***Syyskuun Sydäntenmurskaajat- ONNITTELUT KAIKILLE! ***

kiva että esmeralda jaksoit kirjoittaa teidän tarinan synnytyksen kulusta, vaikka varmasti on voimat vielä heikot..ja onnea vielä kertaalleen! :flower:

uneksija mä oisin kans käynyt tarkastuttamassa tilanteen..ja sait ainakin tietää vähän että missä mennään, vauvan kokoa ja veden määrää mä tarkoitan.

se ois kohta yön aika taas, saa nähdä miten tää yö sujuu ja kuinka miljoona kertaa tulee rampattua vessaan :headwall: ihanaa kuitenkin että muillakin on samoja vaivoja :D
 
Paljon Onnea Kaikille Vauvan Saaneille :hug: :flower: :heart:
Teitä on nyt tullut niin paljon että en kaikkia muista :ashamed:
Kiitos myös noista synnytyskertomuksista. Niitä on aina kiva lukea ja muistella omia ja
miettiä tulevaa :D

Kasvohoidoista Ollut puhetta. Mä sain eilen sellaisen.
Oli kyllä niin rentouttava kokemus :)

Kärsiikö joku muu päänsäryistä?
Mulla on taas koko päivän särkenyt päätä ihan tajuttomasti :'(
Nukuin päivällä kolme tuntia kun jomotus ei mennyt ohi.... :(
Mä en oikeesti kestä tota kipua päässä enään yhtään :kieh: Eikä auta panadol. Sitä otin tänään ensin kaksi peräjälkeen ja vielä yhden ja sitten annoin olla kun ei mitään vaikutusta |O |O
Mä en vaan ymmärrä että miksi neuvolassa ja äippäpolilla ei sanota mitään?
Kumminkin tota jatkunut jo pitkään ja kun särkee niin särkee pahasti ja kauan :'(

Nyt mä menen taas nukkumaan. En jaksa tuijottaa näyttöä.
Veikkaan että viikon sisällä meidän masukki tulee maailmaan. :heart:
Ei enään kauan... :whistle:

Bebes & Salamatkustaja 40 :heart: :heart:
 
bebes Minulla on ollut päänsärkyä ja saan sen lepäämällä tai päikkäreillä pois. Mun pitää sitä seurata, kun lisäksi on turvotusta ja korkeahko verenpaine. Neuvolassa sanottiin, että jos päänsärkyyn sekottuu näköhäiriöitä, huimausta tai outo olo, pitää mennä neuvolaan tai päivystykseen. Toivottavasti et joudu kärsimään siitä enää kauaa! Se on inhottava vaiva.

kerttuneiti
Tuli kyllä tosiaan parempi olo, kun sai varmistuksen tilanteesta. Tietää, että pikkusella kaikki hyvin :heart: Oli niin sulonen ultrassa, kun piti itseään kädestä kiinni. Pienet kädet kasvojen edessä.. voi kun sais kullan syliin :)
 
uneksija85 mulla ei auta edes päiväunet tai lepo :kieh:
Taas nyt heräämisestä asti särkenyt :'(
Eilen mulla oli sellainen huippaava olo mutta ei mitään muita oireita ton säryn lisäksi.
Soitan tänään varmaan äippäpolille ja kysyn että mitä teen?
Ei tää kivaa ole kun rajottaa aika paljon tekemistä. Ja ärsyttää se että syytä särkyyn ei ainakaan mulla tutkita kun kaikki muuta arvot on kohdillaan.

Tiedä sitten mikä vaivaa?

Bebes & Salamatkustaja 40+1 :heart: :heart:
 
Bebes, ootko mittauttanut verenpaineen koska? Sehän aiheuttaa tollaista. Tarkkaile olo, ettei olis raskausmyrkytyksen alku tai mitään.
nim. hysteerikko (KOHTA PÄÄSET SYNNYTTÄMÄÄNKIN!!)


Tuli mieleen, kun juttelin äitini kanssa, meidät kaikki 3 lasta on käynnistetty. Onko mitään perää, että menis suvussa jotenkin tolleen. (EN JAKSA ODOTTAA!!!)
 
MInä tästä lähden pikkuhiljaa sinne äitipolille päin.... viimeyönä tuli ilmeisesti loppuklöntti limatulpasta pois ja nyt jännittää kyllä tosissaan että jos tekevät alatutkimuksen niin onko se sitten menoa...vähän on kihelmöintiä tuolla kohdunsuulla havaittavissa!!!

Naksos 40+4
 
Tänää neuvolaa :) Toivottavasti on mukava täti ku nyt oon täällä sukulaisilla enkä siis omassa neuvolassa :) Pyysin että sasi lääkärin aikaakin, kattoo saako.. Tietäs että mikä tilanne tuolla kohdunsuulla on ja jos se ronkkiminen sais vaikka aikaanki jotai :D
Eilen käytii mutsin kaa tosiaa kävelyllä ja käveltii mm. yks helevetin iso mäki täällä ylös ja sit takasi ja mutsi oli huolissaan että pääsenkö sen mäen ylös ku puuskutin niin :LOL: Sitte tultii takasi niin sattu hiukan selkää ja jokapaikkaa niin etten meinannu eteenpäi päästä.. Sitte istuin hetken ja aloin tiskaa ku seki on ollu niin rasittavaa nykyää :LOL: Ja sitte lähettii vie uudestaa kävelee :D Ja otti hiukan voimille, mutta missä supistukset :headwall: Ei tullu supistuksii ei :headwall: Senki takii toivon et saisin lekurin ajan ja ronkkimalla sais jotai aikaa :D Taidan sittekki jos oon vie ens viikolla kasassa niin mennä loppuviikosta takasi kotio ku sit alkaa tuo laskettu lähenee..

Viivi ja 38+2
 
bebes Joo soita ihmeessä sinne ja valita oikein kunnolla! Ei tuo kuitenkaan normaalia ole, että koko ajan särkee ja jos vielä huimaustakin on ollut. Vähintään juuri se verenpaineen mittaus tänään ja pissan tarkistus ettei myrkytys ole kysessä. Jos näyttää hyvältä kaikki arvot, valita lisää, jos ne vaikka jotain keksii lääkkeeksi :)

uneksija85 ja papu 38+0 :heart:
 
Esmeralda kiitos synnytyskertomuksesta, ihana oli lukee :heart:

Täällä sattunu eilisestä saakka ihan törkeesti lantioon, eli se nyt sitten vissiin aukeaa ihan kunnolla, tyhjän päällä istuminen on yhtä helvettiä, pehmeältä esim sängystä en pääse ihan noin vaan pois, kylen kääntöön menee vaivaiset 5 minuuttii :( sattuu siis, muutamii kovii suppareita oon tuntenu, mutta selässä meinaa olla jatkuva kipu niinku esikonki aikaan jolloin oli laukeamaton supistus päällä tooooosi pitkään. joten nyt en sit tiiä kui täs olla. Kipua en varmasti kauaa kestä.

zeny ja pieni 39+3
 
Huomenta kaikille! Ihan kauheeta kuinka paljon mua on ruvennut jännittämän tuleva sektio. Tai ei varsinaisesti se itse leikkaus mutta lopputulos kylläkin :kieh: . En saa oikein mietään tehtyä, istun vaan sohvalla ja panikoin. Ihan hölmöähän tämä on mutta kun itselle ja ajatuksille ei vaan voi mitään... jännittää.

Jälkivuodosta Sehän on ymmärtääkseni ihan yksilöllistä kuinka paljon & kauan sitä tulee. Mutta millaisia siteitä sitä varten kannattaisi hankkia, millaisia kokemusia teillä on? Tarviiko ne oikeesti olla jotain XXXL kokoa vai riittääkö normisiteet?

Kotiutumisvaatteet itselle Tähänkin tuli nyt minulla pieni muutos kun kuulin sektiosta. Olin pakannut sairaalakassiin verkkarit mutta niissä on tosi matala vyötärö. Eikös se sektiohaava tule ihan tuonne alas? Pitääkö tästä nyt lähteä housuostoksille, että saa korkeavyötäröiset jalkaan? Itse asiassa samaa mietin myös pikkareiden suhteen, pitäisikö niidenkin ylettyä jonnekin kainaloihin ettei paina leikkaushaavaa? Voih, kun sitä tulee olemaan sexy :LOL:

Cumamstelija 38+0
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille!! Lotta-09, TiiuHti, Heisku ja Esmeralda :flower: :heart:

Mua pari päivää vaivannut kipeä pukama (sori, yöks) ja istuminen ollut tosi hankalaa, niin ei ole juuri tullut koneen ääressä viihdyttyä.. Toivottavasti se paranee edes vähän ennenkuin tässä tulee synnyttäminen ajankohtaiseksi.. :ashamed: Kivasti vaan tuo pukaman kipu provosoi kipeitä supistuksiakin.. Eilen illalla supisteli reilun tunnin ajan n. 6-8min. välein. Sitten onneksi laantuivat. Ihan vielä ei tarvitsisi vauvan syntyä!! (rv 36+2)

Jälkivuodosta, mä oon varannu sitä varten yösiteitä. En muista yhään kauanko se kesti aikaisemmilla kerroilla, mutta ainakin aluksi tavalliset siteet ei mulla riittäneet.. Eihän se mukavaa oo kuljeskella yöside housuissa kaiken päivää, mutta onneksi siinä alkuvaiheessa ei tee mielikään liikkua paljon muuta kuin kotosalla.. :/ Ja niinkuin Cummastelija kirjoitti, se on tosi yksilöllistä!

Nyt on taas pakko heittää makuulle, tää istuminen ei oo nyt hyvä juttu ollenkaan.. :ashamed:

Micade
 
Jos ymmärsin sairaalassa oikein niin suunniteltu sektio tehdään vaakaan ja lähelle tuonne karvoitusta (uhkasivat meinaan sheivailla tarvittaessa :hug: ). Sitten jos joutuu hätäsektioon niin siitä ei ole aikaa katsella paikkaa sen kummemmin ja silloin ilmeisesti on pysyviilto kun on kiire saada lapsi maailmaan. Mutta tosiaan kokemusta ei ole vaan olen ihan kuulopuheiden varassa mennään.
 
Kurkin taas tänne pinoon, kotvaan en ole kirjoitellut kun pinoilen myös tuolla KM:n jälkeen plussanneissa, ja kahteen pinoon kirjoitteleminen tuntuu välistä jotenkin niin työläältä :ashamed:
Katselin että moni onkin jo vauvautunut joten paljon onnea pienistä nyyteistänne,
lueskelin muutenkin pääpiirteittäin kuulumisia ja hienoa että kaikilla menee hyvin krempoista huolimatta.
Täällä mennään ihan hyvin kuulumisin, raskaus on edennyt niinkuin pitääkin, mutta pikkuhiljaa alkaa väsymään tähän koko ajan ahtaaseen olotilaan :D



Dada 37+1
 
Sektiohaavasta: Suunnitellussa sektiossa tehdään tosiaan ihan alas ja vaakaan, kuten Cummastelija oli ymmärtänyt. Pystyviillosta saa vauvan nopsempaan ulos, niin se tehdään sit vain jos hätä tarvii. Ei siis riipu sairaalasta eikä lääkäristä (tai ei ainakaan pitäis ). Mulla tehtiin ihan ihan alas ja normaalisti jää siis kaikkien alushousujen suojaan. Kätilö aamulla sheivasi siellä sairaalassa tuosta yläreunasta, vaik itse haava ei ihan niin alhaalla olekaan, mutta tikkien alareunat kyllä.

Cummastelija: Onks sulla yhtään äitiysmallisia housuja? Muita kuin vaik farkkuja? Mulla oli kotiinlähtövaatteina silloin mammaverkkarit, jotka olin jumpalle hankkinut, mut kylläkin ihan tavalliset lantiomalliset pikkarit. Tosin koitin valita väljemmästä päästä ettei niin kiristäis. Mä nappasin (hyi mua ) sairaalasta muutaman sellaisen paksun/ison siteen mukaan, mutta enpä tainnut tarvita kotona enää ku vissiin yhden tai kaks. Sit käytin ihan normaalikokoisia ns. siivellisiä siteitä. Mulla vuoto jatku aika pitkään, mutta oli vähäistä eli pikkuhousunsuojillakin pärjäsin aika pian.

Ei mitään tunnu, ei missään. Vois nyt jotain merkkejä antaa! Vaikka edelleen uskon, et tulee vasta lähempänä 42. viikkoa...

rimpulakissa 40+3
 
Cummastelijalle vielä; mulla se haavan alue ei itseasiassa aristanut juuri lainkaan, kun söin kiltisti särkylääkkeitä ohjeiden mukaan :D Siks käytin sit ihan normaaleja alushousujakin. Itseasiassa se haavan seutu oli alkuun tunnoton. Mut sekin varmaan vaihtelee.
 
Huppista!! Se on sitten viimeistään aamulla lähtö osastolle käynnistykseen....

Oli verenpaineet 178/98 ja päänsärkyä ollut päivittäin niin meinas lekuri että mitähän tuota enää viivyttämään kun on laskettuaikakin jo hyvin takanapäin. Kohdunsuun tilanne oli huomattavasti parempi kuin viiem keskiviikkona äitipolilla käydessä. Oli jopa 2 sormelle auki nyt kun viimeks sisäsuukin oli vielä kiinni. Pyörittelivät sitten tota kohdunsuuta opiskelijan kanssa että jos se lähtis tässä itekseen syntymään ja kyllähän noita suppareita on tullu nyt 5-10min välein. Pitäs varmaan lähtee vähän kävelylle et pääsis jo saliin :D
 
Naksos: Hui, mitkä paineet! Hyvä, että homma edistyy viimeistään huomenna! Toivottavasti kuitenkin jo aiemmin ;) Tosin nyt sä hylkäät mut tänne, kun taidetaan olla melkein ainoita kenellä LA on jo mennyt... Tai niin musta ainakin tuntuu :D
 
Cummastelija: Mullahan esikoinen syntyi kans sektiolla, ei suunnitellulla vaan kiireellisellä ja se leikkaus tehtiin ihan tuolta alhaalta poikittain niin kuin rimpulakissakin sanoi.
Mä söin kans "pitkään" särkylääkkeitä, haava ei ollut kauhean kipeä mutta kosketusarka, tavalliset pikkuhousut sopi hyvin mutta mä käytin mammatrikoohousuja joissa tuo korkea vyötärö nousee mahaan saakka. Ei olis millään pystynyt laittaa sellaisia housuja jotka jää vyötärölle, itse asiassa oli aika pitkää näin.
Muuten toivuin sektiosta tosi hyvin, haava parantu nopeasti ja kivut loppuivat.
Joten toivottavasti sinulla menee kaikki myös hyvin eikä tarvitse "turhaan" jännitellä :heart:
Niin ja jälkivuoto mulla kesti tosi lyhyen aikaa ja oli tosi niukkaa, ihan tavallinen siivellinen suoja riitti ekojen päivien jälkeen.

Nyt syömään, vatsa huutaa ruokaa :p

Inka Ja Maisa 37+0 :heart: :heart:
 
Viimeinen neuvola takana ilman masua. Voi apua. Vähän sain taas jotain pikku asioita hoideltua, mutta tää viikko tulee olemaan niin täynnä vielä kaikkea. Pitäis maalata yksi seinä, laittaa vauvan hoitotaso valmiiksi (hioa puulevyä), metsästää jostain kameran laturi, ostaa uusi muistikortti kameraan, ostaa päiväpeitto, koristetyynyjä, joku iso kiva kassi/laukku, käydä ikeassa, porata seiniä, käydä kehystämössä, hankkia tukisukat, kasvohito, sokerointi, jalkahoito, järkätä tuparit/synttärit, siivota kunnolla, pakata sairaalakassi, nähdä kavereita, keksiä miehelle synttärilahja.. ja mitä vielä, ainakin puolet unohtui.
Hyvä sinänsä että on tekemistä, ei ehdi panikoida sitä sektiota ja aikakin kuluu varmaan nopeasti.

Mä ajattelin lähteä sairaalasta varmaan ihan mamma legginsseissä ja pikkareissa, ompahan ainakin mukavat eivätkä paina havaa. Ja ihanaa, saa ihan oikeat kengät jalkaan !!! <3 Mua hirvittää että minkä näköinen tästä mun mahasta tulee.Sektio arvesta tulee varmasti siisti ja suht huomaamaton, mutta nää raskausarvet! Toivottavasti ei jää paljoa ylimääräistä nahkaa, sitä kun ei välttämättä saa mitenkään pois..

Jälkivuotoa varten olen ostanut paketin jotain super yösiteitä ja paketin niitä normaalia imukykyisempiä siivekkeellisiä. Mielummin vähän liiottelen, ei ne kuitenkaan eroa melkein yhtään tavallisista, korkeitaan ihan muutaman millin ovat paksumpia. Mulla on takana yksi kaavinta, silloin verenvuoto oli todella voimakasta (ja kivuliasta) melkein kaksi kuukautta. Toivottavasti nyt menis sen suhteen paremmin.

Suunnitellussa sektiossa siis joo viilto tehdään vaakaan bikinilinjaan. Lääkäristä riippuu ainoastaan tikit. Eli laittaako ompeleet vai niitit. Mä käyn yleinsä kerran kuussa brassivahauksessa, nyt raskausaikana en ole käynyt niin useaan. Hävettää kun alapää on turvoksissa ja valkovuotoakin tulee runsaammin... :ashamed: Launtaina nyt kuitenkin menen. Mielummin niin, kun että sairaalassa sheivattaisiin. Mulla ainakin ärtyy iho siitä ja kutisee kamalasti kun karvat kasvavat. Kauheeta sitten jos siihen arven alueelle tulisi vielä kutiseva sänki.

Oli muuten pakko ostaa vauvalle ihanat lenkkarit kun ne oli alessa ja olen niitä ihastellut jo ennen raskautta. Niitä oli vain vaaleanpunaisia, toivotaan siis että tulee tyttö :LOL:

Miimu ja Masu 38+2. ENÄÄN 8 PÄIVÄÄ :heart:
 
miimumaija: Mulla itseasiassa se sairaalan sheivaus on eka joka ei kutissu lainkaan! Eikä sitä nyt mitenkään ihmeellisesti tehty. Tosin sitä karvaa nyt ajettiin ehkä sentti tuosta ihan yläreunasta eli eipä paljon. Enemmän kutisi ne tikkien reiät ja se olikin tiukkaa olla raapimatta niitä. Muistaakseni Mii26:lla oli sama "ongelma". Mut missä käyt vahauksessa, jos saa udella? Olis kiva kokeilla joku kerta, kun vihaan itse vahata... Sukupuolesta tuli muuten mieleen, et mulle sanoi Kättärillä yks kätilö esikon odotusaikana, et perätilavauvoista reilu 90% on tyttöjä. Oletti sen vuoksi et meillekin oli tyttö tulossa tuolloin. Jouduin ihan korjaamaan, että meille kyllä tulee poika... Ihmetteli oikein sitä, kun perätila on kuulemma yleensä tyttöjen juttu! :D

Mä ompelin just vauvalle pehmeän pallon, joka helisee. Kankaana tumma pinkki / aniliini, jossa valkoisia pieniä palloja. Toivotaan siis täälläkin et olis tyttö :D Vaikka meneehän tuo pojallakin.
 

Yhteistyössä