Taaperon päiväunien lopettaminen

Taaperoni on 2,5 vuotias.
Päiväkodissa nukkuu päiväunet, mutta nukahtaminen vaatii vähintään 10 minuutin silittelyn hoitajilta. Siellä päiväunille mennään klo 12.

Kotona olemme yrittäneet pitää saman rytmin kuin päiväkodissa, mutta täällä tyttö on aina nukahtanut itsekseen.

Nyt en enää saa häntä päiväunille.
Aamupäivällä ulkoiltiin 1,5 tuntia ja ruuan jälkeen yritettiin saada nukkumaan. Tunnin verran jaksettiin yrittää ja päätettiin yrittää myöhemmin uudelleen.
Klo 14 yritettiin uudestaan, mutta 45 minuutin jälkeen luovutin, koska tyttö oli pirteä kuin peipponen.
Illalla hän oli kyllä hieman kiukkuinen, mutta se pysyi aisoissa sillä että tyttö pääsi kylpemään, josta pitää kovasti. Nukahti yöunille onneksi nopeasti.

Voiko päiväunista vielä luopua tuonikäisiltä? Minkälaiset valvomisrytmit siitä muotoutuu? Nykyyän tyttö on hereillä 6:30-20:00.

Olen aina ajatellut että päiväunilla on tärkeä merkitys oppimisessa ja siksi ne ovat tärkeät pienelle lapselle, mutta jotenkin tuntuu että tässä väsyttää vain itsensä, kun yritää pitää tyttöä sängyssä tunti tolkulla.

Olisi kiva kuulla toisten taaperoiden vanhempien kokemuksia päiväunien pois jättämisestä??
 
Mulla ei ole vastauksia kysymyksiisi vaan sama ongelma. Meidän lapsukaisemme 2 v 1 kk ei tahdo enää kotona nukahtaa päikkäreille vaan nukuttamiseen menee aina n. 30-60 min vaikka laitamme nukkumaan vasta joskus klo 13 kieppeillä. Hoidossa menee nukkumaan puoliltapäivin ja nukkuu ihan hyvin. Ja mekin ulkoilemme vähintään tunnin aamupäivisin kotipäivinä. Ehkä hoidossa vaan on enemmän touhua ja sen takia väsyttävämpää. Mutta olen miettinyt että pitäisikö kotona luopua päikkäreistä. Olen vaan ajatellut samalla lailla kuin sinäkin, manta, että päikkärit ovat tarpeen kehitykselle. Ja itsekin kaipaan sitä pientä lepohetkeä päivässä.
 
Meillä samanikäinen poika. Päiväkodissa nukahtaa melkein heti klo12 unille, kotona on laitettu nukkumaan 12.30 aikaan eikä meinaa millään rauhoittua. Lisäks poika alkoi heräileen aamusin klo 5.15 ja oli sitten hoidossa ulkoilun jälkeen ihan väsy ja meinas nukahtaa jo ruokapöytään. Nyt on tehty niin, että päiväkodin kanssa on sovittu etteivät anna pojan nukkua kuin tunnin päivällä. Vapaapäivinä kotona ei laiteta päiväunille sänkyyn, vaan rauhoitutaan sohvalla lukemalla tai piirrettyjä katsomalla, siihen poika sitten nukahtaa jos on kovin väsynyt. Ainakin toistaseks on aamutkin helpottuneet, nukkuu nyt klo7 asti (nukahtaa illalla 20-20.30) ja jaksaa aamupäivän hoidossa touhuta. Kyllähän siellä hoidossa isossa lapsiryhmässä on väkisinkin väsyttävämpää kuin kotona. Poika on aina ollut vähäunisempi kuin monet ikätoverinsa, ihan vauvasta asti. Se on kovin yksilöllistä milloin vielä tarvii päiväunia, mutta jostain muistan lukeneeni että jos nukuttamiseen menee pidempi aika kuin mitä sitten nukkuu, niin vois miettiä kannattaako luopua päiväunista.
 
Meillä tyttö 2,2v jätti päiväunensa pois juurikin 2v syntymäpäivänsä kunniaksi. On kotona mun kanssa.
Aluksi yritin laittaa nukkumaan lounaan jälkeen ja kun ei nukahtanut, niin hieman myöhemmin. Nukkumisesta tuli oikeastaan ennemminkin kinaa kun tyttö ilmoitti ettei halua nukkua. Lopulta annoin periksi enkä enää edes ehdota päiväunia. Nukkuu jos siltä tuntuu.. Käytännössä oon huomannut että jos nukahtaa myöhään iltapäivällä, on ilta kiukkuinen. Ilman päiväunia illat menevät mukavammin.

Viikon aikana ottaa itse sellaisia "tasapainottavia" päiväunia, ei siis ihan täysin pärjää ilman päiväunia.
Voi siis torkahtaa autoon, rattaisiin, sohvalle..
Yöt nukkuu 20.30/21-07.
 
Entäs jos hoidossa nukkuu kerta nukuttaa ja kotona jättää unet pois? Hoidossa on sen verran kiihkeämpi meininki, jotta siellä itse kukin väsähtää. Ja en kannata tuota vain tunnin unia hoidossa. Jos sattuu heräämään väärään hetkeen on koko loppu päivä pilalla huonotuulisuuden takia.
 
Yhden tutun vauva lopetti päiväunet 1v ikäisenä. Suurin osa tuttujen vauvoista lopettanut 2v ikäisenä. Et vaihtelee vauvasta riippuen. Ei varmaan ole mitään tiettyä sääntöä. Jos tuntuu, ettei lapsi tarvitse enää päiväunia, niin ei kai sitä vängelläkään voi nukuttaa. Meidän poika on vasta 9kk, niin ei ole tätä ongelmaa vielä. x)
 
Meillä päikyt jäi juur saman tyyppisesti jo 1v4kk iässä osittain... kaiken kokeilin ja oi niitä taistoja,kun koitin saada nukahtamaan. Nukahtaa nykyäänkin vain autoon ja joskus,aniharvoin rattaisiin jos päivässä on ollut jotain erikoista puuhaa tai muuta,minkä takia väsyttää. Nyt ikää kohta 2v.
Mutta meneekin sit yöunille jo 18.30 ja nukkuu 12-13h joskus jopa 14h.
Niin ja kotona oon pojan kanssa...et ei tietoo miten menis jos olis hoidossa.

Mun mielestä ei oo mieltä siinä mitä mekin sorruttiin harrastamaan,et 2h nukutettiin kauheella huudolla ja kiukulla ja sit puolituntia nukku ja oli kiukkunen loppupäivän. Meillä kuiteskin tuo poika saa riittävästi unta vuorokaudessa,nukkuu vaan yöllä kiintiön täyteen =)
 
Esikoinen lopetti päiväunet 2v2kk iässä ja ihan siitä syystä kanssa jäivät, etten jaksanut pitää hyväntuulista lasta sängyssä tuntikaupalla. Saattoi puuhailla sängyssä omiaan kolme varttia, mutta ei nukahtanut. Illalla meni sitten tunti ja toistakin, ennen kuin nukahti. Kun jätettiin päikkärit pois, nukahti alle viidessä minuutissa. Arvatkaa oliko ihanaa! Nyt 4,5-vuotiaana nukahtaa edelleen autoon aika helposti (tänäänkin) varsinkin myöhään iltapäivällä. Vuorokaudessa nukkuu 10-12 tuntia tarpeen mukaan.

Kuopus on nyt 1v9kk ja on jo hetken aikaa harjoitellut päiväunettomuutta. Yleensä saan nukahtamaan rattaisiin tai autoon, jos se sattuu sopimaan päiväohjelmaan, mutta sänkyyn en sitten millään. Ja tämä lapsi joko kirkuu sängyssä tai puuhaa omiaan ja roikkuu verhoissa, joten erittäin harvoin edes viitsin yrittää sänkyyn nukuttamista. Sitten saattaa olla illasta yliväsynyt, joten huutoa tulee kuitenkin. Yleensä annan hänen nukkua noin tunnin päiväunet, jolloin yöunet ovat noin 10-tuntiset. Jos ei nuku päiväunia, nukkuu noin 11,5 tuntia yöllä. Arvaan että kesän jälkeen jäävät häneltäkin päiväunet kokonaan pois. Ja lapset ovat aina olleet kotihoidossa, joten en tiedä miten tämä sujuisi päivähoidossa...

Ap:lle sanoisin, että turha kai sitä teidän on kotona jatkaa päiväunia, kun se on noin hankalaa. Uskoisin, että lapsi ymmärtää kun hänelle selitetään, että päivähoidossa on eri tavat kuin kotona. Nukahtaako tyttö kotona kuitenkin helposti, jos on nukkunut päivähoidossa unet? Kun tiedän niitäkin tapauksia, joissa illat venähtivät sitten lähelle puoltayötä, jos päivähoidossa nukuttiin liian pitkään.
 
Esikoispoika lopetteli päiväunia vähän alle kaksivuotiaana. Yhdistin asian tutista luopumiseen. Pojan sai nukkumaan, kunhan jaksoi kärrytellä rattailla ympäri kyliä tai sitten autolla ajettiin pitkin poikin. Neuvolasta sanoivat, jos nukuttamiseen menee yli 40 minuuttia, lapsi ei enää unia tarvitse. Poika ei nukkunut päiväunia päiväkodissakaan kuin joskus. Iltaisin oli kiukkuinen ja edelleen pojan ollessa 4v tuntuu, että päiväunet tulisivat tarpeeseen.

Toivottavasti kuopus jatkaa unia vielä pitkään...
 

Yhteistyössä