**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Marraskuussa



Tämä on jakautuneiden jatkopino Syyskuun Sydäntenmurskaajien ketjusta. Eli meillä on ollut LA siinä syyskuulla 2009
Tervetuloa keskusteluun, muutkin syksyisten vauvojen äidit!

Syyskuun Sydäntenmurskaajat keskustelemassa::

Anrika 21v & "pikku-ukko" s.5.8.09 Kolmas. JKL
Roona82 27v & Vili s.21.8.09 Esikoinen. Tampere
Vivid 24v & Luka s.26.8.09 Esikoinen. Tampere
Hiljaisuus & "tytylä" s.29.8.09 Kolmas. Oulu
tyttönen & "prinsessa" s.3.9.09 Kakkonen
jooseppi & Alexandra s.4.9.09
esmeralda- & Veetu s.5.9.09 Kakkonen. Kuopio
odottava ja onnellinen 21v & "rinsessa" s.6.9.09 Esikoinen. Helsinki
Usvatähti 32v & "neiti" s.6.9.09 Oulu
mama-84 25v & Stella s.8.9.09 Rauma
Tikrutar82 & Jade s.8.9.09 Esikoinen. Järvenpää
ViiVi09 25v & "poitsu" s.090909 Esikoinen. Riihimäki
Naksos & "Miina" s.090909 Neljäs.
olkkis74 & Arttu s.10.9.09 Kakkonen. Vantaa
zeny 21v & "pieni-mies" s.11.9.09 Kakkonen. Kuopio
Cummastelija & Erica s.11.9.09 Esikoinen.
VempulaVimpula & Emma s.11.9.09 Kakkonen. Turku
MillionNights-82 & Sanni s.13.9.09 Viides. Mustasaari
Helinä83 & Venla s.13.9.09 Esikoinen. Tampere
Rimpulakissa & "Tyttö" s.14.9.09 Kakkonen.
Rosehip & "Typykkä" s.14.9.09 Esikoinen.
Nuppu09 & Kielo s.15.9.09 Viides. Hyvinkää.
Miimumaija 23v & "Pupu" s. 15.9.09 Esikoinen. Helsinki
uneksija85 23v & Nooa s.15.9.09 Esikoinen. Tampere
zuttu & "Tyttö" s.16.9.09 Esikoinen
ElämänIlo3 & "Typynen" s. 16.9.09 Kolmas. Oulu
Kerttuneiti & Vilgot s.17.9.09 Esikoinen. Tampere
Aamutaivaanranta & tytseli s. 22.9.09
Anu-Marika 30v & poika s23.9.09 Esikoinen. Espoo
Jellona84 25v & Samu s.24.9.09 Kolmas. Orivesi
Micade 32v & "Ukko-Pekka" s.26.9.09 Kolmas.
hipuli09 & tyttö s.30.9.09 Lahti
inka85 24v & Elle s.2.10.09
dindei 22v & Mico s.2.10.09 Esikoinen. Espoo
Virtahepo 26v & tyttö s.2.10.09 Kolmas. Lahti
Kristelle 25v & "Sammakkoprinsessa" s.3.10.09 Toinen. Pori
ninja85 & Pikku-ukko s.6.10.09
yonnazzz & Tyttö s.8.10.09 Helsinki

Etusivun soppaa hämmentää Roona82...
Ja laittakaa mulle yksityisviestiä: jos vakkaripalstaajana haluat nimesi ja esittelyn ylläolevaan listaan!



Syyskuun Sydäntenmurskaajat löytyy myös FACEBOOKISTA
Laittamalla yksityisviestiä [oman sähköpostiosoitteesi] nimimerkille Usvatähti [ryhmän perustaja], niin sut voidaan kutsua jengiin, koska se on siis salattu. Multa voi toki myös kysellä lisää..

Tampereen seudun syksyiset mammat ovat treffailleet, ja myös meillä on oma FB-ryhmä. Jos löytyy kiinnostusta, lisätietoja allekirjoittaneelta, tai ryhmän perustajalta, joka palstailee nimimerkillä Vivid.

Myös pääkaupunkiseudun äidit ovat alkaneet järjestäytyä, eli Facebookista löytyy myös ryhmä syksyisille pk-mammoille. Lisätietoa nimimerkiltä yonnazzz !

Linkit edellisiin keskusteluihin:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1505277 [Syyskuun pino odotuspuolelta]
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1515392 [Syyskuu]
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1531622 [Lokakuu]

Että näin.

Ja ihan tippa tuli itellä linssiin, kun löysin tämän pinon: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1271654,25

Odotusajan pinot löytyy helpoiten, kun avaa ton linkin tonne syyskuun pinoon odotuspuolelle, ja sen aloitusviestissä on linkitetty joka kuukauden keskustelut.

- Roona82 & Vili09 -
 
Terveisiä aurinkoisesta Espoosta ja Roonalle kiitokset! On kiva ku joku jaksaa pitää yllä tätä kaikkea.

Täällä päivät kuluu tosi nopeesti. Eilen tuli täyteen 29-vuotta, huh!

Mä oon ajatellu et rupeen antaa noita muita ruokia vasta 4-6 kk iässä. Mut täytyy katsoa miten tota maitoakin nyt sitte riittää ja mitä neuvolasta neuvotaan. Itse olen ollut tosi pieni ku äiti on alkanut mulle syöttää jo pari kuukaude ikäisenä. Mun mielipide siis asiaan on se, että jokainen saa itse päättää milloin rupee antaa muuta ku maitoa.

Meillä vaan edelleen nuo pumpat kiusaa ja kakkaa ei kuulu :'( Viimeks Alexandra on kakkannut viimeks viime perjantaina. Onko muilla tällasta? Olen antanut tota Duphalacia nyt viikon verran ja ei se nyt juurikaan ole auttanut et taidan lopettaa sen antamisen.

Yonnazz: Täällä yks äiti lisää ja mielestäni laitoin sulle viestiäkin jo aiemmin

Herranjumala muuten kohta on vuosi siitä ku tein raskaustestin ja nyt tulos on tossa mun vieressä sitterissä, kasvaa ja muuttuu koko ajan.

Nuppu teil on kyl mahtava tuo tukka

Meil on hiukan helpottanut nuo iltakitinät nyt, mut tuo imeskely on jäänyt ja tyrkkäänkin aina tutin suuhun ku syö sormiaan. Tissiä annan vasta ku ilmoittaa et on sitä vailla.

Mä olen huomannu et ku olen juonu nyt sellaista 4,5 litraa päivässä niin johan heruu tisseistä maitoa vaikka millä mitalla ja riittää viel illallakin. Eli ainakin mun kohdalla ratkaisu oli tuo vedenmäärä.

Mä yritän välttää nyt noita kauppakeskuksia ku en tosiaan halua tota possuflunssaa. Olishan se ihanaa päästä shoppailee, mut ei mahdu viel mitkään vanhatkaan vaatteet päälle
:ashamed:

Carmen ja muille jotka kaipaavat :hug: Yritetään jaksaa ehkä tää tästä pian helpottaa.

Oletteko muuten nähneet painajaisia vauvan hoitamisesta?
Mä oon nähny tässä muutama yönä ihan hireitä painajaisia

Jooseppi & Alexandra 1kk 26 päivää
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Yonnazzzzzz.... laitoin tohon teidänkin ryhmästä tiedotteen, jos et huomannut lukea! :D
Joo, nyt huomasin, en ollut käynyt tänään kuin nopsaan katsomassaprivaa. Meillä on jo 5 jäsentä! Nyt kaikki äidit hop hop!

MEilläpä ompi QUINNYN FREESTYLE- rattaat. Nyt kehtaakärrytellä ympäriinsä kirkkaan turkoosilla dreami kopalla.
Miten musta tuli tällänen materialisti???????? :LOL:

Jooseppi oon kaikille laittanut kutsun, jotka on mulle tääl 2+laittanut privaa!

p.s me mennään tänään messuille hakemaan sikaflunssaan. Board- ja skiexpoille siis.
 
Moikka


Ei ollekaan tullu käytyä täällä pitkiin aikoihin
Huomenna, sitten onkin ne tytsin kastajaiset
Torstaina ne miehen vanhemmat tuli johan ne on ollu kiinnostuneita kaikesta, kyselee sillasii kysymyksii et HuhHuh.
Tänää siivottiin koko aamupv, teki mieli kävellä klo. 07.00 aikaan 5km lenkki koirien kanssa, Emma jäi isukin kanssa kotiin siksi aikaan.
Kyllä aika menee niin nopeasti vauvan kanssa että ihan harmittaa, mutta ihanaa se on saada tytölle virallisesti nimi ym.. :heart:

VempulaVimpula ja Emma 1kk ja 20 pv
 
Meillä on taas kahtena peräkkäisenä yönä tyttö nukkunu 7-8h putkeen! Rintamaidolla! :eek: En tiiä onko toi enää edes ok, vai pitäiskö tosta huolestua. Voiko noin pieni kuivua tossa ajassa? Mä oon lopulta sitten syöttänyt tytön hänen vielä nukkuessaan ja tän jälkeen tyty jatkaa unia vielä helposti muutaman tunnin. Harmi vaan, etten ite saa nukuttua tota aikaa, vaan joudun yöllä lypsämään kerran tai pari tisseistä pahimmat pingotukset pois, jos tyttö ei niitä tyhjentele. Tyttö kyllä tankkaileekin aika tiuhaan iltaisin maitoa ja aamulla maito maistuu tosi hyvin. Ollaan kahtena viime yönä otettu taas käyttöön unipussi, en tiedä onko sekin sitten ollut osatekijänä noihin pitkiin uniin. Ainakin se pitää kropan tasaisen lämpöisenä koko yön, kun taas peiton tyttö saa potkittua pois päältä, tai sitten itsensä pois sen alta.

Carmen, täältä löytyy lisää noista vauvan kehityskriiseistä eli ns wonder weekseistä: http://www.livingcontrolsystems.com/wonder_weeks/content_ww.html#ch04.

Roonalle kiitos uudesta pinosta! Miten voi olla jo marraskuu. :eek:

Nää tytöt taitaa lähtee nyt lenkille!

Rosehip ja typykkä



 
Roonalle kiitos palstan ylläpidosta!

Me oltiin ensimmäistä kertaa vauvan kanssa yöreissussa mummolassa. Reissu meni todella hyvin. Täytyy mennä toistekin, kun mummo ja pappa on niin innokkaista vauvan hoitajia :D
 
Täytyy tulla korkkaamaan uus pino, kiitos roonalle :)

Tosi kiva, täällä poika nukkunut melkein koko päivän. Syönyt vaan välillä ja aina unta palloon. Normaalia? Ei ainakaan vaikuta mitenkään kipeeltä tms.
Voisin arvata että tänä yönä meillä ainakin valvoskellaan..

Jostain pitäs keksiä koriste ristiäiskakkuun, ens sunnuntaina meillä kemut. Ehkä sitä ens viikolla kävis leipomoita kiertämässä josko joku kiva löytyis.

 
Myös meillä nukuttu koko päivä, odotan innolla yötä. :eek: Yleensä ei todellakaan nukuta näin paljoa, ihme juttu. Mummo ja pappa kävivät kylässä, ei tullut pojan normiluonne vielä tutuksi... :D

Huomenna anoppi on tulossa vauvavahdiksi pariksi tunniksi, päästään miehen kanssa leffaan. Jee! Mukava saada hetki omaa aikaa vaikka ikävähän se varmaan ehtii tulla ennen elokuvan loppua.
 
Moi kaikille!Ehdinpäs minäkin vihdoin ja viimein tännekin puolelle kirjoittelemaan.MEidän poika syntyi 1.9,taisi olla aika ensimmäisiä syyskuun odottajissa.Meillä on mennyt kaikki oikein hyvin,täysimetyksellä mennään eteenpäin.Sellaista olisin kysynyt,että onko muilla tälläistä vaivaa:pojalla nousee ilmeisesti maitoa nenään pitkällään ollessa ja sitten on nenä tukossa ja turisee.Onko muillä vauvoilla ollut tälläistä vaivaa.Meille tämä on ihan uusi asia.
 
Huomenta

Heisku meillä kun puklataan välillä niin roimasti et maitoa tulee nenästä asti. olen sitten välillä imenyt sitä tolla nenäfriidalla puhtaaksi niin johan henki kulkee ja likallakin helpompi olla.

Täällä on odotettu kakka nyt reilu viikko ei kuulu ei näy, mutta ei tuo tyttö juuri sitä valitakaan yrittää vaan välillä punnertaa sitä ja pieruja ulos. Tällöin tietysti tekee ilmeisesti hiukan kipeetä ja itkettääkin välillä.

Alexandra on alkanut kovasti juttelemaan viimeisen kahden viikon aikana ja hänelle täytyy pitää kovasti seuraa. Jos häviää näkyvistä niin ilmoittaa heti pienellä ääntelyllä et tule näytille mihin menit ja en siis ole kauempana ku keittiössä johon on 1m. Mites muilla joko kovasti teillä pikkuset ääntelee?

Meillä viihdytään enemmän siten että pää on kääntyneenä vasemmalle ja jos kääntää päätä niin alkaa kauhea huuto. nyt laitoin viime yönä hänet nukkumaan toiselle kyljelel ja eikä ollut moksiskaan. Onko muilla samaa?

Jokos olette isäinpäivälahjoja ostelleet ja miten aiotte viettää?

Meillä on neuvola keskiviikkona ja en malta ootta ku kuulen taas miten tyttö on kasvanut. Tuo rotavaan hiukan hirvittää... toivottavasti ei tulis mitään massu vaivoja ku niitä on jo nyt jonkin verran

Jooseppi & Alexandra pian 2kk aika kuluu tosi nopeeta

 
Nyt on sitten Leidillä ihan oikea virallinen nimikin :) Lauantain ristiäisissä neiti sai nimekseen Erica Maria ja oli kuin enkeli kirkossa. En edes muista koska olisi ollut niin nätisti viimeksi, ei päästänyt inahdustakaan, ei edes päätä kastellessa. Sanoinkin papille, että saatte minusta joka päiväisen vieraan kun Erica kerran pitää paikasta näin kovasti :kieh: . Tilaisuus oli tosi koskettava ja pappi aivan mahtava. Piti todella kauniin puheen ja äiti itki vuolaasti puhtaasta onensta ja rakkaudesta :heart: Tosin niin taisivat itkeä isovanhemmatkin, ehkä vähän isäkin, kummit... kaikilla siis silmäkulmat kostuivat :heart:

Olen nyt ollut viikon sillä maidoton, munaton, naudanlihaton, soijaton dietillä ja tänään sitten konsultoin lääkärin kanssa. Valitettavasti vaan en ole ainakana vielä huomannut mitään paranemisen merkkejä ja Erica puklailee edelleen samaan malliin kuin viikko sitten :ashamed: . Jos olen ollut turhaan tällä dietillä niin kyllä harmittaa kun jäi ristiäisissä kaikki hyvät tarjoilut syömättä :headwall: . Noh, odottelen lääkärin kommentteja ja katsotaan sitten...

Painajaiset eivät onneksi ole tulleet kummittelemaan. Olen aina nukkumaan mennessä niin väsynyt että sammuin sekunissa sikeeseen uneen. En ole tainut nähdä yhtä ainutta unta (tai siis en ainakaan muista niitä) koko tänä aikana kun olen äitinä ollut. Tosin, ovathan unetkin aika lyhyitä.

Rosehip jos vauva on hereillä ollessa virkku ja pirteä niin ei kannata turhaan huolestua. Nauti vaan kun saat nukkua kunnolla :) . Meillähän Erica silloin ihan alkuun nukkui kaksi yötä putkeen 7 tunnin yöunet ja sitten jouduimmekin lähtemään kiireellä sairaalaan johon jouduimme pariksi vuorokaudeksi seurantaan. Neiti oli kerennyt saamaan nestehukan kun ei jaksanut kunnolla imeä ja siitä johtuen veti niin pitkiä yöunia. Mutta tämä siis tosiaan parin ensimmäisen elinviikon aikana jolloin painoakaan ei ollut kuin se 3 kg. En usko, että nyt jo isona :D kuivuminen tapahtuisi enää niin huomaamattomasti. Nythän nuo jo parkuvatkin nälkäänsä.

Roona & co. jotka osaimetätte, nyt tarvisin teidän neuvoja ja apua Eli kuinka paljon imetätte ja kuinka paljon annatte korviketta? Miten teette sen käytännössä: annatteko samalla kertaa tissiä ja korviketta vai vaihteletteko näiden kesken? Jos pumppaatte niin missä välissä teette sen? Kääk, olen jotenkin ihan hukassa vaikka olen tätä osaimetystä tehnyt alusta asti. En tajua miten yhtäkkiä olen hävittänyt kaiken "näppituntuman" asiaan ja olen suorastaan hukassa :| Sen kuitenkin tiedän, ettei oma maitoni riitä täyttämään Ericaa :snotty: ja joudun korvikkeita käyttämään. Mutta mikä olisi järkevin toimintatapa jotten ihan kokonaan tuhoa omaa maidontuotantoa. Roona tästä taisikin jotain kirjoitella omalta osaltaan jos muistan oikein. Voi hitto, tämä imetysasia vaivaa viikosta toiseen eikä tunnu helpottavan ikinä :ashamed:

Tänään on näemmä tulossa aivan ihana päivä, aurinko paistaa ja kirpakka syyssää. Jos vaikka menisi vaunuilemaan oikein pitkälle lenkille niin omakin pääkoppa tuulettuisi. Ihanaa viikkoa kaikille :wave:

Cumamstelija & Erica 7 vkoa ja 4 pvää
 
Cummastelija Osittaisimetyksestä: Mä oon antanut ensin kummatkit tissit tyhjäksi ja sen jälkeen korviketta sen verran kuin tytölle on maistunut, en ole määriä laskenut, muttayleensä n. 50 ml verran mennyt. Iltaisin vähän enemmän.

Jooseppi meilläkin tuo pää on liian usein toiseen suuntaan ja olen yrittänyt kääntää sitä toiseen suuntaan :D

Missä teidän vauvat nukkuu ja ne keillä nukkuu toisessa sängyssä (Ei siis teidän kanssanne, niin miten hoidatte yösyötöt?? Kiitollisena informaatiosta, koska tuo ei suostunut alusta alkaen nukkumaan meidän sängyn vieressä äitiyslaatikossa ja kohta pitäisi pinnistä kokeilla. Ollaan päiällä yritetty, mutta yritykseksi on jäänyt. MIes tuumasikin, että se nukkuu vielä 16-vuotiaana meidän vieressä, VOI APUA!! Siis ja jossain vaiheessa pakko saada toiseen sänkyyn, kun miehellä 2 lasta aikaisemmasta liitosta niin haluavat muuten meidän sänkyyn myös ja EN TODELLAKAAN HALUA MITÄÄN PERHEPETIÄ :D
 
Jepjep, meni sitten nuo tummennukset vähän pepuilleen tuossa edellisessä viestissä :D

Yonnazzz, itse oon tehnyt samalla tavalla mutta kun mä en tiedä koska tissit on tyhjät :/ En oo koskaan tuntenut herumista eikä en tunnu ikinä täysinäisiltä. Kun oon sairaalassa ja neuvolla tehnyt syöttöpunnituksia niin on tyttö niistä kuitenkin saanut sellaisen 50g vartissa. Ärsyttä kun ei tiedä. Ja nyt kun ollaan sillä apteekin helvetin kalliilla korvikkeella niin ei tee mieli laittaa pulloon korviketta liikaa ja heittää roskiin. Viikon maidot maksaa about 30 egee niin ei paljon naurata :headwall: Mutta ei kai tätä voi rahassa mitata vaikka dollarin kuvat välillä silmissä vilistääkin :LOL:

Jooseppi meillä on pää aina kallellaan oikealle. Nukutetaan neitiä vuorotellen oikealla ja vasemmalla kyljellä mutta nykyisin kääntyy ihan väkisinkin selälleen ja siitä sitten pää oikealle puolelle. Kai se on vaan jotain luontaista jota vastaan ei voi tapella, tiedä häntä.

Nukkumisesta meillä Erica nukkuu ensimmäisen etapin omassa sängyssä joka tosin on ihan meidän sängyn vieressä. Sitten kun nostan sen yöllä syömään niin jätän samalla viereeni nukkumaan. Siinä se sitten nukkuukin aamuun asti jolloin noustaan. Meillä tosin se etu että sängyssä on todellakin tilaa kun mies tekee yötyötä eli mahdutaan siihen oikein hyvin Erican kanssa kaksi. Jotain hyvää sentään tuossa miehen työssä :LOL:

Ja sitten vielä vähän kiroilua ja sadattelua, prkl. Lääkäri kontaktoi äsken ja nyt mun pitää jättää ruokavaliosta myös vehnä, ohra ja ruis :headwall: :headwall: Mitä helvettiä mä nyt sitten syön?!? Ai kaurapuuroa aamusta iltaan |O On tää sitten vaikeeta... ja ahdistavaa :ashamed: Se siitä ihanasta päivästä :'(
 
Cummastelija, kiitti viisaista sanoista. :) Kun vaan itse pystyisinkin nukkumaan tuon 7 tuntia! Mulla pakkaantuu tissit niin täyteen maitoa tuossa ajassa, että mun on pakko nousta vähintään kerran lypsämään maitoa pois, jos tyttö ei ime. :( Mieluummin siis imettäisin, niin ei tarttis kuin lykätä tissi tytön suuhun ja jatkaa pötköttelyä. Muuten joudun nousemaan ylös sängystä lypsämään maitoa pois.

Tuosta ruokavaliohommasta vielä Cummastelijalle, ootko tutustunut tähän histamiini-foorumiin? SIeltä vois löytyä vinkkejä ainakin tohon ruokavaliohommaan: http://www.histamiini.com/ Tuli mieleen, että varmaan maissi, riisi ja bataatti ainakin menevät. Corn flakesit on hyviä ja niitä voi syödä vaikka mustikkakeiton tai kauramaidon kanssa. Riisihiutaleista voi keitellä riisipuuron veteenkin. Yosa-välipalat on ihan älyttömän hyviä ja niitä syön itsekin päivittäin, vaikken diettailekaan mitenkään. Riisi ja broileri on aina hyvä yhdistelmä, kasviksia lihan kanssa, hedelmiä ja tuota bataattia esimerkiksi. Pistät vaan googleen hakusanaksi esim. "maidoton, viljaton, soijaton" , niin alkaa löytyä ruokavinkkejä. Tsemppiä kovasti! Toivottavasti masuvaivojen aiheuttaja löytyy!

No, jos ne 2 yötä oli ihanan hiljaisia ja pitkäunisia, niin 2 viimeisintä on taas ollut semmosta ähinää ja murinaa, että hyvä kun äiti on saanu silmänsä ummistettua. Tyttö nukkuu kyllä ähinöistä huolimatta, mutta sen huomaa kyllä, että masuun sattuu. En tajua, miten tuo mies ei herää siihen älämölöön! Mä täällä taputtelen, paijailen ja jumppailen murisevaa ja pörisevää tyttöä ja mies (ja tyttö ) vaan nukkuu. Kai se on sitten vaan äidin osa tiedostaa tuo vauvan olemassaolo koko ajan 24/7 niin että aistit on herkistyneet jokaiseen vauvan pihahdukseen.

Mut tän viimeisimmän ähinäyön jälkeen päätin, että nyt haetaan apteekista kokeiluun disflatylit ja cuplatonit, josko jommasta kummasta olis apua tuohon yölliseen masukipristelyyn.

Jooseppi, meillä tyttö nukkuu nykyisin useimmiten selällään. Laitetaan hänet kyllä nukkumaan aina jommalle kummalle kyljelle, mutta ei oo enää viikkoihin pysynyt siinä asennossa, vaikka miten tukisi. Pää heiluu sitten puolelta toiselle ja takaraivolla onkin jo iso kalju läntti, kun hiukset on kuluneet pois. Jotekin tuo neiti onnistuu vielä mönkimään sängyssä niin, että on aina ihan minussa kiinni. Perhepedissä ollaan siis nukuttu nyt ehkä viikon verran, ettei mun tarvii pomppia ylös pitkin yötä imettämään/tarkistamaan tytön olo muuten vaan.

Hyvää marraskuun ekaa viikkoa kaikille!

Rosehip ja typykkä 7 viikkoa
 
Huomenia!

Mies lähti tyttöjen kanssa ulos ja äidillä 2 tuntia laatuaikaa yksin kotona :D Ensin tietty palstailemaan ja sitten kotihommien pariin...

rosehip Kyllä tuollaiset yöt (rintamaidolla) onnistuu joillain harvoilla vauvoilla - esim. meidän esikoinen nukkui vastasyntyneestä saakka 12-13h yöunia 1-2 syötöllä :eek: Äiti ei kyllä silloin nukkunut, kun istuin vieressä ja odotin koska neito suvaitsisi herätä syömään :kieh: Itselle se oli epämiellyttävää, kun tissit pingottivat maidosta, mutta vauvalle ei kuulemma ole haitaksi, jos on terve, täysiaikaisena ja normaalipainoisena syntynyt. Vaikka teidän vauva on jo tietysti vanhempi kuin muutaman viikon, eikö?? Joten nauti sinä vaan, kun me muut valvotaan vauvojemme kanssa B)

Roonalle kiitos pinosta :flower:

jooseppi Meillä vauva alkoi jokeltelemaan/juttelemaan 2-viikkoisena :eek: Se on kai aika aikaisin... Nyt 5-viikkoisena voi puolikin tuntia höpötellä minulle, kun ollaan sohvalla tai hoitopöydällä. Samaten ensimmäisen hymyn sain alle 3-viikkoisena. Se on ihanaa, kun vauvat alkavat vastavuoroisiksi... Kokeilepa sitääippäpakkauksen helistintä: sille meillä juteltiin tänä aamuna pitkät tovit :D

Isänpäivälahja ostettiin eilen; isi saa talvi-crocsit. Tosi tylsä lahja periaatteessa, mutta muuten se hilluisi tuolla pikkupakkasissa kesämalleissa ja siitä nyt viimeistään tulee kipeäksi :kieh: Lisäksi ostan Rööperi-dvd:n, kun siinä on hänen harrasteautonsa suht' "isossa osassa" :D

Vauva nukkuu meillä siinä äippäpakkauksen kopassa kunnes siirtyy pinnikseen. Ja siis se laatikko on siellä pinniksessä sisällä eli suuri muutos se ei hänelle tule olemaan. Yösyötön teen omalla sängynlaidalla istuen ja vauvalla oma peitto päällään. SIitä sitten taas käärin peittoonsa ja nostan omaan sänkyyn. Tosin aika ajoin aamuöisin pimu on jäänyt mun viereen, jos masuvaivat kiusaavat :/ Rauhoittuu silloin aika paljon kivemmin viereen kuin yksin omaan sänkyynsä. Koitan kyllä välttää viereen nukuttamista ettei tule tavaksi :D

Osittaisimetys lähti meillä vauhdilla käyntiin viikonloppuna, kun yksinkertaisesti kyllästyin heräämään tunnin-kahden välein :kieh: Ja onko hei mahdollista, että meidän vauvalle tulee enemmän vatsaoireita rintamaidosta kuin korvikkeesta??? :eek: Tissittelyn jälkeen huutaa aina ihan hirmuisesti - päälle vielä rintaraivarit, jotka alkoivat viikonloppuna :ashamed: - mutta korvikkeella on ihan tyttyväinen ja yöllä nukahti samantien ihan ilman itkuja. Nyt alan suosiolla antamaan korviketta ja imetys loppuu sitten kun loppuu - en ota mitään stressiä! Itse asiassa vauvan lastenlääkärikin sanoi, että imetyksellä ei 1-2 kuukauden iässä ole kuin ravinnollinen tehtävä eli vasta-aineet sun muut on jo saatu - pääosin kohdussa! Toki imetys on tärkeää äiti-lapsi-suhteelle ts. psykologisesti ja sosiaalisesti, mutta voihan sitä vastavuoroisuutta hoitaa muullakin tavoin! Toki sitä oman lapsensa mieluusti "itse" ruokkisi, mutta selvästi meillä nyt vaan toimii paremmin korvike! Hassua, kun esikoista imetin 5,5 kuukautta...

Meillä oli ok viime yö - kiitos NANnin =) Iltatissittely oli 21, unille päästiin 22. Korviketta meni 100ml klo 02, klo 05 huudettiin vähän masukipuja ja 06 tissiteltiin pikkusen, mutta aamu alkoi vasta 08. Meillä siis tämä on HYVÄ YÖ :LOL:

Mutta nyt hommiin, moi moi :wave:

PS. Onko täällä muita Turun suunnilta??
 
Noitten velli ja panaijais puheiden jälkeen mä näin sit ihan kamalaa unta.. Meijän äiti oli syöttänyt vauvalle mm. lihapullia, suklaapirtelöä, leipää yms yms. Unessa vauva sitten kakkasi isoja pökäleitä ja lopulta suoletkin ulos !!! HYI mikä uni!! :LOL:

Tota vellin antoa iltaisin olen minäkin alkanut miettimään. Poika tankkaa koko illan ja mitään ei pysty oikeen mitään itse tehdä kun kokoajan pitäisi syöttää. Poika vielä syö iltaisin tosi hitaasti.. Pitkien unien jälkeen aamulla sama homma.. Poika kyllä kasvaa hyvin eikä velliä siinä mielessä tarvitsisi, helpottaisi vain itseäni. No mutta, katotaan sitä muutaman kk päästä.

Cummastelija, meillä mentiin aluksi imetyksellä ja lisämaidolla. Imetin rintakumin kanssa ja imetys oli muutenkin kaikinpuolin hankalaa. Imetin 10-15 min kunnes molemmilla meni täysin hermo ja loput annettiin pullosta (kertasuositus annoksesta -20 ml). Imetys ei millään lähtenyt sujumaan ja yhä enemmän annettiin pullosta. Tän seurauksena mun maidon tuotanto on lähes loppunut vaikka olen jatkanut pumppaamista samaan malliin (aamuisin ja iltaisin). Mutta siis lisämaitoa annettiin aina niin paljon kun poika vain haluisi syödä. Nykyään kun annetaan pelkästään pullosta, kerta annos on 100-160.

Maidon pumppaaminen on kyllä niin rasittavaa, muutenkin tuntuu ettei aika riitä kaikkeen. Mutta haluan kuitenkin antaa pojalle päivässä ainakin kerran annoksen omaa maitoani.

Yonnazzz, meillä poika nukkuu välillä meidän välissä, mutta pääosin omassa kehdossaan meidän sängyn vieressä. Muutaman kerran olen vienyt päikkäreille omaan huoneeseensa pinnikseen. Iltamaidon syötän pojalle meidän sängyssä sylissä ja siitä siirrän kehtoon. Jos ei ole nukahtanut, laitan kehdon aivan meidän sänkyyn kiinni (ovat samalla korkeudella) ja silittelen päätä. Yö syöttöjä meillä on tosi harvoin (poika nukkuu 7-9h unet), mutta siinä tapauksessa syötän pojan sylissä sängyssä istuen. Varmaan teidän tyttöäkin auttaa se, että otat pinniksen ihan omaan sänkyyn kiinni, silittelet vauvaa ja pidät kädestä. Pikkuhiljaa pinnistä voi siirtää kauemmaksi omasta sängystä. Jos mahdollista yö syötötkin kannattaa varmaan hoitaa muualla kuin teidän sängyssä.

Muhun iskenyt varmaan joku talvimasennus. Olo on ollut viikon tosi ahdistunut ja ikävä. Itken jatkuvasti ja yritän vielä tehdä sen salaa miheltä. Eilen onneksi juteltiin ja tuli vähän paremi olo. Oon tosi väsynyt ja uupunut, öisin en saa unta. Kaikki painaa mieltä ja ahdistaa :( Sydän hakkaa ja on vaikea hengittää. Mitään ei huvita tehdä. Nyt aijon kyllä pakolla raahata itseni ulos. Tuntuu niin tyhmältä vaan. Kun oikeasti ei ole mikään huonosti; on ihana lapsi ja mies joita rakastaa suunnattomasti. Ihana koti, ihanat ystävät ja perhe. Ei tää nyt mitään synnytyksen jälkeistä masennustakaan ole (??)

Huomenna mulla on jälkitarkastus. Mutta ei kyllä huvita tästä puhua siellä... Ja keskiviikkona meillä alkaa vauvahieronta! Kivaa! Katselin kans netistä että tossa meidän lähipuistossa on tiistasin aina joku Vauvakerho 0-1-vuotiaille ja vanhemmille. Eli lauluja, loruja, iloa, vertaistukea ja voimia vanhemmuuteen. Se vois olla ihan kiva. Huomenna kylläkään ei päästä.

Isänpäivä lahjaa en ole miettinyt.. Mutta varmaan ainakin joku ihana aamupala tehdään :)

Miimu ja Pupu huomenna 7 vko
 
Moro taas pitkästä aikaa!

Meillä heittelee nyt taas noi yöunet ihan kybällä laidasta toiseen... Eilen Arttu päätti klo 04 että äiti nousee hänen kanssaan olkkariin seurustelemaan, tosin sitten nukahdettiin molemmat sohvalle josta herättiin hieman kahdeksan jälkeen. Viime yönä sitten Arttu taas veti unta kaaliin 21.30-7.30 heräämättä. Itse heräsin hieman kolmen jälkeen ja kun kerran olin hereillä niin syötin nukkuvan pojan niin ettei ainakaan sen takia ala kitisemään liian aikaisin. Arttu kärsii nukkuessaan tosi paljon "levottomista käsistä" jotka heiluu kuin heinämiehellä. Se sitten säikäyttää pojan hereille useamman kerran yössä. Nyt sitten viime yön Arttu nukkui vaununkopassa äp:n makuupussin sisällä ja siitä sitten noin hyvät unet. Toivottavasti ei nyt ole mikään yksittäinen tapaus vaan tulis tavaksi. Tässä jo itsekin kaipaa hieman pidempiä yöunia.

Olkkis ja Arttu
 
Hello..
Tosta imetyksen/pulloruokinnan yhdistämisestä... Mä annoin aina silloin pulloa, kun tissi ei kelvannut, tai siitä loppui maito. Eli niin paljon tissiä annoin Vilille kun vaan se suostui ottamaan. Yölläkin sitä aina kokeilin. Pullo lämmiteltiin aina sitten siinä vaiheessa kun se raivos liikaa rinnalla ja mulla meni hermo. Maitoa ei ole nyt enää tullut juuri mitään. Ja musta tuntuu, että Vili olis varmaan pikku hiljaa alkanu oppimaan sen tissin syönnin paremmin... Ainakin se on sitä aina ottanu, ja alkanu itkeen vasta siinä vaiheessa kun tissit tyhjänä. Ja nythän ne on sitten melkein kokoajan tyhjät... Ei tuu ni ei tuu.

Kamalan pahalta se tuntu, eilen pumppasin illalla 80ml yhteensä. Jotenki alko itkettään taas pitkästä aikaa, kun tajusin, että se alkaa oleen siinä, se meidän rintamaitokamppailu. Kun ei toimi, niin ei toimi. Jotenkin sellanen olo, että oon pettänyt Vilin, kun en osannut sitä imettää. Ja se alku meni niin päin helvettiä. En vaan osannut alusta asti taistella sen rinnan antamisen suhteen. Sairaalassa kokoajan rintakumilla, eikä kukaan opettanut oleen ilman... Ja lisämaitoa annettiin pullosta kun ei multa tullut kunnolla maitoa... Ja siitä se kierre lähti. Mä veikkaan, että sitä maitoa olis tullu ihan hyvin, jos olis imettäny ilman sitä kumia, ja pitäny lasta kokoajan rinnalla. Mut eipä sitä TAYSissa kukaan kertonu. Siellä annettiin 3h välein tissiä korkeintaan 30min, jonka jälkeen punnittiin ja hoitaja antoi pullosta loput. :'(

Pulloruokkijat!!! Kuinka säännöllistä teidän ruokailu on? Kuinka paljon ja kuinka usein, vai vaihteleeko se??
Täällä on kyllä tuo syöminen nyt ollu jotenki tosi outoa... Tiedä liittyykö se kakkaamiseen vai mihin, mutta ihan hirveitä raivareita pullolla! Ja oon tosi monet kerrat joutunu kaataan jopa 100ml pois, kun ei ookkaan kelvannu... Jäbä saattaa syödä tunnin välein 40ml?! Yöllä onneks meni 4,5h väliä ja sit söi 150ml kerralla... Ja sit 3h, ja 120ml.... Ja sit ne välit ja annokset pieneni! Ja nyt se vetää taas niitä pikku annoksia miten sattuu... Sama homma eilen. :headwall:

Mulla ei leikkaa ajatus nyt ollenkaan, en muista enää mitä piti vielä kommentoida :saint:

Palaillaan :D

Roona&Vili
 

Yhteistyössä