TAAS uusi marimekko kopiointi, uskomatonta :O

  • Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Tää Hetkiä on mun mielestä ihan selkee kopio. Se Kuuskajaskari taas ei välttämättä... Mut ne kaks aikasempaa oli musta kanssa ihan selkeitä. Tosi noloo Marimekolle kyllä!
 
Tossa on ihan sama kuva mut se Kuuskajaskari ei kyllä mun mielestä ollut edes lähelle. Ei voi jokainen joka maalannut esim koivunrungon alkaa väittää omakseen jokaista koivunrunko printtiä. Ainoa mikä samaa oli kaislojen suunta. Muuten todella eilainen kuva. Se nyt vain on se maisema mikä Kuuskajaskarissa on. Taivas, meri, kaislikko.
 
"vieras"
Juu eihän toi kuuskajaskari ole ollenkaan samanlainennkuin sen taiteilijan taulu. Julkisuutta taitaa vain hakea tämä taiteilija... Tuo toinen sen sijaan on kyllä ihan liian samanlainen kuin laukun kuosi.
 
Voihan taiteilija inspiroitua jostain laukussa näkemästään kuosista, että hei teenpä minäkin ääriviivoja ylittäviä hahmoja sikinsokin. Inspiraatiota olisi luoda jokin uusi kuva, mutta tuossa vaan näkyisi olevan uusi ja vanha piirros aika yks yhteen; kaupungin muoto, ihmiset ja auto etualalla.

Metsänväki-plagiaatti oli tosi selkeä. Mä ainakin häpeäisin silmät päästäni, että olisin mennyt kopioimaan toisen tekemää ja sitten vielä jäisin siitä kiinni ja selittelisin. En ole koskaan tykännyt erityisemmin Marimökön kuoseista, mutta nyt vielä vähemmän.

Tää plagiaattijahtikin alkaa jo kyllästyttää, kun yhdennäköisyyksiä etsitään kissojen ja koirien kanssa, mutta toisaalta suunnilleen joka toisen marikuosin paljastuminen kopioksi olis aika jäätävä tieto...
 
Tossa on ihan sama kuva mut se Kuuskajaskari ei kyllä mun mielestä ollut edes lähelle. Ei voi jokainen joka maalannut esim koivunrungon alkaa väittää omakseen jokaista koivunrunko printtiä. Ainoa mikä samaa oli kaislojen suunta. Muuten todella eilainen kuva. Se nyt vain on se maisema mikä Kuuskajaskarissa on. Taivas, meri, kaislikko.
Rokkenrolleissa on kolme sointua ja ne on kaikissa samat. Silti maailmassa on niiden ympärille tehty tuhansia lauluja, jotka eivät ole plagiaatteja.

Tossa on yhdenlainen koivunrunkoprintti:

Tossa toinen:

Ja kolmaskin kuva vissiin onnistuu:


Et koivunrunkoprinteistäkin saa ihan omannäköisiään ottamatta toisen työtä pohjaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
***
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29030876:
On se Kuuskajaskarikin mun mielestä arveluttavan samankaltainen. Ei ihan yksi yhteen mutta kumminkin.
Mun mielestä Liukko-Sundström on maalannut viljapellon, Marimekon kuvassa on rantakaislikko/-kosteikko. Mutta tämä viimeisin on taas ihan selvää pässinlihaa.
 
***
Marimekon imago on kyllä niin mennyttä joka tapauksessa, että ihme jos lafka sinnittelee enää pitkälle. Mun makuun siellä on aina ollut vain rumia kuoseja ja liian kalliit hinnat, joten en ole siellä muutenkaan paljoa asioinut, mutta eipä tarvitse astua sinne jalallaan enää sitäkään vähää. Ja tuskin olen ainoa.

Nykymaailma on hankala nakki plagioijille, kun netin kautta leviää kaikki ja joku törmää ennen pitkää alkuperäisteokseen.
 
"miu"
Mun mielestä Marimekon kuosit on muutenkin niin rumia, että en jatkossakaan aio niiden tuotteita ostaa. Kuuskajaskari ei ehkä ole niin suoraan kopioitu, tietysti vähän samaa tekniikkaa ja värimaailmaa näkyvissä.
 
"joo"
[QUOTE="mona";29031129]Esim toi Kuuskajaskari, ihan naurettava kopiointi väite.

Plagiointikohu: Marimekko kiistää piilotteluyritykset - vertaa kuvia! | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi[/QUOTE]

Tää Heljä Liukko-Sundströmin tapaus on ihan käsittämätön. Hävettäis olla Heljä. Siis eihän nyt ihminen voi omia itselleen kaislojen taipumissuuntaa. Tai taivaan ja pellon/kaislojen maalaamista? Maalauksellista tyyliä? Jos tuo on kopio, niin taitaa Heljä itse syyllistyä satojen edellisvuosikymmenten taiteilijoiden "tatsien" plagiointiin.

Mulle tuli uutisesta lähinnä mieleen, että eikö Heljä Liukko-Sundströmillä kauppa käy, onko ideat vähissä, vai miksi alentuu näin ala-arvoiseen julkisuustemppuun.

Mitä tulee barcelona-kassiin, niin selvästihän tossa samaa kangasta on. Mutta oottaisin nyt ensin, että mikä kassin tarina on. Mitä jos se on jostain ensivedoksista tehty? Kangasta on kokeiltu ennen sen ilmestymistä, ja joku on tehnyt siitä kankaasta kassin? Mistä me vielä tiedämme kuka on kopioinut ja ketä?

Mutta se Metsänväki-plagiaatti oli kyllä ihan törkeä homma. Pistin Marimekon toistaiseksi boikottiin, sen verran nolo juttu.
 
"vieras"
No eihän tuo nainen edes tiedä minä vuonna on laukun ostanut. Kymmenen vuotta sitten miettii, että hei, olikohan tää ensin, muna vai kana.. no mä soitan iltsikkaan, niin pääsen esille. Sanon että ostin laukun eka.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29031287]No eihän tuo nainen edes tiedä minä vuonna on laukun ostanut. Kymmenen vuotta sitten miettii, että hei, olikohan tää ensin, muna vai kana.. no mä soitan iltsikkaan, niin pääsen esille. Sanon että ostin laukun eka.[/QUOTE]

No joo, tämä tapaus minustakin vähän haiskahtaa rahastukselta. Olisi nyt edes kaivettu laukun merkki ja valmistaja ja sitten vasta lähdetty ihmettelemään.

Mutta nuo aiemma jutut on kyllä niin uskomatonta typeryyttä Marimekon puolelta, että pistää kyllä ihmettelemään.
 

Yhteistyössä