Suurin osa kaupungilla vastaantulevista nuorista naisista on 10-15 kg ylipainoisia!

  • Viestiketjun aloittaja maailma muuttuu
  • Ensimmäinen viesti
ljdo
plaah, mä oon ollut
49kg/168cm läski laiha-->voin todella huonost fyysisesti, pyörtyilin, palelin, olin kipeänä koko ajan jnei.
54kg/168cm laiha lihaksikas--->voin mieleltäni todella huonosti (pakonomaista syömisen tarkkailua ja liikkumista, lähti käsistä ja pahasti..).
Nyt olen 68kg/168cm BMI normaali 24 pillku jotain, tunnen itseni pulleroksi, mutta en ole koskaan ennen tuntenut itseäni näin terveeksi. Voin fyysisesti paremmin kuin koskaan ja pääkin on melkein kunnossa ;)

ELi ehkä sitä bmi:tä tai kiloja ei kannata katsoa, vaan sitä miltä itsestä tuntuu.
ja lisään viellä, että nyt vaikka olen normaali painon ylärajoilla, on vaatekokoni silti S/M. Esim veromodan M kokoiset housut tippuvat jalasta. Ja eikö se M ole kuitenkin suht normaali vaatekoko?
Ennen käytin xs kokoa.
 
"mitä ihmettä"
[QUOTE="merja";29054830]

Siis bmi:llä 28 ei ihmisen olo kyllä ole yhtään sen kummempi, mitä se on nyt bmillä 23,5.[/QUOTE]

Älä nyt puhu p*skaa!:)

Aivan varmasti on eroa voinnissa olla bmi 23 kuin bmi 28. Siis suurimmalla osalla, ehkä sinä olet poikkeus.

Miksi ihmiset sitten laihduttavat pois normaalin bmi:n rajoihin tuollaisesta lievästä ylipainosta, jos olo ei muka ole sen kummempi ylipainoisena?

Mä en ole yhdenkään laihduttaneen ihmisen kuullut sanovan, että olo olisi sama bmi:llä 28 ja vaikka 23. En yhdenkään. Varsinkin, jos harrastaa liikuntaa. Ja suurin osa tuntemistani pudottajista on nimenomaan lievästi ylipainoisia ja bmi ollut urakan alussa siinä 26-28.
 
N.O
Kauneus on katsoja silmässä ;) Ulkonäöllisesti ajateltuna alle BMI 30 oleva ihminen ei minun mielestä ole mikään lihava. Itse olin raskauden jälkeen BMI 26 ja ainut syy miksi laihdutin nykyisiin mittoihini BMI 23, jotain on se että selkä voi paremmin. Jos ei ole terveydellistä haittaa ylipainosta niin en ymmärrä mitä haittaa pienestä ylipainosta on..ei se ainakaan rumaa kenestäkään tee.
 
aloittja
Alkuperäinen kirjoittaja samuelinäiti;29054582:
tiesikö ap että tommonen fanaattinen fitness ja laihuus ihannointi on syömishäiriö..
mistä sä arvioit ihmisen painon ja sitä myötn sitten painoindeksin?
vaikka mulla on tota nahkareppua tossa edessä niin olen normaalipainoinen sen kuuluisan bmi:n mukaan. en edes hilkusti vaan, vaan reippaasti siellä bmi:n määräämään painorajan sisällä. lapset katso joskus voi verottaa siitä ulkonäöstä.
vaikutat tommoselta sofia ruusila-nousiainen -tyyppiseltä tyhjännaurajalta, joka siellä salillakin nauraa niken urheiluliiveihinsä jos joku lihava on uskaltanutkin tulla samaan aikaan salille kuin sinä. hanki ihan oikeasti elämä, eikö ihmisillä ole enää parempaa tekemistä?
Tämä palstan mielenkiintoisimpia piirteitä on juuri tämän kirjoituksen kaltainen kommunikointi: ei liity mitenkään aloitukseen tai itse asiaan, vaan on infantiilin raivon vallassa kehitelty johtopäätöksiä omassa päässä aivan off topic ja suollettu ne pihalle.

Sori, mut mä en vaan osaa ottaa vakavasti tällaista "argumentointia".
 
"Minttu"
Mulla on 15 kg ylipainoo, mutta erinomainen lihaskunto ym.. Monella normipainosellakaan ei ole erinomaista lihaskuntoo, ylipäätään hyvää kuntoa. Mun kaverin on 170/62, sillä on ihan paska kunto, on itekkin sanonut, että mullakin on paljon parempi.
 
Professional Griefer
[QUOTE="Minttu";29055757]Mulla on 15 kg ylipainoo, mutta erinomainen lihaskunto ym.. Monella normipainosellakaan ei ole erinomaista lihaskuntoo, ylipäätään hyvää kuntoa. Mun kaverin on 170/62, sillä on ihan paska kunto, on itekkin sanonut, että mullakin on paljon parempi.[/QUOTE]

Niin onko sulla oikeasti 15kg ylimääräistä, ilmeneekö ne esim makkaroina tai korkeana rasvaprosenttina, vai katsotko vain BMI:tä?
 
"vieras"
Aloittajalla on päässä vikaa kun ärsyyntyy muiden painosta. Ei kuulu ap:lle tippakaan. Jos ei ap oo huomannut, niin muu maailma ei ole täällä miellyttämässä häntä, eli jos ap ei tykkää keltaisesta, muut saa silti käyttää keltaisi vaatteita jne.
 
Scarlett harmaana
[QUOTE="...";29054615]jos mun paino huitelis tällä lihasmassalla tuolla ylärajoilla, ni huhhuh, painaisin saman verran ku viimesillään raskaana ja mulle sentään tuli se 15 kg lisää. ja vaatekoko kuitenkin normaalisti 36/38... että LIIAN hoikka??[/QUOTE]

Siis mitä??? Mä tarkootin, että jos mun pituunen eli 168cm pitkä painaas n.55kg niin mun mielestä olis liian hoikka. Mä en tajua miks kaikkien pitääs haluta olla mahdollisimman lähellä normaalipainon alarajaa.
 
kilopoliisi
Jos nyt ajatellaan tätä lasten kannalta, niin heille ylipainoisuus alkaa olla jo ihan normaalia. Lihavia lapsia tulee vastaan kokoajan enemmän ja enemmän, ja heidän pullukkaäidit ja isät eivät näe miten heidän ylipainoinen lapsensa kärsii kaiken sen rasvan alla. Meillä kävi yksi tuttavaperheen noin kolmasluokkalainen poika, joka painoi valehtelematta noin. 100kg. Kovin oli kamalan näköistä, kun pienet, noin 28 koon jalat yrittivät kannatella tätä ylipainoa.

Ja se mitä tällä yritän nyt sanoa, on se, että pulleat aikuiset nykypäivänä on sama kuin pulleat lapset tulevaisuudessa. Joku onkin hyvin sanonut, että tulevaisuudessa ihmistä voi kuvata hyvin sanoilla "vikkeläsorminen läski".

Normaalipaino taas on normaalipaino, en ala BMI:stä vänkäämään, koska näkeehän sen nyt silmälläkin onko joku ylipainoinen vai ei.
 
Pläski27vee
Itse olen aina ollut hoikka. Nyt kuitenkin sairastumisen vuoksi olen joutunut syömään kortisonia (kuuri tulee olemaan tod.näköisesti vielä piiitkäään laskevin annoksin) ja voin sanoa että tunnen itseni jo nyt ihan hylkeeksi. Puntarille en ole uskaltanut, kasvot ovat ainakin pyöristyneet ja muutenkin pyöristymistä on tapahtunut. Joten kiloja on varmasti jokunen tullut.
 
iu
Suurin osa kaupungilla vastaantulevista nuorista _naisista_ on 10-15 kg ylipainoisia!

En ota muuten kantaa tähän aiheeseen, mutta toivoisin ap:n valaisevan, miksi hänen mielestään tämä on juuri nuorten NAISTEN ongelma? Onko naisten ylipaino jotenkin vaarallisempaa tai rumempaa kuin miesten? Faktahan kuitenkin on, että juuri miehet ovat Suomessa koko lailla lihavampia kuin naiset.

Työikäisten miesten keskimääräinen painoindeksi on 27,1 kg/m2.
"Miehistä vähintään ylipainoisia on 66 % (painoindeksi 25–30 ja 30+).
Miehistä lihavia on 20 % (painoindeksi 30 tai enemmän).
Työikäisten naisten keskimääräinen painoindeksi on 26,0 kg/m2.
Naisista vähintään ylipainoisia on 46 % (painoindeksi 25–30 ja 30+).
Naisista lihavia on 19 % (painoindeksi 30 tai enemmän)."

Lihavuuden yleisyys Suomessa - THL
 
[QUOTE="Tiina";29053506]No, jos BMI on 25 jo 15-20-vuotiaana, niin mitähän mahtaa olla 40-vuotiaana? Mutta mitäpä se kenellekään kuuluu.[/QUOTE]

Se nimenomaan kuuluu. Vai kuka ne kulut maksaa?

Itse kiinnitän samaan asiaan huomiota, koska joudun työni puolesta myös tekemisiin elintapavalintojen ja niiden seurausten kanssa, ja koulutukseni puolesta valitettavasti tiedän ne kansantaloudelliset rasitteet, joita elämäntavat meille teettävät. Ihmiset saavat liikaa energiaa ja liian vähän ravinteita. Puutostaudit eivät ole enää mikään kaukaa haettu vitsi, jos ruokavalio koostuu vuosia pelkistä eineksistä ja valkoisesta viljasta +sokerista.

Kuitenkaan valistustietä on turhaa enää kulkea. Suomessa ei asu yhtäkään ihmistä, joka ei tietäisi tupakoinnin olevan pahasta, liiallisen alkoholinkäytön johtavan ongelmiin ja ylipainon rasittavan terveyttä monin tavoin. Tietoisuudesta huolimatta ihmiset tekevät valintoja omaa etuaan vastaan. Miten tähän voidaan puuttua?

Sitä ollaan pohtimassa, koska elintapasairauksien kustannuksista emme tule tällä kasvuvauhdilla selviämään. Itse pidän yhtenä hyvänä vaihtoehtona sitä, että ylipainosta johtuvien sairauksien ( sydän- ja verisuonitaudit, kakkostyypin diabetes, tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja em. asioista johtuva työkyvyttömyys) poistettaisiin julkisen terveydenhuollo piiristä. Ensitapaaminen ja elintapaseuranta/ hoito olisi maksutonta, mutta jos ylensyönti, liikkumattomuus, tupakointi, päihteidenkäyttö tms. jatkuu, siirtyy hoidon kustannukset potilaalle itselleen. Tiedän kyllä maksukykyyn liittyvän problematiikan, mutta ei mennä siihen nyt.

Eli mielestäni kukaan järkevä ihminen ei voi sanoa, että "olkoonkin puolet kansasta ylipainoisia, mitä se minulle kuuluu?" Niin no, sinä sen maksat.
 
Näin
No onhan se hälyyttävää kun jo lihavia lapsiakin näkee niin paljon mitkä oli harvinaisia vielä mun kouluaikana. Nyt on enemmän sääntö kuin poikkeus että katukuvassa teinit pursuilee, lapsilla pömpöttää maha ja naisilla sitä ylipainoa selkeästi on. Jotain on pahasti pielessä.
?
Kaupunkikuva on nykyään aika karun näköinen. Ja sitä pahempi mitä pohjoisemmaksi mennään. Ei ole ihan tuulesta temmattuja nuo tilastot, kyllä sen katukuvasta todellakin huomaa. Normaalipainoiset ja hoikat naiset alkavat olla vähemmistönä. Surullista enemmän kuin mitään muuta.
 
iu
Alkuperäinen kirjoittaja ätminkäinen;29056490:
Kyse oli nuorista naisista. Keski-ikäiset miehet kieltämättä tapaavat olla lihavia ällömahoineen, mutta suurin osa kaltaisistani nuorista miehistä pitää kunnostaan huolta. Lihavia nuoria miehiä ei esim. Helsingin katukuvassa juuri näy.
Höpö höpö. Jostakin syystä ihmisten katseet eivät vain tavoita miehiä läskeineen, kun taas naisia on aina arvotettu ulkonäön perusteella. Pidähän silmäsi auki esim. kahviloissa, baareissa ja marketeissa niiden katujen lisäksi...
 
"vieras"
Sitä ollaan pohtimassa, koska elintapasairauksien kustannuksista emme tule tällä kasvuvauhdilla selviämään. Itse pidän yhtenä hyvänä vaihtoehtona sitä, että ylipainosta johtuvien sairauksien ( sydän- ja verisuonitaudit, kakkostyypin diabetes, tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja em. asioista johtuva työkyvyttömyys) poistettaisiin julkisen terveydenhuollo piiristä. Ensitapaaminen ja elintapaseuranta/ hoito olisi maksutonta, mutta jos ylensyönti, liikkumattomuus, tupakointi, päihteidenkäyttö tms. jatkuu, siirtyy hoidon kustannukset potilaalle itselleen. Tiedän kyllä maksukykyyn liittyvän problematiikan, mutta ei mennä siihen nyt.

Eli mielestäni kukaan järkevä ihminen ei voi sanoa, että "olkoonkin puolet kansasta ylipainoisia, mitä se minulle kuuluu?" Niin no, sinä sen maksat.
Mikä se "tämä kasvuvauhti" oikein on? Ja toinen kysymys, jota noin provosoivasti kirjoittava varmasti osaa odottaa, on miksi tyytyä vain ns. huonojen tapojen aiheuttamiin terveyskustannuksiin? Urheilijan ei sanotta tervettä päivää näkevän, miksi hänen "korjauskustannuksensa" olisivat yhtään oikeutetumpia kuin esim. lihavan? Ei ole pakko urheilla ja ei takuuvarmasti ole Suomessa myöskään yhtään urheilijaa, joka ei tietäisi harrastuksensa seuraamuksista.

Jos lopputulos on sama: terveyspalvelujen käyttö omien tekojen seurauksena niin miksi tämä sallittaisiin muille paitsi esim. juuri lihaville? Eikö kyse ole silloin jostain muusta kuin huolestuneisuudesta yhteiskunnan varojen suhteen, jos niitä varoja saa käyttää vain tietynlaiset ihmiset..?
 
heleputti
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Suuri(n) osa nykyisistä nuorista naisista ON ylipainoisia. Ja vatsa pömpöttää. Hartiat lysyssä. Ei siinä ole kyse sairaudesta, niinkuin joku aiemmin täällä ehdotti, kyse on laiskuudesta ja nautinnonhalusta.
 
Olen eri mieltä tuosta, että suurin osa nuorista naisista olisi ylipainoisia.

Lihavuus on kyllä tilastollisestikin lisääntynyt, mutta että oikein SUURIN OSA olisi ylipainoisia..ei pidä paikkaansa.
Ehkä kiinnität ylipainoisiin erityisesti huomiota, ja luot mielessäsi harhan sen koskevan suurinta osaa?
 
"vieras"
Se nimenomaan kuuluu. Vai kuka ne kulut maksaa?

Itse kiinnitän samaan asiaan huomiota, koska joudun työni puolesta myös tekemisiin elintapavalintojen ja niiden seurausten kanssa, ja koulutukseni puolesta valitettavasti tiedän ne kansantaloudelliset rasitteet, joita elämäntavat meille teettävät. Ihmiset saavat liikaa energiaa ja liian vähän ravinteita. Puutostaudit eivät ole enää mikään kaukaa haettu vitsi, jos ruokavalio koostuu vuosia pelkistä eineksistä ja valkoisesta viljasta +sokerista.

Kuitenkaan valistustietä on turhaa enää kulkea. Suomessa ei asu yhtäkään ihmistä, joka ei tietäisi tupakoinnin olevan pahasta, liiallisen alkoholinkäytön johtavan ongelmiin ja ylipainon rasittavan terveyttä monin tavoin. Tietoisuudesta huolimatta ihmiset tekevät valintoja omaa etuaan vastaan. Miten tähän voidaan puuttua?

Sitä ollaan pohtimassa, koska elintapasairauksien kustannuksista emme tule tällä kasvuvauhdilla selviämään. Itse pidän yhtenä hyvänä vaihtoehtona sitä, että ylipainosta johtuvien sairauksien ( sydän- ja verisuonitaudit, kakkostyypin diabetes, tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja em. asioista johtuva työkyvyttömyys) poistettaisiin julkisen terveydenhuollo piiristä. Ensitapaaminen ja elintapaseuranta/ hoito olisi maksutonta, mutta jos ylensyönti, liikkumattomuus, tupakointi, päihteidenkäyttö tms. jatkuu, siirtyy hoidon kustannukset potilaalle itselleen. Tiedän kyllä maksukykyyn liittyvän problematiikan, mutta ei mennä siihen nyt.

Eli mielestäni kukaan järkevä ihminen ei voi sanoa, että "olkoonkin puolet kansasta ylipainoisia, mitä se minulle kuuluu?" Niin no, sinä sen maksat.
Taas tämä sama jauhanta kustannuksista. Todellinen asiantuntija osaa laskea, että kokonaiskansantaloudellisesti on parempi, että ihmiset elävät lyhyen ja epäterveellisen elämän.

-työllisyys
-luonnollinen poistuma (pienet eläke- ja hoivamenot, rahaa LASTENsairaalaan)
-verotus, kuten ruuan, päihteiden ja lääkkeiden (kulutus lisää suomalaista työtä!)
 

Yhteistyössä