Tammikuiset 2008 ?

Neamma: Meillä ei oo vielä ollut neuvolaa, mutta sen tiedän että rokotusohjelman mukaan ei 3-vuotiaana tule mitään rokotuksia..mut monethan ottaa nyt influenssarokotuksia ja myös rokottavat tota vesirokkoa vastaan.
 
Albert ei varmaan ikinä opi ees päiväkuivaksi, kuukausi meni joulukuun alusta tammikuun alkuun että homma rullasi hienosti, ei tullu pissavahinkoja ollenkaan, kun nyt taas viimeiset 3vk menny silleen että joka päivä on tullu 2-3 kertaa pissit housuun, ja ihan siis koko pissi, ei mitään liruja. Vaippoja meillä ei oo kyllä käytetty päivisin moneen kuukauteen enää, mut ressaa tää jatkuva pissahousujen pesu.. :/ Kehtais enää noin isolle laittaa vaippoja, mut kohta varmaan pakko laittaa kerhoon/kylään jne, mennessä taas ku ei se kiva oo jos pissaa vaikka kylässä matolle. Ei pitäs verrata muihin, mutta ärsyttää kyllä aivan suunnattomasti kun kaikilla tutuillakin samanikäiset oppinu jo vuosi sitte kuivaks. :( Yrittäny kovasti kehua ja lahjoa ja vaikka sun mitä mut ei auta mikään, kun ei edes siinä vaiheessa kiinnosta mennä vessaan/housuja vaihtamaan kun pissa on jo housussa, vaan tykkäis olla märissä housuissa.
 
Katja: :hug: Älä luovu toivosta! Meidän tyttöjen serkkupoika pääsi päivävaipoista vasta lähempänä 4 ikävuotta. Se on niin yksilöllistä. Ja kyllä mä olen muskareissa ym nähnyt muitakin 3 vuotiaita, joilla on vaippa. Kyllä sunkin poika niistä eroon pääsee! Meillä myös Emman tuli useasti viikossa vahinko ekan pari kuukautta kun vaippa jätettiin pois, rasittavaa oli, mutta oppi lopulta. Emmaa kannusti pottailuun iso pahvi, johon sai aina pienen tarran pissasta ja ison kakasta. Sitä oli kiva sitten katsella. Tsemppiä Teille!!!!!
 
Katja. Jospa se on vaan joku väliaikanen juttu niin kuin meilläkin oli pari kk joku "paskon vain housuuni"-vaihe. Meillä auttoi ns. palkinto kakasta, joka löytyi joko potasta tai pytystä. Annettiin palkkio jotain pari viikkoo ja nyt on kakat tulleet vain pottaan jo pitkään.

Onko teillä meillä syöminen vaikeeta? Meillä takkuaa tosi pahasti :kieh: Aamupala menee hyvin, kaikki muut ruokailut vaikeita. Ainoastaan lempparit kuten makkara- ja lohiruoat, maksalaatikko ja salaatti menee hyvin, kaikki muu on tappelua. Tänäänkin on syönyt aamusti kauheen satsin riisipuuroo. Ei syönyt päiväruokaa. Kakku kyllä olisi kelvannut, mut en antanut kun ei ruokaakaan syönyt. Iltaruoasta söi n. 3 haarukallista.. huoh.. Kiristin sitä pikkukakkosella ja sillä kakulla, mut ei auttanut. Joka päivä tätä samaa tappelua. Ei vaan jaksaisi enää, kun ruoan kanssa on tapeltu jo 1½ vuotta. Välillä toki on ollut hyviä jaksoja, mut taas on niin hiton nihkeetä :headwall:
 
Kiitti teille tsempeistä, onneks kuitenki kakat on tullut jo monta kk pönttöön, että se varmaan suututtais vielä enempi jos kakkis myös housuun.
Gorthaur: Meillä oli tossa välillä sellainen nirsoiluvaihe, mut nyt taas on menny ruoka tosi hyvin alas, tuntuu että syö aivan kamalasti, esim. tänään aamupala 8.00: maustamaton viili koko prk +½prk luumusosetta, ½ ruispala päällisineen + 1 kanamuna, sit perhekerhossa söi 10 maissa riisipyörön ja keksin, 12 aikaan kalakeittoa ison annoksen + ½ leipä, välipalalalla 14.30 jugurttia 2dl + ½ leipä, 16.30 iso satsi kalakeittoa,hapankorppu ja mandariini, 20.00 hedelmärahkaa 2 kipollista, ½ ruispala, aika iso pala patonkia, mokkapala, ½ banaani

muoks. meillä syödään sen takia aika paljon jugurttia,viiliä jne.. kun maitoa ei juo kuin n.½-1dl/pv
 
Viimeksi muokattu:
Neamma: meillä oli tuo vapaaehtoinen rokotus (vesirokko) nyt neuvolassa, muuta eivät pistäneet.

Katja87: tsemppiä kuivaksiopetteluun! Meillä oli kesällä myös kausi, jolloin vahinkoja sattui todella usein, vaikka pitempään oli jo selvitty vahingoitta. Liekö silloin helteet häirinneet, vai joku muu, mutta aikasta pian sitten kuitenkin vahingot loppuivat, ilman, että asiasta tehtiin suurempaa numeroa.

Meillä pikkuhiljaa arki lähtenyt käyntiin. Mulla oli tälläviikolla paluu töihin, ja ensiviikosta alkaen sitten miehenkanssa harrastetaan "lentävää vaihtoa", kun tämänviikon on mies ollut talvilomalla. Eli kun molemmat ollaan vuorotöissä, niin pakko tehdä niin, että ollaan eri vuoroissa ja "lastenvahtivuoro" vaihdetaan lennossa. Rankkaa tulee olemaan, mutta onneksi edes viikonloppusin ollaan sitten kaikki vapaalla.
 
niin ja vielä noista ruokauiluista piti kirjottaa, meillä Laura syö yleensä aikasta hyvin, aamulla ja illalla iso lautasellinen puuroa ja hedelmiä, välipalaksi leipää, jugurttia, hedelmitä tms. Lounas ja päivällinen samoin maistuu, ja silloinkin jälkkäriksi usein hedelmiä tms. Joskus taas ruoka ei maistu juuri lainkaan (varsinkin kokoliha tökkii välillä), mutta näitä ei niin usein, että itse stressaisi, jos ei maistu, niin sitten ei. Seuraavalla ruoalla ehkä taas maistuu, ja koirat on iloisia kaikista "jämistä" :D
 
Heippa!!!
Pakko tulla hehkuttamaan! Emma on näköjään oppinut nukkumaan omassa sängyssä OMASSA huoneessa!!!!! =)
Eli siivosin tossa maanantaina lastenhuoneet oikein perin pohjin ja samalla siirsin Emman sängyn omaan huoneeseen. Tähän asti se sänky ollut turhanpanttina meidän makuuhuoneessa ja neiti nukkunut mun kainalossa. Vaihdoin hänelle uudet muumilakanat ja puhuin kuinka hienoa olisi jos hän nukkuisi omassa sängyssä kun vauva syntyy, kun vauva voi itkeä yöllä ja sitten se herättää emman jne... No, sitten tuli nukkumaanmenoaika ja Emma meni omaan sänkyyn omaan huoneeseen ja nukkui siellä KOKO yön rauhassa ja on nukkunut siitä lähtien!!!! :D:heart:
Aika uskomatonta, kun mä niin pelkäsin miten yöt sitten menee jos vauva on levoton ja Emma on tosi herkkäuninen... Toivotaan että näin jatkuu! Äiti tosin kaipaa viekkukaveriaan....
Neamma ja Emma
 
Me nyt "luovutettiin" tuon kuivaksi opettelun kans. 10kk oltiin kotona ilman vaippaa,ja 3kk kokonaan ilman päivävaippaa. Eli tarpeeksi pitkä aika kokeiluun,että kyl se laps oppii muutamassa päivässä/viikossa kuivaksi,kun huomaa että märissä housuissa ei ole kiva olla? Tälläkin viikolla joka päivä saldona noin 4-5 pissat housuun,nyt tuli mitta täyteen ettei jaksa enää koko ajan lattioita luututa,ja matotkin haisee niin kuselle kun ei niitä voi olla koko ajan pesemässä enkä haluu olla kuukausi/vuositolkulla ilman mattoja. Eli laitettiin nyt sitten vaippa takas ja lopetetaan koko yrittäminen,ei käytetä ees vessassa ollenkaan ellei itse pyydä....huoh.
 
Neuvolakuulumisia: Ikäähän on jo kohta 3v2kk,mutta saatiin näin myöhäiseksi neuvola-aika käyttöjärjestelmän uudistumisen takia.
Pituus: 99cm (2v oli 88,5) ja paino 14,5kg (2v oli 12,1kg)
Kaikista "testeistä" oli suoriutunut hienosti,ja neuvolakorttiinkiin sai merkinnän että yhteistyökykyinen ja reipas poika. Lääkärille aika huhtikuun lopussa,syystä että syljeneritys edelleen voimakasta,ja kuorsaamista esiintyy usein.Eli mahdollisesti risaleikkaukseen lähete tulee sit huhtikuussa,mua vähän jännittää.. Isänsä kanssa kävi siis neuvolassa,harmi kun en itse päässyt mukaan töiden takia.
 
Moikka,

Katja87: tsemppiä kuivaksiopetteluun (tai opettelemattomuuteen). Varmasti teilläkin vaipoista päästään eroon, kun sopiva aika tulee. Lisäilin teidän neuvolatiedot etusivulle.

Meillä alkoi tänään Lauralla uimakoulu. On tollanen 8 kerran vesipeuhukurssi, ja ainakin tänään tuntui olevan hauskaa. Ovat siis altaalla "yksin" ja itse kurkin vaan ikkunoitten takaa, ja toki auttelin suihkussa ja pukemisessa :D
 
MaijaM: Kuulostaa tosi kivalle tuollainen uimakoulu! :) Kuinka sulla on lähtenyt työt sujumaan..oliks niin että Laura on edelleen kotihoidossa,mut vuorottelette miehen kans työvuoroissa?

Ei Albert suostu pitämään enää vaippaa,ottaa pois enkä viitsi väkisin pitää...Meillä ei siis muutenkaan tän asian kans mitään isoa numeroa oo tehty täällä kotona,vaikka saattaa siltä kuulostaakin kun puran turhautumista tänne,en siis kiukkuile Albertille asian johdosta vaan sanon housuun pissaamisen jälkeen nätisti,että seuraavaan kerran sitten kun on pisuhätä niin muistathan mennä pöntölle ja sit vaihdetaan kuivat housut..

Hitsit,kauhee flunssa iski,perjantaista asti ollu kipeenä,ja edelleen oon sl ainaki tän ja huomisen.
 
Katja87: Meillä tosiaan arki lähtenyt käyntiin, viikot menee "yksinhuoltajana". kun ehitään korkeintaan eteisessä mihen kanssa vaihtaa vuoroa. Ollaan siis kokoajan erivuorossa töissä, ja toinen sitten kotona Lauran kanssa. Rankkaa kyllä on, varsinkin kun ei tuo mun työ ole 3 vuoden tauon aikana yhtään mukavammaksi muuttunut. Ja muutenkaan tää vuorotyö ei oikein mun juttu ole, yöunet jää jatkuvasti liian lyhyiksi. Mutta säästyypähän rahaa hoitomaksissa, ja ehkä sitä sit joskus jaksaa taas alkaa töitä etsimään. Tai jos keksis mitä alkais opiskella, ja ennen kaikkea miten nuo opinnot rahoittaa...

Mukavaa viikonloppua kaikille, toivotaan hyviä ulkoiluilmoja!
 
Meidän pino näyttää taas hiljentyneen..eipä tänne meillekään mitään ihmeitä kuulu. Kaikki ihan entisellään, kuivaksioppiminen on menny parempaan päin, oiskohan pari vahinkoa vaan tullu kuukauden aikana..
Kurakelit tympäsee..vaikka on miten reimatekkiä ja kurahaalaria päällä nii kyllä kastuu housut ku kummpareiden varresta vesi hörppää sisään ku lätäkössä uivat..nooo lapset nauttii,jos mie tän about kuukauden kestän tätä taas kerran :D

Gorthaurille: Vauva-onnittelut pienen tytön syntymän johdosta! (Kävin urkkimassa :D)
 
Heippa! Saako tulla mukaan vielä? Ihan ihmeissäni olin kun teidät täältä löysin : ) Kirjoittelin aika vähän tuolloin kun pienokaisia odotettiin ja alkuaikoina ja töiden aloitettua jäi kokonaan.. luin kyllä paljon juttujanne!
Eli poikani Väinö syntyi 26.1.2008 ja on siis kovin touhukas kuten teilläkin tuntuu lapsoset olevan!
Kuivia (niin päivä- kuin yö) ollaan oltu nyt noin elo-syyskuusta alkaen, eli jo aika pitkä aika! Jäi ihan itsestään tuo yövaippa kun päiväkuivaksi oppi pitkän harjoittelun tuloksena..
Vesirokkoa ei ole ollut mutta muut flunssat ym normaaliin tapaan kyllä:D
Töitä teen siis kotona, olen yksityinen pph ja nyt joulukuussa jos hyvin käy niin Väinö saisi pikkusisaruksen.. kovin vielä alussa tämä juttu joten hissuksiin mennään!!:heart:
Olipa mukava löytää "tuttuja" nimiä täältä ja kivaa jos pääsen vielä joukkoonne turisemaan :D

Hipu+väinö 3 v 3 kk ja salamatkustaja 6+0
 
Hei hipu, tervetuloa mukaan vaan! Aika hiljaista tosin on nyt ollut tämä keskustelu taas.. Mites sulla on Väinö suhtautunut sun työhön, onko mustasukkainen hoitolapsista? Minähän oon myös pph-kunnalinen tosin, ollut reilut 2v. Meillä on aika-ajoin kovastikin mustasukkainen, ainakin kun uusia lapsia tulee. Muutenkin koen välillä aika hankalana oman lapsen osallisena ryhmää, meillä kun jäi Albertilta päiväunetkin pois jo vuosi sitten, mutta kaikki hoitolapset kuitenkin nukkuu jne.. Sitten välillä on tosi raskasta se huomionhaku mikä esiintyy ruokapöydässä porsasteluna, ja ei suostu itse pukemaan kun hänkin haluu olla vauva,jne..
 
Heippa! Katja87: meillä aivan sama meno täällä... huomiota haetaan vaikka millä, yleensä juuri kiukutteluna ja pöydässä pelleilynä ja riisumiset ym arkiset asiat tuottaa harmaita hiuksia äidille kun toinen pistää vastaan minkä ehtii.. ja päiväunet.. yhtä taistelua, nytkin huutelee ja tekee vaikka mitä temppuja huoneessan, mutta ei nuku! Toisinaan nukkuu, toisinaan ei..
On kyllä välillä todella raskasta! Mutta "kiva" kuulla ettei teillä ole sen helpompaa :LOL:
Olen myös nyt ollut reilu 2 v pph, aloitin silloin kun väinö oli melkein 1 v!
Kaverit on kyllä tärkeitä mutta taistelu äidin huomiosta on valtaisa!
No paljon tsemppiä sulle kanssa sinne! Kiva saada kohtalokaveri :wave:
 
Hauskaa vappua kaikille!

Tervetuloa mukaan hipu! Jos laitat noita neuvolatietoja, niin voin lisätä teidät tuonne etusivulle.

Meillä ois edessä päivähoitopaikan haku, ja siten uusi arki. Onnistuin saamaan äitiyslomasijaisuuden, elikkä mun työt vaihtuu pelkkään aamuun :D En tosin usko, että vielä kesäksi saadaan hoitopaikkaa, mutta koitetaan sumplia hoidot "mummeja ja kummeja" hyväksikäyttäen.
 
Kiitos Katja onnitteluista. Pieni tyttö syntyi meille 31.3. Vähän vaativampi tapaus tämä tyllerö on Sampoon verrattuna, jota ei haitannut kakkavaippa, hampaiden puhkeaminen, kuume.. jne ja nukkui yönsä... Neitiä saa kerran pari yössä syöttää, tahtoo seurustella, tissitakiainen jne :) Ei siis mikään erityisen vaativa vauva, mut ei niin peace of cake kuin Samppis oli.

Onnea Maijalle uudesta työpaikasta!

Ihan mielenkiinnosta kysyn, et onko teidän lapsilla vielä uhmaikä päällä? Ihanko meillä olis se loppu :confused: Oon ihan häkeltynyt, et voiko se olla loppunut.. Melkeen kaksi vuotta sitä kesti, josta tämä kevät oli ihan järkyttävä! Noin kuukauteen ei ole tullut uhmisraivareita ja muutenkin käytös on muuttunut paremmaksi. Mites teillä muilla?
 
Gorthaur: Voi hyvinkin olla, että alkaa mennä ohitse, jostain lastenhoito-opuksesta luin että uhmaikä alkaa noin 2v,ja päättyy siinä 4v synttäreiden tienoilla. Nuohan on tietysti vaan suuntaa-antavia, eli hyvinkin siis mahdollista. Meillä on hyvin "lievänä" mennyt tämä vaihe, kyllä poika omaa tahtoa tuo julki jne, mutta raivareita ei ole juurikaan esiintynyt ja nekin on kestänyt aina vaan 1-2 minuuttia. Meillä on lähinnä tää vaihe näkynyt tahalleen porsasteluna ruokapöydässä jne..
 
Moi taas pitkästä aikaa!

Meillä tuntuis että uhmaikää on edelleen. Viime viikolla Laura oli ekaa kertaa koko viikon "kokopäivähoidossa" mummolassa, ja illat olikin sit yhtä kiukkua ja taistelua. Eli jännityksellä odottamaan syyskuuta ja päiväkodin alkua :)

Saatiin siis päiväkotipaikka 1.9. alkaen, halusin mielummin odottaa kesän yli, kuin ottaa "minkätahansa" paikan kesäksi. Ois ollut ehkä turhan raskasta ja stressaavaa kaikille ensin aloittaa kesäkuun alussa hoito yhdessä paikassa, heinäkuu eripaikassa, elokuu lomalla ja syyskuussa taas eripaikkaan (tai siihen ensimmäiseen takas). Meilläpäin on vielä tosi paljon päiväkoteja, mutta useimmissa vaan yks tai kaks ryhmää tungettu johki kerrostalon alakertaan, ja mielummin sit halusin Lauran "ihan oikeeseen" päiväkotiin. Ja toki nyt jo oli yksi valintakriteeri, että samassa paikassa ois sit eskarikin, kun sen aika joskus koittaa =)
 
Hei,
Pitkästä aikaa tulin vilkaisemaan mitä täällä tapahtuu :) Aika hiljaiselta näyttää.

Onnittelut kaikille, ketkä ovat saaneet lisää lapsia :flower:

Meillä lähtee ensi viikolla esikoinen kouluun ja keskimmäinen eskariin. Emilia jatkaa tutussa päiväkodissa (viime syksynä aloitti); siirtyy vaan isompien ryhmään. Ensimmäinen vuosi päiväkodissa meni ihan ok. Alussa oli itkua yms. mutta lopulta sopeutui päiväkotiin meidän lapsista nopeimmin. Saa nähdä miten nyt pitkän kesäloman (2kk) jälkeen päivähoito lähtee taas sujumaan. Varaudutaan taas hieman hankalaan alkuun: "Minä sitten itken siellä!"... Tahtoa löytyy! Kahden isomman lapsenkin edestä!

Aurinkoista syksyä teille kaikille. Olisi kiva kuulla mitä muillekin odottajien pinossa kirjoittaneille kuuluu.
 

Yhteistyössä