Taidetta koteihin

"vieras"
KUU JA KATAJAPUU

Sinä olet nainen, sinä olet kuu
minä olen mies, katajapuu

Meillä on tehtävä, molemmilla:
minä vartioin vuorella tällä
sinä partioit radalla kiertävällä

Sinun huultesi hillitty hiljaisuus
käy käskynä yksin mulle

minun varteni jäntevä kestävä on
yli yön kylmän vartion

Sinua minä rakastan
vuorella korkealla
sinä rakastat minua
korkeammalla

Sinä olet nainen, sinä olet kuu
minä olen mies, katajapuu.


-Pekka Kainulainen-
Hieno on runokin.
Ja talviyön kylmänsininen tunnelma, kun kuu valaisee.
 
Meillä ei ole seinillä yhtään ainutta oikeaa taideteosta. Eipäs kun onpas, kaksi Tove Janssonin Muumi-julistetta sekä Muumi-kalenterikuvia. Muuten seiniltä löytyy kaikkea vanhasta uunipellistä tarjottimiin, kirjapainokastiin ja valokuviin sekä peileihin. Myös poikani piirustuksia on kehystettynä.

Usein olen mieluillut Riitta Nelimarkan teosta, joko tekstiilitaidetta tai maalausta, omaan kotiini, mutta ehkä hänen työnsä ovat kuitenkin liian värikkäitä näin pieneen kotiin kuin meillä.

Muuten mulla on hiukan ristiriitainen suhtautuminen monien taiteilijoiden töihin. Esimerkiksi Kirsi Neuvosesta, Kuutti Lavosesta ja Osmo Rauhalasta pidän - ja sitten kuitenkaan en, heidän työnsä ovat yhtä aikaa liian yksinkertaisia ja liian koristeeellisia minun makuuni. Poptaide on toisaalta kiehtovaa, toisaalta jotenkin liian kylmää. Perinteinen esittävä taide, etenkin kultakauden teokset, ovat vaikuttavimpia näkemiäni teoksia. Suurimman vaikutuksen minuun on tehnyt Albert Edelfelt. Mutta tällaista taidetta en kotiini haluaisi.

Naapurini tekee vaikuttavia grafiikkateoksia, ehkäpä hankin hänen töitään.
 

Yhteistyössä