Taaperot ja tietokoneet

Hei,

Ongelmani on seuraavanlainen: 2.5 vuotias poikani haluaisi istua tietokoneen ääressä jatkuvasti.

Meillä on yksi tietokone, olemme molemmat tietotekniikan alalla ja töiden/opiskelun puolesta koneella täytyy istua. Lapsi ei ole tarhassa, hän on perheemme ainut lapsi. Kone on yleensä kotona aina päällä, mutta olen yrittänyt rajoittaa poikamme koneella istumista mm. laittamalla oven huoneeseen (missä kone on) lukkoon, asentamalla koneeseen "Toddler Keys" - ohjelman, joka lukitsee näppäimistön. Silti hän aina juoksee koneelle ja kyselee tietokonetta jos se on piilotettu jonnekin. Jos hän ei pääse koneelle, saattaa tulla itkuraivarit.

Poika osaa käyttää tietokonetta siinä määrin, että osaa laittaa musiikin soimaan, avata ohjelmia ja piirtääkin koneella. Minua tämä on alkanut ahdistaa ihan toden teolla. Liikumme ja ulkoilemme pojan kanssa, mutta kotona ollessa hän haluaisi olla koneella. Mieheni istuu todella paljon koneella kotona ollessaan ja poika matkii isäänsä. Joskus tuntuu, että mieheni elämä rajoittuu muutenkin ihan liikaa tietokoneelle.. Hän ei esim. vie poika lähes koskaan itsenäisesti ulos. Mielellään hän istuu poika sylissään vaan koneella tunnista toiseen. Olen kieltänyt tämän. Itse en pidä olleenkaan siitä, että nykyajan lapset istuvat tietokoneiden, konsolipelien ja telkun ääressä. Telkkua poikamme ei juuri katso, koska me emme katso. Lapsen kuuluisi leikkiä normaalisti, ulkoilla..

En usko, että meidän on mahdollista luopua kokonaan tietokoneen käytöstä kotona. Olen ehdottanut miehelleni, että hän olisi koneella vain silloin, kun lapsi on jo nukkumassa. Jotenkin vaan tuntuu, että tietokone on miehelle aika kaikki jonkinlainen ajanviete ja tapa, elämän sisältö. Hän hoitaa lasta ja tekee toisinaan kotihommiakin, mutta on itse lapsuudestaan asti istunut koneella ilman valvontaa ja rajoituksia (hänen äitinsä keskittyi enemmän rahan hankkimiseen kuin lasten kasvatukseen..).

Onko muilla vastaavanlaista tilannetta? Miten ihmeessä tulevaisuudessa nytkin voisin pitää huolen siitä, että lapsi ei istu koneella (mieluiten olleenkaan) ainakaan ennen kouluikää. Osittain tässä on ongelmana myös mieskin. Netti/tietokone/peliriippuvuus on yllättävän yleistä nykyään. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja RitaQ:
Hei,

Ongelmani on seuraavanlainen: 2.5 vuotias poikani haluaisi istua tietokoneen ääressä jatkuvasti.

Meillä on yksi tietokone, olemme molemmat tietotekniikan alalla ja töiden/opiskelun puolesta koneella täytyy istua. Lapsi ei ole tarhassa, hän on perheemme ainut lapsi. Kone on yleensä kotona aina päällä, mutta olen yrittänyt rajoittaa poikamme koneella istumista mm. laittamalla oven huoneeseen (missä kone on) lukkoon, asentamalla koneeseen "Toddler Keys" - ohjelman, joka lukitsee näppäimistön. Silti hän aina juoksee koneelle ja kyselee tietokonetta jos se on piilotettu jonnekin. Jos hän ei pääse koneelle, saattaa tulla itkuraivarit.

Poika osaa käyttää tietokonetta siinä määrin, että osaa laittaa musiikin soimaan, avata ohjelmia ja piirtääkin koneella. Minua tämä on alkanut ahdistaa ihan toden teolla. Liikumme ja ulkoilemme pojan kanssa, mutta kotona ollessa hän haluaisi olla koneella. Mieheni istuu todella paljon koneella kotona ollessaan ja poika matkii isäänsä. Joskus tuntuu, että mieheni elämä rajoittuu muutenkin ihan liikaa tietokoneelle.. Hän ei esim. vie poika lähes koskaan itsenäisesti ulos. Mielellään hän istuu poika sylissään vaan koneella tunnista toiseen. Olen kieltänyt tämän. Itse en pidä olleenkaan siitä, että nykyajan lapset istuvat tietokoneiden, konsolipelien ja telkun ääressä. Telkkua poikamme ei juuri katso, koska me emme katso. Lapsen kuuluisi leikkiä normaalisti, ulkoilla..

En usko, että meidän on mahdollista luopua kokonaan tietokoneen käytöstä kotona. Olen ehdottanut miehelleni, että hän olisi koneella vain silloin, kun lapsi on jo nukkumassa. Jotenkin vaan tuntuu, että tietokone on miehelle aika kaikki jonkinlainen ajanviete ja tapa, elämän sisältö. Hän hoitaa lasta ja tekee toisinaan kotihommiakin, mutta on itse lapsuudestaan asti istunut koneella ilman valvontaa ja rajoituksia (hänen äitinsä keskittyi enemmän rahan hankkimiseen kuin lasten kasvatukseen..).

Onko muilla vastaavanlaista tilannetta? Miten ihmeessä tulevaisuudessa nytkin voisin pitää huolen siitä, että lapsi ei istu koneella (mieluiten olleenkaan) ainakaan ennen kouluikää. Osittain tässä on ongelmana myös mieskin. Netti/tietokone/peliriippuvuus on yllättävän yleistä nykyään. :/
Kuulostaa tutulta...poika 1v 3kk on NIIIIN kiinnostunut tietokoneista, että kun vaan näkeekin koneen niin pitäisi päästä näppiksella.
Mä en yhtään tykkää että mies ottaa pojan koneelle istumaan kanssaan. Siksi mieluummin vien pojan äidilleni hoitoon kun jätän miehelle.
 
Eipä tuohon kai muu auta kuin saada rajoitettua miehesi koneen käyttöä. Lapsi omaksuu helposti mallin vanhemmistaan. Meilläkin 2,5-vuotias on kovin kiinnostunut tietokoneesta, mutta meillä on alun perin asetettu selvät rajat, että lapsi ei koneelle pääse vaikka vanhempi siellä olisikin. Joskus harvoin saatetaan näyttää joku pätkä piirretystä tms.

Lapselle en missään nimesä vielä tuon ikäisenä opettaisi miten kone käynnistetään, miten ohjelmia avataan jne...vaikka meilläkin kyllä tyttö on joskus "vahingossa" hiirtä klikkaamalla saanut ohjelmia auki. Teidän tapauksessa tuo ohje taitaa jo vähän olla myöhäistä...

Yrittäisin siis vain pitää lasta erossa tietokoneesta ja antaa jotakin muuta kehittävää leikkiä tilalle. Ehtii niihin tietokoneen saloihin opetella vielä isompana! B)
 
Peesaan edellistä, vanhempien on otettava itseään niskasta kiinni ja rajattava omaa koneella oloaan mieluummin siihen aikaan kun lapsi nukkuu, vaikka se aika vähäistä onkin, jos meinaa itsekin nukkua. Lapselle kannattaa näyttää, että kotona voidaan tehdä muutakin kuin olla tiesikalla: leikkiä ja pelata yhdessä ja tehdä kotihommia yhdessä, niitä nyt ei ainakaan meillä vielä tiesikka ikävä kyllä tee.

Kyllähän se on vähän niin, että nykyaikana lapset oppivat koneen käytön paljon nuorempina kuin aikasemmin, mutta jos sitä ikää voi mitenkään lykätä eteen päin niin hyvä vaan ja sitä aikaa koneen ääressä pitää ainakin pystyä rajoittamaan. Kyllä meilläkin lapset (4v ja 1v10kk) hyppii tietsikkapöydällä ja tykkää räpältä konetta ja 4v:n annoin eilen katsella neppajymytehtäviä ja opetella hiiren käyttöä ja kuvia hän saa myös katsella koneelta, mutta ei kovin kauaa päivässä.

Miestä voin myös kannustaa ulkoilemaan lapsen kanssa enemmän ja meillä se ainakin onnistuu niin, että sanon että nyt ulos, puen lapsen sun mukaan ja menoksi. Ei sekään varsinkaan talvella omaehtoisesti ulkoile lasten kanssa, eikä naapurinkaan isää näy ulkona kuin vähän aikaa pakotettuna, joten aikas yleistä tuokin taitaa olla, ikävä kyllä.
 
Meillä on otettu se linja, että lasta ei opeteta avaamaan konetta tai käyttämään sitä, muuten varmaan oltaisiin samassa tilanteessa kuin te. Meilläkin siis mies melkein kaikki vapaa-aikansa koneella, tai siis oli ennen lapsia.
Nyt on sovittu, että lasten hereillä ollessa ei olla koneella ellei ole ihan pakko (ja harvoin oikeasti on).

Eli ei siinä voi kuin keskustella kunnolla miehen kanssa asiasta eli haluaako hän, että lapsi tekee muutakin kuin on koneella! Lapsi todellakin imee kaikki vaikutteet ympäristöstään, joten yksin et voi oikein asialle mitään tehdä...

Eikä lapsi opi itsekseen leikkimään normaalisti tai ulkoilemaan, jos te vanhemmat että hänen kanssa leiki ja ulkoile.
 
Mieheni toteaisi tähän: "Kun on paskat housussa, niin turha on enää katuakaan...".

Kyllähän meidänkin taaperot ovat kovasti kiinnostuneita tietokoneista. Siinä missä kännyköistäkin. Heille on vain tehty selväksi, että jotkut jutut on aikuisten omia juttuja ja toiset taas lasten omia. Lapsillamme on omat leikkipuhelimensa ja tänä jouluna pukki toi jopa sellaisen muumi-tietokoneenkin. Pahimpina tietokoneellepyrkimishetkinään olemme ohjanneet lapsen oman leikkikoneensa ääreen (leikkikoneeksi heille viimevuonna kelpasi ihan vain vanhasta tietokoneesta otettu pelkkä näppäimistökin), jolloin ovat ymmärtäneet nämä lasten ja aikuisten lelujen erot.

Tosin, meillä ei tulisi mieleenkään opettaa omalle reilu 2-vuotiaallemme, miten ohjelmia avataan, piirtämistä tai ylipäätään mitään toimintoja. Nuohan vain lisäisivät kiinnostusta.
 

Yhteistyössä