Syyskuun tulokkaat 2010 **** Lokakuussa **** (Päivityspyynnöt YV:llä, kiitos!)

Josko nopeasti kävisi päivittämässä kuulumisia, kun Aaron nyt hetkeksi ainakin taisi nukahtaa. Täällä menneet masuvaivat nyt lähipäivinä ihan raastaviksi. Poika on tosi itkuinen ja nukkuu huonosti, tänäänkin päivän aikana nukkunut tasan yhdet puolentoista tunnin unet, muuten on unet olleet parhaimmillaankin vain noin 20 minuutin mittaisia. Eilen illalla valvottiin kuusi tuntia ennen kuin toinen viimein nukahti. Mua pelottaa kamalasti että tämä on koliikkia. Toivottavasti ei meno jatku samanlaisena, alan olla jo nyt tosi väsynyt, univelkaa oli jo valmiiksi ihan hirveästi ja nyt nämä kaksi päivää on menneet aika pitkälti valvoessa. Ei ole ollut apua Cuplatoneista, Relat ja Gefilus-kapselit vain pahensivat masunväänteitä ihan tosi paljon ja D-vitamiinitippoja en ole enää uskaltanut antaa ollenkaan. Huomenna varaan ajan vyöhyketerapiaan. Nyt yritän ehtiä ummistamaan omatkin silmät hetkeksi, pelkäänpä vain että tuo kaveri tuolta kohta taas herää.

mt & Aaron 21 päivää
 
Josko minäkin ehtisin vihdoinkin ilmoittautumaan mukaan tälle puolelle.
:heart: Meille syntyi siis pikku-rinsrenssa keskiviikkona 29.9. klo 03:58 mitoilla 3860 g ja 53 cm. :heart:

Mun synnytystä alettiin käynnistelemään tiistaina 28. päivä keskipäivällä vähentyneen lapsiveden vuoksi ja sain cytoteciä kohdunsuulle kahteen otteeseen. Iltaan mennessä ei kohdunsuulla ollut tapahtunut mitään ja mies lähti kotiin vapauttamaan lapsenvahdit. Illan mittaan supistuksia tuli silloin tällöin, muttei ne kipeää tehneet ja BB:tä katsellessani aloin huvikseni kellottaa supistusten väliä, joka siinä vaiheessa oli noin 10 minuuttia. Yhdeltätoista otettiin vielä käyrää, jolle ei piirtynyt yhtään ainoaa supistusta (vaikka omasta mielestäni edelleen supisteli). Kätilö ehdottikin yöksi petadiini-piikkiä ja nukahtamislääkettä. Aamulla käynnistelyä sitten jatkettaisiin. No, tuo lääkecocktaili oli kyllä ihan vihonviimeinen virhe. Supistusten väli lyheni nopeasti ja kivut yltyi, lääkkeiden ansiosta nukuin aina supistusten välin ja heräsin taas kamalaan kipuun. Supistuskipu oli pakko ottaa vastaan makuultaan, vaikka seisten olisi ollut miljardi kertaa helpompaa olla, mutta lääkkeet teki mun olon niin huteraksi, ettei seisaaltaan olosta voinut kuin unelmoida.

Kun kivut kävi ylivoimaisiksi, soittelin kätilöä apuun. Mitään hajua kellonajoista ei tästä eteenpäin ole. Kätilö toi mulle kaurapussin ja hetken päästä pyysin toistakin, koska sekä selkä että vatsa oli todella kipeät. No, pussukat oli kuulemma loppu. (Vaikka tutustumiskäynnillä meille oli esitetty myös vesitäytteisiä malleja, joita oli yksi hylly väärällään.) Jonkin ajan kuluttua valittelin taas kipuja ja sain aquarakkulat selkään. Ja voi kiesus, että niiden laitto sattui! Mutta helpotti myös joksikin aikaa selän kipuja ihan kiitettävästi ja pärjäsin sitten kaurapussi vatsalla ja lantiota hullun lailla hieromalla. (Itse siis hieroin, mies nukkui edelleen autuaan tietämättömänä kotona, koska kukaan ei uskonut, että mun synnytys on edes käynnissä. :headwall: )

Jossain vaiheessa soittelin taas kätilöä apuun. Synnärille oli siinä välissä ehtinyt tulla ihan kaamea ruuhka, vaikka vielä alkuillasta olin yksin koko synnärillä. Kätilö tuli iskemään mut taas käyrille, hetkeksi kuulemma ja lupasi sitten tulla tsekkaamaan kohdunsuun tilanteen. Jos siellä olisi jotain tapahtunut, pääsisin kuulemma vaikka ammeeseen. Ajattelin, että voihan vihtori, jos nämä kivut ei saa alakerrassa mitään aikaiseksi, en halua niitä avaavia supistuksia edes kokea. Tässä vaiheessa mun mielestäni kului ikuisuus ja jokaisen supistuksen jälkeen vaan ajattelin, että koita kestää, kyllä se kätilö kohta tulee. Vaan eipä tullut. Soittelin sitten taas kelloa ja paikalle pelmahti toinen, mulle ennalta tuttu ja aivan ihana kätilö. Mua aiemmin ”hoitanut” kätilö oli joutunut toiseen synnytykseen ja mut oli sitten autuaasti unohdettu käyrille. Tämä uusi kätilö lähti edellisen käskystä täyttämään mulle ammetta ja lääkäri tuli tutkimaan kohdunsuuta. Hupsis, 7 senttiä auki! Ja eikun äkkiä synnytyssaliin, tästä enää mihinkään ammeeseen joudeta. Siinä matkalla soitin miehelle, että koita nyt äkkiä saada sinne lapsenvahti paikalle ja tule tänne, kohta on pikkuinen maailmassa.

Salissa kätilöt jätti mut taas yksin ja käskivät soittaa kelloa viimeistään, kun vauva syntyy. (!?!) Jouduin kuitenkin soittelemaan ne heti takaisin, kun kivut oli ihan sietämättömät. Kätilö soitti anestesialääkärin paikalle ja tsekkasi kohdunsuun uudestaan, joka olikin nyt jo 9 senttiä auki. Anestesialääkäri ehti paikalle ihan viime hetkillä ja sain kuin sainkin spinaalin ponnistusvaiheeseen. Tosin ihan helposti se ei käynyt vaan useamman kerran joutui neulallaan tuikkimaan. Mä turvauduin ilokaasumaskiin kuin hukkuva oljenkorteen ja kätilöparan kädestä murtui varmaan kaikki luut. Mutta voi autuus, kun spinaali vihdoin vaikutti. Kaikki kivut hävisi kuin taivahan tuuleen, mutta tunsin kuitenkin supistukset hyvin. Saman tien kätilö pisti mut ponnistamaan vauvaa alaspäin kylkiasennossa ja tässä vaiheessa mieskin ehti paikalle ihmettelemään tyynen rauhallista ja kivutonta vaimoaan. Sitten siirryin puoli-istuvaan asentoon ja rupesin tosissani ponnistamaan. Vauva tulikin ulos sitten melko vauhdilla ja kätilöllekin tuli vähän kiire ehtiä mukaan. Eppari jouduttiin leikkaamaan ja toisen asteen repeämätkin sain. Kovin monta kertaa en ehtinyt ponnistaa (kestoksi merkitty 8 minuuttia), kun prinsessa oli maailmassa. Pisteitä pieni sai 9/10 ja pääsi heti rinnalle. Kaikki mun unelmani ”normaalista” synnytyksestä siis toteutui kahden keskoslapsen jälkeen. =)

Sairaalalle annoin kotiin lähtiessäni vähän palautetta tuosta, että jättivät mut ihan oman onneni nojaan sillon yöllä eikä kukaan uskonut mun synnytyksen olevan edes käynnissä, vaikka olin todella kipeä. Olisi ollut ihan eri asia, jos mies olisi ollut mun luona ja osannut nähdä ja tulkita mun oloja ja vastaavasti vaatia apua. Itse olin ihan muissa maailmoissa kipujeni kanssa, siinä ajantaju ja kaikki muukin ympäröivä katosi mielestä. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Eikä tuosta nyt mitenkään hirveitä traumoja jäänyt, vielä voisi uudestaankin harkita… :D Mieskin totesi, että sehän vaikutti niin helpolta tapahtumalta. :kieh: :LOL:
 
Menninkäistyttö varaa aika osteopaatilta, joka hoitaa vauvoja. Olen itse saanut avun pitkälliseen lihasvaivaan osteopaatilta kun mikään muu ei ollut auttanut. Olen sen jälkeen kuullut, että osteopatiasta on apua myös koliikkivaivaisten vauvojen hoidossa. Viralliset osteopaatit koulutukseltaan joko osteopaatteja AMK tai vanhemmat fysioterapeutteja, joilla on siihen päälle osteopaatin koulutus.
 
Iltaa :wave:

Oman katon alle ei mitään uutta. Tulin vain onnittelemaan Epetiä ja Lahopää-Liisaa lapsukaisista! :flower: Ja voi hirmu miten on ihana Pikkumies Lahopäällä! Niin tuumiva ilme toisella :heart: (Jahas, hormonit iski taas kehiin... Itken täällä teidän pojan suloisuutta :rolleyes: :LOL: )

Vetistelen nykyään tuhat kertaa enempi ku raskausaikana!

Menninkäistytölle paljon paljon paljon :hug: Toivottavasti teilläkin menee tuo valvomisaika ohite, meillä ainakin se oli sellainen parin-kolmen viikon kausi, alkoi muistaakseeni suunnilleen tuossa 20pv iässä. Silloin siis meilläkin tyttö nukkui päivällä yhdet pitemmät unet (40min - 1,5h) ja muutamat 5min - 20min torkut. Nykyään saattaa nukkua taas vaikka kolmetkin pidemmät unet päivässä. Ja toivottavasti vyöhyketerapia auttaa!

Shuri ja Päivänsäde 1,5kk
 
Ja sitten muihin asioihin. Täällä kotosalla on nykyään niin iloinen härdelli käynnissä pitkin päivää, ettei nettiinkään ole juuri ehtinyt pyörimään. Olen aina sopivan rakosen tullessa kyllä käynyt lukaisemassa teidän juttujanne, mutta siihen se aika on sitten jäänytkin ja omiin sepustuksiin ei ole jäänyt aikaa. Jospa nyt jotain pikaisesti.

Tissittely on ollut mulle aika yllättävä asia monin tavoin. Kaksoset ovat siis olleet pullolapsia, muutaman ensimmäisen kuukauden jaksoin lypsää omaa maitoani, mutten koskaan ilmeisesti herunut pumpulle kovin hyvin ja seurauksena oli kaksi ärhäkkää rintatulehdusta, joista jälkimmäiseen loppui sitten maidontulokin. Toisaalta en ole nytkään voinut olla varma oman maitoni riittävyydestä, sillä en nytkään saa pumpattua rinnoista ulos kuin max 20 ml kerralla (ihan yhtä vähän kuin viimeksikin). Sen takia olen nyt koko ajan pelännyt, ettei tyttö saa tarpeeksi maitoa. Lisäksi vauva vielä rupesi kellertämään pari päivää kotiinpääsyn jälkeen, joten oman epävarmuuteni ja tuon keltaisuuden takia aloin antamaan suosiolla vähän lisämaitoa. Lisäksi tyttö on vielä ihan täysi tissitakiainen ja viihtyisi kyllä vaikka koko valveillaoloaikansa tississa kiinni. Tämäkin on ollut aika yllättävää, koska kaksoset hörivät pullonsa tyhjiksi ja olivat monta tuntia tyytyväisiä. Ehdin kuitenkin jossain vaiheessa tutustua aiheeseen vähän tarkemmin ja totesin, ettei mikään noista asioista (tai kaikki yhdistettynäkään) välttämättä tarkoita sitä, etteikö vauva saisi rinnalta tarvitsemaansa. Niinpä nyt ollaan taas päästy tilanteeseen, että ollaan täysimetyksellä ja jännityksellä odotan torstain neuvolaa, että onko painoa tullut tarpeeksi.

Päivärytmi meillä on selkiytynyt jo todella varhaisessa vaiheessa. (Tai tokihan se tästä ehtii vielä kääntyä miten päin vain...) Tyttö nukkuu yöt 20-09 kahdella syötöllä. Ensimmäinen unipätkä on ruhtinaalliset kuusi tuntia, mikä on kyllä todella luksusta. Tosin loppuyö tytölle meneekin sitten useinmiten perhepedissä, koska nukahdan itse kesken imetyksen ja herään vasta, kun tyttö alkaa seuraavan kerran kaivata sapuskaa. :ashamed: Aamupäivällä valvotaan kolme tuntia ja siitä ajasta suurin osa kuluu tissillä. Puoliltapäivin tyttö käy päiväunille ja nukkuu taas viisi tuntia. Illasta valvotaan taas se kolme tuntia, joka kuluu yllätys yllätys tissillä. Hereillä ollessaan tyttö viihtyy ehkä maksimissaan puoli tuntia ilman, että tissi on suussa. Huvitutti ei kelpaa ollenkaan, vaikka olen sairaalasta asti siihen yrittänyt totuttaa. Pullosta tyttö juo kyllä hienosti, mutta ei sekään auta imemisen tarpeeseen, joka on valtaisa.

Vatsavaivojen suhteen tyttö on aivan kuten isot veljensäkin eli vähän turhan kovalle vetää massu ja ilmavaivoja piisaa siitä johtuen. Muutamalla luumusoselusikallisella sain vatsan toimimaan viime viikolla, mutta nyt on taas useampi päivä mennyt ilman kakan kakkaa. Täytyisi kokeilla mallasuutetta, jota moni on kehunut hyvänä apukeinona. Meiltä kyllä löytyy myös kaksosten vauva-ajalta iso pullollinen lääkärin määräämää levolacia, joka toimi heillä oikein hyvin, kunhan löysi sopivan annostuksen. Liiallinen määrä kun ei sekään ollut järin mukavaa... :rolleyes:


Epeti & tyidy muutaman tunnin päästä 2 viikkoa
 
Epeti Onnea prinsessasta! Tervetuloa tänne puolen.

menninkäistyttö Me saatiin esikoisen vatsavaivoihin apu vyöhyketerapiasta. Viisi käyntiä riitti ja sen jälkeen ei pikkuisen tarvinnut enää massua itkeä. Toivottavasti teillä auttaa yhtä hyvin.

Meillä on taas koko porukka räkätaudissa. Juuri kun edellinen flunssa selätettiin niin uutta pukkaa. Vauvakin rohisi lähes koko yön. Imetin istualtaan niin tämä aukaisi röörejä sen verran, että nukkui taas 1½h. Tässä välissä oli aina jompi kumpi tytöistä äitin kainaloa ja silittelyä vailla. Aamulla oli oma olo sen mukainen ettei kovin montaa tuntia ole nukuttu.

Nyt nukkumaan. Sain juuri vauvelinkin nukahtamaan. Ei edes rohise nyt..jospa tulisi parempi yö. Toivossa on hyvä elää:D.
-poni ja poju pian 2kk
 
Huomenia! Ihana aamu kun mäkin kerkeen jopa koneellekin istahtaa hetkeks ennenkuin tytsy heräilee. Pyykkihuoltokin piti tossa nopsaan hoitaa pois alta kun vielä kerkesi. Meijän neidistä on tullut semmonen sylivauva, että muualla ei huvittaisi yhtään olla.

Meilläkin mennyt nyt enempi huuteluks nuo illlat.Rintaraivareita saadaan aina vaan enemmän. Eilen oli tosin aika väsynytkin kun ei neljän jälkeen kunnon unia ottanut. Joskus kuuden maissa nukahti syliin, mutta kun pois laski, niin herättiin lähes heti, Kaheksalta sain nukkumaan, mutta 35 minuuttia nukuttiin ja sitten se kunnon show alkoikin! Mikään ei ollut hyvin. Tissiteltiin siinä sitten enempi ja vähempi yhteentoista asti. Yhdeltätoista ajattelin, että nyt en ole enää huvituttina ja pistin omaan sänkyyn nukkumaan ja laitoin oikean huvitutin suuhun. Nukahteli, mutta aina kun tutti putos, niin kitinä alkoi. Varttia vaille kakstoista sitten nukuttiin jo kunnolla ja sitten kyllä nukkuikin puoli viiteen.

Yöt nyt jotenkin on menneet vielä nukkuessa, mutta muunlaista rytmiähän meillä ei vielä ole. Päivät menee jokainen niin erilailla. Heti jos ajatteleekin, että nythän on kaks päivää mennyt samantyylisesti, niin seuraava on taas aivan erilainen, Sitä rytmiä odotellessa. Helpottaisi tosi paljon arkea noiden muksujen kanssa. Mutta eiköhän se jossain vaiheessa. Epeti täällä siis kateellisena luettiin teidän rytmistä ;)! Ihanan nopeesti muotoutunut teillä rytmiä!

Neuvolassa kävimme eilen 1kk tarkastuksessa.

Paino 4922g (4160g ja kotiutumispaino 3770g)
Pituus 56cm (53cm)
Pää 37,7cm (35)

Ihan mukavastihan tuo siis oli painoa ja pituutta saanut :). Ainut, mikä jäi tuosta käynnistä hieman huolettamaan, oli sydämestä kuuluva sivuääni. Laitetaan nyt lähete lastenpolille ultrattavaksi. Lääkäri kyl meinas, että voi olla jo siinä vaiheessa hävinnytkin. Ja ei kuulemma olis terveen näköinen vauva jos olisi jotain vakavampaa poikkeamaa sydämessä. Mutta itsekin ajattelin, että hyvä tutkia kuitenkin, niin ei jää sitten myöhemmin häiritsemään.

Nyt vielä jos sais tätä pommin jäljiltä olevaa huushollia vähän kuntoonkin!

primrose ja neiti 4 ja puoli viikkoa :)
 
Nyt ehkä joutais kirjoittelemaan paremmin ku eilen illalla. Tyttö mussuttaa tuttia suussa enempi vähempi tyytyväisenä. Kaikki on hyvin niin kauan kuin tutti pysyy suussa ja äiti pitää välillä käsistä kiinni.

Näköjään ei oo ihan tavatonta saada vauvakuumetta, vaikka nykyinenkin on vielä näin pieni. Mut pitää pitää pää kylmänä. Yhden lapsen kanssa varmaan saan vielä opiskelut suoritettua loppuun, mutta kahden (tai jopa kolmen kun kaksosia kuitenki suvussa) lapsen kanssa löisin varmaan hanskat tiskiin ja päättäisin vain alkaa kotiäidiksi. Joka tottapuhuen on kyllä unelma-ammattini tällä hetkellä :LOL: Se vain saattaapi olla, että tulevaisuudessa ois tarvetta jollekin rahakkaammalle ammatille.

Lennilokinpoika, mun nicki on muuten Shuri eikä suhuri ;) Vaikka toi jälkimmäinen ois kyllä ehottomasti hauskempi!

Nipistys taisi kysellä ruokavaliosta. Itse olen kyllä syönyt ihan mitä huvittaa, kunhan huomioin omat allergiani. Jatkossa kyllä suuret määrät suklaata joutuu pannaan :'( Kolmena päivänä olen sitä enempi syönyt, ja vastaavasti kolmesti on seuraava yö valvottu vatsavaivoja :( No, loppujen lopuksi suklaan syönnin rajoittaminen on aika pieni uhraus lapsensa edestä :)

Shuri ja Päivänsäde 1,5 kk
 
Viime yönä herättiin tunnin välein syömään ja syöttöjen välillä poika nukkui ihan pieniä pätkiä, mutta suurimmaksi osaksi ähisi vatsanväänteidensä kanssa. Sama syömistahti jatkunut nyt aamulla. Ilmeisesti tiheän imun kausi, joita kuulemma on pullovauvoillakin. Syöttöjen välillä poika on lähes koko ajan tutti suussa ja oikein raivostuu jos se tipahtaa suusta. Varmaan osaksi tuosta tiheästä syömistahdistakin johtuvat nuo masuvaivat nyt. Vaikka meillä on käytössä nuo Aventin koliikkipullot ja röyhtäytän pojan joka syötön jälkeen, niin silti ilmaa pääsee vatsaan. Pitää nyt vaan lohduttautua sillä, että kaikki on ohimenevää ja pienellä vauvalla on jos jonkinmoisia vaiheita eikä voi tietää, mitä seuraava yö tai päivä tuo tullessaan.

mt & Aaron 22 päivää
 
Ja täytyy kyllä vielä tulla sanomaan, että tää vertaistuki mitä täällä on saanut raskausaikana ja nyt vauva-aikana on ihan korvaamatonta. Sitä kun välillä öisin yksin valvoo itkuisen vauvan kanssa ja itsekin väsyksissä vollottaa ja on aivan varma, että voimat loppuu just nyt, niin kyllä se vaan helpottaa kun tänne tulee juttuja lukemaan ja tajuaa, että hei, mä en tosiaan ole ainut joka valvoo ja jolla on pinna välillä vähän kireällä. Ja mulla on sentäs vaan tää yksi vauva, teillä toisilla on vauvan lisäksi vielä muitakin pieniä lapsia.

Kamalasti tsemppiä ja :hug: kaikille.

mt & Aaron 22 päivää
 
Jospa ehtis pitkästä aikaa kirjoitellakin pikaisesti jotain, lukemassa käyn joka päivä :)

Ensinnäkin paljon voimia ja halauksia menninkäistytölle, toivottavasti pojan masuvaivat alkaa pian helpottaa ja saisit sinäkin paremmin nukuttua ja kerättyä voimia, että voisi paremmin nauttia vauva-ajasta :hug: Mitä korviketta annat vauvalle, onko sitä vaihdettu? Pyydä ihmeessä apua ja neuvoa neuvolasta ja/tai lääkäriltä, tärkeintä varmaan olis selvittää mistä Aaronin masuvaivat johtuu. Jaksamista sinne! :hug: Tämä pikkuvauva-aika on kuitenkin niin lyhyt, kyllä se pian alkaa varmasti helpottaa.

Pikaista paranemista kaikille sairastelijoille (ainakin Poni, Tiinuliini)!

Miialle onnittelut pojan nimestä, tosi kaunis nimi!

Meidänkin poika on aikamoinen sylikissa, ei kyllä juuri viihdy yksinään sitterissä eikä lattialla, syli on ainoa mikä kelpaa. Kokeilin tosiaan kantoliinaa mut se osoittautui aika hankalaksi, en osaa niitä sidontoja ja oli tosi epävarma olo kokoajan, että vauva tippuu. BabyBjörn rintareppu on nyt testauksessa, vaikuttaa ainakin paljon paremmalta, muttei poika siinäkään viihdy kovin pitkiä aikoja. Vaatii lienee totuttelua :popcorn:

Olen kyllä tositosi pettynyt noihin Gefilus+D-tippoihin - pakkauksessa lukee että siinä on n. 30 päiväannosta, ja meillä se pullo loppui kahdessa viikossa! Ja aloitettiin vieläpä asteittain, ensin parina päivänä 1 tippa, sit 2 tippaa jne... Eli nyt menee kyllä D-vitamiinit vaihtoon, en rupee maksamaan 40€ kuukaudessa tuosta lystistä. Varmaankin sit kokeillaan neuvolan terkkarin antamaa Devitolia, ja jos se ei sovi niin sit Jekovitia tai D-Tippoja. Disneyn D-tipoista oon kans kuullu pelkkää hyvää. Rela-tippojakin meillä on jääkaapissa, niitä taidan antaa sit vaan tarvittaessa. Nyt on onneksi vältytty suuremmilta masuvaivoilta, yhtenä iltana poika kyllä itki lohduttomasti kun ei saanut pieraistua ilmoja suolesta pihalle. Meinasi päästä itku itseltäkin kun en oikein osannut toista auttaa, vaikka kokeiltiin jokaista asentoa ja nostelin pojan jalkoja masun päälle jne... Mutta sitten kun sai kunnolla pieraistua niin johan oli taas tyytyväinen poika. :)

Meillä on nyt muutamana yönä nukuttu jopa 5 tuntia putkeen, tuntuu kyllä ihan ihmeelliselle, ja väkisinkin heräilen automaattisesti n. 3 tunnin välein tsekkaamaan että onko vauvalla kaikki hyvin, eikö sillä tosiaankaan ole vielä nälkä... :D No, viime yönä nukuin kyllä itsekin aika sikeästi sen ekan viiden tunnin pätkän. Vähän vaan katkoo yörauhaa kun tarvii vaihtaa vaippaa, nyt parina yönä on nimittäin vaippa falskannu ja poika on ollu lähes kainaloon asti märkä (normaalisti en vaihda yöllä, paitsi jos on tehnyt kakat). Tarvii varmaan vaihtaa isompaan vaippakokoon, nyt käytössä Libero/Pampers/Huggies koko 2, eli kolmosta sitten seuraavaksi ostoslistalla. Ja syystäkin, poitsu painaa varmaan jo 5,5kg :whistle: Tuli vaan ostettua useampi paketti noita Pamperseja kun oli tarjouksessa, mut taitaa nyt jäädä yks paketti käyttämättä.

Rytmi on vielä ihan hakusessa meillä, paitsi nyt öisin, unille käydään siinä 22-01 välillä ja tosiaan yhdellä tai kahdella syötöllä on selvitty. Mut sit päivisin vaihtelee ihan laidasta laitaan, joskus vauva saattaa olla pirteä kuin peipponen lähes koko päivän, jaksaa valvoa ja seurustella jopa 8 tuntia (parit 10-15 min unet välissä). Ja toisinaan sit nukkuu lähes koko päivän. Meillä vauva nukkuu pinnasängyssä, perhepetiin en uskaltaisi ottaa kun heräilen nytkin välillä ihan paniikissa keskellä yötä että missä vauva, missä vauva, ja hapuilen ympärilleni... Aluksi pinnasängyssä oli äitiyspakkauksen laatikko jossa poju nukkui, mut otettiin se viime viikolla pois, ja hyvin on uni maittanut "isossakin" sängyssä. ;)

Onkos muilla syysvauvoilla jo kovasti hormoninäppyjä? Meidän pojalle niitä alkoi ilmestyä viime viikolla oikein kunnolla, posket, leuka, ohimot, kaula, niska ja korvanlehdetkin on ihan näppyjen peitossa. Päänahka, otsa ja silmäluomet on oikeastaan ainoat paikat missä niitä ei ole. On sitten ristiäisissä oikein pitsanaama :LOL: mutta väliäkös tuolla, kunhan näpyt eivät vauvaa häiritse niin aivan sama, kyllä se iho siitä paranee ajan kanssa.


Ruokavalio
on mullakin suunnilleen sama kuin ennen, omenoita ja kaalia en oo vaan nyt syöny yhtään kun huomasin että ne tekee pojalle ilmavaivoja. Suklaata ja salmiakkia olen myös syönyt, no problem.

Nyt kiirellä tekemään vähän kotihommia kun poika nukahti, sitten päästäänkin ulkoilemaan.

Endotar & pikku-ukkeli 5½ vko

MUOKS: Piti vielä tulla lisäämään, että meidänkin poitsu vihdoin hymyilee! :heart: Kyllä siinä väsymys ja kiukku unohtuu, kun toinen väläyttää äitille sellaisen hymyn että ihan sydän meinaa sulaa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti päivittelen meidän tilannetta, jos olis apua muillekin!

Eli itkeskelin maanantain neuvolassa, että on tämäkin, kun poika on alkanut raivota tisseillä ja hylkii niitä, aloittaa imemisen mutta ei sitten suostu imemään kauaa, kun känisee ja aloittaa itkemisen. Paino oli pojalla noussut tosi hienosti, joten neuvolantäti epäili vatsavaivaa ja sehän oli kuin lamppu ois pään päällä syttynyt. No niinpä! Sehän oli jo monta päivää osoittanut vatsavaivojen oireita mutta mä työnsin aina tissiä tai korviketta suuhun, kun luulin, että sillä on nälkä. Ja toinen ihan ähkyssä, ei ihmekään, että itketti.

Se maanantai meni sitten itkiessä, poika huusi kuin hyeena. Varasin heti tiistaina ajan vyöhyketerapeutille, koska ajattelin, etten jää katselemaan toisen tuskia, jos siihen jotain apua ois tuosta. Mulle painotti sekä neuvolasta että terapeutti itse, että kannattaa ottaa yhteys ennemmin kuin myöhemmin. Vielä ei tuloksia tiedetä, perjantaina mennään uudestaan mutta terapeutin jutut oli tosi järkeviä ja haluan uskoa, että tuo auttaa. Ja jos ei auta ni kokeillaan jotain muuta sitten.

Nyt oon yrittänyt pidentää syöttävälejä, on vaan tosi vaikea tietää, koska poika itkee mahaa ja koska nälkää enkä haluais pahentaa tilannetta syöttämällä liikaa.

mut nyt hän heräs!

Sannimarja ja poika 13 vrk
 
Moikka taas!

Epeti, mulla on tuon imetyksen suhteen asiat menneet vähän samalla tavalla kun sulla. Meillä siis nuo kaksi aikaisempaa lasta ovat myös pullolapsia. Esikoinen ei käytännössä ole saanut äidinmaitoa tippaakaan ja kakkonenkin tosi vähän. Nytkin olin varma ettei multa tule maitoa, eikä sitä varmaan sairaalassa yhtään tullutkaan. Päätin kuitenkin kotona etten anna lisämaitoa, koska vauva vaikutti tyytyväiseltä, vaikken minäkään saanut pumpulla juuri mitään pumpattua. Neuvolaan menin jännittyneenä ja olin varma että vauvan paino on laskenut. Tuloksena oli kuitenkin se että vauva oli jo viikon iässä saavuttanut syntymäpainonsa ja 200 grammaa päälle! :LOL: Maitoa siis tulee riittävästi, vaikka pumpulla en sitä saa tulemaan. Tosin mulla on vaan tuo ainun käsikäyttöinen pumppu, mikä on ihan paska. Pitäis vissiin hankkia se aventin pumppu, jos sillä sais maidon herumaan paremmin.

Ruokavaliosta joku kyseli. Mä en ole ainakaan vielä mitenkään muuttanut ruokavalioita, mutta kahvia pitää kyllä vähentää, jos näyttää että vauvalle alkaa tulemaan masuvaivoja. Olen aikamoinen kahvikissa, ja saatan juoda päivän aikana 5-6 kuppia kahvia. :D

Meilläkin alkaa pikkuhiljaa rytmi muodostua, vaikka suurimman osan päivästä vauva nukkuukin. Vauva heräilee aamulla noin 11 aikaan ja on hetken aikaa hereillä, sitten nukkuu 3-4 tuntia ja taas tissitellään ja nukutaan. Illalla vauva on pitemmän pätkän hereillä ja tankkaa yötä varten. Noin 23 aikaan vauva nukahtaa yöunille ja heräilee 04 aikaan syömään ja nukkuu aamukasiin asti, syö ja taas nukahtaa nukkuen tuonne 11 asti. Meillä yöt menee siis pääsääntöisesti yhdellä syötöllä, mutta välillä tuntuu että vauva syö yöllä tunninkin putkeen. :O Oon ajatellut että vois pikkuhiljaa alkaa nukuttaa vauvaa ulkona, kun tuo rytmi alkjaa muodostua ja tietää suurinpiirtein kauanko vauva milloinkin nukkuu. Meillä on kaikki lapset nukkuneet päivisin kahdet päikkärit ulkona ja nukkuneet noin 2-4 tuntia kerrallaan. Toivottavasti tämäkin vauva on yhtä hyvä nukkuja jatkossakin. :D

Ootteko muuten saaneet jo laskun synnytyksestä? Mulle tuli tänään ja pisti kyllä kiukuks kun siinä oli veloitus myös siltä päivältä, tai oikeastaan yöltä kun mentiin sairaalaan. Me siis kirjauduttiin sairaalaan sisälle noin klo 23.50, ja tosiaan siltäkin päivältä oli laskutettu 32,50 € vaikka oltiin vain 10 minuuttia sen vuorokauden puolella sairaalassa. :kieh: Toisaalta pakkohan niiden on johonkin se raja vetää, mutta jos itse olisin silloin tajunnut tuon niin olisin ollut vaikka jalat ristissä sen 10 minuuttia ja odotellut että vuorokausi vaihtuu. Ihan periaatteesta. :LOL:

Paljon tsemppiä ja jaksamista teille joita vauvat valvottaa. :(

marza ja onni, 2 vkoa :heart:
 
Pikainen päivitys meidän tilanteesta: neiti pääsi tänään lopullisesti kotiin :heart: Toissapäivänä oli päivän kotilomalla ja nyt siis ei tarvitse enää viedä takaisin! Munasarjakystaa seuraillaan ultrilla, mutta todennäköisesti se ei vaadi mitään toimenpiteitä. Vielä ennen kotiutumista otettiin pissanäyte, josta katotaan, onko pissassa punasoluja, koska vaipoissa on silloin tällöin ollut verta. Jos vuoto tulee emättimestä=pissassa ei ole punasoluja, se on ihan ok, varsinkin, kun hänellä on se kysta. Jos pissassa on punasoluja, en tiedä mitä se voi tarkoittaa ja minkälaisia jatkotoimenpiteitä se aiheuttaa, mutta se selviää, kunhan sairaalasta tulee testin tulos.

Nyt nautin hetken hiljaisuudesta, kun molemmat muksut nukkuu ja yritän päästä teidän keskusteluihin kiinni sitten jossain vaiheessa!

-dask ja Lotta 10pv
 
Vielä tuli mieleen: onko kukaan teistä alkanut äidinmaidonluovuttajaksi? Mä lupasin alkaa, kun ainakin vielä maitoa tulee yli omien tarpeiden, ja sairaalassa kuulema on suuri pula äidinmaidosta. Vähänhän se teettää työtä, mutta saa siitä pientä verotonta korvausta (18€/L) ja menee hyvään tarkoitukseen :) Maito haetaan kotoa, jossa pakastelen ylimääräiset maidot ja soitan sairaalaan, kun maitoa on jonkun verran valmiina. Eli ite ei tarvitse kuljetella maitoja sairaalaan.
 
:wave:

Vyöhyketerapiasta muutama kysymys olisi teille jotka ootte siellä vauvaa käyttäneet. Minkä hintaista tuo on ja pitääkö olla jotenkin erikoistunut vauvojen terapiaan vai voinko vaan soittaa ensimmäiselle joka tuolta tulee vastaan?
Meilläkin nimittäin jonkin verran tuota masuvaivaa on, pierut ei meinaa tulla ulos, vaikka tyttönen kyllä röyhtäisee hyvin.

Äidinmaidonluovutus kiinnostaisi miuta, mutta täällä tuo pitää itse kuskata sairaalaan niin on täältä syrjäkyliltä sen verran hankalaa että on joka kerta jäänyt. :( Maitoa olisi kyllä kun meidän neiti pärjäisi yhdelläkin tissillä. :D

Lasku on tullut täälläkin synnytyksestä. Itse kärvistelin kotona varmuuden vuoksi yli tuon puolenyön juuri tuon takia ettei tarvi siitä yhdestä päivästä sitten maksaa. :)

Ruokavaliota oon muuttanut sillain että kahvin olen jättäny pois kokonaan, aamulla ja päivällä juon kupin teetä tilalla. En syö ruisleipää enkä tulisia ruokia. Lisäksi oon popsinut tuota magnesiumia tupla-annokset. En tiiä onko noilla mitään merkitystä, tosin kahvista ainakin aikaisemmin on lapsukaiset saaneet vatsakipuja ja kun näillä kaikilla niitä on ollut enemmän tai vähemmän niin varmuuden vuoksi en sitä juo.

Hormoninäppyjä on täälläkin, vähenemään päin ovat jo kuitenkin.

Lara kyseli miten päästä eroon rintakumista. Poni antoikin jo hyvän vinkin. Itse olen tuon lisäksi huomannut hyväksi sen että kun imetyksen aloittaa ennen kun vauva on liian pirteä, niin nappaa nännistä kiinni kyllä. Yöllä kanssa olen imettänyt ilman kumia, silloinkin tuntuu onnistuvan hyvin. :)

Te joilla on kantoliina, ja tuntuu hankalalta nuo sidonnat niin kannattaa kokeilla vaan opetella yksi sidonta ensin. Tuo kietaisux2 on tosi näppärä ja helppo oppia. :)
http://www.kantoliinakanava.fi sivuilta löytyy lista tukihenkilöistä jotka mielellään tulevat neuvomaan liinan käytössä.
Trikoisella liinalla ei niin haittaa vaikka ei täydellinen olisikaan kun joustaa ja antaa periksi, niin vauvan on silti mukava siellä olla. Nuo rintareput kun ei ole kovin hyviä lapsen selälle. Ennemmin kannattaa hankkia kantoreppu ja heittää niillä Baby Björneillä vesilintua. ;)

Meille iski sitten nuha kaikkiin tyttöihin. On ollut vähän haastavaa tuo imetys, mutta keittosuolalla ja Nenä-Friidalla ollaan pärjätty hyvin. Nukkuminen on tosin hankalaa Nupulla kun nukkuu mieluusti mahallaa ja silloin menee heti nenä tukkoon. Nyt onkin sitten nukkunut päikkäreitä ja olla möllötellyt koko päivän kantoliinassa, auttaa tuohon tukkoisuuteen.
Toivottavasti vaan ei mitään ihmeempää tautia tästä saa aikaiseksi.

Mites muuten muut meinaatte noita rokotuksia ottaa? Itse vähän tuota rotavirusrokotusta vierastan, muut kyllä on tarkoitus ottaa. Ihan sen takia että ei tartteis yhtään enempää vatsanväänteitä tälle pikkuiselle tulla, varsinkin kun nyt ollaan jo parempaan suuntaan menossa. Lisäksi miehellä on vasta-aine puutos veressä niin epäilyttää kun on kuitenkin elävä rokote jota voi sitten olla ulosteessa.

AngelEyes ja Nuppu 4 vko 3 pvä

Lisäys vielä että meillä hymyiltiin ensimmäistä kertaa sunnuntaina. :heart: Oli kyllä suloista. Lisäksi Nuppu on alkanut juttelemaan kun on hereillä.
 
Viimeksi muokattu:
Nasunaskali Kiitos tsemppauksesta :)
Kyllä tää tästä alkaa jo pikkuhiljaa vähän helpottaan.. Särkylääkkeitään ei tarvi enää niin paljon..
Kauan sulla kesti jälkivuoto? Vai onko loppunu jo?
Koko ajan sitä kuulostelee kaikkia vaivoja et onko ne normaaleja.... :ashamed:

Jälkivuoto Onko teillä tullu jälkivuodon mukana vähän niinku roskia??? Mulla tulee ja terveydenhoitaja sano, että ne on istukan palasia . Mutta en tiiä... onkohan se normaalia.. luulis että ne ois leikkauksessa saanu koko istukan pois, vaikka se oliki repaleinen???

Paino Torstaina lähtöpaino oli sairaalassa 3800 ja tiistaina th:n kotikäynnillä painoa pojalla oli jo 4200.. Että taitaa rintamaito riittää, vaikka viimesenä yönä sairaalassa yks hoitaja oli sitä mieltä, että " tämä poika tarvitsee ehdottomasti 30 ml lisämaitoa joka syönnin jälkeen" :confused:
Omat raskauskilot on jo lähteny ja vähän ylimäärästäki..

Mies on pitkiä päiviä töissä.. Apua mulla kyllä on.. mutta se ei oo sama ku että mies ois kotona :|
Mutta jospa se kerkeäis isyysloman pitää kiireajan jälkeen.. Onkohan siinä joku rajotus mihin mennessä se täytyy pitää...

Ilmavaivoja meillä ei vielä pahemmin ole.. Joskus saa ns. rintaraivareita, mutta sillon on mun mielestä enemmänki väsyny ku ilmavaivanen...

Hyväsetti ja poitsu 11 pvä
 
Moikka!

Jospa muutaman sanan rustailis.....
Voimia kovasti sairastelijoille :hug: ja samoin masuvaivaisille :hug: Täälläkin jonkin verran masuvaivaa, muttei kamalasti. Mutta yöt on nykyään aika rikkinäisiä ja päivisin viihtyy vain sylissä. Onneksi muuallakin kuin mun sylissä....

Tukiverkkoa meillä ei oo......ei oo lastenhoitapua tms. Eli ei juuri koskaan kahdenkeskistä aikaa esim. miehen kans. Tai että pääsisin joskus päiväsaikaan hammaslääkäriin tai kampaajalle tai jotain.....

Mä olen ollut äidinmaidonluovuttaja jo kuusi kertaa, mutta nyt en siihen rupea kun täältä landelta sen saaminen tays:aan on niin hankalaa ja kun se ei saa olla pakastettua maitoa, vaan joka toine päivä pitää toimittaa kahden päivän maidot.

Dask, ihanaa, että saitte vauvan kotiin!!

Ruokavaliota en ole muuttanut mihinkään. Hormoninäppyjä on ollut jo jonkin aikaa, taitgavat olla jo pois menossa.
Kantoliinassa meidän vauveli viihtyy hyvin.

Rokotukset otetaan kaikki, myös tuo rota ja pneumokokki. Saas kattoo auttaako toi pneumokokkirokotus meillä korvatulehduksiin, kun meillä on viisi korvakierrelasta, ja korvatulehdukset ovat alkaneet toisilla jo muutaman viikon iässä, toisilla parin kuukauden iässä. Kaikki on putkitettuja.

Meillä oli viime viikolla 6 viikona neuvola ja painoa oli 4360 g ja pituutta 55 cm, kun syntymämitat oli 51 cm ja 3610g. Oli siis lääkärineuvola. Kaikki oli muuten ihan ok.

Laskun sain jo synntyksestä ja maksoinkin eilen, 90 euron huvilla selvisin.

Luukas nukkuu tosi hyvin ulkona, joka päivä ainakin 3-4 tuntia....

Eipä meille kummempaa. Kirpakkaa syksyä kaikille.

Miia ja Luukas 6 viikkoa
 
Pikaiseen muutama kommentti..

vyöhyketerapiasta Meillä maksoi 4 vuotta sitten 5€/kerta. Viisi käyntiä ja massuvauvat oli selätetty. Tuo nainen teki hommaa ihan kotonaan sivutoimena, mutta hyvin hoiti vauvaa ja antoi aina kotiinkin ohjeita.

rokotuksista Me ei taideta rotaa ottaa, kun tässä kotona niin paljon ollaan niin en nää tarpeelliseksi. Muutoin mennään rokotusohjelman mukaan. Pneumokokki-rokote otetaan varmaan myös, kun korvatulehduksia on molemmilla lapsilla ollut. MPR-rokote otetaan jo puolivuotiaana, kun huhtikuulle suunnittelilla Egyptin matka. Mutta jos matka ei toteudu niin tuo otetaan sitten rokoteohjelman mukaan 1½ vuotiaana.

hormoninäppyjä meillä on tosi paljon ja pitkään. Tulivat lähes kaksi viikkoa sitten ja nyt ovat pois päin lähdössä.

Ostin tänään nenä friidan, kun meillä on vain se huonompi niistäjä. Jospa ensi yö olisi sen avulla parempi.
Nyt vauvalle tisua ja sitten töihin taas illaksi.
-poni ja poju pian 2kk
 
vyöhyketerapia on täällä muuramessa 25 euroa kerta, ihan on täyspäiväinen terapeutti. Neuvolasta sitä suositteli ja mä vielä puhelimessa kyselin. Luulis sanovan, jos vauvat ei oo tuttu alue. Kai tuon aika hintavaa mut olkoon, tässä en säästele.
 
Iltaa!

Hyväsetti, isyysloma pitää pitää vanhempainrahakauden aikana ja sen saa jakaa neljään osaan. Muuta ehtoa sille ei taida olla. Meillä mies piti nyt 2 viikkoa ja loput pitää sitten joulun aikaan.

Rokotukset; otetaan kaikki mitkä kuuluu rokotusohjelmaan ja lisäksi rota. On annettu muillekin lapsille, joten annetaan tällekin. Tosin kakkoselle ei tarvinnut rotaa itse ostaa, kun oltiin mukana rokotetutkimuksessa. Aika kallishan se on (n.150€) mutta eiköhän se ole hintansa arvoinen.

miiak, mä juuri luin laitoksella että tays:istakin hakevat äidinmaidon kotoa jos luovuttajaksi ryhtyy. :confused: Vai onko siihen joku kilometriraja...

Nyt suihkuun.

marza ja onni, 2 vkoa
 
Rokotukset; otetaan kaikki mitkä kuuluu rokotusohjelmaan ja lisäksi rota. On annettu muillekin lapsille, joten annetaan tällekin. Tosin kakkoselle ei tarvinnut rotaa itse ostaa, kun oltiin mukana rokotetutkimuksessa. Aika kallishan se on (n.150€) mutta eiköhän se ole hintansa arvoinen.
Tuo rotavirusrokote kuuluu nykyisin yleiseen rokotusohjelmaan, joten ei maksa mitään :)
Rokotusohjelma
 
Hyväsetti, onkohan ne sun roskat niinku hyytymiä..? Mulle sanottiin, että pienet hyytymät on ok. Kysyin sitten, että onko sellaiset pikkusormen pään kokoiset ok (mulla tuli pari viikkoa sellaisia ja sitä pienempiä) ja oli kuulemma. Vähän alkoi nyt taas mietityttää, kun ei tää vuoto meinannut loppua ollenkaan. Mut maanantaina ei vuotanut ja tänäänkään ei oo vuotanut, joten ehkä se nyt ois lopuillaan.

Hormoninäppyjä on täälläkin. Oiskohan viikon verran ollut. Saa nähdä, milloin lähteevät. Eipä nuo tunnu lasta haittaavan, eikä niihin itsekään paljoa huomiota kiinnitä. Kasvoissa, rinnassa ja kaulan sivuilla niitä on.

Dask, hyvä juttu, että saitte vauvan kotiin! Nyt sitten vain nauttimaan kaikista tuhinoista :D Ja äidinmaidonluovuttajaksi ryhtymistä harkitsin, mutta ei multa loppujen lopuksi taida riittää maitoa. En oo kyllä kunnolla oikein yrittänytkään lypsää kuin kerran. Tällöin en saanut pumpulla niin hyvin herumaan kuin käsin lypsämällä. Aika hidasta oli puuha, ja puolessa tunnissa tuli jotain 20ml. Vauvalle kuitenkin maito riittää hyvin. Mun rinnat aina vastaa vauvan itkuun, eli aina nälkäparun alkaessa alkaa rintoja pakottaa kun maitoa nousee ja yleensä myös alkaa vuotamaan tällöin. Loppuu sitten se vapaan tissin vuotaminen aika pian kun vauva alkaa imeä.

Rokotukset me on päätetty ottaa aivan suositusten mukaan.

Rytmiä ei täällä oikeastaan ole. Yöksi kyllä nukahtaa 20-23 ja herää ekan kerran 02-05. Sen jälkeen syö tunnin välein tai nukahtaa vaikka vielä neljäksi tunniksi tai mitä tahansa tuosta välistä. Ja päivisin nukkuu ja syö myös aika vaihtelevasti, mutta päivän toiset unet on yleensä ne päivän pitkät päikkärit. Jos vauva vaikuttaa iltapäivällä kätisevän väsymystään, mutta ei osaa alkaa nukkumaan, niin yleensä nukutan hänet "väkisin". Eli mennään makkariin pötköttelemään, laitan verhot kiinni, tutin suuhun, pidän käsistä kiinni ja ehkä hyräilen vähän pientä tytön tylleröistä :heart:

Meilläkin muuten vauva nukkuu pinnasängyssä, ja vieläpä omassa huoneessaan. Tämä johtuu ihan puhtaasti siitä, että siten minä ja mieskin saadaan vähän nukkua. Tyttö on kovin puhelias unissaan, ja jos hän nukkuisin viekussa (niinkuin kaksi ensimmäistä viikkoa), niin me heräilisimme koko ajan ihan turhaan. Alussa tuli tosiaan otettua vauva rinnalle vähän liiankin herkästi. Sitten pieni nukahti, ennen kuin ehti syödä itsensä täyteen, ja heräsi pian taas uudestaan. Yöt tuntuivat tasapainottuvan ja koko perhe nukkuvan paremmin, kun vauva siirrettiin omaan huoneeseen.

Shuri ja Päivänsäde 1,5 kk
 
Nyt vihdoin pääsen vähän kirjoittamaan kun tytär näyttäis nukahtaneen. :) Olen käynyt lukemassa juttujanne mutta aina tulee keskeytys eikä ehdi oikein kommentoida ajatuksella.

lätäköllä kuulostais olleen aika samanlaista mitä meillä nyt ollut viimepäivät.
On meinaan neiti ollut aika virkeänä eikä ole juuri nukkunut muuta kun yöllä.
Eilenkin oli hereillä aamupäivä klo 11 aamu kahteen niin että otti yhdet puolentunnin torkut päivällä ja muuten ihan parin minsan torkkuja pitkin päivää. Olin aika loppu, varsinkin kun olin melkein koko illan vielä yksin kun mies tuli myöhään töistä. Yleensäkin nyt päivisin hän ottaa vaan pikkutorkkuja, 5-15 min. ja sitten on levoton loppupäivän ja illan ja viihtyy useammin tissillä, välillä tunnin välein ja välillä jopa pari tuntia voi mennä mutta ei enää olla pystytty kolmen tunnin väleihin mitä alussa oli. Varmaan joku tiheän imun ja levottomuuden kausi menossa : /
Kaasua on reippaasti masussa kun paukuttelee paljon, osaksi varmaan kovaa vatsaa itkeskellyt. Aloitin nyt Disflatylin antamisen, jospa vähän masua helpottaisi.

Endotar hyvä tietää noista Gefilus -tipoista, ollaan niitä kanssa annettu noin viikon, taitaa mennä meilläkin vaihtoon jos toi riittävyys on noin huono. On aika tyyris kuitenkin pitkässä käytössä.
Oma ruokavalio olen alkanut miettiä sitä enempi nyt kun huomasin nää kirjoitukset täällä ja tytön piereskelyt, täytyy katella vähän ja vältellä noita pahimpia aiheuttajia itsekin.
Hormoninäppyjä jonkinlaisia on vähän tullut täälläkin, kai ne siitä pikkuhiljaa menee pois.

Nukkuminen tyttö nukkuu meilläkin omassa pinnasängyssään, aamuisin jätän joskus viereen aamun tunneiksi jos on imetyksen jälkeen sen oloinen ettei nukahda omaan sänkyyn, tiedän että varmasti nukahtaa mun viereen ja saa sitten itsekin nukuttua vielä muutaman tunnin rauhassa.
En uskalla nukuttaa vieressä koko yötä, pelkään että vierähdämme päälle. Kerran jo meinasin työntyä päälle kun olinkin nukahtanut kunnolla vaikka piti vaan torkkua, mutta onneksi havahduin ajoissa. Mulla on sellaiset unenlahjat että kerran kun nukahtaa ei ihan pienestä herää, joten parempi kaikkien kannalta että omissa sängyissä opitaan nukkumaan.

Nyt täytyy varmaan pikkuhiljaa mennä unten maille itsekin taas, hyvät voinnit kaikille :wave:

Mirot ja tytsy 4 viikkoa
 
Yvi
Tulin kirjottelemaan kun en jostakin syystä saa unta, vaikka tässä on menty tosi vähillä unilla jo jonkin aikaa. Synnytyksen jälkeinen vireystila tuntuu vaan jatkuvan ja jatkuvan, tää on ihan tosi outoa. Raskausaikana tarvitsin 12 tunnin yöunet putkeen ja nyt selviää noilla epäsäännöllisillä tunnin-parin pätkillä..! Kai se sitten tosiaankin on niin, että nuorena jaksaa. Mulla kun on ikää vasta 22v.

Hymyilystä Sain nähdä tytöltä jonkinasteisen hymynpoikasen jo vajaan viikon ikäisenä, ja vieläpä tallennettua sen kameralle. :D



Nukkumisesta Yöt menee kaikista helpoiten niin, että vauva nukkuu minun ja seinän välissä parisängyssämme. Välillä havahtuu turhaan niihin unisiin ähinöihin ja tuhinoihin, jotka ovat välillä yllättävän kovaäänisiä, mutta on niin ihanaa nukkua vieretysten eikä tarvitse yöllä nousta syöttämään vaan sen kun pistää tissin suuhun ja se on siinä. Mulla toimii tosin hyvin se vaisto, etten vahingossakaan kierähdä vauvan päälle.

D-vitamiinista Voi harmi, jos nuo Gefilus D-tipat tosiaan kuluvat noin nopeasti.. Kävin juuri tänään niitä apteekista hakemassa. Miten annatte nuo? Lusikalla vai nesteen joukkoon sekoitettuna? Mietin että miten imeytyy parhaiten. Täällä pulautellaan ihan tosi paljon ja pelkään että kalliit tipat menee harakoille...

Vaipoista Nyt alkaa loppua lahjoituksina saadut kertisvaipat ja ollaan siirrytty yhä enemmissä määrin kestovaippoihin. Imse Vimsejen käyttö on alkanut sujua, hyvä koska meillä niitä flanelletteja on iso kasa (sai niin halvalla). Kun rahatilanne paranee, pitää hankkia lisää Disanan sisävaippoja. Meillä on yksi sellainen käytetty ja on kyllä tosi huippu. Hieman huopuneiden villahousujen kanssa tulee todella nätti ja mukava paketti joka ei vuoda. Kokeilin tänään laittaa tuolle sitä äitiyspakkauksen Kushies-AIO-vaippaa, kun kokomerkintä on neljästä kilosta eteenpäin, mutta oli kyllä aivan liian iso ja tönkkö. Ehkä se sopii sitten myöhemmin.

Omasta toipumisesta Repeämähaava on umpeutunut hyvin, mutta siinä haavan toisella puolella tuntuu ihon alla semmoinen kova aristava kohta.. Onkohan kenelläkään muulla samanlaista? Mahtaakohan olla normaalia? Välillä vähän pelottaa, jos tuo ei nyt paranekaan aivan entiselleen. Kipuilee vieläkin liikkuessa tietyissä asennoissa. Tosin pelot taitavat olla turhia kun tuo repeämäkin on verrattain pieni ja siihen tuli vain kolme tikkiä.

Nyt alkaa vähän väsyttää.. Vielä yksi kuva... :heart:



yvi ja Aino 3 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä