***Syyskuun Sydäntenmurskaajat- ONNITTELUT KAIKILLE! ***

Ihanaa, onnea TAAS kaikille Pikkuisen saaneille :flower: :heart: :hug:

Mä oon ravannu tänään pitkin kaupunkia. Eka kävin hakemassa ne MITTATILAUS tukisukat, jotka siis kuulemma ihan must leikkausta varten. Ja olihan ne erilaiset (koko jalan pituiset) kun noi mitä mulla jo on. Sitten metsästin miehelle synttärilahjaa. Nyt on paikat niiiiiin kipeät. Joka askeleella tuntuu että jalat pettää alta ja että perse repeää !!

Tänään myöskin limatulppaa (???) irronnut, sekä saatananmoisia supistuksia !!!!! :kieh: Onneks ne nyt laantu kun tunnin tossa sohvalla köllötteli. Sais tää meidän baby nyt ihan rauhassa siellä masussa vielä oleskella sinne ens tiistaille saakka.

Tuleva sektio alkaa pelottamaan päivä päivältä enemmän. Eikä yhtään auta kun kaikki kyselee, että eiks jännitä / pelota, oot varmaan sitten tosi kipeenä yms yms yms...

Onneksi sinänsä tässä on paljon hommaa ennen ens viikkoa, mulla on pe synttärit ja la pidetään tuparit... Eilen koko ilta tehtiin täällä kotona pikku remppaa, porailtiin naulakoita, maalattiin yms. pientä.

Meidän piti lähteä hakemaan kiinalaista, vähän aikaa köllöteltiin tossa sohvalla ja nyt toi yks nukkuukin ihan täysillä... puuh :)

Minäkin hikoilen lähes kokoajan, ärsyttävää..

Miimu ja Masu 38+4, 6 days to go.... :heart:
 
Mites olkkiksella oli ne paikat muhineet siel alakerrassa? :whistle:
Mulla sentti kohdunkaulaa jälellä, pehmentynyt ja ulkosuu auki jonkunverran..sitä käynnistystapaa vaan funtsailin itsekin.. :wave:

Äippä35v ja Nuppu37+2 :flower:
 
Nuppu09: Toivotaan että me molemmat päästään mahdollisimman helpolla. :D Lääkäri saa kyllä ultralla katsoa kaikki mahdolliset käynnistykseen liittyvät jutut. Jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt niin olis mahdollisesti molemmat auki sormelle. Tosin kohdunsuu oli vaan vielä niin ylhäällä ettei käsikopelolla saanut kokeiltua kunnolla kun se sisätutkimus sattu niin pirusti. Mä oon toisaalta ajatellut että tuo käynnistyksen suunnittelu ja toteutus on lääkärin murhe, itse menen vain mukana.

Koko ajan tässä on supistellut napakasti (ei siis kipeästi) joten uskon että ne on jotain tuonne alas tehnyt ja lääkri vois puhkaista kalvot... Jotenkin uskon että se olis helpoin tapa käynnistää tuo. Se olis sitten suurin piirtein samanlainen synnytyksen käynnistyminen kuin esikoisesta jonka syntymä lähti käyntiin myös vesien menolla.

Olkkis ja Ötzki
 
Kotiuduin tänään 6.9. syntyneen neidin kanssa. Neidillä pituutta 51 cm ja painoa 3865g, pipo 34,5cm. 2 vrk:n käynnistelyjen jälkeen sitten imukupin avulla maailmaan. Rankka mutta hieno kokemus. Ja maailman ihanin vauva :heart: :heart: :heart:
 
Mullahan on kokemusta pillereillä käynnistelystä ja kalvojen puhkaisusta+oksitosiinitipasta :whistle:
Pillereitä piti kaks panna kohdunsuulle ja sen jlk olikin sellaista menoa ettei mtn rajaa..muutamas tunnis paikat aukes ja ei väliä suppareilla ja kaikenlisäksi ei epiduraali auttanut yhtään..joten toisinsanoen "luomuna" mentiin ja tyttö syntyikin sitten seisaaltaan ponnistaen..kalvojen puhkaisu+oksitosiinissa meni vähän kauemmin epiduraali jeesas koko synnytyksen ajan joten en tuntenut kun pientä kipua ponnistaessa..huoh..nyt rupes taas jänskää.. ja pelottaa..:ashamed:
Doh niinkuin olkkis sanoi et lääkärin murhe tuo käynnistystapa..Mulla myös teki pirun kipeetä toi sisätutkimus..ihan vedet tuli silmiin.. :$

Maanantaita odotellessa.. :) :x

Äippä35v ja Nuppu37+2 :flower:
 
Onnittelut vauvoista O&O, mama-84 ja Usvatähti :heart: :heart: :heart: :flower:

Mua inhottaa viedä tyttöä kerhoon, kun pari viikkoa kanssa kuunnellut tuota; eikö se vieläkään oo syntynyt!!! |O Tässähän voi mennä vielä kolme pitkää viikkoa, ennenku mitään tapahtuu. Kaupan kassatkin päivittelee ja sit toteaa siihen perää, et ei kyllä mahan perusteella olis uskonut la:n olevan niin lähellä :headwall:

Appivanhemmat kävi äsken ovella muistuttelemassa, että hoitoapua olis tarjolla ja saa soittaa vaikka keskellä yötä! Ne asuu melkein naapurissa ja soittelee muutaman kerran päivässä. Mutta voihan se olla, että unohdettais ilmoittaa lähdöstä :D

Tämmönen purkaus. MN + neiti 38+6
 
Onnea kovasti O&O, Usvatähti ja mama-84!! :heart: :heart: :heart: Tyttöjä pukkaa tähän pinoon ;)

rosehip: No mun mielestä mäkin luin jostain et keskimäärin vauvat syntyis rv 40+2. Siks musta oli niin hassua, kun jo ennen laskettua aikaa pähkäiltiin (muut äidit puistossa... ) et jokohan se kohta tulee. Toki itsekin toivoo, että tulis pian, mutta kun jokainen äiti on ollut samassa tilanteessa joskus, niin eikö sitä sitten ikinä opi miten ärsyttävältä noi kyselyt tuntuu :headwall:

Mut joo, ei pitäis palstailla, kun itselle iskee epätoivo, et tää vauva ei synny ikinä. Periaatteessa kun kuitenkin kaikki on ok, eikä tarvi stressata asiasta, mutta kun lukee et muut jo saa vauvoja vähemmillä viikoilla, niin masentaa....................... Eniten tässä nyt tietty aiheuttaa ahdistusta se synnytyksen pelko, joten siitä varmaan tää muukin ahistus.

rimpulakissa rv 40+5
 
rimpulakissa: Onko sulla sovittuna edes mitään ya-käyntiä Kättärillä? Hieman ihmettelen kun oot jäänyt noin hunningolle mutta eihän se tosiaan ole yliaikainen ennen kuin rv42+...

Mä muuten mietin että onkohan Ötzki taas jotekin mutkalla tuolla masussa kun potkut tuntuu taas tuossa vasemmassa lonkkaluussa... Toivottavasti on vain sopivasti kaksinkerroin eikä mitään sen kummempaa niin pääsee sitten normisynnytykseen.

Mulla ei oo itsellä mitään aikaisempaa kokemusta synnytyksen käynnistyksestä. Esikoisesta meni vedet ihan omia aikojaan ja sitten jouduin siihen oksitosiinitippaan ja se oli tosiaan yhtä supistusta sen jälkeen... Toivotaan parasta, pelätään pahinta. Laittelen viestiä jossain välissä kun homma on ohi. Nyt meen pakkaamaan viimeiset kamat kassiin

O&Ö
 
Olkkis: Ei ole vielä sovittuna. Enkä mää ihan hunningolla ole :D Neuvola on 41+0 ja silloin muistaakseni sovitaan siitä yliaikakontrollista. Kuulemma ihan normi käytäntö, jos ei ole mitään "ongelmia". Se kontrollihan tehdään sit vasta 41+5. Ja silloin siis vasta katsotaan mikä on tilanne ja jos kaikki ok, niin käynnistys on vasta 42+2 tienoilla eli 14-15 päivää lasketun jälkeen. Kuulemma tuossa ajassa suurin osa syntyy itsekseen, mikä on aina parempi kuin käynnistys. Tiedä sitten. Itse jänskään et jos joudun käynnistykseen, kun on tuo sektio takana. Siks tietty toivon, et lähtis itsellään tulemaan. Taitaa vyöhyketerapia vielä kutsua jos ei viikonloppuna ole syntynyt! Ja tosiaan hurjasti voimia sulle tulevaan!! :heart:
 
Hurjasti onnea kaikille vauvan saaneille!! :) Johan niitä onkin alkanut poksumaan urakalla.

ElämänIlo, jokos sie kohta kans? Vieläkö jatkuu supparit?

Oulunseutu, eiköhän laiteta sitten miittiä pystyyn kun nämä nyytiäiset vähän vanhenee?

Ja tottakai kaikille muille jaksamista vielä odotteluun! :)

Täällä nukutaan ja valvotaan ja huudetaan ja tapitetaan rauhallisesti. Enemmän elämää jokainen päivä. Pelottaa, ettei vain koliikkia tulisi neidille. Esikko on koliikkivauva ja en sitä kyllä millään toistamiseen tahtoisi.

Mutta sellaista.
 
Huomenta vaan kaikille. Ja ihan alkuun suuronnittelut tuoreille äideille :flower: . Teitä olikin tässä päivän aikana kerennyt tulemaan useampia joten kaikille tasapuoliset onnittelut nyyteistä :heart: .

Kävin eilen viimeisen kerran äitiysneuvolassa. Tyyppi on edelleen perätilassa joten sektio on huomenna edessä (jollei nyt tänään/huomen aamulla tapahtu kummia). Lyhykäisyydessään näytti tältä

Rv 38+2 (37+2)
Paino +700g/vk (1313g), kaikkiaan yhteensä tullut 6,6 kiloa
Sf-mitta 35cm (35cm)
Verenpaine 110/87 (117/84)
Pissa puhdas
Syke 180-160 (alkuun huiteli peräti 190:ssä mutta siitä sitten vähitellen rauhoittua. Toisella oli ilmeisesti joku paniikki kun täti paineli vatsaa, reppana)
Turvotus +- (+-)

Näiden perusjuttujen lisäksi käytiin läpi viime perjantainen äippäpolikäynti ja kääntöyritys. Mullehan jäi siitä käynnistä tosi positiivinen ja hyvä kuva ja nyt tämä vielä vahvistui entisestään. Käytiin meinaan eilen vielä läpi epikriisi. Siitä selvisi, että itse käännösyritys kesti 10 min (tosin se tuntui varmaan 30 minuutilta, ilman kipua!). Lapsivettä on normaalisti, sikiö liikkuu normaalisti, kaikki mitat keskikäyrän tuntumassa tai hivenen alle jne. Sain vielä paperin itselleni printattuna eli se menee vauvakansioon muistoksi tästäkin kokemuksesta.

Huomenna siis tosiaan sektio. Jorvissa on kova ruuhka tiedossa, toivottavasti saadaan edes osaksi aikaa perhehuone käyttöön. Epikriisistä ilmenee, että huomisen jälkeen seuraava vapaa sektioaika olisi ollut vasta 25.9. Hurjaa, että näin paljon syntyy muksuja!

Tänään pitäisi sitten siivota koko kämppä, pakata kassit ja pussit, kerätä voimia ja ennen kaikkea olla suuremmin panikoimatta. Helpommin sanottu kuin tehty :kieh: . Nyt vähän lepäämään josko saisi vielä hetken nukuttua.

Cummastelija 38+3
 
Onnea taas vauvautuneille Usvatähti ja mama-84!! :heart: :flower: Mama-84 on kyllä kotiutunut tosi pian sairaalasta!!

Kai nyt joku pinon vaaveista sai itselleen tuon maagisen synttäripäivän 090909?!

Olkkikselle tsemppiä käynnistykseen ja Cummastelijalle huomiseen sektioon!

Täällä yö meni taas sikeästi nukkuen - ei supistuksia, ei mitään. Nautin kyllä kovasti näistä hyvistä yöunista, kun kohta ne on historiaa. Voisin itse asiassa jatkaa niitä vielä ihan pikkusen, kun kellokin on vasta aamu! :)

Rosehip 40+1
 
Onnittelut jälleen kaikille jotka pikkuisen ovat maailmaan saaneet

Mä valvoin ja nukahtelin sitten supistusten kanssa n. 3 asti yöllä jonka jälkeen oli nukahtanut herätäkseni taas 4 aikaan, mut en suppareihin vaan uni ei enää tullut. Tänää ei ole viellä supistellut mut oksettava ja oksettavampi olo jatkuu. Inhottava tunne. Mies ja kaveri eilen illalla olivat jo viemäs mua synnärille mutta sitten kuiten mä vastustin ja mietin että lähden vasta sitten ku en kivun kanssa selvii ja niihän ne loppui. On vain olo ihan puhki kun koko eilisen päivän supisteli enemmän ja vähemmän ja yölläkin niie takia valvoskelin.
Onneks aamulla sain viellä tunnin nukuttua kun mies ehti kahtoo hetken lasten perään ennen kui lähtä työasioitaan hoiteleen.

Pirulauta että on hermot kireellä tuon kanssa, eilen olin jo lähestulkoot siin uskossa että se pieni sieltä tulee ny yön aikana tai jotain, vaan ku ei nii ei... :headwall:
 
Oikein paljon onnea vauvoista Odottava & Onnellinen, Mama-84 ja Usvatähti :flower: :flower:

On se vaan jännää kun laskettuaikakin jo ens viikol ja siltikään ei viel ole ihan sisäistänyt asiaa et vauva tosiaan sieltä tulee meidän perheeseen... :D Ja kaikkee sitä miettii, et miten ja milloin se synnytys sit alkaa ja etenee ym.. Ku eiks ton käynnistyksen pitäis kuitenkin olla suht harvinaista?? (vaik tääl pinost se monelle tehdääkin =) ) Ku luulis et suurin osa vauvoista osaa tulla ihan itsekin ulos =) =)

Heissu 39+1
 
Onnittelut vauvoista O&O, Usvatähti ja mama-84 :flower: :flower:

Täälä pikkuhiljaa alkaa elämä voittaa pukamasta huolimatta :ashamed: En tiedä kuinka paljon siihen on vaikuttanut turvotukset, jotka on viikonloppuna yhtäkkiä rantautuneet tänne.. :( Sormien nivelet ja varpaatkin ihan kipeät ja nilkat näyttää puupökkelöiltä.. nyt ei mun runsas veden juontikaan poista niitä kokonaan, lepoon yhditettynä toki lievittää jonkin verran.

Tässä neuvolakuulumisia eiliseltä, suluissa viime viikon käynniltä.
rv 36+4 (35+4)
RR 114/78 (110/72)
Hb 125 (ei mitattu, aik. 137)
Sf-mitta 35cm (34,5cm)
painoa + 875g/vk (+500g/vk)
turvotus ++ (+/-)
:heart: 144-152
tarjonta: RT

Vauva vaikuttaa isolta ja siltähän tuo sf-mittakin näyttää. Kätilö sanoi, että kahden viikon päästä laittaa mut käymään äitipolilla ettei päästettäisi tuon koon takia yliaikaiseksi. Kakkosesta painoarvio viikolla 38 ultran mukaan 4kg, lääkäri sanoi silloin äitipolilla, että käteen on yli 3,5kg, mutta alle 4kg ja synnytys käynnistettiin 38+4 ja poika painoi 3700g.. Tarkat oli sen lääkärin näpit :D Neuvolan kätilö arveli tämän olevan nyt liki 3,5kg, joten suurin kolmesta lapsestamme on tulossa ja itse olen mielessäni siihen nelikiloiseen varautunut. Kakkosen aikana samainen lääkäri sanoi äitipolilla, että yli nelikiloinenkin mahtuu tulemaan vaikka mitään varsinaisia mittoja tms. kuvauksia ei mulle silloin tehtykään. Ja sitten sain eilen neuvolassa ohjeita, miten toimia jos vauva syntyy matkalla sairaalaan ja mitä kannattaisi varata autoon mukaan.. :D Täälä Pohjanmaallahan hiljattain syntynyt vauva autoon sairaalamatkalla ja kun mulla synnytykset niin nopeita, niin kätilö vissiin ajatteli, että pitää varautua siihenkin vaihtoehtoon.. :D Herkästi käski lähteä synnärille näytille, jos supistelee säännöllisesti. Nyt kun olen tuon pukaman vuoksi makaillut, niin on supistellutkin selvästi vähemmän. :/ Toisaalta ihan hyvä näillä viikoilla. Ensi viikon loppupuolella saakin sitte supistella niin paljon kuin tykkää, kun alkaa olla viikot lähempänä 38:aa..

Anteeksi tämä omanapaisuus!! :ashamed: Huomaa, että olen tämän viikon viettänyt suurimmaksi osaksi sohvalla maaten eikä ole juuri juttuseuraa ollut.. :whistle:

Mielenkiintoista odottaa saako kenenkään vauva tuota 090909-päivämäärää syntymäpäiväkseen!! Sehän kyllä jo meni eilen, mutta onhan joku voinut silloin synnyttää eikä ole vielä tietenkään siitä ehtinyt infota!! Mä olen vähän haaveillut "tähtääväni" tuohon toiseen "maagiseen" päivämäärään tänä vuonna, nimittäin 20.09.2009 :LOL:

Tsempit kärvistelijöille tältä "perässä hiihtäjältä" =)
Micade 36+5
 
Cummastelijalla jänskät paikat huomenna..tsempit sinne :heart: Mun käsityksen mukaan läppäsin saa viedä mukaan.. :whistle:

Elämänilo3 kyllä varmasti on hermot kireellä ja asia kuin asia veetututtaa..olen taustalla hengessä mukana ja kiitoksia kovasti niistä yksäreistä.. :hug:

Tällä ois sitten vielä se 3 kokonaista päivää ja ei tääkään oikeen kivalta tunnu ku aika tuntuu matelevan niin pirun hitaasti ja mieskin tänään koko päivän poies..eka työt ja sitten viel opiskelut.. :(
Eilen laittelin vielä viimehetkien valmisteluja vauvelille..tuttiplojen pesua ja keittoa, vauvan sängyn petaamista..yms :heart:

palailenpa taasen..

Äippä35v ja Nuppu37+3



:flower:
 

Yhteistyössä