Taas apuja kaipalis hän!!(Taaperon sairastamisesta, millon lääkäriin?)

Elikkä meillä tilanne se että pojalle (1v4kk) nousi eilen iltapäivällä korkea kuume. Illalla kun laitoin ukon nukkumaan, niin kuumetta oli 39,6. Iltapalaa ei syönyt (mikä ei lienen kovin yllättävää ), mutta maitoa joi n.100ml. Supon kanssa nukkui suht hyvin aamuyöhön ja vähän heikommin siitä aamuun. Aamulla kuumetta oli 40.1. Supolla sain taas alennettua ja poika jaksoi jopa tunnin verran olla hereillä aamupäivästä (sain jopa syömään hieman banaania ja viiliä ). Nyt tässä mietinkin, että millon olisi syytä poika viedä lääkäriin, jos kuume ei ala laskemaan? Odotanko näinkin korkean kuumeen kanssa sen kolme pv, vai pitäisikö viedä näytille jo aiemmin? Poika ei paljoa hereillä ollessa muuta jaksa kun sylissä köllötellä eikä tosiaan kerralla jaksa kovin pitkiä aikoja edes hereillä olla. Toinen kysymys koskeekin sitten sitä, kun tuo viikonloppu on tuossa tulossa ja terveyskeskukset siis tietysti on silloin kiinni, että katsotaanko mua ihan kieroon, jos pelkän kuumeen takia vien pojan päivystykseen, vai odottaisitteko te minun sijassani maanantaihin??

tää mamma on vähän uusavuton täällä, kun ekaa kertaa tosiaan näin korkeessa kuumeessa poika on. aikaisemmin lämpö noussut maks 38,5 asteeseen :ashamed:

Niin ja lisään vielä, että vettä on poika onneksi juonut suht hyvin(viime yönäkin reilu pari desiä meni), että nestehukan pelkoa ei ainakaan tässävaiheessa ole.
 
Äiti x 2
Itse seuraisin vielä tilannetta, kunhan lapsi vaan syö ja juo, ettei tule kuivumista. Päivystykseen voi aina mennä, vaikka pelkän kuumeen takia. Nythän on paljon liikkeellä tuota kuumeilua, jossa korkea kuume useitakin päiviä.
 
unikuu108
kyllä yli 40asteen kuumeessa voi marssia vaikka heti päivystykseen. mittaa kuumetta jos vieläkin on yli 40 niin menet vaan. saat ainakin parempaa ja nopeampitehoisempaa kuumelääkettä ja helpotuksen sulle.

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=362/sprog=4/grp=2/menu=9/
 
Meillä oli tytöllä 2v8kk kuukauden verran sahaavaa kuumeilua. Käytiin lääkärillä jos toisella, kuumeet nousi aina likelle 40, sit laski muutamaksi päiväksi ja taas nousi. Kaikki verikokeet ok, keuhkokuva siisti, pissa puhdas.. Sit maanantaina mentiin taas lääkärille, CRP yli 160-> lähetteellä samantein lastenpolille ja eilen pääsi kotio..

Keuhkokuume oli syynä :(
 
Kiitos kommenteista! Muista oireista sen verran, että nuhaa ja yskää meillä on ollut jo useamman viikon. välillä jo luulin sen helpottavan, mutta vapun jälkeen on taas räkätauti pahentunut ja nyt siis sitten lisäksi nousi tuo kuume. Kakka on myös nyt pari päivää ollut aika löysää, mutta sitä ei kuitenkaan ole tullut kun sen kerran päivässä, eikä poika siis myöskään ole oksentanut kertaakaan. Täytyy taas tutkailla tilanne uudestaan kun poika seuraavan kerran herää ja jos kuume edelleen huitelee noin hurjissa lukemissa, niin täytyy vissiin huomena käyttää lääkärissä :( Kiitos tuhannesti teille, kun taas jaksatte auttaa mua näiden hölmöjen kysymysten kanssa :flower:
 
Poika 1v10kk oli 6 päivää kuumeessa 37,3-39,8. Nuha ja yskä myös. Ei syönyt kuuteen päivään oikeestaan mitään, joi kuitenkin jollain lailla. Pientä ripulia oli, ei oksentelua. No, kuudentena kuumepäivänä käytin sit päivystyksessä. Crp oli 12, korvat, kurkku ja keuhkot ok. Virustautia liikenteessä. No, nyt sit lääkärikäynnin jälkeen kuume loppuikin ja seuraavana päivänä nuha.

Niin kauan kun juo ja jaksaa leikkiä niin kaikki on kuulemma hyvin.
 
Erityis kiitos unikuulle vielä tuosta linkistä :flower: Juu, tuo keuhkokuumekkaan ei ole täysin poissuljettu vaihtoehto, kun mun kummipoika oli myös sen vuoksi sairaalahoidossa vappuna ja oltiin heillä käyty kylässä juuri edellisenä viikonloppuna. Voi kökkö jos tää on sitä :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sonica:
Poika 1v10kk oli 6 päivää kuumeessa 37,3-39,8. Nuha ja yskä myös. Ei syönyt kuuteen päivään oikeestaan mitään, joi kuitenkin jollain lailla. Pientä ripulia oli, ei oksentelua. No, kuudentena kuumepäivänä käytin sit päivystyksessä. Crp oli 12, korvat, kurkku ja keuhkot ok. Virustautia liikenteessä. No, nyt sit lääkärikäynnin jälkeen kuume loppuikin ja seuraavana päivänä nuha.

Niin kauan kun juo ja jaksaa leikkiä niin kaikki on kuulemma hyvin.
Eipä tuo paljon hereillä ollessa jaksa leikkiä.. Juo kyllä ihan hyvin ja tuossa kun sen tunnin verran oli hereillä, niin toi kyllä minulle pari lelua, mutta sitten kapusi taas syliin nuokkumaan, eikä oikein siis jaksanut niihin keskittyä sen enempää..

 
Alkuperäinen kirjoittaja nelly83:
Alkuperäinen kirjoittaja Sonica:
Poika 1v10kk oli 6 päivää kuumeessa 37,3-39,8. Nuha ja yskä myös. Ei syönyt kuuteen päivään oikeestaan mitään, joi kuitenkin jollain lailla. Pientä ripulia oli, ei oksentelua. No, kuudentena kuumepäivänä käytin sit päivystyksessä. Crp oli 12, korvat, kurkku ja keuhkot ok. Virustautia liikenteessä. No, nyt sit lääkärikäynnin jälkeen kuume loppuikin ja seuraavana päivänä nuha.

Niin kauan kun juo ja jaksaa leikkiä niin kaikki on kuulemma hyvin.
Eipä tuo paljon hereillä ollessa jaksa leikkiä.. Juo kyllä ihan hyvin ja tuossa kun sen tunnin verran oli hereillä, niin toi kyllä minulle pari lelua, mutta sitten kapusi taas syliin nuokkumaan, eikä oikein siis jaksanut niihin keskittyä sen enempää..
Niin se lekuri mulle sanoi(oli muutes kiinalainen, aivan ihana). Että jos ei jaksa enää touhuta vaan makailee vaan niin sit ois pitäny uudestaan mennä. Onks sul mitään suun kautta otettavaa kuumelääkettä? on parempi kuin suppo.
 
Seuraisin ainakin sen kolme päivää, neljäntenä harkitsisin vientiä lääkäriin, jos mitään muuta oireita ei ole kuin korkea kuume. Virustaudeissa monesti nousee kuume tuonne 39-40 ja ylikin ja lapsi väsyy tottakai, eikä se itsessään vielä ole kauheen hälyttävää. Lapsen yleisvointi ratkaiseen. Jos kuitenkin juo, niin voi seurailla. Kuumelääkkeellä voi alentaa kuumetta (sillon paremmin maistuu juoma ja ehkä ruokakin ) , mutta täysin kuumeettomaksi ei tarvitse edes saada.

Ja ainahan voi soittaa terveyskeskukseen, jos haluaa ohjeita tai neuvoja.
 
No niin kundi heräs taas välillä. kuume edelleen 40.1 :( supon laitoin taas. Täytyy isännälle soittaa ja sanoo, että tuo suun kautta otettavaa kuumelääkettä ja huomena sitten lääkäriin jos tilanne ei tästä miksikään muutu. Kiitos teille avusta :flower:
 
Supon antamisen nyrkkisääntö------>1 suppo laskee yhden asteen ja 2 suppoa laskee kuumetta kaksi astetta. Anna sekä panadol että burana supot niin ne toimivat hyvin yhdessä, ei kaksi samaa siis. Voi olla myös korvatulehdus. Just noilla oireilla mun tytöllä todettiin tulehdus kuukausi sitten.
 

Yhteistyössä