vaatteet päällä. Aivan turhaa simputusta. On huolestuttavaa, jos omat rajat vallankäytössä katoavat. Onko sun oma "napakkuutesi" tehnyt susta sokean? Tykkäät tästä piirteestä ja saat sen turvin tehdä myös kyseenalaisia toimia. Haloo, miksi edes uhkailee tuollaisella, kun todennäköisesti joudut sen toteuttamaan.
 
Norppa83
No jos ei vaatteita riisuta nätisti kahden pyynnön jälkeen ennen kuin on aika mennä pesulle, niin sitten vaatteet päällä saa mennä suihkuun. Kerta on riitänyt ja riisumisen kanssa väsymyskiukuttelukin loppui silloinkin kuin seinään ja vaihtui naurunremakkaan. Siinä nauroi sekä lapsi että minä. Ja loput iltatoimet menikin ongelmitta. Miten tuossa nyt kukaan on kärsinyt tai simputtanut??

Ja jos ruokailussa ei ruoka maistu ja pöydässä ei osata käyttäytyä, niin pakko ei ole syödä. Ruoka laitetaan pois ja seuraavalla ruokailukerralla on vasta ruokaa tarjolla (ei kukaan terve lapsi muutamassa tunnissa nälkään kuole). Kaksi kertaa on pitänyt ruuat heittää roskiin ja passittaa lapsi pois pöydästä. Kaikkea ei ole pakko syödä, jos ruoka ei oikeasti miellytä voi syödä vaikka enemmän salaattia ja leipää, mutta turha vinkuminen ei auta mitään.

Ja jos kylässä tai kaupassa ei osata käyttäytyä, niin kahden varoituksen jälkeen lähdetään oikeasti pois vaikka kantaen.

Ja eipä ole tarvinut juuri julkisillakaan paikoilla lasta ojentaa. Arki tosiaan sujuu mukavasti ja lapsi on totteleivainen, reipas ja kiltti. Lasta muistetaan kehua, halata ja helliä paljon. Kiittelen sitä, miten jaksoi esimerkiksi tehdä reippaasi omat kotiaskareensa, niin sitten jää aikaa myös reilusti hauskanpidolle.

Ja mitä ihmeen "kyseenalaisia toimia"??? Heh, salli mun nauraa. Mitä kyseenalaista siinä on, että on selvät säännöt, auktoriteetit ja elämässä roti ja huonosta käytöksestä tulee seuraamus, joka ei todellakaan lasta vahingoita ja katkaisee tilaneteen?? Tekisi kuule hyvää niin monelle vanhempiaan pompottelevalle ja aikuisten nenille hyppiville pikkuriiviölle tietää oma paikkansa maailmassa ja se kuka on pomo.
 
Loistava sarja, vaikka osa ihmisistä karsastaakin jäähysysteemiä ja nukuttamista. Lapset on vähänkuin koiranpentuja, niille pitää opettaa että mitä saa tehdä ja mitä ei, ja toisto on kaiken ydin. Ei koirakaan kerrasta opi, saati pieni ihmisen poikanen. Olen lastenhoitajana käyttänyt kyseisiä metodeja, ja jos on tarvetta niin varmaan aikanaan tuonkin pikkuisen kanssa.
 
Tykkään ohjelmasta ja metodit toimii hyvin (paitsi huudatus nukutuksesta en pidä). Mutta 3 lapsen, joiden ikäero on vaan vähän yli 2,5v, kanssa on täysin mahdotonta toteuttaa jäähyä koska se on suurempi rangaistus niille toisille lapsille kuin sille jäähyllä olijalle...
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä