Syyskuun tulokkaat 2010 **** Lokakuussa **** (Päivityspyynnöt YV:llä, kiitos!)

Nopeasti tuun ilmoittautumaan tähän ketjuun. Tuolta etusivulta puuttuukin meijän tiedot, eli tässä ne:

29.9. Jonspe -- toinen -- EKKS -- rv 42+1 -- 3550g ja 51cm

Täällä on vauva-arki taas imaissut mukaansa, mutta seurailen taustalta teidän jutustelua ja kommentoin, kun kerkeän :D

Neitinkäinen kasvaa hienosti, eilen oltiin ekalla lastenneuvolakäynnillä ja pituutta oli jo 53.6cm, painoa 3895g. Tissillä tuo neiti tuntuu roikkuvan koko päivän, mutta niin se oli esikoisen kanssakin ekat viikot. Yöt ovat menneet nyt reilun viikon jo suht saman rytmin kanssa, eli nukkumaan klo 20-21, eka unipätkä 4-5h, syötöt klo 01-02, 03-04 ja 06-07. Eli suht samoihin aikoihin nuo ruokailut osuu öisin. Tissillä neiti on n. 10-15min kerrallaan. Tosin iltaisin on kunnon tissittelymaratonit, kun haetaan unta. Ja kakkaa tulee todella paljon.. Joka pierun mukana on kakka, joten vaippoja kuluu ihan kiitettävästi :O

Mukavaa vauva-arkea kaikille ja tsemppejä tissittelyiden yms. juttujen kanssa!

Jonspe ja Neitinkäinen 15vrk
 
Yvi meidänkin tytöstä tuli Aino :heart:

Rokotusohjelman mukaan täälläkin mennään. Esikoiselle otettiin rotavirusrokote omakustanteisesti. Ja kai tuo pneumakokkirokote on ihan ok kun se tuohon ohjelmaan on mukaan otettu.

Hormoninäppyjä on nenässä enään muutama. Pahimmillaaan oli koko nenänpää näppyjen peitossa.

D-vitamiinina meillä on Devitol. Aloitin vasta pari päivää sitten eli pari tippaa oon vasta antanut. Toivottavasti ei tule masuvaivoja. Nyt olen tiputtanut tipat suoraan suuhun, mutta jatkossa kun sitä annetaan se 5 tippaa niin laitan sen lusikkaan pieneen vesitilkkaan.

Cuplatonia oon antanut nyt viikon verran. Aiemmin kakka tuli kamalan rutinan ja paukkeen saatteleman. Nyt vain hajun perusteella huomaa, että kakka on vaipassa eli ilmeisesti tuo cuplaton toimii ja hajoittaa ilmakuplat kun piereskely loppui.

Laskua ei ole vielä tullut. Onneksi sairaalassa ei oltu kuin 2 vrk, joten ei tällä kertaa kovin kalliiksi tullut. Ainohan oli lastenosastolla, joten siitä tulee sitten myös lasku mutta vakuutukseen sitten se laitetaan.

Nyt pitää taas mennä :wave:

-eeva- ja aino 3vk 2vrk
 
Täytyy tulla tänne valittamaan omaa kurjaa oloani. Käväistiin äsken neuvolassa ja vauvan paino on noussut reilussa viikossa 150 grammaa eli on nyt kahden viikon iässä tasan syntymäpainossa, mikä on kuulemma liian vähän. :headwall: Eli että täysimetyksellä ei sittenkään pärjättäisi. : / Sain ensi viikolle vielä kontrolliajan ja luultavasti vielä kuukauden iässäkin otetaan mittoja. Asiasta stressaaminen ei varmaan auta maidon tuloon ainakaan yhtään, joten yritän nyt ottaa lunkisti ja valaa uskoa itseeni ja tisseihini. :D Yritän nyt vielä ainakin viikon täysimetyksellä ja katsotaan sitten, joudunko luopumaan luksus-unipätkistä (siis ensimmäinen unipätkä yöllä 6 h ja yhdet päiväunet 5 h) ja alkaa herättelemään tyidyä välillä syömään vai joudunko taas turvautumaan Nannin apuun.
 
Epetille pikaiseen kommentoin..

Meillä tyttö saavutti syntymäpainonsa vasta 3 viikon iässä, pelkällä rintamaidolla :D Tytölle oli tullut ensimmäiseen viikkoon vain vähän lisää kotiinlähtöpainoon verrattuna, joten viikon päästä käytiin painokontrollissa, jossa painoa oli tullut vain 75g 8 päivään. En ollu huolissani, eikä terveydenhoitajakaan ollut, sillä tyttö oli tyytyväinen ja tosi topakka. Seuraavassa painokontrollissa 3 viikon ikäisenä syntymäpaino saavutettiin ja painoa oli sit tullutkin 5 päivään 290g. Eli meillä lähti tuo painonnousu hitaammin liikkeelle, mutta samoin kävi kyllä meidän keskimmäiselläkin, että alkuun hitaammin nousi :) Tämä nousuvauhti vaihtelee kyllä tosi paljon eri vauvojen kesken.. Ja ihan virallinen ohjeistus tuohon painonnousuun on, että 125g/vko ja 500g/kk pitää vähintään nousta. Joten siinä mielessä teidän vauvahan on kasvanut ihan normaalisti! :D Ja jos vauva on tyytyväinen syönnin jälkeen, niin ihan varmasti maitoa tulee riittävästi. :) Eiköhän se paino ala siitä nousta omaa tahtiaan!

Nipistys ja Isla ööö jonkin verran yli kuukauden.. :D
 
Epeti Ihan hyvinhän tuo vauvan paino on noussut. :) Meillä tuolla nelosella paino nousi hitaanlaisesti, eikä ollut vielä parin viikon iässä tuossa syntymäpainossa, mutta silloin terkka sanoi että se on vaan suositus eikä sitä pidä orjallisesti seurata.
Meillä tuo johtui siitä että paino laski niin paljon sairaalassa, kun maito ei vielä ollut noussut, joten vaikka sitten tulikin ihan hyvin maitoa niin ei silti päästy tuohon syntymäpainoon.

Välillä tulee mieleen että eipä nuo terveydenhoitajat paljoa ajattele kun päästelevät noita "totuuksia" suustaan. :headwall: Jos vauva nukkuu noin pitkiä pätkiä niin kyllä ihan varmasti saa tarpeeksi ruokaa.
Luota vaan itseesi ja älä turhia stressaa. :hug:
 
No ehdinpäs tässä muutakin kirjoittaa, kun typy ryhtyikin unille :D

Menninkäistytölle piti jo aiemmin sanoa, kuinka ihana nimi pojalla on! Aaron oli mun ykkösvaihtoehto, jos meille olisikin tullut ylläripoika.

Onnea myös miiak, poika on saanut tosi suloisen nimen. :flower:

yvin Aino on kyllä tosi suloisen näköinen typy :) Ihania kuvia, kehtaisko itsekin yhden laittaa..

Laskun jo maksoin, 130 euroa humpsahti sinne. Yks mamma kertoi mulle tuosta laskutuskäytännöstä vähän ennen synnytystä, joten jos ois ollut puolenyön aikaan meno sairaalalle, olisin mahdollisuuksien mukaan odotellut vuorokauden vaihtumista :) Mutta nyt mentiin aamusella aikaseen, joten ei sitä tarvinnut miettiä..

Hormoninäppyjä oli koko naama + ylävartalo vielä viikko sitten ihan täynnä, nyt alkaa himpun helpottamaan. Sain ohjeeksi laittaa iholle 0,5%:n kortisonia, jos näyttää näpyt kutiavan.

Vauvakuume paukahti päälle aika pian synnytyksen jälkeen, mutta eiköhän pikkunelosen aika tule vasta muutaman vuoden päästä, kun pakko mun on pikkuhiljaa opiskella ja jos hieman töitäkin tekisin.. Esikko syntyi keväällä 05, joten siitä asti olen kotiäitinä ollut, ja ihanaahan tää on, voi kun vähän paremmin tienaisi tästä : /

Rokotukset otetaan kaikki, mitkä ovat ohjelmassa.

Ja täällä nukutaan perhepedissä, enkä vois muuta kuvitellakaan :) Mutta mä osaankin nukkua niin, ettei pikkutuhinat häiritse, onneksi, sillä tyttö tuhisee ja röhisee tosi paljon unissaan.. Että jos jokaiseen heräisin, niin ei silloin nukkumisesta tulis oikein mitään.. Mutta meille sopii perhepeti ja helppo sit tosiaan imettää nousematta ylös ollenkaan.

Taidan kokeilla tähän nyt pienen kuvan liittämistä.. En oo ihan neroin näissä asioissa.. :LOL:

katso liitettä 11431

Nipistys ja Isla 1kk 6pv
 
Viimeksi muokattu:
Epeti Ihan riittävähän tuo painon nousu on ollut. Kuuntele vaan vauvaasi ja luota tisuihisi:D.

Nyt meille tulee kunnon perhepeti. Käytiin ostaa 80cm leveä runkopatja meidän 160cm parisängyn viereen. Pinnasänky viedään kokonaan varastoon, kun ei vauva sielä nuku. Mun pitää vaan aina raskausaikana se pinnis saada laittaa ja petata, mutta kaikki lapset on perhepedissä nukkuneet. Nyt mahdutaan paremmin minä ja kolme lasta sekä mieskin halutessaan.

Meillä flunssa jatkuu, joten yöt sen mukaisia..onneksi ei enää tilanpuute nukkumista häiritse:D
-poni ja poju pian 2kk
 
Mä annoin meidän pinnasängyn siskolle suoraan, niille tulee vauva joulukuussa.. :D On meillä kehto makkarissa, jossa Isla voi nukkua päikkäreitä, jos ei ulos voi laittaa unille. Ihana ois tuollainen iiiso sänky, me nukutaan kolmestaan (mies, vauva ja minä) 140cm leveässä jenkkisängyssä ja isommat muksut lastenhuoneessa omissa sängyissään.. :) Jos jompikumpi isommista on kipeänä, niin sit pääsee myös viekkuun ja mies siirtyy sohvalle..
 
Mä olen täällä ihan hukassa, kun Aaron on viime yönä nukkunut pitkästä aikaa jopa kolmenkin tunnin pätkän ja tänään ei ole masuvaivoja ähisty kuin ihan muutamaan otteeseen ja poika on nukkua posuuttanut useammat parin tunnin unet päivän aikana. Ei oikein tiedä, mitä sitä tekisi ja miten päin olisi kun on ollut jopa omaa aikaa ja on itsekin saanut nukkua. Eli ilmeisesti ne Cuplatonit alkoivat tehota kunnolla vasta nyt, lähes viikon käytön jälkeen. Disflatyliä ehdin jo ostaa, mutta kaippa sitäkin voi testata kunhan nuo Cuplikset loppuu. Ainakin Disflatylejä olisi helpompi annostella, kun niitä ei tarvitse joka syötöllä antaa. Ostin myös jo kaappiin Nan-jauhetta, se on kuulemma vatsaystävällisempää kuin nuo tetrat eli pitää kokeilla josko siitäkin olisi vielä lisää helpotusta pojan masunväänteisiin.

nipistys, ja mun on pitänyt sulle sanoa monta kertaa että Isla on aivan mielettömän ihana nimi. :)

Vauvakuumetta jotkut potevat täällä, mulla on aivan päinvastaiset fiilikset. Eihän mulla nyt miestäkään ole, jonka kanssa voisi alkaa uutta lasta yrittämään, mutta täytyy kyllä sanoa, että mä olisin aivan kauhuissani jos nyt tulisin raskaaksi. Mulla vaan jotenkin jäi raskaudesta aika pahat traumat. Vieläkin on elävänä mielessä se pahoinvointi, selkävaivat, ennenaikaiset supistukset, liikkumisen vaikeus, oman kropan "menetys" ja kaikki. Ehkä sitä joskus vielä kykenee haaveilemaan toisesta lapsesta, mutta nyt koko ajatuskin yhdeksän kuukauden odotuksesta suoraan sanoen kammottaa. Voi, kun voisi vain tulla raskaaksi ja hypätä sitten suoraan siihen synnyttämisvaiheeseen.

Rokotukset otetaan kaikki, mitä ohjelmassa on.

Ja nukkumisjärjestelyistä, Aaron nukkuu yleensä yöt omassa pinnasängyssään joka on kiinni mun sängyssä. Välillä aamuisin otan pojan viereen nukkumaan vielä aamu-unet.

Ja tässä kuvaa pojasta pari viikkoa sitten:



Ja eilen muristiin kameralle näin :D:



mt & Aaron 23 päivää
 
Heissan kaikki mammat !

Vihdosta viimein minäkin maltoin istahtaa koneen ääreen.... Meille sitten vihdoin syntyi rv41+6 1.10 klo: 02.02 ihana poika, mitat olivat 4380g ja 52 cm ei onneksi mikään hirmuinen jättiläinen vaikka sitä pelkäsin. Itse kotiuduin jo 2.10 mutta poitsu joutui lastenosastolle hoitoon korkean tulehdusarvon vuoksi .... kotiin hän pääsi 6.10, sairaalassa olo ja ravaaminen sekä vauvan sinne jättäminen oli todella raskasta !!!! Kirjoittelen synnytyskertomuksen sitten toisella kertaa ja paremmin kuulumisia...

unikeiju+sisu 13pv
 
Onnittelut Unikeijulle! Ja ihana, että vauvakin on jo kotona!:)

Mä oon niin onnellinen tästä vauvasta ja vauva-arjesta!:heart: Hieman on jopa vauvakuumetta! En olis ikinä uskonut, että niin sanon... tai vielä vähemmän, että on oikeesti vähän ikävä sitä raskausmasua! (Tässä kohtaa pitää muistuttaa itteeni, että inhosin raskausaikaa kaikkine vaivoineen jne.) Näköjään se aika kultaa muistot joo.. mutta että näin nopeeta!?:LOL:

Mulla oli jälkitarkastus eilen ja kaikki oli kunnossa!:) Sain luvan alkaa treenata taas... Ihanaa! Sitä oonkin odottanut, et pääsis esim. spinningiin jne. Olisin luullut, että sektion jälkeen pitää odottaa kauemmin, mutta lääkäri näytti kyllä vihreetä valoa!:D Ja on mun olokin mitä loistavin.. tosin en nyt ajatellut heti aloittaa 5 x viikossa tahdilla, vaan ihan rauhassa aloittelen..!:)

Mitä ehkäisyä aiotte käyttää? Mä olin haaveillut, että ei tarttis käyttää mtään, että olis voinut olla vähä sillä mentaliteetilla, että tuun raskaaks, kun tuun jne. mutta ton sektion takiahan nyt on pakko käyttää ehkäisyä n. vuosi/puoltoista mieluummin, että kohtu kestää uuden raskauden... ja otin nyt minipillerit. Ennen oon syöny e-pillereitä.. vähän harmittaa alottaa taas napsiin jotain hormoneja, mutta ei se nyt auta... kierukkaa en voi kuvitellakkaan enkä kortsua...joten siinäpä ne vaihtoehdot sit onkin...Sainkin ne minipillerit eilen lääkäriltä ja kai niit pitäis nyt alottaa sitten syömään...onko jollain kokemusta niistä?

Hyväsetti kiva, että särkylääkkeitäkin oot jo vähentänyt! Mäkin jätin ne aika nopeeta pois...ja sit otin vaan yöks jonkun aikaa..kun tuntui, et silloin sängystä nouseminen tuntui enemmän.. ja kumminkin piti nousta koko ajan imettämään jne. Jälkivuotoa mulla tuli veristä varmaan 5vko, mutta koko ajan ollut tosi niukkaa (paitsi sairaalassa runsaampaa). Nyt tulee ihan pikkuisen sellasta kellertävää/laimean maitokahvin väristä... enemmänkin niinkun valkovuotoa ja pariin päivään ei oo tullu mitään.. Mulla ei mitään "roskia" tms. oo tullut ollenkaan... mutta mulla kyllä istukka oli täydellinen... ehkä voit kysäistä neuvolasta asiasta, mutta uskon sen olevan normaalia...kyllähän ne siinä sektiossa putsaa aika hyvin samalla, mutta voihan sinne jotain jäädä vähän...

Meillä Olivia nukkuu perhepedissä mun ja miehen välissä tyynyjen kohdalla... raskausaikana ajattelin, että ikinä en uskaltais nukkua vauvan kanssa, mutta nyt en ikinä malttais laittaa sitä omaan sänkyyn vaan haluan, että se tuhisee siinä ihan lähellä! Eikä mieskään pelkää!

Ja lasku sairaalasta oli kevyet 230e... nice... vaikka pieni hintahan se on siitä, että tässä tuhisee nyt terve kaunis tyttö!:D

Tänään ajattelin mennä vaihteeks shoppailemaan... olis kiva ostella itelleki jotain uusia vaatteita, mutta musta tuntuu, että tällä hetkellä on tosi outo vaatemuoti... aivan ihmeellisiä vaatteita kaupata täynnä ja tuntuu, et mitään ei löydä..grrrr.. no ainakin jumppavaatteita ajattelin hamstrata jos ei muuta!;)

Nasunaskali ja Olivia kohta 7 vko
 
Kirjoittelen minäkin nopeasti kuulumisia...

Eilen käytiin neuvolassa ja painoa on tullut neidille kolmessa ja puolessa viikossa lähes 1kg! Syntymäpaino kun oli 3825g niin nyt painoa oli 4800g. Ja pelkällä rintamaidolla on meillä siis menty. Pituutta oli 56cm kun syntyessä se oli 51,5cm.

Nyt kolmen viikon jälkeen imettäminen ei ole enää epämiellyttävää. Varsinkin oikea rinta oli hyvin pitkään arka ja imettäminen siitä oli tuskaa. Maitoa täällä tuntuu rittävän, joten korviketta ei toistaiseksi tarvitse edes harkita.

Rytmiä ei täälläkään varsinaisesti ole. Päivisin saattaa nukkua neljänkin tunnin unet, JOS ollaan reissussa, mutta kotona unipätkät on aika lyhyitä. Samoin öisin eka unipätkä on kolmen tunnin jakso, sitten herätään syömään parin tunnin välein. Nukahtaa kyllä aina syönnin jälkeen hyvin.:)

Perhepedissä pääsääntöisesti nukutaan, kun paljon helpommalla siinä pääsee. Joskus jos jaksan niin nostas tytön omaan sänkyyn nukkumaan.

Vaipoista meillä käytettiin Liberoa, mutta siirryttiin käyttäään Huggies vaippoja kun joku niitä täällä kehui. Kiitos ehdotuksesta.:) Ovat paljon halvempiakin kun Liberot.

Käytättekö mitä liivinsuojuksia, joskus odotuspuolella siitä olikin muistaakseni keskustelua, mutta en enää muista mikä oi hyvä merkki. Itse olen kokeillut varmaan kolmea eri merkkiä ja todennut Liberon liivinsuojat kaikista parhaimmaksi ainakin minulle. Onhan ne kyllä hiukan kalliimmatkin kuin muut mitä olen kokeillut.

Neuvolasta saatiin kahta eri merkkiä d-vitamiinia(D-tipat ja Jekovit). D-tipat aloitettiin viikko sitten ja ei ainakaan vielä ole mitään kummempaa aihettanut.

Muutenkin tyttö on ainakin tähän asti ollut perushelppo vauva, ei itke oikeastaan paljon yhtään. Ainoa itkun aihe on jos ei ruoka tule ajoissa, mutta usein miten sitäkin on aina oikean aikaan tarjolla.:)

Ristiäiset meillä on tarkoitus järjestää tämän kuun viimeinen viikonloppu, hyvin pienimuotoiset kuitenkin. Nimi julkistetaan vasta silloin, edes kotona ei kutsuta tyttöä vielä oikealla nimellä. Mutta nimi sopii kuitenkin mielestäni neidille.:heart:

ennie ja tyttö 26vrk
 
Heippa!


Epeti, munkin mielestä teillä kyllä kasvetaan tosi hyvin. Nuo neuvolantädit eiu taida aina ajatella mitä suustaaan päästävät ja samalla aiheuttavat turhaan stressiä äideille. :(

Nasunaskali, mä olen kahteen eri kertaan syönyt minipillereitä ja molemmilla kerroilla menkat ovat käytännössä katsoen jääneet kokonaan pois. Molemmilla kerroilla lopetin ne koska toiveissa oli uusi vauva ja tulinkin raskaaksi heti pillerit lopetettuani.
Nyt meillä on kans pohdinnassa tuo ehkäisyasia. En haluis alkaa syödä enää pillereitä, kortsu ei tule meillä kuuloonkaan joten olen miettinyt hormonikierukkaa. Onko siitä kokemuksia kellään? Mua vähän mietityttää että jos sen laitto sattuu kamalasti...Toisaalta ollaan myös mietitty ettei käytettäis mitään ja uusi raskaus alkaa jos on alkaakseen. Mutta mä olen joka kerta raskautunut heti kun ehkäisy on jätetty pois, joten vähän kauhistuttaa jos sitä tuliskin aika pian raskaaksi. Kyllähän täysimetys ehkäisee jonkin verran, mutta eihän se mikään varma ehkäisy ole. Ehkäpä päädyn kuitenkin niihin minipillereihin, niitä kun saa ilmaiseksikin neuvolasta sen 3 kk:n satsin. :D

Vaippoina meillä on nyt käytössä ne ekovaipat (baby nature?) ja kakkoskoko. Ne oli s-marketissa puoleen hintaan, joten ostin 2 pakettia ja ihan hyviltä vaipoilta vaikuttavat. Pääsääntöisesti ollaan aina käyetty lapsilla liberoja, ja niitä aion ostaa kun nuo ekovaipat loppuvat.

Nipistykselle on monta kertaa pitänyt kommentoida tuosta tytön nimestä että se oli meilläkin nimivaihtoehtona tytölle. =) Todella kaunis nimi mun mielestä. Ja vielä harvinainenkin, mikä on meillä ollut yksi ehto lasten nimelle. Tosin nyt tälle meidän pojalle taitaa tulla aika suosittu nimi, koska ollaan luultavasti päätymässä tuohon "työnimeen" ihan viralliseksikin nimeksi. Meidän muiden lasten nimet ei löydy kalenterista, ja niitä on alle 1000 väestörekisterikeskuksen mukaan, joten siihen nähden tuo Onni sotii meidän kriteereitä vastaan. :LOL: Mutta minkäs teet kun poika on ihan Onnin näköinen. :heart:

Liivinsuojina mulla on Helmi-merkkiset liivinsuojat. Hyvät ovat olleet, tosin mä en kyllä välttämättä edes tarvitsis liivinsuojia, kun rinnat ei tunnu yhtään valuvan maitoa. Mutta varmuuden vuoksi niitä pidän. :D

Poni, vähän huippua tuo teidän sänkyjärjestely. Meilläkin välillä kaikki kolme lasta nukkuu meidän välissä ja ahdasta alkaa olemaan meidän 180 sentiisessä sängyssä. :LOL: Mä olen kans joka lapsen kohdalla kaivanut pinnasängyn esiin ja laittanut sen vauvaa varten valmiiksi. Lopputuloksena on joka kerran ollut se että vauva nukkuu meidän välissä ja pinnasänky kerää pölyä nurkassa. :LOL: Pitäis vaan viedä se varastoon tilaa viemästä.

marza ja onni, 16 pvää
 
Heipat vaan kaikille uusillekin :)!

Täällä tuntuu, että vastustus ei lopu ikinä.. Maanantaina jouduin pakolla olemaan ensimmäisen yön erossa vauvasta, oli ihan kamalaa :'( Maanantaipäivänä aloin vuotaa verta ihan älyttömästi, luulin että pissaan housuun, mutta vertahan se olikin.. Jouduin lks:n osastolle ja tiistaina tehtiin kaavinta, kohtuun oli jäänyt pala istukkaa ja lisäksi se oli ihan täynnä verihyytymiä. Vauva oli isänsä kanssa kotona, ja hyvin pärjäsivät, mutta en olisi toivonut, että ensimmäinen yö ilman vauvaa tulee ihan näin äkkiä.. Sairaalassa jouduin olemaan syömättä ja juomatta lähes 24h, joten maidontulo meinasi loppua kokonaan. Nyt sitten pumppaillut tiheään ja juonut 1 olutta, jotta maito lähtis taas nousemaan.

Toissayönä taas heräsin 5ltä siihen, että kaikki alahampaat oli ihan järkky kipeät, menin aamulla hammaslääkärille ja selvisi, että viisaudenhammas on kasvanut poikittain ja on nyt pahasti tulehtunut, laittoivat lähetteen lks:n koska täytyy leikata, eivät voi täällä sitä tehdä. Että kaikki tuntuu nyt tulevat kerralla!

Mulla on ensi ke jälkitarkastus, ja pyydän siellä epikriisin synnytyksestä ja soitan potilasasiamiehelle, olen pättänyt tehdä valituksen omasta synnytyksestä. Vaikka se ei mihinkään kummoiseen johtaisikaan, niin eipähän ainakaan niitä virheitä painettaisi villaisella..

Sain eilen suunniteltua ja puoleksi jo tehtyäkin ristiäiskutsut. Olen oikein ylpeä aikaansaannoksestani, hienot kutsut tuli =) Vielä vaan pitäisi nimi keksiä tytsylle, ei mitään havaintoa, että mikä hälle nimeksi laitetaan.. Noh, viikko vielä aikaa kehittää jotain =)

Meillä on unirytmi pysynyt täysin samana aikalailla alusta asti. Eilenkin neiti laittoi nukkumaan klo. 22 ja heräsi syömään 05:30 ja sitten nukkui 9:30 asti. Aikalailla samoihin aikoihin herää joka aamu.

Painonnoususta, meilläkin vihjailtiin neuvolassa, että voisi lisämaitoa alkaa antamaan, mutta sanoin kyllä, että en vielä anna. Jos lapsi nukkuu todella hyvin ja on muutenkin hyväntuulinen hereillä ollessaan, niin en usko, että nälkää näkee.. Hällä paino vain nousee hitaampaa ja pituus on kuitenkin kasvanut hienosti.

Kiira & Tytsy 1kk 1vko
 
Ihania nimiä on täällä vauvat saaneet :heart: Varsinkin tuo Isla on jotenkin aivan ihana. (Meidänkin tyttö saa ihanan nimen, mutta en taida sitä täällä verkossa paljastaa...)

Liivinsuojina on Helmi-merkkiä, eikä ole kyllä mitään moitittavaa niissä :)

Eilen oli perhevalmennuksen vika kerta, ja tajusin siellä kuin hirmuisesti meijän typy on kasvanut! Katsoin yhtä 4 viikon ikäistä tyytöä ja ajattelin, että onpa se pieni, onkohan ollut keskonen... Mut se olikin syntynyt jopa isompana kuin Päivänsäde! Melkein epäilis mittausvirhettä, mutta kai se on vain pakko uskoa. Onneksi on valokuvia muistuttamassa, kuinka pieni nyytti tämä meidänkin pirpana oli...

Menninkäistyttö, mullakaan ei tee mieli tulla raskaaksi, ja synnytyksestä on sellaiset traumat, että seuraavaan mennäänvarmasti pelkopolin kautta. Mutta vauvakuume mulla on! Sitä ei torju edes itkuiset illat, unettomat yöt ja kiireiset(=nälkäiset) päivät... Oon jotenki vaan niin onnellinen koko ajan, että tää on ihan käsittämätöntä. Nyt on siis sellainen olo, että kaikesta huolimatta haluan lisää lapsia :heart: Toivottavasti sullakaan ei jää niin pahat pelot, että jos joskus haluaisit toisen muksun, niin ne estäisivät sitä yrittämästä :hug:

Nyt pitäisi lähtä katselemaan tulevaa ristiäispaikkaa (kappeli) ja suunnitella tilan käyttö ja koristelut yms... :D

Shuri ja Päivänsäde 1,5 kk
 
Kiitos kaikille painonnousu-asiaa kommentoineille! Epäilemättä tässäkin asiassa on vähän joka neuvolalla oma kantansa ja meidän neuvolantäti nyt vaan oli sitä mieltä, ettei kasvu ole riittävää. Toivottavasti meilläkin paino lähtisi nyt vilkkaaseen nousuun kuten nipistyksellä. =)
muoks. Tai siis lähinnä nipistyksen tyttärellä. :LOL:

Kiiralle tsemppi :hug: .

Nasunaskali, saitko sairaalasta ohjeen tuosta sektion ja uuden raskauden välisestä ajasta? Itsehän tulin raskaaksi noin 4 kk edellisen sektion jälkeen ja kaikki meni oikein hienosti eikä kukaan missään vaiheessa kyseenalaistanut sektiohaavan kestävyyttä. Tosin paranin sektiosta todella nopeasti ja hyvin, joten sekin varmaan vaikutti kestävyyteen.

m a r z a, lieneeköhän tuo minipillereiden ilmaispakkaus ihan maanlaajuinen tapa? Itse en ole vielä ehkäisyasioita sen enempää miettinyt kuin että nyt siihen on vähän enemmän panostettava. Viimeksi otettiin kortsut käyttöön ja lopputulos tuhisee siis nyt tuolla pihalla vaunuissa. :D

Vaipoista meillä on jokaisella ollut tässä ihan alkuvaiheessa käytössä Pampersit, koska ne on jotenkin parhaiten istuvat ihan pienelle. Liberot tuntuu liian jäykiltä. Mutta mikäli vanhat merkit pitää paikkaansa vähän isompina parhaita ovat olleet liberot ja lidlin vaipat. Tosin nyt ovat ilmeisesti noita lidlin vaippoja jotenkin muuttaneet, koska ne tuntuu paljon ohuemmilta kuin ennen ja on alkaneet kaksosilla falskaamaan. Harmi sinänsä, koska aiemmin niissä oli todella hyvä hinta/laatu-suhde.

Meillä on tyidylle ruvettu sitten syöttämään jo kiinteitäkin. :LOL: Siis tämä tapaus on ihan yhtä kova kakkapihtari kuin veljensäkin ja luumusoseella siis ollaan saatu nyt vatsa toimimaan. Kaksosilla jouduttiin käyttämään ihan levolacia pitkään, kun aina oli vatsat kovalla.

Ristiäisasioihin pitäisi alkaa täälläkin paneutumaan ja selvittämään, mitä tiloja seurakunnalla olisi tarjota. Mua jotenkin kammoksuttaa pelkkä ajatuskin siitä, että juhlat pidettäisiin täällä kotona. Tällä kertaa porukkaa tulee sen verran paljon, että ahtaaksihan tämä mökki käy. Plus se siivoamisen ja puunaamisen määrä ei houkuttele kyllä yhtään. :p
Niin ja se nimikin vielä... Niistä nimistä, joita etukäteen ajateltiin, ei yksikään tunnu sopivan tyidylle. Mulla olisi yksi tosi vahva ehdotus, mutta se ei tunnu oikein miellyttävän miestä. Naureskeltiin tuossa eräänä iltana, että jos ei ristiäisaamuun mennessä muuta keksitä, tulee tytöstä sitten Sisko, sillä nimellä kun hänestä isoveljien kuullen kuitenkin puhutaan. :LOL:

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!


Epeti ja tyidy 2 viikkoa ja 2 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan kaikki pitkästä aikaa!

Tästä on jo melkein kuukausi kun olen ehtinyt mitään kirjoittelemaan..
Onnea kaikille vauvan saaneille ihan tuhannesti :flower:

Meillä on netti ollut poikki vähän väliä ja sen lisäksi vauva on aika vaativa + esikoinen tietysti myös vie oman osansa. Imetyksen kanssa täälläkin taistellaan. Haluaisin kovasti täysimettää, mutta viime yönä olin jo taas lyömässä hanskoja tiskiin. Tuntuu, että korviketta pitäisi antaa koko ajan enempi vaan :( Poika on jotenkin "huono imemään", vaikka otetta koko ajan tarkkailen, mutta on niin laiska ettei jaksa imeä sitten ilmeisesti. Vatsavaivoja on myös ollut ihan pariviikkoisesta, piereskelee ja kaikki yöt ähisee vaivojen kanssa. Sylissä viihtyisi jatkuvasti.
Rintatulehdus oli minullakin ja nyt siitä aletaan pikkuhiljaa toipua, vielä on pikkaisen kipeä tissi ja tuossa päällä tuntuu patti jota koitan hieroskella pois.
Sunnuntaina on meillä ristiäiset ja pitääkin alkaa niitä touhuilla.
Yritän lueskella kuulumisianne jahka juhlat on juhlittu ja olettaen, että netti toimii!

mp ja poika 6vkoa 4pv <3
 
Ristiäiset: Mä en oikein tiedä koska me pidetään ristiäiset. Ehkä vasta 20.11 tai 21.11. Jos olis 6.11 tai 7.11, niin tulis mun mielestä liian nopeesti, kun en oo edes kutsuja saanut aikaiseksi aloittaa, haluan ne kuitenkin tehdä itse. :) Ei mitään jättisuuria juhlia, vain lähimmät ihmiset. :)

Vaipat: Meillä käytetään Pampersin 2:sia, yöllä joutuu kuitenkin vaihtamaan, koska pissaa niin paljon, tai sit vaan pitää vaihtaa yöksi isompi koko jo, täytyykin varmaan kokeilla. Odotusaikana mietin kovasti kestovaippoja, et jos nyt tällä vauvalla kokeilisin niitä, mutten oo kuitenkaan saanut aloitetuksi sitäkään.. Ja pitäishän niit vaippojakin hommata, ja rahatilanne huono, niin taitaa kyllä jäädä, vaikka paljonhan noihin kertakäyttösiinki menee... :/

On aivan ihanaa, kun mieskin on kotona (on siis työtön), niin paljon jotenkin helpompaa.. Vaikka tietenkin toivois että se sais töitä, niin olis paljon paljon helpompaa taloudellisesti. Mutta näinkin ollaan totuttu pärjäämään.

Meillä on kans käytössä Nan1 -korvike.. Ostin yks päivä myös sitä jauhetta, kun oli halvempaa ja siitä saa enemmän maitoa tehtyä.. Ja kakkakin on lähtenyt luistamaan pojalla, nyt tulee joka päivä yks lastillinen. :D En oikein tiedä onko vatsavaivoja, jonkun verran känisee ja huutaa, vaikka ois kuiva vaippa ja syönyt... Mut ei siis ainakaan pahempia vaivoja..

Maanantaina meillä ois neuvola, ja poika silloin reilu 3vk ikäinen. Saas nähdä miten on kasvanut.. 56cm bodyt saa kyllä laittaa jo pois kaapista. :)

Ihania kuvia ootte laittanut. :)

Voimia ja tsemppiä kaikille!
 
HEIPSAN!
Kävin eilen kirjoittelamassa, mutta teksti hävis johkin joten koitan nyt uusiks!!!

SHURI: :D, miten ihmeessä oon koko ajan lukenu suhuri....sori vaan...nyt koitan kaivaa silmät hiukan paremmin päähän :headwall::LOL:

MEILLÄ oli eilen neuvola 3vk +2pv ja tytteli oli hyvin kerännyt painoa eli paino 3860(3160) ja pituutta 50,5(47) eli kasvettu on. meillä on aika paljon ollut ilmavaivoja vauvelilla joten nyt alkaa pelottaa että meillä on samanlainen allergia helvetti edessä tämänkin neidin kanssa. eli meillä on molemmilla tytöillä ollut tosi karsittu ruokavalio 2vuotiaaseen asti allergioiden takia.....nyt hiukan näyttäis siltä että tällä vauvelilla on samanmoisia oireita eli imetysdieetti saattaa olla edessä, mutta nyt en tee mitään hätiköityä vaan katsellen vielä viikon pari.

YÖT: Meillä neiti nukkuu tosi vaihtelevasti, ekan pätkän yleensä 3-4tuntia sitte lyhenee noin 2tuntiin...aamuyöt yleensä tosi levottomia, kovasti neidillä massussa ilmaa ja ähisee ja puhisee.

OMA RUOKAVALIO: oon kyllä kattonut etten söisi mitään mikä vois lisätä masuvaivoja eli välillä tuntuu ettei voi syödä periaattessa mitään hyvällä omallatunnolla....kärsin kun rakastan tulista ruokaa ja nyt sitä ei sitte saa:kieh:! toivon todella ettei tässä tartte ruveta imetysdieetille toden teolla ja jättää nyt aluksi sitte munaa ja maitoa pois(molemmilla tytöillä ollu paha maito allergia) se on niin kauheeta kyttäämistä kun jokapaikassa tuntuu olevan noita.

VYÖHYKETERAPIA: sitä kyllä suosittelen massuvaivoihin...meillä aikasemmilla tytöillä auttanut suurempiin masuvaivoihin ihan selkeesti...ainoo että rahaa siinä kyllä palaa kun meilläkin tytöt kävi 1kertya viikossa.

jaksamista kaikille vauva-arkeen!!!!

lennilokinpoika ja tytteli 3vk5pv
 
Käytiin taas pojan flunssan takia lääkärissä. Toinen korva oli tulehtunut. Nyt ab-kuuri päällä. Ei hän itkenyt korvaa ole, mutta yöt on levottomia. Samoin molemmat tytöt ovat korvatulehduksiin reagoinneet. Keuhkot oli onneksi puhtaat, vaikka rohisee paljon, mutta ylempää.

ehkäisystä Meinaan ottaa hormonikierukan sitten, kun sen voi asentaa. En usko, että kovin kiire sillä on, kun ehkäisyä ei olla lasten välissä käytetty ja ikäeroa on kaikilla kaksi vuotta. Toki on parempi pelata varman päälle ja hoitaa asia kuntoon mahd.pian. Ensi viikolla mulla onkin jälkitarkastus.

vaipoista Meillä on nyt Pamperssin 2 kokoa vikat vaipat menossa. Seuraava pakkaus on jo kokoa 3.

Meidän sänky 240cm leveänä on loistava. Ei ainakaan ahtauden takia tarvi heräillä. :)
Huomenna sitten ristiäiset. Aamu kuurattiin taloa miehen kanssa. Mummo pesee tuolla loppuja ikkunoita. Huomenna enää tarvii vaatteet silittää ja hakea kukat sekä kakut.
-Poni ja poju pian 2kk
 
Meillä kokeiltiin tänään kantoliinaa. Olisi Aaronia kivempi kannella siinä, kun masuvaivat on pahimmillaan kun poika ei silloin muualla viihtyisikään kun mun rinnan päällä ja olis kiva kyetä itse tekemään sitten jotain muutakin ku makoilemaan, mutta ei toi pikku kaveri viihtynyt liinassa ollenkaan. : / Plaah.

Ehkäisystä, minipillerit aion aloittaa taas. Niitä käytin ennen raskauttakin. Veivät multa menkat oikeastaan kokonaan pois mikä on mun tapauksessa oikein hyvä asia, kun mulla menkkoihin liittyy aina todella kova migreenikohtaus ja menkkakivut on järkyttävän kovia ja vuoto tosi runsasta.

mt & aaron 24 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Noista minipillereistä vielä. En tullutkaan ajatelleksi ettei niitä välttämättä joka paikkakunnalla jaeta ilmaiseksi. Mä olen kahden aiemman raskauden jälkeen saanut jälkitarkastuksen yhteydessä 3 kk:n paketin neuvolasta ja lisäksi reseptin vuoden pillereille. Oletan että saan nytkin, vaikka eihän sitä tiedä jos tuonkin edun ovat poistaneet. Näin siis Tampereella.
 

Yhteistyössä