Syöttekö (aikuiset ja lapset) kotona aina haarukalla ja veitsellä?

  • Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
Tuli vain mieleen, kun äsken katoin pöytää, että miten eri ihmiset tekevät.

Lapset meillä kohta 6v ja 4v ja toistaiseksi olen kattanut heille aina vain haarukan. Aikuisille tulee katettua aina haarukka ja veitsi, mutta itse tykkään käyttää pääasiassa vain haarukkaa. (Huom, meillä syödään harvoin mitään, mitä pitäisi veitsellä paloa, esim. pihviä tms. joten siksikään ei tule paljon veistä käytettyä.)

Ravintolassa kun syön, niin syön molemmilla, eli haarukka vasemmassa, veitsi oikeassa. Lapset syövät edelleen vain haarukalla.

Nyt vain tuli mieleen, että näytänkö tässä nyt huonoa mallia lapsille, kun syön vain haarukalla enkä kata lapsille veistä? :D Miten muut tekevät?
 
näin
No itse pistelen pääasiassa haarukalla menemään näin kotona. Ulkona jos syömme käytän toki silloin veistä kanssa. Lapsi syö kanssa pelkästään haarukalla, pilkkominen veitsellä on vielä sitä sun tätä. Ikää lapsella on tosin jo 7v. Mies käyttää sekä haarukkaa että veistä.
 
Meillä katetaan lapsillekin aina veitsi ja haarukka, lapset itsekin tekevät niin. Sanoivat kyllä vastikään että ovat koulussa ainoita lapsia luokallaan jotka syövät molemmilla :D Eka- ja tokaluokalla ovat.

En oikeastaan tiedä miksi, jotenkin vaan jäänyt sellainen tapa. Katan molemmat myös vieraille.
 
"minä"
Haarukka ja veitsi katetaan myös lapsille kutakuinkin eskari-ikäisestä lähtien. Eivät kyllä aina käytä veistä, enkä sitä ehdottomasti vaadi, jos ruokailu sujuu hyvin ilmankin.

Meillä koulussa lapset syövät haarukalla ja veitsellä ja ennen ekaluokkaa oli toiveena, että lapset opettelisivat taidon jo kotona.
 
halipupu harmaana
Mä syön lähes aina haarukalla ja veitsellä, mutta muut sitten vähän miten lystäävät. Olen kyllä koittanu opettaa lapsiai syömään veitsellä ja haarukalla, mutta aika vaikealta se ainakin kotona tuntuu olevan. Päiväkodissa homma kuulemma onnsituu ihan hienosti. Mun lapsilla on nyt ikää 7v. ja nuorin täyttää just 5v.

Päiväkodissa, jossa olen töissä veitsi laitetaan kaikille yli 3v:lle, jos sillä tehdään muutakin kuin tökitään kaveria ja 5-vuotiailta aletaan vaatia veitsen käyttöä koko ajan syödessä, jotta se alkaa pikkuhiljaa onnistua ja olla luontevaa.
 
"minea"
Minä olen kattanut lapsille veitset haarukan kaveriksi jostain 2,5-vuotiaasta alkaen. Käyttö on sitten toinen juttu, 3,5-vuotias saa itse leikattu pehmeät ainekset. 5,5-vuotiaskaan ei saa itse leikattua kokolihaa tms., joten niissä autetaan. Itse saa kuitenkin ensin yrittää.
 
Syödään miehen kanssa haarukalla ja veitsellä. Vajaa 3-veelle katan nykyään haarukan ja lusikan, koska veitsi päätyi jatkuvasti suuhun ja tuli sotkua. Katsotaan muutaman kuukauden kuluttua taas uudestaan. (Lapsihan oppii vaan opettelemalla, mutta mellä nyt sellainen vaihe, että jos syöminen ei onnistu niin lapsi luovuttaa kokonaan eikä syö siis ollenkaan. En siksi viitsi nyt väkisin opettaa).
 
kolmen kohta teinin äiti
Meillä syödään aina haarukalla ja veitsellä, niin lapset kuin aikuisetkin,näin ovat tehneet pienestä pitäen. Koen itse hankalana syödä pelkällä haarukalla, veitsen kanssa on helpompi. Ja lisäksi meillä on kyllä usein ruuassa pilkottavaa.
 
"vieras"
Kyllä mä ne molemmat otan, vaikka loppupeleissä söisin vain haarukalla. Teen siis niin kuin "jenkit" (kuulemma) että ensin pilkon kaikki veitsellä ja sitten syön haarukalla. Tämä on kuulemma huonotapaista ja vain lapsille tehdään niin :D on varmaan tottakin.

Mutta lapsille katan myös veitset n. 3 ikävuodesta alkaen, ja silloin ovat saaneet itse alkaa harjoitella ruuan paloittelua veitsellä. Kamalan näköistä jos ei esim. osaa paloitella perunaa ja haukkaa koko perunasta... Ja kyllä sellainen 6-7 vuotias ainakin pitää osata jo oma perunansa kuoria!
 
Noin 2,5- vuotiaalle lapselle katan vain haarukan, aikuisille molemmat.
Joskus kun on pehmeää ruokaa likka haluaa itse paloitella ja saa silloin veitsenkin.

Tuppaan kyllä oman ruokani paloittelemaan valmiiksi jonka jälkeen viskaan veitsen sivuun. Ravintolassa tai kylässä toimin toisin...

Täytyi muuten oikein pysähtyä ajattelemaan miten käytän aterimia...
 

Yhteistyössä