Syyskuun Söpöliinit 2012 *Toukokuussa*

elvina: mä tilasin raskauskeijulta sellaisen Bola korun, aluksi pidin sitä usein mutta nyt se on vähän unohtunut, mulla ainakin kävellessä hilisee niin että kyllä sen aika selvästi kuulee kun se pomppii mahan päällä =)

Liikkeistä mä en oo muutes edes oikeen seurannut kauanko Toukka monottaa menemään mutta sen huomasin tuossa kun vielä töissä olin että aina kun kotia pääsin niin alkoi kunnon jomotus ja aina neljän jälkeen Toukka alko monottaan, nyt onkin niin jotta melkeinpä aina kun sohvalle tulee niin alkaa monotus :D

(.) Täälä alkaa jo jännittämään maanantaina on rakenneultra heti aamusta, nyt on tullut noita supistuksiakin taas ja kun niistä luin että ei kestä yleensä kauaa niin mulla ainakin on kohtu tosi kovana pidemmänki aikaa ja aamuyöstä kun heräsin kusihätään huomasin jotta taas supistaa ja kohtu kova kuin kivi ja vihlaasi ikävästi :/ Mulla on kyllä noita vihlaisuja ollut melkeinpä aina ja siis silloinkin kun en oo ollu raskaana, joskus vessassa ollessa vihlaasee niin lujaa jotta täytyy ruveta puhkumaan, tiedä sitten jotta mitä ne oikein on... pitää kyllä asiasta mainaasta kätilölle ja maanantaina olis toinen perhevalmennus tunti illalla ja sinne miehenkin raahaan mukanani niin jos neuvolatädillekkin mainittis asiasta kun seuraava neuvola on vasta 14 päivä.

Jaa a kello menee tuli tuossa torkahdettua sänkyyn ja nyt pitäisi suunnitella suihkuun menemistä ja kummiflikan 6-vuotis synttäreille :D Tyttö saa meiltä pupun pennun lahjaksi <3 saa nährä kuinka reagoi :D

Kakaa ja Toukka 21+3
 
Tuli vaan mieleen,että näillä viikoilla 4 v sitten oli keskeytys käynnissä....tyttöhän synty sit 22+3. 29,5cm ja 478g. :heart: 24.5 tulee 4 vuotta,melkein samoin aikoihin olin siis sillonkin raskaana!

Eli tämä masussa asustava tyyppi on nyt samoissa mitoissa. Katoin sitä tytön kuvaa mikä saatiin sairaalasta (ei kyllä ois pitäny) niin jotenkin älysin taas paremmin minkäkokonen tyyppi sitä masussa on! ihan oikeen vauva! minikoossa tosin,mutta vauva!
Nyt jos jostain syystä syntyis niin ois jo mahollisuus säilyä hengissä.

Tulipas taas hieman alakulosta tekstiä...: / mutta nämä viikot ja varsinkin tämä toukokuu saa aina mielen haikeeksi...

Hyvää lauantain jatkoa,samperi kun täälä sataa vettä niin ei pääse ulos puuhailemaan!
 
Ultrassa saatiin tyttölupaus :) Hauskasti on kyllä muksut syntyneet - poika, tyttö, poika ja nyt taas tulossa tytsy. Ihana sekasakki meillä!

Kaikki näytti hyvältä ja vauva oli n. viikkoa isompi kooltaan. Nyt tuntuu, että uskaltaa jo nauttia raskaudesta täysillä, kun aina se rakenneultra tuppaa jännittämään kovasti.

Kesä tulee - TSEMPPIÄ KAIKILLE syysmameille :heart:

-UuMama ja Rimppana 20+3
 
Meillä on ultra vasta 4.6. On vähän hankala saada lapsenvahtia ym, niin tuli vähän myöhäinen aika.
Kaktuspiikki, varmasti nostaa tunteita pintaan, kun on tuo keskeytys takana! Ainakin itse vertailen hirmuisesti ihan onnistunutta raskausta tähän ja mietin, mitä silloin tähän aikaan oli ym. Joten ymmärrän hyvin, että sinä se vasta ajatteletkin, kun olet joutunut menetyksen kohtaamaan. Toivottavasti tulee kuitenkin parempi mieli, kun pari viikkoa kuluu ja pääsette kurjimman ajan ohi!
Mulla on ruvennut tuntumaan mahakipua, kun olen kävelyllä. Edellisessä raskaudessa samanlaista kipua oli pitkän työpäivän jälkeen, mutta sekin vasta viikolla 28. Nyt olen paljon huonommassa kunnossa, en tiedä, johtuisiko siitä. Ja selkää särkee melkein päivittäin, toivottavasti se ei pahene.
Maha on tässä parissa päivässä pullahtanut ulos ihan kunnolla, nyt on edessä tällainen pömppis, josta kyllä arvaa, että mikä siellä sisällä majailee. Ainakin, jos käyttää tiukkoja vaatteita. Itse kyllä suosin enemmän väljiä. Jotenkin ei vieläkään halua kertoa tästä ihan kaikille kaduntallaajille. Kesällä sitten viimeistään, kun vaatteet vähenee luonnostaan.
Santra ja masuvauva 20+0 (päiviä synnytykseen noin 140... huih)
 
Oon nähtävästi ainoo täällä, jonka vatsa ei oo pyöreä ku pallo. :O

Miten mä oon näin jäljessä teistä kaikista?? Oon joku ihme poikkeus.

Välillä kyllä mietin, et oonko oikeasti näin pitkällä - sitä kun ei päältäpäin huomaa sitte laisinkaan... Kun kuvaa katoin tarkemmin niin pienen pieni kumpu siellä jo näkyi, mutta hyvin pieni. Ja tosiaan ylipainoa on alle 10kg... JA! Mulla on kohtu takana tjsp niin sen takii kuulemma näkyy viel normia PAREMMIN!! JA PYH!! :D Tosin se lääkäri sanoi, et siltikin on niitä harvoja, joilla ei näy vieläkään - olen todellakin poikkeus tapaus kerta kohdunkin puolesta sen pitäis jo selvästi näkyä, mutta ei näy. Tulee sellane ulkopuoline olo tääl ku nähtävästi kaikilla muilla jo näkyy... :/
 
LuvLycy, mulla oli edellisessä raskaudessa vain pieni kumpu/herkkumaha vielä raskausviikolla 24. Muistan sen siitä, että työkaverit ihmetteli vaatteita vaihtaessa, et oonko oikeasti niin pitkällä raskaana. Plussaa pienessä mahassa on se, että omat vaatteet menee kauemmin, se oli kiva. Sit loppuvaiheessa maha kasvoi ihan mukavasti ja sain leikkiä pientä palloa mielestäni ihan riittävän kauan ;)
Oli muuten veikeä tunne, kun tajusi, että kapeasta välistä kulkiessa ei kannata kääntyä sivuttain, koska sillä tavalla on leveämpi. Sitä jälleen odotellessa... :)
 
Viimeksi muokattu:
Santra84 Onko sulla kohtu edessä vai takana, muistatko? Jos oikein muistan niin juuri jos kohtu on ns. takana niin silloin pitäisi raskaus masu näkyäkkin paremmin. Mut tuskin kaikilla on se takana ja ne joilla se on edessä ni silti näkyy jo todella selvästi. :) Eihä tässä auta muu kuin odotella.. Kyllä se varmaan viimeistään juuri vkol 25 olisi jo paremmin esillä - kaiken järjen mukaan. :)

Ja toikin on jännä juttu miten voi eri raskauksissa tulla eri aikaan esille vauvamasu. :O Tiesin kyllä että raskausoireet voivat olla erilaisia jokaisessa raskauksessa, mutta että myös vatsakin voi tulla nopeammin/hitaammin esille. Eli saa sit nährä, jos uudestaan tuun joskus raskaaksi että näkyykö nopeammin. :)
 
Huomenta!

Täällä vaivaa jäätävä väsymys ja kärttysyys :/ Eilen oli vieraita puolille öin ja nuorimmainen heräs kuudelta.. Täl hetkel ei kestä yhtään alle kahdeksan tunnin yöunia :/

Mun logiikka kyl sanois, et jos kohtu takana, ni raskaus näkyis myöhemmin ku jos edessä? Tietty voin olla vääräs, ku ei asiast tietoo, mut tuntuis järkevämmält :) Luvlucy, eiköhän se sunkin vatsas sielt kuitenkin viel ehdi kasvaan :) Ja kannattaa muuten nauttia pienestä vatsasta. Mulla ei misään raskaudes oo ollu mitään hirveen isoo vatsaa, mut eipä oo raskausarpiakaan/ vaikeuksia toimia hillittömän ison masun kanssa ym. =)

Mulla liikkeiden tuntemisen määrä ja kesto on tosi vaihtelevia. Yleensä yhdeksän paikkeilla, ku oon saanu muksut nukkuun ja muut hommat hoidettuu ja ite rauhotun tohon sohval, ni sit alkaa tuntuun paremmin (tai ehtii kiinnittään niihin paremmin huomioo). Yleensä touhuu siellä niin kauan kunnes meen nukkuun, eli tunnista puoleentoista ja kun sänkyyn pääsen, rauhottuu myös pikku neiti. Mulla muuten nää kaikki neidit ollu samanlaisia, nukkunu mun kanssa yöt eikä potkujen takia oo tarvinnu valvoo =)

Tänään tarvis viel jaksaa yhdet juhlat. Koko vkl ollu yhtä hulinaa. Ihanaa et touhua, mut harmittaa vaan et vetää itsen niin piippuun täl hetkel ku on paljon kaikkee. Mut kyl se taas tästä =)

kaarja 23+0
 
LuvLucy, en tiedä missä asennossa mun kohtu on, ei oo kukaan siitä mitään erikoista maininnut.
Bola-korun tarkoitus on vissiin se, että siinä on pieni kulkunen, joka kilisee mahan päällä/lähellä. sit vauva kuulee sen mahaan ja synnyttyään rauhoittuu kuullessaan saman äänen. Itse olen luottanut enemmän tavallisiin elämän ääniin, kuuleehan vauva mm. puhetta, musiikkia, kotitöitä ja ties mitä. Ihokontakti oli esikoiselle paras rauhoitus ihan pikkuvauvana.
Santra 20+1
 
Bola-korusta itselläni on Bola käytössä ja minusta sen pitäminen tuntuu mukavalta. Monet sitä varmasti pitävät humpuukina, mutta toivon, että siitä olisi hyötyä myös neidin synnyttyä!

Vatsan kasvusta Moneen muuhun verrattuna oma vatsani on vielä aika maltillinen. Kyllä se lienee tasaisesti kasvaa, mutta ei totisesti ole mikään jätti. Eiköhän se tässä vielä ehdi paisua ja turhauttaa riittämiin kesähelteillä ;)

Liikkeistä Minulla on istukka edessä ja ensimmäisiä "kuplia" aloin tuntemaan viikolla 18+. Ultrassa huomasin, etten tuntenut vauvan kuvaruudulta näkyvää melskausta yhtään. Nyt viikon verran on tuntunut kuitenkin monta kertaa päivässä hassuja muljahduksia Ne ovat tosi selkeitä. Mitähän vauva tekee tuolloin? Voisivatko olla potkuja, jotka tuon istukan vuoksi tuntuvat hassusti, vai vedetäänko siellä kohdussa non-stopkuperkeikkoja? =)

celinee 21+5
 
Eilen illal ekat potkut tuntu käteen :)
Ihan "vahingos" osu kun nuorempaa nukuttaes lepuutin kättä mahan päällä..
Perätilassahan tää on, kaikki muljaukset tuntuu alhaalla..ja niin sano ultrassakin..mutta onhan tässä aikaa kääntyillä..

Viime kertasesta 3D-avautumisesta (muistelen jtn kironneeni mutten muista mitä enkä laiskan läppärin takia jaksanu nyt katsoa mitä..) niin isäntähän sano puhelimes torstaina kun meinasin aikaa varailla et jutellaan nyt asiasta ennenku sinne soitan.. No, minähän mielessäni jo kiukustuin että kieltää menemästä! Mutta kysyin sitte perjantai-iltana että juteltaisko nyt ni oli hetken hiljaa ja sano että voi sen maksaa jos tahdon sinne mennä! Menin ihan sanattomaks :heart:

Ihanan hiljasta tääl meillä ku esikko mummolas yökyläs..tosin nuorempi kaipaa kokoajan jotain puuhaa.. Kyllä mietin et millanenkohan syksy tulossa kun esikko on päivät eskarissa ja nuorempi kaipaa tekemistä...ja sitte siihen vielä vauva.. No, me äidit onneks ollaan venyvää sorttia.. ;)

Tinttis ja Vili Vilperi 21+5
 
"Huomenta"!

Minä tilasin sen bolakorun osaksi huvin vuoksi ja osaksi tavallaan onnenkoruksi,otin siihen sen neliapilan kuvankin. Ja onhan se kiva ajatus että vauva kuulee sen helinän! En nyt tiijä tarviiko siitä mitään hyötyä olla. Nätti koru.

Mulla on masu ainaskin jo niin näkyvä,että ei sitä oikein piiloon saa,löysemmän paidan jos laittaa niin ehkä sillon,mutta pikkusen tuppaa nousemaan silti masun kohalta. Aamulla mies oli hampaita pesemässä vessassa niin änkäsin hakemaan paperia sieltä,enhä mä meinannu sen ohi päästä kun maha otti kiinni miehen selkään! :D Hassu juttu,luulin että mulla kestäs pidempään sen näkyminen kun on tota mahaa muutenkin.
Kyllä se sinunkin masu luvlucy sieltä vielä tulee esiin,toisilla vaan kestää pidempään varsinkin eka synnyttäjillä ja kun se sun kohtukin on takana.

Mulla on supistellu koko viikonlopun,illalla aina alkaa. Voisko se johtua siitä kun tyyppi on ihan hirweeen aktiivinen? "Rasittaako" se kohtua sit enempi kun heiluu tuolla kauheesti? Huominen ois vielä vp neuvolan takia,pitää kysästä sieltä. saas nähä miten sit töissä menee jos vapaallakin supistelee paljon.

Pitäs lähtee mökille polttamaan kaikkee vanhaa rättiä mitä kaapeista sain siivottua viikolla pois. Pieni pyromaani pyrkii esiin aina keväisin...! :D

kaktuspiikki ja tyyppi 22+1
 
Siis nimenomaan ku se kohtu on takana niin näkyy paremmin. Näin sano ainakin se lääkäri/kätilö mikälie siellä Naistenklinikalla. Jos on kohtu edessä niin kestää kauemmin, että näkyy. Mis ei kyl oo mtn järkee kyl omasta mielestäni... :O Mut näin siis hän mulle sanoi. Hmmmm... Noh kattoo ny millo se sit kasvaa jos on kasvaakseen. :)
 
Joo, älä huoli luvlucy, kyllä se maha sieltä vielä tulee! Mielelläni ottaisin pienemmän mahan. Esikoisesta oli pieni maha vaikka sillon se ei siltä tuntunu mut sit kaks seuraavaa on ollu kyllä ihan jättimahoja mut niin on kyllä ollu vauvatki isoja. Nytteki on jo ihan kamalan iso maha ja välillä tai oikeestaan koko ajan on tosi tukala olla. Mitäköhän se on sitte kesällä?? Eli ei siis oo kivaa tääkään et tulee aikasin iso maha. Ja seki et ku se tulee sit heti isoks. Ensin ei oo mahaa ollenkaan ja sit yks kaks se tulee näkyviin ja kunnolla. Saas nähä miten menee käyrät tän mahan kanssa ku kaks viimistä on menny yläkäyrän yläpuolella. Kakkosesta ei edes käyrät enää riittäny vaan neuvolakortissa on pisteet ihan jossain muualla. Ei oo kivaa ei!!

Bolakorusta mulla oli sellanen lainassa kuopuksesta. Musta se oli kiva ja ku olin koulussa töissä ni en halunnu et vauva kuulee vaan sitä lasten meteliä. Kotona en sitä tykänny pitää ku tuntu et se on tiellä koko ajan. Vauvan synnyttyä kokeilin sit et rauhottuisko vauva sen ääneen mut ei se kyllä siitä ollu moksiskaan. Nyt en oo tilannu omaa enkä oo myöskään lainannu sitä uudelleen ku oon tässä kotona. Mutta töissä ollessa tykkäsin kyllä pitää sitä!

Kai se on jatkettava siivoomista! Aurinkoista sunnuntaita mammoille!

Aksuliina 21+4
 
Pari päivää olin nettipimennossa, mut nyt täällä taas! :D

Bola korusta: Tilasin sen esikoisen aikaan mutta tosi vähän käytin ja nyt en ole käyttäny ollenkaan. Töissä en ainakaan voi käyttää ja muutenkaan en osaa sitä pitää kun se on sellanen pallo. Mut ihan kiva se on kun pienesti helisee ja ihan nättikin :)

Mun mahasta ei ainakaan voi erehtyä että raskaana olen! On sellanen pallero jo! Huomaa että paidat likaantuu aina masun kohdalta :D

Mulla on kohtu taaksepäin kallellaan, mutta lääkäri sanoi että masu voi pysytella hieman piilossa mut en oo aatellu että se tavallista myöhemmin ois tullu näkyviin..Siinä 16 viikolla alkoi jo nähdä vauvamahan.

Iik, huomenna rakenneultra klo 9!!!! Jännittää!! :)

Terkuin Biba ja pikkunen 20+3
 
kyllä minäkin oon celinen kans samaa mieltä,jos kohtu on takana sillon näkyy mahakin myöhemmin. Oon kuullu että muutkin on sitä sanonu että taaksepäin oleva kohtu kun on niin maha tulee myöhemmin näkyviin.
Mutta eiköhän tuo lie ihan sama mihin suuntaan se on,kunhan siellä sisällä on kaikki hyvin! :)
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista monelle! :)
Itse pitäs vielä pari päivää malttaa odotella.. Jotenkin kyllä jännittää jo kamalasti!

Eilen oli työpäivä ja ystävän synttärijuhlat, kiirusta piti, joten jäi siis päivittelemättä tänne että puoliväli se vaan poksahti! :heart: Hurjaa.
Pari päivää ollut myös vähän energisempi olo, joten toivottavasti kaiken kattava väsymys nyt helpottais, varmaan alkaa rautakuuri purra! Ihanaa.
Tosin, hieman kun yhdestä vaivasta pääsee, niin toista tulee tilalle - mä oletan että mulla on ollut nyt parina päivänä ehkä supistuksia. Esim. tänään töissä oli inhottava olla välillä, vatsan puolelle koski ja sit se siirtyi selkään, ei oikein voinnu kävellä eikä ollu hyvä olla mitenkään. Tukala, epämukava ja kivuliaskin olotila, täytynee vissiin soitella neuvolaan jos vaan jatkuu. Kun tässä tosiaan tätä ekaa odottelee, niin ei oikein tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Ja että missä menee se raja, että harjotussupistus muuttuu "oikeaksi" ja voi tapahtua muutoksia kohdunsuulla.
Onko teillä muilla ollu supistuksia ja jos, niin minkälaisia?

Kyselee,
hawwe & minipapu 20+1
 
hawwe: Jäikin äsken kirjottamatta noista suppareista..Mulla on nyt viime päivinä tullut harjoitussupistuksia..ihan niinkuin esikoisen aikaankin mut ne tais alkaa hieman myöhemmillä viikoilla. Jos ei tee kipeää niin ei pitäis olla hätää. Mutta olen kyllä kuullut, että kivuttomatkin supistukset voi joillakin aukaista paikkoja. Että kannattaa ehdottomasti mainita asiasta neuvolassa ja tarvittaessa tarkistaa kohdunsuu.

Mun supistukset tuntuu mahan kovettumisena hetkellisesti ja hieman "tukala" olo tulee. Nyt niitä on tullut useita päivässä ihan vaan istuessakin. Mut oon joutunu tosi kovaa niistämään tätä räkää ulos niin voi sit tehdä supistuksia..

Mä aattelin huomenna soitella tk:n jos ottasivat peruslabroja kun tää tauti vaan jatkuu ja lämpöäkin nostaa välillä. Kuuri loppui jo mut onkohan vielä jääny jotain tuonne sisuksiin kytemään :( Räkää kyllä irtoo kun on nenäsuihkeet ja kannu käytössä...EHkä tää vaan on pitkäkestosempaa sorttia..
 
kaktuspiikki No se on tietenkin tärkeintä, että kaikki on hyvin. :) Ja kyllähän se siitä sitten pikku hiljaa kasvaa.

Missäs on muuten muitten arvon neitien/rouvien masu kuvat? Olisi kiva nährä minkä kokoinen masu on kelläkin milläkin viikolla. :)

Tänään tuntui ekaa kertaa ne kuplat, missä neuvikses puhuttiin eli asukin liikkeet. Muutama ns. kupla tuntu ja kyllä se tuntuu oudolta. :D On se niin jännää ja erikoista tää raskaana oleminen.. Sellanen elämänkokemus et et. :heart:
 
Heippa!

Nyt on laitettu raskauskoru tilaukseen. Tilasin tuolta bebes-sivuilta tollasen sayang-korun ku se on miellyttäny jo pitkään silmää ja siinä tulee myös hopeinen koru mukana. Hömppää tai ei, mut pakko nyt saada kumminkin sellanen:) ja aika monella muullakin siis tuntuu jokin raskauskoru olevan:)

Mukavaa tulevaa viikkoa kaikille ja tsemppiä teille, joilla rakenneultra edessä !! :)

elvina ja "martti" 21+4
 
Mun piti vielä kommentoida noista supistuksista, että on ollu sellasia et maha menee ihan kovaksi ja kestää hetken et taas "normalisoituu".. ensin vähän pelästyin et mitä tää on, mut sit tajusin et kyseessä kai on jonkinnäköinen supistus...?! Mulla on neuvola 14.pv niin aattelin siellä kans vähän kysellä.

Selkä särkee kyl lähes joka päivä epämukavasti. Varsinkin jos on istunu liikaa niin tulee kamalan kipeeks ja pakko päästä välillä makuulle lepuuttaan. Mä oon luullut aina, että selkäsäryt kuuluu loppuraskauden ongelmiin?!?
 
Supistuksista no siis kyllä on supistellut. kirjotinkin siitä tuolla aiemmin,mutta on tainnu menny ohi...
Kohtu menee ihan kovaksi ja tuntuu just sellaselta tukalalta olo. nyt on viikonloppunakin aina illalla supistellu vaikka en mitään ole tehnykkään. en tiijä sitten johtuuko tästä kovasta yskästä,että sekin voi aiheuttaa niitä. Mutta varmaan viikon verran on nyt iltasin ja välillä päivisinkin supistellu. Ei oo ollu kivuliaita,mutta ärsyttävän tuntusia.
Toinen mikä vaivaa on iskias varsinkin jos imuroin tai olen jaloillani pidempään.
Huomenna on neuvola,joten täytyy sanoa siellä.

nyt saunaan,sielläkään en muutes kauan kärsi enää olla,taitaa sekin supistella...saas nähä kuin kauan töissä pystyy olemaan...huh huh.
 
Huomenna aamulla on nyt se odotettu, mutta pelätty aika uuteen rakenneultraan.
Toivon niin kovasti, että vauvalla olisi kaikki hyvin ja lapsivettä olisi jostain ilmaantunut.
Tällä viikolla olen alkanut tuntemaan liikkeitä paljon enmmän ja tuntuisi kamalalle, että vauvaa ei saisikaan syliinsä :(
Kaikki ajatukset pyörii vaan mielessä ja nukkumiseta ei ole tullut oikein mitään koko viikkoon... ensi yönä tuskin nukuttaa senkään vertaa...
Sellainenkin on käynyt mielessä, kun tässä nyt miettii kaikkea, että jos on jotain rakenteellista poikkeamaa, niin ottavat lapsivedestä näytteen... siihen pitää odottaa sitten vastausta ainakin se 2 viikkoa. Silloin on ylittynyt viikot 24+0 ja keskeytys ei ole enää mahdollista.... tuntuisi hurjan pelottavalle keskeyttää raskaus pelkän ultran perusteella, niissä kun on virheitäkin sattunut... no en tiedä, kunhan pyörittelen tässä näitä mietteitäni....
No toivoa on vielä jäljellä ja toivon todella, että tuollaisia päätöksiä ei trvitsisi tehdä.

Minttura 22+3
 

Yhteistyössä