Synnytyksestä amatöörin kysymyksiä?

Nää on varmaan monen teidän mielestä ihan hölmöjä ja itsestäänselviä kysymyksiä..Pakko vaan hieman synnytyksestäkin kysellä täällä, kun vauvakuumetta pikkusen pukkaa:).

Tässä siis muutama minua askarruttava kysymys:
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä? Olipas siinä kysymyksiä..vähän tyhmäksi sitä itsensä tuntee :| !
 
Ilokaasu oksettaa joitakin, minua ei ollenkaan kun otan sopivasti. kaikilla ei ollenkaan repeä eikä leikata joten ei tule tikkejäkään, riippuu äidistäkin. kipulääke ei kaikkia kipuja vie noin vaan ja aina ei tiedä ehtiikö saamaan oikeat puudutteet jne. minä en ainakaan ole ulostanut tai pissannut synnytyksessä, toisilla käy niin
 
Takana kolme synnytystä.
-Kertaakaan en ole synnytyksessä oksentanut tai muuten pahoin voinut.
-Kertaakaan en ole revennyt eikä tikintikkiä ole muhun ommeltu.
- Lääkkeistä en tiiä mitään, kaikki luomuna.
-Ekasta suoli tyhjeni jo ennen varsinaista synnytystä, toisesta tuli vähä kakkaa housuun ja kolmannesta ei mitän tietoa.
 
- Itse en oksentanut synnytyksessä, vähän vain yökin kun en oikein tuota ilokaasua osannut käyttää :ashamed: mutta jotkut reagoi siihen kipuun oksentamalla, ei kaikki.

- Ei kaikilla! Mutta uskoisin, että aika monelle niitä tikkejä laitetaan.

- Kipulääkettä voi aina pyytää!

- Peräsuoli tyhjenee kaikilla jossain vaiheessa synnytystä ihan siitä syystä, että lapsen pää painaa peräsuolen kasaan synnytyksen edetessä. Sitä ei tarvitse hävetä, kätilöt ovat tottuneet siihen! Jotkut haluavat peräruiskeen, mutta ei sitäkään pakko ole ottaa. Kätilö tarvittaessa katetroi(vai mikä se sana nyt oli), jos on rakko täynnä, mutta synnytys siinä vaiheessa, että vessassa käynti ei enää onnistu. Siinäkään ei ole mitään pelättävää tai hävettävää.
 
Tässä siis muutama minua askarruttava kysymys:
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
En tainnut ekan synnytyksessä oksentaa.
toisen synnytettyäni kävin heti syömään ja siitä tuli tosi paha olo ja meinasin oksentaa mutta en sitten kuitenkaan :)
Mutta ei mun mielestä pahoinvointi kuulu synnytykseen.. tai tietysti joillain voi kuulua.

- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
Ei varmaan kaikilla repeä.
Itselläni ekassa repes tosi pahasti ulkoa ja sisältä (juu,ei siitä sen enempää :))
Ja toisessa synnytyksessä sain kolme tikkiä.

- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
Ensimmäisessä synnytyksessä en saanut. tai varmaan sain niin paljon kuin mahdollista,mutta ei riittänyt.
Toisessa taas en tosi kovaa kipua tuntenut kuin ehkä 30min. muuten oli ihan siedettävää.

- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä?
en kyllä osaa vastata.. itse olen peräruiskeen saanut ennen kumpaakin synnytystä. ja ainakaan en ole huomannut että sieltä mitään olis tullut..
mutta olen kyllä kuullut että monet ei huomaa vaikka tuliskin,kun on siinä vähän muutakin mietittävää :)
Mutta siis noista nyt ei stressiä kannata ottaa!! tuli tai ei niin tuskin sitä tositilanteessa huomaatkaan.

Onnea synnytykseesi!!


 
itse en oksentanut / voinut pahoin synnytyksessä... paikat ei revenneet ja lääkkeitä en ehtinyt saada ainoastaan ilokaasua. Eikä tullut pissaa taikka kakkaa synnytyksessä (aika monella taitaa suoli tyhjentyä ennen synnytystä)
 
Mä oksensin, ilokaasusta tuli niin paha olo mutta koin et sen hyöty supistuksen aikana on huomattavasti isompi ku se oksuhaitta.

Mulla ei revenny, mulle tehtiin eppari. Tuli muutama tikki.

Kipuun sain riittävästi lääkettä.

Peräruiske annettiin ennen saliin menoa. Pissahätä oli koko ajan ku lapsi paino rakkoo, katedrilla tyhjennettiin tuntii ennen synnytystä.
 
-Ei ollu paha olo yhtään, ei kuulu synnytykseen olennaisesti.
-Kolme tikkiä tuli, mutta ei tuo repeäminen ollukaan mikään paha juttu. Supistukset niitä kipuja aiheuttaa, ei nuo pienet repeytymät, ja jälkeenpäin oli lihakset hellänä, ei niinkään nuo tikatut kohdat.
-En suosittele normaalisynnytyksessä lääkkeitä; keskimäärin synnytyksen sujuvat paremmin ja nopeammin ilman lääkkeitä. Minä synnytin luomuna, ja olen tosi iloinen ja tyytyväinen.
-Ei kuulemma tullu mitään, jos tuli, niin ihan pikkasen kakkaa. Siskon mukaan ei kuitenkaan mitään, kätilöiltä en kysyny. Suoli tyhejnty aika hyvin edellisenä yönä. Suurimmassa osassa synnytyksiä tulee vissiin pikkasen kakkaa. Pissaa ei tule ponnistuksen aikan useinkaan, koska lapsi painaa virtsaputkea kiinni. Toki avautuessa voi tulla, mutta silloin voi käydä vessassa.

Synnytys on naiselle normaali ja luonnollinen asia aivan kuten lapselle syntyminen.
 
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?

Minä en ole koskaan oksentanut eikä ole ollut edes oksettanut. Ilokaasua en ole koskaan käyttänyt, siitä en tiedä jos se tekee niin.

- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?


Riippuu vauvan koosta ja synnytyksen nopeudesta. Ja ihan vaan synnyttäjästäkin. Itselle tehty eppari ja on revennyt. Repeäminen parani nopeampaa ja oli kivuttomampi jälkeenpäin.

- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?


Luulisin että saa, mutta kipukynnys ihmisillä erilainen. Toiset on jo vähään tyytyväisiä ja kestävät kipua. Toiset taas ei kestä kipua eikä ole omasta mielestään ikinä saaneet tarpeeksi lääkettä/puudutetta.

- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä?

Suuri osa synnyttäjistä ulostaa synnytyksessä (kuullut kätilöltä ). Jos on itsestään suoli hyvin tyhjentynyt tai peräruiskeen vaikutus on hyvä niin ei välttämättä. Suurin osa vaan ei itse edes tiedä kakanneensa kun se on kätilöille niin normaalia etteivät tee numeroa eikä sitä itse näe eikä tiedä. Kunnolla kun joutuu vauvaa ponnistaa niin se on normaalia eikä sitä tarvi hävetä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kalhe1:
Tässä siis muutama minua askarruttava kysymys:
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä? Olipas siinä kysymyksiä..vähän tyhmäksi sitä itsensä tuntee :| !
- Kerran yökkäsin, mutta en oksentanut
- Repesin, mutta en pahasti. Tikkejä tuli alle 10 (en muista tarkkaan)
- Kyllä saa. Epiduraalin jälkeen en tuntenut mitään muuta kun painetta peräsuolessa aina supistuksen aikana. Seuraavan kerran sattui, kun vauvan pää ja hartiat tuli ulos.
- Pissasin ja kakkasin alleni, vaikka ennen synnytystä oli kotona vatsa toiminu useampaan otteeseen ja pissallakin kävin alusastialla ennen ponnistamista. Ei siinä ponnistaessa välitä muusta kun että saa vauvan ulos! Ja on ne kätilöt paskaa nähny ennenkin.

Äläkä sie tyhmäksi tunne itseäsi :hug: Eka kerta, kaikessa, jännittää aina ja herättää kysymyksiä ;)
 
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
En oksentanut, etova olo oli ja maha oli sekaisin. Pahoinvointia tuli ilokaasusta, mutta helpotti, kun jätin sen ottamatta.

- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
Ekassa en revennyt, mutta tehtiin episiotomia. Muutama tikki tuli.
Tokassa ei leikattu, sain pari tikkiä vaativan nirhauman virtsaputken suun läheisyyteen, mikä ei haitannu istumista, kävelyä enkä huomannu tikkejä muutenkaan ollenkaan.

- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
Kyllä sain. Ekassa epiduraali tehosi todella hyvin eikä edes ponnistusvaihe tuntunut kipeältä.
Tokassa en kyllä ehtinyt kipulääkettä saada, mutta synnytys eteni niin vauhdilla, etten kokenut sitä kovin tuskalliseksi suoritukseksi kuitenkaan.

- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä?
Molemmissa on suoli tyhjentynyt avautumisvaiheessa itsestään, silti ekassa tuli vauvan mukana pissa sekä vähän kakkaa, tokassakin taisi vähän kakkaa tulla synnytyspöydälle.
 
Tässä siis muutama minua askarruttava kysymys:
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
Ilokaasu aiheuttaa mulle pahoinvointia, mutta en ole onneksi oksentanut.

- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
Ei kaikilla paikat repeä :). Itse repesin esikoisen synnytyksessä ja tikattiin. Silloin tehtiin myös eppari, joka tikattiin tietenkin myös.
Kakkosesta repesin vähän, mutta ei tarvittu tikkejä.

- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
Sitä ei voi ikinä tietää etukäteen. Itse en ole ehtinyt saada ilokaasua lukuunottamatta mitään nopeiden synnytysten takia.

- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä?
Minulle on kerran tehty suolihuuhtelu ja katetroitu ennen synnytystä, kakkosen synnytyksessä ei tehty kumpaakaan. Kyllähän se kakka usein siinä samalla tulee kun vauvaa ponnistaa, mutta se kai kuuluu asiaan =).

Mielestäni synnytykseen ei kannata hirveän tarkasti valmistautua etukäteen tai asettaa sille erityisiä odotuksia, se menee omalla painollaan ja onneksi meillä on taitavat ammattitaitoiset kätilöt ja lääkärit, joihin voi luottaa. Heiltä kyllä saa tiedon, avun ja tuen sitten synntystilanteessa.


 
Vastaan vain omasta puolestani, kuukausi sitten synnytin esikoiseni.

- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
Minulla ei ollut pahoinvointia, eli en oksentanut.
- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
Alapäähän tuli pieni nirhauma johon sain kaksi tikkiä ja kätilö teki pienen epparin, johon myös ymmärtääkseni ommeltiin kaksi tikkiä. Eli yht. neljä tikkiä alakerrassa.
- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
Sain epiduraalin, oli riittävä kipulääke. Jouduin odottamaan mielestäni liian kauan puudutteen saamista. Tämä siksi, että ei päästy saliin kun oli niin ruuhkaa.
- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä?
Sain suolihuuhtelun, mutta siitä oli mennyt jo 32h, joten hädissäni kysyin kätilöltä, että mitä jos kakkaan samalla kun ponnistan. Kätilö totesi, että anna tulla vaan! En tiedä tuliko kakkaa, kätilö ei luonnollisesti maininnut mitään. Kun sain epiduraalin niin minut katetroitiin, joten pissasta ei sen enempää.
 
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
Minä oksensin kerran avautumisvaiheen alkupäässä. Ilokaasu ei oksettanut vaikken sitä osannutkaan oikealla tavalla ottaa.

- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
Tuskin kaikki repeää. Minulle leikattiin eppari lapsen sydänäänten heikkenemisen vuoksi. Kysyin kätilön paikkaillessa paljonko tikkejä tuli, mutta vastaukseksi sain vain "tarpeeksi".

- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
Riippuu varmasti paljon monesta eri tekiästä. Kerkeätkö sairaalaan ajoisa jotta saat jotain lääkettä, onko lääkäri vapaa laittamaan puudutetta... Itse sain silloin kun sitä tarvitsin, kohdunkaulanpuudute laitettiin avautumisvaiheen loppupuolella ja sen jälkeen paikat aukesi vauhdilla kun pystyin rentoutumaan kunnolla.
Itse laitoin selkeästi muutomalla sanalla esitietolomakkeeseen toiveeni kivunlievityksistä synnytyksessä ja niiden mukaan mentii.

- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä?
Kuten lentää aiemmin jo totesi, lähes kaikilla synnyttäjillä tulee enemän tai vähemän ulostetta synnyttäessä, se on täysin luonnollista. Itsellä tuli, mies ei sitä tajunnut, itse kyllä huomasin kun kätilö vaivihkaa pyyhki enimpiä rapoja pois sängyltä. Pissalla pystyin käymään vielä aika loppuvaiheessa.
 
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
Mä oksensin kyllä, en muista miksi :) en sen takia saanut ilokaasua, koska sekin saattaa tehdä huonovointiseksi.
- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä? Repesin ja leikattiin, tikkejä tuli kiitettävästi, mutta hyvin parani.
- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi? Sitä ennen kun epiduraalin sain, ei kauheasti nuo lääkkeet auttaneet, mutta tosi tuskan tullen, epi oli taivas:)
- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä? Sain peräruiskeen, mutta tais sitä torttua siihen pöydällekin tulla... ei siihen oikeen kiinnittänyt huomiota kun oli isompi pökäle tulossa:)
 
Omasta puolesta mäkin vastailen..

- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?

Ekasta mä en oksentanut, ei ollut edes huono olo.
Tokasta taas oksentelin jatkuvalla syötöllä. Mieskin kysyi kätilöltä että onkop tuo nyt ihan normaalia.. :D

- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?

Ekasta sain muutaman tikin. Ja olin kipiä. Tokasta oisin voinut naija vaikka heti. ;)

- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
SE kipu on jotain niin erilaista kuin esim. sormmi auki, tai jalka murtunut.
Epiduraali minkä sain ekasta, sai sen kivun suht pois. Se vaan heijastu selästä jalkaan.
Tokasta mähän oksentelin juuri korkean kivun takia. Mutta usko pois. Kyllä sen kestää. :)

- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä?
SE on se pieni asia mitä ajattelee niitten kipujen ohella.
Satakoon mitä sontaa vaan, kuhan saa sen tyypin sieltä sisuksistaan heti ulos. ;)
 
Neljä synnytystä kokeneena vastaan omasta puolesta

- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
Ikinä en ole synnytyksessä oksentanut enkä tuntenut edes pahoinvointia. Vaikka ole synnytyksessä käyttänyt ilokaasuakin

- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
Ekassa tehtiin eppari koska siihen aikaan ainakin kemissä tehtiin automaattisesti se ensisynnyttäjille. Muissa en ole tarvinnut yhtään tikkiä enkä revennyt. Heti olen pystynyt istumaa ym.. täysin normaalisti

- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
Ekassa sain kohdunkaulan puudutteen muuta ei tarjottu enkä osannut vaatia vaikka tarvetta ehkä olis ollut (kemi)
Tokassa oikein tyrkytettiin puudutusta ja kyseltiin joka välissä pärjäänkö. En vain kokenut itse tarvitsevani mitään ilokaasua kummempaa(oulu)
Kahdessa viimesimmässä en edes olisi kerennyt saada mitään

- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä?
No peräruiske on annettu minulle aina automaattiseti kun sairaalaan olen mennyt enkä ole siitä kieltäytynyt (paitsi kolmosen synnytyksessäö ei keretty)
Esikoisen kohdalla katetroitiin just ennen ponnistusvaihetta koska täysi rakko olisi haitannut ponnistusta ja vessaan ei enään päästetty, mutta tuo oli asia joka kaikista vähiten ahdisti siinä vaiheessa
 
Alkuperäinen kirjoittaja kalhe1:
Tässä siis muutama minua askarruttava kysymys:
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä? Olipas siinä kysymyksiä..vähän tyhmäksi sitä itsensä tuntee :| !
* En oksentanut tai voinut pahoin kummankaan synnytyksen aikana.
* Molemmissa synnytyksissä tuli pari nihraumaa ja muutama tikki
* Olen saanut riittävästi lääkettä kipuun
* Ennen esikoisen syntymään suoli tyhjeni ennenkuin pääsin sairaalaan. Kuopusta ponnistaessa kakkaa tuli, mutta kätilö mitään sanomatta siivosi sen sitä mukaa pois, ei mitenkään noloa omalla kohdallani
* Esikoisen kohdalla taidettiin virtsarakko kertaalleen katetroida mutta kuopusta synnyttäessä ei sitä tarvinnut tehdä.
 
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
mulla tuli hirmu huono olo aina supistuksen tullessa mut en oksentanu. sairaalassa sain siihen piikinkin mikä autto ettei oksettanu.

- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
mulla leikattii eppari johtuen imukupin käytöstä.

- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?
saa. :)

- mitenkäs nuo pissa/kakka asiat synnytyksessä?
mä luulen että jaskoin alleni synnytyksessä. en o varma mutta luulen niin. ennen ponnistusvaihetta mut katetroitiin koska en pystyny enää pissaamaan. eikä se ole niin kauheeta miltä se varmaankin kuulostaa. ja se kakkaaminenkin oli kyl sillee et en o siis edelleenkään varma siitä. niin paljon se sillä hetkellä kiinnosti ;)
 
Kolmen synnytyksen kokemuksella:
- Kertaakaan en ole oksentanut tai muuten voinut pahoin
- Esikoisesta leikattiin väliliha ja tikit tuli, kakkosesta leikattiin väliliha ja repesin ja taas tuli tikit. Kolmosesta ei leikattu enkä revennyt.
- Sain lääkettä tarpeeksi, kun pyysin. Esikoisella kivunlievityksenä ilokaasu ja epid. Kakkosesta en ehtinyt saada epid., vaikka olisin sen halunnut. Kolmosesta en enää halunnut epid. enkä kyllä sitä olisi ehtinyt saadakaan :)
- Kahden ekan kohdalla pyysin vesiperäruiskeen; kai se suoli tyhjeni silloin. Kolmannesta en ehtinyt pyytää ja kyllä sitä kakkaa tais tulla vähän pöydälle, mutta onhan ne kätilöt siihen tottuneet.
 
- Oksentaako suurin osa synnyttäjistä? Tai kuuluuko synnytykseen pahoinvointi?
en oo 4synnytyksessä kertaakaan oksentanut tai yökännyt....

- Repeileekö kaikilla alatie- synnyttäjillä paikat? Tuleeko kaikille tikkejä?
ekassa synnytyksessä tehtiin emppari muissa tullut muutama tikki pieniin repeämiin nykyisin ei kait emppariakaan tehdä jos ei oo pakko kun pienet repeämät paranee paremmin kuin leikkaus arpi

- Saako kipuun lääkettä tarpeeksi?

saa jos ehditään antaamaan ekassa synnytyksessä sain tarpeeks toisessa ei ehditty laittaan kuin aqua rakkuloita ja kohdunkaula puudute mut kaura tyyny helpotti kummasti suppareiden kipua..... kolmannessa sain epiduraalin joka ei täysin toiminut mut auttoi kuitenkin... neljännessä oli sitten kipupumppu



mitenkäs kaaka/pissa asiat synnytyksessä

jos tulee niin tulee itsellä ekassa synnytyksessä kätilö sanoi et eisemitään vaikka pikkasen tulis hengitäsyvään :eek: vauva tykkää siittä :heart: ja ponnista :kieh:


Tärkeintä synnytyksessä on se ettei suunnittele liikaa etukäteen kivunlievityksiä ja muuta ettei sitten pety jos sanotaan ettei enään voi saada ja koittaa myös varautua siihen et saattaa joutua salista sektioonkin vaikka tuo onkin vaikeaa niin silti

onnea kaikille synnyttämään menijöille =)
 
Minua oksetti salissa ja oli pahoinvointia ennen synnytystäkin.

Tuli 1. asteen repeämä, joka ei käytännössä vaikuttanut muuhun kuin että sain neljä tikkiä ja niitten olemassaolon huomasi pissalle käydessä - kirveli. Suihkuttelu ja puolipystyssä pissaaminen helpotti.

En halunnut lääkkeitä kipuun, kävin ammeessa, lämpimät kauratyynyt, liikkuminen supistusten aikana.

Suoleni tyhjeni ennen synnytystä, valokuvista päätellenkään ulos ei tosiaan tullut muuta kuin vauva.
 

Yhteistyössä