Takapihalla istuu susi ja poikasensa

  • Viestiketjun aloittaja Pelokas avuntarvitsija
  • Ensimmäinen viesti
Susien vaarallisuus ihmiselle
Suden jälkiä hiekassa.
Suden jälkiä hiekassa.

Susi karttaa tavallisesti ihmistä ja käy hyvin harvoin ihmisen kimppuun. Viimeksi ihmisiä Suomessa mahdollisesti surmannut susi liikkui Turun seuduilla 1880-luvun alussa, ja sitä on jälkikäteen epäilty villiintyneeksi koiraksi tai koirasudeksi. Tohtori John Linnellin raportin (2002) mukaan susi on todistettavasti surmannut viimeisen 50 vuoden aikana Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa yhteensä 17 ihmistä. Suurin osa tapauksista on johtunut rabieksesta eli vesikauhusta: rabieksen vähentyessä ovat susihyökkäyksetkin vähentyneet selvästi. Linnellin mukaan vertailu muiden petojen vastaaviin lukuihin osoittaa, että susi kuuluu vaarattomimpiin eläimiin kokoluokassaan.[7][8] Nykyajan vakavimmat dokumentoidut susihyökkäykset tapahtuivat Intiassa, Uttar Pradeshissa vuosina 1996-1997. Niissä kuoli tai vammautui 74 ihmistä, enimmäkseen alle 10-vuotiaita lapsia. Niitä on selitetty muun muassa susien tottumisella ihmisiin. [9]

Susipelko on Suomessa vanhaa perua. Turun hovioikeus tuomitsi vuonna 1652 Iisalmen pitäjästä kotoisin olleen Lauri Kapaisen teloitettavaksi ja poltettavaksi susien noitumisen vuoksi. Tuomion mukaan Kapainen oli tunnustanut "noituneensa" ne sudet, jotka edellisenä talvena raatelivat ja söivät Jääsken pitäjässä 18 lasta. Samankaltaisia lasten sarjatappoja on Suomen kirkonkirjojen haudattujen luetteloihin merkitty yhteensä kuusi. Niistä ajoittuivat 1700-luvulle Ristiinan ja Ilomantsin lastensurmat. Eniten susien tappotekoja tunnetaan 1800-luvulta, jolloin kirjattiin Kaukolan, Kivennavan, Hämeen ja Varsinais-Suomen lastensurmat. Yhteensä susien tappamiksi tiedetään merkityn 110 suomalaista lasta. Viimeinen mainittu suomalainen susiuhri oli 7.11.1881 kuollut viisivuotias Kalle Oskari Grönroos Vahdosta.[10]

Lähdekriittisesti todistettuja suden surmia ei ole yhtään. Kuolinsyyt merkitsi ylös paikallisen seurakunnan pappi - vanhempien antaman selityksen mukaan. Erityisesti sairaat tai vammaiset lapset vietiin metsään, mistä "susi" heidät vei. Kun kuolinsyitä alettiin tutkia, suden tekemiä surmia ei havaittu yhtäkään, mikä antaa aiheen epäillä, onko niitä koskaan ollutkaan. Esimerkiksi Tampereella sanotaan tapahtuneen yhdeksän suden hyökkäystä vuonna 1877, jolloin Turkin sota nosti turkisten hintaa. [11]

Susien tiedetään myös hoitaneen hylättyjä ihmislapsia. Näitä ns. susilapsia tiedetään useita tapauksia.

1800-luvulla susista maksettiin ns. tapporahaa. Parhaan hinnan sai aikuisten yksilöiden nahoista.


Kopioitu Wikipediasta http://fi.wikipedia.org/wiki/Susi
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sinä susia pelkäät nehän pysyy kaukana ihmisistä ei ne pihoille tule näet vaan väärin.
nykyaikana näin vain ei enää ole...sudet eivät pelkää ihmisiä!
Joo mutta tämähän täällä on vakiovastaus. Kyllä minä tiedän kun täällä susien keskellä asun että röyhkeitä ovat. En ole lapsiakaan voinut ulkona nukuttaa ja viranomaisilta on tullut kielto ettei saisi lapsia yksin pihalle laskea, mutta kun täällä on keskusteltu susi asioista niin vastaus on ollut tämä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sinä susia pelkäät nehän pysyy kaukana ihmisistä ei ne pihoille tule näet vaan väärin.
nykyaikana näin vain ei enää ole...sudet eivät pelkää ihmisiä!
Joo mutta tämähän täällä on vakiovastaus. Kyllä minä tiedän kun täällä susien keskellä asun että röyhkeitä ovat. En ole lapsiakaan voinut ulkona nukuttaa ja viranomaisilta on tullut kielto ettei saisi lapsia yksin pihalle laskea, mutta kun täällä on keskusteltu susi asioista niin vastaus on ollut tämä.
Se on omaa syytämme, kun olemme laajentaneet omaa asutustamme villieläinten asuinsijoille. Nyt on vaan pakko yrittää niiden kanssa toimeen sitten tulla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sinä susia pelkäät nehän pysyy kaukana ihmisistä ei ne pihoille tule näet vaan väärin.
nykyaikana näin vain ei enää ole...sudet eivät pelkää ihmisiä!
Joo mutta tämähän täällä on vakiovastaus. Kyllä minä tiedän kun täällä susien keskellä asun että röyhkeitä ovat. En ole lapsiakaan voinut ulkona nukuttaa ja viranomaisilta on tullut kielto ettei saisi lapsia yksin pihalle laskea, mutta kun täällä on keskusteltu susi asioista niin vastaus on ollut tämä.
Se on omaa syytämme, kun olemme laajentaneet omaa asutustamme villieläinten asuinsijoille. Nyt on vaan pakko yrittää niiden kanssa toimeen sitten tulla.
No me ei ainakaan missään ihan erämaassa asuta. Lähimpään kaupunkiin ei ole matkaa kuin vajaa 20 km. Ja kylä tällä kohdalla on ollut ties kuinka kauan ja talokin 50-luvulta asti. Onneksi nuilta rajavartijoilta saa tietoa millon on minkäkin kokosia laumoja Venäjältä tullut. Onneks karhut on kestäny vielä etempänä. Ei oo huomattu ainakaan että olis 150metriä lähempänä taloa käyny
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sinä susia pelkäät nehän pysyy kaukana ihmisistä ei ne pihoille tule näet vaan väärin.
nykyaikana näin vain ei enää ole...sudet eivät pelkää ihmisiä!
Joo mutta tämähän täällä on vakiovastaus. Kyllä minä tiedän kun täällä susien keskellä asun että röyhkeitä ovat. En ole lapsiakaan voinut ulkona nukuttaa ja viranomaisilta on tullut kielto ettei saisi lapsia yksin pihalle laskea, mutta kun täällä on keskusteltu susi asioista niin vastaus on ollut tämä.
Se on omaa syytämme, kun olemme laajentaneet omaa asutustamme villieläinten asuinsijoille. Nyt on vaan pakko yrittää niiden kanssa toimeen sitten tulla.


HÖPÖ HÖPÖ..susia on suomessa jo liikaa!!täytys sinne brysseliin kipata muutamia ;)
 
Hitto, mä oisin laittanut kaikki ovet jo lukkoon ja sälekaihtimet kiinni ja verhot päälle. Mä nään niin paljon painajaisia karhuista ja susista ja sitten kun ne vielä osaa mun unissa aukaista ovetkin ja tulla niistä itse sisään. Hyi ku alko pelottaa :|
 
Hitto, mä oisin laittanut kaikki ovet jo lukkoon ja sälekaihtimet kiinni ja verhot päälle. Mä nään niin paljon painajaisia karhuista ja susista ja sitten kun ne vielä osaa mun unissa aukaista ovetkin ja tulla niistä itse sisään. Hyi ku alko pelottaa :|
 

Yhteistyössä