synnytys muualla kuin kotisairaalassa

Hei!
Vauva on suunnitteilla, ja suurin kammo on että joutuisin synnyttämään kotiseudun keskussairaalassa. Henk. koht. syistä en todellakaan haluaisi sinne mennä. Onko kenelläkään kokemusta mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?
Kotisynnytys? Tai saako 'siirtyä' toisen alueen sairaalaan. Pääkaupunkiseudulle on 150km matkaa - kyllähän sen ehtisi varmasti kulkea, eikös niin?
Tai onko mahdollista vain ja ainostaan synnyttää sairaalassa ja samantien lähteä pois jos vaan itsellä ja vauvalla kaikki on ok? Onko ihan turhaa edes kuvitella että osaisi olla lähes viimeiseen hetkeen asti kotona, viime tipassa siirtyä sairaalaan ja heti kun vaan lääkäri laskee lähteä kotiin.
Kuulostaa ehkä oudolta- mutta en halua todellakaan ko. sairaalaan kätilöiden hoidettavaksi.
Kokemuksia? Apua? Neuvoja? Ei kai nyt lapsen saaminen voi tähän kaatua?!?
 
Ei kaadu vauvapuuhat tähän ongelmaan. Vaihtoehtoja:

1. pyydät neuvolasta lähetteen ko. sairaalaan, johon ET HALUA MENNÄ! Lähetteen aihe "Maksusitoumus sairaalan vaihtoa varten". Itse sain Satakunnan keskussairaalasta lähetteen Tyksiin, sillä Satakunnan keskussairaala "mokasi" ja menetimme synnytyksessä terveen poikavauvan.

2. Muutat kirjat (eli virallisen osoitteen) johonkin sellaiseen paikkaan, joka kuuluu sen sairaalan alueeseen, jossa haluat synnyttää. Esimerkiksi asut nyt Seinäjoella, etkä halua synnyttää paikallisessa sairaalassa. "Muutat" noin 3 kk ennen synnytystä sukulaisesi luo Helsinkiin. Voit toki asua Seinäjoella, mutta neuvolassa pitää sitten käydä Helsingissä tuon loppuajan (ei paha...)

3. Odotat synnytystä rauhassa ja sitten vaan ajatte sen 150 kilsaa ja olette "ihan vaan kaverin luona kylässä kun synnytys alkoi". Siskoni teki näin, eivätkä ainakaan Tyksistä pois lähettäneet kun kerran synnytys oli jo käynnissä (ongelmana vaan, että mistä tiedät, että synnytys on todella käynnissä, lähettävät "omaan" sairaalaan, jos synnytys ei olekaan käynnissä).

Onhan näitä keinoja.... ykköstä suosittelen lämpimästi, kolmosesta siskolla hyvät kokemukset, kakkonen tutun kertomaa...(toimi ihan hyvin, "muutti" Kaarinaan, Turun liepeille ennen synnytystä)
 
Kiitos. Tätä juuri ajattelinkin, että kai se onnistuu. Kävi jo mielessä kauhuskenaariot kotisynnytyksestä yksin kylppärin lattialla!
Toivotaan että meidän 'paikallinen' ymmärtää sitten minua, ettei tarvitse synnytyshässäkän aikaan lähteä keksimään satuja kauemmas!
 
niin kannattaa pttaa selvää polikliinisesta synnytyksestä tai sitten käyttää näitä edellisiä ohjeita =)
mutta kannattaa myös varautua siihen että vaikka haluat kotiin heti synnytyksen jälkeen niin se ei aina ole mahdollista joko oman tai lapsen terveyden kannalta.koskaanhan ei
voi tietää vaikka olis normaali raskaus että kaikki menee synnytyksessäkin hyvin.
 
niin kannattaa pttaa selvää polikliinisesta synnytyksestä tai sitten käyttää näitä edellisiä ohjeita =)
mutta kannattaa myös varautua siihen että vaikka haluat kotiin heti synnytyksen jälkeen niin se ei aina ole mahdollista joko oman tai lapsen terveyden kannalta.koskaanhan ei
voi tietää vaikka olis normaali raskaus että kaikki menee synnytyksessäkin hyvin.
 
niin kannattaa pttaa selvää polikliinisesta synnytyksestä tai sitten käyttää näitä edellisiä ohjeita =)
mutta kannattaa myös varautua siihen että vaikka haluat kotiin heti synnytyksen jälkeen niin se ei aina ole mahdollista joko oman tai lapsen terveyden kannalta.koskaanhan ei
voi tietää vaikka olis normaali raskaus että kaikki menee synnytyksessäkin hyvin.
 
niin kannattaa pttaa selvää polikliinisesta synnytyksestä tai sitten käyttää näitä edellisiä ohjeita =)
mutta kannattaa myös varautua siihen että vaikka haluat kotiin heti synnytyksen jälkeen niin se ei aina ole mahdollista joko oman tai lapsen terveyden kannalta.koskaanhan ei
voi tietää vaikka olis normaali raskaus että kaikki menee synnytyksessäkin hyvin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 15:18 hephei kirjoitti:
Suomessa on oikeus synnyttää missä vain asuinpaikasta riippumatta, joten käyttäisin tuota "olin kaverin luona täällä kylässä" juttua :)
Hmmmm... oikeus? Tottahan sairaalaan otetaan ihminen vastaa jos hänellä lapsi on jo oikeasti syntymässä. Ei se ole mikään oikeus vaan terveydenhuollon velvollisuus auttaa kaikkia aupa tarvitsevia. Jos synnytys ei kuitenkaan ole ihan vielä alkanut on odotettavissa siirto omaan sairaalaan.

Esitä neuvolassa rohkeasti mahdollisuutta saada maksusitoumus toiseen sairaalaan, siltikin voi olla että 150 km on liian pitkä matka (ainakin meillä on ollut kolmen lapsen kanssa)

Polikliininen synnytys tarkoittaa, että voitte lähteä kotiin kuuden tunnin päästä synnytyksestä. Jos kaikki on hyvin tietysti.
 
Mä käytin tota kirjoille kaverin luo muuttoa toisen lapsen kohdalla. En halunnu missään tapauksessa oman piirin sairaalaan. Aika hankalaa oli käydä "vieraassa" neuvolassa 100 km päässä. Kaverille maksoin vaan vesimaksut, jotka tietty nousi kun asunnossa asui toinen henkilö. Mutta loppujen lopuksi kyllä kannatti!
Pääsin tuhat kertaa parempaan sairaalaan enkä tohon "omaan" jossa hoito ja ammattitaito, kohtelusta puhumattakaan, on täysin ala-arvoista. Ei tarvinnu jännittää että miten käy minun tai vauvan.
Suosittelen lämpimästi tätä vaihtoehtoa.
 

Kiinnostaisi tietää, mitkä sairaalat Suomessa ovat niin "kamalia" että niissä ei voi synnyttää ja miksi?

AP:n kohdalla tuntuu pöyristyttävältä, että hän ajattelee mieluummin synnyttävänsä kylppärin lattialle kuin sairaalassa. Mikä sairaala muka voi olla niin huono, että kotona ilman lääketieteellistä apua synnyttäminen voisi muka olla parempi?


 
Eilisestä lehdestä / uutisista voidaan lukea eroja esim. Tampereen ja Turun keskussairaaloiden välillä (aiheena keskoskuolleisuus). Sairaaloiden välillä on Suomessa todella! paljon eroja. Itse en Satakunnan keskussairaalaan menisi en - EN ja EN!
 
ei-koti-sairaalaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 16:37 Utelias kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, mitkä sairaalat Suomessa ovat niin "kamalia" että niissä ei voi synnyttää ja miksi?

AP:n kohdalla tuntuu pöyristyttävältä, että hän ajattelee mieluummin synnyttävänsä kylppärin lattialle kuin sairaalassa. Mikä sairaala muka voi olla niin huono, että kotona ilman lääketieteellistä apua synnyttäminen voisi muka olla parempi?
Minulal syy on niinkin kummallinen, että en halua yhtäkään paikallisen sairaalan kätilöistä lähelle itseäni, lastani tai meistäni. Yksi heistä aiheuttii ensimmäisen km:n. Ja vapaa-ajallaan on hankaloittanut elämäämme ihan tarpeeksi. En halua todellakaan häntä tai hänen ystäviään lähellemme.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:55 vieras kirjoitti:
Eilisestä lehdestä / uutisista voidaan lukea eroja esim. Tampereen ja Turun keskussairaaloiden välillä (aiheena keskoskuolleisuus). Sairaaloiden välillä on Suomessa todella! paljon eroja. Itse en Satakunnan keskussairaalaan menisi en - EN ja EN!
Minulla itselläni olisi edessä Satakunnan keskussairaalassa synnytys, mutta olen kuullut juttuja ettei se ole hyvä paikka. Voisivatko siellä synnyttäneet kertoa kokemuksista?
Synnyttäisin mielummin TAYSissa, mutta olen myös kuullut että joutuisin maksamaan siitä jotain kun en asu Tampereella, vaan Porissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 15:49 a-n-u kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:55 vieras kirjoitti:
Eilisestä lehdestä / uutisista voidaan lukea eroja esim. Tampereen ja Turun keskussairaaloiden välillä (aiheena keskoskuolleisuus). Sairaaloiden välillä on Suomessa todella! paljon eroja. Itse en Satakunnan keskussairaalaan menisi en - EN ja EN!
Minulla itselläni olisi edessä Satakunnan keskussairaalassa synnytys, mutta olen kuullut juttuja ettei se ole hyvä paikka. Voisivatko siellä synnyttäneet kertoa kokemuksista?
Synnyttäisin mielummin TAYSissa, mutta olen myös kuullut että joutuisin maksamaan siitä jotain kun en asu Tampereella, vaan Porissa.
Mä oon synnyttänyt satakunnan keskussairaalassa, ja mulla ei kyllä oo siitä huonoa sanottavaa...
Se vaan ärsytti kun en saanut spinalia, mikä oli tarkoitus saada, ja se johtui siitä että sinä yönä oli leikkaussaleissa niin kiirettä että anestesialääkäri ei ehtinyt tulemaan... ja noinhan voi joskus käydä missä vaan!
Muuten henkilökunta oli mukavaa, varsinkin kätilö oli ihan huppu!
Ja kaikki siellä meni hyvin!

Ensimmäiseni syntyi taysissa, hyvä paikka sekin, on ne vähän erilaisia paikkoja mutta en tod osaa sanoa kumpi ois ollu parempi.. molemmissa puolensa!

Myös ne tutut jotka on Satks:ssa synnyttäneet on ollu ihan tyytyväisiä..
 
Satakunnan keskussairaalassa kun ei oikein osata toimia, jos jotain odottamatonta sattuu. Rutiinisynnytykset osataan hoitaa, mutta kohta kysytään apua esim. Tyksistä, jos synnytyksessä jotain pielessä. Kaverini lapsi kuoli synnytyksessä ja hänelle annettiin seuraavana päivänä Diapam-resepti kouraan ja toivotettiin parempaa onnea ensi kerralla. Vauva kuoli sairaalan hoitovirhee vuoksi
 

Yhteistyössä