Syyskuun Söpöliinit 2012 *Huhtikuussa*

Heipodeij mamat :wave:

Reetakaroliinalle Tervetuloa mukaan =) pisti silmään heti tuo sun laskettuaika 6.9 meillä oli kans sama laskettuaika alussa neuvolan laskujen mukaan mutta sitte ultrassa se siirrettiin viikolla eli nyt uus la on 12.9...

(.) eileen tuli kans ulkoiltua oikein kunnolla :heart: mies kun tuli kotiin hän rupesi vaihtamaan kesärenkaita autoonsa ja polttamaan moskia, mä vein meirän pupu katraan tutustumaan vähän pihalle ja voi ietuna kun olivat niin suloisen näköisiä 8 pupua loikki ihan ihmeissään jotta mihin me oikeen tultiin emät nyt toki on pihalla viime kesänä ollu mutta pennut ei. yksi pennuista vähän pelkäsikin ja köhnötti kokoajan mun sylissä =) Sitten kun olin puput saanut takaisin tupaan niin innostuin haravoimaan vähän pihaa ja hohhoh ku meinas ruveta pistämään ikävästi :/
En kovin kauaa sitten enään viitinyt haravoida, menin tutkimaan viime vuonna ostamaani riippukeinua joka oli vielä paketissa kun ostin sen aikalailla viime syksynä niin ei sitä tullut laitettua pihalle mihinkään. Katsottiin että onko se kuinka mennyt pilalle kun se oli ollut kumminkin koko talven pihalla pahvilaatikossa mutta onneksi oli hyvässä kunnossa ja mies sanoi sen rakentavansakkin samantien =) Niinpä me sitten yhressä laitettiin riippukeinun jalusta pystyyn, son sellaanen veneen näköönen runko ja siihen riippumattoon mahtuu kaksi ihmistä makoileen :) aawww kesä kesä kesä:flower: Kyllä sitten uni maistuikin ulkoilun jälkeen kunnolla :D

Kakaa ja Toukka 19+6
 
Ihania ultrauutisia monella! :)

Ilon lapsi: Meillä oli taas toisin päin, vauva oli kooltaan reilusti isompi viikkoihin nähden, noin viikon edellä mitoissa (piti olla 20+4, oli 21+3) ja pää vielä tuostakin vähän isompi. Pieni oli myös aavistuksen verran painavampikin (20+4 viikolla 400g). Laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu, eikä siitä edes mainittu? Onko sitä tapana muuttaa vielä rakenneultrassa? Meillekin kätilö sanoi, että kun vain on symmetrisesti isompi, niin ei ole hätää eikä myöskään pään ”iso” koko haittaa, koska yksilöllinen kehitys alkaa nyt näkyä. Ja mies on ollut tosi iso vauva, 4600 grammaa, joten aikamoista pusertamista on odotettavissa....

Äitiyspakkaus otetaan. Siinä on paljon kaikkea tarpeellista, varsinkin nyt kun on eka vauva tulossa. Haetaanko äitiysrahaa muuten jo silti näin paljon aikaisemmin, vaikka se laskettaisiinkin äitiyslomaa edeltävien kuuden kuukauden tuloista?

Rattaista: Kiitos paljon kommenteista. Vaunuja tarvitsemme pääasiassa lenkkeilyyn, koska ei voida nukuttaa ulkona, kun asumme melko keskustassa, jossa tiepölyä, ohi ajavia autoja ja pakokaasua riittää parvekkeen vieressä. Kävimme katsomassa käytettyjä rattaita, ja päädyttiin ostamaan ne! Nyt meillä on siis käytetyt Emmaljungat, saatiin hyvät halvalla. Toivotaan, että ne kestää lenkkeilyn iästään huolimatta :)

Täällä vauva on ollut ihanan vilkas koko aamun, koko ajan pyörii ja muljahtelee. Ihana pieni <3

Oliviaa 21+5
 
Moikka!

Meilläkin rakenneultra perjantailta takana, ja kaikki hyvin! Ihanaa lukea täältä muilta hyvin samanmoisia tuntemuksia kuin täällä päin. Kyllä tää palsta on vaan välillä superihana!!
Mekin siis saatiin tyttölupaus (kolmas tyttö). Mies siis selkeästi pettyi, vaikka sitä koittikin peitellä ja itellä sen takia ollu vähän ristiriitaset tunteet :/ Toivoin ehkä myös vähän poikaa, mutta vain ja ainoastaan miehen takia, ite oon niin ikionnellinen tästä tytöstä, ettei mitään rajaa. Ja jotenkin tosi kurjaa ettei voi sitä onnentunnetta jakaa :/ Musta tää on vaan tosi helppoa, kaikki vaatteet ja kaikki saadaan uusiokäyttöön. Lisäks tuntuu et tää menee "tässä samassa", kun pojan kans ois joutunu opetteleen "uudet kuviot". Ymmärrän toki miehen kannan, koska meillekin tää jää hyvin todennäkösesti viimiseksi, mutta kuitenkin.. Mä oon kuitenkin todella todella onnellinen, et kaikki tosiaan oli kunnossa muuten!
Lisäks meillä oli myös toi, et vastas 3-4 päivää pienempää kuin viikot, mutta ei voi mitenkään olla pienempi. (La:ta ei siis kuitenkaan muutettu, täällä se tehään vaan, jos heittää viikolla tai enemmän.) Jäi kanssa vaivaamaan ja aattelinkin sitä seuraavalla kerralla neuvolassa kysellä. Mutta se jo helpottaa huomattavasti et täällä muilla sama juttu!! et ehkä ei mitään vakavaa?
Mulla nää kaks aikasempaa ollu 3150g, 49cm ja 3270g, 50cm. Et ehkä tääkin vaan tollanen "pikkanen"?

Mitäs muuta mun pitikään..
Niin tosta äitiysavustuksesta ainakin, et mä kans otan rahan. Sinänsä tekis mieli ottaa pakkaus, koska toi raha ei todella vastaa pakkausta, mut mun ei oo mitään järkee. Meil on nyt jo pakkauksen peittoja, makuupusseja, kynsisaksia ym.ym. kaksin kappalein, ni kolmansii ihan turha ottaa, sen lisäks et must oli aika poikamainen vaatetus pakkaukses, mikä me saatais, ni ei ees uusien vaatteiden vuoksi kannata ottaa. Edellisetkin jääny aika vähälle käytölle..

Me ei olla hankittu vielä myöskään mitään. Tietty kauheesti ei mitään tarvitakaan, toinen pinnasänky (mikä varmaan saadaan) ja isoin hankinta on tuplat. Niitä oon nyt vähän koittanu kyttäillä käytettynä, mut miten must tuntuu viel kauheen kaukaselta? En siis oikeen tosissani osaa niiden kattelemiseen paneutua. Välillä havahdun et voi vitsi et aika menee nopeeta.. Nyt jo yli puolen välin. Kuitenkin tuntuu et syksyyn vielä tooosi pitkä aika, ja et täs on aikaa vaikka kuinka. Jotenkin mulla sellanen olo nyt ainakin vielä (kyllä se toki tod.näk viimeistään viikol 36 muuttuu ;) ) et pysys vaan vatsassa vielä kauan! :D Meillä kun riittää haastetta ihan jo tässä vuosikkaassakin..

Voi vitsi, miten must tuntuu, et piti viel vaik mitä kommentoida, mut nyt ei tuu mitään mieleen mitä ne oli, et palaan sit varmaan myöhemmin taas =)

Ihanaa kevättä kaikille tuleville ja oleville äipille =)

kaarja 21+2
 
Ompas kamala päänsärky jo toista päivää :( vaikka tuntuu että alkais pikkuhiljaa flunssa vähän helpottamaan..

Mulla ollu kans nyt vajaan viikon verran kaikenlaisia pistelyitä ja nipistelyitä ja vihlontoja yleensä vasemmal puolel mahassa tai sitte alapäässä.. Ja just kun kerkesin jo riemuitsemaan ettei tuosta nuoremmasta olleita nivuskipuja ja muita ole ollu lainkaan ni johan alkaa tuntua jotain..! Onneks viel pientä ja suht nopeesti ohimenevää on toistaseks ollu..
Isäntä on kyl ollu nyt joteski enempi varovainen, esim. sanonu ettei mun pitäis nyt punnertaa mitään painavampii nostoi jne. mutta itsepäinen kun olen ni empä nyt oo mitenkään erityisesti varonu. Toki koittanu käsillä väistää lasten hypähtelyt mahan päälle, pieni ajatus takaraivossa kuitenkin tuosta edessä olevasta istukasta jännittää..

kaarjalle piti kommentoida että täällä odotellaan ensi viikon ultraa jännityksellä, meillä myös kaksi tyttöä ja eilen iski kaamea paniikki et mitäs isäntä mahtaa aatella jos tulee kolmas tyttö. Oli pakko tänään kysyä siltä puhelimessa sitä..mutta eipä tuntunu olevan moksiskaan.. Pääasia että on terve. Meille tämä kolmas jää viimeiseksi, se ollaan jo päätetty yhdessä että meillä lapsiluku täynnä tämän jälkeen.
Ja täällä myös mietitään tuplien hankintaa mutta tuntuu jotenkin niin kaukaiselta vielä ostaminen ja käyttöönotto että katselen vaan :)

Edelleen mietin että varaanko ajan sinne 3/4D-ultraan vaiko en.. No jospa sitte ens viikolla katsotaan miltä tuntuu sen normiultran jälkeen.. Ja vieläkin pähkäilen sen synnytyssairaalan kanssa, en osaa päättää.. Onneks siihen on vielä aikaa vaikka vaihtoa joutuukin kirjallisesti hakea..
 
Reetakaroliinalle tervetuloa mukaan! :wave:

Paukku83
: Mullakin on kerran kadonnut teksti johonkin bittiavaruuteen enkä ole sitten jaksanut kirjoittaa sitä enää uudestaan.

Syksyn taimi
: Me tilasimme 2007 Saksasta juuri tuon Ping Pongin kautta Hartanin yhdistelmät lisävarusteineen. Toimitus kesti yli kuukauden kauemmin mitä lupasivat. Toivottavasti teillä tulee ajallaan.

Onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :flower:

Kävin eilen MCA-ultrassa. Kaikki oli Pikkuisella hyvin ja oli kasvanut hyvin kahdessa viikossa. Lähes tuplannut painonsa ja vastasi täysin viikkoja. =) Painoarvio 410g ja eilen oli 21+1. Oli taas eri lääkäri ultraamassa ja selvä poikahan siellä edelleen köllötteli. =) Vauva laittoi käden kasvojen eteen, haukotteli ja käänsi selän, kun yritettiin saada kuvaa. :D Mies ei päässyt ultraan mukaan töidensä takia, joten lääkäri otti pyynnöstäni kuvia miehelle. Yhdessä vaavi haukottelee, yhdessä näkyy pieni jalka ja yhdessä jalkoväli. :D Jopa aivoverenkiertonopeus oli ensimmäistä kertaa normaalirajoissa. Saadaan huokaista helpotuksesta seuraavat 2 viikkoa. =) Verikoetuloksia vielä odotellaan ja maanantaina otetaan jo uudet verikokeet. 2.5 pitkästä aikaa neuvola ja saa jo raskaustodistuksen sekä KELAn laput. =) 7.5 seuraava MCA-ultra äitipolilla.

Äitiysavustuksesta
sen verran, että haluaisin tälläkin kertaa melkein ennemmin sen rahan vaunujen ostoa varten, kun on jo 2 pakkausta. Mutta mies oli sitä mieltä, että otetaan vielä kolmaskin pakkaus, kun se on paljon arvokkaampi kuin se raha... Saa nähdä mihin päädytään...

Yeppee ja Pikkuinen 21+2
 
Nyt on sit neuvolas käyty ja veriarvot on ok!
Pissanäyttees oli tosin proteiinii nii pitää se samperin testi tehrä sit uusiks..
Mut noh ei voi mitis. Tällast se voi olla jooh.. :whistle:

Saitteko muutki jotka ovat käyneet toisen neuvolakäynnin ni sen lapun, jonka täytyy molemmat täyttää? On kysymyksiä mm. parisuhteesta ja sit ne missä on eri mieltä ni täytyy keskustella ja selvittää jne. Maltan tuskin odottaa, et voidaan täyttää se. :) Mies ei viel haluu, ku on kipeen ni ei sil oikee oo nyt fiilist.. Ärsyy. >< Haluaisin heti sen tehrä.. Noh ehkä vkloppuna.<3

Kuulin myös ekaa kertaa Itiön sydän äänet. Hui ku se tosiaan tykyttää niin nopeesti!! :O Ja sit kuulu ihme pamahduksia ja se hoitaja oli sillee et "nyt se potki, taas! Tunnetko sitä?" no enhä mie tuntenu mtn.. Kamalia pamauksia vaa kuulu välil siit kaiuttimesta. :D

Ens viikol on sitten se ultra. Sitä odotellessa. :)

LuvLucy & Itiö 18+3 :heart:
 
me otetaan kan se pakkaus. siinä on muutakin tarpeellista kun ne vaatteet. ja ne vaatteetkin tuppaa olemaan alussa isoja,niin voi huoletta ostaa ite pienempiä ja sit pitää niitä pakkauksen vaatteita kun alkaa sopimaan.

Mua kans mietityttää toi äitiysrahan hakeminen...viimesen 6kk perusteella meinasin hakea.

ei olla saatu vielä mitään yhessä täytettävää lappua neuvolasta,oon siellä jo kolmesti käyny!

Karmee päänsärky ollu koko päivän! johtuu varmaan siitä kun aamulla oli labra ja piti 10h olla ravinnotta! ei edes aamukahvia saanu juuva eikä paljoa vettä! melkonen haaste diabeetikolle olla syömättä,onnes ei sokrut laskenu!
pissipurkki taas toimitettu,torstaina soittaa lääkäri,saas nähä vieläkö valkkarit kummittelee...

yeppee ja kaarja onnea hyvistä ultra kuulumisista!

me mennään nyt pitkälleen,jospa tämä jomotus loppus illan aikana!

kaktuspiikki ja tyyppi 20+3
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Moikka!

Taustalta olen seuraillut, mutta ilmoittelenpa vain, että rakenneultrassa käytiin ja kaikki oli muuten hyvin, mut pienellä oli sydämessä lisälyöntejä (tai jtn sinne päin), ja sitä sitten seuraillaan tarkemmin. Vahva poikaolo muuttui melkovarmaksi tyttölupaukseksi, mutta pieni piti jalkojaan kyllä aika lahjakkaasti ristissä, joten paha silti sanoa.

Äitiyspakkaus otetaan meille, onhan meille esikoinen tulossa. Mulla on kauhee kriisi päällä, kun oon kattellu lastenvaatteita, ja tuntuu et kaikki on vaaleenhaaleenpunaisia nallekuvioilla.. No, ehkä vähän liioiteltuna, mut kuitenkin. Haluaisin silti sellasia värikkäitä vaatteita, jotka käy molemmille. Ja mustaa, jota on vaikee löytää pienille, varsinkin tytöille! Mut tää meidän vaavi on toivottavasti eka niistä monesta, ni ois kiva ostaa laadukkaita vaatteita, jotka menis tytöille ja pojille. Siis vauva-ajan vaatteet. (kaikki mammat ovat kyllä sanoneet, et kyllä sitten ku se vauva syntyy, ni haluaa pukea haaleenvaaleenpunasiin.... taikka sinisiin..)

Väsyttää ja kovasti, mut ei auta ku painua duuniin... Pelottaa vaa, et paljonkohan tänään joutuu olee ylitöissä... Eilen lähti melki taju töissä, pyörrytti ja lujaa.. Niin huono ilma siellä työpaikalla.. En jaksais enää päivääkään.. Onneks ens vk ma ja ti vapaata.. Anteeksi valituspainoitteinen teksti..

Villis & pieni 19+0
 
  • Tykkää
Reactions: murmeli ja lintetsa
Ultrasta kotiuduttu ja kaikki rakenteet näytti olevan kunnossa. Hirvee jumppa oli melkeen koko ajan päällä, mut sit lopussa ,kun piti sydäntä tutkia ja ottaa sivuprofiili tää päätti kääntyä kontalleen ja alkaa nukkumaan. Piti tovin aikaa mulla käveleksiä ja mahaa hytkytellä, ennenkö suostu kääntymään selälleen. Sydämessäkin näky kaikki kunnossa olevan. Profiilia, kun katottiin,niin tää hyväkäs näytti keskaria- tuntuu olevan asenne kohillaan.. Harmi,ku ei ehitty siitä kuvaa saada.
Niiiin ja poikalupaushan sieltä saatiin ja oikein komee kuva kulkusista... :) Painoa Hipulla 360g.
Miehelle soitin heti kun pois pääsin ja eihän se malttanu olla kysymättä, et kumpi tulee. No nyt onnesta soikeena, kun poika näyttäs olevan. Oli firmassa työntekijöille vieny suklaamunat ja heti kertonu uutiset.. ?

Tillu&Hippu 20+3 :heart:
 
Moi!

Tulin vaan kommentoimaan tota sukupuoli asiaa. :)
kaarja meillä on esikoinen tyttö ja itellä on aika varma tyttöolo tästä toisestakin. Mies ilmaisi jo esikoista odottaessa että haluaisi pojan, noh ultrassa sitten näkyi että tyttö aika varmasti on tulossa. Yritti viimeseen asti uskotella että poika se silti on. Siis ihan huumorilla, ei missään vaiheessa ainakaaan näyttäny avoimesti jos oli pettyny. Mutta sitten kun tytär syntyi ei tietenkään ollut pettynyt, tai en sitten tiedä oliko vai ei. Mutta rakastaa kyllä lastaan eniten maailmassa. <3 Ja siis nyt oon kysyny suoraan että mitäs sitten jos tää toinenkin on tyttö ja vaikka kaikki seuraavat? Mä siis tosiaan haluaisin 3- 4 lasta ellen jopa enemmän. :D Niin kysyin sitä ja sano että ei se haittaa, kuhan saapuu terveenä tähän maailmaan. Tai ylipäätänsä saadaan se toinen vauva maailmaan (miehelle keskenmeno oli aika kova paikka sillon joulukuussa :(). Mutta tunnen mieheni kyllä niin hyvin että tiedän miten se ottaa sen sisimmässä koville jos se ei saa poikaa. Ja kyllä se on sanonu että haluaa tottakai pojan mutta jos ei saa niin ei sille voi mitään. Mikä on kyllä totta, näille jutuille ei voi mitään. :D Tää on vaan mulla itellä mielessä jatkuvasti, ja oikeesti jo toivon että ultrassa näkyis poika ihan miehen takia myös. Onhan se poika aina miehelle tärkeä, mutta siitäkin pitäis pystyä sitten puhumaan suoraan jos tuntuu pahalta jos sitä poikaa ei vaan tule. Ja rehellisesti sanottuna kyllä mäkin oisin pettyny jos en sais omaa tytärtä, vaikka samalla lailla iloitsisin ja rakastaisin poikiakin. En just pidä tosta kun munkin mies aina vakuuttelee ettei se haittaa ja kunhan on terve jne jne. Kun tiedän totuuden kuitenkin.. No vaikeita asioita, tai sitte miehet on vaikeita! :D

Hirveet jyminät masussa joka ilta ja aina kun vähänkin pysähtyy. Ihanaa tuntee liikkeet nii ei oo niin paniikissa kokoa aika.

Riikka&Niisku 19+1
 
kaktuspiikki Kumma juttu. Tää testi nimittäin pitäis jokaisen tehdä, jolle on lapsi tulossa. Sen verran hyvää asiaa nois kysytää ja jos kumppanit on erimieltä nii pitäähä se sit selvittää ENNEN vauvan tuloa, ettei tuu sitten kitkaa ennemmin/myöhemmin.

Tää testi on Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tekemä.

Mm. tällasia kysymyksiä (yht. 48 kysymystä, 5 eri "osaa"):

Terveys ja Elämäntavat:
2. Mielialani on useimmiten valoisa ja hyvä.

Parisuhde:
20. Osoitamme toisillemme hellyyttä

Vanhemmaksi kasvu ja Vanhemmuus:
28. Luotan siihen, että opin hoitamaan lastani

Jne. Pitää vastata joko 1 (täysin samaa mieltä), 2, 3 tai 4 (täysin eri mieltä). Molemmat siis merkkaavat samaan paperiin ja sit pitää keskustella, ku on jossakin asiassa eri mieltä.

Olisi niin kiva kuulla, ne jotka tän on tehny ni et saitteko asiat selvitellyksi?
Vai jäikö joku asia selvittämättä? Sit seuraavas neuviskäynnil koitetaan etsiä ratkaisua, jos se ei kotona onnistunu.

En ny varmasti oo ainoo, joka tän paperin on saanu??? :O
 
LuvLucy älä hätäile, kylle mekin saatiin nuo laput viime neuvolassa sekä esikoista oottaessa. :D Eipä meillä oo mitään ongelmia noiden asioiden suhteen ja jos on nii puidaan ne kyllä ihan keskenään eikä missään neuvolan lapuissa. En jaksa siellä alkaa setvimään meidän suhdetta, joka on meidän kahden välinen.
 
  • Tykkää
Reactions: celinee
Riikka90 Mä jo pelästyin, et oon ainoo täällä.. :xmas:

Oon kyl ihan samaa mieltä. Yks asia mikä meillä tuottaa kitkaa on kyllä toi siivousten jako, eikä siihen pysty auttamaan neuvolatätikään. Ihan omasta itsestään se on kiinni, et muuttaako tapojaan vai ei. Täytyy vaan ottaa niskasta kii ja tehdä enemmän. Kokkaamistakin pitäisi varmaan alkaa harjoittelemaan.. Noh kaikki ajallaan. :)
 
Hiphei! Jospas saisin aikaiseksi kirjoitella huimat toista kertaa tähän pinkkaan! Etusivun päivityksiin kohdaltani voisin lisäillä, että ikää löytyy juuri täyteen tullut 28 vuotta, TYKS on sairaala ja tosiaan toista tässä odotellaan (esikoispoika täyttää ihan pian 2-vuotta) ja viime viikon rakenneultrassa vahvaakin vahvempi poikalupaus saatiin! Ainoa kuva, joka tuosta masun asukista mukaan kotiin meille annettiin oli kuva jalkovälistä, joten aika vahvaa näyttöä tuon poikasukupuolen puolesta nyt on! Tyyppi köllötteli sen verran hankalassa asennossa, ettei profiilikuvaa tai muutakaan saatu katsottua, mutta rakenteet ihan ok ja sehän tärkeintä!

Tuosta tulevan lapsen sukupuolesta vielä. Itse ajattelin vahvasti alkuraskaudessa, että olisipa kiva saada toinen poika, vaikka toki tyttökin yhtä tervetullut ajatuksena oli! Raskauden edetessä kuitenkin tuli vahva tyttöolo ja viimeiset kaksi kuukautta olen miettinyt vain tyttöjen nimiä ja miehen kanssa jo nimi tytölle päätettiinkin :p Päivää ennen rakenneultraa kävi mielessä -mitä jos onkin poika? Ajattelin, että yhtälailla tervetullut, mutta kyllä siihen "tyttöajatukseen" oli jo niin tottunut, että pidin melkein mahdottomana vaihtoehtona. Niin vahvasti tyttöolo tuntui olevan, että ennen ultraa ehdotin miehelle prinsessakakun ostoa tämän tytön kunniaksi, niin oltaisiin voitu ultran jälkeen anopille uutiset kertoa kakun muodossa.. hih! Jätettiin sitten varuilta ostamatta ja hyvä niin, kun selkeästi poikahan se siellä köllötteli! Itse olin kuitenkin yhtälailla iloinen kuin yllättynyt pojasta - sopivalla ikäerolla leikkikaveri esikoiselle tulossa! Kummaa, vaikka niin vahvasti ajatukset tytössä - yhtä hyvältä ja iloiselta uutiselta tuo poikauutinen tuntui! Eli eipä sillä kai tosiaan ollut väliä kumpi tulee, kunhan on muuten asiat kunnossa! Mies oli kyllä kanssa jo ehtinyt tyttöajatukseen orientoitua, joten huomasin, että kesti hetken aikaa hänellä sulatella tätä poikauutista (vaikka hän mm. esikoisen kohdalla selkästi enemmän poikaa toivoi).

Sekava selostus, mutta nyt siihen pointtiin; eilen illalla iski ajatus, että kääk! Meillä on kohta kaksi poikaa! Jonkinlainen haikeus iski, kun en tarkkaan tiedä onko lapsiluku nyt tämän jälkeen sitten tässä -vai täydentyykö se vielä tulevaisuudessa (ja jos täydentyy, niin yhtälailla poikavoittoista voipi sitten olla). Tajusin, että mahdollisesti jää minulta kokematta äiti-tytärsuhde, jota jossain määrin olen kaipaillut. Olenkohan vanhanaikainen myös siinä, kun ajattelen, että lapsieni tullessa aikuisikään jään enemmästä paitsi - koska lapseni ovat poikia ja pojat tuntemissani perheissä eivät paljon vanhemmilleen enää aikuisempana tai teini-iässäkään elämästään jaa. Toisin kuin tyttäret yleensä. Lisäksi mietin niinkin pitkälle kuin tulevia lasteni häitä, lastenlapsia ym. En ole koskaan ennen miettinyt miltä tästä näkökulmasta tuntuu olla "pojan äiti". Hulluja ajatuksia, mutta näiden kautta vasta tajusin, etten ole koskaan miettinyt itseäni tytön/pojan äitinä ja nyt vasta toisen pojan tulossa ollessa tajusin, että statukseni "poikien äitinä" vain vahvistuu ja sitä kautta kai jotain haikeutta iski.. Lisäksi aloin ajattelemaan miten ihmeessä saan rakennettua lapsiini sellaisen suhteen, että oli sukupuoli kumpi tahansa, lapseni säilyisivät läheisinä ja uskaltaisivat kanssani asioita myös aikuisena jakaa! Ja siitäkös kauheat kasvatuspaineet iskivät! Hurjaa miten pitkälle sitä ajatuksissaan pääsee aivan pienestä kipinästä! Hih!

Toivottavasti kukaan ei nyt saa tästä tekstistä väärää käsitystä eli ei en todellakaan ole pettynyt tuohon tulevan lapsen sukupuoleen ja yhtäinnolla häntä odotamme oli poika taikka tyttö! Ihanaa on kuitenkin kun pääsee hieman jo miettimään vauvaa "persoonana", nyt kun sukupuolikin on selvinnyt. Tärkeintä toki edelleen on, että tämäkin lapsi turvallisesti ja terveenä maailmaan saataisiin!

Halusin vain jakaa näitä ajatuksia, joita tieto sukupuolesta herätti pienellä viiveellä! Ja kiva oli lukea teidän muidenkin ajatuksia vauvan sukupuolesta ja siitä mitä ultra paljasti! Ja muitakin odotuksia/toiveita/ajatuksia tähän sukupuoli/lapsiluku-asiaan liittyen! Täällä palstalla uskallan näitä ajatuksia ääneen pohtia, kun uskon että monella muulla vastaavassa tilanteessa olevalla saattaa yhtä mielenkiintoisia aivoituksia esiintyä ja enpä usko kenenkään tästä pillastuvan :) (Samaa ei voi sanoa kaikista ystävistä/sukulaisista). Tuossa edellä oli ainakin monta hyvää kirjoitusta ja kyllähän tuo sukupuoliasia tunteita voi herättää! Esikoisen kohdalla tosiaan tällaisia ei vielä putkahtanut mieleen.

Äitiyspakkaus-/äitiysraha-asiaa pohdin vielä. Vaatteita meillä ennestään jo hirmuisesti on ja muutenkin kaikki tarpeellinen löytyy. Toisaalta se äitiyspakkaus on vaan niin ihana ja tosiaan arvokkaampi kuin tuo rahasumma! Haluaisin kovasti lähinnä sen makuupussin sieltä pakkauksesta! Jos otamme kuitenkin rahana, taidan ostaa erikseen finlaysonin pikku-aappa makuupussin tulevalle vauvalle.

Parisuhdelapun/voimavarakyselyn täytimme (tai lähinnä minä täytin, kun tuli kiire) tuossa jokin aika sitten, sama tehtiin esikoisen aikana. Ihan kiva noita asioita on välilllä pohtia, vaikka hurjasti ei tässä parissa vuodessa tilanne meillä olekaan muuttunut :p

Mites te muut, onko alueellanne paljon "tutkimuksia" menossa. Meillä osallistuttiin esikoisen aikana Neopilot -tutkimukseen ja nyt tämän raskauden aikana noihin Neopilot - ja Finnbrain -tutkimuksiin. Taisin myös jokin lyhyen raskauspahoinvointitutkimuslapun palauttaa hiljattain. Se tosin oli vain yksi kysely, kun taas nuo edellämainitut ovat vähän laajempia (verinäytteitä ym. myöden). Kuulostaako nuo tutuilta?

Vielä yksi raskaushormoniavautuminen; että osaa ottaa päähän! Sovin ystävän kanssa jo kuukausi sitten ja tarkemmin vielä viime viikolla, että tänään haemme yhden huonekalun häneltä (ostamme sopuhintaan). Lauantaina, sunnuntaina, eilen sekä tänään laitoin viestiä, että sopiiko tosiaan tämä päivä ja sopiiko tuo sovittu kellonaika ym. Kaikki ok. Sitten järjesteltiin kuljetusasiaa viime viikosta alkaen (liian iso meidän autoon) ja siitä omat puhelinsoitot, että tämä saatiin kuntoon. Ystävälleni ei myöskään sovi kuin tietyt ajankohdat (on paljon töissä/harrastuksissa), joten luovuin tämän päivän muista omista (tärkeistä) menoista, jotta saatiin tämä päivä järjestettyä. Lisäksi mieheni työvuorot ovat hankalat ja siksikään monta vaihtoehtoa noudolle ei usein viikossa/kuukaudessa ole.

Sitten tänään 1,5 tuntia ennen sovittua noutoaikaa ystäväni soittaa, että ei sovikaan tuo huonekalun nouto ja se mikä siinä eniten päähän otti, että syy oli; ei haluakaan vielä tällä viikolla huonekalustaan luopua!! Kuitenkin aikoo sen meille antaa (kyse sellaisesta hyllyköstä), mutta vasta tämän viikon jälkeen!! En käsitä ollenkaan miksi nyt kaikki pitää lähteä sopimaan uudestaan yhden viikon takia! Ja arvatkaa pysyikö pokka, kun asiasta kuulin! En itke herkästi, mutta varmaan kauhea kiukkuhormoniryöppy iski ja itkeä pillitin miehellekin, miksi tästä tuli näin vaikea asia! Harmitti niin, kun olin tuota huonekalua jo odotellut (se on ollut meillä muutenkin hankintalistalla, jos nyt ei oltaisi ystävän kautta sitä saamassa olisin jo kuukausi takaperin sen uutena ostanut) ja omat menot peruuttanut ja ihan turhaan! :kieh:

Huokaus! Kiitos kun sain avautua, toivottavasti ei nyt tullut liian pitkän kaavan mukaan selostettua! Ja muoks. pari kirjoitusvirhettä ja pahoittelen tätä omanapaisuutta!

Lissää tätä kevät aurinkoa ja kevätmieltä kaikille raskausmasuisille kanssaodottajille!


Bastet + tyyppi rv 21 + risat :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kakaa ja Turcanen
Onnea kaikille ultrakuulumisista :flower: Vielä pitäs melkein viikko jaksaa odottaa omaa :)

Lapsen sukupuolesta nyt on jotenkin jännä kun on ennestään jo tyttö että poika, niin on jotenkin ihan eri tavalla täysin sama mitä sukupuolta uusin tulokas on. En ole edes kummemmin ajatellut koko asiaa, vaikka edellisten kohdalla spekulaatio kävi päivittäin kuumana :D

Äitiyspakkausta
ei varmaankaan tällä kertaa oteta, kaks niitä löytyy jo, ja tää nykyinen on miusta jotenkin tylsä ja vaatteet jäis todennäkösesti käyttämättä. Ainoan minkä sieltä haluan on se makuupussi, joten ostan sen jostain sitten varmaan erikseen :D

Menhit ja Touho 20+0 * POKS POKS POKS* :heart::heart:
 
  • Tykkää
Reactions: lintetsa
Tuosta koosta vielä, alle viikon heiton vielä ymmärtää ettei tuu mitään jatkoja mutta että 9 päivää!?Mun mielestä on aika paljon eikä tosiaan tietty la:ta muuteta kun on jo nt:ultrassa käyny tsekkaamassa vastaako viikkoja.

pakkausasiasta, me otetaan myös rahana, taitaa mennä siihen isofix-telakkaan :) Esikoisesta otin pakkauksen mutta kaikki muut vaatteet jäi melkeempä käyttämättä paitsi se toppapuku. Itse kun tykkään voimakkaista väreistä ni ne haaleen vaaleet ei ole ihan mun makuun. Mutta muuta tarpeellistahan siinä on kynsisaksista harjaan ym :)
 
Onpas tullut taas paljon ihania ultrakuulumisia!:) Paljon onnea kaikille!

Sukupuolta ei ole kauheesti tullut etukäteen mietittyä. Meiltä kun löytyy jo tyttö ja pojat niin ei sillä jotenkin ole väliä ja ihan kumpi vain on aivan yhtä tervetullut. Toivottavasti ultrassa kahden viikon päästä kuitenkin selviäisi sukupuoli, niin olisi helpompi tehdä hankintoja.

Äitiysavustus otetaan rahana, koska meillä on jo kaapit täynnä vaatteita ja tarvikkeita. Aiemmilla kerroilla on aina pakkaus otettu ja oon ollut siihen kyllä tosi tyytyväinen.

Eilen sain vihdoin ja viimein sovittua lomat töissä ja jään sitten heinäkuun puolivälin jälkeen ensin kesälomalle ja siitä suoraan äippikselle. Kuopuksen tarhapaikan kanssa on myös sovittu, että kesäkuun lopusta katkaistaan hoitosuhde nyt alkuunsa reiluksi kahdeksi vuodeksi. Varmaan sitten reilun kahden vuoden päästä kuopus palaisi sinne pikkusisaruksensa kanssa. Tosi ihanaa kun saadaan jatkettua sitten tuolla samassa hoitopaikassa, kun ollaan siitä niin paljon tykätty.

Selkävaivoja on nyt välillä ollut ja kai se on iskias tai joku sen tyyppinen kipu mikä tulee. Ei ole kivaa, mutta onneksi se ei nyt ole jatkuvana vaivana. Seuraavaan neuvolaankin on vielä kuukausi aikaa. Vähän on kyllä mietityttänyt tässä raskaudessa olla ihan omillansa näin pitkän ajan. Aika hurjalta tuntuu, että yli kolme kuukautta näiden neuvolakäyntien välissä. Toivottavasti siellä seuraavassa neuvolassa ei mitään yllätyksiä sitten tule.

Nyt täytyy nauttia näistä ihanista kevätpäivistä!

Billabee 18+0
 
Neuvolan voimavara/parisuhdekysely: Meillekin annettiin sellainen täytettäväksi. Tykättiin ihan miettiä yhdessä niitä asioita ja oli kivakin täytellä lomake yhdessä. Meillä on hyvä balanssi kaikessa arkisiin puuhiin liittyvässä; molemmat kokkaillaan - viikonloppuisin yhdessä, yhteisenä harrastuksena, ja arkena vuorotellen jaksamisen mukaan. Siivoilut on jakautuneet siten, että mies imuroi ja pesee lattiat, minä kuuraan vessat, keittiön ja pyyhkäisen pölyt. Pyykkäämisen hoidan meillä minä - en anna miehen sotkeentua vaatehuoltoon ;) Mies tyhjää tiskikoneen ja hoitaa autoihin liittyvät jutut. Taloustyöt siis hoituvat meidän huushollissa kuin tanssi :)

Uskon että hyvä parisuhde on lapsen ainut oikea koti, ja siihen ajatukseen meillä rakennetaan kaikki, koko paketti <3

Nyt täälläkin alkaa raskaus näkyä - kaksi ulkopuolista ihmistä (joilla ei siis mitään tietoa asiasta) on tulleet kysymään että onko sinulla uutisia. Miten uskaltavat?? Itse en kyllä uskaltais mennä keltään kysymään moista.. Ei se mua siis haittaa, mutta mietin vaan niitä tilanteita jossa nainen on vaan lihonut... :D

Bastet: Täällä on aika saman suuntaisia mietteitä.. Ei ole väliä tulevan vauvan sukupuolella, mutta toivoisin joskus saavani kuitenkin mahdollisuuden kokea se äiti-tytärsuhde. En siis toivo tytärtä sen takia, että pääsisin takaisin niihin lapsuuden ihaniin ja vaaleanpunaisiin tyttöjuttuihin (noh, ei sekään huono juttu olisi ;) ) mutta haluaisin kokea sen yhteyden ja erityislaatuisen suhteen, joka voi olla vain äidillä ja tyttärellä. Haluaisin päästä seuraamaan nuoren naisen varttumista ja vaiheita. Tietysti myös pojan kasvattaminen olisi ihanaa ja hieno kokemus, enkä yhtään pistä pahakseni vaikka saisimme pojan (ja vaikka kaksi!), mutta ymmärrän tuon mitä puhut haikeudesta, kun se tyttären ja äidin suhde jää sitten kokematta.


Koska sitä äitiyspakkausta voi hakea?
Me otetaan se, koska esikoista odotellaan.

Vanilla Whip (18+1)
 
Neuvolan voimavara/parisuhdekysely: Meillekin annettiin sellainen täytettäväksi. Tykättiin ihan miettiä yhdessä niitä asioita ja oli kivakin täytellä lomake yhdessä. Meillä on hyvä balanssi kaikessa arkisiin puuhiin liittyvässä; molemmat kokkaillaan - viikonloppuisin yhdessä, yhteisenä harrastuksena, ja arkena vuorotellen jaksamisen mukaan. Siivoilut on jakautuneet siten, että mies imuroi ja pesee lattiat, minä kuuraan vessat, keittiön ja pyyhkäisen pölyt. Pyykkäämisen hoidan meillä minä - en anna miehen sotkeentua vaatehuoltoon ;) Mies tyhjää tiskikoneen ja hoitaa autoihin liittyvät jutut. Taloustyöt siis hoituvat meidän huushollissa kuin tanssi :)
Meki tehtiin tää nyt sit eilen ja aika hyvin meni - oltiin aikalailla samaa mieltä asioissa. Mut noh oliha siel jotku asiat, johon vois panostaa, kuten esim. toi et siivoaisin enemmän ja antaisin enemmän hellyyttä miehelle... En jaksa halailla päivittäin, toisin kuin hän ja sanon kuulemma aivan liian harvoin "rakastan sua". Tääl on vähä roolit vaihtunu... :xmas:

Meille menee siivous näin;

Mies:

1. Imuroi
2. Tiskaa
3. Siivoaa kissan vessan (siivosin ite ennenku tulin raskaaks)
4. Kokkaa
5. Pesee pyykit ja laittaa ne kuivumaan (tosin nyt oon alkanu auttamaan et mieki laitan kuivumaan, ettei mies ny kaikkea tee yksin :D)

Mie:
1. Luuttaan lattiat heti, ku mies on imuroinu (tosin viime aikoina on vaa imuroitu eikä luutattu lattioita, ku pitäis hankkii uus osa siihen moppiin... :/)
2. Vien roskat
3. Tyhjennän/täytän astianpesukoneen (tosin mieski joskus tekee tän.. ><)
4. Siivoan vessan (wc-pöntön ja lavuaarin, sekä astianpesukoneen tason)
5. Siivoan keittiön tasot & pöydän.

Tos se ehkä kuulostaa siltä, et ois aika samas, mut ei oo..
Kyl mä nyt aion panostaa enemmän, ku emmie haluu et mies on aina pissed off ku en auta riittävästi. Juur lupasin viikonloppunakin alkaa tekemään jauhepussimuussin ite - oon tosiaan sen verran aikaansaamaton/laiska. >< Mut nyt on pakko muuttua... En voi sanoo nälkäselle lapselle et "joo isi tulee siin 6 mais illal kotii nii sit syödään!" joo ehkä ei... :xmas:
 
Voimavarakyselystä täytetty ollaan, mutta pystytään kyllä asioista keskustelemaan ihan kotosallakin. Mukava noita asioita on kuitenkin miettiä. Tuntuu vähän hassulta käsitellä noita puolituntemattoman neuvolatädin kanssa.

Äitiyspakkaus otetaan ehdottomasti, onhan meille esikoinen tulossa. Saa nähdä, tuleeko esim. vaatteita kauheasti kuitenkaan pidettyä. Nuo värit ovat omaan makuun turhan pliisuja.

Rakenneultra oliskin sitten huomenna, jaiks!! Jännittää jo nyt. Saa nähdä, saanko nukuttua ollenkaan =) Avomies suhtautuu näihin juttuihin paljon rennommin (ainakin pintapuolisesti)

Emmaljungista Ollaan siis ottamassa todennäköisesti city crossit. Onko kenelläkään kokemusta ulkomaalaisista nettikaupoista ja Emmaljungien saatavuudesta/hinnoista?

celinee 20+1 (puoliväli ohitettu, jee!!!!!!!!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kakaa ja Yeppee

Yhteistyössä