Taas siitä ahdistavasta myyjästä...

liittyen tähän alotukseeni:

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1877721-ahdistava-harjoittelija-kaupassa/sivu5.html#post22503405

Kävin tänään taas liikkeessä, ilman lapsia ja aika kiireessä. Liikkeessä oli toinenkin harjoittelija tämän ekan lisäksi.
Noh, sujahdin sukkapuikkoja katsomaan ja toivoin että se toinen harjoittelija tulisi ennemmin, vaan ei :headwall:
Kysyin puikkojen hintaa, katsen bambuisia. Myyjä pyöräytti jonkun taulun esiin ja kertoi hinnan. Samalla huomasin että siellä toisella puolella oli koivuisia puikkoja ja totesin että "ai täällä on näitäkin, näähän on ihania" Niin sain sitten luennon siitä miten paljon neulovat käyttävät ennemmin kouvuisia puikkoja ja ne ovat ihan parhaat puikot mitä on olemassa ja ne on sitten ihan tosissaan neuloville tarkoitettu.... hmmm... en maininnut että olen neulonut koko ikäni 4-vuotiaasta saakka. ( opin ekat neuleeni tekemään mummon avustuksella 4-vuotiaana) enkä maininnut että joku vasta-alkajakin voisi ehkä haluta neuloa niillä puikoilla. Ne on hyvät ja kauniitkin vieklä. Enkä maininnut että minulla on kyllä jo sellaisia puikkoja mutta ei sitä kokoa mitä hain. Kertomus puikoista olisi jatkunut vaikka miten kauan mutta vlistisn sieltä koko 7 puikot ja menin lankapuolelle.

Kysyin missä on huopuvat langat. Myyjä sanoi "kaikki tässä on villaa ja ne huopuvat" Sanoin että tarkoitin käsittelemätöntö lankaa mikä huopuu vähän samaan tapaan kuin novitan puro, jos hän tuntee langan...myyjä sanoi että "odotas niin yksyn tuolta harjoittelijalta" :O
Okei, hän on itsekin harjoittelija mutta....
juuh. Tuli takas ja piti mulle valistuksen siitä että ei Puro ole käsittelemätöntä lankaa vaan siinä on värikäsittely. Sanoin tietäväni asian, onhan lanka värillistä. :headwall::headwall: sitten hän näytti mistä löytyy käsittelemättömät langat. Siinä ei ollut mulle mieluista lankaa.
No, pöäätin ottaa vain puikot ja suuntasin kassaa kohti, myyjä vierelläni. Huomasin että yhdessä hyllyssä oli mulle ennestään tuuttua lankaa, uusia ihania värejä. Totesin.."ai, teille on tullut uusia ihania värejä näistä" ja jäin katsomaan muutamaa väriä. sain selvityksen myyjältä siitä miten heille oli eilen tullut kuorma ja he olivat purkaneet sen ja osa oli jo myytykin niistä keristä... :O okei...eiks ne myyntiin ollutkin tarkoitettu.
Päätin ottaa muutaman kerän ja myyjä huomautti että "niitä et voi sit neuloo noilla puikoilla kun ne neulotaan 2½ puikoilla". |O oonks mä muka ihan idiootin näkönen, etten muka tietäis sitä. "Kiitos tiedosta, tämä on edelleen tuttu lanka minulle ja tiedän sen kyllä"
Mut sit se seuraava kommentti...
:headwall::headwall:|O|O:LOL:
Maksoin puikot ja langat ja olin jo lähdössä niin myyjä sanoo mulle "muista sitten että nää puikot on puuta että niiden päälle ei kannata esimerkiks istua :LOL::LOL::LOL:
Mä totesin että "pidetään mielessä" ja repesin nauramaan ja häivyin nopeesti.

Joku kerta kun mulla on aikaa niin mä meen kylä ihan kunnolla ostoksille tonne. Saa esitellä mulle kaiken mahdollisen siellä ja kertoa vinkit. Kun on kerran tota asiakaspalveluhalukkuutta. :whistle:
 
[QUOTE="vieras";22539329]En nyt oikein ymmärtänyt, että mitä se myyjä tällä kertaa teki väärin?[/QUOTE]

Jos sä menet ostamaan lankaa ja puikkoja niin haluatko tietää tarkat yksityiskohdat tavarantoimitustavoista ja siitä millon ja miten ja kuka purkaa kuormat ja onko niistä myyty jotain? Ja haluatko tietää kuka saa neuloa vähän kalliimmilla ja "hienommilla " puikoilla. Jos olisin ollut ihan alopittelija, olisin ehkä loukkaantunut siitä että myyjä suosittelee haluamiani puikkoja jollekin joka osaa neuloa paremmin, kun ne puikot kuitenkin voi olla aloittelijallakin hyvät.
Ja oikeesti, kuka istuu sukkapuikkojen päällä?
Ei se varmaan väärin mitään tehnyt, tälläkertaa mua lähinnöä huvitti sen jutut. Kova yritys sillä on asiakaspaleveluun, tapa on vaan vähän "erikoinen":LOL:
 
[QUOTE="vieras";22539434]Mun mielestä tuossa ei ollut oikein mitään erikoista, tai siis tuollaista on aina lankakaupassa missä itekkin käyn. Ja mä viel tunnen ne myyjät :D[/QUOTE]

Mä ymmärtäisin jotenkin tän jos tuntisin myyjät, mutta en tunne. Tää on harjoittelija. Se ihan oikea myyjä siellä on asiallinen mutta sopivan huumorintajoinen ja juttelee mukavia mutta ei ihan tähän tyyliin kuitenkaan. ( ja kieltämättä mulla oli jo valmis varaus että mitähän nyt tulee kun se viimeks tivas sitä että miks poika ei oo koulussa)

Ja kun mä ilmotin puikkoja hakiessani että mulla on pikkusen kiire, niin tarviiko mulle kertoa miten isolla rekalla ne langat tulee ja mihin kuorma puretaan yms.
Ja miks pitää mainostaa että se toinen on harjottelija kun on itekin harjottelija.

Jossain välissä myyjä kysyin että "mitäs aiot neuloa" niin vastasin että "mulla on monta työtä puikoilla mut ostan nää yhdet nyt kun välikoko puuttuu." Jos ois ollut aikaa niin olisin ehkä heittäytynyt juttusille ja kertonut kaikki vuoden neuleet sille väreineen kaikkineen :whistle: ja kysellyt sen jälkeen sen neuleet yms. :whistle: Oisin saanut päivän kulumaan siinä. Mutta mä ilmotin että on kiire.

Ja vinkit on aina paikallaan, mut en mä nyt sentään istuskele puikkojen päällä
 
[QUOTE="ihme";22539480]Ootpa ihme kilari.[/QUOTE]

kilari? Ei tässä oo kilahdeltu ollenkaan, lähinnä huvittaa.- mut sä taisit kilahtaa kun pitää alkaa huutelee. Ja Jeesusta ei tarviis alentaa tollasilla sanoilla. ;)
 
:D Missä päin tommonen kauppa on? Kuulostaa ihan meidän lähikangaskaupalta jonka myyjä koettaa aina todistella mun ompelutaidottomuutta vaikka oon kyllä vaatteeni ja verhoiluni tehny ite ihan pienenpienestä pitäen. Mummi oli ompelija joten sieltä oppi.
Hauskimpia oli kun hän tosi syyllistävään sävyyn kysyi että miksien anna mun manducassa kuikuilevan pojan kävellä itse. Harvemmin kai puoli vuotiaat sentään itse vielä kävelee... hauskaa että noin hyvät tyypit pitää muita lähtökohtaisesti aina idiootteina.
Lankakaupan myyjä sen sijaan on tosi ihana. Palkkaamassa poikaa aina maskotiksi ja hoitaa lirkuttelun ja vahtimisen sillä aikaa kun mä valkkaan lankoja.
 
Taisi olla tosi sosiaalinen tyyppi ja menee vähän överiksi. :D
näin mäkin sen näkisin. Ihan mukavan tuntuinen se nyt oli, kun ei tarvinnut selitellä miks lapsi ei oo koulussa. Ilmeisesti aika innoissaan työstään mut ei osaa asiakaspalvelutaitoja ihan niinkun pitäs.
Musta se ois sopinut hyvin marttojen neuleiltaan, siellä kun turistaa mitä sattuu, mut myyjän pitäs osata vähän lukea asiakastakin ja kuunnella, eikä vaan tuoda itseään esiin koko ajan.
 
"vieras"
Mä ymmärtäisin jotenkin tän jos tuntisin myyjät, mutta en tunne. Tää on harjoittelija. Se ihan oikea myyjä siellä on asiallinen mutta sopivan huumorintajoinen ja juttelee mukavia mutta ei ihan tähän tyyliin kuitenkaan. ( ja kieltämättä mulla oli jo valmis varaus että mitähän nyt tulee kun se viimeks tivas sitä että miks poika ei oo koulussa)

Ja kun mä ilmotin puikkoja hakiessani että mulla on pikkusen kiire, niin tarviiko mulle kertoa miten isolla rekalla ne langat tulee ja mihin kuorma puretaan yms.
Ja miks pitää mainostaa että se toinen on harjottelija kun on itekin harjottelija.

Jossain välissä myyjä kysyin että "mitäs aiot neuloa" niin vastasin että "mulla on monta työtä puikoilla mut ostan nää yhdet nyt kun välikoko puuttuu." Jos ois ollut aikaa niin olisin ehkä heittäytynyt juttusille ja kertonut kaikki vuoden neuleet sille väreineen kaikkineen :whistle: ja kysellyt sen jälkeen sen neuleet yms. :whistle: Oisin saanut päivän kulumaan siinä. Mutta mä ilmotin että on kiire.

Ja vinkit on aina paikallaan, mut en mä nyt sentään istuskele puikkojen päällä
No, mun mielestä myyjän on parempi olettaa ettei asiakas tiedä kuin niin, että asiakas tietää. En mäkään niitä myyjiä niin hyvin tunne, et voisin edes kavereiksi sanoa. Mut sen verran, et olen ollut samassa koulussa heidän poikansa kanssa.

Mulle aina esitellään, kaupan uutuudet ja kerrotaan jos on tullut uusia lankoja tai jos uusia on tulossa. Kysytään myös, et tarvinko erikoispuikkoja ja voidaan myös kertoa jos materiaali on haastavampaa kuin joku perus naru. En mä jaksa tommosesta hermostua. Ihan normia.

Mun mielestä ei ole mainostusta jos sanoo, et kysyy toiselta harjoittelijalta, sehän on harjoittelija eikä ammattilainen. Olis ollut aika hassua sanoa, et kysynpä toiselta myyjältä, silloinhan olis tullut se kuva et toinen harjoittelija on jo pro.
 
Ainoa ajatus mitä mulle nyt tästä heräs oli että "kyllä nyppii kun ei osaa neuloa.."

Muoks. siis mua nyppii että minä en osaa neuloa.. en tajunnut hölkäsen pöläystä tuosta mitä ap sieltä kaupasta haki... Olisi ihanaa osata tehdä lapsille itse vaatteita ja siis tajuta noista jutuista jotain..
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22539572]No, mun mielestä myyjän on parempi olettaa ettei asiakas tiedä kuin niin, että asiakas tietää. En mäkään niitä myyjiä niin hyvin tunne, et voisin edes kavereiksi sanoa. Mut sen verran, et olen ollut samassa koulussa heidän poikansa kanssa.

Mulle aina esitellään, kaupan uutuudet ja kerrotaan jos on tullut uusia lankoja tai jos uusia on tulossa. Kysytään myös, et tarvinko erikoispuikkoja ja voidaan myös kertoa jos materiaali on haastavampaa kuin joku perus naru. En mä jaksa tommosesta hermostua. Ihan normia.

Mun mielestä ei ole mainostusta jos sanoo, et kysyy toiselta harjoittelijalta, sehän on harjoittelija eikä ammattilainen. Olis ollut aika hassua sanoa, et kysynpä toiselta myyjältä, silloinhan olis tullut se kuva et toinen harjoittelija on jo pro.[/QUOTE]

Olis ollutkin ihan hienoa kun ois vaikka maininnut että "meillä on täällä uutuuksia jos haluat katsoa..." tms. Mutta uutuuksista ei ollut puhetta vaan itse huomasin ne. Ja se, että ilmoitin jo tullessani " mulla on kiire mutta tarviisin tästä kokoa 7 olevat puikot, muitä ne maksaa" En silloin tarvitse luentoa siitä, kuka voi neuloa ja millaisilla puikoilla.
Ja jos pikaseen vilkasen muutamaa lankaa, niin en tarvitse tietoa heidän lankojen kuljetuksista ja kuormien purusta yms.
Voi kyllä kysyä toiselta, mikäs siinä, mutta jos sinulle sanotaan "odotapas niin kysyn tuolta harjoittelijalta", eikö se kerro että itseä pidetään vähän harjoittelijan yläpuolella. ( parempi ois sanoa että kysyn toiselta harjoittelijalta) tosta kun sais muuten sen kuvan että se toinen on harjoittelija ja hän ei.

Mä kuuntelen mielelläni uutuuksia ja puikkoesittelyjä yms. Mutta en sillon kun mulla on kiire.
 
Ainoa ajatus mitä mulle nyt tästä heräs oli että "kyllä nyppii kun ei osaa neuloa.."
:D eiku vaan opettelemaan.

Seuraavan kerran kun menen liikkeessä käymään ( luultavasti huomenna, toivottavasti harjoittelija on siellä) otan vauvan mukaan ja puen hänet taidokkaisiin neuleisiin joita hänellä on paljon. Voihan se olla että harjottelija huomas mun kaulassa hahtuvasta neulotun kaulaliinan ja katto että ei oo ihan taidot hallussa. ( se oli mun tytön neuloma eka tekele, niin ihanan värinen ja lapsen neuloma että tottahan mä sitä pidän vaikka ei jälki ole ihan pro. ) :D

Oli niin ihania uutuuksia että pakko on mennä varastojen täydennykseen. Ja nyt voin sitten kuunnella vaikka myyjän koko elämäntartinan ja kertoa omani. :D
 
"vieras"
Olis ollutkin ihan hienoa kun ois vaikka maininnut että "meillä on täällä uutuuksia jos haluat katsoa..." tms. Mutta uutuuksista ei ollut puhetta vaan itse huomasin ne. Ja se, että ilmoitin jo tullessani " mulla on kiire mutta tarviisin tästä kokoa 7 olevat puikot, muitä ne maksaa" En silloin tarvitse luentoa siitä, kuka voi neuloa ja millaisilla puikoilla.
Ja jos pikaseen vilkasen muutamaa lankaa, niin en tarvitse tietoa heidän lankojen kuljetuksista ja kuormien purusta yms.
Voi kyllä kysyä toiselta, mikäs siinä, mutta jos sinulle sanotaan "odotapas niin kysyn tuolta harjoittelijalta", eikö se kerro että itseä pidetään vähän harjoittelijan yläpuolella. ( parempi ois sanoa että kysyn toiselta harjoittelijalta) tosta kun sais muuten sen kuvan että se toinen on harjoittelija ja hän ei.

Mä kuuntelen mielelläni uutuuksia ja puikkoesittelyjä yms. Mutta en sillon kun mulla on kiire.
No jos harjoittelija sanoo, että kysyy harjoittelijalta niin mun ensimmäinen oletus on et molemmat ovat tasa-arvoisia. Tai, että toinen kysyy siltä joka tietää. Ehkä olet vain jotenkin herkillä kyseisen myyjän suhteen, viime kertaisen kokemuksen jälkeen ja analysoit tilanteita ja keskusteluja nyt sen suodattimen läpi.

Tai sitten itse olen niin omituinen tyyppi, kun en näe tämän päiväisen kauppakäyntisi tapahtumissa mitään erikoista. Tai sitten paikkakuntani myyjät ovat moukkia koska käyttäytyvät samalla tavalla, varsin palvelualttiisti. Oli sitten kiire tai ei. Jos mul olis ollut kiire, olisin vain napannut puikot ja painellut suoraan kassalle sen kummempia pulisematta ja hypistelemättä.
 
[QUOTE="hmm";22539613]ihan vain täysi ummikkona kiinnostuin, että miten koivuiset puikot eroavat ominaisuuksiltaan perus metallisista? :)[/QUOTE]


Vihreä Vyyhti Neulepuikot Virkkuukoukut Kinnasneulat, sukkapuikot, pyöröpuikot, eebenpuu, ruusupuu, bambu, surina, koivu, pyökki.

mä tykkään siks että kädet ei hikoa niiden kanssa ja ne ei kilise eikä narise jos lanka on vähän tiukemmalla joskus. Bambuset on ihanat mut noi koivuset on laminoitu ja ne on vähän "liukkaammat" kuin bambuiset.
 
Jaa. Onkohan nyt vaan niin, että vedit viime kerralla herneet nenään, ja nyt sitten kaikki mitä se harjoittelija tekee tai sanoo, on väärin. Vielä kun vähän muuntelet tapahtumia itsellesi edulliseksi ja värität tapahtumia mielenkiintoisiksi, niin voilà.

Kannattaisikohan sun ensi kerralla puolestaan pitää luento siitä, kuinka itse olet niin erinomainen neuloja, voisit jopa samalla hakea sinne itse töihin, kun sulla tuota aikaa tuntuu päivisin olevan.
 

Yhteistyössä