**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

Roona Me oltiin Ruotsin risteilyllä silloin kun esikoinen oli n.5kk. Reissu sujui tosi hyvin ja vauvan kanssa oli helppo matkustaa. Nukkui laivalla hyvin vaunuissa ja jopa illalla nukkui vaunuissa yökerhossa kun katsottiin siellä ohjelmaa. Joten kannattaa lähteä!

Nyt ei jaksa muuta, meille kuuluu vain hyvää :)
Mies lähti Ellen kummisedän kanssa baariin ja lapset nukkuu joten mä vietän iltaa karkkikulhon kanssa ;) Jooh kyllä se laihiskin tosiaan alkoi..

Inka ja Elle 3kk 1vko :heart: :heart:
 
Kaikenlaista sitä tästäkin aiheesta löytää...

Akuutin lääkäriarkisto
Päänmuoto ja lapsen makuuttaminen


"Neljän kuukauden ikäisen tytöntyttöni takaraivo on littana. Neuvolatädin mukaan tuo johtuu siitä kun vauvaa makuutetaan paljon selällään. Ohjeeksi on annettu että nyt pitää makuuttaa lasta vain kyljellä ja mahallaan, koska jos pää ei muotoudu oikein niin aivot kasvaa suoraan ulospäin ja tästä aiheutuu epämuodostuneet kasvot ja silmien karsastusta. Tämä lausunto on saanut koko perhe paniikkiin. Onko tämmöinen kovinkin tavallista ja kuinka suurella todennäköisyydellä pään muoto ei normalisoidu?"

Lääkärin vastaus:

Paniikkiin ei ole syytä. Vuoden iässä vauvan pää on jo 90 prosenttia aikuisen pään koosta. Luut kasvavat erillisesti, saumat kapenevat ja viimein hitsautuvat kiinni. Totta on, että jos takaraivoon kohdistuu jatkuvasti pään voima alustaa vasten, se muotoilee kalloa niin että takaraivo jää littanaksi, eli syntyy niin sanottu brachycephalia. Tämä on kuitenkin lähinnä kosmeettinen haitta, eikä johda mihinkään aivojen kehityshäiriöihin tai karsastukseen. Vastalääkkeenä on antaa vauvan olla sen hereillä ollessa vatsallaan ja tosiaankin nukuttaa vaikka kyljellään.

Akuutin omalääkäri Risto Laitela

ja lisää aiheesta;

Suurin osa lasten takaraivon vinoudesta on deformaatiotyyppiä, jonka katsotaan johtuvan syntymänjälkeisestä asentoon liittyvästä muotoutumisesta. Ilmaantuvuus on kasvanut huomattavasti vuoden 1992 jälkeen, jolloin suositus lasten makuuttamisesta selkäasennossa kätkytkuoleman (SIDS) ehkäisemiseksi levisi ympäri maailmaa. Kuitenkin vain pienelle osalle lapsista kehittyy takaraivon litteys tai vinous; kallon muoto säilyy normaalina suurimmalla osalla lapsista huolimatta samasta nukkumisasennosta. Ilmeisesti asentoteoria pätee osaan lapsista, mutta osalla muotovirhe on saattanut kehittyä jo kohdussa.

Suurimmalla osalla lapsista kallon muodon korjaantuminen itsestään alkaa jo ennen kuuden kuukauden ikää ja nopeutuu sen jälkeen aina puolentoista vuoden ikään saakka. Tämä johtuu aivojen nopeasta kasvuvauhdista ja lapsen kääntymisestä itsestään vatsa-asentoon. Lapsia, joiden takaraivon vinouden katsotaan johtuneen ulkoisen voiman aiheuttamasta muovautumisesta, deformaatiosta, jäädäänkin alkuvaiheessa seuraamaan. Muotoa korjaava kypärähoito on suosittua Yhdysvalloissa. Euroopassa ja erityisesti Pohjoismaissa sitä käytetään harvoin. Kokemuksemme mukaan yli 90 %:lla lapsista kallon muoto korjautuu itsestään noin puolentoista vuoden ikään mennessä. Vajaalla 10 %:lla lapsista kallon muoto ei kuitenkaan korjaannu, ja osalla vinous saattaa edetäkin. Näille lapsille 3D-TT on aiheellinen. Röntgenologiset löydökset saattavat olla huomattavia ja johtaa leikkaushoitoon, vaikka synostoosia ei todetakaan (kuva 9). Kirurginen hoito on selkeä vaihtoehto myös lapsille, joilla litteyden lisäksi esiintyy neurologisia oireita tai kehitysviivettä.

ja nämä ovat lainauksia..kyseisestä aiheesta.. =)

 
schnuller
Ei tosiaan siis syytä pään epämuodostumiin!

Mainitsiko joku täällä pakastaneensa vauvan ruokaa pilttipurkeissa?Kestääkö hyvin pakastamista, halkeaako?

Täällä perunan syönti jatkuu........tänään meni 2 lusikallista.
Nukkui neitikin jostain syystä puol kymmenestä kahteen ja sitten kahdesta syönnin jälkeen seitsemään. =)
Vihdoin päästiin myös parvekkeelle taas päiväunille.Vähän aikaa huusi vaunuissa, kun oli outoa taas nukkua ulkona.Kolmeen viikkoon ei meillä pihalla olla nukuttu.

Siitä kynsien leikkaamisesta kysyin silloin aiemmin.Miten se muilla sujuu?Kuinka usein leikkaatte varpaan ja sormien kynnet?Meillä ollaan leikattu varpaan kynnet pari kertaa, mutta huomasin, että väli oli liian pitkä, koska varpaan kynnet olivat kasvaneet jo vähän liikaa.Sormen kynnet leikataan noin kerran viikossa.Tähän mennessä on sujunut taistelutta. =)
 
Mä pakastin porkkanasosetta jääpalamuotteihin. Niistä saa helposti tarvitsemansa määrän :)

Kysnsien leikkuu sujuu meillä kans ihan mukavasti. Ihan hereillä olleissa leikataan, nukkuessa olis kyllä vielä helpompaa. Leikataan kun ovat pitkät, vaihtelevasti noin 1-2 kertaa viikossa. Varpaankynsiä ei ole edes tarvinnut leikata!
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Mainitsiko joku täällä pakastaneensa vauvan ruokaa pilttipurkeissa?Kestääkö hyvin pakastamista, halkeaako?
Mä pakastin pilttipurkkeihin perunaporkkana- ja bataattiporkkanasoseet. Hyvin on purkit kestäneet, tosin mies sanoi että kaiken varalta kannattaa purkki pistää vielä pussiin niin että jos purkki halkeaa niin on sitten helppo putsata ruuat pois.

Meillä Arttu sitten eilen hoksasi tuon selältä masulleen kääntymisen. Tiistaina alkoi tuo kyljelleen kääntyily oikein kunnolla eikä tosiaan mennyt montaa päivää kun sitten eilen pääsi masulleen. Hidasta tuo kääntyminen vielä on ja Artun pinna palaakin helposti jos ei heti pääse masulleen mutta treeni jatkuu ja ehkä joku päivä se sitten sujuukin sitten vikkelästi.

Kynsien leikkaamisesta: Mä leikkaan Artulta sormen kynnet keskimäärin joka toinen viikko. Varpaan kynnet on leikattu muistaakseni kertaalleen. Kynnet leikataan yleensä kylvyn jälkeen jolloin ovat todella pehmeät.

Olkkis ja Arttu 4kk :heart:
 


Onko meidän Arttu ainoa joka ei ole kärsinyt elämänsä aikana minkäänlaisesta ummetuksesta? Meidän sälli tosiaan on koko elämänsä kakannut päivittäin tai vähintään joka toinen päivä ilman sen kummempia ongelmia. Sen takia en ole syöttänyt mitään vatsaa enemmän pehmentävää. Saa nähdä miten sitten käy kun muutaman viikon päästä saadaan aloitella lihan ja puurojen maistelu...
[/quote]

Meillä ei olla kärsitty ummetuksesta :) Kakka tulee joka päivä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Mä pakastin porkkanasosetta jääpalamuotteihin. Niistä saa helposti tarvitsemansa määrän :)
Samaa tehty meillä.


Meillä ei myöskään kärsitä ummetuksesta!

Ei mtn muuta erityistä, mutta Anoppi ja Appi osti heille, meille ja lapsille lennot toukokuussa ja vuokrasivat tuollaisen ökyhuvilan parikyt kilsaa Haniasta johonkin suuntaan, odotan ihan fiilareissa lomaa, mulla on uskomattomat appi ja anoppi!!!!

Oma uima-allas, 2 kylppäriä, 4 makkaria jne jne, pihalla grilli ja autokin vuokrattu!!




 
Oonko mä ihan pimee / hullu / tyhmä, jos lähden kokeilemaan tällaista= http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=99&Itemid=124 ?

Eli meillähän meni imetys aika mönkään ja suurin syy siinä oli anatomia. Kaikki lääkärit ja imetysneuvojat (joilla rampattiin) sanoivat että Kaapolla on tosi pieni suu ja mulla taas tosi iso rinta ja matala rinnanpää, eli mahdoton yhtälö. Kovasti yritin imettää rintakumin kanssa ja vaikka mitä.. Ja pari kk sitten olin niin turhautunut, eikä maitoakaan enään kovasti tullut, joten lopetin koko touhun.

Edelleen mua harmittaa imetyksen epäonnistuminen, vaikka tiedän että yritin kaikkeni ja enemmän.

Joskos nyt kun Kaapo on kasvanut ja muutenkin reippaampi poika, viitsisi lähteä kokeilemaan joskos se maito vielä nousisi ja Kaapo suostuisi syömään rinnasta.. ????

Vaatii kyllä aika paljon itseltään, jos tunnin välein pitäis aluksi pumpata.

Hmmm..... :|
 
Miimumaija, älä stressaa itseäsi. Mä koitin kaikki helvetin keinot mitä imetystukisivusto neuvoo ja maitoa ei tullut enää 2 kk jälkeen. Imetin pirun 25 krt varmaan päivässä ja V**** sanon minä. Kuinka paljon sitä olis pitänyt yrittää?

Ja aluksihan sitä tuli RYÖPPYÄMÄLLÄ! Mutsilla ja mummolla ollut kuulemma ihan sama.

MUOK. Mutta siis jos susta tuntuu siltä niin kokeile. Kyllä mullakin on välillä imetystä ikävä kun se oli jotenkin niin läheistä hommaa.

Scnuller

Meillä leikataan sormen kynnet kerran vkossa, mutta en ole KOSKAAN vielä leikannut ton varpaan kynsiä, ne ei vaan kasva?!?!?!
 
Tsemppiä Miimumaija! Ja voimia ja kannattaa sitten hankkia hyvä rintapumppu, varmaankin sähkökäyttöinen, ettei sen takia lopu motivaatio. Itsekin välillä on käynyt mielessä, että pitäisikö sittenkin vielä yrittää hieman käynnistää maidontuotantoa, kun öisin on niin helppo imettää, mutta en jaksa. Ja niinkuin siinä jutussa sanottiin, pitäisi pariksi viikoksi sitoutua hommaan aivan täysillä, ja itse en jaksaisi kahta viikkoa olla kotona, koska kuitenkin muualla antaisin pullosta.

Meillä on nyt Venlalla KAKSI HAMMASTA, aika hurjaa. Mietittiin just neuvolan tädin kanssa, että kohta niitä hampaita pitäisi alkaa harjaamaan, mutta taitaa Venla syödä sen harjan :LOL:
 
Heipsan :)

Tämä perhe sai vihdoin ja viimein uuden asunnon ja muutto ois 1.2 :)
Unelma asunto, lasitettu parveke, laminaatti lattia ja täysremontoitu :) eli käytännössä täysin uusi asunto.. ja vielä niin hienolla paikalla että kaikki lähisukulaiset asuu lähistöllä..
Odotan hirveesti muuttoa!!

Mutta tänää hankkimaan uusia sohvia :) niin pääsee vanhat antaa pois :)
 
schnuller
Miimumaija:Ehdottomasti kannattaa koettaa moista!Muuten jää sitten vaan harmittamaan, jos ei edes yritä, kun kerran asia on mielessä käynyt.Kyllähän siihen pitää sitoutua ja paneutua, mutta pitääkö kaiken aina olla niin helppoa.Tsemppiä!!!

Täällä perunan maistelu jatkuu.Sitä menee kyllä nyrkkeihin, vaatteille ja äitin päälle enemmän kuin suuhun.Kauankohan siinä kestää, että oppii syömään jo isompia annoksia, esim. 3 lusikallista?

Odottava ja onnellinen:Onnea uudelle asunnolle!Kuulostaa kyllä oikein unelma-asunnolta.Lasitettu parveke pidentää niin kummasti sitä kesää molemmista päistä.

Meilläkin rakennusprojekti etenee pikku hiljaa.Piirustuksia odotellaan vieläkin. =)
 
Eipä täälläkään ummetusta ole. Täysimetetyt saattaa kuluttaa niin tehokkaasti kaiken ravinnon, että kakkaamisväli voi olla jopa pari viikkoa, eikä kyseessä siltikään oo ummetus. Täällä kakkaamisväli on n. pari päivää, pisimmillään ollut 4 päivää.

Yonnazzz, varmaan ihana reissu tulee! Mä tahtosin kans jonneki, mut ehkä sitten kesällä. Talvella käydään varmaan pohjosessa laskemassa, jos saadaan mun vanhemmat siks aikaa, eli n. pariksi tunniksi kattomaan tiitiäistä.

Miimumaija, mun mielestä imetys on niin ihanaa ja vaivatonta, että mä kyllä kannustan kaikkia tekemään kaikkensa sen eteen ennen kuin heittää kirveen kaivoon. :) Eli jos tuntuu siltä, että haluat vielä kokeilla, niin täältä saat tsempit hommaan! Kaapo on ihan varmasti jo taitavampi ja voimakkaampi imijä, että sikäli voi onnistuakin. Jos ei onnistu, niin eipä siinä mitään menetä. Tiedät ainakin sitten kokeilleesi ihan kaikkea. Ja jos onnistuu, niin saatte kyllä Kaapon kans ihania hetkiä. :) Ootko lukenut siitä imetysapulaitteesta? Se saattais olla alkuun hyvä. Jotain imetysteetä voi kans kokeilla ja luontaistuotekaupoista saa sarviapilaa, jolla on tutkitusti jotain maidoneritystä lisääviä ominaisuuksia. Tsemppiä!

O&O:lle onnea uuteen kotiin! :)

Kynsiä täällä leikellään ehkä n. kerran viikossa. Varpaankynsiä oon tainnut leikata vaan pari kertaa.

Täällä neitokainen oppi eilen kääntymään selältä masulleen. Ympäri mentiin monta kertaa. :)
 
Miinumaija: kovat tsemppaukset täältä. Olen samaa mieltä ku Schnuller et kannattaa kokeilla ainakin ni ei sitten jää harmittaa.

Täällä mennään tänää ekaa kertaa uimaan ja visit et jännittää ihan saakelisti.

Mä pakastin meidän ruokia ihan jääpalapusseihin ja hyvin tuo onnistui ku teki vaan riittävän vetelää tosta soseesta. Nyt pakkasessa parsaa, bataattia, porkkanaa, perunaa ja maissia. Ihan vielä en anna noita hedelmiä ku ne on niin paljo parempia. Haluan et tyttö tottuu noihin makuihin ensin. Meilä voitais vetää jo ni soseita vaikka kuinka, mutta en anna viel ku pari jääpalallista ja sitten tissiä päälle. Tulee hyvä ja täysinäinen olo tytölle.

Käden kynnet leikataan kerran viikossa ja nukkuessa. hereiilä ei tulis mitään. varpaa kynsiä en ole leikannut ei kans kasva.

täytyy jatkaa myöhemmin

Jooseppi & Alexandra
 
Helou. Mulla onkin tullut pien tauko, harvinaista kyllä, tänne kirjotteluun... :LOL: *Ehkä hyvä niin välillä* :)

Vilillä tosiaan on nyt noi keuhkot tosi hyvin parantunu - ja räkätautia EI TULLUT!! Ihanaa! Ja yllättävää! Onkohan poika tullut äitiinsä sairasteluiden suhteen? Mulla kun oli silloin syksyllä flunssa... niin sitä edellisen kerran oon ollu kipee yli 1,5v sitten! :p Toivottavasti Vilillä olis multa peritty vastustuskyky...

Lauantaina oltiin tosiaan siellä Särkänniemen akvaariossa... SUOSITTELEN! Varmaan lintsin Sea Life on ihana elämys vauvalle, joten stadilaiset sinne mars :) Ne kaikki värit, valot, kalat, äänet, pulputukset... Ihanaa oli. Vili rähmi käsillä lasia ja yritti koskettaa niitä kaloja. Myös näsinneulassa käytiin, Vili ei tosin ymmärtänyt sitä korkeutta.. koska lie vauvat alkaa sellasta tajuaan? Upea ilma ja saatiin mahtavia valokuvia :)

Ja sit mä läksin leffaan ja syömään serkun kanssa. Join jopa siiderin ja kaks drinksua... Kotona olin klo 22 jälkeen... Oli kyl tosi ihana päästä vähän tuulettuun piiiiiiitkästä aikaa. Ja odotan innolla koska pääsee kunnolla ulos!

Tänään olis vauvajumppa. Kirjoittelen siitä ja muusta sit myöhemmin lisää, Vili alko tuolla makkarissa jutteleen, joten varmaan pitäs kiiruhtaa sinne...

Roona&Vili 4kk+3vko (Hui, 10päivän päästä Vili on 5kk!! ja puuronmaistajaiset?!!)
 
:hug: :hug: :hug: KIITOS TODELLA PALJON TSEMPEISTÄ! :heart: Kyllä mä luulen että lähden vielä kokeilemaan.. Helppoa siitä ei varmasti tule. Ajattelin huomenna vielä neuvolassa puhua asiasta ja tiedustella jutussakin mainitusta lääkkestä joka aiheuttaa saman reaktion kuin synnytyksen jälkeen. Eli maidon pitäisi, ainakin jossain määrin, lähteä nousemaan..
Mä tiedän että tää juttu jää kaivelemaan, vaikka kuinka yritän itselleni toitottaa että kaikkeni tein, jos en vielä yritä. Ja emme ehkä enään lisää lapsia "hanki", niin siinäkin mielessä olisi hyvä saada itselleen mielenrauha. Katsotaan miten käy..

rosehip, en ole kuullutkaan mistään tollasesta laitteesta. Sairaalassa silloin kokeilin jotain sellasta "imukuppia" joka muokkasi rintaa, sellaisen kun löytäisin jostain. Täytyykin koittaa googlettaa toi imetysapulaite. Imetysteetä joo ajattelin kans ottaa käyttöön ja sähköinen ja käsikäyttöinen pumppukin löytyy, eli kello tunnin välein soimaan ja hommiin!

Kaapo nukkui viime yönä 9,5 h :wave: Jihuu. Jos tää tästä alkais taas normalisoitumaan. Nukahtamisen kanssa on ollut myös hieman vaikeampaa sen jälkeen kun Kaapo siirtyi kehdosta pinnikseen. Aikaisemmin Kaapo nukahti 30 sek - 2 min kehtoon. Silittelin päätä ja poskea ja pidin kädestä kiinni. Nyt tossa pinniksessä se touhottaa, vouhottaa, leikkii, juttelee, hyörii ja pyörii ja viskoo tuttia suusta. Olenkin nyt jättänyt pojan yksin sänkyyn touhuamaan (vaikka pahalta tuntuu, miksi!?) ja sinne se on nukahtanut sitten 20 min - tunnin päästä.

Oltiin tänään ekaa kertaa vauvauinnissa ja oli niiiiiiin hurjan kivaa! Koko perheellä! Tosi nopeesti meni se puol tuntia. Uinnin jälkeen Kaapo pääsi vielä saunaankin köllimään, ai että oli iloinen poika :D ! Huomenna siis neuvola ja torstaina sitten vauvajumppaan!

Kiva Roona että pääsit vihdoin vähän ulos tuulettumaan :D !

Jooseppi, mä kans aluks ajattelin noihin jääpalapussiehin sosetta pakastaa, mutta olin ihan varma että siitä ei tule muuta kuin sotkua. Mutta sulla onnistui? Minkä merkkisiin pusseihin pakastit?

Miimu ja Kapu (pe 4 kk!)
 
Miinumaija ihan vaan dailyn jääpalapusseihin. kannattaa tehdä siitä melkosen litkua. Mä olisin viel käyttänyt suppiloa jos mulla olis ollu mut ilmankin pärjäsin. Lusikalla sitä sinne jääpalapussiin sitten lastasin ja ai niin tein tän ku sose oli viel lämmintä.

Jooseppi
 
Heippa vaan :)

Tsemppiä Miimumaijalle :hug: oon samaa mieltä muiden kanssa että jos siltä tuntuu niin kannattaa kokeilla.

Meillä mennään edelleen täysimetyksellä, ei olla vielä aloitettu soseita. Onko muita täysimetyksellä menijöitä sinne lähemmäs 6kk ennen kuin soseita??
Olipas vaikeasti selitetty, toiv. joku tajuaa :D

yonnazzzOmpas ihanan näköinen talo :)
Meillä oli viime kesänä vastaavan näköinen vuokrattuna Unkarista.
Me ollaan kans lähdössä ens kesänä Kreikkaan, tosin vasta elokuussa mutta sekin anopin kustantama matka. Hää täyttää 50v niin kustantaa meijät kaikki etelään :D

Kynnet meillä leikataan about kerran viikossa, aina kun näyttää liian pitkiltä. Varpaan kynnet oon leikannut kerran.

Meillä onn alettu heräilemään yöllä vähän useammin. Tosin aamulla en edes muista mihin aikaan olen aina syöttänyt Ellen kun nukutaan vierekkäin ja pistän vaan tissin suuhun ja jatkan unia lähes saman tien :)

Mut nyt unten maille, öitä:)

Inka ja Elle 3kk 1vko 2pvä :heart: :heart:
 
Heippa taas pitkästä aikaa, jotenkin ollut olevinaan kauhea kiire, ettei ole kerinnyt tulla kirjoittelemaan :D

Miimumaija Mustakin sun kannattaa kokeilla vielä tuota imetys-juttua, saatpahan ainakin mielenrauhan itsellesi ja olisihan se tosi hieno juttu jos onnistuisi, kovasti tsemppiä sulle!

Toi Särkän akvaario vois kyllä olla ihan käymisen arvonen paikka, saattas meijänki pikku-ukko tykätä. Siitä on jo tosi monta vuotta kun on siellä tullut käytyä viimeks.

Yonnazzz Näyttää kyl tosi kivalta tuo huvila...Olis kyllä niin ihana päästä kesällä tekemään joku reissu, mutta ei taida miehellä olla lomaa.

Meillä alko viime viikolla sellanen vauvaryhmä, joka on vertaistukiryhmä ensisynnyttäjille. Se on kai kunnan? järjestämä. Ryhmä on sama, joka meillä oli jo synnytysvalmennuksessa. Käynti siellä on ilmaista. Viimeksi vähän laulettiin ja loruteltiin ja painettiin pikkuisten jalat kankaalle. Oli kyllä tosi kivaa. Ryhmä kokoontuu yhteensä 8 kertaa.

Onko kellään muulla osoittautunu suosikkileluksi se Libero-pakkauksen rapiseva kukka? Meillä jätkä saa aina kunnon iloisuuskohtauksen kun sitä vähän rapisuttaa ja heiluttelee edessä :heart:

Meillä leikataan kynnet silloin kun näyttää tarpeelliselta, n. kerran viikossa suunnilleen. Mun on pakko suorittaa se operaatio kun Sulo nukkuun, muuten ei hommasta tulis kyllä yhtään mitään, sen verran vauhdikkaasti jätkä noita käsiään heiluttelee. Varpaan kynsiä oon pari kertaa leikannu, sekin on kyllä aikas haastavaa hommaa...

HappyHippo & "Sulo" (kohta jo 4kk, mihin tää aika on menny???)
 
Heippa :wave:

Ehdottomasti Miimumaijalle tsempitykset kun aiot kokeilla tuota uudelleen imetystä :flower: Toivottavasti yritys olisi vaivan arvoinen ja saisitte Kaapon kanssa kokea mukavia imetyshetkiä :heart:

Yonnazzin tuleva loma kuulostaa mukavalta :D Se on kiva, kun on "lastenvahdit" mukana reissussa ;) Me myös suunnitellaan kesäkuulle reissua uudelleen Nizzaan, jossa siis olimme juuri jouluna. Appivanhemmilla siellä hyvinvarusteltu, rempattu kaksio aivan upealla paikalla B) Suunniteltiin nyt reissua appivanhempien kanssa, että päästäisiin miehen kanssa kahdenkin jossain käymään ja onhan siellä paikoitellen hieman hankalaa kulkea kaksien rattaiden kanssa :whistle: Ihan jokapaikkaan ei viitsinyt ängetä :/

Inka85, me myös koitetaan täysimetyksellä tuonne 6kk ikään tai ainakin niin pitkälle kuin tyttö pärjäilee peljkällä tissimaidolla. Nyt ainakin 3kk-neuvolassa viime perjantaina mitat puhuvat puolestaan, 6550g ja 63cm :D Pituutta oli tullut kuukaudessa 4,5cm ja painoakin lähes kilo =) Hyvin samalta kuulostaa meininki teillä ja myös rosehipin kanssa. Aiemnmin jo piti jotain kommentoida rosehipille, kun kuulosti niiin samalta, että olisin voinut itse kirjoittaa =) Taitaa siis olla niin, että nämä täysimetetyt käyttäyttyy hieman samoin tavoin :whistle:

Ummetusta ei tytöllä ole ollut, päinvastoin, kakkaa useita kertoja päivässä! Perjantaisen rotavirusrokotteen myötä kakkaa on tullut myös öisin 1-2 kertaa ja masua on hiukan vaivannut muutenkin. Yöheräilyjä on nyt ollut tuosta perjantaista lähtien n.4krt yössä ja ollaan hiukan itkustettu ja valvottu :/ Nukkumaanmenoa olen saanut nyt aikaistettua siten, että nykyään yöunille tyttö käy 21-22. Pikkuhiljaa kun vielä saataisiin se tuohon 20-21 väliin, kuten eskoinenkin menee nukkumaan.

Kynnet leikataan
meilläkin n. kerran viikossa, varpaista olen leikannut nyt 2 kertaa.

Tulipas taas stooria :whistle: :ashamed: :D Nyt laittamaan itseni ja lapset kuntoon ja sitten pihalle, kun vihdoinkin tarkenee =)

Kristelle & K 3kk9pv
 
Inka samoin me pyritään jatkamaan täysimetystä sinne 6kk ikään, jos vaan kasvu jatkuu hyvänä. Mun puolesta ei oo kiirettä aloittaa kiinteitä vielä. Mä jotenkin haluaisin mennä tissimaidolla niin pitkään, että tyttö on valmis siirtymään suoraan tavalliseen maitoon ja voitais skipata koko korvike. :) Mut jos typy vieroittaa itse itsensä ennen tuota vuoden ikää, niin sillepä ei voi sitten mitään.

HappyHippo, me saatiin Libero-kassista sellanen mehiläinen, jolla on rapisevat siivet. Tyttö tykkää siitä tosi paljon. Libero-kukan sain kaverilta ja se on kans suosikkeja. :D

Mä kans Kristelle seuraan suurella mielenkiinnolla sun juttuja, kun niin samalta kuulostaa! :)

Miimumaija,
se imetysapulaite on sellanen rintaan teipattava letku, jonka toisessa päässä on pullo, jossa korviketta. Kun vauva imee rintaa, pullosta tulee maitoa suuhun ja samalla rinta saa parasta mahdollista imuärsykettä. Yksinkertainen, mutta nerokas keksintö. :D Googleta ihmeessä! Jos muuten englanti taittuu, niin googlettamalla relactation saa aika paljon tietoa, miten maidon saa nousemaan uudelleen rintoihin. Relaktaatio siis suomeksi. Jossain luki, että kenellä tahansa synnyttäneellä naisella on mahdollisuus saada maito nousemaan uudelleen, tosin työtä sen eteen saa tehdä jonkun verran. Yöimetyksiä muuten kannattaa sitten harjoittaa, koska yöllä erittyy eniten prolaktiinia, joka on tuo maitohormoni. Joko oot aloittanut homman? Tsemppiä kovasti ja kertoilehan sitten, miten sujuu! :flower:

Meillä alkaa sunnuntaina vauvauinti! Ja torstaina mennään ekaa kertaa vauvakinoon. Jee! :)

Rosehip ja tyty, paria päivää vaille 4kk
 
Helou.
En eilen sitten enää jaksanut koneelle naputtelemaan sen kummemmin, ja nukkumaan meninkin jo klo 21! Oli vissiin rankka vauvajumppa äiskälle? LOL Vili meinaan kävi ihan kierroksilla kun tultiin kotiin... kauhee häslääminen, polkeminen ja heiluminen.. Nukahtikin vasta 19.30 (viime aikoina nukkumaan ollaan menty JO 18-18.30)
Vauvajumpassa oli kyllä todella mukavaa! Se ohjaajakin sanoi, että on osittain jumpan ja muskarin yhdistelmä... ja kyllä siellä laulettiinkin ja jumppailtiin, marssittiin piirissä ja tehtiin vähän liikkeitäkin. Vili kyllä nautti siitä täysin rinnoin. Oli ihan tohkeissaan kun liikuttiin, ja sit jos piiri pysähtyi, alkoi kauhee älämölö ja mun oli pakko siinä paikallaan sit pyörittää sitä... :LOL: Innolla odotan ens viikkoa jo! Ja lauantaina mekin päästään vihdoin uimaan!

Miimumaijalle kovat tsempit! Ihan mahtava homma jos jaksat lähteä tohon! Mulla ei varmaan voimavarat riittäis enää... Sen verran rankkaa oli se imetystaistelu, ja henkisesti varmaan romahtaisin jos ryhtyisin tohon ja sekin epäonnistuis sitten... Ei pää kestäis kyllä :(

Täällä on taas ilmeisesti joku kasvu-spurtti menossa. Ruokaa kuluu nyt ihan hulluna... Tuntuu, että jätkällä on kokoajan nälkä!! Onneks ens viikolla päästään maisteleen puuroa... Jos se sitten vähän helpottais, varsinkin kun ajattelin illalla antaa puuron... Tuntuis tyhmältä keitellä aamupuuro ja sit taas sosetta heti perään lounaaks? Tai sit siirtäsin soseen vast päikkäreiden jälkeen? Jotenkin vaan se on toiminu hyvin, et syödään lounas ja sit nukkumaan, saa hyvät unet sen jälkeen... Mites muilla noi ruokarytmit? Ja miten ootte ajatellu alkaa rytmittään kiinteiden antoo??
Maitoo mä edelleen annan vilille ihan randomisti vailla aikatauluja, ja aika usein se nykyään sitä tankkaakin... Ja niin saa ollakin. En mä jaksa stressaa tosta yömaidosta... Vili herää yöllä syömään just niin kauan kuin herää. Onhan se varmasti turvallistakin yöllä herätä ja saa olla sylissä ja siihen nukahtaa mukavasti maidon päälle... :heart:

Kynnet leikataan yleensä pari kertaa viikossa... Mies on ihan ylivoimainen ykkönen siinä... Se sujuu nopeesti ja näppärästi. Mä en oo kertaakaan leikannu Vilin kynsiä! Varpaankynnet on leikattu kerran, ja ne pitäs kyl taas leikata, viimeks kylvyssä tuntu aika ikävältä ku Vili polski ja jalat osu mun mahaan ni raapi aika hyvin (kylvetään nykyään siis isossa ammeessa vuorotellen yhdessä Vilin kanssa)

Mites teillä joilla on kuukautiset alkanu; Syöttekö pillereitä? Mitä? Onko menkat jotenki erilaiset kun ennen raskautta?? Mulla tosiaan oli ne cerazette-minipillerit, mut heitin ne nurkkaan heti kun imetys lakkas, ja vaihdoin Melianeen, normi e-pillereihin mitä oon syöny vuosikaudet. Minipillereiden takia mulla oli reilu 2viikon tiputtelu-menkat,... Kipuja ei ollu mut en jaksais niin pitkiä menkkoja kyllä!!! Normaalisti kestäny 3-5pv.. Nyt on tokat menkat noiden e-pillereiden kanssa... Ja jotenki tuntuu paljon kipeemmiltä ja runsaammilta kuin ennen raskautta. Vai kuvittelenko vaan? Mulla oli tosi helppoo aikasemmin ku oli niin niukat ja kivuttomat...

Jaha, jos menis vaihtaan yökkärihousut pois ja valmistautuis kauppaan... Kunhan jäbä herää päikyiltä...

Roona&Vili 4kk+3vko+1pv :heart:
 
Heippa!!
En ole ennen tänne kirjoitellut mitään, lukemassa käyn kyllä päivittäin. Odotuspuolelle taisin pari kertaa jotain raapustaa. Tykkään ennemmin lukea muiden juttuja, sillä yleensä niistä löytyy myös vastaus omiin "ongelmiin". Eli tuskin musta tulee vakkaripalstailijaa, joten ei kannata lisätä mun tietoja tonne etusivulle :)

inka85, rosehip, kristelle olikohan vielä muita...Itse kanssa ajattelin täysimetystä tonne puoleen vuoteen asti...Mutta neuvolatäti sanoi, että 5 kk täysimetystä on jo ihan hyvä, ja että lusikan käyttöönotto tulee olemaan hankalaa jos odottaa puoleen vuoteen saakka...Ihan ihmettelin tota vastausta, kun oon tajunnut että se puolvuotta ois oikein suositus :LOL:

Mua vaan epäilyttää mun maidon riittävyys. Tähän asti poika on kasvanut hyvin pelkällä maidolla, mutta nykyään alkaa aina kitisemään tissillä, ihan kuin sieltä ei tulis tarpeeksi tavaraa. Siis syö aikansa, heruminen loppuu/hidastuu, niin alkaa kääntämään päätään pois ja kääntää taas pian sen suu auki takaisin...Ja tällästä taistelua se on sitten ties kuinka kauan. Eilen illalla annettiin korviketta vielä tissin päälle ja poikahan vetäs sitä 100ml!! Eli ehkä mun kannattaa alkaa antamaan myös soseita, ettei raukka joudu ainakaan nälkää näkemään.

Jaa, niin miimumaijalle kovat tsempit täältäkin!! Mahtavaa, kun jaksat yrittää!!

Ei kai mulla muuta sitten ollut, nytkin unohdin jo, minkä vuoksi aloin alunperin tätä kirjottamaan :LOL:

May85 ja "Poika" 4kk ja 1 vko
 
schnuller

Kauheesti tullut taas asiaa tänne!

Miimumaija:Meillä menee puol tuntia siitä suurin piirtein kun laitetaan sänkyyn, että nukahtaa.Tutti nostetaan välillä suuhun takaisin, mutta ei mitään muuta.Itse olen miettinyt, että nopeuttaisiko nukahtamista jotenkin se, että silittelisin.Joskus sitä koetin, mutta tuntui enemmänkin häiritsevän meidän neitiä.Ei kai siinä ole mitään huonoa, että jättää sen vaavin sinne yksin nukahtamaan.Se kyllä osaa ilmoittaa, jos ei halua olla yksin! =)

Roona kirjoitti, että teillä syödään tavallista enemmän.Meilläkin syödään kolmen tunnin välein.Yöllä herätään edelleen syömään kahdelta ja kuudelta.En tiedä milloin se yösyöttö pitäisi yrittää jättää pois?Vai jääkö se itsestään?
On kuitenkin nukkunut joskus jopa 6 tai 7 tunnin pätkiä, joten kyllä sen suhteen pärjää.

Meillä nukutaan jostain syystä paljon.Vissiin vie voimia, niin paljon tuo ryömimään opettelu ja kääntyily.Eilenkin nukkui 45min aamupäivällä, melkein 3h iltapäivällä ja illalla vielä 1,5h ja 40min pätkät.

Mä en tiedä miksi neitokainen tekee edelleen niin, että alkaa huutamaan välillä kesken ruokailun.Perunaa meneen edellen viiden päivän jälkeen se kaksi lusikallista.Ajattelin kokeilla myös sitä banaania lisää iltapäivällä ja neuvolassa suosittelivat peruna-porkkanavelliä illalla.

Ruokailut ovat meillä ainakin rytmittyneet joten kuten.Aamumaidon(joka on meille molemmille vielä yö!) syö klo 6-7, sitten aamupalamaito syödään klo 9, lounas eli perunaa ja maitoa aloitetaan klo 11.30-12.00, välipalamaito(ja lisäksi ehkä myöhemmin hedelmää) klo 15-15.30,
iltaruoka(maitoa ja ehkä myöh.toinen annos perunaa) klo 18 ja iltapalamaito/velli sitten klo 21.

Aivan mahtava ilma ulkona!Ollaan joka aamupäivä käyty nyt kävelyllä.Iltapäiväunet nukkuu parvekkeella ja illalla ollaan vielä käyty lenkillä.Ulkona ei voi koskaan olla liikaa kun on lämpimämpi kuin -10astetta!! =)

Menkoista:Mulla on ollut jo kahdet menkat.Noudattaa samaa kaavaa kuin ennen synnytystä, paitsi että maha ei enää ole kipeä.Ehkä aavistuksen runsaammat.En syö pillereitä.

Vauvauinnista:Nauttikaa siitä meidänkin edestä!Meillä on TOSI hankala päästä vauvauintiin.Ilmoittautuminen alkoi eilen klo 8, ja varmaan jo klo 9 kaikki oli täynnä.No toisaalta en kovin kaiholla muistele niitä kertoja ennen vauvaa kun siellä käytiin, koska oli kuin pistetty täynnä.Kaupunki, jossa on lähes 140 000 asukasta, ja vaan yks uimahalli!!Joten käydään itse sit uimassa kun keretään.
Onkohan uimahalleilla määäräykset millainen uimapuku vauvalla pitää olla, siis jos käy ihan itsekseen siellä?
 

Yhteistyössä