supistusten voimakkuus

kuu
Tietääkö kukaan, mikä on korkein luku, mihin supistusten voimakkuus voi nousta? Siis, kun ollaan supistuskäyrässä ja kone piirtää käyrää ja näyttää supistusten voimakkuudesta jotain lukua?

Mietin, kun alussa supistukset oli jotain 30-40 ja kun napakoituivat niin 70-80 ja lopussa 120 ja ihan kamalaa. Jotenkin mulle vain jäi sellainen kuva, et 120 olis suurin suppareiden voimakkuus eikä luku siitä enää nousis.

Tää nyt on tällaista nippelitietoo...
 
Nuo luvut voivat kertoa supistusten suhteellisesta voimakkuudesta sinulla, mutta jos anturin paikka vatsan päällä siirtyi niin sekin vaikutti saatuihin lukemiin (eri kohta kohdunseinämästä > supistusten voimakkuus eri). Jos toisen synnyttäjän lukemat ovatkin olleet esim tasoa 10, 15 ja 25 niin se ei tarkoita heikompia supistuksia. Laitteen asteikko voi olla säädetty eri tavalla ja anturin paikka on eri kuin sinulla. Seurantaa käytetäänkin supistusten keston (esim 1 min on pitkä ja hyvin avaava supistus) ja tiheyden tarkkailemiseen. Toki suhteellisesta voimakkuudestakin voidaan saada suuntaa antavaa tietoa, mutta anturi voi siis vaihtaa paikkaa... ym ym. Tarkkaile mieluummin, että kuinka kauan käyrä pysyy huipussaan (supistuksen kesto) ja kuinka usein ja säännöllisesti supistelee.
 
Nostan reippaasti tätä, mutta asia sattuu mietityttämään nyt toista odotellessa (39+1). Kai noilla lukemilla jonkun sortin merkitys on, koska mulla esikoista odottaessa avautumisvaiheessa lukema pyöri ylimmillään 20 paikkeilla ja kätilö oli sitä mieltä, että tulee kestämään kauan ennenkuin on valmista. Ei sitten mennyt kuitenkaan kuin muutama tunti. Lapsivesi meni vasta ponnistusvaiheessa, joten arvelen, että se on saattanut olla syynä "laimeisiin" supistuksiin ja kestinkin ne kivut ihan hyvin (ilokaasun avulla). Ponnistusvaiheessa mulle kuitenkin annettiin supistuksen voimakkuutta lisäävää "myrkkyä" ja lukema pomppasi välittömästi sadan hujakoille ja sitten olikin jo hengittelemistä, että pärjäsi kivun kanssa.

Miten muilla ovat nämä lukemat heiluneet? Onko eroa ensimmäisen ja toisen synnytyksen välillä? Tuntuuko, että lapsiveden meno on näkynyt lukemissa?
 
Minulla ei näkynyt lukemissa veden menot, avautumis vaiheessa luvut hyppäsi reiluun sataan, kun kätilö pyöräytti sormill akohdusuulla vauhtia. Luoja...

Vedet meni salissa, supistuksien voimakkuus ei minusta tuntunut enää nousevan sen jälkeen mihkään. Ponnitusvaihe oli yhtä sekamelskaa kaksi tuntia, ponistin koko ajan, en tainnut tuntea enää mitäään supistuksia ( ??? ) vaan ponnistin ponnistamalla vaan koko ajan... Tai sitten muistini on haurastunut tyystin. Voi olla, että olin j oniin loppu, etten vaan muista :LOL:
 
En osaa suoraan vastata kysymykseen, mutta käsittääkseni suurempi merkitys olisi supistuksen kestolla kuin niillä luvuilla joita laite antaa..

supistuksen jaetaan: heikko (30sek. ) , kohtalainen (45sek. ) ja hyvä (60sek. )

Omassa synnytyksessä lukemat huiteli 80-100 tietämillä vaikka sain oksitosiinia ja vedetkin oli menneet jo alkutekijöissä.
Synnytyskertomukseen oli merkitty supistukset heikoiksi ja kohtalaisiksi, eli vissiinkään yhtään hyvää 60sek. kestävää supistusta en kokenut :D
 
Tilasin erikseen sairaalasta synnytyskertomuksen ja siihen oli merkitty supistuksen voimakkuudet I, II .. reunassa oli selitykset ja netistä oisko ollu HUS:in sivuilta löysin nuo sekuntimäärät..
Synnytin hyvinkäällä.
 

Yhteistyössä