Suuttuiko mun mies aiheesta?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja blaa:
Puurot ja vellit sekasin.

Naiset haluaa kuoria kaiken kivan päältä...

Onko lapsen hoitaminen ja kasvattaminen kotona on raakaa duunia. Siitä saa yhteiskunnalta palkkaa. Ja se on jokaisen naisen omantunnon kysymys viekö lapsensa 1-vuotiaana hoitoon. Aika älytöntä, että kannustetaan toimimaan arvojansa vastaan. Ja joo, yhdessä pitää sopia ja keskustella, mutta ei se ole tasa-arvoa, että toista painostetaan toimimaan tahtonsa vastaisesti.Ja jos miehen mielestä rahaa on liian vähän niin asioista voi kertoa ennen kuin toinen jää kotiin.
No, itse en ehkä luonnehtisi yhden lapsen kotiäitinä olemista "raa'aksi duuniksi". Mutta kukin näkee sen miten haluaa. Tarkoitin kommenteillani niitä, jotka ovat sitä mieltä, että vaimo saa ihan itse päättää, mitä tekee ja milloin. Kun ei se nyt ihan niin kuulu mennä. Tietenkään toinenkaan osapuoli ei myöskään voi yksin sanella, mitä toinen tekee. Ehkä mun ajatukset vähän lipsui aiheesta, joskus vaan tälläkin palstalla saa vaikutelman, että joidenkin mielestä naisen kuuluu päättää ihan kaikesta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Puhuttu onkin, ei tässä siitä ole kysymys. Osataan kyllä puhua asioista, ei olla mitään pentuja, vaan tässä onkin nyt kysymys siitä, että vaikka taloudellinen tilanne ei vaadi minun paluuta töihin, niin miksi ihmeessä mies vaatii minua töihin...
jos maksatte oikeasti kaiken puoliksi ja mies on työssä jossa saa edes kelvollista palkkaan ,sen pitäisi tarkoittaa että mieskään ei joudu maksamaan kuin kotihoidontuen verran elämiskuluja kuukaudessa ja voi käyttää jäljellejäävän raha joka siis oletettavasti on jopa tonni tai enemmän, ihan omiin asioihinsa ja siihen mihin huvittaa. silloin se on reilua niin jos kerran toinen vaan päättää jäädä kotiin koska taloudellinen tilanne se nsallii. Jos miehelle ei jää omaa, ylimääräsitä rahaa vaan sekin menee perheen elatukseen kaikki tai suurilta osin, silloin taloudellinen tilanne ei ole hyvä eikä toinen voi vain jäädä kotiin.



 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Meidän tulot/menot, suunnilleen:

Vuokra 400, minä maksan puolet, eli 200 ?
Oman puhelinlaskuni maksan (20?kuussa)
sähkö noin 15? kuussa
vesi 5 ? kuussa

Näistä tulee yhteensä 240?. Käteen jää vielä 160 ? + lapsilisä, pärjään oikeen hienosti, mies taas maksaa puolet vuokrasta, oman puhelinlaskunsa, auton verot, bensat kaikki, ja oikeestaan kaikki mikä autoon liittyy. Joten, pärjään hienosti noilla omilla rahoillani, miksi pitäs mennä töihin? Siksi, että mies saa uusia vaatteita ja pääsee baariin ryyppäämään. Itsepähän on autolainansa ottanut ja muitakin lainoja, ja minähän en niitä maksele, jos en halua, ei kuulu minulle. Hoidan ennemmin lapsemme kotona siihen saakka kuin haluan. Joten, mitä ongelmia näette tässä???
Kuka maksaa ruuat, vaipat, vakuutukset?
No kyllähän tuolla 160 ? maksaa vakuutukset (lapsen ja kotivakuutuksen puoliks) muita vakuutuksia ei ole, paitsi auto, joka ei minulle edelleenkään kuulu.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Meidän tulot/menot, suunnilleen:

Vuokra 400, minä maksan puolet, eli 200 ?
Oman puhelinlaskuni maksan (20?kuussa)
sähkö noin 15? kuussa
vesi 5 ? kuussa

Näistä tulee yhteensä 240?. Käteen jää vielä 160 ? + lapsilisä, pärjään oikeen hienosti, mies taas maksaa puolet vuokrasta, oman puhelinlaskunsa, auton verot, bensat kaikki, ja oikeestaan kaikki mikä autoon liittyy. Joten, pärjään hienosti noilla omilla rahoillani, miksi pitäs mennä töihin? Siksi, että mies saa uusia vaatteita ja pääsee baariin ryyppäämään. Itsepähän on autolainansa ottanut ja muitakin lainoja, ja minähän en niitä maksele, jos en halua, ei kuulu minulle. Hoidan ennemmin lapsemme kotona siihen saakka kuin haluan. Joten, mitä ongelmia näette tässä???
Kuka maksaa ruuat, vaipat, vakuutukset?
Äitini osti lapselle syntymälahjaksi vaipat, joten niihin ei mene rahaa.
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkimys.:
Minua ei ihan täysin vakuuta sinun käsityksesi teidän taloudellisesta tilanteesta. Tuossa pari sivua sitten kerroit, että "vuokra 200 euroa, kännykkä 20 euroa, vettä ja sähköä menee niin vähän, että voin maksaa puolet niistäkin". Vähän kuulostaa siltä, että et ole ikinä omillasi asunut.
niinpä niin....

jos kotihoidontuella maksaa puolet vuokrasta joka on yleensä kyllä enemmän kuin 200? vaikka ap:n tapauksessa toki se puolet voi olla noin vähän, jää silti maksettavaksi sähkölaskut, ruoka, siivousvälineet, lapsen vaatteet ja tarvikkeet, bussliput, auton kustannukset jos on auto, vakuutukset, netti, mahdollinen tv-lupa jne.

en yhtään ihmettele että perheen mies haluaa puolisonsakin töihin jotta rahaa olisi käytössä vähän enemmän kuin välttämättömyyksiin. sillä jos jotain muuta kun ihan välttämättömyydet nakitaan, niihin ei kyllä riitä kotihoidontuki vaan kyllä se miehen palkasta menee siinä vaiheessa. Minä nimittäin olen miehen kannustuksella ja suostumuksella elänyt viimeiset 5 vuotta kotihoidontuella joten luulisin hieman tietäväni mihin ne rahat riittävät ja vastaus on että eivät juuri mihinkään muuhun kuin välttämättömään jos kaikki maksettaisiin oikeasti puoliksi.
Joo, mulle on ihan sama mitä sä uskot. Me asutaan maalla, joten täällä on halpaa asua, mun ongelmani on, jos sä asut kaupungissa. Meidän vuokra on 398,30, muistaakseni, saattaa olla vähemmän tai enemmän muutamia kymmeniä senttejä, mutta ton verran suunnilleen, ja mä maksan siitä 200 ja sillä selvä.
sä kerrot kyllä mielipiteesi kaiksiat noista sioista... mutat entäs miehesi mielipide?
pitääkö miehesi nykyisestä asuinpaikasta,asunnosta? matkustatko autossa kun miehesi ajaa ja käytätkö autoa itse?
kuka maksaa lapsen vaatteet,vaipat? kaiken kulutustavaran ja huonekalut kotona? kuak maksaa matkaksutannukset,netin,tv luvan?
 
--
Missä ap asuu ku noin halvalla pääsee? :O
Mää muutan sinne oitis.

Ja ei kyllä sun tulot kovinkaan ruhtinaallisilta kuulosta, ei 160 eurolla herroiksi elele. En ihmettele miehesi kantaa ollenkaan. Mikä järki on elää kädestä suuhun jos toisella on mahdollisuus työllistyä?

Ja btw, kaikkiin amk-linjoihin ei voi hakea syksyllä. Vältä keväällä hakemista, voit vaikka päästä sisälle.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja MiuMau:
Ehkä teidän pitäis keskustella asiasta ja sun perustella se miksi haluat kasvattaa lasta kotona ja mitä etua siitä on lapselle. Järkisyitä on niin paljon että itsekin olen kotona hoitamassa vaikka oikeasti ei edes olisi varaa ja mies on silti sitä mieltä että näin on parempi.
Ymmärrän että mies painostaisi tienaamaan jos se talouden kannalta on välttämätöntä, mutta muussa tilanteessa epäilen ettei hän oikeastaan ymmärrä kotihoidon etuja lapsen kannalta.
Puhuttu onkin, ei tässä siitä ole kysymys. Osataan kyllä puhua asioista, ei olla mitään pentuja, vaan tässä onkin nyt kysymys siitä, että vaikka taloudellinen tilanne ei vaadi minun paluuta töihin, niin miksi ihmeessä mies vaatii minua töihin...
Jospa kysyt sen miehesi mielipiteen, mutta minusta kuulostaa sille, että mies on eri mieltä teidän taloudellisesta tilanteesta kuin sinä...
Mä olen ihan tosissaan alkanut miettiä jo sitäkin, että haluaako mies mut töihin vaan sen takia, että alan maksella sen lainoja pois. Ei se osaa sitä asiaa perustellakaan, joten kai on pakko alkaa tekeen omia johtopäätöksiä senkin asian suhteen.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkimys.:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Meidän tulot/menot, suunnilleen:

Vuokra 400, minä maksan puolet, eli 200 ?
Oman puhelinlaskuni maksan (20?kuussa)
sähkö noin 15? kuussa
vesi 5 ? kuussa

Näistä tulee yhteensä 240?. Käteen jää vielä 160 ? + lapsilisä, pärjään oikeen hienosti, mies taas maksaa puolet vuokrasta, oman puhelinlaskunsa, auton verot, bensat kaikki, ja oikeestaan kaikki mikä autoon liittyy. Joten, pärjään hienosti noilla omilla rahoillani, miksi pitäs mennä töihin? Siksi, että mies saa uusia vaatteita ja pääsee baariin ryyppäämään. Itsepähän on autolainansa ottanut ja muitakin lainoja, ja minähän en niitä maksele, jos en halua, ei kuulu minulle. Hoidan ennemmin lapsemme kotona siihen saakka kuin haluan. Joten, mitä ongelmia näette tässä???
Kyllähän noilla rahoilla ruokaa ja vaatteita saa. Mutta teillä ilmeisestikään ei ole nettiyhteyttä. Tai vakuutuksia. Teillä ei ole myöskään televisiota ettekä tilaa yhtään lehteä. Sinä et käytä julkisia kulkuneuvoja. Ette käy lääkärillä. Kodinkoneita ei tarvitse hankkia. Vai käyköhän se pikkurouva sittenkin miehensä pussilla...?

Päällimmäisenä ongelmana minä näen sen, että sinä yrität päättää yksin perheen yhteisistä asioista.
Nettiyhteys on, halvin mahdollinen. Televisio on, jota itse en katso, joten mies hoitakoon sen. Olisin vaikka valmis luopumaan koko kapistuksesta. Lehti ei tule ainoatakaan, luen kiinnostavat lehdet kirjastossa. Julkisia käytän silloin tällöin, suurimmaksi osaksi pääsen kuitenkin kävellenkin asioille. Lääkärillä en ole itse käynyt piiiiitkään aikaan. Lapsen lääkärikustannuksethan ei maksa. Mies maksakoon omansa. Kodinkoneisiin säästetään. Näin meillä.
 
vieras
totta helkutissa perheellinen, aikuinen ihminen ottaa vastuuta elämästään, lapsen elämästä ja perheen hyvinvoinnista osallistumalla siihen myös taloudellisesti.

taloudellinen osallistuminen ei ole kotihoidontuella kituuttamista ja kädestä suuhun elämistä...

veikkaan ettei pa:n mies suuttunut siitä että ap ei halunnut tuohon nimenomaiseen työpaikkaan, vaan siitä että ap:n asenne työntekoa kohtaan on "ei huvita eikä mun tarvitse kun ei huvita ja jos ei kelpaa elättää mua niin muutapois"
 
--
Ei hele, ap kuulostaa joltain supliikilta tyrannilta. :D
Mies ei löydä puolusteluja sille että haluaa taloudellista turvaa myös naisen osalta? Ja ihan oikeastiko et ap löydä selityksiä sille, miksi miehesi ehdottelee sinulle töihin menoa, vaikka se on täälläkin luettavissa rivien välistä?

Mitä miehesi tekee työkseen?
 
Ilkimys.
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Mä olen ihan tosissaan alkanut miettiä jo sitäkin, että haluaako mies mut töihin vaan sen takia, että alan maksella sen lainoja pois. Ei se osaa sitä asiaa perustellakaan, joten kai on pakko alkaa tekeen omia johtopäätöksiä senkin asian suhteen.
Mutta mieshän saa itsekin makseltua lainoja pois aika huikeaa tahtia. Se sentään käy töissä, ja juuri äsken todistit, että elämiseen ei teillä mene paljon mitään!
 
Ilmeisesti ap ei käytä autoa laisinkaan? Edes miehen kanssa?
Kyllä itse maksaisin äijälle aina silloin tällöin tankillisen bensaa tai maksaisin osan vakuutuksista, jos käyttäisin autoa liikkumiseen... vaikka vain kyydissä istuen.

Ei äijä voi joo pakottaa ottamaan vastaan työtä, josta et pidä... Mutta on kyllä mielestäni ihan perusteltua pyytää hakemaan työpaikkaa. Ihmettelen vain, että jos syksyllä lähdet opiskelemaan (mikäli saat siis edes paikan), niin mitenkäs sitten tuo päivähoitomaksu silloin hoidetaan? Sinun ruhtinaallisesta opintotuesta otetaan kokonaan vai puolet? Silloin viimeistään iskee todellinen rahan tarve.

Itse tein kkh-tuen aikana ohessa silloin tällöin lähihoitajan hommia, joista en todellakaan pidä. Mutta lisää se työkokemusta ja sainpahan muutaman euron lisää rahaa joka kuukausi... Mutta kun en halunnut laittaa lasta hoitoon ja palata omiin töihin, joista siis pidän erittäin paljon. Keskusteltiin asiasta kyllä ukon kanssa silloin aikoinaan erittäin pitkään ja hartaasti ja päädyttiin YHDESSÄ tähän ratkaisuun. Molemmat on erittäin tyytyväisiä tähän päätökseen.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Missä ap asuu ku noin halvalla pääsee? :O
Mää muutan sinne oitis.

Ja ei kyllä sun tulot kovinkaan ruhtinaallisilta kuulosta, ei 160 eurolla herroiksi elele. En ihmettele miehesi kantaa ollenkaan. Mikä järki on elää kädestä suuhun jos toisella on mahdollisuus työllistyä?

Ja btw, kaikkiin amk-linjoihin ei voi hakea syksyllä. Vältä keväällä hakemista, voit vaikka päästä sisälle.
Sanoisin heti, jos viitsisin. Pohjoispohjanmaalla asutaan, paikkaa en sano kun on niin pieni. Ja totta, vuokra todella minun osalta on 200. miksei voi uskoa?
 
svieras
Järkyttävä keskustelu. Täällä taas ne äidit, jotka on lykännyt lapsensa 9 kk ikäisenä päiväkotiin puolustelee omia päätöksiään lynkkaamalla ap:n.

Minä en ole ikinä käsittänyt, että millaisessa PERHEESSÄ kotona olevan täytyy osallistua menoihin yhtä paljon kuin töissäkäyvän?

Onneksi me on miehen kanssa keskusteltu tällaisistakin asioista jo ennen lastentekoa.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Ei hele, ap kuulostaa joltain supliikilta tyrannilta. :D
Mies ei löydä puolusteluja sille että haluaa taloudellista turvaa myös naisen osalta? Ja ihan oikeastiko et ap löydä selityksiä sille, miksi miehesi ehdottelee sinulle töihin menoa, vaikka se on täälläkin luettavissa rivien välistä?

Mitä miehesi tekee työkseen?
Metallialalla. Kiitos kohteliaisuudesta...
 
heh
Teidän yhteiselämänne kuulostaa omiin korviini hyvin erikoiselta, ainakin tämän ketjun perusteella. Ette todellakaan puhalla ns. yhteiseen hiileen, meno kuulostaa joltain teinisuhteissa esiintyvältä valtapeliltä. Älkää nyt pirussa tuommoseen suhteeseen ainakaan toista lasta hommatko, vaan selvittäkää asiat pohjamutia myöten ennen sitä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkimys.:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Mä olen ihan tosissaan alkanut miettiä jo sitäkin, että haluaako mies mut töihin vaan sen takia, että alan maksella sen lainoja pois. Ei se osaa sitä asiaa perustellakaan, joten kai on pakko alkaa tekeen omia johtopäätöksiä senkin asian suhteen.
Mutta mieshän saa itsekin makseltua lainoja pois aika huikeaa tahtia. Se sentään käy töissä, ja juuri äsken todistit, että elämiseen ei teillä mene paljon mitään!
No, sä et taas tiedä paljonko sillä niitä hemmetin lainoja on!
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Missä ap asuu ku noin halvalla pääsee? :O
Mää muutan sinne oitis.

Ja ei kyllä sun tulot kovinkaan ruhtinaallisilta kuulosta, ei 160 eurolla herroiksi elele. En ihmettele miehesi kantaa ollenkaan. Mikä järki on elää kädestä suuhun jos toisella on mahdollisuus työllistyä?

Ja btw, kaikkiin amk-linjoihin ei voi hakea syksyllä. Vältä keväällä hakemista, voit vaikka päästä sisälle.
Sanoisin heti, jos viitsisin. Pohjoispohjanmaalla asutaan, paikkaa en sano kun on niin pieni. Ja totta, vuokra todella minun osalta on 200. miksei voi uskoa?
miksi ihmeessä se mies haluis sut lainojensa maksajaks.. selkeästi sen osuus elämisestä on saman verran kun sulla ja loput jää sille itselle käyttöön.. eli jos sillä on lähellekkään normi palkka niin jää sellanen reilu tonni :)
 
Minusta mies on suuttunut aiheettomasti. Ei kannata hakea työpaikkaan, jos tietää jo etukäteen että ei halua sitä työtä tehdä. Hoitoalalla työskentely ilman minkäänlaista motivaatiota ei ole oikein myöskään potilaita/asiakkaita kohtaan. Ja jos tietää olevansa masentuvainen ihminen, voi vuorotyö ja hoitotyössä koetut jutut tehdä omalle mielenterveydelle tepposet.
 
sivusta
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Teidän yhteiselämänne kuulostaa omiin korviini hyvin erikoiselta, ainakin tämän ketjun perusteella. Ette todellakaan puhalla ns. yhteiseen hiileen, meno kuulostaa joltain teinisuhteissa esiintyvältä valtapeliltä. Älkää nyt pirussa tuommoseen suhteeseen ainakaan toista lasta hommatko, vaan selvittäkää asiat pohjamutia myöten ennen sitä.
Peesaan!!
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkimys.:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Missä ap asuu ku noin halvalla pääsee? :O
Mää muutan sinne oitis.
Mä kanssa. Sehän on ihan suomalainen unelma, maaseudulla, sikahalvat asunnot ja kaikki palvelut kävelymatkan päässä!
Kaikki tarpeellinen löytyy meidän kylältä, kauppa, apteekki, kirppari josta saa vaatteita. Ja asutaan keskustassa, vuokra edelleen mun osalta 200. Mä voin ihan hyvin lähettää faxilla teille meidän vuokrakuitin.
 
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja svieras:
Järkyttävä keskustelu. Täällä taas ne äidit, jotka on lykännyt lapsensa 9 kk ikäisenä päiväkotiin puolustelee omia päätöksiään lynkkaamalla ap:n.

Minä en ole ikinä käsittänyt, että millaisessa PERHEESSÄ kotona olevan täytyy osallistua menoihin yhtä paljon kuin töissäkäyvän?

Onneksi me on miehen kanssa keskusteltu tällaisistakin asioista jo ennen lastentekoa.
Mäkin luulen että tässä ketjussa ap:ta koulivilla on itsellään vaan huono omatunto ja he antaisivat vaikka persettä että saisivat olla kotona :D
 

Yhteistyössä