SYYSMASSUT '07 elokuussa

Eikö se PippuriMamma vieläkään ole jakautunu? Vitsit kun toisen pitää siellä kärvistellä.. Tai mistä sitä tietää vaikka poika jo olisi täs vaihees ulos tullu. Voi kyllä pitää myöntää,että pieni kateus iskee siinä vaiheessa kun jo niin kovasti tän oman tahtoisin syliin. :)

Mua kans välillä ottaa päähän ko ihmiset tulee kertomaan raskaudesta yms asioista mulle. Kyllä mä hyvin tiedän jo miten tää homma tässä etenee ja etenkin nää omat oloni tiedostan varsin tehokkaasti. Yks paras kaveri opiskelee kätilöks ja siinä kyllä ottaa välillä päähän se, kun se käy mulle paasaamaan,että mun pitäs koittaa synnytykses käyttää lääkkeettömiä kivunlievityksiä. Miks ihmeessä? Mä oon menossa sinne vähän sillä mielellä, et kunhan lapsi tulee ulos mulle mahdollisimman helpolla, sama se millä kivunlievityksillä. Ottaen huomioon, et kahdessa aiemmassa ei oo ollu muuta ko ilokaasu.. Sanoinki hänel sitte, et en mä käy etukäteen päättämään tollasia vaan sitte ko pahaa tekee ni otan mitä tarjotaan. Epiduraali mulla kyl on mielessä ollu, mutta ku sitä ei mulle keritä laittaa ikinä.. :ashamed: No tän kaverin jutut laitan kyllä aika pitkälle toisesta sisään ja toisesta ulos, ku tiedän,et on vaan niin innoissaan ehkä täl hetkel opinnoistaan. Ja kun sillä se kaikki tieto tulee oikeestaan vaan niistä kirjoista kun ei oo omakohtasia kokemuksia synnytyksestä vielä ni anteeks annetaan höpinät.

Mulla on olo täällä ollu melko hyvä. Mitä nyt kipuiluja mahassa aina sillon tällön ja tää hemmetin kuumuus käy hermoille. Öisin saa nukuttua ja päivisinki pitäs vaan istua nököttää suihkussa. Kun mulla se hemppa oli niin alhanen ni oon nyt popsinu rautaa sitte kiltisti joka aamu, mut tuntuu ettei se auta. Tai siis edelleen mulla on semmonen jotenki tosi voimaton olo, tuntuu et jalat lähtee välil alta ja käsiäkään jaksa nostaa ollenkaa. Oon siis ainaki olettanu et toi johtuu siitä hempasta. Lisäks mulla on hengitysvaikeuksia.. :headwall: Ei voi muuta ko toivoa, et tää on kohta ohi. Mä oon valmis ens viikolla jakautumaan.

Sekin muute ottaa vähän päähän, ko kaikki sanoo,et tää meidän poika tulee etuajassa. Ihan vaan koska kaks aiempaaki on tullu! Ei se ny sitä ihan kato.. etenki ko kakkonenki tuli vaan kaks päivää ennen la. Mulla on niin kova kutina takapuolessa et tää menee yliaikaseks ja kärvistelen vielä pitkään tän mahan kanssa.. Pessimisti ei pety :kieh:

Emmaliina ja Vusseli 36+5
 
Huomenta...!

En oo vähää aikaa kirjoitellukaan tänne... vähän laiskotuttaa nuo helteet... :headwall: Taustaillu oon, mut en oo sit enmpää saanu aikaseks.. Pe oli neuvola ja siellä kaikki ok: asukki oli jo mukavan alhaalla ja sf kasvanu 1,5cm viikossa. Toisaalta mua ollaa nyt pompoteltu siellä et kaikis mitois eri ottaja :/ Tällä vkolla saan sit uuden tädin joka olis sit loppuun asti. Painoa oli tullu 800g- koko ajan tuntuu olevan vähän nälkä, varsinki iltasella kun viilenee... Muuten helteet syöny aika hyvin voimia- sentään vähäsen joka päivä jaksanu tehdä et kaiken pitäis olla valmiina tulokasta varten.

Pippurimammalle voimia ja :hug: itekin alkaa jo toivoo tuota nyyttiä kainaloon. Alan olla ite jo kypsä ja nyt vaan ootellaa et asukkiki kypsyis ;)

Mitäs kaikkea täällä oltiinkaa puheltu... Kavereista: mulla on tavallaan noi "parhaimmat" kaverit kyselly voimisia. Ite välillä oon joutunu aloitteen tekemään, mut eipä se oo ketään haitannukaa kumpaakaan osapuolta.

Ite oon kans huomannu olevani välillä aikas hermoherkkä- varsinki näillä helteillä kiihdyn aika nopsaa nollasta sataan :LOL: Varsinki jos oon väsyny nii itsehillilntä on aika nollis. Alkanu noi yöt olee katkonaisia, heräilen aina 2-4h välein ja muutaman kerran joudun vessaki käymään. Alkaa jo kroppa valmistautuu tulevaan näköjään.

Nyt vähän aamupalaa asukille... voikaahan paksusti :D

FlaPa &masuasukki 37+2 (jeeee... alkaa jo h-hetki lähenee....)
 
huomenia

neuvola kuulumisia: rv 34+3

paino +860 ääk yhteensä 18,4kg
hb 121
paineet 123/77
sf 33 viim. rv 28 se oli 27 eli yläkäyrän tuntumassa mennään
rt

ja ei ko oottelemaan aikaa äippäpolilta synnytystapa arvioon, on sitte muuten mun eka kerta kun käyn muuallako omassa neuvolassa.

eilen oli aivan kauheet turvotukset nilkoissa, ei taivuttaan pystyny.

nökö rv 35
 
Täälläkin voidaan hyvin! Helteetkään ei ole minua pahemmin haitanneet ja tänään onkin näköjään sateinen päivä Oulussa. Äitiysloman alku on ollut ihanaa, kun on saanut puuhastella rauhassa kaikkea kivaa vauvalle.

Lähestyvä synnytys pyörii välillä mielessä ja varsinkin unissa tulee jos mitä supistuksia ja kipuja, luulen aina herätessäni että nyt lähdetään.
Näin ensisynnyttäjänä olen ottanut asenteen ,että katsotaan miten se menee, enkä ole murehtinut turhaa etukäteen, kun ei yhtään osaa kuvitella mitä tulee vastaan. Kivunlievitykset aion ottaa vastaan mitä tarjotaan.
Meillekin ystävät, tuttavat ja sukulaiset(anoppi ) antaa jos minkälaisia ohjeita ja neuvoja niin synnytykseen kuin lapsen hoitoonkin. Ne meinaa jo ärsyttää, joku kun saattaa olla niin jääräpäinen omassa mielipitessään ettei voi kuvtellakaan medän tekevän jotenkin toisin...annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos =)
se on kuitenkin meidän oma valinta kuinka me toimitaan.

Tsemppiä kaikille, jokunen taisi olla jo laitoksellakin, ainakin Pippurimamma...hurjaa...voimia sinne!

Pämppä 36+0 :heart:
 
Laitanpa minäkin vielä neuvolakuulumset kun en ole nitä pitkään aikaan laitellut:

Neuvola rv 35 +1
Paino: + 431 g, yhteensä on minulle tullut nyt 11 kg
Turvotus: -
hb: on otettu viimksi viikolla 28 ja oli silloin 120. Rautaa ei ol tarjottu-
Paineet: 101/66
SF-mitta: 30 , välillä käyrä oli jopa laskusuunnassa, mutta minullakin on ollut monta eri mittaajaa, nyt mennään tasaisesti alakäyrällä.
Pissassa oli vähän leukosyyttejä ( 2+) ja proteiineja (1+)- kävin antamassa laboratorioon näytteen ja se oli puhdas, vielä pitää kuitenkin viedä uusi näyte tällä viikolla. Ei ole ollut onneksi mitään psstulehduksen oireita.
Vauva on raivotarjonnassa
Syke: 150
Liikkeet: ++


Pämppä

 
PippuriMamman puolesta täälläkin jännitellään. :flower:

Voi että kun itsekin pääsisi jo pikku hiljaa jakautumaan. Se olis ihan huippua! Lääkäri sanoi että saattaa olla ettei vauva taida odottaa laskettuun aikaan, mutta itsellä sellanen olo ettei se tule ikinä pois. |O Paikat on lähteneneet aukeutumaan... Mutta eihän se sitä katso että synnytys aina alkaisi myös aikaisemmin.

Eilen tuli harjoitussuppareita ennätysmäärä.. Lantiosärkykin alkoi taas ja se on niin "mukavaa" tunnetta. Tää meidän pikku poika yrittää saada jalkoja suoriksi, meinaa tulla mahan läpi. Samoin pyllyllä yrittää.. Ihana vekkuli. Vihlontaa myös tulee aikas paljon.

Ihanaa, Serranot alkoi. Täytyy mennä tsekkaa.. Olen jäänyt koukkuun. :LOL:

Terv, Pia rv 36+4
 
Heti ekana Pippurimammalle ja minnajajoelille hirmuisesti voimia ja tsemppiä!!!

Sitten omaa napulia eli viime viikon neuvolakuulumiset (rv 36+1):
Hb 148
rr 106/60
sf 32 cm
pissa puhdas
liikkeet ++
syke 136
paino +260 g/vko (yht. tullut jotain 8,5 kg)
tarjonta rt
turvotusta ei ole onneksi lainkaan, ainakaan vielä.

Tällä viikolla keskiviikkona meillä onkin sitten synnärille tutustuminen, jänskää!SEKS:in synnytysosasto on juuri kesän aikana remontoitu uuteen uskoon, joten pääsemme ihan uusiin tiloihin...

Onkos teillä muilla alkanu yhtään nivuset paukkumaan? Mulla ainakin öisin kun kylkeä kääntää niin samalla nivuset paukahtelee, kait ne paikat alkaa antamaan periksi ja vauvalle tilaa...

Mutta eipä tässä kummempia, jaksuja kaikille!

Lilia rv36+5
 
Heippa!
Kavereista; olen huomannut, että toiset ei ota enää lainkaan yhteyttä ja sitten sellaset, joiden kanssa en ennen ole ollut kauheesti tekemisissä soittelee useemmin ja käy kylässä. Meillä on sellanen tilanne, ettei yhdelläkään tutulla tai kaverilla ole vielä omia lapsia, vaikka osa onkin meistä yli 10 vuotta vanhempia. Ainoo tuttu, jolla on lapsia on mun sisko! Olis kyl kivaa jos joku järkkäis sellaset vauvakutsut :heart: Voiko niitä järjestää itelleen? Onko kellään kokemusta?

Mulla on ollut eilisestä menkkamaisia kipuja alavatsassa. Tuntuu oudolta, kun ehtis jo tottua elämään ilman kuukautisia =) En osaa siitä kivusta stressata, eiköhän se ohi mee ja jos ei mee, niin voin ehkä päästä nopeemmin synnyttämään :) :)

Hyvät päivän jatkot
Paveliinalta ja Joosepilta 36+4
 
Kiva kun balik ja Elwi olette edelleen mukana ja saadaan tapaaminen järkättyä :wave:. Onko muut ilmoittautuneet vielä tulossa; Inka85, Hanna1982, Aku, Annmari-76? Eli siis huomenna klo 14 =). Elisa, harmi kun et nyt pääse, mutta ensi kerralla sitten :).

Mulla on siitä mukavat ystävät, että näyttäisivät olevan aidosti kiinnostuneita raskaudesta ja vauvasta. Edelleen soittelevat ja nähdäänkin säännöllisesti. Onhan meidän elämäntilanteet suurimman osan kanssa ihan eri, mun ystävät kun ovat enimmäkseen sinkkuja ja elämänrytmi sen mukainen, mutta ainakin toistaiseksi kavereina ollaan säilytty silti. Musta itsestä olisi vaan kiva saada myös samassa tilanteessa olevia tuttuja, joiden kanssa höpistä näitä juttuja enemmän ja saada vähän vertaistukea.

Mulla on vika neuvolalääkäri tällä viikolla, nähtäväksi jää ovatko supistukset ja järkky paineen tunne saaneet mitään aikaiseksi kohdunsuulla.

-meja 35+2
 
Hei kaikki!

Eilen kotiuduttiin reissusta. Menomatka torstaina oli tosi kuuma ja hikinen, mutta eilen oli onneksi pilvistä. Autossa istuminen ei aiheuttanu pahempia hankaluuksia. Kyllähän sitä 500km:n matkalla puutuu takamus, vaikkei olis raskaanakaan. Häissä kaikki tuli ihastelemaan masua ja kyseli, että koska..

Mitähän Pippurimammalle ja minnajoelille kuuluu..? Me käytiin perjantaina mun sen kaverin luona, jolla oli la heinäkuun viimesenä päivänä. Saatiin vielä yhteinen masukuva :D Heillä oli varattuna aika käynnistykseen tälle päivälle, mutta aamulla tuli viesti, että sinne oli viime yönä syntynyt pieni neiti! Kun ajattelee, että siellä on pieni tuhisija saatu syliin, niin tulee itsellekin sellainen olo, että minäkin haluan jo..

Liekö tämä meidän pieni innoissaan leikkikaverin syntymisestä, kun mahdoton myllerrys alkoi eilen puolenpäivän aikaan ja jatkuu edelleen. Vaikka pikkuinen onkin ollut tosi vilkas ja eloisa, niin viimeisen kuukauden aikana liikkuminen on kuitenkin rauhoittunut hieman. Toivottavasti tuo myllerrys enteilisi kääntymistä.. Masu pullistelee ja nytkähtelee nytkin vuorotellen vasemmalle ja oikealle.

Sairaalavierailuja on täällä Joensuussa rajoitettu muistaakseni niin, että huoneeseen pääsee vain vauvan isä ja mahdolliset sisarukset, siihen päivähuoneeseen (vai mikä se on, missä on tv ym.) pääsee isovanhemmat. Muut vieraat on rajattu pois, että henkilökunta ehtii opastaa vanhempia vauvan hoidossa yms. asioissa, kun ei siellä sairaalassa normaalisti kuitenkaan montaa päivää olla. Luulisin, että minäkin haluan olla kotona hetken aikaa ihan rauhassa ja totutella elämiseen ja olemiseen vauvan kanssa, mutta ihan lähimpien sukulaisten vierailut tuskin haittaavat.

Mitähän te olitte viikonlopun aikana kirjotelleet.. Luin kyllä kaiken, mutta en enää muista pitikö jotain kommentoida.

Nyt lähden puuhailemaan jotain ja illaksi pitääkin lähteä töihin. :eek: Mitä se sellainen olikaan, kun en enää muista :LOL: Tänään ja huomenna on vielä työvuorot, keskiviikko on vapaa ja torstaina alkaa äitiysloma!

Joe ja pieni 34+4
 
Kyllä, olen huomiseen tapaamiseen klo 14 tulossa =)

Viime yönä tuli taas valvottua reilun tunnin verran, ja kun mies nousi seiskan aikaan töihin niin siinä itsekin heräsin ja puolisen tuntia nuokuin aamu-tv:n ääressä, kunnes taas kömmin nukkumaan. ja heräsin vasta hivenen yli kymmenen.. Hirmusesti ois viel kotosalla kaikenlaista projektia. En ole viel osannu päättää pitäiskö vauvanvaatteet silittää ennen käyttöönottoa. Pesin ne kaikki Miniriskin hajustamattomalla pesuaineella.

Mä kans haluisin että joku kaveri järkkäis vauvakutsut mutta en usko näin käyvän.. Eikä itse oikein viitsisi järkätä... Onko toi kuinka yleistä että itse mamma ne järkkää ?

Mä veikkaan että Pippurimamma ois jo jakaantunut.. =)
 
Aivot otti ja suli totaalisesti pois, että nytte selekokielellä (kiitos) apuja, josko joku osais neuvoa..
Eli mitä tarvii uuteen ajokorttiin kun sukunimi vaihtunu?? Koittanu kattoa netistä, mutta ehä mie tajua mittee :whistle: Siis tarviiko kaikki terveystarkastuspaperit yms vai riittääkö vain uudet kuvat? Mie oon ihan idiuuttina ny.. :ashamed: :headwall: Jeeeeelp!! :LOL:
 
Kiitoksia minttu-82 :wave: Onneks sillä ei siis kiirettä, toisin ko luulin (kuulin, että kuukauden sisällä pitäs hakea uutta) =) Varmistuishan tuo asia virastossa, mut kuka hullu sinne jaksaa vääntyä ;)
 
Emmie vaan tiiä :/ Tämmöstä siis kuulin, mut ei ainakaan www.poliisi.fi löydy semmosta kohtaa, vissiinkään.No, kävis ees ne kuvat ottamassa, vääntyä niiden kans sitte anomaan, jos ei riitä ni on se perkule :kieh:
 
Lilia
Mullakin paukkuu nivuset mitkä lie tuolla alhaalla ja yleensä just öisin kun ähellän kyljenkäännön kanssa =) Antaa paukkua vaan...

mobic ja minttu-82
Mä just hoidin tuon ajokorttiasian pois alta viime viikolla. Eli siihen tarvitaan kaksi passikuvaa, 40 euroa ja täytetty kaavake. Täälläpäin uutta korttia saakin sitten odotella 3-4 viikkoa. Käsittääkseni kahden kuukauden sisällä nimenvaihdosta pitää kortti uusia, muuten joutuu noiden edellä mainittujen asioiden lisäksi hommaamaan uuden lääkärintodistuksen.

Tänään oli neuvola ja täti siellä jo höpisi synnyttämään lähtemisestä... En mä usko. Eiköhän me ainakin ens viikolla vielä nähdä. Ja sitä seuraavalla... =) Hemppa oli laskenut jo 108, nyt on kuulemma jo PAKKO popsia rautaa. Voi kökkö. Kävin apteekin kautta hakemassa Obsidania.
Muuten kaikki kunnossa. Pieni on pää alhaalla (kävely on aikamoista vaappumista) mutta en taaskaan tajunnut kysyä, että onko mahdollisesti kiinnittynytkin.



Maarja ja vaava 37+2
 
Ekaksi Pippurimammalle ja minnajoelille zemppiä!! Jokohan on vauva jommallakummalla kainalossa/sylissä :heart:

Täällä itsellä vointi entisellään. Viikon päästä olisi tarkoitus vielä lähteä reissun päälle ranua-rovaniemi-suunnalle. Toivottavasti kaikki menee ok ja ei sitä ennen rupea vielä vauva ilmoittelemaan itsestään :)

Vauva on masussa kylläkin melkoisesti laskeutunut (?) tai ainakin kun aiemmin kylkeä käännellen pylly oli korkeammalla kun nyt se on jo huomattavasti alempana vai liekkö muuten vaan eri asennossa.. Rt:ssä kylläkin ollut jo 28 vk:sta lähtien (jos oikein muistan..) ja tuntuuhan se alapäässä kuin tunkeutuisi oikeinkin alaspäin..
Huomenna olisi nla..katsotaanhan mitä masuun kuuluu tällä viikolla :)
 
Maarja, juu annetaan vaan paukkua, kait se kuuluu asiaan! Aluksi olin vähän ihmeissäni, että mitä hemmettiä, mutta nyt kun se on joka öistä niin siihen on jo tottunut...Kiinnittymisestä, kyllä samalla pitäisi olla laskeutunutkin. Mulle terkka sanoi viime viikolla,että on jo aika alhaalla, mutta en sitten huomannut kysyä kiinnittymisestä. Täytyypi torstaina kysyä. Mullakin masua on joku sanonut luodiksi ja siis on kyllä samannäköinen masu kuin sulla. Viime viikolla yksi kommentti oli, että sullahan on vatta niinkuin linnunpönttö, ei yhtää näy takaapäin...
:LOL:

Jahas, täällä taas leipomisvimma iskenyt ja korvapuustit täytyy ottaa uunista, ennenkuin ne palaa...

Lilia
 

Yhteistyössä