Sydäntenmurskaajat-09 ** 2010 Helmikuussa**

Status
Viestiketju on suljettu.
J84
olkkis, mun oli vaan pakko pyytää anteeksi..periaate kysymys. En halua oikeasti ketään tahallani loukata tms. Mulla vaan on hemmetin herkkä omatunto, et se kolkuttaa pienemmästäkin erheestä.
 
Miten mun pienestä kirpusta on kasvanut jo noin suuri.. :'( paitsi että lapsen kehitystä on kyl ihana seurata :heart:

mekin ollaan koko eilinen vietetty sisällä, ei viitsinyt lähteä pakkaseen ja tuuleen. kotipäivä oli kiva päivä..(tän päivän jälkeen en varmasti enää sano niin, jos tänäänkin ollaan vain kotona. pitääkin käydä kurkkaan noi asteet..) siivosin kunnolla ja tein ruokaa sekä itselle että pojalle. mulla on alkanut hahmottumaan Villen allergia..tai allergiat. kananmunaa oon itse ollut syömättä nyt 1,5kk ja se toimii (paitsi kun vedin annoksen majoneesia ravintolassa enkä tajunnut että ei olis kannattanut..)! jes! onneks on paljon ohjeita kananmunattomiin jälkkäreihin ;) ja kaupastakin löytyi kananmunatonta pullaa..vaikka yleensä teen pullan itse, olihan se pakko ostaa. myöskin mustikka heitti pienen poskiin ne "kivat" läikät taas eilen - maistatin välipalaks semperin mustikkasosetta.. kuningatarsosetta oon syöttänyt tosi paljon, on pitänyt vatsan hyvänä, kun luumu on ollut allergiaepäilyn vuoks tauolla. häh? oisko mustikka sit yksistään allergisoivampaa? mustikkakiisseliä oon myös kyllä tehnyt ja antanut mutta siitä ei ole tullut mitään, kun itse poimittuja mustikoita oon siis käyttänyt siihen. saa kyl olla varsinainen Sherlock että näistä pääsee selvyyteen.. mutta kokeilemalla vaan, eihän tässä muu "auta" =)

tuo poika on kasvanut tosi paljon, itsestä ainakin tuntuu siltä, 5kk tuli keskiviikkona täyteen ja nyt ens viikolla on sitten 5kk neuvola+lääkäri. ootan kovasti mittausta ja että pääsen purnaan tosta mansikkaluomesta joka jätkällä on ylähuulen sisäpuolella.. en muista oonko joskus jo kirjoittanut, mutta keskellä ylähuulta on tosiaan mansikkaluomi jonka huomasin jo kun poika oli alle 1kk. uuden vuoden tienoilla (ikää oli silloin 3,5kk) se kasvoi pikkurillin kokoiseksi "patiksi" ihan muutamassa päivässä (!!!) ja vein pojan lääkäriin. Lääkäri oli ihan normi terveyskeskuslääkäri..joka sanoi (ja pyysi vielä toista lääkäriä konsultoimaan) että "eihän tää mikään mansikkaluomi oo, ihan imemisestähän tää on tullut". En uskonut enkä usko vieläkään, koska sekä 1kk neuvolassa lääkäri ja 4kk neuvolassa terveydenhoitaja on sanoneet että mansikkaluomi se on, seuraillaan. Oon seuraillut ja kappas..se on taas kasvanut, nyt tosin hiljalleen. Surettaa pienen puolesta kun se on tosiaan keskellä ylähuulta ja aikamoinen patti :( paitsi että ei ainakaan tällä hetkellä vaikuta syömiseen, se on hyvä. harmittaa vaan jos se tosiaan vaan jatkaa kasvuaan.. tällainen mansikkaluomi on mulle ihan uus juttu, mutta kuulemma ne voi häipyä itsestään. mietin vaan että mihin se siitä häipyis..

huhhuh, sit pojalle ruoka valmiiks, on lounaan aika kun herää ekoilta pikkupäikkäreiltä :)

kerttuneiti ja Ville 5kk+
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Pakko vielä kommentoida: Mä en aio pyydellä anteeksi mitään... Menee todella henkilökohtaiseksi varsinkin kun tää ko ihminen on nyt alkanut häiriköimään tekstareilla. Eli viime syksynä antamaansa lupausta poistaa mun puhelinnro ei oo sitäkään pitänyt. Ärsyttää tosi paljon... Jos jollakulla on jotain ajatusta miten tuon tekstarihäiriköinnin saa lopetettua niin pistäköön yv:ta. En jaksa enää tuota sairasta ihmistä.
Etkö voi selvittää yksityisesti näitä ongelmia.
 
Moi! Olen seurannut tätä palstaa odotusajoista lähtien (ja äitini myös :wave:), mutta en ole saanut aikaiseksi kirjotella tänne mitään. Sain itsekin vauvan syyskuun alussa, 2.9. Palstaa on ollut mukava lukea, erityisesti Roonan tekstit on mukaansa tempaavia=) Olisi mukava jatkossakin lukea kokemuksianne vauvojenne elämästä, älkää ihmeessä lopettako kirjotteluanne tänne jonkun häirikön takia. Ehkä itsekin kommentoin tänne joskus jotain.
 
J84
Paulah: Niinhän se muuten olikin..muistaakseni Mervi-elinan mahaa. Mietinkin, et mistäs noin tutun kuuloinen nimimerkki on jäänyt mieleen :/ Mistä tollasia pässejä oikein sikiää, hitto soikoon :kieh:
 
Täytyy todeta että kummalliseksi on palstailu mennyt :eek: |O
Mutta suomi on vapaa maa ja tää on vapaa palsta joten ei kai siinä sitten mitään.

Huh heijakkaa vaan :headwall:

Meille ei ihmeempiä, ulkona pakkasta ja lunta tuiskuttaa :headwall:
Tänään pääsee valmiiseen päivällispöytään ja se on luxusta! :)
 
J84
kerttuneiti, noi allergiat on todella haastavia. Oon vuoden verran seurannut sivusta serkkulikan "taistelua" oman tyttärensä allergioiden kanssa ja pakko sanoa, että luojan kiitos meillä ei oo haivauttu kenelläkään mitään :) Mutta, tosiaan...leivonnaisista löytyy kaikkea ihanaa munattomina, maidottomina ja luonnollisesti gluteenittomina. Ja ens kuussa onkin sitten tämän pikku tytön yks vee synttärit ja lupasin ottaa haasteen vastaan ja kehitellä kaikkea suuhun kelpaavaa tytön synttäreille. Hänellä on todella pahat allergiat ja sopivia aineita on hirveän vähän, mutta eiköhän jotain saada aikaiseksi.

Tässä on muuten yks linkki missä oon käyny kattoon ohjeita
http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/ maidoton_munaton_gluteeniton/index.htm
 
Alkuperäinen kirjoittaja J84:
kerttuneiti, noi allergiat on todella haastavia. Oon vuoden verran seurannut sivusta serkkulikan "taistelua" oman tyttärensä allergioiden kanssa ja pakko sanoa, että luojan kiitos meillä ei oo haivauttu kenelläkään mitään :) Mutta, tosiaan...leivonnaisista löytyy kaikkea ihanaa munattomina, maidottomina ja luonnollisesti gluteenittomina. Ja ens kuussa onkin sitten tämän pikku tytön yks vee synttärit ja lupasin ottaa haasteen vastaan ja kehitellä kaikkea suuhun kelpaavaa tytön synttäreille. Hänellä on todella pahat allergiat ja sopivia aineita on hirveän vähän, mutta eiköhän jotain saada aikaiseksi.

Tässä on muuten yks linkki missä oon käyny kattoon ohjeita
http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/ maidoton_munaton_gluteeniton/index.htm
kiitos!
 
Jep Jymy-Hunaja kävi vähän kuittailemassa meikäläisenkin mahaa. Ei siinä, samapa tuo, itse tykkäsin massustani, joten ei paljon painanut.
Mutta siis ihan tosiaan infona minäkin aioin tuosta nimimerkistä sanoa, oli nopeampia liikenteessä vain.

Täällä vaikuttaa olevan varsin vilkasta vauvakaartia. Meidän tyttöhän olisi virallisesti syyskuinen, kun otti n.viikon varaslähdön ja syntyi 28.9, mutta en silti raaskinut alkuperäisestä pinkastani poistua, niin on kiva seurailla täälläkin, miten pikku pallerot kehittyvätkään huimaa vauhtia =)
 
schnuller
Kerttuneiti:Mä en koskaan ole kuullut mansikkaluomesta.Poistaako ne sen, jos ei häviä?Kuulostais aika utoopiselta, että se yhtäkkiä häviäis.Kyllä mä kans uskon, että neuvolassa ovat perillä näistä uusimmista vauvaa vaivaavista jutuista paremmin kuin normi terveyskeskuslääkärit.
Nuo allergiat on tympeitä.Meillä lääkäri sanoi 4kk neuvolassa, että atooppinen iho on vauvalla, mutta harvemmin on sitten mitään vakavia ruoka-aineallergioita.Käski varovasti aloittelemaan sellaisia ruoka-aineita mille itse olen allerginen, ja mieluiten vasta yhden ikävuoden jälkeen.
Mustikka voi tosiaan olla se allergian aiheuttaja.Mustikka-allergisia on todella harvassa, joten se on tosi pieni mahdollisuus, että se teidän kohdalle on sattunut, varsinkin jos et itse ole allerginen sille.Mutta kyllä ehdottomasti kannattaa seurata asiaa.Olet oikeassa, että se on aika salapoliisityötä!Tsemppiä siis! :flower:
Mä epäilin kans vaikka minkä ruoka-aineen aiheuttavan tuota allergiaa tai pahentavan, mutta lopuksi kävi ilmi, että on vaan atooppine iho, joka reagoi enemmänkin säätiloihin, huonekosteuteen ym. Meillä ei siis ole enää riippuvainen hirveesti mitä syö.Välillä jonkun ruuan jälkeen tulee läiskiä poskiin, mutta olen siltikin antanut kaikkia mitä ruokalistalla tällä hetkellä on pieniä määriä.Monesti kuulemma pelkkä kiinteiden aloittaminen saattaa nostaa läikkiä kasvoille ja muualle kehoon, ja saattaa kestää muutaman kuukaudenkin ennen kun elimistö tottuu kiinteisiin, eli ei välttämättä suoraan ole allergiaa.

Rasvaa kuluu älyttömästi nyt kun on kylmät ilmat.Kesä kun tulee niin pääsee kunnolla ottamaan ilmakylpyjä. B) =)

 
mansikkaluomi:

Minun nuorinmalla siskolla oli alaselässä sellainen ja lääkäri sanoi sen lähtevän viimeistään 6v mennessä. Ja niin kävi, että vuosien varrella se tasoittui ihonmyötäiseksi ja alkoi vaaleta ja ennen kuin eka luokka alkoi, oli hävinnyt kokonaan.
Eivät mielellään ala poistamaan, ellei se sitten haittaa lasta, esim. jos olisi silmän vieressä (näkö ) tai suraan huulessa (syöminen). =)
 
schnuller joo mä rasvailen aina näin sisällä ollessa.. pari päivää viime viikolla oli jo täysin läikät poissa mutta sitten menin syömään sitä kananmunaa :headwall: rasvailu jatkuu.... :D

paapelo, samaaa mulle sanoivat, että 6v mennessä ne yleensä häviävät. ja tuo on siis nyt jo aika iso patti..keskellä ylähuulta, ala/sisäpuolella. onneks on se lääkäri jolta voi perjantaina sitten kysyä taas lisää. arveluttaa vaan tuon kasvaminen.. nooooo katsotaan mitä sanovat :)
 
J84
Luomista

Micolla on vasemmassa kontissa tuliluomi. Se ulottuu pakarasta nilkkaan asti. Lääkärien mukaan sen pitäis häipyä itellään pois tai ainakin sellaiseksi, ettei sitä heti erota. Nykyään se on vähäsen haalistunut, mutta kylvyn, saunomisen ja vaikka kiukun jälkeen se on hyvin punainen ja erottuu selvästi. Ja jos se tuollaiseksi jää niin luulen ettei siitä ole mitään muuta kuin kosmeettista haittaa ja tuskin sitä laserilla poistamaan lähdetään.
 
Aku
Mä tuppaudun tälle puolelle nyt ihan työkseni =)
Ei,tosta mansikkaluomesta piti kommentoida että meidän typyllä on myös ylähuulessa vasemmalla amorinkaaren kohdalla.Se on noin mun pikkurillin pään kokonen.Viimeks neuvolassa oli puhetta tuosta ja lääkäri tutki ja katteli.Totes että kirurgit on haluttomia tekemään niille mitään elleivät tosissaan häiritse jollain tavalla.Tuo huuli on vielä sellainen paikka että haitat leikkauksesta on suurempia kuin hyöty jos se ei vauvaaa vaivaa.
Eli odottelemme...
 
Luomista:Meillä on pojalla haikaranpuremat niskassa ja takaraivossa ja enkelin suudelma silmäluomessa :) Ne toivottavasti/luultavasti häipynee iän myötä. Serkun tytöllä oli silmien välissä ja poskessa isohkot mansikkaluomet, ne häipyivät 2v mennessä, haittaahan niistä ei ole, ellei siis ole syömisen tai näkemisen esteenä.

[/b]Allergioita en ole vielä pojalla havainnut, epäillyt kylläkin, mutta sitemmin epäilyt osoittautuneet virheellisiksi. Olisikohan ollut 2kk neuvola kun täti sanoi pojalla olevan atooppinen iho, pohkeessa oli pieni kuiva kohta. En kyllä itse menisi allekirjoittamaan tuota diagnoosia. Edelleen siis saattaa olla joskus toinen pohje hieman kuiva ja joskus ruokailun jälkeen posket punakoituu, riippumatta mitä on syönyt, ja näillä pakkasilla poskien iho on välillä kuivahko, ihan olen perusvoidetta välillä laittanut.

Ihanaa kun niin moni jo ryömii :) Meillä ei vielä kovin kiinnostusta ole siihen lajiin osoitettu, mahallaan ollessaan kun väsyy niin laittaa pään lattiaan ja jaloilla potkiskelee itseään eteenpäin poski maata viistäen :LOL: Se on aika hassun näköistä, mutta siis pään ollessa ylhäällä ei eteenpäin mennä.

Tästä pakkasesta on tosiaan se hyöty että tulee petivaatteita tuuletettua useammin :D Aika useesti oon jo tänä talvena pitäny "petivaatteet ja pehmolelut ulos" päivän.
Harmittaa vaan kun ei pääse pojan kaa vaunulenkille, noh ei kai tätä voi loputtomiin jatkua, kyllä se kesä sieltä tulee :) toivotaan niin....
Mä ostin sitten sen manducan ja oli tosi hyvä ostos ollaan kaikki tykätty, eikös se Ergo-reppu ole aikalailla samanlainen schnuller ? En malta odottaa että ilmat lauhtuu niin päästään ulos reppuileen B)

Millasia matkarattaita teillä on tai ootte aatellu hankkia ? Mä olen etsiskelly sellasia mahd. pieniä, keveitä jotka vois vaikka aina olla autossa mukana ja jotka olis helppo ottaa lentokoneeseen mukaan.
 
Meidän tytöllä on mansikkaluomi (halk. noin 7 mm) päälaella, mutta lääkärin mukaan se ei ole vaarallinen. Se ilmestyi ehkä parin viikon ikäsenä. Luultavasti se häipyy iän mukana.

Kääntyykö teidän vauvat jo mahalleen? Meillä ei vielä käännytä (vauva 5,5 kk) ja alkaa jo hermot mennä..äitiltä nimittäin :headwall: Kaks vanhempaa lasta kääntyi jo tässä vaiheessa, joten sais meidän neitikin jo ruveta kääntymään. Itse olen ollut tosin puolivuotias, kun käännyin, kulkeneeko suvussa?

 
Tällipaju: Meillä poika oppi selältä masulleen kääntymisen päivää vaille 4kk:n iässä muttei osaa kääntyä masulta selälleen. Fyssarin kanssa juttelin asiasta, siis masulta selälleen kääntymistaidon puutteesta, niin samoi ettei oo vaarallista. Kuuden kuukauden ikään mennessä tuo taito keskimäärin opitaan mutta ei se kuulemma niin tarkkaa ole, kumpaankaan suuntaan.
 
schnuller
Kyllä kaikkia leikkauksia haluaa näin pienillä välttää, jos vaan mahdollista.Meillä ei ole mitään ns.syntymämerkkejä.

Tirlittan75;Se Manduca ja Ergo on ihan samanlaisia.Viihdytäänkö teillä kantorepussa?Meillä rintarepussa tuli aina kauhee huuto mutta kantorepussa viihdytään kyllä.Mä kans ootan että pääsis ulos kokeileen sitä.


Meillä kokeiltiin rattaita sisällä viime viikolla.Eihän se siellä vielä osaa istua mutta makoili ja oli kovasri ihmeissään! =)

Tällipaju:Mä uskon että kulkee suvuttain tuo liikkuminen.Mä ja muut sisarukset ollaan alettu aikasin liikkuun.Siksi meillä kääntyiltiin jo 2,5kk ikäisenä selälleen, vatsalleen 3kk ikäisenä ja nyt 4,5kk ikäisenä jo ryömitään.Mä olen itse lähtenyt konttaamaan vähän reilu 5kk ikäisenä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlittan75:
[/b]Allergioita en ole vielä pojalla havainnut, epäillyt kylläkin, mutta sitemmin epäilyt osoittautuneet virheellisiksi. Olisikohan ollut 2kk neuvola kun täti sanoi pojalla olevan atooppinen iho, pohkeessa oli pieni kuiva kohta. En kyllä itse menisi allekirjoittamaan tuota diagnoosia. Edelleen siis saattaa olla joskus toinen pohje hieman kuiva ja joskus ruokailun jälkeen posket punakoituu, riippumatta mitä on syönyt, ja näillä pakkasilla poskien iho on välillä kuivahko, ihan olen perusvoidetta välillä laittanut.



No just joo, mulla on koko elämäni ollut sama kuiva kohta pohkeessa, mutta ei kyllä atooppista iho :D Nää on taas näitä neuvolatätejä, jotka ovat vähän yliaktiivia arvioimaan :D
 
Lomalta palattu ja IHANAA oli! Koko perhe nautti aivan suunnattomasti +25 lämmöstä. Kaapokin aivan silminnähden tykkäsi ja fiilisteli kaikkea.

Tuntui että viikon aikana poika kehittyi aivan hirveästi. Toisaalta, kyllähän kokoajan oli ympärillä niin paljon virikkeitä, värejä, ihmisiä, kaikkea, joten ei mikään ihme. Vaippaa vaihdettiin milloin missäkin ja samoin ruokaluijen kanssa. Nykyään pitää maitokin saada juoda ihan ite :D Kaikki meni siis todella hyvin ja aivan yli odotusten. Lennot sujuivat mukavasti, Kaapolla oli oma koppa jossa hän nukkui ja köllötteli lähes koko lentomatkan. Reissussa meillä oli omat rattaat mukana, ja ne toimivat kuin unelma ja olivat tietysti paljon paremmat kun matkarattaat mukavuutensa ja tavaratilan takia. Kaapo piti hienosti päällä oman päivärytminsä, vaikka päivät olivat erilaisia. Kaikki uusi myös väsytti ja Kapu nukkuikin joka yö samassa asennossa 12-14 h putkeen! Oli kyllä ihanaa ja rentouttavaa, pakko päästä taas keväällä jonnekkin!

Sori, tää on nyt vähän tälläinen minäminäminä- viesti, luin just 10 sivua tekstiä, enkä muista mihin sataan asiaan piti kommentoida.. :whistle: :ashamed:

Tässä pari kuvaa reissumiehestä.



Matkan jälkeen kotona on ollut vähän rankempaa. Yhtenä syynä varmastikkin 5 päivää kestänyt raju oksennus-ripuli-kuume tautini :snotty: Mies joutui yhtenä yönä soittamaan minulle ambulanssin, kun menin nestehukan takia niin huonoon kuntoon. Kaapo onneksi säästyi tältä kaikelta, oli todennäköisesti Rota-virus. Miehellä tauti kesti vain vuorokauden verran. Onneksi tauti yllätti vasta matkan lopussa, kentälle mentäessä. Vaikkakaan ei ollut kovin mukava oksentaa täpötäydessä lentokoneessa..

Lisäksi syömisen ja nukkumisen kanssa on ollut vähän brobleemaa. Kaapo vastustelee soseiden ja puuron syömistä lusikalla, kaikki pitäisi saada pullosta. Parina iltana olenkin sitten laittanut iltapuuron pulloon ja perään vähän maitoa kun olen ollut liian väsynyt huutoon. Myöskin yöt ovat kovin kovin levottomia. Kaapo heräilee usesasti, ölisee, mölisee, hakkaa ja riepottelee lelujaan, hakkaa tutilla sänkyä, kitisee, itkee.. PUUH. Onko muilla samanlaista, etenkin syömisen kanssa? Muistelen että ainakin Roona joskus kertoili jotain samantapaista.

Kuten kaikkimuukin, myös kehitys on hyvin yksilöllistä vauvoilla. Meillä Kaapo oppi kääntymään vatsalta selälle 2kk, tarttui esineeseen 3kk, nykyään saa tutin unissaankin suuhunsa itse, osaa juoda pullosta, tunnistaa ainakin sanat: tutti, isi ja äiti. Mutta esimerkiksi ryömimisestä ei ole tietoakaan, ei myöskään käänny selältä vatsalle. Joten älkäähän kukaan turhaan hätäilkö!

Pitääpä mennä seuraavaksi lukemaan toi FB:n pino...... |O :D

M & Kapu 5kk 6 pvä
 
schnuller
Miimumaija:Tervetuloa takaisin pakkasen keskelle!Oli vissiin rentouttava loma.Ihania lomakuvia!Onkos tuo normaali tuttipullo, joka Kaapolla on tuossa kuvassa?
Sä olet varmaan jos jossain maininnut, mutta minkä merkkiset matkarattaat teillä olikaan?

Yöt on välillä aika levottomia täälläkin, vaikka ei ruokaa tartte eikä edes herää, niin heiluu unissaan niin että unilelut vaan lentelee, ja peittokin on missä sattuu. :)
Syömisen kanssa on välillä vastatuulta ja välillä myötätuulta.Joskus menee silikonilusikalla ja välillä metallilusikalla, välillä ei mene millään.En oo tuputtanut ollenkaan, jos näyttää, että ei maistu.En mä usko, että meillä vaikuttaisi vaikka se laittaisi sen ruuan pulloon, koska ei vaan maistu silloin kun alkaa kiukutella.Meillä on tosiaan vesikin alkanut nyt kelpaamaan.Aikasemmin ei maistunut millään ja alkoi aina hirveä huuto jos tarjosi vettä.Nyt suurinta huvia on leikkiä vesipullon kanssa, ja mikä hauskinta on tunkea se tutti nenään ja puhaltaa sinne vesipulloon. :LOL: En tiedä miksi tekee sitä vesipullon kanssa mutta ei koskaan maitopullon kanssa.

Nyt mä menen haaveilemaan kylpyhuoneeseen trooppisesta ilmastosta ja kylvettämään meidän neidin. :LOL:
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä