Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

Kauhee flunssa iski ja en yhtään ajatellu ku IBUMAXIN nappasin! Saiko niitä alussa syyä ja onko vaarallista? Mullaku ei panadol mihinkään auta ja muutenkaan en helposti lääkkeitä syö.. Nyt oli pakko ku joka paikkaan koskee..

Ollu tosi voimaton olo jo ainaki viikon ja ruoka ei maistu ei yhtään... Säälittää tyttö ku en jaksa oikeen touhuta :( nytki jää huominen muskari mun flunssan takia väliin ja muualla se ei oman ikäistä seuraa nää (1v4kk on nyt) paitsi satunnaisesti yhtä kaverin tyttöä.. Syyllinen oloo.. Niin touhukas ja sosiaalinen tyty.

Yhen unen minäki jo näin sukupuoleen liittyen.. Meillä oli poikavauva ^^ kylvetin sitä ja.. Irrotin vahingossa sen pippelin :'D sit laitoin sen vaan takas paikalleen.. Jos se seuraavaki ois sittenki tyttö XD

Aroon ja kirppu 5+4?
 
Esikoista odottaessa mua ei oikeastaan synnytysjutut kiinnostanut edes lasketun ajan lähestyessä. Nykyään en pysty ohittamaan synnytystarinoita vaikka kaikki onnistuneet kokemukset saa mut tuntemaan itseni niin epäonnistuneeksi. Niin ja tällä en siis tarkoita sitä että toivoisin muillekin epäonnistumisia, en todellakaan, vaan sitä että en vaan pääse yli omastani.

Mun ensimmäinen alatiesynnytys meni siis kaikin puolin pieleen ja vaikka kaikki kätilöt&lääkärit on vakuuttanut etten itse olisi voinut tehdä mitään toisin, niin se oli ja on edelleen kova paikka henkisesti. Tai siis en voi puhua vaan synnytyksestä vaan myös koko sairaala-ajasta, kun olin niin huonossa kunnossa (vaikka sain lisäverta useaan otteeseen, antibiootit ja kipulääkkeet) ja itkin joka asiasta. Ja vauvakin oli tosi itkuinen, yritti tietty toipua rankasta imukuppisynnytyksestä ja sillä oli lisäksi solisluu murtunut, joten ei ihme. Lopuksi joutui vielä valohoitoonkin, mutta se on sitten toinen tarina. Niin ja osa henkilökunnasta oli tosi paskaa mut osa oli aivan superihania. :)

Niin ja ei siis todellakaan ole tarkoitus pelotella ketään, enkä siksi viitti kauhean tarkasti kertoa mitä mulle kävi. Joka tapauksessa, kyllä sen kestää ja tosiaan mä lähdin yrittämään seuraavaakin alakautta kun tuntui itselle tärkeältä saada myös hyvä alatiesynnytys. Toka synnytys menikin ihan ok, ei nyt oppikirjasta mutta ei siitä traumoja jäänyt. Vauvalla vaan oli keuhkoinfektio ja reikä keuhkoissa, joten vierihoitoon en saanut toistakaan vauvaa, mutta pääasia että lapsi on nyt terve.

No mutta tälläistä täällä. En ois itsekään ennen lapsia uskonut että synnytys voi herättää näin kovia tunteita, mutta en vaan sille mitään voi.

Ois kyllä ihanaa jos tällä kertaa itse ja vauva olisi ok ja vauvan saisi vierihoitoon, oih:heart:
 
Hei mä voisin kans liittyy tänne taas, vastahan sitä kesäkuisissa jänskäiltiin ja nyt on reilu 7kk vauva. :) la11.9 ja kolmas lapsi olis. Huh, vastahan se esikoinen syntyi. :eek: raskausoireita ei ole , mikä on uutta, edellisistä kauhea pahoinvointi. Mut raskaana ollaan kunnes toisin todistetaan!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eva-maria ja Emeli-
Hui, minä en kyllä edes jaksa vielä miettiä synnytystä liikaa :D Eka lapsi ja aikaa vielä kuukausia pohdiskella asiaa. En yhtään tiedä mitä tapahtuu, mutta toivon hyvin sujuvaa alatiesynnytystä. Sitä paitsi, aina kun mietin oman lapsen syntymää, herkistyn ja mua alkaa itkettää automaattisesti, joten en hirveästi viitsi nyyhkytellä :D

Minä en näe unia juuri ollenkaan! Tai ainakaan en muista niitä. Nukahtamisvaikeuksia on, siksi olen muutaman yön nukkunut eri huoneessa kuin mies, joka kuorsaa :( Ensimmäistä kertaa joudun evakkoon! Mutta muuten en vaan saa unta, ja olen ihan vauvasta asti ollut erinomainen nukkuja.

Ai niin, jos joku sattuisi ihmettelemään mun yökukkumista (varmasti ekana kaikkien mielessä, haha) niin johtuu siitä, että pääsen töistä vasta 00.30 aikaan enkä saa ainakaan pariin tuntiin sen jälkeen unta. Huokaus...
 
Viimeksi muokattu:
En ota kantaa kumpi on parempi/kivuttomampi tms sekti vaiko alatiesynnytys,itselläni on vain erittäin onnistuneesta ja hyvämuistoisesta alatiesynnytyksestä kokemus ja toivoin todellakin että saisin synnyttää tämänkin alakautta.Sektio on vaihtoehto vasta viime kädessä.Voihan se toki olla että sektiohaava ei kipuile,pystyt kantamaan vauvaa(ja hoitamaan esikoista)nostelemaan molempia lapsia,kääntyilemään ja kumartelemaan ihan miten päin heti lapsen synnyttä mutta en ihan usko siihen kun isot lihakset vedetään auki ja leikkaus on suuri että siitä noin vaan parantuu.

Esikoista synnyttäessä reagoin itse kipuun niin että oksentelin kivusta(kyllä,se sattuu niin paljon),mutta epiduraali oli onni ja auvo(joo,eihän se kaikkien kohdalla toimi mutta minulla toimi)tarkoitan siis että hyvät lääkkeet on keksitty(sekä sektioon että alatiesynnytykseen).Kivutta et pysty kumpaakaan kautta synnyttämään mutta kipuun pystyt itse monella tapaa vaikuttamaan.

Ensikertalaisille tiedoksi että vaikka tässä vaiheessa synnyttäminen tuntuu/kuulostaa kauhealta ja käsittämättömältä niin onneksi se odotusaika on suurinpiirtein se 9kk jolloin ennätät kyllä henkisesti(ja fyysisesti)valmistautua tulevaan koitokseen ja miettimään itsellesi parhaimmat tavat ja avut synnyttämiseen.Apua saa kun vaan pyytää.Joku oli kehoittanut menemään synnyttämään avoimin mielin.Olen samaa mieltä,suunnittele pikkasen synnytyksen kulkua(lääkkeet,ponnistaminen yms)mutta anna synnytyksen edetä omalla painollaan ja luota kätilöihin.Ota vastaan se mitä annetaan,kroppa kyllä saa vauvan ulos,luota itseesi.

nurmo ja pikku-baby II 9+1
 
Heh, mä oon alkanu miettiä synnytystä jo joskus 1,5vuotta sit, vaikken sillon viel tienny, millon aletaan hankkia lapsia. :D Sillon jo lueskelin paljon vaihtoehtosista kivunlievityksistä, kotisynnytyksestä yms. Olen katellu paljon synnytysvideoita ja lukenu niin ikäviä kuin hyviäkin synnytyskertomuksia. Toistaiseksi en kovin paljoa pelkää synnytystä. Ehkä se kipu vähän jännittää, koska ei oikeesti oo hajuakaan, miten paha se on! Mutta ajattelin kyllä miettiä ja suunnitella synnytystä ennen kyseistä tapahtumaa. Vaikkei se menisikään suunnitelmien mukaan, niin en usko sen etukäteen miettimisestä olevan mitään haittaa, parhaassa tapauksessa tulen hyötymään siitä.

Olipa kummallinen aamu!! Ei oksettanut heti ylösnoustessa, ja hampaatkin pystyin pesemään ilman yökkäilyä?! Olin ihan kauhuissani, että nyt on menny kesken. Huoh tätä mun panikoimista. :D Noh, ihanaa, pahoinvointi on palannut. :D

6+3
 
  • Tykkää
Reactions: Aniko
No joo, outojen unen ketjuun liity minäkin! Viime yönä seurustelin teini-idoli Robinin kanssa...:LOL: Sitä ei haitannut ollenkaan, että olin 40v ja vielä pieniin päin.. Olen ilmeisesti kuunnellut liikaa tyttöjen kanssa Boom-kah:ta...

Nämä sektio-synnytysjutut on asioita, joista tunnutaan käyvän vilkasta keskustelua ketjussa jos toisessa. Ja niin kuin joku sanoikin, niin toinen ei ole yhtään sen huonompi/parempi keino. Pääasia että sekä vauva että äiti voivat hyvin.

Olisin itse toivonut, että olisin voinut kokea alatiesynnytyksen, mutta kun esikoistytsy oli perätilassa, niin en halunnut ottaa riskejä. Joskin perätilasynnytyksetkin lääkäreiden mukaan sujuvat yleensä ongelmitta. Sitten tyttö päätti vielä tulla maailmaan viikkoa ennen suunniteltua sektiota, ja loppujen lopuksi olisi tullut vielä kantapää edellä :D

Eli kun toinenkin oli perätilassa, niin lääkärit jo suosittelivat toista sektiota ja kolmannen kohdalla ei vaihtoehtoja edes anneta. Nyt toivon vain hartaasti, että niin pitkälle päästään, että pääsen jänskättämään sitäkin vaihetta.

Vieläkö joku juo kahvia? Mie olen juonut vielä aamukupposet. Aiemmissa raskauksissa kahvi on jossakin vaiheessa alkanut etomaan, mutta ei vielä ainakaan. Iltaisin olen juonut rooibos- tai vihreää teetä. Sitten kun pöydällä on vielä vesikannu, niin tulee juotua nesteitä tarpeeksi...
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Riekonmarja Täällä edelleen kahvi maistuu normaaliin tapaan :) Tosin eipä mulla mikään muukaan ällötä.. Saa nähdä muuttuuko tää vielä jossain vaiheessa :D

Päiväkotiasiaa Esikoinen (4v.) on tällä hetkellä kokopäiväisesti päiväkodissa, sillä me vanhemmat olemme töissä. Minun jäädessä äippälomalle, meinaan pojan kuitenkin ottaa tarhasta kokonaan pois. Tiedän, että hänelle ihan varmasti saan keksiä tekemistä ja tiedän myös, että hän varmasti tulee kaipaamaan ikäistänsä seuraa, mutta olemme kuitenkin päättäneet, että päivähoitoa emme jatka. Onneksi meilläpäin järjestetään hänen ikäisilleen muutaman kerran viikossa kerhoja, jotka kestävät aina puolipäivää kerralla + löytyy kaikennäköistä avointa päiväkotia, perhekerhoa ja kodin vieressä meillä on iso puisto, jossa jokapäivä toimintaa klo 8-16.. Tiedän, että äitiyslomalla sitä on varsin tiukilla taloudellisesti muutenkin, joten säästetäänpä edes niistä tarhamaksuista.

dolly 5+1
 
Eilen tuli eka kertaa oksennettua ihan kunnolla. Muutoin ollut lähinnä pientä etovaa oloa. Yövuoron jälkeen ei meinaa millään palautua.

Ostin mahan turvotteluun ja närästelyyn apteekista Magnesiamaitoa ja pakko sanoa että on helpottanut. Enää ei turvota läheskään yhtä paljon. Huh, vielä pitäis jaksaa viikko vu:hun. Aina välillä on pelko persiissä että onko kaikki hyvin. Ei jaksa tätä epävarmuutta. La saan kotidoplerin lainaan raskauden ajaksi. Eihän sitä viel pitäs kokeilla, mutta arvatkaa vaan malttaako sitä olla testaamatta.

Nenna 6+5
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki ja Emeli-
Täällä tänään 6+0 ja edelleen kovin oireetonta. Onnistuneissa raskauksissa on ollut jo tässä vaiheessa aivan kamala olo. Mulla on ollut yksi tuulimunaraskaus ja nyt olo valitettavan samanlainen.

Minä juon kahvia ihan normaalisti, kupin aamulla ja toisen iltapäivällä. Aikaisemmin jo pelkkä kahvin haju on alkanut etoa heti plussan jälkeen, nyt ei mitään, aamukahvista tule aavistuksen huono olo, mutta juon kuitenkin kun tekee mieli.

Meillä ei taida nyt olla varaa varhaisultraan, ahdistaa kyllä ihan hirveästi jos joudun odottamaan vielä kuusi viikkoa np-ultraan. Toivon vaan, että menisi pian itsekseen kesken jos on mennäkseen.
 
Tännehän kertyy juttuja niin paljon ettei meinaa perässä pysyä :) Tervetuloa uudet!

Nyt on meilläkin eka omakustanneultra takana, käytiin Femedassa Larkio-Miettisellä, tykkäsin hänestä kovasti, otti kivasti aikaa, kyseli ja kertoi tarkasti. Pieni pimpula sieltä löytyi oikeasta paikasta sykkeen kera eli odotus jatkuu onnellisena ja huojentuneena. Hintaa tuolle 30 min sessiolle jäi € 71,50, ihan ok hinta tälle mielenrauhalle ;)
Viikkoja hän sai tuolloin 6+4 eli hyvin näkyi silläkin antiikin aikaisella laitteella :D

Eilen taas oli sitten eka neuvola ja voi kiesus kun oli rauhallinen tahti :D Kyllä ne jutut tässä palailee mieleen sieltä 9 vuoden takaa, eka kerta kylläkin nyt Suomen äityisneuvolassa joten kokemus sinänsä ;)
He tosiaan laskevat tiukasti sen 28 päivän kierron mukaan ja määrittelevät LA siihen, mikä on älytöntä koska itsellä on aina ollut lyhyt 25 päivän kierto. Mutta näillä mennään.
LA voisi silti siirtää nyt tuon virallisen mukaan 15.9. (nyt en kyllä löydä taas mistä saan tän punaseksi...)

Uni ja pahaolo vaivaa potenssiin tuhat, muutaman viikon jos kestäis, niin toiv alkaa helpottamaan. Haaveilen jo keväästä, lämmöstä ja linnunlaulusta ja reippaista kävelylenkeistä pikkumasun kanssa :heart:

Ai niin, ja lapsille on kerrottu, ne on ihan fiilareissa, heti alkoi kova kysely ja kiinnostus, eletään nyt tätä täysillä koko perhe :heart: Sen lisäksi yksi hyvä ystävä tietää ja siskoni ja hänen miehensä. Kaikki aivan täpinöissään :) Odotellaan oikeaa hetkeä kertoa myös omille vanhemmille.

Onnea kaikille odotukseen ja pirteitä talvipäiviä :)

Hanix 7+3
 
Huomentapäivää kaikille! Mulla ensimmäinen neuvola takana ja älyttömän ihana reissu oli.sydänääniä ei kuunneltu kun sillä oli sellainen aatamin aikanen sydänääni vehje :) paljon esitteitä sain mukaan lueskeltavaks ja kolmen vkon päähän varaan äitipolille nt ultran! Ihana reissu.hyvää torstai päivää kaikille pikku matosille ja äitilöille!
t: 8+5 pikku nökeröinen
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maikkki ja Daesha
Leikitään, että minäkin olen vielä raskaana niin kehtaan tänne kirjoitella. Toivottavasti huomenna olisin jo vähän viisaampi...lasketaankohan tätä oireeksi: joka yö vatsa sekaisin niin että vatsanväänteet herättää pöntölle. Olen ymmärtänyt raskauden aiheuttavan tihentynyttä virtsaamistarvetta myös öisin, mutta tämä nyt on jo jotain ihan omituista. Päivällä on sitten ihan naatti olo kun on tosi vaikea saada uudestaan unenpäästä kiinni. Melkein huvittaisi jos ei väsyttäisi näin paljon...

Onkos kukaan käynyt ultrassa tasan 6+0? Se olisi huomenna edessä ja pohdin mitä siellä voi/pitäisi näkyä.

-Napsi 5+6-
 
Huomenia täältäkin :)
Auttakaa nyt avutonta kun ei osaa päättää: eka ultra (tuo nt kai? :eek:) olisi 3.3., mutta kun ootte niin paljon puhuneet tuosta varhaisultrasta, ja saaneet nähdä ja kuulla ne ihanat katkaravut, niin mäkin haluaisin! En millään malttais yli kuukautta, mutta kun mies on sitä mieltä että "vois sen rahan paremminkin käyttää", niin mitä teen? En voi kysyä keneltäkään muultakaan kun omat vanhemmat ei edes tykkää koko lapsiajatuksesta ja miehen vanhemmat on molemmat aina ollu tosi pienituloisia ja niille nuo rahat on ihan mielettömiä laittaa "vaan johonkin minkä näkee kuukauden päästä ilmaiseksi" : /

Daesha & pilkku 7+6
 
Napsi: Mullahan ei näkynyt tuolloin 6 +0 vielä oikein mitään, vaan sikiöpussi. Mutta monella muulla on jo näkynytkin. Sykkeet löytyi sitten neljä päivää myöhemmin... Eli älä vielä säikähdä, jos ei mitään vielä näy... Peukkuja piettelen!

Mulla on myös vatsa sekaisin, mutta mulla se taitaa olla vatsatautia jota on liikkeellä...:|

Daesha: Jos taloudellinen tilanne periksi antaa, niin kyllähän siinä vu:ssa on kiva käydä. Mutta jos muutoin on raskaus sujunut ok, niin kyllä sitä ilmankin pärjää. Mie en olis mennyt, kun täällä se maksaa melkein pari sataa. Onneksi pääsin päivystyksen kautta. Jos alle satasen, niin sitten.... Ajattelin säästää sitten 4d-ultraan....
 
Daesha, meillä on rahat tiukassa, minä sairaslomalla ja mies työtön. 90 euroa ultran pitäisi maksaa ja kyllähän sillä ostaisi jo puolentoista viikon ruoat. Itse koen kuitenkin, ettei tästä elämästä tule mitään kun jatkuvasti mietin että onko kohdunulkoinen ja onkohan se hengissä ja koskahan tämäkin ihanuus minulta viedään. Haluan tietää mieluummin nyt kuin kuukauden päästä! 90 euroa on minulle pieni raha mielenrauhasta, kun olen tällainen stressiherkkä muutenkin. Kaivelin säästöjä sen verran että päästään tuonne. Jostain muusta se on tulevaisuudessa pois, mutta olkoon.

Ja hyi, huomenna se olisi edessä. Voisin mennä horrokseen täksi päiväksi, pelottaa, jännittää, ruokakaan ei maistu...

Fritang 6+6
 
Riekonmarja ja lindacandy, kiitos paljon rohkaisusta! Ja kiitos muuten kaikille teille muillekin ihanaisille jotka olette olleet hengessä mukana, aina on lämmittänyt sydäntä lukea tsemppiviestejä. Voisi sopia, että tämä jäisi viimeiseksi jännitysnäytelmäksi tässä ketjussa ja jatkossa saataisiin keskittyä vain iloisiin odotuksiin :/
Onnea teille kaikille jotka olette jo omat katkarapunne tavanneet! :)
 
Ehkä rohkenen itseni päivittää tuonne listaan. Toivottavasti kukaan tuttu ei bongaa, tää juttu on salaisuus vielä toivottavasti pitkään :D

LA 14.9 /kuudes (6.) lapsi / 32 / PHKS

Valitin eilen että ei ole oloja, Tänään aamulla oksensin ja itkin vielä päälle kun jääkaapista ei löytynytkään sitä syötävää mitä olisin tahtonut. Vähän hassua. Järjetön päänsärky, On! Muutenkin maha on vähän turvoksissa, Vähän jännnittää josko siellä onkin kaksi. Meillä on yhdet kaksoset joten mahdollistahan se olis. Mies kyllä oli sitä mieltä että ei varmasti ole .
Pakko vielä kommentoida tuohon synnytystapaan. Mun kaksoset on syntyneet sektiolla ja 4 päivää sektion jälkeen haava repesi, ja noudatin todella kieltoa että vain vauvaa saa nostaa ei painavampaa. Tuntuukin hurjalta että joku uhmaa haavanhoito-ohjeita.

Imettääkö täällä kukaan? Minä imetän tuota kuopusta. Kovasti pyörii päässä ajatus etten halua imettää syksyllä kahta mutta viiden lapsen äitinä myönnän etten tiedä miten toimisin että saisin imetyksen lopetettua. Vinkkejä?
 
Napsi, älä tosiaan pelästy jollei näy vielä mitään, se sydänhän alkaa jumpsuttamaan vasta 5+5 joten voi olla tosi todennäköistä ettei vielä näy. Toivotaan että näkyis! ^_^

Riekonmarja piti nyt kirjottaa kun sanoit juovasi Rooibosteetä, sehän on kiellettyjen listalla... Ainakin tuon thl:n listan mukaan, mitä neuvolatkin käyttävät.

Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet - THL

Normiteet on ihan sallittuja mutta rooibos ja muut yrttijuomat ei.

Meillä kävi muuten niiin ihanasti siellä ultrassa eilen, että kun satasen piti maksaa, niin lääkäri ei ottanut ollenkaan lääkärinpalkkiota siitä, vaan ainoastaan sen ultrausmaksun (en tiedä oltiinko jotenkin niin sympaattisia sitten kun käsi kädessä onnesta itkettiin että vihdoin hyviä uutisia), joten loppuhinnaksi jäi 77,50. Ei paha hinta mielenrauhasta, varsinkin kun mun vanhemmat halus maksaa puolet että hekin saa mielenrauhan... :D Vähän innoissaan ovat. Äiti oli eilen jo katellut vauvanvaatteita, hiplaillut, ja laittanut mullekin sähköpostiin linkin missä alennuksessa äitiysvaatteita. Heh! :D Ihana että on perheen tuki takana. En sitten tiedä purkautuiko joku stressi ja ahdistus eilen mutta tuli ihan hirveä riita illalla miehen kanssa, saatiin kyllä asiat puhutuksi mutta huhhuh! Elämäni onnellisin päivä mutta myös aika hirveä ilta.. :D Ja ensi viikon lääkäri kirjoitti vielä sairaslomaa, voi kun voiskin palata töihin sen jälkeen!

Maikkki & Minimöö 10+0 POKS!!!
 

Yhteistyössä