Taaperon valjaat, mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti
"Gemma"
Mä jotenkin automaattisesti rinnastan sen vauvan talutuksen koiran talutukseen ja mun mielestä koira on kuitenkin "alempana" kuin vauva, joten en halua rinnastaa lastani koiraan pitämällä häntä valjaissa...
 
"viera"
En tykkää yhtään, enkä IKINÄ laittaisi omaa lasta valjaisiin. Kotikaupungissani noita näkee aina välillä ja poikkeuksetta lapsen annetaan juosta narun päässä miten sattuu, niin että ne pienet piltit aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita muille jalankulkijoille. Kävely- tai pyörätiellä ei juosta miten sattuu, oltiin sitten narun päässä tai ja olen nähnyt lukuisia tilanteita kun se taapero juoksee ristiin rastiin koko kadun leveydeltä sotkien jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Vanhemmat vain naureskelee kun "nämä on niin ehtiviä". Kävelemisen opettelu on oikein suositeltavaa, mutta ihan muioden turvallisuuden vuoksi, pitäkää ne taaperot rattaissa, jos muuten ette saa pidettyä kurissa.
 
oon harkinnut tolle puoltoistvuotiaalleni kans tollast reppu-valjas juttua. mielipiteitä tosiaan jakaa mutta yleensä ne haukkujat ovatkin sellasia paskantärkeitä ja niin olevinaan jotakin suurempaa ;) tänäänki kauppakeskuksessa sen taas huomas että heti ku rattaista pois pääsee niin juoksuks se menee ja oon viimesilläni raskaana joten ei kiinnosta hippaleikit.. onneks oli anoppi matkassa mukana joka sitten pysy paremmin poitsun perässä.

ja ap, jos joku laitapuolenkulkija alkaa aukomaan päätänsä niin voi vaan tuhahtaa että etpä oo omaakaan elämääs osannu hyvin hoitaa niin mitä sä mulle auot :D
 
"vieras"
[QUOTE="mami";26554328]Siis miksi lapsi pitää kahlita rattaisiin, miksi ei saa harjoitella kävelemistä? Eikö se ole parempi, että lapsi käyttää omia jalkojaan pienestä pitäen?[/QUOTE]

Ei se vilkas katu ole mikään kävelemisen opettelupaikka. Se kannattaa harjoitella kotona ja tulla liikenteeseen vasta sitten kun kykenee ymmärtämään sen verran puhetta että pysyy vanhemman vieressä. Tai vastavuoroisesti vanhempi älyää pitää lapsestaan kiinni.
 
mites on
Kun lapsi kiipeää rattaista pois, niin rattaissa on pakko laittaa valjailla kiinni, niin mitäs tuossa on eroa? Lapsi on köytetty istumaan tai laspi saa köytettynä kävellä?!
 
"joujou"
[QUOTE="vieras";26554582]Ei se vilkas katu ole mikään kävelemisen opettelupaikka. Se kannattaa harjoitella kotona ja tulla liikenteeseen vasta sitten kun kykenee ymmärtämään sen verran puhetta että pysyy vanhemman vieressä. Tai vastavuoroisesti vanhempi älyää pitää lapsestaan kiinni.[/QUOTE]

Niin vanhempi voi pitää lapsestaan kiinni kädestä tai sitten siitä turvavaljaasta. Meillä turvavaljaiden "hihna" on niin lyhyt, (80cm) että se on vain käden jatke, ei kä tarvitse kävellä niin kumarassa. Lapsi on pieni ja minä pitkä.
 
lisäys
[QUOTE="vieras";26554665]kyllä se oli huvittava näky, kun naapurin synnytyskone työnsi vaunuissa kaksosia ja talutti kahta vanhempaa muksua valjaissa, olivat kuin koirat konsanaan. :D :D[/QUOTE]

piti lisätä vielä, että ne valjastetut muksut olivat 4-6 vuotiaita :O :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lisäys;26554678:
piti lisätä vielä, että ne valjastetut muksut olivat 4-6 vuotiaita :O :D
Mitäs tuossa on ihmeellistä. Itse talutin vielä keväällä 8-vuotiaan valjaissa kouluun. Samalla lenkitin koirat. Syksyllä poika saa kyllä mennä jo ilman valjaita kouluun, kun menee jo tokalle luokalle.
 
tota
[QUOTE="vieras";26554582]Ei se vilkas katu ole mikään kävelemisen opettelupaikka. Se kannattaa harjoitella kotona ja tulla liikenteeseen vasta sitten kun kykenee ymmärtämään sen verran puhetta että pysyy vanhemman vieressä. Tai vastavuoroisesti vanhempi älyää pitää lapsestaan kiinni.[/QUOTE]

Siellä vilkkaalla kadullahan niitä valjaita nimenomaan tarvitaan, jotta sen lapsen saa pysymään vieressä :O Kyllä se harjoittelu tapahtuu opastetusti ihan niillä matkoilla mitä muutenkin kuljetaan, esim. päiväkotiin, kauppaan ja takaisin kotiin, ja näistä ei aina pysty valitsemaan minkälaisia katuja matkalle sattuu.

Ja aapee, kuten yksi naapuri sanoi mulle kun pohdiskelin voiko tota lasta pitää valjaissa, että mielummin valjaissa kun kuolleena auton alla. Meillä siis vielä 2,5-vuotias juoksi tahallaan karkuun, ja luuli sen olevan hauskaa leikkiä. Ei tosin kovin monta kertaa ollut valjaita käytössä, ennen kuin poika sit lopulta oppi kävelemään kärryjen vieressä.
 
[QUOTE="viera";26554565] Kotikaupungissani noita näkee aina välillä ja poikkeuksetta lapsen annetaan juosta narun päässä miten sattuu, niin että ne pienet piltit aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita muille jalankulkijoille. [/QUOTE]

voinko minäkin vastustaa rattaita ja vaunuja siksi, että joskus näkyy kun ihmiset työntelevät niitä miten sattuu ja vaarantavat muuta liikennettä?
vai olisiko tässä kuitenkin kyse eri asiasta?
 
"tiiu"
Meillä ostettiin mökkireissuja varten. Mökki vaikeakulkuisella rinnetontilla jossa paljon rappusia ja järvikin vieressä. Todettiin ihan mahtavaksi kapistukseksi :) Lapsikin vapautui liikkuessaan kun oivalsi että aikuinen nappaa aina kiinni jos meinaa pahemmin paukahtaa nurin.
 
[QUOTE="mami";26553413]Ostin juuri taaperolle (1v 4kk) valjaat ulkomaanreissua ajatellen. Kokeiltiin niitä vähän kirjastossa käydessämme ja ihan kivasti toimi. Lapsesta se oli kovinkin hauska leikki kun juoksi narun päässä. No, heti kun kirjastosta siirryimme ulos, tuli joku laitapuolenkulkija arvostelemaan ja ihmettelemään pärjäänkö lapseni kanssa :O Kiitos kyllä pärjään, mutta on ihan kiva ettei lapsi juokse auton alle tai karkaa ihmisjoukossa (älliä ei ole, lähtee tosi kauaksi vanhemmista).

Mitä mieltä ihmiset on valjaista? Minulle niitä suositteli pitkän linjan kasvatusalan työntekijä, niin ostin kummempia miettimättä. Ilmeisesti niistä saattaa saada jotain suunsoittoa?[/QUOTE]

Meil poika oli taaperona sellanen suhinasanteri ja juoksi kävelyn sijaan. Aivan päättömänä jokapaikkaan. Valjaat oli paikallaan, laps sai liikkua mutta pysyi turvassa ja vältyttiin siltä että kädestä raahaa väkisin karjuvaa tenavaa. Valjaat jäivät pois iän ja sen myötä että oppi olemaan ja kuuntelemaan ohjeita. Ojens ite kädet kun näki valjaat ja ties että pääsee itse liikkumaan rattaiden/kantorepun sijaan.
 
..
kyllä mun 5-vuotiaalla on satunnaisesti valjaat, koska saa päähänsä viä vaikka mitä. viimeks meinas eksyä ideaparkissa, kun lähti pääkkönä juokseen, tajus varmaan, kun palas pelästyneenä takaisin. ja me ollaan todellakin harjoteltu sitä kulkemistä, mut ei vieläkään oo menny jakeluun.
 
Anonyymitär
[QUOTE="mami";26554328]Siis miksi lapsi pitää kahlita rattaisiin, miksi ei saa harjoitella kävelemistä? Eikö se ole parempi, että lapsi käyttää omia jalkojaan pienestä pitäen?[/QUOTE]

Nimenomaan, ja sen opettelemisessa valjasreppu on oiva apu. Minusta ko. kapistuksia paheksuvat ovat todella kummallisia, rattaitahan pitäisi paheksua enemmän, enemmän se lapsi niissä kahlittuna on kuin valjaissa. Sitäpaitsi suurin osa taaperoista on rattaissa istuessaankin valjastettuna rattaisiin kiinni, ettei karkaa.

Joidenkin mielestä ilmeisesti heti kävelemään oppinut pitäisi laskea vaan väkijoukossa vapaaksi, ja sitten kyllä syyllistetään vanhempia jos jotain tapahtuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anonyymitär;26555286:
Nimenomaan, ja sen opettelemisessa valjasreppu on oiva apu. Minusta ko. kapistuksia paheksuvat ovat todella kummallisia, rattaitahan pitäisi paheksua enemmän, enemmän se lapsi niissä kahlittuna on kuin valjaissa. Sitäpaitsi suurin osa taaperoista on rattaissa istuessaankin valjastettuna rattaisiin kiinni, ettei karkaa.

Joidenkin mielestä ilmeisesti heti kävelemään oppinut pitäisi laskea vaan väkijoukossa vapaaksi, ja sitten kyllä syyllistetään vanhempia jos jotain tapahtuu.
Ja tollanen 1v kyllä tottelee hienosti käskyjä eikä yhtään protestoi kiinnipitoa... säästyy muidenkin hermot kun pieni menee valjaissa siinä kädenmitan päässä ja on hiljaa.Poika ei ollu missään 2m sinkoilunarussa menossa pyörien alle vaan lyhyehkössä narussa ja silti sai itse kävellä. kyllähän niitä näkee jotka ehdottomasti ovat opettamisen kannalla. Kiidetään tuhatta ja sataa jokapaikkaan ja sadatellaan kun se napero sadannen kerran livistää jonnekin. kummasti vaan munkin kiituri oppi olemaan vaikka alku menikin valjaiden turvassa.
 
"Äitee"
No eihän sitä mukulaa kiskota siitä hihnasta niinkuin koiraa. Meidän repusta ei ainakaan edes voi kiskoa, onpahan vain turvallisesti siinä lähellä (kun ei kuitenkaan koko aikaa äiteen kädessäkään viitsi roikkua, se se vasta roikkumista on).
Ehdottomasti suosittelen taaperoiden äideille reppuja/valjaita.
 

Yhteistyössä