Suuri sf-mitta, vko 22 ja 31 cm!

Eilen neuvolassa (21+6) mitattiin viikkoihin nähden tuo huikean suuri sf-mitta.
25.1. rakenneultrassa sikiön kuitenkin todettiin vastaavan viikkoja ja lapsiveden määrän olevan normaali.
Th selitti että toisessa raskaudessa kohtu kasvaa nopeammin mikä onkin totta mutta että näin paljon.
Esikoisesta mitta viikolla 20+3 oli 18 cm ja viikot oli yli 30 kun mitta näissä lukemissa.
Onko muilla uudelleensynnyttäjillä näin suuri jo tämä mitta näillä viikoilla? Minulla on pehmytkudosreuma ja viimeksi synnytystapa-arviossa todettiin kova pehmytkudosvastus, mietinkin voisiko asioilla olla jotain tekemistä keskenään.
Menen asian vuoksi vajaan kahden viikon päästä kontrolliin mutta olisi kiva tietää olisiko jollain tietoa / arvausta mikä voisi olla.. voiko lapsiveden määrä nousta reilussa viikossa että aiheuttaisi tämän..?
 
En ole kyllä koskaan kuullutkaan että toissynnyttäjillä sf-mitta kasvaisi nopeammin, tai ei ainakaan minuun päde.

Itsellä menossa nyt rv37+0 ja sf mitta oli tänään 29.

Ensikerran mitattiin rv23+1 ja oli silloin 21.

Toivottavasti kaikki on hyvin sinulla, jos asia olisi tosi kiireinen niin se olisi hoidettu jo nyt alta pois, eikä odotettu 2 viikkoa :hug:

TKT + masukki rv37
 
Hei,

mulla oli ekassa mittauksessa rv 22+4 sf-mitta 24,5 cm, joka sekin oli reippaasti yli yläkäyrän. Kuitenkin seuraavalla mittauskerralla palauduttiin heti käyrien sisään ja koko loppuraskaus ollaan nyt siellä pysytty. Tämä on ensimmäinen raskauteni ja tuo iso eka mittaus oli kuulemma vaan kohdun kasvupyrähdystä...

Toivottavasti teilläkin kaikki ok! =)

t. Piipi + masuasukas 38+6
 
Todella yksilöllistä, ja kohtu tosiaan voi pullahtaa toisesta näkyviin nopeemmin. kaverilla 10 viikko menossa ja selvästi näkyy. Itsella alko näkyy vast viikolla 20.

tämä nykyinen maha-asukas oli viikolla 20+3 19cm
Esikoinen oli 19+3 21cm ja viikolla31+1 31cm, suurimmillaan mitta oli 38cm ja neiti syntyessään 4800g. Mitat tosiaan kertoi koosta ja vatsa oli valtava.

Mittoja on paha vertailla keskenään,
esim: mulla viikolla 37+1 mitta oli 34,5cm

Luultavasti siellä on kaikki hyvin, minkä kokoinen oli esikoisesi?
Ehkä tulossa on isompi vauva -ja kyllä se mitta varmasti tasoittuu -hyvä kun ottavat kontrolliin. itse meinaan myös mennä -jos mitat eivät pysy lopussa aisoissa -ei kuulemma ole tarkoituksen mukaista synnyttää niin isoa lasta, kun aikaisemminkin on valmis ulos tulemaan. :heart:
 
Huh, ompa eroja :eek:
Voisko olla vaan mittausvirhe tms? :wave: Tai sitten vaan vauva on pöngännyt itsensä niin ylös ja sellaisessa asennossa, et suurentaa mittaa?
Jos ultrassa kuitenkin viikkoa aiemmin kaikki ollut kunnossa, niin en kyllä uskoisi, et mitään siinä ajassa ehtii kehkeytyä :eek:

Mut vertailun vuoksi, mulla oli rv 40+4 sf-mitta 29cm =) Eli aikalailla pienen puoleinen ja kuitenkin 4. lapsesta kyse.... :/

Toivotaan että kaikki ok.

Jahvetti 41+0
 
Esikoinen oli 50 cm ja 3,3 kg eli keskikokoa.
Kun näin aikaisessa vaiheessa ollaan niin ei varmaan kokokaan vielä merkkaisi niin paljoa heittoa, eikös se yksilöllinen kasvu ala vasta viikon 20 hujakoilla.
Np -ultrassa ja rakenneultrassa tuli samoja mittoja kuin esikoisesta. Nyt neuvolassa oli mukana harjoittelija joka mittasi ensin ja heti perään oma th mittasi saman mitan.. itsekin mittasin tänään samaa lukemaa.
Tämä raskaus alkoi tosiaan näkymään minullakin ennen viikkoa 10.
Jospa se vain on yksilöllistä tuo kohdun kasvu ja jos ne kudokset sitten vaikuttaa, kunhan ei kyse vaan olisi mistään muusta.
Ehkä pikkuinen tosiaan pungertaa itsensä ihme asentoihin kun välillä kirraa tuosta navan päältä kunnolla.
 
ettei tosiaan ois mittausvirhe!jospa piti olla 21cm..mulla esikoisenkaa viikoilla 40+ oli 34cm.
nyt odotellaan kaksosia ja sf-mitta tiistain neuvolassa 26cm.(vko:t 22+)
et tuntuu kyllä hurjalta toi mitta.

mami+tiku ja taku vko22+3
 
Ei taida olla mittausvirhe kun kolme henkilöä on saanut saman mitan ja th on sama kuin esikoisen aikaan, kokenut sellainen.
Ja sen kohdun koon tuntee ihan hyvin itsekin, maha tuntuu jo välillä olevan tiellä ja nyt parina aamuna ollut hengästynyt olo, taitaa jo painaa keuhkojakin.. siis samanlaista tunnetta kuin viimeksi viikolla 30 ->
Th epäili kuten Piipi79 kirjoitti että joillain kasvaa kovasti alussa ja tasoittuu loppua kohden.
Kiitoksia vastanneille. :flower:
Lisääkin saa laittaa vastauksia jos tulee jotain mieleen. =)
 
esikoisesta rv18 mitta oli 13,5cm
rv23 mitta oli 17cm
rv38 mitta oli 30,5cm

tässä toisessa raskaudessa rv22 mitta oli 16cm eli just alakäyrille päästiin.

kuulostaa kyllä isolta tuo sun mittas mutta jospa se nyt loppua kohden tasoittuis. kaikki raskaudet on niin erilaisia, että on paha mennä sanomaan mikä on normaalia ja mikä ei.
 
Mulla on 3. raskaus menossa rv18 ja viimeisimmässä neuvolassa rv16+6 mitattiin SF-mitta kun kohtu oli jo niin noussut eli mitta oli 18cm. Edellisissäkin raskauksissa mitat on aluksi olleet korkeita, mutta sitten tasoittuneet. Joskus vauva on ollut sellaisessa asennossa, että on tullut korkea lukema, mutta taas seuraavalla kerralla palannut vanhalle tasolle.
 
Olen tässä nyt seurannut tuota masua ja nyt aamulla huomasin että ylävatsa on kadonnut todetakseni melkein samaan syssyyn että se tuli takaisin.. eli taitaa nyt pungertaa tuo pikkuinen itsensä tuonne ylös jostain syystä. Toivottavasti tuolla yläkerrassa on sitten enemmän tilaa kun siellä tykkää asustaa eikä muuta syytä.
Tästähän taitaa tulla melkoinen eläjä kun ei muiden tapaan viihdy yksiössään vaan heti piti kaksio vaatia itselleen. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja mom81:
ettei tosiaan ois mittausvirhe!jospa piti olla 21cm..mulla esikoisenkaa viikoilla 40+ oli 34cm.
nyt odotellaan kaksosia ja sf-mitta tiistain neuvolassa 26cm.(vko:t 22+)
et tuntuu kyllä hurjalta toi mitta.

mami+tiku ja taku vko22+3

Munkin kaksoset oli 7v sitten tiku ja taku ja tuohon sf-mittaan puuttuakseni, sitä ei voi verrata yksösraskauteen, koska siellä masussa on tosiaan kaksi vauvaa, itselläni maha alkoi näkyä rv 8 ja sf-mitta oli hirvittävä lopussa cm meni yli 60, joten ei todellakaan pidä verrata.
Mulla kaksoset syntyi 36+5 sektiolla,
a=poika 2860g/46,5cm
b=tyttö 2995g/50cm
 
joo laitoin lukuja ja mainitsin odottavani kaksosia vain todetakseni että toi 31cm noilla raskausviikoilla kun on yksikköraskaus on huikean suuri ja vaikka mullakin nyt kaksosia odottaessani on jo suuri vatsa viikkoihin nähden ei sekään silti yltä tohon 31cm mittaan vaikka samoilla viikoilla mennään.
ja oikeastaan tässähän juuri taidettiin vertailla massujen kokoja eri viikoilla ja kerroinkin miten mulla mitat yhden ja nyt näiden kahden odotuksesssa poikkeaa...
kysyjähän juuri tiedusteli miten muilla nämä mitat ja laitoin nyt vertailun vuoksi
:D
itselläni selvä vauva masu näkyi jo 10viikon tienoilla ja äippähousut vedin jalkaan viikolla 12!!
mami+tiku&taku 23+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitiäitiäiti:
Ei taida olla mittausvirhe kun kolme henkilöä on saanut saman mitan ja th on sama kuin esikoisen aikaan, kokenut sellainen.
Ja sen kohdun koon tuntee ihan hyvin itsekin, maha tuntuu jo välillä olevan tiellä ja nyt parina aamuna ollut hengästynyt olo, taitaa jo painaa keuhkojakin.. siis samanlaista tunnetta kuin viimeksi viikolla 30 ->
Th epäili kuten Piipi79 kirjoitti että joillain kasvaa kovasti alussa ja tasoittuu loppua kohden.
Kiitoksia vastanneille. :flower:
Lisääkin saa laittaa vastauksia jos tulee jotain mieleen. =)
Hurja arvaus. Oisko monikko raskaus? nimittäin tossa enne joulua ku kävin neuvolassa, odotus huoneessa eräs äiti tyrmistyneenä selitti että rakenne ultrassa oli löytyny toinenki vauva ja oli siihen asti menny yksikkö raskautena.. :D Tää vaan siis villi arvaus! :attn:

Marmeladi 37+1 (sf-mitta 32,5 mitattu viikko sitten nla:ssa)
 
Kävimme rakenneultrassa tammikuun lopulla, luulisi että siellä olisi tosiaan viimeistään näkynyt jos siellä useampi asustelisi. Eipäs pelotella Marmeladi.. :D
Ensi tiistaina on asian tiimoilta kontrolli neuvolassa jossa ei valitettavasti ole ultraa mutta jos mitta on kasvanut sentinkin, vaadin kyllä ultraan pääsyä.
 
Mä kävin tässä just neuvolassa -viikkoja 24 ja risaat ja mitta oli 26cm. menee yläkäyrän yli
Pikkunen istuu siellä ja pää nostaa mittoja -mut todellisuudessa luulen et sieltä tulee iso vauva. Ootko muuten minkä kokoinen ? itse oon 179. et vatsaan mahtuu iso asukas. :)
 
itselläni oli nyt tiistaina 29+1 sf-mitta 30 cm ja menee reilusti käyrien yläpuolella. on mennyt jo pitkään ja syynä muksun perätila. potkiskelee alas eikö lie jalat suorina ja majailee ylävatsassa. koko on tarkastettu 28+1 eikä ollut silloin kuin 1020g eli keskikäyrällä tai alapuolella. neukkutäti just tiistaina mittas tuon 30 cm ja sanoi, et hurjia lukemia tulee kun alaosa ihan tyhjä.... :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitiäitiäiti:
Kävimme rakenneultrassa tammikuun lopulla, luulisi että siellä olisi tosiaan viimeistään näkynyt jos siellä useampi asustelisi. Eipäs pelotella Marmeladi.. :D
Ensi tiistaina on asian tiimoilta kontrolli neuvolassa jossa ei valitettavasti ole ultraa mutta jos mitta on kasvanut sentinkin, vaadin kyllä ultraan pääsyä.
Juups :D

Marmeladi
 

Yhteistyössä