Syyskuun tulokkaat 2010 **** Lokakuussa **** (Päivityspyynnöt YV:llä, kiitos!)

Ristiäiset meillä on vasta joulukuun alussa. Sen verran menevää porukkaa ja vuorotyöläisiä meidän sukulaisissa ja tulevissa kummeissa, että aiempaa ei löytynyt päivää joka olisi kaikille sopinut. Ristiäiset pidetään seurakunnan tiloissa ja tarjoilut teen itse.

Vaippoina käytössä pampersin ja liberon 2 koko. Tykkään enemmän liberoista vaikka ovatkin jäykempiä. Mua inhottaa se pampersien haju, miksiköhän niiden pitää haista niin pahalle :confused:

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-eeva- ja aino 3vko 3vrk
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä aikaa. Meripihkan kirjoitus tuntui tutulta. Esikoinen ja vauva pitävät niin kiireisinä etten meinaa koneelle enää ehtiä. Lisäksi myös meidän pikkuisella on mahavaivoja :( Pierut tulevat usein ison ähkimisen ja itkun kanssa ja varsinkin aamuyöllä Okko heräilee noin tunnin välein sekä syömään että sen jälkeen itkemään.

Unirytmi on suurin piirtein sellainen, että päivällä nukutaan yhdet tai kahdet pidemmät unet ja sen lisäksi Okko torkahtelee noin puolen tunnin tirsoille aina silloin tällöin. Yöunet alkavat noin klo.22 ja ensimmäinen unipätkä on noin 3-4 tuntia. Sen jälkeen herätykset ovat tunnin tai kahden
välein. Olemme nukkuneet nyt sairaalasta tulon jälkeen viikon ajan yläkerrassa sillä Okon hengitysäänet ja yleinen levottomuus pitivät esikoisen hereillä kun nukuimme samassa huoneessa. Perhepedissä nukkuisimme normaalitilanteessa, tällä hetkellä kuitenkin niin, että Okko nukkuu sohvalla ja minä vieressä varavuoteella.

Ristiäisiä en ole jaksanut vielä miettiä. Vietämme huomenna esikoisen 2v juhlia ja jo niissä on ollut tarpeeksi järjestettävää. Niiden jälkeen alan miettiä ristiäisiä. Nimi on jo valmiina, samoin kummit.

Hauskaa viikonloppua jokaiselle.

Tiinuliini ja Okko 3vko ja 1vrk
 
Juu, toivottavasti Epetin tytär kasvaa harpaten kuten meidänkin tytär.. :LOL: Itsellä soisin sen suunnan olevan just päinvastainen.. :D Vielä ois pari kiloa matkaa painoon ennen raskautta, ja sit vielä siitä kymppi alaspäin niin ois sellainen hyvä paino pituuteen nähden..

Liivinsuojista mulla on Ainua ja Helmiä, ja kummatkin ok :) Mulla ei maitoa paljoakaan valu, ei tartte usein vaihdella eikä tartu suojat kiinni. Nyt kattelin yhdest nettikaupasta ihania kuviollisia kestosuojia, niitäkin vois kokeilla, niin sais taas yhdestä asiasta hieman säästettyä.. :D

Minipillerit saa täältäkin ilmaiseksi, siis sen 3 kuukauden satsin. Vielä en ole päättänyt mitä tekisin, kokemuksia minipillereistä/hormonikierukasta kelläkään?

Ristiäiset on 6.11., ja tänään kävin askartelutarvikkeita ostamassa, jos huomenna sais kutsut väkerrettyä.. Vieraita tulee suht reippaasti ja kotona pidetään, eiköhän tänne mahdu ihan hyvin. Harmi tietysti, ettei takapihaa ja terasseja saa hyödynnettyä, kesäjuhlissa sinnekin saa pöytiä ja tuoleja laitettua. Ja meidän esikko jopa kastettiin pihalla, ihanassa kukkapuutarhassa lämpimänä elokuun päivänä :heart: Ja siitäkin on jo yli 5 vuotta aikaa, voi huokaus kuinka aika rientää.. Mutta viel ristiäisistä, mun äiti tekee lohikukkoa, miehen mummi karjalanpiirakoita ja täti voileipäkakut. Itse sitten väsään täytekakut, pikkuleivät, pullat ja varmaan vielä jotain muutakin.. :p Jonkin verran kyllä tekemistä, varsinkin kun pitää vielä huomioida 2 keliaakikkoa ja 1 muna-allergikko. Voi mun siskoraukat, itse ihmeellisesti olen säästynyt ruoka-aineallergioilta, mutta mun kaikilta siskoilta jotain löytyy.. : / Mutta nyt pitäis kyllä ennen ristiäisiä keskittyä ens viikon juhliin, kun ukkoseni täyttää huimat 30 vuotta :)

Niin ja vielä piti mainita, että mt:n Aaron on kyllä ihan nimensä näköinen vesseli! Suloisia kuvia :heart:

Nipistys ja Isla 1kk 1vko
 
Kiva kuulla, että teillä on myönteisiä kokemuksia noista minipillereistä! Täälläkin sai siis neuvolasta ilmaseks sen 3kk ja vuodeks reseptin eteenpäin. Te jotka olette niitä käyttäneet raskauden jälkeen... Niin pitääkö tosiaan odottaa ensimmäisiä kuukautisia ennenkuin ne voi aloittaa? Niinhän luki ohjeessa...

Epeti Ai sä tulit raskaaks jo 4kk sektion jälkeen... :) Joo siis mulle sanoi sairaalassa lääkäri, että 2 vuotta pitää odottaa... sairaalasta saadussa "ohjepaperissa", sanotaan, että vuoden jälkeen leikattu kohtu on valmis uuteen raskauteen.. Ja neuvolasta sanottiin, et vuosi-puoltoista pitäis odottaa! Onko muut saanut jotain ohjeistusta koska sektion jälkeen kohtu on valmis uuteen raskauteen? Onhan sektio tietenkin suuri leikkaus, joten ei se varmasti ainakaan pahitteeksi ole odotella sitä vuotta...

Menninkäistyttö kannattaa vaan sinnikkäästi koittaa sitä kantoliinaa jos Aaron vaikka kuitenkin tottuis ja tykästyis siihen!:) Mä kun koitin meidän Oliviaa laittaa siihen, niin se vaan itki aluksi.. sitten tuli ystävä kylään ja näytti paremman sidontatavan ja paremman asennon vauvalle ja kappas: neiti nukahti samantien!:) Mutta tokihan voi olla, että toiset vauvat vaan ei siinä viihdy...

Onko teidän muiden vauvoilla kakkatahti hidastunut? Meillä kakataan nyt varmaan parin-kolmen jopa neljänkin päivän välein... ja silloin sitä tavaraa tosiaan tulee! Kyllä joka päivä vaippaan voi tulla minikakkoja, mutta tosiaan isompaa satsia tulee nykyään harvemmin. Ei se tunnu Oliviaa haittaavan, mutta kakkapäivinä sitten tuntuu, että on vähän levottomampi. Ostin Rela-tippoja nyt josko se auttais...

Täällä on aivan mielettömän kaunis syysilma! Aurinko paistaa ja ilma on kirpeän raikas.. tänään ulkoillaan paljon!:)

Nasunaskali ja Olivia huomenna 7 vko
 
Kantoliinasta tilasin viime viikolla Pikku-Ruun trikoisen liinan ja tykkään kyllä siitä paljon. Vauvakin viihtyi heti hyvin siinä. Kovin kauaa en vain voi siinä vauvaa nyt kanniskella, kun oma selkä pamahti jumiin alkuviikosta. (Sai ulkona hiukan kylmää ja veti lihakset jumiin) Onneksi ensi viikolla pääsee hierojalle, niin josko se sitten auttaisi siihen.

Meillä nukuttiin viime yönä ekat melkein viiden tunnin yöunet.:) Toisaalta koko eilispäivä mentiin tosi lyhyillä unilla, että olisko sillä ollut osuutta asiaan.

Kävin eilen myös ostamassa Disflatyl-tippoja, kun öisin meillä hiukan ähistään mahan kanssa, niin josko ne auttaisi. Toivotaan ainakin.

Pienimpiä vaatteita täälläkin saa pikkuhiljaa laitella jo pois, vaikka eipä niitä onneksi edes paljoa ole.

Vauvamahasta ja vauvakuumeesta, niin pakko myöntää että raskausmahaa on hiukan ikävä ja vauvakuumetta taidetaan potea myös hiukan. Toisen lapsen haluisin aika pienellä ikäerolla, mutta en tiedä onko siihen mahdollisuutta...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

ennie ja tyttö melkein 1kk
 
Heippa kaikille!

Olen viettänyt hiljaiseloa, lukemassa olen silloin tällöin käynyt täällä mutta jotenkin tämä surffailu ei enää niin kiinnosta...Kerronpa kuitenkin vähän kuulumisia...

Neiti siis syntyi 29.8, painoi 4110g ja pituutta oli 53 cm. Kuukauden iässä painoa oli 4630g ja pituutta 55,5cm. Huomenna hän sitten on seitsemän viikon ikäinen.

Sairaalassa yritin imetystä mutta koska minulle tehtiin sektio, ei maito noussutkaan...Lisämaitoa sain mutta koin sen ahdistavaksi koska yrittivät vain, että pelkkää tissiä pitäisi antaa. Päätinkin, että kun seuraavan kerran menen synnärille, otan omat korvikkeet ja pullot mukaan.

Tissiä annan aina ennen ruokailua mutta yöllä en enää anna kuin pullosta. Maitoa ei todellakaan tule mitenkään runsaasti ja olen nyt paljon stressittömämpi kun yöllä ei tarvitse alkaa tissien kanssa hommiin koska kuitenkin joutuisi antamaan vielä pullostakin. Neiti syö 5-6 kertaa vuorokaudessa, 140-250ml kerrallaan, Nan1 on meillä käytössä. Koko aikana hän ei ole syönyt kuin kerran yössä, mikä on ollut tietenkin mahtavaa. Nyt yöunet alkavat olla sitä, että hän nukkuu 6-7 tuntia putkeen, syö sitten ja nukkuu vielä 2-3 h. (viime yönä nukkui klo 21.30-5-00 ja 5-30-9-00). Meillä ei siis ole univajeongelmia...:) Päivällä hän nukkuu kahdet päikkärit, ekat noin neljän tunnin unet ja toiset noin kolmen tunnin. Siksi mulla onkin varmaan jo nyt kamala vauvakuume (raskauskuume) koska ollaan päästy niin helpolla tämän kanssa.

Imetän vielä jonkin aikaa mutta en aio enää stressata yhtään sen kokonaan lopettamisesta koska sieltä ei todellakaan montaa tippaa tule...Alussa olin tosi surullinen kun täysimetys ei onnistunut ja koin olevani tosi huono äiti...Se tunne on onneksi hävinnyt.

Sektiosta toivuin tosi nopeasti, jälkivuoto kesti kaksi viikkoa, tuhruttelua sen jälkeen pari viikkoa ja nyt on ekat menkat päällä. Seksiä harrastettiin viisi viikkoa vauvan syntymästä, neljän viikon kohdalla jo teki mieli mutta ei ollut aikaa...Seksi sujui erinomaisesti ja oikeastaan paremmin kuin ennen:D

Pääosin olo on siis ihanaa, neiti on niin iloinen ja suloinen.
 
Tulee melkein jokaista viestiä lukiessa jossain kohtaa sellainen olo, että just noinhan se on meilläkin..! :D

Kaveri kysyi, että saanko nukuttua minkä verran. Vastasin heti ihan tuntemuksen pohjalta, että tosi hyvin saan nukuttua, ja hyvät yöunet nukkuu meidän napero. Sit aloin laskee, että aika tyypillisesti nukun yössä 4h + 1h + 1h, että eihän se oikeastaan kovin paljon oo... Vaikeinta on nousta aamuisin sängystä, mutta kyllä mulla päivisin on sellainen olo, että ihan hyvin jaksan :)

Disflatylia olen minäkin alkanut harkita. Mutta katsellaan nyt viikko tai pari vielä, mihin suuntaan tää tästä lähee. Ei tee mieli lääkitä pientä turhaankaan.

Meillä yksi unelma toteutui, kun saatiin hyvä ja halpa kolmio vuokrattua. Ainut mikä vähän huolettaa, on muuton ajankohta: 30.10 ristiäiset ja 1.11 muutto... Kiirettä pitää :whistle:

Shuri ja Päivänsäde 1,5 kk
 
Viime yönä nukuttiin kokonaisuudessaan ehkä pari tuntia, kun Aaronin masua väänsi taas ihan kamalasti ja ilmeisesti siinä useamman tunnin punkesi sitten kakkaakin, kun aamuyöstä vihdoin oli kakat vaipassa ja sitten jäbä vähän rauhoittuikin. Tänä aamuna lähtivät Disflatylit kokeiluun. Aamulla kahdeksan aikaan sai kymmenen tippaa ja poika onkin nyt nukkunut siitä lähtien koko ajan, parin tunnin välein vaan on herännyt syömään ja sitten taas jatkanut koisaamista. En tiedä, tehoaako lääke vai onko Aaron vaan ihan naatti yön valvomisesta. Mä ainakin olen enkä ole nyt päivällä saanut nukuttua kuin tunnin vaikka oon yrittänyt. Yöllä vollotin makkarin lattialla silmät päästäni, kun vaan väsytti niin kamalasti että meinasi järki lähteä.
Kateudesta vihreänä lueskelen teidän joidenkin yöunista. Meillä niinäkin öinä (ja päivinä), kun masuvaivat eivät valvota, niin Aaron herää silti 1,5-2 tunnin välein syömään, joskus harvoin saattaa nukkua melkein kolmen tunnin pätkän. Poika syö kerrallaan vaan 80-120 milliä. Varmaan nukkuisi pitempiä pätkiä jos söisi kerralla enemmän, mutta tuosta syömisrytmistä on vaikea päästä mihinkään. Jostain lueskelin että jotkut ovat onnistuneet pidentämään syöttövälejä viihdyttämällä vauvaa jollain leluilla tai muulla, kun vauva on nälkäinen mutta meillä ei semmoinen onnistuisi millään. Aaron huutaa kuin palosireeni heti kun herää nälkäänsä ja siinä ei edes tutti auta, kaveri hiljenee vasta kun tuttipullo on suussa.
Mutta kaippa tää unirytmi tästä jossain vaiheessa muuttuu vähän parempaan suuntaan.

mt & Aaron 25 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Menninkäistyttö kyllä ne syöttövälit jossain vaiheessa varmasti pitenee. Meilläkin on syöty viimeiset pari viikkoa todella tiuhaan, mutta nyt viimeiset kaksi päivää on ollut syöttövälit selvästi pidemmät. Ja neidillä on ikää 27 päivää. Viime yönäkin söi vain kaksi kertaa! Kun ennen on syöty melkein tunnin välein. Illalla söi siis kymmenen maissa seuraavaksi vasta kahden jälkeen ja sitten joskus neljän maissa. Eikä edes aamu seitsemältä ollut kovin kova nälkä.

Minä en edes tiedä paljon tyttö syö kerralla, kun täysimetyksellä mennään.

Tuttikin on meillä kelvannut vasta pari päivää, joka on tuonut kyllä meillä helpotusta moneen asiaan. Saattaa nyt sitten istuskella tyytyväisenä sitterissä tutin kanssa.:) Niin ehtii itse vaikka syödä samalla aamupalaa...

Raskasta on varmasti olla yksin vauvan kanssa, itsekin melkein yksin olen. Ei tuo mies paljon mihinkään ehdi osallistumaan, kun on aina töissä....yrittäjä kun on. Tänäänkin on töissä ja huomenna myös töihin menossa. Ekalla viikolla malttoi hiukan enemmän olla kotona, mutta nyt taitaa kiinnostus olla jo lopahtanut...
 
Kakkajuttuja vielä.. Meillä tulee kyllä ihan päivittäin pojalla kakat, jonkun verran joutuu töitä sen eteen tekemään, muttei kuitenkaan itke sitä, joten kait se on ihan normaalia...

Maitoa menee kerralla 80-150ml, ja ikää siis pojalla 3vk. Pikkuhiljaa oon tuota määrää aina nostanut, ja usein syö kyllä kaikki, jos 150ml laitan.. Syöttöväli on usein 3-4h..

Yöunille menee n. 21-22 ja silloin siis syö yleensä 150ml, ja nukahtaa jo syönnin aikana tai samantien maidon loputtua. Nukkuu 2-3 asti, joskus pidempäänkin ja sitten aamulla 6-7 aikaan taas syödään. Eli oikeastaan kerran yössä herää syömään.. Ja jatkaa vielä unia 10-11 asti.
Yöllä laitan kans 150ml ja juo kaikki kyllä silloin, välillä vaan kestää puolikin tuntia syömisessä, mun mielestä se on kauan. :D Vaikkei se varmaan oo..
 
Huh, meidän poika on oikeasti pikkujätti muihin verrattuna :D 1 kk neuvolassa mitat olivat 6.170 kg (4150) ja 60 cm (53), suluissa syntymämitat. Täysimetyksellä mennään ja poika syö 3-4 h välein, eikä ole mikään tissitakiainen, viihtyy n. 10 min rinnalla.

Disflatyl on meilläkin käytössä, ollut jo muutaman viikon. Esikoisen aikaan ajattelin, ettei viitsi pientä "suotta" lääkitä ja venytin tippojen aloittamista turhan pitkään. Nyt tälle toiselle aloitin tipat heti kun alkoi yöt mennä risaiseksi vatsavaivojen takia ja päivisinkin tuli oikein miehekkäitä pieruja. Disflatyl auttoi meillä tosi nopeasti, vaikka sen vaikutus voi alkaa vasta n. viikon kuluttua aloituksesta. Esikoiselle toimi Cuplaton tipat paremmin.
Jaksamista Menninkäistytölle Aaronin vatsavaivojen takia, minä niin tiedän miltä sinusta tuntuu :hug: Esikoisella oli koliikkia ja muutenkin oli tosi vaativa ja on edelleen. Itsekin itkin omaa jaksamista ja kateellisena luin/kuuntelin muiden "helpompaa" vauva-arkea. Meidän esikoisella piti kans olla jo tissi suussa kun silmänsä edes puolilleen auki sai, tai silloin oli jo myöhäistä, ainakin huuto oli sen mukaista. Silloin melkein itkin ja vannoin, ettei meille tule koskaan toista, en jaksaisi. Mutta usko pois aika kultaa muistot.


Kantamisesta meiltä löytyy Hug-a-bub -liina, jota olen pari kertaa käyttänyt. Hieman on vauva siinä ihmeissään, mutta pitäisi vain totuttaa. Sidontatapojahan on useita, joten jos tuntuu ettei vauva viihdy liinassa kannattanee kokeillta jotain toista sidontaa.

Ristiäisistä pidetään kotona 6.11. nimi on päätetty ja kummit kysytty. Tarjoiluja pitäisi alkaa tosissaan miettimään. Onneksi miehellä alkaa loma viikko ennen ristiäisiä niin on sitten kaverina laittamassa.

Yöt: Yöunille mennään n. 22:30 ja ensimmäinen unipätkä on n. 4 h sitten seuraavat n. 3 h. Aamulla noustaan ylös kahdeksan yhdeksän aikoihin. Eli hyvin saadaan nukuttua. Joskus öisin saattaa yrittää alkaa seurustelemaan, jolloin otan viereen tai menen keinuun, johon nukahtaa välittömästi. Vauva siis nukkuu pinniksessä samassa huoneessa. En ole kokenut ongelmaksi nousta pari kertaa yössä ylös hakemaan vauva rinnalle ja takas pinnikseen. Silloin kun ilmavaivat vaivasivat otin poikaa viereen nukkumaan, mutta en vain osaa nukkua vauvan ollessa vieressä.

Lauren ja poika 6 vko
 
Te jotka sanoitte silloin sinkkivoiteen vain pahentavan vaippaihottumaa: mikä merkki teillä oli käytössä? Mulla oli alkuunsa natusanin pikku näytepakkaus, ja se kyllä meillä autto. Vaan nyt ainun sinkkivoide kyllä tuntuu vain pahentavan tilannetta :stick: Voiteet tuntuvat käsiinkin hyvin erilaisilta, natusanissa on ihan selvästi enemmän sitä sinkkiä.

Shuri ja Päivänsäde 1,5 kk
 
Minä laitoin vaippaihottumaan Zinkosal-P sinkkipastaa, suosittelen lämpimästi! On aika paksua ja tönkköä eli sinkkiä siinä on reilusti. Saa ainakin apteekista, en tiedä myydäänkö muualla.

Laurenin poitsu on kyllä kasvanut huimasti, taitaa sulla olla jotain supermaitoa, heh ;) Meillä on tiistaina neuvolalääkäri, saas nähdä onko meidän poitsu kasvanut samalla tahdilla kuin tähän asti. Huomaa kyllä ainakin että oon sylitelly/kantanu vauvaa liikaa vaan toisella kädellä :headwall:

Meille ei oikeastaan kuulu mitään uutta, rytmi hukassa :D mutta yöt nukutaan kuitenkin melko hyvin. Hyvinä öinä selvitään yhdellä syötöllä, viime yönä taas heräiltiin 2,5 tunnin välein syömään. Onneksi kuitenkaan ei hirmu pitkään tarvitse valvoa syötön yhteydessä, ja vauva nukahtaa nopeasti imetyksen jälkeen. Gefilus+D-tipat vaihdettiin Devitoliin, ja onneksi ei ole aiheuttanut masuvaivoja.

Onko muilla ollut selässä/lantiossa kipuja synnytyksen jälkeen? Mullahan oli iskiasvaivaa loppuraskaudessa, mutta se onneksi meni ohi jo ennen synnytystä. Nyt vastaavanlainen kipu on palannut, mutta toiselle puolelle kankkua. Alkaa jo rajoittaa liikkumistakin, ja välillä kun kipu ja vihlominen on rajumpaa niin ihan pelottaa jos lähteekin jalka alta ja tiputan vauvan :| Varasin ajan kiropraktikolle ensi viikolle, toivottavasti sieltä saisi apua. Toisaalta en tiedä voiko näin pian synnytyksen jälkeen tehdä asialle mitään, kun onhan se selvää että ne lantion luut on vielä ihan vinksallaan ja menee aikaa ennenkuin palautuu. No, katsotaan mitä ne siellä sanoo/tekee.

Imettäjät, pumppaatteko maitoa pakastimeen? Mulla tulee vähän liikaakin maitoa, tuntuu et poitsu pärjäis yhdelläkin tissillä :popcorn: Ja kun välillä tissit ihan suihkuaa, niin oon sit yöllä syöttäny vaan toisesta ja toinen onkin sit aamulla niin täynnä että melkein tekee kipeetä. Oon nyt pumpannu lähes joka päivä 120-140ml pakastimeen, tuo määrä tulee 10 minuutissa eikä tarvii kuin toisesta rinnasta pumpata. En tiedä tuleeko edes tarvetta syöttää poitsulle pullosta sitä määrää mitä tuonne pakastimeen kertyy, siinä ajassa kuin se maito siellä säilyy. Pitää kyllä olla kiitollinen että maitoa riittää näin hyvin, enkä todellakaan tarkoita syyllistää korviketta syöttäviä näillä imetysjutuilla.

Ristiäiset olis viikon päästä, vähän jo jänskättää miten homma sujuu, ja varsinkin se 4 tunnin ajomatka. Kauppa- ja neuvolareissut ym. on kyllä vauvan kanssa sujunut varsin mallikkaasti, poitsu yleensä nukkuu tyytyväisenä tai jos on hereillä, niin katselee vaan uteliaana ympärilleen eikä onneksi juuri itkeskele. :)

Mikäs Ponin pojulle tuli nimeksi, vai paljastatko nimeä täällä? :)

Nyt kävi taas kutsu, maitobaariin olis tulossa asiakas...

Endotar & pikku-ukkeli 6 vko :heart:
 
Ristiäiset sujui hyvin. Nimeä en kuitenkaan täällä halua paljastaa. Vieraita oli reilu 20 ja kummeja viisi. Pappi puhui kauniisti, mutta jälkikäteen en kyllä muista sanaakaan, vaikka yritin keskittyä kuuntelemaan. Isosiskot saivat kuivata vauvan pään katseen jälkeen. Tehtävä oli suunnattu 4-vuotiaalle, mutta 2-v teki saman perässä. Onneksi pappi huomioi hänetkin.

Meillä syödään öisin n.2 h välein. Eka unipätkä on usein 3h, mutta sen jälkeen jopa tunninkin välein. Meidän 2v neidillä on lisäksi ollet yöt todella risaisia. Unet herättelee pientä kolmisen kertaa yössä. Äitin kainalossa kyllä rauhoittuu pian, mutta jos juuri imetän vauvaa niin silloin vähän hankala toista lohduttaa. Esikoinenkin on väliin läheisyyttä vailla. Onneksi sain tänä aammuna jäädä nukkumaan, kun lapset heräsi.

Endotar Mä pumppaan jonkin verran varuiksi pakkaseen. Joka päivä pumppaan sen kerta annoksen 100-120mll, jonka vauva tarvii tuoreeltaan mun töiden aikana. Aina en saa riittävästi pumpulle herumaan , joten hyvä olla pakkasessa.

Nyt valmistautumaan töihin..
-poni ja poju pian 2kk
 
Sunnuntaita!

Nasunaskali, normaalisti ne minipillerit pitäis aloittaa ekojen menkkojen yhteydessä, mutta mulle ainakin neuvolalääkäri sanoi että synnytyksen jälkeen ne voi aloittaa koska vaan vaikka menkat ei olekaan alkaneet. Joillakinhan saattaa mennä vuosikin ennen kun ekat menkat tulee synnytyksen jälkeen, joten eihän siinä olis mitään järkeä. :D

Mulla alkaa nyt jälkivuoto ilmiesesti hiipua. :) Kolme päivää oon pärjännyt pelkällä pikkuhousunsuojalla. Ihmetelen kyllä jos näin pian loppuu kun synnytyksestä on vasta reilu pari viikkoa. Mutta hyvä niin. :)

marza ja onni
 
Täällä kanssa maitoa tuntuu riittävän ja ekan kerran tänään pumppasin, niin hetkessä tuli vajaa 150 ml. Ei tarvinnut kauaa edes pumppailla. Toiseen rintaan laitoin maidonkerääjän niin sai nekin maidot talteen.:)

Meillä ei ole vielä kertaakaan annettu tuttipullosta. Mutta haaveilen tässä iltavapaasta jos voisin joku ilta pitää, niin saisi tuo mies hoitaa sen illan sitten tyttöä. Iltaisin kun neiti syö kuitenkin aika usein, niin täytyy sen varalle nyt sitten alkaa pakastelemaan tuota maitoa.:)

Tätini kertoi, että jos yhtään olen tullut äidin puolen sukuuni niin maitoa pitäisi kyllä riittää, eikä tarvitse lisämaitoa antaa. (oma äitini kun ei enää ole täällä kertomassa, eikä siis ikinä nähnyt ensimmäistä lapsenlastansa:(

Mutta kyllä ekat kolme viikkoa oli tuo imettäminen aika epämiellyttävää ja ajattelinkin, että jos se on tällaista niin en tiedä haluanko kovin kauaa imettää. Mutta onneksi se sitten muuttui mukavammaksi. Mutta en tiedä mistä johtuu, aina kun imetän niin minulle tulee hirmuinen ikävä jotain. Sellainen haikea ja surullinen olo, enkä oikein edes tiedä mitä ikävöin.

Ihanaa ilma tänään ulkona ja maanantaille sekä tiistaillekin luvattu kaunista auringonpaistetta.=)

ennie ja tyttö melkein 1kk
 
pur
Moikka
Välil oon käyny juttujanne selailemassa mut jotenkin mun on niin vaikee saada mitään tolkkua tähän arkeen et aika pintapuoliseks on lukemiset jääny.

Kysymys KAHDEN PIKKASEN vanhemmille: Meillä siis näillä ikä eroa 1v7kk. Mä olen esikoiseni kanssa paljon leikkinyt ja tosiaan on saanut tähän asti 110% minulta. Ei siis ole kaikkea tahtoaan saanu läpi tietenkään mut huomion kyllä. Hän kyllä on ottanu vauvan hyvin vastaan, esim. heti ekasta illasta asti on itse halunnut antaa ilta pusun ym. Mut sit toisaalta sain alussa katsoa suu auki jotain ihan vierasta kakaraa roikkumassa verhoissa ja kirkumassa pää punasena. Kärki tältä uhmalta (joka siis kaikin puolin kohdistuu onneksi minuun) katkesi kahden viikon kohdalla yöhön, jona esikoiseni heräsi epätoivoiseen hysteeriseen itkuun minua huudellen. Se yö meni lasten huutaessa ja itkiessä kilpaa ja minun itkiessä ja isukin katsoessa ashdistuneena vieressä. Mutta siis se oli hyvä purkaus sinänsä. Kuitenkin nyt kun Miehen isyysloma loppui ja pikkuneiti on jo lähes kk ikäinen mä huomaan, että mulla on paletti vieläkin ihan levällään täällä. Vauva on onneksi parin tunnin iltaitkuja lukuunottamatta oikein tyytyväinen, nukkuu vieläkin paljon. Joinakin päivinä voi kyl olla useitakin tunteja hereillä. Mut tässä onkin mun dilemma. Mä en jotenkin osaa jakaa huomiotani molemmille ja tuntuu et pienempi jää vaan sit kaikessa tyytyväisyydessään sohvan nurkkaan pötköttelemään :ashamed:. Tietty tuo esikoinen osaa loistavasti vaatia huomion itelleen, varsinkin usein kun imetän niin tuntuu kaikki keinot olevan sallittuja. Ja niinä hetkinä mulla meinaa niin järki mennä. Tuntuu niin epäreilulta ottaa vauvalta se vähäinenkin huomi ja sit en pysty ajattelemaan kun toinen huutaa ja toinen temppuilee. Mä en löydä semosta johdonmukasta tapaa toimia esikoisen kanssa näissä tilanteissa vaik kuin yritän etukäteen asennoitua ja jälkikäteen puida itseni kanssa. Ja sitten se, ettei mul jotenkin oo aikaa luoda pikkuiselle mitään rutiineja :'(. Itse pidän rutiineja tosi tärkeänä vauvan turvallisuuden tunteelle ja esikoisen kanssa juuri noiden rutiinien kautta löytyi semmoinen syvempi kontakti, mikä ei todellakaan mulle taphtunut jonkun taikasauvan heilautuksen tavoin syntymän hetkellä. Oisko jotain neuvoja arjen ja ajan hallintaan. Kaikki otetaan vastaan.
 
Pur, mää en todellakaan oo mikään asiantuntija, mutta auttaisko jonkinlainen palkintomenetelmä... Siis niissä imetystilanteissa, jos isompi antaa sun rauhassa imettää, niin saisi sitten jälkikäteen jonkun palkinnon. Tällaisesta lahjonnasta kasvatuksessa voi tietty olla montaa mieltä... Mutta parempihan porkkana kuin keppi :)

Ja onnistuisko jokin yhteinen laulu-leikki kummankin lapsen kanssa?

Noista rutiineista. Mulle ne on kans tosi tärkeitä. Mua sitten ahdistaa, kun meillä ei ole vielä minkäänlaista rytmiä, enkä sen takia ole osannut luoda oikein minkäänlaisia rutiineita... Mutta kai se tästä ajan kanssa.

Ja se vielä, että on mullakin joskus huono omatunto, jos lapsi on virkeä ja sen kanssa vois jotain puuhata, mutta itse en jaksa kuin möllöttää telkkarin edessä, ja lapsi sitten sylissä katselee mitä katseleekaan... :ashamed:

Tässä alkaa eka yh-ilta olla takana. Kohtalaisen hyvin on menny. Mitä nyt koiralla vatta kuralla ja pakko oli nälkäänsä huutavaa lasta ulkona huudattaa, kun sisälle ei kehannu mennä ennen ku toinen sai ripulinsa ripuloitua :snotty: Kyllä sydäntä särki kuunnella vaan pikkuisen hätää. Mut keskiviikkona mun isä tulee hakee meidät loppuviikoksi luoksensa, niin sit on vähän apua.

Endotar, kiitti sinkkivinkistä! Huomenna apteekkiin =)

Shuri ja Päivänsäde 1,5kk
 
Pur meillä on ollut samaa rytmin ja toimintamallien hakemista. Meillä siis ikäeroa 1v ja 11kk. Meillä vauva on mahakipuisena paljon sylissä, joten esikoisen täytyy välillä odottaa. Vauva myös syö usein, joten myös silloin on mahdotonta kiinnittää toiseen huomiota. Minä olen yrittänyt rauhoittaa tilannetta näin:
- vauva on päivisin paljon kantorepussa (Manduca) joten minulla on kädet vapaana
- "kriisin" uhatessa yritän kääntää esikoisen huomion "tulepa katsomaan kun pihalla kävelee harakka"-tyyppisesti
- imettäessä laulan tai luen satuja esikoiselle jos hän haluaa huomiota
- teemme samoja asioita kuin ennen vauvan syntymää, eli käymme perhkerhossa ja joka aamupäivä puistossa leikkimässä
- teen seuraavan päivän ruuat edellisenä iltana kun mies on kotona. Voin keskittyä päivisin lapsiin.
- välillä vain totean esikoiselle, että hänen on pakko odottaa, tällöin hän usein alkaa leikkiä itsenäisesti
- meillä ei ole televisiota, mutta esikoinen saa joskus katsoa dvd:tä kannettavasta jolloin voin keskittyä vauvaan
- yritän saada esikoisen auttamaan, hakemaan vaippaa tms.
- hieromme yhdessä vauvaa tai vaikka laskemme vauvan varpaat. Vauva saa huomiota ja esikoinen voi osallistua.
- jos esikoinen esim. piirtää, niin hellittelen ja seurustelen silloin vauvan kanssa

Toivottavasti jostain näistä vinkeistä on apua.

Tiinuliini ja Okko 3vko 3pv
 
hei!täältäkin kuulumisia...minä aloitin perhekahvilassa käynnin sillon ku Niko oli 2,5vanha :)
ja hyvin on siel sujunut..yöt nukkuu ihan hyvin..pari kertaa herää syömään...äidin maidon korvikkeella mennään ja lisukkeena oon joutunut nan maidon sekaan laittamaan peruna-porkkana velliä...muuten maha ei tunnu pysyvän täytenä vaan se on kokoajan syötettävä..

Anskuli ja Niko (2kk 20.10 tulee)
 
Meillä myös tuo imetystilanne keljuttaa keskimmäistä, joka on 2v8kk. Muuten hän ei ole minusta mustis ja paljonhan me leikitään esim. vauvan päikkäreiden aikaan, mutta nyt muutaman päivän ajan aina kun imetän, poika alkaa nujuamaan ja kärttyilemään, sekä yrittää kiipeillä mun päälle : / Niskassa roikkuu kuin pieni apina konsanaan. Yleensä kyllä rauhoittuu, kun kehotan häntä hakemaan kirjan, jonka sit luen samalla kun imetän. Mutta tänään ei ole sekään auttanut, meidän esikoinen (5v.) lähti Tahkolle mummon ja ukin kanssa mökkeilemään, ja pojalla on vissiin tylsää ilman isosiskoaan.. Onneks mies on taas kotosalla muutaman viikon lomalla, joten hän on keksinyt pojan kans jotain järkevää tekemistä imetyksen ajaksi. Ja huomenna mekin lähdetään sinne Tahkolle, onkin eka reissu vauvan kanssa :D

Maitoa en ole jaksanut vielä pumpata, pitäis kyllä jossain vaiheessa pakkaseen vähän jemmaan sitä saada. Mulla on vaan justiinsa semmoiset tissit, ettei hyvin pumpulle heru :LOL:
Mutta nyt olisikin uusi pumppu, jos sen kanssa homma toimisi paremmin kuin edellisessä imetyksessä vanhalla pumpulla..

Ja voihan tutti sentään, miksi et neidon suussa pysy? :D
Oppiikohan tuo pimu sitä vielä syömään.. Noh, toivottavasti, helpottaisihan se vähän noita rauhoittumistilanteita. Nyt vaan sitkeetä yritystä päälle, vaikka neidin mielestä se on vastenmielisin kapistus ikinä. Oiskos vinkkejä? Kaikenlaista on kyllä kokeiltu, mut jos joitain uusia vinkkejä löytyis, niin avot. :D

Nipistys ja Isla (tissitakiainen) 1kk 9pv
 
Aamun pitkät unet kostautuu ja nyt ei sitten väsytä alkuunkaan...

vauvan rytmistä Vauvan kanssa meillä menään hyvin pitkään vauvan tahtisesti. Nytkin selvästi päivisin nukutaan usein paremmin kuin öisin. Pienellä vauvalla rytmit muuttuu kuitenkin niin tiuhaan etten siksikään jaksa "stressata" niistä. Vasta noin vuoden iässä alkoi tytöilläkin olla ennalta arvattavissa päikkyjen kesto ja yö unen tarve. Isompien lasten kanssa ruoka-ajoista pidän tarkaan kiinni ja unikin tulee usein samoihin aikoihin. Tuntuu, että vauvat on meillä ainakin niin sopetutuvaisia, että ne menee siinä perheen mukana syöden ja nukkuen silloin, kun tarve siihen on.
Ollaan myös aina liikuttu lasten kanssa kaikkialla ja tällöin ne päikyt nukutaan väliin automatkalla ja ne siirtyy tai isompana jää jopa välistä. Meidän esikoinen varsinkin on hyvin vilkas ja ammattikasvattajat varmasti ohjeitaisivat meitä tiukempiin rajoihin ja rytmeihin, mutta ei ne lapset rikki mene vaikkei niiden päivät niin rutiineja täynnä ole. Mutta tälläinen "vapaa tyyli" sopii meidän perheelle.

Riittämättämyydestä oli myös juttua. Tämä tunne tulee varmasti jokaiselle äidille oli lapsia yksi tai useampi vastaan jopa joka päivä. Itse pyrin äitiydessä pois suorittamisesta. Koitan olla lapsille rakastava ja huomioiva vanhempi päivä ja myös yön aikana, mutta hyväksyn myös sen ettei aina jaksa osallistua lasten leikkeihin tai laitan piirretyt pyörimään, jotta saan juoda kahvin rauhassa. Väliin kyllä katselen kateellisena miestäni, joka todella heittäytyy lasten leikkeihin mukaan. Iltaisin pyrin antamaan kaikille äidin syliä ihan erikseen ja nukutan kaikki peräkkäin..ensin 4v, sitten 2v ja usein vikaksi vielä vauva tulee tisulle ja jää sitten syliin kunnes siirrytään sänkyyn. Vauva toki voi tarvita jossakin välissä tisua, mutta aika usein näin nukuttamiset menee. Lapsille tärkeää on vanhemman läsnäolo, ei sen "laatu" eli mielestäni vanhemman ei tarvi olla lapsen viihdyttäjä tai ollakseen hyvä vanhempi leikkiä, laulaa, lukea, askarrella jne jokaisesta lapsen toiveesta. Lapsen on hyvä keksiä itse leikkejä ja ei haittaa vaikka väliin on tylsääkin. Vauvalle taas se syli on mielestäni tärkein paikka, mutta ei vauvaakaan tarvitse ihan joko ajan sylitellä ja kantaa:)

Jospa uni jo tulisi.. Huomenna jälkitarkastus neuvola tädin luona. Sitten on erikseen vielä lääkäri eri päivänä. En tiedä miksi noin kaksi aikaa.
-Poni ja poju pian 2kk
 
nasunaskalille pikaisesti vastailen...eli mulle sanottiin ekan sektion jälkeen että kyllä sopii yrittää toista vauvelia heti kun siltä tuntuu....toisen jälkeen vaikka leikkaus olikin jo hiukan hastavampi niin sanottiin että vuosi olisi hyvä pitää väliä! eli eimitään kauheita odotuksia tarvitse olla!!!!näin siis mulle sanottu:)

meitä kutsuu nyt muskari eli koitan kirjoitelle joku toinen pÄivä enemmän!!!

lennilokinpoika ja neiti 4vk
 
Heippa taas kaikki! Vaikka meijän vauva on tyytyväinen ja rauhallinen, en jotenkin osaa istahtaa koneelle ja kirjottaa, vaikka lukemassa (tai ainakin selaamassa) käyn joka päivä.

Käytiin äsken 2vk neuvolassa, painoa on nyt 3975g (3800g) ja pituutta 51,2cm (50cm), päänympärys 36cm (33cm). Hienosti on siis tullut painoa, eli syömisongelmat jäivät keskolaan :)

Meillä on yöt menny alusta asti ihan loistavasti, tyttö herää kerran syömään 3-4 välillä :) Illalla syö 23 aikoihin, jonka jälkeen meen itekin nukkumaan, aamulla syö sitten 7-8 välillä, jolloin esikoinenkin herää ja noustaan kaikki ylös. Sairaalan 4h:n rytmi ilmeisesti jäi päälle, mikä on kyllä ihan mahtavaa :) Viime yönä neiti valvotti vähän vatsakipujen takia ja tänäänkin on piereskellyt ja kitissyt mahaansa vähän. Vähennän nyt kahvin juontia, toivottavasti se auttaa, ettei tarttis kokonaan lopettaa sitä. Esikoisen imetysaikana en voinut juoda ollenkaan kahvia, kupillinenkin aiheutti pienelle vatsavaivoja :( Kahvi on mulle tosi tärkeä osa päivää, eli kyse oli suuresta asiasta mulle, mutta mitä vain pienen hyvinvoinnin vuoksi :heart: Toivottavasti tällä kertaa kuitenkaan ei tarttis kokonaan lopettaa!

Isoveli 1,5v otti neidin vastaan oikein hyvin, käy silittelemässä ja halailemassa paljon. Mun mielestä ei sen kummemmin hae huomiotakaan kuin ennen vauvaa, mutta mies on vielä isyyslomalla, eli tilanne saattaa muuttua, kun mies palaa töihin. Uhmaa ja vahvaa tahtoa hänellä kyllä on, eli voi olla äitin pinna koetuksella, kun jäädään lasten kanssa kolmistaan :D

Poni Mä kanssa välillä katon kateellisena miehen ja esikoisen leikkejä, ne on ihan omaa luokkaansa. Erotus mun ja miehen välillä on kuitenkin se, että mulla on lasten lisäksi kotityöt, jotka on tehtävä, mies taas voi suunnata kaiken huomionsa lapseen. Mä siis mielelläni teen kaikki kotityöt, mutta toki se aika on lapsilta pois ja saatankin joutua vähän karsimaan kotitöitä päivistä, kun mies palaa töihin. Kerkeäähän niitä tekemään illallakin sitten...

Nyt pitää alkaa kehittämään esikoiselle välipalaa, kun se kömpi päikkäreiltä...

Voimia kaikille arkeen!

-dask ja Lotta 15pv, s.3.10
 
Jeah, olen ihan huippu! Koira on saanut aamu- ja päivälenkkinsä ja kolmen tunnin kaupunkireissu on takana ja kaikki asiat hoidettu ja vauva on pysynyt koko päivän niin tyytyväisenä, ettei ole itkuja tullut kertaakaan!!! :D (Kätinöitä ei lasketa :LOL:)

Ponille: kiitos kiitos kiitos :flower: Kyllähän mää tiiän kaikki noi jutut itekin (että se vanhemman läsnäolo on tärkeintä ja vauvalle syli ja oman jaksamisen rajallisuus on hyväksyttävä ja yms...), mutta on niin helpottavaa, kun joku muukin sen sanoo :LOL: Koko ajan ku luin sun juttua, niin aivot kävi että "niin mutta ku...", eli pikku perfektionisti minussa, joka yrittää olla se täydellinen äiti, alkoi väittämään vastaan.

Tänään alkaa meillä taistelu vaippaihottumaa vastaan sinkkipastan avulla (ja bepanthen ja ilmakylvyt tietty edelleen kuvioissa myös). Toivottavasti on apua. Pienellä ei muuten ole huono iho, mutta näyttäisi olevan erittäin herkkä märälle.

Vielä pitäisi jaksaa pakkailla muuttoa varten... Houkuttaisi maksaa yksi kuukausi vuokraa kahdesta kämpästä, että sais rauhassa muuttaa.

Nipistys, meillä on sellainen tyttö, että aina kun kypärälakin laittaa päähän, niin sillä sekunnilla on saatava tutti suuhun :LOL: Vaan eipä tuosta tiedosta taida paljoa apua olla teille... :ashamed:

Shuri ja Päivänsäde 1,5 kk
 

Yhteistyössä