Syyskuun Söpöliinit 2012 *Kesäkuussa*

Neuvolassa pyörähetty! Mieskin oli mukana kun palautettiin ne voimavarakyselyt,mutta ei niitä sen kummemmin läpi käyty.

Mulle oli tullu painoa +300g,verenpaine 139/88 valkuaiset ja sokerit pissassa ++,hemppa 119,kohdunpohjankork.26,edessä oleva istukka nostaa kuulema sitä eli yläkäyrällä mennään,poitsun syke 142-146,nukku kuulema,sitten heräskin myskämään niin syke pomppas 160,liikkeet ++.
Eilinen hätäily poitsun hiljasuudesta oli kuulema ihan normaalia kun edellisenä päivänä oltiin Ikealla ja muutenkin tuli paljon liikettä,niin sellasen päivän jälkeen vauva on yleensä rauhallisempi!
Saatiin sellanen ainun näytepakkaus,siinä oli esitteitä ja tutti ja tuttipullo koliikki vauvalle. Terkka kehotti varulta ostamaan keskosvaatteita,jos sattuu että sektio tuleekin ennemmin! :O

Heinäkuussa mennään tutustumaan sairaalalle,sillä näytetään dvd synnytyksestä ja sairaalasn tiloista sekä jutellaan isän roolista synnytyksessä. Kätilöltä saapi sitten kysellä jos jotain tulee mieleen.
Niihin varsinaisiin synnytys/perhevalmennuksiin me ei nyt sitten osallistuta kun ne on kuulema jo menny! Nooh,eipä haittaa,ei ne niin ois kiinnostanukkaan! =)

Torstaina sitten äippäpolille ja ens torstaina sitten taas neuvolaan! Aika usein alkaa olla näitä!

Sateista ja kylmää on täälläkin,kyllä siitä helteestä vielä kerkiää kärsiä! :)
Kaktuspiikki ja tyyppi 26+2
 
Oliviaa Eiköhän siihen sf mittaan vaikuta mm. kohdun asento ja äidin pituus. Mulla oli viimeks 25+3 sf 24cm,tänään kävin neuvolassa ja nyt oli 23+4 sf 20cm. Ihan lopussa oli viimeks 37cm ja poika oli 4,7kg ja 56cm. Joten tän hetkisiin mittoihin en hirveesti kiinnitä huomiota. Painoarvio nla lääkärin surkeilla ultralaitteilla viime raskaudessa 29+0 oli 1,5kg. 36+5 antoi arvion että yläkanttiin 3,5kg ja syntyessään lähempänä 4kg kuin 3,5kg. En halua siihen luottaa tällä kertaa ja toivottavasti pääsen arvioon johki muualle sitte lopussa.

Neliapina ja 23+4
 
Täällä kanssa tuli sitten äitiyspoli käynti eteen. Terkka laitto lähetteen sinne viime viikolla neuvolassa, kun sf-mitta huitelee käyrien yläpuolella. Samalla tarkistavat vauvan sydäntä, kun on ollut kuultavissa extra lyöntejä. Kuopuksella oli myös noita extra lyöntejä odotusaikana ja oli vaan normaalia sydämen kehityksestä johtuvia ja sama ilmeisesti nytkin. Toi iso sf-mitta kyllä mietityttää, että toivottavasti ei ole mikään iso vauva tulossa ja todennäkösesti joudun kohta sokerirasitukseenkin. Mutta perjantaina nyt äippäpolille ja sit seuraavana perjantaina on taas neuvolakin.

Vointi on ollut muuten hyvä, mutta päänsäryt vaivaa lähes päivittäin. Verenpainetta käski neuvolasta mittailla, mutta lukemat on olleet ihan hyviä. Luulen enemmän, että noi päänsäryt johtuu niska-hartia jännityksestä.

Pitäis alkaa pikkuhiljaa käymään läpi pieniä vauvanvaatteita kuopuksen jäljiltä, että näkis mitä tarvii vielä ostaa. Oon alkanut myös virkkaamaan sellasta vilttiä vauvallle ja sitä onkin ollut tosi kiva tehdä. Jos innostuis vielä jotain muutakin tekemään.

Billabee 23+5
 
Meille sano tänään terkka tuosta sf-mitasta että näillä viikoilla ihan normaalia jos huidellaan yläkäyrillä. Sitten kun mulla vielä istukka edessä niin sekin nostaa niitä mittoja. Mulla siis sf-mitta tänään 26cm,terkan varovainen arvio oli että vauva ois näillä mitoilla 3,5-4kg syntyessään,mutta mehän ei sinne laskettuunaikaan asti päästä edes ja sf-mitta todennäkösesti tasaantuu viikkojen myötä.
Ultrassa poika on vastannu hyvin viikkoja,ei ole ollu yhtään liian iso.
 
ja taas uusi kuukausi :D

Täällä nyt siis juhannukseen asti sairaslomalla ja tuossa kun kävin työnantajan kanssa juttelemassa, kysyikin ihan suoraan, että pystytkö tulemaan enää.. Että oisko molempien kannalta helpointa jos pyytäisin sen 2vk saikkua äitiyslomaan asti.. Ja ymmärrän kyllä sen, että tympee sitten alkaa vuoroja vaihdella ja sumplia jos minut listoille piirtää. Juttelen viikon päästä neuvolassa asiasta, että mitä mieltä siellä ovat.
Jalat on aivan kaameilla tuskilla. Tuntuu että pohkeet ja varpaat on aivan umpijäässä ja kireellä. Eilen palailtiin kotiin siskon valmistujaisista, iin ei ollut häävi automatka. Ja kun kotiin päästiin niin mulla oli kertakaikkisen huono olo. Huimaili, hengäatytti ja tuntui että voisi oksentaa.

Itse en luota kovin paljoa noihin painoarvioihin.. Molempien lapsien kohdalla heittäneet paljon ne arviot mitä neuvolassa antaneet. Kuopuksestakin sanoivat että iso vauva tulee.. Huokasin helpotuksesta kun mentiin synnärille ja kätilö tunnusteli vatsan päältä ja totesi, että kyllä hänen mielestään tämän kaverin paino 3:lla alkaa ;)

Eilen ostin sitten muutaman uudet bodyn alesta :) Kattelin vkl suvulla kierrossa olleita vaatteita ja alkaavat olla jo aika käyettyjä :D Osa on itsellä ja siskoilla ollut päällä ja meidänkin lasten vaatteet kiertäneet useammalla niin tuumin, että eiköhän vähän vois uusiakkin varastoo..

nyt tuli ihan omanapainen viesti.. jatkan toisella kertaa..

danjuska ja manna 26+5
 
Minullakin menee yläkäyrän yläpuolella mutta neuvolassa sanoivat että on ihan normaalia uudelleen synnyttäneellä että menee aluksi tuolla korkealla.
Sokerirasitustesteihin 13 päivä. 19 päivä kuuleen tulokset neuvolaan. Silloin varataan lääkärille sitten aikaa.
Tämä viimekertainen neuvolatäti oli kyl sitä mieltä että ei minun tarvitsisi mennä noihin sokeritesteihin mutta kun oikea tätini oli kirjoittanut että olisi hyvä mennä niin ei sit ruvennut tätä muuttamaan.

23+6
 
Ihanaa (siis vertaistuen kannalta ajateltuna), että täällä on muitakin odottajia, joilla nuo sf-mitat menee omilla käyrillään. Itse olen ensiodottaja ja mitta menee käyrän yläpuolella ja vielä kommentoivat, että kohtu on paljon korkeemmalla ku pitäis ni oon ollu vähän huolissani, tai no, lähinnä pelokas, että miten iso vauveli mun mahassa kasvaa. Lisäksi kun he eivät paljoa selitelleet asiaa tai kertoneet mistä voisi johtua.. sokerirasitukseen joudun toisen kerran tämän raskauden aikana, ekassa kaikki arvot oli ihan kohdillaan, toivottavasti olisi tässä toisessakin (se ois mulla 11.pv eli viikko vielä aikaa).

Siltikin jäin miettimään, että miksi me ei päästy lisätutkimuksiin tai saatu mitään erillistä lisäultraa tms. kun tuntuu, että monet teistä ovat saaneet ja päässeet lisätutkimuksiin?... :( ihan tyhmää.. Muutenkin ärsyttää kun viime kerralla ei ollut oma terkkari ni kaikki meni jotenkin ihan ohi ja hirveessä kiireessä. En haluu sen terkkarin käpälöitäväksi kyllä enää. Sf-mitasta ja korkeesta kohdusta oli siis huolissaan se neuvolalääkäri, mutta ei silti antanut mitään selitystä tai lisätutkimusaikaa :( hassua. Se vaan kommentoi "Ohhoh, ollaanko täällä muka vasta keskiraskaudessa..." viikkoja oli silloin 26+4.

Wasabi 27+4
 
wasabi nuo lääkäreiden ja muidenkin latasemat kommentit jää kyllä päähän pyörimään ikävästi.
Toista odottelen,mutta en oo vielä ollu näin pitkällä raskaana,joten nuo mitat ym on ihan uutta mullekkin. Onnes minun neuvolatäti on tosi kiva ja selitti tarkkaan tänäänkin ne sykkeet ja liikkeet,että ei kannatta huolestua jos ei joka päivä kauheesti myskäkkään tai jos dopplerilla kuunneltaessa sykkeet yhtä äkkiä hidastuu,sekin on kuulema normaalia! tuntuu että kaikki mistä panikoin on ihan normaalia,sekin panikointi! :D Mutta kun tämän diabeteksen takia en oo ihan "normi odottaja" niin tuppaa kyllä tuo paniikki aina tulemaan jos ilmestyy jotakin uutta huolen aihetta.
Nyt minua pelottaa että millon ne sanoo äippäpolilla että sinun kannatas nyt jäädä osastolle! : /
 
Moi!

Ekaks poksun 25+0! :heart:

Ja sitten taas huonompia uutisia.. Taas jäin sairaslomalle 2 viikoksi. Nyt ollu vajaan viikon verran aika kipeitä supistuksia päivisin ja parina viime yönä oon heränny kun on niin paljon koskenu. Ei onneks vielä niin paljon oo tullu että oisin alkanu kellottamaan niitä. Mutta pelottaa kauheasti jos tää enteilee ennenaikasta synnytystä. :( Lääkäri sano että nyt pitää vaan lepäillä ja ottaa rauhallisesti kotona, töissä ei missään nimessä saa olla kun siellä varsinkin huomaan että herkästi supistaa jos nostaa jotain yms. Olin ihan poikki tänään töiden jälkeen, nuo supistukset vie kyllä voimat kun niitä tarpeeks monta tulee päivän mittaan ja sitten kun joutuu vielä seisomaan. Piti ottaa jo pöydästä tukea yhessä vaiheessa. Huh.. :(

No nyt kuitenkin kotona levossa, toivotaan että niisku pysyisi matkassa vielä hyvän tovin, ainakin kymmenen viikkoa sais mun puolesta kölliä masussa vielä.

Nyt alan kattomaan telkkaa ja syömään hyvällä omalla tunnolla. :) Mies nukuttaa esikoista ja oli muutenkin niin ihana kun sano että voi hoitaa kaikki kotityöt ja muut raskaammat hommat. Helppo nyt kun mies on vielä kotona vähän aikaa. :)

Nyt odottelemaan sitä kahen viikon päästä olevaa neuvolalääkäriä. Katotaan mitä siellä sanoo. :) Ja ens viikolla sokerirasitus, samalla ottavat taas ne maksa- ja sappiarvot.

Riikka&Niisku 25+0
 
Lääkäri taas tarkasti tilanteen. perjantaina oli kanavaa 1,9cm ja nyt enää 0,8cm.. paikat auenneet vaikka kuinka paljon lisää. Hippu oli kääntynyt perätilasta raivotarjontaan ja nyt saatiin otettua mitat paremmin painoarviota varten. 1,2kg saatiin nyt tulokseksi,kun viikko sitten oli vaan 700g. mitoiltaan vastasi 28 viikkoista. en kyl tiedä miten se on mahollista,kun tiedetään kuitenki tarkka ikä päivälleen.
Kyllä taas jännäksi menee ja lauantaita kovasti taas tavoitellaan,et saatas se 27 viikkoo kasaan.

Tillu&Hippu 26+2 :heart:
 
Meillä oli eilen ultra. Kaikki oli siellä mukavasti. Isoveli oli kaverilla hoidossa ja sekin meni oikein nappiin. Iltasella koottiin grilli ja ruokittiin samalla miljoona hyttystä.
Valkovuotoa tulee mullakin tosi paljon, välillä ihan hulahtaa housuihin. Se on ärsyttävää. Ja supistuksia tulee kävellessä helposti. Vähän harmittaa, kun ei ole pyörää, esikoisen aikana pyöräily oli mulle helpompaa kuin kävely.
Lääkärineuvola on vasta heinäkuun puolella. En oikein tunne mitään tarvetta edes mennä sinne, mutta kai se pitää, kun supistelee. Utralla katsoivat, että kohdunkaula on silti ihan normaalisti kiinni. Ei ne synnytyssupistuksilta tunnukaan, mutta häiritsevät elämää kovasti.

Tillulle ja hipulle tsemppiä!
Santra ja masuvauva 24+3
 
Oon tässä koittanu niitä keskosen vaatteita ettiä,ovat kyllä aikas kalliita! Ei niitä kyllä raski ostaa kun potkarit ja bodyn,varsinkin kun vaan varulta pitää ostaa. Täytyy koittaa kirppiksiä kiertää jos vaikka edullisemmin löytys.

Tympee sade vaan jatkuu,kävin silti kukkapenkkejä kitkemässä ja käppäilin pihalla,teki hyvää saada vähä happee. Mahtaa olla hyttysiä kesällä kun näin satelee...
 
Kaukalo tuli jo hankittua. Vaunut ja pinnis isoimpina viel hankkimati.
Ensi viikolla täällä olisi se sokerirasitustesti. Loppu viikosta ajattelin lähteä kirppareita kiertää ja kyseleen vakuutusyhtiöstä vakuutusta vauvalle. Jos tuo sade vain lakkaisi. Satanut jo monta päivää putkeen ja lapsilla rupeaa oleen tylsää vain sisällä.
Päivät tuntuu itsellekin pitkiltä :(

24+0
 
Minäkin kävin tänään sit taas neuvolassa, edellisen kerran olin 2vkoa sitten. Paino 73,1kg (+400g/vko), lähtöpaino tais olla 39,4 muistaakseni. Paineet 115/78, hb 125, vaavin syke 150+ ja sf-mitta 26,5 (viimeks 24,5). Tuumas, ettei varmaankaan ihan pieni vauva tuu :D Ite olin about 4,3kg syntyessäni.. Kauheesti supisti kun menin neuvolas maate, ja käynnin jälkeen olikin vasta kunnon bileet masussa kun kotiin päästiin :LOL: Edelleen neuvolatäti ois sitä mieltä että se on poika vaikka tytöltä näyttikin :D Niin ja sokerirasitus oli ok!

Billabee: Minäkin aloin tekemään vilttiä, on vaan vielä pahasti vaiheessa.. Saa nähä kerkeenkö saada valmiiks kun oon sen verran hidas tekemään. En nimittäin tee käsitöitä koskaan! Ison haasteen aloitin siis :D
 
Nyt kyllä huolettaa :( Luin teidän kommentteja ja olen aika ihmeissäni - tällä hetkellä menossa rv 25 eikä mulla ole vielä kertaakaan mitattu tuota SF-mittaa??! Enkä ole käynyt sokerirasituksessakaan?? Mulla on vaan hirveä lista kysymyksiä mihin ei ole ainuttakaan vastausta... :( En tiedä ollenkaan meneekö paino / sf-mitta normaalilla "käyrällä".. Tuntuu aika oudolta kun luen teidän viestejä ja kaikilla on jo minua paljon aiemmin tiedossa nämä ko. asiat...

Vanilla Whip (24+1)
 
Jännä kyllä ettei Vanilla Whipillä ole vielä mittailtu sf-mittaa kertaakaan. Oliko sulle jotain sanottu, että sokerirasitus pitää sulle tehdä? En yhtään muista kui se sulla oli... Sitähähän kun ei aina tarvii tehdä mut se oli kai viikkojen 24-28 välillä jos ei oo normaalia suurempaa riskiä.

Mulla on nyt sit työt tehty tällä erää. Sairaslomalle piti jo nyt jäädä. Ei vaan enää selkä kestä tota mun rasittavaa työtä, eikä pomon kanssa keksitty mitään miten olis edes ollu mahdollista keventää riittävästi. Lääkärihän olis jo viikko sit laittanu lepoon, mut pakko oli vielä muutama homma saada töissä tehtyä. Mut rankan työviikonlopun jälkeen oli jo pakko myöntää itelle, että luovutettava se on työnarkkarinkin. Riskiraskauden takia lääkäri laittoikin empimättä sairaslomalle nyt alkuun kaksi viikkoa ja sit on kontrollikäynti, jolloin kirjoittaa sit lisää sairaslomaa. Voi olla että aika käy pitkäks, mut josko toi tuleva koululainen pitää mielen virkeenä :)

Koski ja Jäppinen 25+3
 
Vanilla Whip: Millon sulla on seuraava neuvola? Ehkä mittaavat sitten siellä. Mulla mitattiin ekan kerran viikoilla 23+6 ja oli silloin 21cm.
Ja minkälainen siellä on käytäntö, kuuluuko tuo sokerirasitus kaikille? Mutta vähän on outoa kyllä.. Mulle annettiin sokerirasitukseen lähete jo melkein kuukautta ennen, neuvola käynnin yhteydessä ja käskettiin vaan sitten aikaa varailla lähempänä labraan. Mut toivottavasti sulla olis neuvola pian ja saisit vastauksia :) Inhottavaa olla epätietoisuudessa.

Tänne ei ihmeitä.. masussa puokkoillaan ahkerasti ja sen myötä vessa hermäämiset on lisineet yön aikana.. samoin jos pidemmälle kävelylle lähtee niin ei loppumatka enää mitään nautinnollista ole. Mutta siitäkin huolimatta suuntana koiran kanssa ulos ;)

danjuska ja manna 27+0 =)
 
Koski ja Danjuska: Sokerirasitukseen pitäisi päästä, sillä ikää on (34v) ja olen aiemmin joutunut ko. toimenpiteeseen muista syistä (diabetesta ei kuitenkaan ole). Mutta kuulun siis ns. riskiryhmään. Mulle kyllä sanottiin viime NLA-käynnillä (rv 16), että lähes kaikille tehdään nykyään sokerirasitus koska RD on oireeton, mutta kuitenkin hengenvaarallinen sikiölle.

Seuraava NLA-käynti on perjantaina, ehkä siellä sitten selviää jotain :( Hirveä lista asioita mitä pitää kysyä, esim. pelkopolista kun sinne haluaisin lähetteen ja päästä keskustelemaan synnytykseen liittyvistä kysymyksistä...
 
Viimeksi muokattu:
Vanilla Whip: ei minultakaan ole mitään sf-mittaa vielä otettu, ja mennään jo 27. viikolla. Perjantaina myöskin neuvola (vasta kolmas kaikkiaan), jolloin olettaisin sen viimein mitattavan.

Sokerirasitus oli ja meni viime viikolla, ja puhtaat paperit tuli selkeästi! :)

Töissä kärvistelen ikävien muutosten keskellä ja lasken päivä mammalomaan sekä siihen, että pääsee eroon aamu- ja iltapäiväruuhkista, huoh. Enää tämä ja ensi kuukausi!

Jaksamista kaikille sitä tarvitseville!

syksyn taimi ja tyttö 26+4
 
Vanilla Whip: Älä vielä murehdi, mullekin vasta ekaa kertaa viime neuvolassa/neuvolalääkärillä otettiin tuo sf-mitta ja silloin oli kuitenkin jo menossa rv 26+4 eli riippuu ihan neuvolasta milloin alkavat seuraamaan. Ja samalla sain lähetteen sokerirasitukseen.. että eiköhän ne sieltä seuraavassa neuvolassa selviä :)

Wasabi ja masukki 27+6, huomenna poksahdellaan jo 28+0! huij!
 
TAYSista tuli eilen äitipolilta soitto. Helsingissä oli ollut eilen lääkäreillä Rh-meetinki mun tilanteesta. HUSin lääkäri halusi, että ensi maanantain äitipolikäynnillä selvitetään vauvan veriryhmä. Eli otetaan ennen käyntiä labrassa pari putkea verta. Varautuvat punasolusiirtoihin ja verenvaihtoihin, kun vasta-aineet ovat taas nousussa...
Hyvähän se on, että varautuvat ja ollaan tarkassa seurannassa. Onneksi verensokerit ovat olleet hyvät tähän asti. Yks stressattava asia vähemmän. =)

Täällä on lapset sairastaneet jo pari viikkoa ja molemmilla kuurit korvatulehdukseen menossa. Nuorempi on vieläkin kipeä. Ei maistu vieläkään mikään ruoka ja lepäilee vaan. :/ Ei kuitenkaan enää kuumetta. Nyt on sitten vuorostaan mulla ja miehellä kurkku kipeä. :/ Kun ehtis toipua ja pääsis ensi viikon viikonloppuna reissuun.

Vanilla Whip
: Sf-mitasta. Multakaan th ei ole mitannut sitä vaikka nyt on jo 27+3. Sanoi vaan, että ultra on luotettavampi kokoarvioinnissa. Sinuna pyytäisin kyllä mittaamaan ja tekemään lähetteen sokerirasitukseen.

Vaatteista.
Havahduin tuossa viikonloppuna ajatukseen, että mitäs jos vauva syntyykin paljon aiemmin. Arviohan oli, että sektio tehtäis rv 34-38. Sitähän ei voi tietää, että kuinka pian sitten pääsis kotiin. Meillä ei ole kuin kaksi 50cm poikien vaatetta. Puolipotkarit ja body. Pitäis ehkä hankkia muutama lisää. Mies meinasi, että kyllä hänkin voi niitä sitten hankkia, jos niin käy. Ei siinä mitään, luotan kyllä miehen makuun. =)

Tänään on 14 vuotta siitä kun aloin mieheni kanssa seurustella ja ensi viikon sunnuntaina meillä on 6-vuotishääpäivä. :heart:

Yeppee ja poika 27+3
 
Neuvolasta, sokerirasituksesta ja sf-mitasta oli puhe..
Ei ole mullakaan vielä mitattu kertaakaan (nyt 26+1) ja seuraavaks sitte ois se lääkärineuvola 20.pv. Sokerirasitukseen terkka kirjoiteli kans valmiiks koneelle sillon ne lähetteet ja käski ite sitte varaileen sitä aikaa, täs raskaudessahan tehty nyt lääkärin määräyksestä kahdesti. Mutta aiemmin koholla ollut paastoarvo oli laskenut normaaliks mutta 1h-rasitus noussut aiemman kerran lukemista vähän, silti oltiin nätisti viitearvojen sisällä. Mutta katotaan nyt mitä tuo oma terkka sanoo kunhan joskus lomaltaan palaa, nyt esikon neuvolas sijainen (?) ei edes esitelly itteään ja seuraavallakin kerralla mun neuvolas joku toinen terkkana.. (kyllä kesä-aika sit on ihanaa :/ )

Tosiaan..nyt on se 3D käytynä ja pakko sanoa et wau mikä kokemus! :D Ei harmittanu yhtään laskua maksaa pois lähtiessä (oltuani siellä 1,5h) kun niin tarkasti selitti lääkäri kokoajan asioita. Paljon saatiin kuvia kotiin näytettäväksi (mun mukana siis miehen sisko) ja se dvd jota illalla selostin isännälle. Yhtään ihan selkeetä naama-kuvaa ei vaavista saatu kun käänsi päätä mun selkää kohti ja piti käsiä nassun edessä, mutta silti piirteet erottu mun mielest selvästi..komee poika siellä kasvaa :D (isäänsä tullu siis) Ja tosiaan kyllä se vahvistu että poika siellä on...eli kai se kahden tytön äidinkin on jo alettava uskoa..
Pituutta kuulemma jo (must huimat) 35cm ja painoarvio 984gr eli tänään kuulemma menee kilon raja rikki. Kaikki oli oikein hyvin, rakenteet niinkuin pitikin ja samoin myös istukka. (helpotti mun huolta varsinkin sen kaatumisen jälkeen, ettei vaurioita tullu!)
Mutta oikein ihana kokemus kyllä oli :heart:

Ja samalla reissulla kävin H&M:stä ostamas muutamat housut ja liivikaupasta ostin tukevammat liivit. Harmitus oli kun se lastentarvikeliike oli kiinni just tiistaina eli niitä rattaita en päässy kokeilemaan livenä :/

Tillulle piti ainaskin taas lähetellä jaksuhaleja ja toivoa että pieni masussa viihtyisi mahdollisimman kauan!
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee

Yhteistyössä