Syyskuun Sydänkäpyset *S Y Y S K U U*

Vesien menosta, kysyin asiaa ä-polilla viimeksi, kun tämähän ei ole kiinnittynyt. Meillä on lyhyt matka ja sanoi, että ihan omalla autolla saa tulla. Samaa sanoi neuvolan täti aikaisemmin. Ä-polin lääkäri sanoi, että nopeasti se pää vesien menon jälkeen luiskahtaakin paikalleen...

Jokohan Innom:lla on nyytti sylissään :)

Tuosta vielä, kun lääkärit toteavat ettei mene lasketulle ajalle, mo tämänhän piti syntyä mahdollisesti jo ennen 34 viikkoa ja todennäköisesti ennen laskettua aikaa...Nyt mennään rv 38, tiistaisen lääkärin skaala oli se 12h-5 viikkoa, joten en jaksa uskoa niihinkään...

Enkä enää ultran painoarvioihin, veljen kaverin vauvan piti olla 2,9kg, syntyi 3,6kg. Äiti kertoi veljen pitäneen olla 4kg, oli 3100g....

Taidanpa lähteä kauppaan hakemaan leipomistarvikkeita, leivon pakkaseen kun sitten niitä vieraita pukkaa vauvan synnyttyä niin on helppo kaivaa pakkasesta eväät esille ;)

Hyvää perjantaita kaikille :heart:

Zophie+murunen 37+3
 
InnoM:n vauvauutisia odotellessa tulin poksumaan :)
Merkkarin kuulumisia myös kaipailen, toivottavasti pääset pian kertoilemaan.

Sikeästi nukuttu yö takana, eilisen reippailut näköjään toivat unen. Tosin yhtään yötä mä en nykyään nuku ilman kaikenmaailman sekounia! Kaikki mahdollinen tunkee uniin!

Mädchen :heart: 38+0 *poks*
 
  • Tykkää
Reactions: Mayah ja Zophie
R-M
Täällä alkaa huumori loppua.. :( Suppareita tuli taas koko yö, 10-15min välein, nyt jopa viimein tiheentyny kymmeneen minsaan. Ja perkele että sattuu!! Ei auta liikkuminen, liikkumattomuus, suihku eikä kiroaminenkaan. Synnärille eivät vielä näillä suppareilla huoli, paitsi jos tosissaan ei kotona enää pärjää.. Pari tuntia sit soittelin sinne "kuulostelu"puhelun, jos oisvat vaikka jo avosylin ottaneet vastaan :D
Pari kertaa torkahtanu taas yön aikana, joten vois nukahtaa vaikka istualteen. Miestä en päästäny töihin, vähän ees helpottaa oloa kun tietää että se on lähellä.

Tuskainen R-M 39+4
 
Ei mitään tietoa supistuksista, ainakaan kivuliaista. Huomenna LA. Ihanasti nukuin viime yönä. No odotellaan!!

Räpälle onnea!!

InnoM tsemppiä, kyllä vauva taitaa nyt tosiaan tulla!!!

Mitä en jää kaipaamaan raskaudesta alkuun ollutta väsymystä ja pahoinvointia. Närästystä, kömpelyyttä, lihassärkyä selässä ja joka puolella. wc:ssa öisin ramppaamista, aikaisia supisteluja ja sairaslomalle jääntiä.

Mitä jään kaipaamaan potkuja, ihanaa odotusta, vatsan kasvun seuraamista, neuvolassa käyntejä kun sydänääniä kuunnellaan:heart: , pienten juttujen hankkimista


39+6
 
Huomenta :wave:

Mahtava aamu! Ei lainkaan turvotusta :) Nivelet ei ole kipeät eikä mitään. Katsoin eilen suolan määrää (lähinnä jätin meetvurstin pois leivän päältä :D ) ja join litran ananasmehua ja söin purkin tölkkiananasta. TOIMI! Pissalla liruuttelin yön aikaan useammin, mutta parempi sekin kuin ahdistua makkaraolemuksesta ja kipeästä olosta.

Raskaudesta en jää kaipaamaan:
Närästystä, selkäkipua, turvotusta ja mielialanvaihteluita.

Jään kaipaamaan massua :) niin kuin moni muukin sekä tietenkin pojan ihania potkuja. En kuitenkaan kamalasti kaipaa niitä kipeitä liikahtelemisia. Ja passattavana olemista (miehen passaaminen tarkoittaa ainakin meillä päin ja meidän murteella sitä, että minä passaan miestä. Siksi sanavalinta eri kuin joillakin aikaisemmilla, sikäli kun sillä on merkitystä :D sattui vain silmään)

Vaniljainen: Sulla on vaavi jo lähtökuopissa odottamassa starttipistoolia ja onneksi onkin jo ihan täysiaikainen :) Onnea kovasti. Mukava varmasti kun lääkäri edes vähän vähentää jännitystä uutisilaan. Eikä ole niin suurta pelkoa siitä että menis jonnekin 42+.

Mulla muuten ollut RR myös jotain 80 jo pari kuukautta. Alussa oli sitä 66-73. Terkkari ei ole ollut ollenkaan huolissaan vaikka itse olen ollut vähän :eek:

Raisu jo ihan kypsä kohta :) Sulla on vissiin pissa ollut sitten ihan puhdas kun tuollaisia paineita ehdottelee eikä käsittääkseni ole terkkarin mielestä ollut vakavaa? Vähän niin kuin minulla (vaikka mulla oli kyl proteiini +). Jaksamista loppurutistukseen :)

innoM
taitaa päässtä tänään jo oikein koitokseen :) Ihanaa :heart: Paljon voimia ja tsemppiä koko perheelle! Sattuuko ne akvarakkulat muuten? Oon kuullut että kivunlievityksessä niiden teho perustuis siihen että polttava tunne niistä rakkuloista kohdistaisi huomion vaan muualle kuin supistuskipuihin. Siks olen jo melkeinpä päättänyt etten niitä ota. Palovammat ovat muutenkin tosi inhottavia ja olen kuullut että rakkulat kirvelee just samalla tavalla kuin palovammat?! Tiedä sitten.

Mayah: Onnea mukavista uutisista synnytystapa-arviosta :) Tosi hienoa kuulla että pahin pelko on jo hälvennyt. Osaa sitten olla vähän rennompana itse synnytystilanteessa ja sehän sitten voi helpottaa koko tapahtumaa kun ei tarvitse olla paniikissa. Mulla vähän samat fiilikset ollut. Vaikka en ole "myöntänyt" kenellekkään mitään erityistä synnytyspelkoa (mitäpä sitä myöntämään kun ei pelota. Mietityttää vain aihe ja se uusi tilanne) niin kyllä se on helpottanut kun lääkärit ovat kertoneet kaiken olevan hyvin ja normaalisti. Valaa uskoa siihen synnytykseen että siinäkään ei mitenkään välttämättä mene mitään vikaan.

Niin ja onnea täysiaikaisuudesta :)

Hassel: Tuossa just nähdään, kuinka arviot ovat vain arvioita. Todellisuudessa kroppa toimii just niinko haluaa :D Mälsää. Mut arviot kivasti kuitenkin lisäävät jännitystä ja ompahan jotain mitä spekuloida odotellessa :)

Onnea käynnistykseen ja paljon tsemppiä ettei käy aika pitkäksi :)

Minulta ei ole terkka käsikopelolla arvioinut painoa lainkaan. Sanoi että vaikka olisi kuinka asiantunteva terkka niin käsillä kokeilemisessa on niin paljon muuttujia että painoarvion tekeminen on liian epätarkkaa. Juuri tuo äidin koko, kohdun asento, vauvan asento, lapsiveden määrä yms.

Kiva muuten että joku muukin tekee sisätutkimuksia itselleen :D Mä kokeilin just eilen suihkussa kun tulin saunasta. Kyykkyasennossa on hyvä kokeilla kun on muuten niin takana (vaikka onkin jo laskeutunut :O ) Kiinni oli. Ja muutenkin saman tuntoinen kuin ennenkin :) Sisäsuun tilanteestahan tuo ei tietenkään kerro enkä osaa kyllä arvioida kohdunkaulan pituuttakaan. Mut mun omat tutkimukset on kyl tosi pikaisia kun kaikenlaiset tulehdukset pelottaa.

Tömpsis: Vai pyllylleen siellä on menty : / Muistan esikoisesta elävästi sen kuinka vaikeaa oli hengittää kun se pää oli niiiin tossa hollilla. Piti ruotoa ojentaa ihan reilusti jos halusi edes vähän helpotusta. Paranipahan ryhti kun ei voinut "rönöttää". Ne ei kai yritä edes kääntää sulla noilla viikoilla vai? Oot varmaan jo asiasta infonnu mut on niin pää tyhjä ettei voi muistaa. Onko sulla tietoa että onko tiedossa siis alatie- vai sectiosynnytys?

Niin ja oletko kokeillut rasvaa, öljyä tms. siihen kutinaan? Mulla on hiivatonta kutinaa ja on helpottanut limakalvojen rasvailulla :) ja kuten Hassel sanoikin, ne maitohappojutskat on hyviä kans. Ja vaikka lorahtaakin ulos jo heti ekalla pissareissulla niin kyllä sinne jää sitä ainetta kun on sellaista geelimäistä :)

O&o: Mulla on särkenyt selkää jo pari yötä myös. Menkkakipuja jotka säteilee vähän reisiin. Mut ovat kyllä sen verran onnetonta, piinaavaa juilintaa että en kyl itse ihan uskoisi niiden avaavaan vaikutukseen. Vaikkakin jossain kait oli sanottu että olisisvat juuri niitä tehokkaimpia. Mut mulla on tuo selkä vaivannut koko raskausajan niin aina vain ajattelee, ettei ne mitään suppareita oo, kuhan vain kenkkuilee ja repii :D Ei tainnut auttaa mun kokemukset :D Niin ja joo, mulla kans näitä alapään vihlaisuja toispuoleisina. Olen sitäkin miettinyt että supistuksiako? Vaiko vain painetta tuolla hävyn seudulla siitä et vauva on laskeutunut ja jotenkin pyörittelee päätänsä...

Talvicci: Olen juonut vadelmanlehtiteetä nyt neljättä päivää. Vähän olen myöhässä liikkeellä, mutta siis tietääkseni se ei auta synnytyksen käynnistymiseen mitenkään. Se vahvistaa jotenkin kohtulihasta ja auttaa siihen jälkivuotoon siten ettei tule niin pitkään ja rajuna. Toipumista siis edesauttaa. Netistä löytyy aika paljon kun googlailee :)

Branwen: Mä oon samaa mieltä, että jos vedet menee niin joka tapauksessa kantsis mennä pötkölleen ja edes synnärille soittaa et mitä kantsii tehdä. Mun mielestä meidän terkka sanoi fiksusti, että siitä ei ainakaan mitään haittaa ole. Hyötyä siinä mielessä että jos sattuu jotain ikävää, niin sairaalahenkilökunnan eikä äidin tarvitse jossitella että mitäjosolisintehnyttoisin. Meidän sairaalassa siis on ohje että kiinnittynyt tai ei, aina ambulanssilla synnärille jos vedet menee. Täytyy vielä tarkistaa että mikä on toimintaohje jos vettä vain tihkuu vähän. Mun mielestä on muuten kans jännä että nuo suositukset vaihtelee niin kovasti.

Olen muuten kuullut (terkkarilta tai jostain, en muista) että laskeutumista ei pystyisi edesauttamaan mitenkään. En sit totuutta tiedä.

MökinAkan lääkäri ollut vähän tilannetajuton. Tais tosiaan johtua iästä ja työkokemuksen puutteesta. Vähän hymyilytti tuo sun tarina vaikka tiedän kyllä että varmasti v*tutti käynti :( Sinne kuitenkin mennään siinä uskossa että lekuri osais kertoa jotain uutta ja häneen voisi luottaa. :hug:

Toivottavasti saatte rempan ajoissa valmiiksi :)

Tsemppii kaikille!! Ja antakaas ropista niitä vauvauutisia :) Nyt niitä saa jo tulla :heart: Ja :flower:eek:nnittelut:flower: kaikille vauvantuoksusta jo nauttiville. En varmaan ole väsymykseltäni "henkkoht" onnitellut nimellä, mutta jospa mulle annettaisiin anteeksi :)

Ruutinen ja Leo 38+6 (äh, nyt rupee sormet turpoomaan :( )

MUOK: Kirjoitin niin pitkästi että moni oli ehtinyt "välin" :D R-M OOoooo... Mahtavaaa ja twempitykset! Päivittelehän tilannetta jos suinkin vain kivuiltasi kykenet :heart: Ja keikuttele lantiota, käy lämpimässä suihkussa ja pistä isäntä hieromaan! :)

(pakko muten hehkuttaa. Illalla nukkumaan mennessä mies hieroi turvonneita jalkoja 1,5 tuntia putkeen! Ja sitten vielä "hipsutteli" mut uneen. Ihana mies :heart:)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mayah
Pikaista kommentointia:

sanzilla: Vaadi päästä ultraan koon arviointiin! Mulla eilen viikkoja 37+2 ja ultralla arvioi painon samaksi 3700g ja yläkäyrillä menee komeesti. Noilla sun viikoillahan tuo menee jo käyrien yli. Toki tuo käsiarvio voi heittää paljonkin mutta oman mielenrauhan vuoksi ainakin itse vaatisin ultran. Ja samalla välttys ehkä turhilta ylläreiltä. Toki, kuten moni on sanonutkin, myös ultran arvio voi heittää sen kilon suuntaan tai toiseen mutta näkeehän siinä ainakin, mikä vauvalla on se "isoin" osa. Mua lääkäri lohdutteli, kun itkeä tihrustin sille eilen vauvan isoa päätä, että parempi, että pää on iso - kun se tulee niin tulee loputkin. Jos on pieni pää ja esimerkiksi harteikas, on hyvä asia tietää, ettei jää sitten hartiasta kiinni tms.... Ja nämä siis eilisen lääkärin spekulointia minun lohdutukseksi... Mutta mielestäni kannattaa olla napakka niin ei mene loppuraskaus ihan murehtimiseksi. Tsemppiä :)

Marsa 37+3
 
Mökin Akka Haa, ollaankohan samaan aikaan synnärillä? Taysissa on ihan kiva synnyttää, ei siinä tutustumiskierron missaamisessa mitään menettäny. :p Mulla kans ekassa raskaudessa oli neuvolan lääkäri lomalla ja olin lopputarkastuksessa meidän lastenlääkärillä, joka ei paljon näitä gynen hommia ollu tehny... Huh. ;) Mut onneks ne lääkärin arviot siitä koska syntyy vaikka mitä olis tapahtunu pitää tosi harvoin paikkaansa kuitenkaan, mut olishan se kiva tietää.
Onko Tays sulle lähin synnäri vai millä perusteella valitsit? Kun tällä alueellahan vois mennä myös Vammalaan tai Hämeenlinnaan.
 
Carlotta, todellakin ne tuntuu harvoin pitävän paikkaansa, nimimerkillä tosiaan 1/2 vrk - 35 vrk skaala annettu vauvalle jonka piti mahdollisesti syntyä ennen aikojaan :D Eikä todellakaan tunnu tulevan ulos etuajassa.

En tiedä mikä sitä synnytystä vauhdittais, mä olen ainakin touhunnut kuin heikkopää edelleen. Eilenkin mennä tohkasin koko päivän kaupungilla, tallilla irrotin hevoselta huonossa asennossa olevan kengän (kaksinkerroin sai olla siinä sen ajan ja hikoilla :D ) kaiken muun touhun lomassa ja kotona touhu jatkui, tänään on ravattu jo kaupassa, leivottu ja siivottu ja mopattu ja pyh, jaksaa vaan eikä tunnu missään kun saisi tuntua...
 
taas yks huonosti nukuttu yö takana.. selkää särkeny, närästäny, lonkkia vihlonu ja vessas saanu rampata.. sais jo alkaa antaa merkkejä syntymisestä mut ei mitää :(

Tänää oli taas neuvolakäynti ja painoo mulle tullu viikossa 1,7kg!! hyi olkoot :D neuvolatäti sit päätti vähän pelotella, että vaavi olis kääntäny ittensä ku sykkeet saatiin niin hirveen ylhäältä ja peppu tuntu kovalta.. ultrattiin ja todettiin että kyllä se sielä pää alaspäin on. onneks! ihmettelen kyllä ku neuvolassa ei olla yhtään arvuuteltu vauvan kokoa...?

rv 38+0
 
Sain heti maanantaiaamulle äitipolille ajan =) Onneksi, ja heti aamusta ettei tarvitse stressata enää sen pidempään!

MUtta nyt uuden Vauva-lehden pariin kun esikoinen päikkäreillä.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Ruutinen Kiva että en oo ainoo.. Vaikka sais alkaa kyllä pikku hiljaa tulla jotain jämkämpää supistusta että tietäis tän joskus täältä tulevan.. onhan tässä vielä viikko ja 1 päivä laskettuun... odotellaan...

Pyörähdän taas myöhemmin kurkkaamassa mitä teille kuuluu...

O&O+ pikku jäppinen 38+6
 
Voih, innoM:illa taitaa jo olla nyytti kainalossa! :heart: Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin! :)

R-M:llä taitaa olla myös lähtö lähellä! :) Tsemppiä!! :heart:

Zophie Ootpas ahkera, voi kun itsekkin jaksaisi leipoa jotain valmiiksi! Tosin olen kyllä laiska leipomaan muutenkin...:ashamed:

Mädchen Heh, varsin erikoisia unia nähdään täälläkin! Todella sekavia ja ihmeellisiä :D

Vesien menosta neuvottiin meillä synnytysvalmennuksessa, että jos vesi ei ole vihreää niin jopa 12 tuntia voi odottaa kotona, jonka aikana pitäisi alkaa tulemaan jo säännöllisiä supistuksia. 12 tunnin jälkeen pitää mennä sairaalaan. Mutta mä ainakin aion jokatapauksessa soittaa sitten ja kysyä vielä ohjeita, jos vedet sattuvat menemään kotona.
Aika paljon tosiaan tuntuu vaihtelevan nuo ohjeet!

Ruutinen Onpa sulla ihana mies kun jaksaa jalkojasi hieroa ja vielä noin pitkään!! :heart: Meillä mies kyllä huomioi monella muulla tavalla, mutta tuo hieronnan antaminen on sille vähän pakkopullaa:rolleyes:

Mullekaan ei ole lääkäri antanut painoarviota missään vaiheessa. Sanoi syyksi juurikin tuon, että se menee suurella todennäköisyydellä kuitenkin metsään, niin ei halua arvailla. Kokeili vaan, että vauva tuntuu hyvän kokoiselta, ei liian pieneltä, eikä liian isolta. Aika ympäripyöreä vastaus, mutta ehkä ihan riittävä.

Mökinankka Voi jessus, mikä lääkäri! :O Mä jouduin kans kesällä käymään epämääräisten kipujen takia ylimääräisen kerran lääkärillä ja mulla osui myös kohdalle joku vastavalmistunut nuori mieslääkäri. Tuntui olevan ihan pihalla kaikesta, enkä loppujenkaan lopuksi ollut ihan varma, että voinko luottaa sen tutkimukseen.
Varsinkin näin loppuvaiheessa kyllä todellakin harmittaa, jos tuollainen tumpelo osuu lääkäriksi, jolta ei saa oikein mitään vastausta mihinkään! :hug:

Äh, mikä yö mulla on takana..|O Onneksi sain aamulla nukkua niin pitkään kun jaksoin, niin sai vähän takaisin yön aikana valvottuja tunteja. Vauva liikkui nyt jo toisen yön putkeen ihan mahdottomasti ja valvotti mua ainakin kaksi ekaa tuntia sen takia. Puski oikein monesta paikasta yhtä aikaa ja suurimmaksi osaksi liikkumminen teki ihan kipeää. Hytkyttelin itseäni ensin makuuasennossa, sitten istuma-asennossa ja sainkin tytön rauhoittumaan, mutta heti kun menin makaamaan niin johan myllerrys taas jatkui.
Jossain vaiheessa joko minä nukahdin liikkumisesta huolimatta tai tyttö rauhoittu, en muista enää :D

Aamulla on taas sormet olleet ihan superturvoksissa ja sormien niveliin oikein sattuu! Samaten jalkapohjat olivat aamulla niin kipeät, että hyvä kun pystyin kävelemään ensimmäiseen 10 minuuttiin :O

Ootte ihan oikeassa, että voi olla että tämä meidänkin pirpana syntyy vasta laskettuna-aikana tai jopa sen jälkeen, mutta haluan uskoa, että lääkäri olisi oikeassa ja tulisi jo ennen :whistle: Oli kuitenkin kiva kuulla, että vauva on laskeutunut ja paikat ovat jo valmistautumassa hyvää vauhtia synnytykseen, olisi harmittanut jos lääkäri olisi sanonut, että tässä vielä kestää, eikä mitään merkkejä etenemisestä ole.
Kohdunkaula oli onneksi hyvin jo lyhentynyt, vaikka mitään supistuksia mulla ei ole ollut, joten tässä nyt seuraavaksi odotellaan edes jonkinlaisia supistuksia tännepäin! Ehkä ne tulee jo huomenna tai ehkä vasta kahden viikon päästä, se jääpi nähtäväksi :)

Ai niin, ja mähän saatan olla jopa viikon verran edellä, kun meillä on alusta asti vauvan koko vastannut viikkoa isompaa ja koko ajan on lääkärit veikkailleet, että vauva saattaa syntyä sen vuoksi etuajassa, joten toivoa on :D Tai sitten mä kirjoittelen täällä vielä lokakuussakin..;)

Vaniljainen ja "Peppi" 36+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hassel, Jiimi ja Marsa: tosiaan ton eilisen painoarvion jälkeen päätin et jos ens neuvolakäynnilläkin on vaan edelleen hurjasti kasvanut niin haluun kyl johonkin ultraan tai jonnekkin! Tosiaan se lekuri totes eilen vaan että vantteran kokoinen muttei kuitenkaan liian iso... Sit ku kyselin siitä lisää niin sanoi et olisi sitten huolestunut jos pää ei olisi niin hyvin laskeutunut ja kohdillaan, mut nyt ei kuulemma mittää hätää. En kyl totakaan oikeen ymmärtänyt et miten se muka siihen vaikuttaa jos se onkin joku jättiläinen, mut aattelin et olen kait vaan vähän tyhmä :D Olen 170 cm pitkä ja aika hoikka, et luulis olevan helppo kyllä tunnustella kokoa yms. Mun pömppis on kyllä tosi eteenpäin suuntautunut et sehän kait voi aiheuttaa myös sen et sf-mitta on ylärajoilla koko ajan...? Sori tuli vähän omaa napaa :|

Vesien menosta oli muutamat keskustelleet... tällä viikolla synnytysvalmennuksessa sanottiin et ei tarvitse ambulanssia harkita edes perätilassa olevilla, vaan omalla autolla voi tulla.

MökinAkalla on kyllä ollut mielenkiintoinen lääkärikäynti. Voi sitä poikaparkaa, on silläkin varmaan silti ollut rankkaa ja kamalaa :D

ja mä sekä möhkis poksutaan, tänään 36+0 jei jei! :)
 
Viimeksi muokattu:
Lämpimät Onnittelut Miau ja Räpä vauvoista!

Täytyy aina, kun kerkeää käydä kurkkimassa tänne, mitä teille kaikille kuuluu...=)

Meillä täällä menee hyvin, tyttö on kiltti ei paljoa itkeskele ja ruenut jo seurailemaan mitä ympärillä tapahtuu!On kyllä niin ihana ja isot sisarukset ottaneet pikkusiskon tosi hyvin vastaan! :heart:

ansuliini ja tyttönen 1vk 1vrk
 
Nopea omanapa-avautuminen.
Ei tarvii mennä synnyttää Kättärille. Neljän päivän jatkuvan, kipeän ja säännöllisen supistelun jälkeen ja limatulpan verisen vuotamisen jälkeen lääkäri sanoo että mee kotiin ja että sovittu sektio on peruttu. "Ei me aleta leikkaamaan tollasesta syystä." Hyvä, että se ylikäveli juuri HYKSin nuorisopsykiatrisen ylilääkärin.
Siirryn Naistenklinikan asiakkaaksi.

Mököttämään sohvalle. ->
Kiukkunen Jemmiksi&Omppu
 
Anteeksi omanapaisuus....

Meidän enkelityttömme syntyi tänään 2.9. klo 4.40. Neidin mitat: 2860g, 48cm py31,5cm Eilinen neuvola ei siis mennyt aivan putkeen, sykettä ei löytynyt.

Synnytyskertomus joskus kun jaksan. Hyvin ja rauhallisesti meni.

-Santtu ja menetetty 36+0
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä