Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *maaliskuussa*

berits, mulla on myös tukkoisuusongelmaa, vaikkei ihan poskiontelotulehdusta. Joka päivä menee nenä ihan tukkoon, etenkin nyt, kun on flunssaa tulossa. Mulla tosin Nasonex on ihan jokapäiväisenä loppuelämän lääkkeenä, kun nenäpolyyppien vuoksi on käytettävä päivittäin.

On tosiaan flunssainen olo ja vähän kuumeinenkin, mutta mulla olisi kolme päivää töitä vielä. Oon niin surkea menemään saikulle, kun tunnen kauheaa syyllisyyttä siitä :( Saas nähdä paheneeko olo vai selviänkö.

Ja multa myös osanotot ja tsempit menetyksen kokeneille, toivoin jo niin kovasti, ettei sellaista enää kävisi kellekään :(

14+5
 
Osanotot ja voimia päivä kerrallaan!

Mulla eilen särki molemmilta puolilta alavatsaa uudella tavalla ja vähän pelästytti. Tosin saattoi johtua pitkästä, intensiivisestä työpäivästä ja pitkästä istumisesta. Onneks aamulla nyt on taas parempi.

On kyllä mukava, kun vatsa toimii. Vi-siblin tuotteesta vaikuttaa olevan apua :)

Nyt iski yhtäkkiä "vauvakuume", ihan hassua :D Pahoinvointia ja päänsärkyä ei just nyt ole, niin mahtuu mieleen ajatuksia ihanan pienestä söpöstä "paketista", joka on lämmin ja tuhisee. Ihan yhtäkkiä iski fiilis ja yllätti!

Hyvää perjantai filmistä kaikille! :)

Ilokarpalo ja Pipana 15+2
 
Hea
Moi,
täältä ilmoittautuu mukaan yksi uusi syyskuulainen. Olen alusta asti seuraillut täällä juttujanne ja nyt uskaltaudun vihdoin mukaan. Ultrassa kaikki näytti olevan hyvin ja nyt viikkoja 12+3. Olen myös kiinnostunut liittymään Facebook -ryhmään jos mukaan vielä mahtuu mutta siitä sitten erikseen :)

LA 23.9. Hea/27/1.lapsi/KOKS
 
Tervetuloa uusille ja osanotot pinosta poistuneille :hug:

Ilokarpalo, voihh, ihanasti sanottu, samoja ajatuksia ja tunteita täälläkin:
Nyt kun pahaolo on tiessään ja flunssa alkaa parantua, on herännyt taas ihan järjetön ilo ja onni tähän raskauteen, homma alkoi taas kiinnostamaan ihan eri levelillä, varsinaista kuumeilua :heart:
Olen kovasti jo miettinyt ja tutkinut tulevia hankintoja: vaunut, kaukalo, sänky, rintareppu jne.. Itse ostot jää kyllä loppukesään/alkusyksyyn, mutta hyvä ja ihan kivakin tehdä kartoituksia sekä pakkokin miettiä jo budjettia. Kaikki kun pitää hankkia tälle kolmoselle (edellisistä tavaroista hankkiuduttu eroon jo vuosia sitten).

Olen nyt jonkin verran lukenut doulista ja mahdollisuuksista heidän tarjoamien palveluiden suhteen. Onko kenelläkään kokemuksia edellisistä raskauksista yhteistyöstä doulan kanssa?
Ajateltiin miehen kanssa nyt keväällä ainakin käydä kuuntelemassa doulien infoillassa. Hinta vain mietityttää, on ilmeisesti kuitenkin todella kallista.
Itsellä yksi raskaus ja synnytys oman kätilön kanssa (tämä siis ulkomailla missä palvelu kuului terveydenhuollon piiriin), ja pitää sanoa että kokemus oli positiivinen.
Tässä yksi artikkeli minkä löysin, on tuottanut keskustelua kommenteissa: Synnytystä pitää harjoitella - Suorat sanat - Kodin Kuvalehti

Näistä aatteista ajatukset jo viikonloppuun :) Aurinkoista perjantaita ja hyvää viikonloppua, katsotaan nyt millaisen takatalven se meille tänne etelään lykkää ;)
 
Ultrassa tänään kaikki hyvin, ja kyllä sitä yksi kyynelkin vierähti kun eka kertaa kuuli pienen sydämen pampatuksen :) Meillä oli tosi mukava lääkäri, selitti tosi tarkasti ja vielä jälkeenpäinkin kävi kaikki kuvat läpi, että tossa on noi jalat ja tossa peukalo suussa jne. Saatiin ihania ja tosi selkeitä kuvia, paljon parempia kuin esikoisesta! Laskettu aika siirtyi 24.9. -> 27.9..

Hepa_ 11+6
 
  • Tykkää
Reactions: Mama<3
Tervetuloa uusille! Mulla ei huono olo meinaa sitten millään väistyä kokonaan. Jos jätän Postafenit syömättä, oksennan. Sitten en pääse töihin enkä työharjoitteluun, mikä ei lainkaan käy päinsä, sillä koulu on saatava loppuun kesäkuukuhun mennessä ja työharjoittelua on vielä sen 8 viikkoa... En millään meinaa jaksaa.

Turpoaako kukaan muu jo pahasti käsistä, jaloista jne? Mulla tuo työharjoittelu on lisännyt seisomistunteja päivään n. 3h, plus oma työ siihen päälle, eli päivittäin seison noin 7 h (työpaikalla olen toki kauemmin, sillä teen harjoittelua, jonka päälle 5h työpäivän) ja kädet ja jalat reisistä asti on aivan turvoksissa! Nyrkkiin on vaikea saada kättä, jalka ei tahdo taipua kunnolla edes polvesta ja jalkapohjien alla on "vesityynyt". Olen käyttänyt tukisukkia kyllä joka päivä, mutta ei mitään apua.

Hankimme sittenkin sen dopplerin... :) Sydänäänet kuuluu pienen etsinnän jälkeen vahvoina. (Jos on rakko täynnä, helpommin löytyvät.) Iso lohtu tähän kaiken kiireen ja stressin ja pahan olon keskelle.

Mimzy ja yksinäinen matkaaja 15+1
 
Mimzy: mulla ei oo turvotusta. Toisaalta joudu tuollaisia pitkiä aikoja seisomaan. Mulla sen sijaan alkanut tulla suonenvetoja/kramppeja helpommin jalkoihin. Yksi yö heräsin pariin kevyempään suonenvetoon/kramppiin ja nyt on oikea pohje toista päivää arka. Oikean jalan pikkuvarvas ja sen viereinen meinasivat myös eilen päivällä krampata mutta sain liikuteltua niin ettei kestänyt kauaa. Epäilen raskausvaivoiksi, sillä ei oo vuosiin muutoin ollut.

Ilokarpalo ja Pipana 15+3
 
No nyt mä muistin noi suonenvedot ja krampit kun ootte tää niistä puhunu :O Mä en muistanutkaan että niitäkin tulee, voi ei...ja olen varma että jossain vaiheessa suonenvedot tulee kun niitä on ollut muissakin raskauksissa. Nyt ei ole kun toi raivostuttava närästys ja kuvotus ja väsy. Odotan että koska alkaa iskias vaivaamaan, se on niin inhottava särky kun yhtäkkiä menee toinen jalka alta :/

Nyt on tullut jotenkin älyttömän epäuskoinen olo raskauden suhteen. Ja tätä oloa ei edes osaa selittää, tunne on älyttömän inhottava! Perjantaina asia selviää.

Tekee mieli herkutella koko ajan, oikein hävettää kun ei muuta tekisi kun söisi kaiket päivät :ashamed:

alati jotain mussuttava muhvi ja pätkis rv 11+5 :heart:
 
Mä kävin perjantaina siellä nt-ultrassa, ja oon vähän paremmalla fiiliksellä ollu siitä asti. :D Kokoajan toi pahoinvointi silti fiilistä varjostaa, mut vauvan suhteen on niin ihana olo. Välillä pitää vilkuilla noita kuvia, niin ihania ne on. :D Kaikki oli kunnossa, la:n voi muuttaa mulle 25.9. ja synnytyssairaalaksi KOS. Ja poikaolo. :D En tosiaan tiedä, mistä tää mun poikaolo on tullut, mutta havaitsin yks päivä, etten ajattele vauvaa tyttönä. Ja tää ei oo siis mikään toiveolo, vaan on semmonen tunne. Jännä nähä, voiko asiaa oikeesti aavistaa. :D Kooltaan vastasi paria päivää isompaa, mutta varhaisultrassa toi laskettuaika määritettiin, eikä sitä lähdetty nyt sitten muuttamaan. Turvotusta oli 0,8mm ja hyvin liikkui kaveri. :) Niin ihanaa oli nähdä, kun se näytti jo ihan ihmiseltä eikä pelkältä möykyltä. :D

Hanix, oli hyvä artikkeli toi, minkä linkitit! Oon iteki paljon aiheesta lukenu. Onneks oon lukenu hyviä kokemuksia kättäriltä, joten on sen sairaalan suhteen luottavainen olo. Tosin nyt tulin vaan miettineeksi sitä asiaa, että olen lyhyt, ja käsittääkseni joillaki voi olla vaarana se, että onkin niin ahtaat paikat, ettei pystykään synnyttää luonnollisesti. Ajattelin, että ottaisin tämän asian puheeksi neuvolassa.

12+2
 
Tervetuloa uusille! Minulle vaan yv:tä kaikki fb-ryhmään haluavat! :) Meitä on nyt facen puolella 65+ hlöä eli porukkaa alkaa olla aika mukavasti..
Enemmistön äänillä ryhmä sulkeutunee kun porukalla alkaa olla käytynä rakenneulta. :) Halukkaille löytyy tämän jälkeen myös kaikille avoin syyskuisten ryhmä, eli kukaan ei jää vaille vertaistukea! ;)

Mimzy Täällä yksi jolla etenkin nilkoissa jo turvotusta, huomaa siitä kun sukista jää järkyttävät jäljet!!!! Ja eilen huomasin että toiseen reiteen ilmestymässä suonikohjuja????! :O Plus nokka on jatkuvasti tukossa ja aamulla kurkku vähän käheänä..
Muuten, onko muut huomanneet kohdun nousemista niin, ettei tarvitse enää jatkuvasti rampata vessassa?? Täällä toistaiseksi helpottunut alituinen pissaamis-tarve!


(.) Täällä on alkuraskaus löllöilty vaan kotosalla, huomenna alkaisikin sitten hitusen vajaan kolmen kuukauden työkokeilu päiväkodissa pientenryhmässä phuuuh toivotaan että jaksaisin touhuta ja uurastaa siellä, parhaani ainakin yritän!! ;) Ihanaa saada päiviin vähän uutta sisältöä, ennen äippäloman alkua!

Mutta pitemmittä puheitta, mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

KapuH & jirppa 14+5
 
Joo, pissailu alkaa helpottaa! :) Onneksi. Ehkä yötkin menee nyt tästä eteenpäin helpommin, ainakin sinne viimeiselle kolmannekselle asti, jolloin se yöpissailu tulee uudelleen.

Hurjaa, näin ne viikot taas menee. Ylihuomenna taas tulee viikkoja täyteen, on masukuvan aika ja muuta semmosta :) Hih.
 
Tervetuloa uusille ja pahoittelu:hug: menetyksen kohdanneille.

Minä olen tuntenut jo jonkin aikaa liikkeitä. Ihan hullua, näillä viikoilla jo, mutta erehtyä ei vaan voi. Samanlaista muljuamista kuin esikoisesta kun hän venytteli pyllyään tai jalkojaan, ja sekä viime yönä ensimmäinen potku. Se tuli niin paljon ylös, että ei voinut olla mikään suolistomyllerrys. Käännyin siis vasemmalta kyljeltä oikealle ja kaveri taisi siinä herätä. On nimittäin kiinnittynyt vasemmalle puolelle, sydänäänetkin kuuluvat sieltä. Ja siitä ne hassut muljuamisetkin tuntuivat. Esikoisesta oli istukka edessä, silloin tunsin ensimmäiset liikkeet rv 17+1. Nyt taitaa olla istukka muualla, ei sanonut ainakaan nt-ultrassa mitään istukasta. Tulee siis hieman mielenkiintoiset yöt jos vaavi kovasti liikuskelee kun noin selkeästi tuntuu! :O

Pahoinvointi oli poissa viikon, ja sitten tuli takaisin lievänä iltapahoinvointina. Eilen sitä ei tosin ollut, eli toivon tässä että alkaa lähtemään pois kokonaan.

Turvotusta ei ole vielä ainakaan muualla kuin mahassa varsinkin iltaisin, aamulla näkyykin aika kiva vauvamasu =).

Minäkin luin tuon artikkelin. Esikoisesta synnytys kesti 12h, ponnistusvaihe 40min. Nyt jos seuraava synnytys kestäisikin vähemmän aikaa, saattaisi hyvällä lykyllä jaksaakin ilman epiduraalia. Asia kiinnosti jo esikoisen aikaan, mutta minulla käynnistettiin ja ne tipalla saadut supistukset olivat jotain ihan kauheita, varsinkin kun piti maata sängyssä eikä voinut käveleskellä tai keinutella. Itsellä selkeästi auttoi supistuksiin juuri tuo pystyasento.

No tulipas romaani... huomaa heti kun harvemmin kirjoittelee =)


RauRau ja pallero 14+5
 
Huh, mulla tuntuu Enso metri olisi särkyä yhtäkkiä. Tammikuun alulla viimeksi. Tänään aamulla vas. munasarjan kohdalla tuttua "ruuvaavaa" jomotusta ja sit iltapäivällä koko vatsan "vatsasärkykohtaus" :( Toivon,että tää on ohimenevää.
 
Ilokarpalo, sulla on siis endometrioosi? Toivotaan tosiaan että kivut ovat ohimeneviä. Mullakin niin kuin varmaan kaikilla on mahakipuja aika-ajoin, eihän niitä toki voi verrata endometrioosikipuihin. Kovasti mietityttää että mistä tietää, mikä on mikä on normaalia ja mikä ei? Eilen käytiin metsässä rauhallisella lenkillä aamusta, alamahaa alkoi kolottaa. Lähes joka ilta ylämahaa vähän kivistää tai pikemminkin kiristää. Nivusia ja häpyluutakin jomottaa harva se päivä. Crossfittiä olen keventänyt reilusti, enkä sinne ole viimeisen viikon aikana juuri ehtinytkään muiden kiireiden vuoksi. Ainakaan syväkyykyt ei enää tunnu yhtään hyvältä, varsinkaan tunnin jälkeen. Alkaa paikat vissiin venymään…. Mutta sitten muuta liikuntaa tulee harrastettua, sillä työmatkat pyöräilen ja koira pitää lenkittää. Tahti ei tietenkään ole sama kuin ennen, otan paljon rauhallisemmin. Pitänee jutella tästä lääkärin kanssa ens viikolla. En haluais olla hysteerinen ja vähentää liikuntaa turhan takia, mutta toki pikkuinen määrää tahdin :) Nyt kun liikunta on jäänyt vähemmälle niin kyllä senkin huomaa, selkä ja muut paikat alkaa mennä jumiin :/ Ei ole mukavaa sekään. No, eipä tässä oikeita valituksen aiheita ole, ihanaa aikaahan tämä on vaikka kaikki muuttuu!

Hokasin muuten uuden "lääkkeen" päänsärkyyn, tumman suklaan :) Auttaa ainakin mulla sellaiseen pieneen jomotukseen, kofeiinin takia varmaan. Kahvi ei enää oikein maistu, mutta kyllä tuo suklaa on aika hyvä korvike :D

Hispula 13+0
 
Hispula: joo, endoa, tosin ei pahimmasta/vaikeimmasta päästä. Vuoden aikana oli vaan pari varsinaista koko vatsan "vatsasärkykohtausta", pientä ruuvaavaa jomottelua erityisesti vas. munasarjassa sen sijaan joka kuukausi enemmän tai vähemmän. Joo, erilaisia särkyjä on mullakin ollut, esim. mitään vähänkään kiristävää (tiukemmat sukkikset tms) en oo voinut pitää, tai on tullu koko vatsan särkyä. Mut tää särky oli erilaista, ja vaan jatkui tunteja vaikkei mikään enää kiristänyt. Onneks tosiaan nyt iltaa kohden helpottanut ja toivon ettei toistuisi.

Ilokarpalo ja Pipana 15+5
 
Hea
Huhhuh, mulla yltyi pahoinvointi sunnuntaina ihan ensimmäiseen oksennukseen asti. Ja muutenkin on ollut nyt heikompi olo kun alussa. Luulin jo päässeeni helpolla, kun pahoinvointi oli erittäin lievää tai sitä ei ole ollut ollenkaan. Toivottavasti on vain väliaikaista!

Hea 13+0
 
Nyt on sitten nt-ultra takana. Yksi viikkoja vastaava tyyppi siellä otti rennosti :) Olihan se odottavan aika pitkä, ultrassa saatiin ensimmäinen todiste tyypin olemassaolosta <3

Pahoinvointi on jäänyt pois ja olo on ihan normaali. Tyypin liikkeet ei vielä tunnu vaikka oon yrittänyt kovasti kuulostella. No, viikkojakin vasta 12+5, olettaisin niiden tuntuvan parin vkon sisään.
 
Uskaltaisikohan mukaan vihdoin =) Juttuja olen lukenut ihan alusta saakka kyllä mutta nyt vasta rohkenen mukaan.

Eilen nt-ultra ja siellä oikein terhakas vauvan alku köllötteli <3 Pikkusen oli isompi kooltaan kuin kuukautisista laskettuna niin la siirtyi muutaman päivän . Tänään siis 13+1. Kolmas lapsi meille tulossa. Alkuraskaus mennyt kovaa väsymystä lukuunottamatta hyvin. Kaksi aiempaa raskautta meni 12 ekaa viikkoa oksentamalla... Nyt onkin vahva poikaolo koska aiemmat on tyttöjä :)

Laitan yv:tä KapuH.lle ja mielelläni liityn facen puolelle.

LA 22.9 Emppu80 /34v /3. lapsi / HYS
 
Onnea kaikille jotka on saanut hyviä kuulumisia ultrasta :flower:

Ja uusille pinolaisille tervetuloa mukaan, kiva kun joukko kasvaa :wave:

No niin, viimeyönä sitten nähty ensimmäinen painajainen perjantaina olevasta nt ultrasta :/ Kyllä oli ahdistunut olo kun heräs ja se tunne unessa oli niin aito...tuska ja ahdistus. Olis jo perjantai niin pääsis sinne ultraan ja sais tietää miten asiat on.

muhvi ja pätkis 12+1 :heart:
 
Noni, yölläkin vielä särkyä, heräsin 3.30 ja vaivoin jotain tunnin. Aamulla vähemmän, mutta edelleen, ja erityisesti tavallisesti istuminen tuntuu painavan vatsaa. Jäin saikkupäivälle kotiin ja iltapäiväksi sain ajan samalle yksityiselle gynelle (Bruno Cacciatore), jossa seurattiin mun endometrioosia ennen raskautta. Meen tarkistuttamaan, että kaikki ok. Toivon, että tää johtuu vaan kohdun kasvusta ja noususta ylös päin, jolloin hiipumassa olevat munasarjojen vanhat endokasvaimet ja mahd. endokiinnikkeet joutuu vaan venymään ja etsimään uusia "asentoja". Sohvalla selällään puolimakuulla nyt onneks ok olo, ei särkyä. Liikkuessa/kävellessä tuntuu arkuutta edelleen. Sori omanapaisuus, tää nyt mietitytti niin halusin kirjoittaa. Tuun sit vaik gynen jälkeen päivittämään kuulumiset.

Hyvää päivänjatkoa joka tapauksessa itse kullekin!

Ilokarpalo ja Pipana 15+6
 
Ilokarpalo Mullakin on useana päivänä sattunut mahaan ja samalla tavalla olen kyllä kovasti huolehtinut, että onko tämä nyt normaalia vai ei... Tulehan kertomaan, mitä Bruno sanoo! Mä kävin hänellä varhaisultrassa ja vaikuttaa kyllä hyvin ammattitaitoiselta. Silloinkin ihan alussa mulla kovasti koski mahaan, mutta silloin johtui ilmeisesti siitä, että keltarauhanen oli jäänyt vuotamaan. Sitten kivut katosivat, mutta nyt tosiaan tuleet takaisin... Ilmeisesti kuitenkin asiaan kuuluvia kohdun kasvukipujakin voi olla?

Joiku 15+5
 

Yhteistyössä