Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *maaliskuussa*

Voi ei norpu! Harmittaa niin teidän kaikkien puolesta, joilla tuo kohtalo.

Mulla olis siiihen ekaan ultraan vielä pari viikkoa. Olo edelleen hyvä, lähinnä iltaturvotus lisääntynyt. Näin viime yönä unta, että mulle syntyi kamalan iso vauva, joka ei näyttäny yhtään vastasyntyneeltä. Vieläpä reilusti etuajassa! Olin siinä unessa vähän pettynyt tulokseen :D
 
Viimeksi ekassa neuvolakäynnissä täti katsoi nopeasti ultralla, ja siellä oli kyllä joku. Mut sekin on jo muutaman viikko sitten. Tällä kertaa miehenikin tulee mukaan :)

Kuva voin sitten ottaa jos tänään kaikki on hyvin. On kyllä kiva idea että voidaan vähän verrata. Munkin maha on jo hyvin kuvattava vaikka on vasta 12. rv mennossa.

Oioioiiii kun jännittää!!!
 
Mun avomies oli itekseen huutanut dobbleria huutonetistä, se ei kyllä oo vielä sulkeutunu. Ja mä ku olin ajatellut, ettei me sellaista hankita ku lisäisi vaan stressiä. :p No, samapa tuo! Saa sitten hänki enemmän irti tästä raskaudesta, kun tähän asti raskaus on ollu mulle vähän konkreeettisempaa ku sille. Vaikka kyllähän se mun oksentamisia on päässy kuuntelemaan sekä tekemään mulle voileipiä, kun itseä oksettaa moinen työvaihe.

Ja niin, mähän jossain vaiheessa viime viikolla taisin kehua, kun pahoinvointi on helpottanut. En vielä ollutkaan kertonut, että samana päivänä lens kaks kertaa laatta. :D Ehdin jo työvuorojaki sopia sinä aamuna, kun jotenkin kuvittelin pahimman olevan takana. Noh, viikon päästä olis sit työvuoro enkä ajatellut sitä perua. En tosiaankaan tiedä, miten selviän!

Voimia norpulle. Näitä uutisia ei toivoisi kenellekään!
 
Moikka taas pitkästä aikaa!

Kuten moni muukin niin lueskelemassa käyn päivittäin (ja itseasiassa monta kertaa päivässä kun tuota aikaa on vähän liikaakin..) mutta jostain syystä en pääse kännykällä kirjautumaan niin en sitten kirjoittele mitään. Ei vaan hyväksy tunnuksia vaikka kuinka hitaasti koitan, olkoot.

Saikkua nyt reilu 3vk takana ja vajaa 2vk edessä. Juuri tuli palkkakuitti helmikuulta ja voi kylläpä on siinä raha jota EN ole ansainnut. En osaa kyllä yhtään iloita siitä että saikullakin saa palkkaa, potisin paljon vähemmän omantunnontuskia jos tämä sohvallamakoilu menisi edes omaan piikkiin. Noh, en mä silti työkunnossa ole vieläkään vaikka olo on HUIMASTI parempi kuin aikaisemmin. Mulla tää tosiaan vaihtui jossain vaiheessa iltapäivä-iltapahoinvoinniksi (on aamullakin huono olo mutta en enää oksentanut ennen iltapäivää ja sitä pidän rajana) ja nyt on jo satunnaisia päiviä kun pystyn illastakin pidättelemään. Tosin tähän mennessä se on vielä tarkoittanut sitä että sitten seuraavana päivänä tulee kahden päivän edestä :kieh: Eilen olin iltaseiskasta eteenpäin aivan poissa pelistä, makasin vaan pimeässä peiton alla ja välillä kävin oksentamassa. Työvuorot kun loppuisi ysiltä niin ei olisi kyllä ollut mitään mahdollisuutta että olisin töissä pystynyt olemaan. Toivon vaan niin että nyt parin viikon aikana helpottaisi sillä tavoin että voisin työni hoitaa, saikkua en aio ottaa yhtään lisää joten pakko.

Doppleri on mulla ollut ihan pelastus, sydänäänet sain kuulumaan samana päivänä kun dopplerin hain postista eli 8+2 ja siitä lähtien joka päivä olen niitä kuunnellut. Välillä kestää todella pitkään ennenkuin löytyy, olen sitten pitänyt taukoa ja koittanut myöhemmin uudestaan. Joskus löytyy heti. Tänään kuului jo huomattavan paljon kovempaa mitä viikko sitten, ei tietysti ihme :) Angelsoundin omat kuulokkeet ovat mielestäni huonot, olen pistänyt iphonen kuulokkeet siihen ja kuuluu äänet paljon paremmin. Takana pari keskenmenoa ja kyllä tää on rauhoittanut mieltä vaikka toinen noista km on 12+1 ja sykkeet oli silloinkin jo kuultu.

Naisen vaistosta täällä puhuttiin ja kyllä kummastakin keskenmenosta olen tuntenut että kaikki ei vaan ole hyvin. Tuosta 12+1 menin siksi kuuntelemaan äänet kun kolme yötä olin valvonut ja pyörinyt sängyssä sen tunteen vallassa että nyt on homma mennyt huonosti, lekurissa kuultiin äänet ja lähetettiin kotiin mutta silti, minä vaan tiesin. Seuraavana päivänä tuli verta kuin härän kurkusta ja homma oli sillä selvä. Seuraavan plussan kun testiin sain paljon myöhemmin niin olin heti varma siitä että huonosti käy, lääkärissä lohdutettiin että se vaan johtuu edellisestä keskenmenosta. Ei auttanut ja tm todettiin 7+0. Sitten tuli kaksi onnistunutta raskautta ja niistä kummassakin oli erilainen fiilis heti, sellainen realistinen "katsotaan jatkuuko" ja toki pelotti ettei jatku (kuten nytkin) mutta se tunne kuitenkin puuttui.

Sitten olen aamuöisin ihmetellyt yhtä asiaa (on noista bilsan tunneista sen verran pitkä aika, sori tyhmä kysymys :LOL: ) mutta kun herään armottomaan pissahätään niin mulla on sellainen kova (iso) pallo alavatsalla vähän vasemmalla (mistä sydänäänetkin kuuluu) ja se katoaa siitä kun palaan vessasta. Olen miettinyt että onko se kohtu rakon ala- vai yläpuolella :D Kun selvästi joko mulla on iso rakko joka on tosi pinnalla täynnä ollessaan koska kohtu nostaa sitä tai sitten täysi rakko nostaa kohtua joka sitten tuntuu yllättävänkin ylhäällä jo. Yhteensä tämä on neljäs raskaus jossa viikot näillä lukemilla joten varmasti se isompi on kuin ensisynnyttäjillä mutta silti tuntuu kummalta. Ja tää aamuyön hetki on siis ainoa milloin sen tuntee..

Ja aamuyön hetkinä kun herään nykyään joka yö niin onpa muuten kiva kun maha alkaa kurnimaan enkä saa sitten millään unta. Pakko mennä syömään ja sen jälkeen ei uni ainakaan tule, siinähän sitten pyöritään..

C+ 10+0 vihdoinkin! :wave:

muoks: oho,tulipa sepustus..
 
Iiks kun tässä niin laskee jo päiviä, täyden 12 viikon poksu koittaa lauantaina ja hartaasti odotettuun ekaan ultraankin on enää viikko ja päivä... Eksäni olisi halunnut jo puhua kesälomasuunnitelmista, että mitkä kaksi viikkoa isot lapset ovat hänen kanssaan, mutta minäpä paukautin vastaukseksi vain että odotan ensi viikon keskiviikon ultraa ennen kuin vastaan koska jos masussa on vain yksi vauva niin sitten uskallan jotain suunnitellakin, mutta jos kaksi, varaudun vuodelepokesään... Olinhan vuodelepotuomiolla viimeiset kuukaudet viime kaksosraskaudessakin.

Saanko muuten udella teiltä, joilla on uusperhe, että miten eksänne ovat ottaneet raskausuutisen?

- Bhumi ja mysteerimasu 11+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
Carioca, kurkkaa tällainen linkki jos et ole vielä kurkannut:

Vau.fi – Raskausanimaatio

Siitä näkee aika hyvin mitä omalle anatomialle tapahtuu raskauden aikana, ja luonnollisesti voi seurata myös vauvan olomuotoa :) Kohtu on siis rakon yläpuolella.

Täällä eka neuvolalääkäri takana ja kaikki näytti hyvältä. Kiloja oli tullut muka jopa puolikas, vaikka olen syönyt kuin hevonen. Luotan ehkä enemmän omaan puntariini joka liputtaa kahden plussakilon puolesta. Varmuuden vuoksi piti etsiä sydänäänet etukäteen kotona, ettei tulisi hepulia lavetilla jos lääkäri ei niitä löytäisikään. Löytyiväthän ne kummallakin kerralla joten eipä huolta tuosta. Kohdun pohja oli muuten ihan älyttömän korkealla, oisko kolme senttiä navasta? Ja silti ei mistään raskausvatsasta puhettakaan, kasvaakohan tämäkin tuolla jossain selän puolella, hmm.

Luottavaisin mielin marssin siis läheiselle kirpparille ja ostin pari tumppubodya lisää kun sellaisia tuli halvalla vastaan. Olivat ihan ehdottomia vaatekappaleita esikon kanssa kun hänellä oli hurja taipumus kynsiä naamaansa niin hereillään kuin unissaan (ja tavalliset tumput eivät pysyneet kädessä). Käännettävät hihansuut ovat siis ehdoton must jos yhtään on samanlainen tapaus tulossa.

-Napsi 10+4-
 
Bhumi, oon kyllä kade että exäsi kyselee kesästä nyt jo!! Meillä poika on yhden yön viikossa isällään ja välillä saan tiedon sen viikon kyläilystä pari päivää aiemmin! Saati että meillä kesästä puhuttaisiin.. Eipä sillä, ei viime kesänäkään poika tainnu olla yhtään "ylimääräistä" isällään, vaan 2 yötä kahen viikon aikana. Vielä ei exä tiedä minun raskaudesta, koska poikakaan ei tiedä. Tuskin on millänsäkään, kun on jo uusi perhe ja siellä yhteisiä lapsia.

Vuuti, 10+5
 
Heippa ja terveiset ultrasta!
Ultraaja oli oikein mukava ja kuten veikkasinkin jo, ultrattiin tästä mun ison mahan päältä suoraan. Kaikki kunnossa, siellä se esitteli sormia ja varpaita :) Niskaturvotus ja aivot ynnä muut vaikutti olevan ok, riskiarvojakaan ei tarvitse enää pelätä. Rakenneultraankin varattiin jo aika, se olis sitten ens kuussa.

Tänään käytiin syömässä ultran jälkeen ja vihdoin pääsin ostamaan ensimmäiset vaatteet! Illalla vielä kun ottais sen kauan kaivatun masukuvan, kun nyt on sopivasti viikotkin taas täynnä.

Nuorallatanssija & Altti, 12+0
ensimmäinen masukuva
 
Viimeksi muokattu:
Ihania ultra uutisia ropissut. Itsellä vielä pari viikkoa ennen kuin se koittaa. Nyt neuvolan mukaan viikkoja 10+5. Mutta varhaisultran mukaan tasan 10 ja se sopii pitkään kiertoonkin. Huomenna menen verikokeisiin ja tulokset otetaan sitten mukaan ultraan. En vielä ole edes varannut ultraa.

Liikkeistä.... itse olen kahdessa aiemmassa tuntenut liikkeet jo 13-14 viikoilla. Nyt odotan liikkeitä siis myös parin viikon päästä. Ennen niitä raskaus tuntuu niin vaikealta uskoa. Vieläkin pelkään pahinta vaikka olo on ollutkin karsea. Kaikki hajut tekee niin huonoa! Siis hyvätkin hajut. Hiusten pesukin tuskaa. Miks pesuaineet tuoksuu...yök :) Olen päiväkodissa töissä ja siellä niitä hajuja piisaa. Hieman vaikeaa välillä kun silmät vuotaa ja saa yökkiä :)

Saunassa käynti ei ole kivaa. Kuten joku täällä laittoi myös niin otsaan alkaa sattua. Kaks kaveria valittanut samaa raskauksissaan ja tämä nyt eka raskaus jossa itellä samaa. Toinen kaveri oli saanut vastaukseksi että johtuisi kuivista limakalvoista tuo otsan särkeminen!? Tiedä sitten...

Nuorempi tyttäreni on päiväkodissa nyt, mutta jää ehdottomasti kotiin syksyllä. Samoin tein vanhimman kanssa kun toinen lapseni syntyi. Kerhoilu riittää sitten syksyllä ja siitä vuoden päästä alkaakin jo eskari. Tytöt täyttää siis tänä vuonna 5v ja 8v.

Norpulle jaksamista ?

SuSette
 
Miksihän Norpulle jaksamista jälkeen tuli kysymysmerkki vaikka laitoin kyllä sydämen. ..

piti vielä sanoa mahan koosta. Iltaisin turvotusta ja mahanäyttää isolta. Mutta mulla kohtu taaksepäin kallistunut joten tuskin kukaan ihan heti näkee. Kiloja kyllä tullut...syynä liikkumattomuus jota normaalisti teen paljon. Nyt ei oo kyennyt :-( Ja ruokavalio oli ennen terveellinen mutta ei enää. Nyt oon syöny mitä oon pystyny :/ Ekassa raskaudessa kun jäin töistä äitiyslomalle (rautakaupasta) niin yks mies kysyi vaihdanko työpaikkaa. Oli ihan pihalla kun kuuli että synnytän kuukauden päästä :-D Oli aika pieni maha :)
 
Aijuu, mä löysin eilen illalla suihkun jälkeen mun navan! :D
Mulla on siis semmonen hyvin sisällä oleva napa eikä sitä "päätä" juurikaan näe. Se on alkanut jo nousta tuolta mahasta, aika hassua. Soitin äidillekkin tossa illalla ja juttelin kuulumiset ja sanoin sille, että ajattele, mun napakin jo näkyy. :LOL:
 
14+0!

Taas on aikaa vierähtänyt, mutta vihdoin kerkeän käymään!

Tuplat voi masussa mainiosti, kyllä huomaa jo ihan masun koostakin että asukkeja on. On selvästi isompi ei paljoa enää peitellä tätä raskautta.

Liikkeet esikoisesta tunsin 19+ alkaen, toisesta samoihin aikoiin mutta kolmannesta sitte 16/17+ viikoilla. Nyt odotan tuplien liikkeitä ja möngerryksi.

Päivät kuluu oikeastaan töissä ollessa, sairaslomalla olen 2,5vko ollut ja toivon ettei enempää tulisi yhtään! Loppuun asti vaikka eihän sitä tiedä mitä eteen tulee.

Mutta eipä.miulla muuta, olo on nyt ollut ihan hyvä. Hyvin saa vielä.liikuttua ja yritänkin mahdollisimman paljon liikkua. Mutta nyt syömään! :D

Saara ja Tuplat
 
Ihania ultrakuulumisia! Me joudutaan jännäämään vielä ensi viikkoon, yritän kovasti olla ajattelematta koko juttua niin että aika menis nopeampaa. Toisaalta tässä on niin paljon hässäkkää monelta suunnalta, että aika menee nopeasti. Apua, reilun puolen vuoden päästä meillä on vauva! :D

Saunominen tökkii myös minulla, mutta luulen sen johtuvan tästä turvonneesta olosta. Eilenkin koko ilta meni röyhtäillessä ja kaasutellessa ja maha turposi palloksi.. Tiedän kyllä mitkä ruokatuotteet näitä oireita aiheuttaa, mutta tuntuu että nyt raskaana ne oireet tulee paljon herkemmin ja potenssiin kymmenen. Syöminen pysyy nyt joten kuten aisoissa, yritän kovasti muistuttaa itseäni etten halua lihoa järkyttäviä määriä, vaikka toisaalta en niistä kiloista jaksa myöskään murehtia. Herkuteltua tulee kyllä enemmän kuin tavallisesti.. Aikaisemmin jäi mainitsematta että jano on aivan valtava koko ajan, tuntuu ettei mikään vesimäärä riitä! Olen tottunut syömään aika vähäsuolaista ruokaa, nyt sitten taas suolainen on maistunut paremmin mikä tietysti voi osaltaan aiheuttaa tuota janon ja näläkin tunnetta.

Unista on täällä monet kirjoitellu, itse olen nähnyt nyt koko raskauden ajan aivan kamalasti unia. Ne ei kaikki liity vauvaan vaan mitä ihmeellisimpiin asioihin, onneksi ne eivät myöskään kaikki ole painajaisia. Melkoisia seikkailuja on käyty monena yönä… Olen kyllä tavallaan tykännyt tästä, olin nuorena kova uneksimaan ja välillä on surettanut se etten niitä unia enää juurikaan näe.

Merivellamo, miten olet pärjännyt sen koliitin kanssa? Ja kuinka kauan se sinulla on ollut? Minulla taitaa tänä vuonna tulla n. 15 vuotta diagnoosista, ja tosiaan tähän asti olen saanut olla suht rauhassa, lääkkeet ovat purreet aina jos sairaus on aktivoitunut. Ja kertaakaan en ole joutunut turvautumaan esim. kortisoniin. Pidän peukkuja että saadaan kumpikin olla terveinä, nyt raskauden aikana ja jatkossakin :)
 
Hispula yleensä unien "näkemättömyys" johtuu nimenomaan siitä, ettei niitä herättyään enää muista. Kun ihminen on työkiireinen aamusta iltaan ja taas aamuun, ei "kapasiteetti" enää piisaa unien muistamiseen. Siksi yleensä sairaana/lomalla unia tuppaa taas näkemään, kun on muutakin, kuin se kuormittava työ ja arki :) Unia voi opetella myös muistamaan uudelleen, jos joka aamu yrittää pinnistellä ja muistella, mitä unia on nähnyt, niiden muistaminen muuttuu aina vaan helpommaksi.
 
Kokeilun kuvan lataus palvelua, katsotaan toimiiko. 4.3.2014 - Aijaa.com
"kevyt" iltaturvotus rv 13+6. Kuten sanottu, oon normipainoinen mutta lyhytselkäinen ja maha oli jo ennen raskautta mallia "pömppä". :D Sen vuoksi en oo useampaan vuoteen käyttänyt tyköistuvia yläosia kuin vain kotioloissa. Vatsan kohdilta väljillä vaatteillakaan ei tosin tätä vatsaa pian enää peitellä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Ilokarpalo kiva masu! Meillä on vähän sama "ongelma" eli lyhytselkäisyys. Ultraaja epäili myös, että kohtu on edessä ja siks näkyy mulla tosi hyvin. Mä jouduin tosiaan ne ekat äippähousut ostaa jo 6. raskausviikolla, vaikka normaalisti vaatekoko on 38/M.
 
pikasesti omaa napaa... olin tanaan sokerirasituksessa, joka onnistu ok. kun lhdin terveyskeskuksesta pois, rupes tulemaan huono olo, siis niin etta paa sarki ja kadet tarisi. piti poiketa viela kaupassa ja siita nopeesti kotiin syomaan. olo helpotti kylla siita nopeesti kun olin saanu syotyy. olin viime viikolla neuvolalaakarilla ja *sain* sielta verenpainemittarin lainaan. nyt oon mittaillu paineita, ja ne pyorii 140/100... torstaina terkan kontrolli niista lukemista, ja voi olla ett joudun niista laakarin seurantaan, tai kenties jopa laakitykselle. niitten ylapaineitten kai pitais pysya alle 140. ja ens tiistaina joudun/paasen sinne lapsivesipunktioon. se onkin eka kerta kun nahdaan taa pikku tyyppi. toivotaan tietysti kovasti ett kromosomit on ok. jannittaa kovin. ja aion kysya ett onko tytto vai poika, vaikka onkin siina ihan toisarvonen asia. taalla olikin siita ollut keskustelua, siis sukupuolitoiveista. itella ei ollut sillon ekasta mitaan toiveitaa. oletus oli et poika tulee, niinkun tulikin. sillosen mieheni suvussa oli pelkkia poikia joten en edes alkanut haaveilla tytosta. sittemmin kylla saatiin yllatykseksemme tyttokin. nyt meilla on nuorin muksu tytto, ja tavallaan toivon tastakin saavani tyton. tuo pikkulikka on puettu pelkkaan pinkkiin, niin menee vaatteet kiertoon ja *joutuu* pojalle sitte uusia sopivamman varisia ostamaan. tammosia talla kertaa
 
ilokarpalo!!! mulla ihan samanlainen *pomppa* oon tassa miettiny ett oonkohan vaan lihonut kauheesti naitten viikkojen aikana kun oon tan nakonen... painoo ei kuitenkaan neuvolassa ollu mitenkaaan *liikaa* nyt mulla siis viikkoja 14+6. ja tossa alavattalla navasta alaspain tuntuu selvasti iso kohtu. just esim kun aamulla on rakko taynna. et kai taa sit johtuu ihan raskaudesta...
 
Miulla eilen alkoi tuntumaan semmoinen pisto/vihlaisu kun kääntyy sängyssä tai kurottaa jotain tai kun käännän seisoessa ylävartaloa. Voivatkohan nämä olla repäisykipuja? Kipu ei viis ole mikään iso, eli ei satu paljoa, lähinnä vain semmoinen pieni epämiellyttävä pisto/vihlaisu. Taidan tänään kyllä soittaa neuvolatädille ja kysellä, kun kaikki tällaiset tuntemukset kuitenkin jännittävät, että onko kaikki kunnossa.

Mama ja mahis 11+5
 

Yhteistyössä