taaperon vieroitus

Olen menossa kuukauden päästä töihin ja imetän 1,5 vuotiasta tiukasti päivin ja öin... tiedän, tiedän! ei pitäisi...kannattaako mun vieroittaa lapsi nyt kuukauden aikana vai odottaa töihin menoa, jolloin päivävieroitukset käyvät ikään kuin luonnostaan? isä jää hoitamaan lasta. lapsi ei kaipaa tissiä kun ei näe mua ja on siis ollut öitäkin hoidassa. mutta mut nähdessä on heti kiinni...

kokemuksia?
 
Minä lopetin ekaks päiväimetyksen,sitten hetkenpäästä iltaimetyksen silloin kun mennään yöunille ja nyt ollaan oltu 4 yötä ilman maitoa.Kohta olisi tarkoitus lopettaa myös heräämismaidon antaminen.Typy on 1v3kk vanha ja alkuvuodesta olisi tarkoitus mennä töihin =) =)
 
Meidän tyttö on 1 v2kk ja imetän enää illalla ja aamulla. Kun tyttö oli 1 v lopetin päiväimetykset ihan noin vain ,eikä tyttö niitä edes kaivannut, vaikka oli hänen kanssa koko ajan. Lopetuksen syy oli tytön huono ruokahalu ja molempien painon lasku. Myös itsellä suht helppoa. Muutaman päivän ajan tisut todella pinkeät illalla. Alussa illalla ,kun tulin töistä (olen 4 iltaa viikossa 4h töissä) niin sain suurin piirtein eteisessä riisua ja kaapata heti itkevä tyttö rinnalle, mutta nyt sekin on helpottanut. Tisua saa vasta ,kun alkaa yöunille. Eikä sitä kaipaakaan. Nyt vaan odotan ,että milloin voin alkaa ilta- ja aamuimetyksiä vähentämään ja siten myös joskus lopettamaan. Iltatissillä on melko levoton jo ja usein nukahtaa syliin ilman ,että on tisussa kiinni. Meillä tälläinen asteittainen vähentäminen on sujunut hyvin ja ihan tytön tahdissa. Tällöin meillä kaikilla on hyvä mieli. Voi olla ,että sinäkin yllätyt kuinka helposti se kävikään.
 
Kiitos, pitää vissiin ekana yrittää tuosta päiväimetyksestä irti jo ennen töihin menoa. Poni06, lisääntyikö lapsen ruokahalu, kun lopetit päivätissin? Meillä kanssa huono syömään.
 
Ihan samaa täällä pähkäilen neitokaisen 1v 3kk kanssa kun pitäis kuukauden päästä lähteä töihin ja imetän vielä aamulla kun neiti herää n.klo 7, kerran päivällä päiväunille mentäessä ja illalla nukkumaan mentäessä. Luulen, että tuo aamuimetys on suht helppo juttu jättää pois, mutta noista kahdesta jälkimmäisestä ei neiti helpolla tule luopumaan kun on tottunut nukahtamaan silloin tissille :headwall: Jos olemme päiväuniaikaan ulkona tai vaikka autossa, ei neiti tissiä kaipaa, mutta sisällä ei osaa rauhoittua nukkumaan ilman tissiä. Meidän neiti ei syö lainkaan tuttia, joten sekään ei tissin korvikkeeksi käy, unirätti on, muttei se tähän hätään auta. Iltatissin ajattelin viimeiseksi jättää, sitähän voi tarvittaessa jatkaa vaikka oliskin jo töissä. Miten olette vieroituksen käytännössä toteuttaneet ? Vinkit tulisivat tosi tarpeeseen !
 
mä lopetin 11kkn imetyksn, tein sillee että vähensin yhden imetyksen viikossá,eka iltapäivän, sit aamupäivän ja sit aamun ja viimeseksi yönukutuksen. ja tein viel sillee että imetin sängyssä mut en antanu nukahtaa ja joutui nukahtaa ilman tissiä suussa.se oli vaikein paikka mut meni noin pari viikkoo ja kokonaan loppui vinkuminen.nyt halitaan ja sylitellään vielä enemmän kuin ennen.. se on lapsellekin kamalaa kun ihana läheisyyshetki otetaan pois :|
ja sen tein sitte niin että köllittiin sängyllä ja mulla paksu pitkähihainen paita päällä ( ettei tuu vauvalle houkutus ku näkee paljasta ihoa ) lapsi konttaili ja juttelin alkuun hiljaisella äänellä ja sitte en puhunu enää mitään. pimee huone ja selän ja pään silittelyä hitaalla liikkeellä. alkuun itki tosi paljon mutta olin vierellä ja lopulta sitte nukahti. alkuun meni 45min suunnilleen koko hommaan.jos meni paniikkiiitkuksi niin otin syluiin rauhoittumaan, sit jatkettiin taas. kyl se pikkuhiljaa meni itkemättäkin. sit ku nukkui ni siirrettiin omaan sänkyyn. nykyään on niin tottunut että saa suoraan omaan sänkyyn. ihanan helppoa nyt :D
 
En ole vielä menossa töihin mutta olen vieroittamassa poikaani yösyötöistä. Ennen tissitteli keskimäärin 2 tunnin välein yöllä ja päivällä ei huolinut kuin unille mennessä. Väsähdin tuohon yörumbaan ja pojalla oli myös huono ruokahalu päivisin. Lisäksi oli järsinyt rinnanpääni rikki. Jouduin pitämään pojan vähällä maidolla pari päivää että rinnat paranivat. Hirveää itkua oli nukkumaan mennessä. Pidin pojan kainalossa tai sylissä mutta hän suutuksissaan rimpuili pois ja nukahti sitten itekseen selän kääntäneenä :) Pidin sitten kiinni päätöksestä että yösyönnit loppuu ja jonkun aikaa poika huuteli yöllä maidon perään mutta nukahti sitten aina kainalooni. Tällä hetkellä on yksi yösyönti jäljellä ja aamutissi. Poika nukkuu aikas hyvin 19-20 tuonne 2-3 asti jolloin nostaa niin kovan metelin että olen antanut rintaa koska saattaa olla nälkäinenkin. Hauskinta tässä on ollut että rinta on alkanut kelpaamaan päivälläkin ihan pojan omasta aloitteesta ja muukin ruoka on alkanut maistua paljon paremmin!
Mietin sitä että jaksatko töihin mentyäsi niitä yösyöttöjä? Meillä ainakin päivätissittelyn puutos vaikutti öihin. Itse ajattelisin että lopettaisin ensin yösyötöt ja kun töihin mentyä jäisi päivät pois itsestään niin jäljelle jäisi illalle ehkä 2 kertaa (?) ja aamutissi.
 
Yösyöttöjä meillä ei onneksi ole ollut yli ½ vuoteen eli neitokainen saa tissiä ennen nukkumaan menoa ja nukahtaa sitten siiheen, nukkuu omassa sängyssään koko yön eikä vaadi tissiä ennenkuin vasta n. klo 7 herää syömään. Tätä tissistä vieroitusta on meillä siirtänyt se, että lapsellamme on lehmänmaitoallergia eikä hän suostu juomaan soijamaitoa eli ainut juoma veden lisäksi hänellä on rintamaito.
 
Heti kirjoituksen jälkeen tuli vähän takapakkia. Olen antanut aamutissin klo 6-6.30 ja sen jälkeen ollaan nukuttu vielä noin 1½h ja sitten saannut imaista toisen tisun. No nyt kolmena viimeisenä yönä on alkanut heräämään klo 4.30-5 ja tisun tarve tällöin suuri. Eka yönä taisin sortua antamaan vähän viiden jälkeen, mutta sitten ajattelin ,että tämä ei onnistu jatkossa ,koska kohta ollaan taas samassa tilanteessa kuin n. 4 kk sitten ,ennen kuin lopetin yösyötöt. Nyt tyttö parka on itkenyt kahtena yönä 1½ h ,mutta sitten luovuttanut/uupunut ja nukahtanut. Aamutisin olen antanut vasta kun herätään klo 9 maissa ja tällöin melko pikaisesti. Enää ei ole hyvä mieli. Tyttö on kyllä vieressäni ja sylissäni ,kun itkee.Toivon ,että tämä menisi pian ohi. Onneksi minun ei tarvitse aamulla töihin ,kun yöunet ovat niin lyhyitä ,vaikka aamulla nukutaankin myöhempään.
 
meillä loppui tisuttelu 1v4kk ikäisenä ja ihan kerralla, kun ei noin pieni oikein ymmärrä sitä että joskus saa maitoa, joskus ei. yhtenä yönä neiti itki tissin perään KERRAN ja sitten "unohti" sen, kun keksittiin kovasti kaikkea muuta mieluisaa tekemistä. sen jälkeen ehkä kahdesti kaiveli rintaa paidan alta esiin, mutta tosi kivuttomasti meni näin "ison" vieroitus.

älä siis turhaan jännitä, mutta varaudu pitämään pitkää pinnaa jos se ei onnistukaan mutkitta :hug:
 
Mä imetän melkein kaksivuotiasta, silloin kun olen saatavilla, mutta en enää julkisesti. Olen ollu neljäkin vuorokautta poiis ja neiti pärjää oikein hyvin ilman äitiä, mutta kun äiti on paikalla, kysyy "tittiii"
Eli en kiirehtisi vieroitusta. Kyllä se sitten aikanaan käy itsestään, niin se on noilla vanhemmillakin käyny =)
 
saku onneksi tuo vaihe kesti vain tuon kolme yötä. Nyt edellee heräilee ,mutta se on muista syistä johtuvaa. Nyt kävelytaitojen selkeä parantuminen vaikuttaa. Aamutisun saa vasta 7-8 maissa. Meidän tytöllä on kaikki uudet taidot vaikuttaneet paljon uniin. Nyt kun nämä kävelyjutut ei enää varmaan kohta vaikuta niin aamutisu on tarkoitus lopettaa. Uskon sen taas siinä vaiheessa sujuvan melko helposti. Joskun oikein itseä huvittaa ,kun silloin tyttö syntyi tein paljon töitä imetyksen eteen ,että se lähti sujumaan ja nyt tehdään "töitä" ,että sen saa loppumaan. Taaperoimetystä vastaan minulla ei mitää ole ja jatkaisin varmasti ,jos tytön kasvu ei olisi hidastunut ja oma kunto huonontunut.
 

Yhteistyössä