Talvivauvojen äidit

Poika pääsi kotiin 5. helmikuuta ja jo seuraavalla viikolla lähdettiin sairaalaan. Pakkasta oli -32 ja perillä -22, lapsella ikää 3 viikkoa. Yllä oli lämpimät sisävaatteet, villapuku sekä tämä komeus kietaistuna äp:n makuupussiin. Päällä oli vielä viltti ja vaunu peiteltynä. Vaatekerrosten väliin jäävä ilma lämmittää. Lapsi oli koko matkan lämmin. varokaa ylivaatetusta.

kauppareissuilla pidimme vain ohuita sisävaatteita sekä toppapukua, jonka saa muutettua pussiksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Toppapussi ja toppapuku oli minulla käytössä kun kuopus oli pieni. Syntyi 31.12.02 ja kovat pakkaset oli silloin.
Menee kyllä asian vierestä mutta meillä on ihan samanikäiset lapset :) Muistan ne pakkaset, oli tosi kylmä täällä etelässäkin pitkän aikaa.
 
Meillä on 2 talvivauvaa. Kyllä minusta toppapuku on tarpeellinen. Kovilla pakkasilla ja viimalla meillä on ollut käytössä lampaantalja, toppapuku, makuupussi ja jalkapeite ja yhtään ei ole ollut liikaa. Autotkin ovat tosi kylmiä ennen kuin lämpenevät ja siirtymätilanteessa fleece ei minusta kyllä riitä. Meillä ollut siis fleecehaalarikin, mutta talvella se ei ollut meidän pojille riittävä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Toppapussi ja toppapuku oli minulla käytössä kun kuopus oli pieni. Syntyi 31.12.02 ja kovat pakkaset oli silloin.
Menee kyllä asian vierestä mutta meillä on ihan samanikäiset lapset :) Muistan ne pakkaset, oli tosi kylmä täällä etelässäkin pitkän aikaa.
Kohtahan meillä molemmilla on sitten 5v juhlat pidettävänä.

:D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Meillä on 2 talvivauvaa. Kyllä minusta toppapuku on tarpeellinen. Kovilla pakkasilla ja viimalla meillä on ollut käytössä lampaantalja, toppapuku, makuupussi ja jalkapeite ja yhtään ei ole ollut likaa. Autotkin ovat tosi kylmiä ennen kuin lämpenevät ja siirtymätilanteessa fleece ei minusta kyllä riitä. Meillä ollut siis fleecehaalarikin, mutta talvella se ei ollut meidän pojille riittävä.
Peesaan. Meilläkin ollut toppapuku, toppapussi, väliasuna pakkasilla vielä villahaalari sisävaatekerran päällä, lampaantalja alla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja melle:
Poika pääsi kotiin 5. helmikuuta ja jo seuraavalla viikolla lähdettiin sairaalaan. Pakkasta oli -32 ja perillä -22, lapsella ikää 3 viikkoa. Yllä oli lämpimät sisävaatteet, villapuku sekä tämä komeus kietaistuna äp:n makuupussiin. Päällä oli vielä viltti ja vaunu peiteltynä. Vaatekerrosten väliin jäävä ilma lämmittää. Lapsi oli koko matkan lämmin. varokaa ylivaatetusta.
kauppareissuilla pidimme vain ohuita sisävaatteita sekä toppapukua, jonka saa muutettua pussiksi.

Tuohon kommentoisin, että monet kyllä pukee vauvoilleen ihan hirveästi vaatteita, myös kesällä. Kuluneena kesänäkin oon monesti nähnyt kaupungilla vauvoja, joilla on vaunuissa pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet, makuupussi ja jalkapeitto. Ja sit vielä sideharso peittämässä vaunujen "ilmanottoaukkoa". Ja lämmintä oli kuitenkin sen +/- parikymmentä astetta. Ei pysty tajuamaan mitä näiden mammojen päässä liikkuu :eek:
 
Hei joo, AITO lampaantalja ollut meilläkin käytössä!! On ihan in makuupussin alla, se vaunujen pohja on kuitenkin tosi kylmä ja lampaantalja loistava eristäjä. Sama talja kulkenut jo 20 vuotta meidän käytössä ja on kuin uusi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Toppapussi ja toppapuku oli minulla käytössä kun kuopus oli pieni. Syntyi 31.12.02 ja kovat pakkaset oli silloin.
Mites, eihän vastasyntynyttä saa viedä kovilla pakkasilla ulos? Meillä ainakaan nimenomaan tämän takia ei tarvittu toppapukua, kun silloin kun oli toppiskelit, ei voinut kaveria ulos laittaa unille. Ja jos oli neuvola- tai muuta reissua, niin lyhyen matkaa terkeni ohuemmissakin, kun autolla kuljettiin kumminkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja melle:
Poika pääsi kotiin 5. helmikuuta ja jo seuraavalla viikolla lähdettiin sairaalaan. Pakkasta oli -32 ja perillä -22, lapsella ikää 3 viikkoa. Yllä oli lämpimät sisävaatteet, villapuku sekä tämä komeus kietaistuna äp:n makuupussiin. Päällä oli vielä viltti ja vaunu peiteltynä. Vaatekerrosten väliin jäävä ilma lämmittää. Lapsi oli koko matkan lämmin. varokaa ylivaatetusta.
kauppareissuilla pidimme vain ohuita sisävaatteita sekä toppapukua, jonka saa muutettua pussiksi.

Tuohon kommentoisin, että monet kyllä pukee vauvoilleen ihan hirveästi vaatteita, myös kesällä. Kuluneena kesänäkin oon monesti nähnyt kaupungilla vauvoja, joilla on vaunuissa pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet, makuupussi ja jalkapeitto. Ja sit vielä sideharso peittämässä vaunujen "ilmanottoaukkoa". Ja lämmintä oli kuitenkin sen +/- parikymmentä astetta. Ei pysty tajuamaan mitä näiden mammojen päässä liikkuu :eek:
Tämän oon mäkin huomannut. Just viime torstaina pisti silmään Tarjoustalossa yksi äiti, jolla oli n.3kk vanha vauva makuupussissa vaunuissa.

Meillä kuopus syntyi viime vuoden heinäkuussa ja nukkui ulkona jouluun asti kevyttoppapuvussa (ei mikään kamalan paksu todellakaan) lämpöpussissa, josta olin ottanut vetskaripäällisen irti ja jalkapeite vaunujen suojana ja poika oli joka kerta herättyään aivan lämpöinen. Sen jälkeen siirryin toppapukuun, koska lämpöpussi alkoi tulla hieman ahtaaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Ei oo muuten eka kerta kun otan tän ylivaatettamisen puheeksi, ja aihe vaietaan saman tien kuoliaaksi :whistle:. Nyt oli sentään Estu rohkeasti jopa kommentoinut :).

Mä olen kyllä huomannut saman jo aikoja sitten. Mä olen aina pukenut pojat suurinpiirtein samoin, kuin ittenikin. Meillä on molemmat muksut kovia hikoilemaan ja tällä ilmalla en oo voinut ajatella kummallekaan mitään välikausipukua tai pitkiksiä housujen alle (tai tuolla 1v kuopuksella on ollut aamukahdeksalta sukkikset housujen alla, kun ollaan esikko viety puolipäivikseen). Täällä on monella lapsella päällä näkynyt jo haalarit, tumput ja pipo, vaikka tänäänkin oli tosi lämmin ja aurinkoinen ilma (aikuiset kulki t-paidoissa).
Mua todellakin säälittää ne vauvat, jotka makaa topattuina vaunuissa ja ainoa tuuletusaukko suljetaan harsolla.
 
Miulla on la 4.2. ja pikkuista on jo odottamassa Bamsen toppahaalari :heart: Alle tavan vaatteet + villapuku. Vaunuissa suunnittelin pitäväni lisäksi äippäpakkauksen makuupussia ja päälle/alle neuletäkki. Eka lapsi meille tulossa :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lauriinas:
Toppapukua suosittelen minäkin. Meillä 2 talvivauvaa. Pikku-ukko syntyi joulukuun alussa ja käytössä oli aluksi 56 cm toppahaalari, enkä kokenut sitä mitenkään "tönköksi" :whistle:
Meillä samaten. Ekan kerran toppahaalari oli käytössä kun tultiin sairaalasta kotiin. Autollakin tarttee vauvan kanssa välillä liikkua, ja sillon on toppis hyvä. Toi 56 cm haalari meni sit hyvin koko talven. Helmi-maaliskuussa vauvan kanssa voi ulkoilla jo vähän kovemmilla pakkasillakin.
 
3 poikaa
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
aivan ehdottomasti toppapuku, ja kyllä sitä vauvaa voi joskus joutua sieltä vaunuista uloskin nostelemaan, toppis pitää tuulta ja siellä voi kylmillä olla jopa fleeceä alla ja silti makuupussi ja ei oo liian kuuma
Näytä mulle VAUVAikäisen toppapuku joka pitää tuulta? Ei äitiyspakkauksen haalari ainakaan pidä, eikä mitkään muutkaan näkemäni vauvojen toppahaalarit, paitsi joku Reiman Minitec.
Jos vauva pitää jostain mulle täysin tuntemattomasta syystä (3 lasta, joista kaksi syntynyt joulukuussa ja kolmas tammikuussa) nostaa kesken ulkoilun vaunuista pois, niin voihan sen nostaa makuupusseineen päivineen. Mutta mulla ei tosiaan vielä oo sellaista tilannetta eteen tullut, että olisi pitänyt nostaa vauva vaunuista ulos kesken ulkoilun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Toppapussi ja toppapuku oli minulla käytössä kun kuopus oli pieni. Syntyi 31.12.02 ja kovat pakkaset oli silloin.
Mites, eihän vastasyntynyttä saa viedä kovilla pakkasilla ulos? Meillä ainakaan nimenomaan tämän takia ei tarvittu toppapukua, kun silloin kun oli toppiskelit, ei voinut kaveria ulos laittaa unille. Ja jos oli neuvola- tai muuta reissua, niin lyhyen matkaa terkeni ohuemmissakin, kun autolla kuljettiin kumminkin.
Pakkohan se vaavi oli kotiin tuoda kättäriltä ja tuo toppapussi oli oiva siihen. Ei sinne alle niin kauheasti tarvinut vaatetta laittaa, sen tarkotus oli suojata tuulelta. Ja ensi käynti neuvolassakin kävi bussikyydillä ja vaunuissa.
Pariviikkoa ne kovat pakkaset silloin kesti ja se aika oltiin enimmäkseen 4seinän sisällä. Mutta kyllä me jo sen jälkeen hetkiä ulkona oltiin.
 
Kolmen äiti
Minusta riittää tuo mainitsemasi topattu fleecepuku, jos vauva kerran tulee olemaan lämpöpussissa jalkapeitteen alla ja makuupussikin on käytössä. Vaunuun ei kuitenkaan viima pääse.
 

Yhteistyössä