**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Lokakuussa



Tämä on jakautuneiden jatkopino Syyskuun Sydäntenmurskaajien ketjusta. Eli meillä on ollut LA siinä syyskuulla 2009
Tervetuloa keskusteluun, muutkin syksyisten vauvojen äidit!

Syyskuun Sydäntenmurskaajat keskustelemassa::

Anrika 21v & "pikku-ukko" s.5.8.09 Kolmas. JKL
Roona82 27v & Vili s.21.8.09 Esikoinen. Tampere
Vivid 24v & "Hippu" s.26.8.09 Esikoinen. Tampere
Hiljaisuus & "tytylä" s.29.8.09 Kolmas. Oulu
tyttönen & "prinsessa" s.3.9.09 Kakkonen
jooseppi & "neiti" s.4.9.09
esmeralda- & Veetu s.5.9.09 Kakkonen. Kuopio
odottava ja onnellinen 21v & "rinsessa" s.6.9.09 Esikoinen. Helsinki
Usvatähti 32v & "neiti" s.6.9.09 Oulu
mama-84 25v & Stella s.8.9.09 Rauma
Tikrutar82 & "Tyttö" s.8.9.09 Esikoinen. Imatra
ViiVi09 25v & "poitsu" s.090909 Esikoinen. Riihimäki
Naksos & "Miina" s.090909 Neljäs.
olkkis74 & Arttu s.10.9.09 Kakkonen. Vantaa
zeny 21v & "pieni-mies" s.11.9.09 Kakkonen. Kuopio
Cummastelija & "Leidi" s.11.9.09 Esikoinen.
VempulaVimpula & Emma s.11.9.09 Kakkonen. Turku
MillionNights-82 & Sanni s.13.9.09 Viides. Mustasaari
Helinä83 & "Tyttö" s.13.9.09 Esikoinen. Tampere
Rimpulakissa & "Tyttö" s.14.9.09 Kakkonen.
Rosehip & "Typykkä" s.14.9.09 Esikoinen.
Nuppu09 & "Tytteli" s.15.9.09 Viides. Hyvinkää.
Miimumaija 23v & "Pupu" s. 15.9.09 Esikoinen. Helsinki
uneksija85 23v & "Poika" s.15.9.09 Esikoinen. Tampere
zuttu & "Tyttö" s.16.9.09 Esikoinen
ElämänIlo3 & "Typynen" s. 16.9.09 Kolmas. Oulu
Kerttuneiti & "Nökötin" s.17.9.09 Esikoinen. Tampere
Aamutaivaanranta & tytseli s. 22.9.09
Anu-Marika 30v & poika s23.9.09 Esikoinen. Espoo
vauvakuume83 25v & Saara s.24.9.09 Esikoinen. Lohja
Jellona84 25v & Samu s.24.9.09 Kolmas. Orivesi
Micade 32v & "Ukko-Pekka" s.26.9.09 Kolmas.
inka85 24v & "maisa" s.2.10.09
dindei 22v & Mico s.2.10.09 Esikoinen. Espoo
Kristelle 25v & "Sammakkoprinsessa" s.3.10.09 Toinen. Pori
ninja85 & Pikku-ukko s.6.10.09
yonnazzz & Tyttö s.8.10.09 Helsinki

Soppaa hämmentää Roona82...
Ja laittakaa mulle yksityisviestiä: jos vakkaripalstaajana haluat nimesi ja esittelyn ylläolevaan listaan!



Syyskuun Sydäntenmurskaajat löytyy myös FACEBOOKISTA
Laittamalla yksityisviestiä [oman sähköpostiosoitteesi] nimimerkille Usvatähti [ryhmän perustaja], niin sut voidaan kutsua jengiin, koska se on siis salattu. Multa voi toki myös kysellä lisää..

Tampereen seudun syksyiset mammat ovat treffailleet, ja myös meillä on oma FB-ryhmä. Jos löytyy kiinnostusta, lisätietoja allekirjoittaneelta, tai ryhmän perustajalta, joka palstailee nimimerkillä Vivid.

Linkit edellisiin keskusteluihin:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1505277 [Syyskuun pino odotuspuolelta]
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1515392 [Syyskuu]


Että näin.

- Roona82 & Vili09 -
 
Kiitos Roona , onhan se tosiaankin niin ettei kannata murehtia niiden vanhankansan mielipiteistä..toisaalta taas sitten niiltä voi saada kyl toisinaan hyviä vinkkejäkin..suodatus ihan kyl tarpeen ajoittain..

Meillä kanssa kylvetään kerran viikossa toistaiseksi ja peppu pestään vedellä vain tarvittaessa..käytetään kosteyspyyhkeitä ja rasvaa..Ai muumivaipat on hyviä..täytyykin testata sitten kun on sen aika tuon painon suhteen..

Mun on pakko hehkuttaa kun sain viime yönä nukkua putkeen 7h kun mies taas kiltisti valvoi typyn kanssa..ens viikolla alkaakin sitten totinen paikka kun mies aloittaa työt ja joutuu uhrautumaan itse joka yö paitsi tietysti sitten ne ihanat miehen vapaat..nyt näistä viimehetkien päivistä täytyy yrittää ottaa kaiki irti..

Joku jossain vaiheessa kyseli seksin aloituksesta synnytyksen jälkeen?? Meillä on jo harrastettu seksiä kun jälkivuotokin loppui 2 viikon valumisen jälkeen ja ei tullut niitä repeämiä..täytyy kyllä varmaan ruveta niitä jumppaohjeita kaivamaan jostain..siis lantionpohjanlihasjumppaohjeita..kun miehen kanssa naurettiin et ihanku olis porkkanaa heilutellu messukeskuksessa..sillälailla meillä Niin se vaan se synnytys tekee tehtävänsä..
On se vaan ihana huomata et kaikesta huolimatta toinen haluaa ja aikas useinkin vihjailee siihen suuntaa..et voiskos jne..kun loppuraskaudessa mies pelkäsi satuttavansa vauvaa..niin ei hirveen usien sitten tullut harrasteltua..

Näillä mennään taasen..

Äippä35v ja Nuppuliini 2vko ja 2 päivää :heart: :heart: ;)
 
Elku, tervetuloa joukkoon! Tänne kyllä mahtuu ja mielellään otetaan uusia kuulumisia ja saadaan lisää ajatuksenvaihtoa aikaiseksi. Aktiivisesti vaan kirjoittelemaan kun pikkuiselta kerkeät.

Me aloitettiin Jekovitat viime viikonloppuna kun tytöllä oli tullut 2 vkoa täyteen. Apteekissa varoiteltiin, että maistuvat järkky pahoille ja aluksi lapset protestoivat tippoja. Varauduin henkisesti hirveeseen tappeluun mutta pah! Meidän tyttö ei ole moksiskaan niistä ja availee vaan suuta siihen malliin, etää "mamma, tippoja lisää" :LOL: Enkä ole huomannut, että ne aiheuttaisivat mitään masuvaivoja, ei ainakaan meillä.

Meillä tyttö on ruvennut selkeästi viihtymään enemmän hereillä. Varsinkin aamupäivisin on kovin pirteä ja reippaan oloinen. Olen nyt tehnyt niin, että aamusyötön jälkeen laitan hänet lattialle leikkimatolle köllimään, istun itse vieressä ja syön aamupalaa & luen Hesarin ja pumppaan hetken maitoa. Siinä samalla sitten juttelen ja "leikin" tytön kanssa. Viihtyy noin tunnin verran lattialla. Muuten olen aika avuton ja neuvoton kun hän on hereillä. En laula (meidän kummankin etujen vuoksi :kieh: ) mutta saatan lukea esim päivän ip-lehtiä netistä hänelle. Se on tätä päivää :LOL: . Eihän 3 vkoinen vielä ymmärrä sisältöä mutta rauhallinen ääni selvästi rauhoittaa.

Tänään on ollut vaikea päivä. Aina kun lasken tytön sylistä niin alkaa huuto. Ilmeisesti nipistelee masusta... tai jotain. Ei ole nukkunut ollenkaan sitten aamu ysin ja mäkin rupeen väsähtämään. Pitäisi saada itse syödä että taas jaksaisi. Näin vaikeaa päivää ei aiemmin ole ollutkaan :( Ja olen sortunut antamaan tuttia joka itkuun, en vain muuten jaksa :'(

Mä en ymmärrä meidän pukluja. Ne kun eivät tule ruoan päälle, tyttö ei edes pahemmin röyhtäile vaikka keikutetaan sitä olalla aina vartin verran syönnin jälkeen. Mutta sitten kun neiti makaa niin suusta valuu puklua ja maitoa, ihan vielä tunninkin jälkeen syötöstä. Onko normaalia?

Hoh hoijaa, käsi ihan hikinen kun kannattelen tytön päätä tässä samalla. Taitaa kummallakin tulla hiki näissä rauhottelusessioissa :kieh:

Cummastelija ja Lidi 2 vkoa 6 pvää
 
Seksiä? ei meillä varmaan vielä pitkään aikaan....vuotoa on edelleen!!!!! Sais jo loppua, kun tuntuu että haaroväli alkaa pian kyllä kasvaa kukkakaalia jos ei saa noita rättejä jättää pois!!! Inhottavaa!!!

Käytin tyttöä tänään siellä neuvolassa punnituksella kun on ollu niin epävarmaa tää ja tissit ei ole tuntunu täysiltä aikoihin. Niin vaan oli neiti kuitenki kasvanu että viikossa oli tullu 300g painoa lisää ja siitä kun kotiuduttiin on paino noussu 750g (lähtöpaino oli 2890g) ja syntymäpainoonkin +585g. Pituutta oli tullut 4senttiä lisää. Et kyllä ne vauvat vaan kasvaa ja sitä maitoakin tulee sitten ilmeisesti hyvin vaikka tuntuukin ihan toiselta :heart: . Mutta oon NIIIIIIN helpottunu just tällähetkellä että toivon mukaan mitkään tuntemukset ei enää saa mun uskoa horjumaan tähän imetykseen!!!!!!! Ja kun MINÄ HALUAN IMETTÄÄ ja haluan tuntea vauvan kaikki ähinät siinä tissillä ja olla ravinnon lähteenä!!! Teen kaikkeni että tää jatkuu!!!!!

Hitto kun tuo keitto ei anna mun kirjoittaa rauhassa...siis kiehuu koko ajan ylitte, pakko kai mennä vahtimaan sitä ettei koko liesi pian kellu keitossa!!!

Naksos & Miina 3vko&1pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naksos:
Seksiä? ei meillä varmaan vielä pitkään aikaan....vuotoa on edelleen!!!!! Sais jo loppua, kun tuntuu että haaroväli alkaa pian kyllä kasvaa kukkakaalia jos ei saa noita rättejä jättää pois!!! Inhottavaa!!!
:LOL: :LOL: :LOL:
Joo, mulla tuli hiivat sitten viel kaupan päälle... Ja varmaan noist pikkuhousunsuojista...!! Verivuodot loppu ajat sitte, mut valkkarii tullu aika reilusti, ja tosiaan nyt tajusin, et sitä hiivaa ollu varmaan jo pidemmän aikaa. Oon vaan aatellu et kutina ym olot normaalia synnytyksen jälkeen ja ku tikit sulanu--- voi daa!! Eilen hain sit sen Canestenin tuplapaketin, jos vaik pääsis noist "räteistä" eroon :D :headwall:

Ja joo, seksistä mä oon tääl palstalla kyselly. Itellä tuli kamalat himot about pari viikkoo synnytyksen jälkeen... Ja mieskin on kovasti vihjaillut jo... Mut jotenki tuntuu, et pitää odottaa sinne jälkitarkastukseen asti... Tiiä sit miks. Itseasiassa mies oli sitä mieltä yhessä vaiheessa. Mä sille kyl vihjasin, et ei sen oo mitään väliä. Kunhan kumia käyttää ja ottaa iisisti. Mut toi saakelin hiiva on kyl taas vähän esteenä. :kieh: Noh, ehkä tää tästä. On sitä pidempiäkin aikoja tullu oltuu ilman, ja elossa selvitty! :headwall:

Mä ajattelin varailla joulukuulle risteilyä...! Pojun eka ulkomaanmatka, Ruotsiin! :LOL:
 
Cummastelija Meillä kans puklaillaan sit jälkikäteen, vaik kuin olis röyhtäyttäny. Neuvolasta sano, et on ihan normaalia kun lapsi ahmii ruokaa... ja käski pitää välillä taukoja, heti ku näkee et alkaa imee liian kovaa. Sama homma oli sit tissillä tai pullosta...
 
Me syöpöteltiin just tissillä 45min!!!. Siis imua. Syötiin! Ja lisäpulloa en antanut ollenkaan :D Saas nähä kuin pitkäks aikaa riittää energiat! Normaalisti jos Vili on kokoajan hereillä, pullollinen (125ml menee tällä hetkellä) riittää n. 1,5-2h... (nukkuessa saattaa mennä jopa 4-5h ennenkö herää syömään)

Ja toinen mukava asia:
Vili löysi tänään talouspaperitelineen! Vaipan vaihdon yhteydessä repäisin palan paperia rullasta. Huomasin kun poju jäi tuijottamaan sitä rullaa, joka oli sen pään vieressä. Yhtäkkiä kun siinä just pistin bodyn neppareita kiinni, huomasin kun: alkoi kädellä sitä huitomaan, ja tarttui kiinni, veti paperia vähäsen! Sitten taas huiski sitä rullaa innoissaan! Hehe, näin äkkiä ne oppii kaikkea uutta! Ihana :heart:
 
Tsemppiä kaikille imetyksen kanssa painiville :hug: Ajattelin vielä muistuttaa, että mitä useammin vauvaa pitää rinnalla, sitä paremmin määrä vastaa kysyntään!

Meillä miehellä loppui isyysloma maanantaina ja Sanni lopetti nukkumisen siihen :headwall: Viimeviikolla nukkui päivisin 3-5h unia, mutta nyt on tissillä kokoajan. Ei siinä mitään, mutta kun on nuo 1v8kk ja 4v siskotkin kotona ja kaipais äidin syliä ja RUOKAA! Mä luulen, että siitä nukutuksesta jäi jotain lääkkeitä mun elimistöön, kun Pienen masu reagoi ihan selkeesti vielä tiistaina kovilla ilmavaivoilla. Nyt on pikkasen tilanne rauhoittunut!

Siitä lauantain kaavinnasta: En sitten ollutkaan tyhjentynyt kokonaan :'( Aloin eilen vuotamaan verta aivan solkenaan, joten soitin lääkäriin ja gynen polille. Lääkäri totes, että täälä on taas sama tilanne, kohtu täynnä verta ja iso istukanpala |O Nyt mulla menee supistavat lääkkeet 3xpäivässä ja huomenna uus kontrolli. Mitään muuta kun verta ei oo tullut, joten huomenna aamulla kaavinta kameran kanssa :'( |O Hb oli laskenut kolmessa päivässä vuodon takia 120 -> 113. Eikö nyt vähempikin olis riittänyt? Nyt otan kyllä Sannin mukaan. Mies saa tulla nukutuksen ajaksi hoitamaan sitä. Kaavinnan mä kestän, mutta en kokopäivää erossa mun pienestä!

MillionNights ja Sanni 2,5vk
 
Tsemppiä MillionNights, toivottavasti nyt sitten saataisiin kaikki sieltä pois. Ihme touhua kyllä, että ei kerralla onnistu.

Täällä on viimeiset kaksi päivää imetty tissiä oikein urakalla. Imetyksen jälkeen on lähes joka kerta tissit ihan tyhjinä, just siis riittänyt maito, kun ei ole tarttenut antaa pullosta lisää. Taitaa olla joku tankkausjakso neidillä. Ja mahaa turvottaa. Eilen illalla tissillä ollessa neiti piereskeli jotain 20 kertaa joten ilmaa riittää, mutta onneksi se tulee ulos :D
Ja viime yönä heräsin imettämään vain kerran. Pääsin kyllä nukkumaan vasta puol 12, heräsin imettämään neljän aikaan ja seuraavan kerran aamu yhdeksältä. Toivottavasti meno jatkuisi tällaisena.

Helinä ja neiti 2,5 vko
 
Kiitos uudesta pinosta taas Roonalle :flower:

meillä oli neuvola maanantaina ja kuudessa päivässä vauva oli saanut painoa 175g eli hyvin. tuntuu että jo nyt pieni kasvaa hurjaa vauhtia ja nytkin kun nukahti lyhyen ruokailun jälkeen, en millään malttaisi laskea häntä pois mun sylistä :heart:

meidän olisi kai tänään pitänyt aloittaa d-vitamiinit mutta huomenna aattelin ne aloittaa. katsotaan miten vaikuttaa häneen.

mä laulan vauvalle ja hän tykkää siitä ihan selkeesti. samoja lauluja päivästä toiseen =) myös lorut on mieleisiä ja lasten lorukirjoja alan lukeen suht pian vaikka hän ei niistä vielä mitään ymmärtäisikään. meillä tehdään vauvahierontaa, joko mä tai mun äiti tekee sen. pyrin siihen että jos ei joka päivä niin ainakin lähes joka päivä. ja voi että kun vauva nauttii siitä! :heart: kylpy on toinen mieluinen juttu.

nyt itse suihkuun kun vauva tosiaan nukkuu, pakkohan hänet on laskea tuonne kehtoon vaikka en raaskisi..

kerttuneiti ja puru 2vkoa :heart:

ps. tasan kaks viikkoo sit tähän aikaan kärvistelin siellä sairaalassa jäätävien supistusten kanssa ja uskoin vielä siinä vaiheessa että tuun saamaan epiduraalin tms. onneks en tiennyt etukäteen että kaikki jää saamatta. on kyl jo unohtunut ne kivut ja varsinkin kun katsoo tuota rakasta :heart:
 
Hei kaikki!

Ette varmaan muista minua, kun niin harvakseltaan kirjoittelin odotusaikana, mutta nyt vauva-arjen taas alettua aktivoidun taatusti jakamaan kuulimisia ja kokemuksia kanssanne! Vaikka esikoinen on vasta 1v4kk niin äkkiä sitä on KAIKEN unohtanut, ainakin vielä tuntuu siltä B)

Eli meidän toinen prinsessamme syntyi su 27.9. klo 8:05! Synnytys oli todella helppo ja nopea - ensimmäisestä supistuksesta vauvan syntymään n.3h :eek: - joten hyvä kun sairaalaan ehdin! Mies ei meinaan ehtinyt, kun isosiskon hoitajalla "kesti" tunnin tulla meille keskellä yötä :p Kotiin pääsimme heti maanantaina, koska synnytys meni hyvin ja vauva+äiti vaikuttivat olevan kunnossa. Keskiviikkona käytiin sitten vielä vauvan kanssa "kotiinlähtötarkastuksessa", jossa kaikki edelleen hienosti.

Meillä on imetys lähtenyt tosi hyvin käyntiin, maitoa tulee tosi paljon. Vielä on pikkuisen suolisto sen verran kehittymätön, että vatsaa vähän vääntää aika ajoin, mutta viime yö meni jo paljon paremmin kuin edelliset! On meinaan kumma tuo typy: päivät nukkuu pitkiä unia ja sikeästi ilman masupuruja ja kunyö koittaa niin avot :eek: Onko muilla vastaavaa?

Mutta nyt lounaan tekoon.. Kuullaan pian! :wave:

Ja onnea kaikille tasapuolisesti vauveleiden syntymästä!! :flower:
 
Moikka,

Roona kiitos taas uudesta pinosta ja ihanaa ku tissitty on luonannu. Saako muuten näit omii tekstei jotenkin tallenettua itelle?

Mitä ihmettä ne touhuaa siel sairaalassa Millionnights? Kertoko ne mitään syytä ettei ne saanu kohtua viimeks tyhjäks?

Carmen meil on sama juttu noiden vatsavaivojen kaa. Päivät nukutaan ja sit illalla huudetaan ku masuun sattuu

Jooseppi
 
Carmen ja Jooseppi, meillä huudetaan nykyisin koko ajan paitsi yöllä ja silloin kkun ollaan rinnalla. Eli jos jaksaisin ja viitsisin niin talossa on rauha kun tytöllä tissi suussa, muuten täys huuto päällä. Tuntuu ettei mitkään lepyttelyt auta ja olo on aika neuvoton. Olen kuitenkin vakasti sitä mieltä, että huvitutiksi en ryhdy vaan rinnalla ollaan silloin kun on nälkä ja syödään! Kuulostaa julmalle mutta pakko ajatella myös omia voimia. Ja oikeesti, tyttöhän syö 2-3 tunnin välein joten kyllä se sen puolesta ihan riittävästi saa rinnalla olla :kieh: . Onko mitään hyvia neuvoja millä toisen saisi ruoan jälkeen rauhoittumaan? Tiedän, että kun kohta päästää tissistä irti niin huuto alkaa :/

Cummastelija ja Leidi 3 vkoa
 
MillionNights Tsemppiä sinne! Ihme juttu kun ei kerralla saa tyhjäks... Mulla tosin kaverilla kävi vähän vastaavaa, mut siellä olikin ollut toinenkin istukka! hyvin pieni sellainen... mut kuitenkin. Se oli ollut tulehtuneena jo raskausaikana jne. Ikäviä tollaset :|
Mulla lähti kyllä istukka+kalvot ym tosi hyvin, mut vertahan vuodin salissa litran verran, ja teholla lisää... ja hb laski sinne 80 paikkeille... Ne siellä teholla "pumppas" mun kohtua ja verta roisku... hyi yök. Silti jäi hyytymä, iso sellanen, joka tuli ulos suihkussa muutama päivä synnytyksen jälkeen... onneks olin viel sairaalassa ja soitin hoitajaa. Vähän pelästytti sellanen istukan kokonen hyytymä! Hoitaja punnitsi, oli kuulemma 300g!!! :x
Eipä sitä sit sen jälkeen enää ollutkaan ällökipuja, ja kävelykin helpottui! Oli se kyl karseeta kun se tuli ulos, asioita joita ei halua muistaa jälkikäteen!

Mäkin haluaisin laulaa pojulle enemmän, mut en muista oikein mitään lastenlauluja! Vaikka tässä vaiheessa se varmaan on ihan sama mitä sille hoilaa, Leevi&The Leavingsia ja Zen Cafeta oon sille laulanu... Ja Maj Karmaa lauleskelin samalla kun kuunneltiin sitä stereoista. Heh... Ei oikein lastenlauluja. Pitäs varmaan hommaa joku laulukirja? :ashamed:

Mulla kans ihan sama, että en raaski laskea pojua sylistä jos siihen nukahtaa... Ja kamala morkkis tulee jos se nukahtaa sitteriin! Mä en haluis pitää sitä siinä liian pitkiä aikoja... Noh, mut.. eiköhän sekin aika koita kun noi nyytit kasvaa ja alkaa painaa enemmän, eikä enää edes viihdy niin paljon sylissä kun on kaikkea muutakin kivaa... Joten eiköhän nyt nautita kun niitä vielä jaksaa ja saa pitää sylkyssä ja haistella ja pusutella :heart:

Nyt nostan pojun sitteristä pois, ennenkö nukahtaa sinne...
Roona82 & Vili jo 6 viikkoa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Carmen ja Jooseppi, meillä huudetaan nykyisin koko ajan paitsi yöllä ja silloin kkun ollaan rinnalla. Eli jos jaksaisin ja viitsisin niin talossa on rauha kun tytöllä tissi suussa, muuten täys huuto päällä. Tuntuu ettei mitkään lepyttelyt auta ja olo on aika neuvoton. Olen kuitenkin vakasti sitä mieltä, että huvitutiksi en ryhdy vaan rinnalla ollaan silloin kun on nälkä ja syödään! Kuulostaa julmalle mutta pakko ajatella myös omia voimia. Ja oikeesti, tyttöhän syö 2-3 tunnin välein joten kyllä se sen puolesta ihan riittävästi saa rinnalla olla :kieh: . Onko mitään hyvia neuvoja millä toisen saisi ruoan jälkeen rauhoittumaan? Tiedän, että kun kohta päästää tissistä irti niin huuto alkaa :/

Cummastelija ja Leidi 3 vkoa
Onko teillä tuttia käytössä? Voi vitsi, kärsivällisyyttä tuon asian kanssa! Ja noin mäkin varmaan ajattelisin, jos poju olis noin rinta-riippuvainen... Kyllä se on omaakin napaa ajateltava sen mukaan miten ite sitä touhua jaksaa, vaikka kuinka pienen parasta haluaakin!
:hug:
 
Cummastelija Meillä oli esikoisen kanssa samanlaista vkot 2-5: tissillä ja nukkuessaan oli hiljaa, mutta muuten huusi - nälkäänsä :/ Vauvalla oli tiheän imemisen kausi ja minä sitkeästi pidin kiinni myöskin 2-3 tunnin ruokaväleistä ja koitin olla rasittamatta pikkuista massua jatkuvalla syömisellä. Ja ihan metsään menin :( Huuto loppui kuin seinään, kun annoin olla kahden tunnin välein rinnalla ja molempien tissien jälkeen vielä pullosta omaa rintamaitoa lisäksi! Siinä vaiheessa oltiin jo kokeiltu kaikki maailman koliikkilääkkeet, sitterit, vyöhyketerapiat,kantoliinat yms.yms. Ja syynä oli "vain" NÄLKÄ!!

Tämä siis on minun kokemukseni ja voi olla, että teillä kyse ei ole samasta, mutta kannattaisiko kokeilla ja antaa vauvalle niin paljon ruokaa kuin vain syö? Näitä kausiahan vauvoilla on kaiken aikaa, milloin mikäkin kausi ja mistäkin syystä.

Roona Noin iso poika jo teillä! Meillä ollaan 5 päivää :D
 
Terve. Taidan minäkin nyt sitten vihdoin siirtyä tähän pinoon.
Meillä vauva kasvaa mallikkaasti. Painoa tällä hetkellä 4170g. Tai oli alkuviikosta. :D
Tissi maidolla mennään. Alussa meillä kanssa tarvittiin lisä maitoa.
Mutta nyt on maito alkanut nousemaan ja tissejä pakottaa ihan kunnolla.
Muistakaa muuten suojata rinnat hyvin ennen pihalle menoa ettei tule rintatulehdusta!

Mä voisin laittaa tähän pinoon synnytyskertomuksen
Olen sitä monta kertaa aloittanut ja aina vauva alkaa aloittamisen jälkeen huutamaan tissiä :LOL:

Mutta tässä tämä tulee.

12.9 koko päivän mulla oli todella epäsäännollisiä supistuksia aamusta asti.
Oli olo että tänään tämä tulee. Heti aamupalan jälkeen lähdin sitten lenkille.
Lenkin jälkeenkään olo ei rauhoittunut vaan ravasin ympäri pihaa koko päivän.
Supistukset ei vaan säännöllistynyt.
Illalla sitten meidän isä tuumasi joka oli siis lapsen vahtina että eiköhän lähdetä nukkumaan ja yritetä huomenna uudestaan :LOL:
Mulla ei missään vaiheessa ollut kipeitä supistuksia.
Kymmeneltä sitten alkoi tulla 10min. välein supistuksia. Ja niitä tuli kaksi tuntia säännöllisesti ja sen jälkeen alkoikin 7min. välein.
Ajattelin koko ajan että ei tässä mitään tapahdu koska ei ne ollut kipeitä.
Soitin puoli yhden aikaan sairaalaan ja sanoi että kun siltä tuntuu niin tervetuloa.

Oltiin sitten puoli kahden aikaan sairaalassa. Ja vieläkään ei supistukset olleet kipeitä.
Makasin tutkimus pöydällä ja ajattelin että noh kohta päästään takaisin kotiin.
Yllästys oli suuri kun sain tietää että olen 4cm jo auki :eek:
Siitä sitten suoraan synnytys saliin.

Salissa istuin ensin kiikkutuolissa ja keinuttelin.
Vauvan syndän äänet hävisi siinä koko ajan. Johtui koneesta ei vauvasta.
Niin siirryin siitä sänkyyn. Ei mennyt sitten kauaa aikaa kun pyysin kaasun siihen avuksi.
Supistukset koveni jonkun verran mutta vieläkään ei ollut niin kipeitä kuin muissa synnytyksissä. Kaasulla mentiin eteenpäin.
Vähän ennen viittä kätilö katsoi että supistukset tuli niin tiheästi 2min. välein että päätettiin puhkaista kalvot. Tässä vaiheessa olin 8cm auki.

Kalvojen puhkaisun jälkeen sain "henkähdys tauon" :D supistukset katosi muutamaksi minuutiksi. Nauroinkin että no tähän sitten jäätiin.
Mutta ei mennyt kauan kun alkoi ponnistuttamaan. Heti en saanut alkaa tosi toimiin vaan
hetki piti odottaa. Ponnistusvaiheessa kaasu naamari tippui lattialle. Joten ponnistin ilman mitään kivun lievitystä.
Ponnistus vaihe kesti 3min. jonka jälkeen 9 pisteen poika oli maailmassa :heart:

Mulla oli jo viime synnytyksessä ongelmia istukan kanssa ja tässä sama juttu.
Se ei tullut itsestään ulos. Joten jouduin leikkaussaliin kaavintaa.
Tällä kertaa se onneksi tehtiin nukutuksessa.
Veren hukka mulla oli 2000ml. ja hemppa tämän jälkeen 86.

Joka tapauksessa mulle jäi todella positiivinen mieli synnytyksestä. Oli nopea helppo
ja muutenkin ei ollut niin kivulias kuin muut.
Oltiin sairaalassa 3pv. jonka jälkeen lähdettiin kotiin.
Hyvin ollaan jaksettu sekä minä että poika. Lapsetkin on nyt tottunut että meitä on
yksi enemmän. Raskainta tämä oli meidän 5 vuotiaalle. Mutta nyt hänelläkin jo helpompaa.
Mustasukkaisuutta ei ole ollut ainakaan vielä ja kaikki auttaa vauvan hoidossa.
Toiset vähän liikaakin :D

Tälläistä meillä. Palailen taas. Nyt pakko mennä ruuan laittoon. :wave:

Bebes & Ukko 2vk5pv. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Carmen ja Jooseppi, meillä huudetaan nykyisin koko ajan paitsi yöllä ja silloin kkun ollaan rinnalla. Eli jos jaksaisin ja viitsisin niin talossa on rauha kun tytöllä tissi suussa, muuten täys huuto päällä. Tuntuu ettei mitkään lepyttelyt auta ja olo on aika neuvoton. Olen kuitenkin vakasti sitä mieltä, että huvitutiksi en ryhdy vaan rinnalla ollaan silloin kun on nälkä ja syödään! Kuulostaa julmalle mutta pakko ajatella myös omia voimia. Ja oikeesti, tyttöhän syö 2-3 tunnin välein joten kyllä se sen puolesta ihan riittävästi saa rinnalla olla :kieh: . Onko mitään hyvia neuvoja millä toisen saisi ruoan jälkeen rauhoittumaan? Tiedän, että kun kohta päästää tissistä irti niin huuto alkaa :/

Cummastelija ja Leidi 3 vkoa
Onko teillä tuttia käytössä? Voi vitsi, kärsivällisyyttä tuon asian kanssa! Ja noin mäkin varmaan ajattelisin, jos poju olis noin rinta-riippuvainen... Kyllä se on omaakin napaa ajateltava sen mukaan miten ite sitä touhua jaksaa, vaikka kuinka pienen parasta haluaakin!
:hug:
Meillä on tutti käytössä pojalla.
Mutta kannattaa kokeilla lisämaitoa. Meillä se auttoi alussa itkuisuuteen.
Nyt mennään pelkällä tissillä.
Muutama päivä sitten meilllä nostettiin maitoa ja melkein voisi sanoa että koko
päivä meni tissillä.
Muuten meilläkin mennään 3-4 tunnin syöttöväleillä.

Toivottavasti joku ratkaisu löytyy :hug: ja vauva rauhoittuu :hug:
 
Kiva, että vielä mattimyöhäinenkin pääsi mukaan :ashamed:

jooseppi Kokeilin tänään sitä leikkimattoa, istuin itse vieressä ja luin lehteä samalla ja koitin viihdyttää myös vauvaa. Jonkin aikaa siinä meni, mutta yksin ei viihtynyt yhtään. Mies on kovasti yrittänyt kokeilla antaa olla pojan yksin, vaikka huutaisikin, mutta mun sydän ei kärsi kuunnella kun toinen itkee kovasti yksinäisyyttään. Huvittavinta tässä kohtutulehduksessa on, ettei mulle annettu kontrolliaikaa laisinkaan, vaikka sitä pyysin. Sanoivat vaan sairaalassa että sitten takaisin, jos ei kuume laske. No, eipä ole laskenut. Soitin tänään äitipolille, jossa lääkäriä konsultoituaan käskivät vielä odottaa sunnuntaihin tai maanantaihin! Eikö kaksi viikkoa kuumetta jo riitä... Näyttäisi siltä ettei noi antibiootit pure, tai sitten on vielä jotain muutakin vialla. Toivottavasti tän tulehduksen pitkittämisestä ei seuraa mitään kamalempaa. Ärsyttää kun lääkärit käskee aina vaan odotella kun toinen on oikeasti kipeä ja pitäisi vauvaa jaksaa hoitaa. Onneksi meillä mies hoitaa yösyötöt ainakin toistaiseksi mukisematta, minä siirryn sohvalle korvatulpat korvissa, että saan lepoa. Ihana mies, vaikka onkin pitkää päivää töissä. :heart:

Käytiin eilen kokeilemassa vyöhyketerapiaa noihin masuvaivoihin. Vielä en kyllä huomaa mitään eroa, mutta terapeutti sanoikin, että 5 kertaa pitäisi käydä jotta tuloksen voi nähdä jos on nähdäkseen. Varoitti kyllä, että poika voi olla vähän ärtyisämpi käsittelyn jälkeen ja sitä se kyllä oli. Nukkumaan meni joskus klo 21, ensimmäinen syöttö 00.30 ja toinen 04.30, siitä sitten nukkui välillä kyllä ähisten aina aamukasiin saakka. Muuten meillä ollaan jo kuudelta pystyssä...

Roona Meilläkin on sama alusta käytössä. Oon kyllä tykännyt. Vaikakkin me ollaan pidetty alla aina pyyhettä, just sen pissan takia. Ja sitä pyykkiähän tulee ihan älyttömästi kun poika päättää hyvin usein pissata vaipanvaihdon yhteydessä päälle. Normaalisti sitä osaa varoa, mutta aina se välillä yllätttää.

Eilen kun kaveri oli kylässä näytin sille meidän pojan pientä pippeliä että katso nyt kun tossa päässä on jotain kuivaa. Kumpikin sitten 10cm päästä katsottiin ja kuinka ollakaan poika päätti pissata meitä silmään :LOL: Mitäs tuijotatte mun pippeliä!

Äitiyspakkauksen helistintä meillä on jo ihmetelty, vähän aikaa jaksaa innostaa ja hoitopöydällä kun ollaan, laitan pinniksen mobilen soimaan. Sitten on ehkä rauhassa, muuten tulee huuto. Vaipanvaihto kun on ihan kamalaa, samoin kuin pystyssä röyhtäyttäminen. Huutohan siitä tulee.

Mutta mua ajatuttaa kun pojalla on melkein koko ajan hereilläollessaan nälkä. Aina pitäisi melkein olla tissi tai pullo suussa... Ei tietoakaan mistään 3 tunnin syöttövälistä. Mulla ei maito ole kovinkaan noussut rintoihin, annan silti molemmat tissit ja päälle voi vetäistä 80-100ml korviketta! Öisin eletään korvikkeella, jolloin ekalla syötöllä menee 90-100ml ja tokalla 60-80ml. Possu tuosta vissiin tulee...

Cummastelija Mulla on kans avuton olo, kun poika on hereillä. Syömisen ja vaipanvaihdon yms sellaisen jälkeen yritän sitä viihdyttää, mutta lähinnä siitä seuraa vain huutoa. Huono äiti nostaa päätään kun ei lastaan osaa viihdyttää...

Samoin mulla on mieli vielä maassa. Tunnen hirveää syyllisyyttä kun en osaa vielä oikein rakastaa tuota poikaa, vaikka se niin kovin toivottu ja yritetty onkin. Kun muut äidit suorastaan riemuitsee lapsesta. Kai se on vaikea tottua siihen, että päivät menee täysin vauvan ehdoilla, etkä itse paljon mitään pysty tekemään. Ja eikai tämä avuttomuuden tunnekaan oikein kannusta rakastamaan lisää. Kuume varmasti lisää vielä tuskaa ja väsyä. Toivottavasti sitten helpottaa kun päästään ulos.

Meillä ei ole peittoja vielä heiluteltu. Halut on kyllä mulla jo palanneet jokseenkin, mutta jälkivuotoa vielä on vähän. Ja mua ajatuttaa kun noita tikkejä tuli kuitenkin 27kpl kahteen kerrokseen, ja tuntuu vielä osa ompeleista siellä olevan. Että pitääkö tässä odottaa seksiä jälkitarkastukseen asti, joka on vasta marraskuussa vai uskaltaako aikaisemmin?
 
Elku! Meillä on onneks opittu jo huomaamaan koska se pissa tulee! Eli kandee tarkkailla sitä pippelii siinä kun vaihdat vaippaa... Meidän pojulla ainakin se on aina vähän isompi kun on pissahätä, ja usein sit "viisari värähtää" kun alkaa pissimään... eli se vähän "heilahtelee". Jos se on ihan löysä ja ruttunen, tuskin pissaa tulossa. Nykyään harvoin enää menee vaatteet pesuun sen takia että hoitopöydälle kusee, kun ehditään pippeli kääntämään alaspäin! Muistan joskus alkuaikana kun jätkä kusi itteään silmään! :LOL:
Tuosta vauvan yksin pitämisestä... Tuon ikäinen ei mun mielestä vielä kuulukaan joutua olemaan yksin.. Vauva on vielä niin riippuvainen äidistä/isästä. Toki mäkin jätän sitä välillä hetkeks yksin esim leikkimatolle tai sänkyyn, jos pitää käydä jossain tai hakee jotain. Mut esim. vessaan otan sen aina mukaan, varsinkin jos joutuu pidempään siellä oleen. Hetken ne vaan on pieniä, ja niiden koko maailma on vanhempien, eritoten äidin varassa. Äiti on se tuki ja turva ja kaikki mitä vauva oikeasti tietää/tarvii. koko muu maailma on vasta suuri, ihmeellinen ja jännittävä tutkimuskohde. Eikä ihan vielä sitäkään.
Tsemppiä, kyllä se arki pian alkaa pyörimään vauvan tarpeiden rinnalla. :heart: Ja te vasta tutustutte toisiinne, älä turhaan stressaa siitä rakastamisesta. Äidinrakkaus on asia joka kumpuaa syvältä sydämestä ja kasvaa ja kehittyy päivittäin! Monien riemuitseminen ja iloitseminen on varmasti kotona tuossa vaiheessa ihan samaa arkea kuin teilläkin!

Ja: Meillä alkoi arjen askareet, päikkärit ym. rutinoitua vasta siinä vaiheessa kun jäätiin pojun kanssa kahden kotiin, kun mies palas työelämään.

Koita jaksaa :)
:hug:
 
Vivid
Kylvetyksestä Meillä kylvetään tosiaan pari kertaa viikossa ihan sen takia, kun yks kerta ei todellakaan riitä. Hippu on niin kova puklaileen, että se on yltäpäältä aina maidossa. Iho ei ainakaan vielä oo lähtenyt kuivaan ja me ollaankin aina laitettu kylpyveteen muutama tippa kylpyöljyä.

Muumi-vaippoja pitää kyllä kokeilla, niin hyvät kehut kun ovat saaneet.

Mä meen nyt vähän lepäileen, kun vauva on ulkona päikkäreillä. Vauva-lehti tuli tänään! Sen pariin siispä.

Vivid ja Hippu 1 kk 5 pv
 
Moikka,

Elku:Tosta leikkimatto jutusta vielä lasken vauvelin välillä leikkimatolle, kun esimerkiksi teen ruokaa, mutta otan hänet aina heti syliin jos hän kyllästyy siinä olemiseen ja alkaa itkeä. En jätä häntä yksin ja tosiaan niinkuin Roonakin kirjoitti ei vauvan kuulukaan vielä olla yksin. Kasvattaa vauvan itsetuntoa kun hänet huomioidaan heti kun hän huutaa, oli mies lukenut jonkin tutkimuksen aiheesta. Mut yritän tosiaan laulella vauvalle kun hän on hereillä ja hieron jalkoja, selkää, käsiä jne.. Siitä vauva tykkää tosi paljon. Käydään päivittäin myös vaunulenkillä. Meidän vauva tykkää ihan hirveästi vaunuttelusta ja nukahtaakin melkein heti ku vaunut vaan liikahtaakin :LOL:
Soita ny ihmeessä uudelleen sinne sairaalaan ja sano ettet enää odota. Nyt on tehtävä jotain!! Mä en hyväksyisi tollasta toimintaa.

Mä oon kans huomannu et kauhean huutamisen syynä on vaan yksinkertaisesti nälkä! Tissiä vaan suuhun ni johan rauhoittuu.

Äidin rakkaus tulee sitten ajallaan ei siitä kannata ottaa stressiä, päivä kerrallaan.

Jooseppi & Möykky 1kk :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Tuosta vauvan yksin pitämisestä... Tuon ikäinen ei mun mielestä vielä kuulukaan joutua olemaan yksin.. Vauva on vielä niin riippuvainen äidistä/isästä. Toki mäkin jätän sitä välillä hetkeks yksin esim leikkimatolle tai sänkyyn, jos pitää käydä jossain tai hakee jotain. Mut esim. vessaan otan sen aina mukaan, varsinkin jos joutuu pidempään siellä oleen. Hetken ne vaan on pieniä, ja niiden koko maailma on vanhempien, eritoten äidin varassa. Äiti on se tuki ja turva ja kaikki mitä vauva oikeasti tietää/tarvii. koko muu maailma on vasta suuri, ihmeellinen ja jännittävä tutkimuskohde. Eikä ihan vielä sitäkään.
ihan totta. noin kahden kuukauden iässähän vauva alkaa vasta ymmärtään että hän on erillinen äidistä eli siihen asti he luulevat että ovat osa äitiä..ihan konkreettisesti. meilläkin kulkee mukana vessaan ja keittiöön ja muualle!

kylpypäiviä
on meilläkin kaksi viikossa. ja voi että kun hän nauttii kylpemisestä!! ja pelkästään pepun pesukin on jo mieleinen juttu.. vauvan iho lähti kesiin/kuoriutuun jo ennen ensimmäistä kylpykertaa mutta se on kuulemma ihan normaalia ja tooisilla saattaa just iho "kuoriutua" suht heti syntymän jälkeen. kyse ei oo kuivuudesta vaan iho vaan uusiutuu mutta kaikilla ei näin käy alussa. nyt alkaa Purun iho oleen jo normaalin näkönen; maha, kädet ja jalkapöydät kun päätti kuoriutua.

kivaa perjantai-iltaa kaikille!

kerttuneiti ja puru 2vko1pvä
 
Kerttuneiti, meidän tytöllä lähti iho uusiutumaan jo synnärillä. Kuulemma vauvoilla, jotka syntyy lasketun ajan jälkeen tuo iho kesii saman tien ja ennen LA:ta syntyvillä sitten myöhemmin. Oli kyllä kuivan näköinen, mutta ei olla rasvattu ollenkaan ja näyttää jo tosi hyvältä. Kylpyveteen ollaan lisätty ceridal-öljyä muutama suihkaus. Täälläkin kylvetään siis pari kertaa viikossa.

MillionNightsilla kyllä kurja kokemus. Ja Roona, huh tuota sun hyytymää! Mullahan kävi n. viikko synnytyksestä niin, että aloin vuotaa verta kuin pistetty sika. Soitin sitten sairaalaan, josta käskivät lähteä saman tien näyttäytymään. Vastaanotossa sanottiin, että todennäköisesti kohdussa on jotain istukan tai kalvojen palasia, jotka vuotavat, mutta ultrassa kohtu todettiin tyhjäksi ja sen sijaan vuoto tulikin emättimen sisältä verisuonesta, joka ilmeisesti oli auennut tikkien parantuessa. Ilmeisesti kun tikit olivat alkaneet parantuessaan kiristellä, verisuoni oli revennyt ja suihkutti verta. Mut humautettiin nukuksiin, suoni tikattiin kiinni ja olin yön tytön kanssa tippaletkun päässä sairaalassa seurannassa. Tosta alkaa olla jo pari viikkoa ja nyt vihdoin alan luottaa siihen, että tikit pysyvät kiinni. Kai ne alkaa olla jo irronneetkin. Oli kyllä säikäyttävä kokemus, kun sitä verta tuntui tulevan niin paljon ja olin varma, että nyt on kohtu mäsänä tms.

Tutti meillä otettiin käyttöön tällä viikolla ja itkut on kyllä vähentyny. Meilä oli viime viikonlopulla kolme tosi vaikeeta yötä, tyttö huusi suoraa huutoa monta tuntia putkeen eikä saatu oikein mitenkään tyynnyteltyä, nukahti sitten lopulta yliväsyneenä tissille tai mun syliin. Tytöllä on aika iso imemisentarve ja jos ei suussa ole tissi, niin sitten nyrkki, peitonkulma, iskän käsivarsi tai joku muu. Annettiin sitten tutti tossa joku päivä sitten ja tyttö rauhoittuu sitä mussuttaen jopa uneen saakka. Ei tosin anneta sitä hänelle ennen kuin on tosi turhautunut. Ja nälkäisenä ei kyllä tutti kelpaa, eli ei tarvii pelätä että söisi sitä tissin/pullon sijaan ja jäisi nälkäiseksi. :)

Kaikille tsemppiä, joilla on vaikeuksia imetyksen kanssa. Oletteko kokeilleet olla mahdollisimman paljon ihokontaktissa vauvan kanssa? Muistattehan syödä ja varsinkin juuoda paljon. Mulla menee varmaan 4-5 litraa nestettä päivässä, jano on ihan käsittämätön koko ajan ja tuntuu, että juotu neste tulee saman tien pihalle tisseistä. Musta tää on hyvä foorumi, jos haluaa kysyä/lueskella imetyksestä: http://maitolaituri.imetys.fi/

Jooseppi, saahan ne tekstit kopioitua ja liitettyä itselle vaikka johonkin tekstinkäsittelyohjelmaan.

Tyttö rupsauttelee ja törisee tossa siihen malliin, että pitää lähteä vaihtamaan vaippa. :D

Rosehip ja typykkä 19pv
 

Yhteistyössä