Tammikuiset 2024

Ai, mulla on siitä lääkäri vasta 2 viikon päästä siitä... luulin että ne tulokset kuulee aiemmin...

Ja joo, tuntuu että koko ajan odottaa jotain seuraavaa etappia eikä pysty nauttii tästä hetkestä.
Mulla lääkäri vasta 5 viikkoa ultran jälkeen eli todellakin odotan saavani tulokset aiemmin.

Onko kukaan miettinyt/ottamassa NIPTiä? Meillä harkinnassa, mutta toki eka odotellaan nuo julkisen tulokset.
 
Pääsispä itsekin jo ultraan..nyt taas kummaa mahakipua, ei vuotoa..mut olis niin lohduttavaa päästä just nyt ultraan. Mulla se nt-ultra 20pvä. Meillä nykyään se nipt-tutkimus kuuluu tai siis toki vapaaehtoinen mut saa halutessaan, tämä siis varsinais-suomessa..
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Heippa! Tullaas nyt mukaan tänne keskusteluun. Viikkoja tänään 10+5.
Nt-ultra olis 19.7. Vähän jo jännittää. Neuvolalääkäri ultralla katteli rv 9+0 ja siitä jäi vähän epävarma fiilis itselle, kun en sykettä ruudulta erottanut ja lääkäri ei meinannut löytää ensin pikkuista. Lääkäri kyllä kuulemma sykkeen näki ja itse näin kyllä, kun pieni päätään liikutti.
Pahoinvointi alkanut pikkuhiljaa helpottamaan. Eilen oli ensimmäinen päivä ilman pahoinvointirannekkeita. Ne oli mun pelastus!
Onkos teillä facebookryhmässä vielä tilaa Matti Myöhäiselle?
 
  • Tykkää
Reactions: cordola89
Kärsiikö kukaan täällä migreenistä ja onko raskauden aikana pahentunut? Itse kärsin aurallisesta migreenistä ja tuntuu, että raskauden myötä vähintään kerran viikossa iskee migreeni ja 3-4krt viikossa on päänsärkyä. Tähän olen ottanu 1g Panadolia (mikä ei tietenkään auta mitään 😄). Täsmälääkkeinä käytin Imigranin 20mg nenäsumutetta. Kävin pari vkoa sitten migreenin takia terveyslääkärillä, joka sanoi, että imigrania saisi käyttää raskaana ollessa. Parhaalla ystävällä myös sama migreeni ja oli raskaana viime vuonna kun taas hänelle sanottiin, että missään nimessä ei saa käyttää migreeni lääkkeitä.

Hämmentää vähän nämä lääkäreiden lausuntojen eroavaisuudet🤔

Onko kenelläkään lääkitystä migreeniin raskauden aikana ja jos on niin mitä käytät? Kun en oikein uskalla luottaa tuohon lääkärin sanaan niin en myöskään uskalla täsmälääkitystä ottaa. 😳
 
Kärsiikö kukaan täällä migreenistä ja onko raskauden aikana pahentunut? Itse kärsin aurallisesta migreenistä ja tuntuu, että raskauden myötä vähintään kerran viikossa iskee migreeni ja 3-4krt viikossa on päänsärkyä. Tähän olen ottanu 1g Panadolia (mikä ei tietenkään auta mitään ). Täsmälääkkeinä käytin Imigranin 20mg nenäsumutetta. Kävin pari vkoa sitten migreenin takia terveyslääkärillä, joka sanoi, että imigrania saisi käyttää raskaana ollessa. Parhaalla ystävällä myös sama migreeni ja oli raskaana viime vuonna kun taas hänelle sanottiin, että missään nimessä ei saa käyttää migreeni lääkkeitä.

Hämmentää vähän nämä lääkäreiden lausuntojen eroavaisuudet

Onko kenelläkään lääkitystä migreeniin raskauden aikana ja jos on niin mitä käytät? Kun en oikein uskalla luottaa tuohon lääkärin sanaan niin en myöskään uskalla täsmälääkitystä ottaa.
Mulla on lääkkeenä celebra, tosin migreeniä ei siis ole varsinaisesti edes tutkittu. Mutta se on reumalääke ja sitä ei saa käyttää raskaana. Oon kuitenkin pärjännyt yllättävän hyvin jo pitkään ilman sitä. Pahimmat migreenit oli alkuvuonna lapsettomuushoidoissa kun lopetti hormonit, kolmen kierron jälkeen kp5 oli ihan lamauttava migreeni.

Sun kannattaa kysyä teratologisesta palvelusta lääkkeistä, siellä on tarkin tieto mitä saa ja mitä ei saa käyttää. Jos niiden sivuilta ei löydy oikeaa lääkettä niin sinne voi soittaa arkisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Dinaas
Löytyykö täältä kokemuksia sokerirasituskokeen käyneiltä liittyen pistosten määrään? Pelkään verikokeita ja etenkin sormen päästä otettavia verikokeita, joten olen nyt sitten stressannut sitä kuinka monta kertaa ja millä tavalla pistokset toteutetaan tässä sokerirasituskokeessa. Pistelläänkö vain kyynärtaipeeseen kolme kertaa vai pistetäänkö lisäksi myös sormenpäähän ja jos kyllä niin kuinka monesti?
Olen muutenkin miettinyt miten tästä kokeesta selviän, sillä joudun siellä käymään ensimmäisen kerran jo nyt ennen rv 17 ja ainakaan vielä (rv14) ei ole pahoinvointi helpottanut. Ajomatkaa labralle on tunnin verran ja aamulla en pärjää edes 20minuuttia syömättä ilman että alan oksentelemaan ja olo on huimaava… ja jos pitkästä ajomatkasta selviää niin miten pärjään vielä sen jälkeenkin yli 2 tuntia syömättä.
Kiitos jo valmiiksi jos täällä joku osaisi vastata kysymyksiini, helpottaisi kun edes tietäisi tarkalleen mitä odottaa 😅
 
Löytyykö täältä kokemuksia sokerirasituskokeen käyneiltä liittyen pistosten määrään? Pelkään verikokeita ja etenkin sormen päästä otettavia verikokeita, joten olen nyt sitten stressannut sitä kuinka monta kertaa ja millä tavalla pistokset toteutetaan tässä sokerirasituskokeessa. Pistelläänkö vain kyynärtaipeeseen kolme kertaa vai pistetäänkö lisäksi myös sormenpäähän ja jos kyllä niin kuinka monesti?
Olen muutenkin miettinyt miten tästä kokeesta selviän, sillä joudun siellä käymään ensimmäisen kerran jo nyt ennen rv 17 ja ainakaan vielä (rv14) ei ole pahoinvointi helpottanut. Ajomatkaa labralle on tunnin verran ja aamulla en pärjää edes 20minuuttia syömättä ilman että alan oksentelemaan ja olo on huimaava… ja jos pitkästä ajomatkasta selviää niin miten pärjään vielä sen jälkeenkin yli 2 tuntia syömättä.
Kiitos jo valmiiksi jos täällä joku osaisi vastata kysymyksiini, helpottaisi kun edes tietäisi tarkalleen mitä odottaa
Kyynärtaipeesta otetaan. Mä joudun myös menemään nyt aikaisin ja mua ärsytti eniten se että aikoja on 7.40, 7.50 ja 8.00. Mä en on ole aamuihminen ja menen nukkumaan myöhään enkä tosiaankaan halua herätä vapaapäivänä klo 7 mennäkseni labraan istumaan nälkäisenä ja väsyneenä 🙄 plus että illalla ei saa syödä iltapalaa. Mieluummin syön iltapalan 21 ja menen labraan paremmin nukkuneena ysin maissa ja siitä pääsen sitten lounaalle suoraan 🤷🏻‍♀️
 
  • Tykkää
Reactions: Jännäilijä
Tänään tuli 11+0 täyteen ja tilasin just kotitestiltä kotidobblerin😁 Mies oli vähän sitä mieltä et tuun vaan stressaamaan lisää jos en saakaan ääniä kuuluviin..mutta kyllä se vaan niin helpottas jos kuulee.. 9pv vielä jännitystä ultraan!
Vähän käyny mielessä jo läpi millä sanoin kerron perheelle raskaudesta..mut sit yritän toppuutella et kerkiän miettiä kyllä ultran jälkeen, näitä aikoja meni just viimeks kesken😔
 
Millaisia arvoja ootte saanu PAPP-A ja β-hCG testeistä? Pystyykö niistä mitään etukäteen ees päätteleen? Olis parempi ku ei tulis itselle tietoon, koska noistahan on vaan kauhuissaan
Mulla oli S-pappa 2799,9 ja hcg 59 ja NT ultrassa kaikki Ok ja riskiluvuksi trisomioille saatii 1:100000 eli matalat riskit. Mut niistä ei voi päätellä hirveesti mitään kun riippuu myös niistä ultran mittauksista
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Mulla on lääkkeenä celebra, tosin migreeniä ei siis ole varsinaisesti edes tutkittu. Mutta se on reumalääke ja sitä ei saa käyttää raskaana. Oon kuitenkin pärjännyt yllättävän hyvin jo pitkään ilman sitä. Pahimmat migreenit oli alkuvuonna lapsettomuushoidoissa kun lopetti hormonit, kolmen kierron jälkeen kp5 oli ihan lamauttava migreeni.

Sun kannattaa kysyä teratologisesta palvelusta lääkkeistä, siellä on tarkin tieto mitä saa ja mitä ei saa käyttää. Jos niiden sivuilta ei löydy oikeaa lääkettä niin sinne voi soittaa arkisin.
Kiitos, pitääpä käydä katsomassa sieltä ☺
 
Heippa! Tullaas nyt mukaan tänne keskusteluun. Viikkoja tänään 10+5.
Nt-ultra olis 19.7. Vähän jo jännittää. Neuvolalääkäri ultralla katteli rv 9+0 ja siitä jäi vähän epävarma fiilis itselle, kun en sykettä ruudulta erottanut ja lääkäri ei meinannut löytää ensin pikkuista. Lääkäri kyllä kuulemma sykkeen näki ja itse näin kyllä, kun pieni päätään liikutti.
Pahoinvointi alkanut pikkuhiljaa helpottamaan. Eilen oli ensimmäinen päivä ilman pahoinvointirannekkeita. Ne oli mun pelastus!
Onkos teillä facebookryhmässä vielä tilaa Matti Myöhäiselle?
Fb-ryhmässä on vielä hyvin tilaa, onkohan meitä vähän vajaa 30 vasta siellä. Saa laittaa viestillä nimen ja profiilikuvan tunnusmerkkejä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Leva
Mulla oli S-pappa 2799,9 ja hcg 59 ja NT ultrassa kaikki Ok ja riskiluvuksi trisomioille saatii 1:100000 eli matalat riskit. Mut niistä ei voi päätellä hirveesti mitään kun riippuu myös niistä ultran mittauksista
Mulla oli S-PAPPA 1083 ja S-hCGBVTr: 61. Matalat riskit.
~T21: 1:7800
~T18: 1:100 000
~T13: 1:100 000
Okei.. Mulla oli se b-hCB tosi alhainen ja PAPP-A huomattavasti matalampi kun teillä... Mutta ei kai auta ku kuulla ammattilaisten kommentit, kun käynyt nt ultrassa... toivotaan että siellä vielä joku on ja kaikki olis hyvin...
 
Okei.. Mulla oli se b-hCB tosi alhainen ja PAPP-A huomattavasti matalampi kun teillä... Mutta ei kai auta ku kuulla ammattilaisten kommentit, kun käynyt nt ultrassa... toivotaan että siellä vielä joku on ja kaikki olis hyvin...
Mulla se s-hcg-bv 43 ja S-PAPPA 974. Tuntuu kanssa vähän turhalta noita tietää etukäteen kun huolestuu vaan🤔kävin nuo testit tekee 10+0
Keskenmenneessä hcg oli vaan 6 että tuo nyt sentään vähän lohduttaa.
 
Tuli jo eilen dobbler kotiin, hyvin kuuluu syke ja mittarissa näkyy 130-140, kyllä sai taas mielenrauhaa ja hyvissä mielin oottaa ens viikon ultraan
Ihanaa❤ mäkin kävin juuri neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, kun ollut viikonajan vatsa enemmän ja vähemmän kipeä. Ihanan vahvat sykeäänet kuului❤helpotti kyllä myös omaa mieltä, nyt ehkä pystyn odottelee hyvillä mielin myöskin ensi viikon ultraa. Mutta kyl luulis jonkun perus ultraäänilaitteen kuuluvan neuvolan varustukseen, mutta tällä seudulla missä asun sellaista ei ole neuvoloissa, se varmasti tois lohtua monelle muullekin.
 
  • Rakkaus
Reactions: cordola89
Hei kuinka moni kärsii vielä pahoinvoinnista?rupeen olee aika loppu tähän olotilaan mikä vie kaikki voimat ja päivät on vaan selviytymistä perusjutuista….ei haluis valittaa, mut pakko🫠
Täällä 🙋‍♀️ Noin 9.-10. viikolle asti närästi ja sit se muuttui pahoinvoinniksi. En oo oksentanu missään vaiheessa, mutta on 24/7 huono olo, eikä mitään jaksa tehdä. Sain eka Primperan-reseptin, mutta viiden päivän kokeilun jälkeen totesin ettei mitään apua. Xonveaa oon syöny nyt pari viikkoa. Olo kaamee vieläkin, mutta on tuosta lääkkeestä vähän helpotusta, koska pari päivää olin ilman, kun en päässyt apteekkiin, niin olo oli tuplasti pahempi. Ei vaan jaksa enää.

@kesäheinä32 Ootko jutellu lääkärin kanssa asiasta?
 
Ja siis täällä viikkoja tällä hetkellä 12+3. Olotila on ollut kyllä suorastaan masentava. Pahoinvoinnin lisäksi kipeät rinnat on valvottanu ja nyt on muutamina päivinä ollut oikein repäisevää kipua alavatsalla. Onneks keskiviikkona vihdoin ultra!
 
Täällä Noin 9.-10. viikolle asti närästi ja sit se muuttui pahoinvoinniksi. En oo oksentanu missään vaiheessa, mutta on 24/7 huono olo, eikä mitään jaksa tehdä. Sain eka Primperan-reseptin, mutta viiden päivän kokeilun jälkeen totesin ettei mitään apua. Xonveaa oon syöny nyt pari viikkoa. Olo kaamee vieläkin, mutta on tuosta lääkkeestä vähän helpotusta, koska pari päivää olin ilman, kun en päässyt apteekkiin, niin olo oli tuplasti pahempi. Ei vaan jaksa enää.

@kesäheinä32 Ootko jutellu lääkärin kanssa asiasta?
Mulla tää pahoinvointi alkoi 6+jotain ja tauotta ollut tähän asti, viikkoja nyt kohta se 12..oksentelen toisinaan, mut olo on vaan niin voimaton, ei vaan pysty syömään ja sen vähänkin mitä syö tuntuu että vaan pahentaa. En muista millon oisin syönyt hyvällä ruokahalulla..mulla on nyt torstaina se nt-ultra täytyy siellä ottaa asia esille, ei täst tuu mitää kun meinaa enää arjesta selvitä…hirveetä valittaa ja tottakai sen tiedostaa ettei tämä loputtomiin jatku, mut pistää vaa jo mielen matalaks..😕
 
  • Surullinen
Reactions: piparminttu9

Yhteistyössä