Tammikuun 2014 tähtöset toukokuussa!!

Huomenta ja tervetuloa uusille! :)

Tänne ei kuulu mitään kummaa, pahaa oloa edelleen aamuisin ja ihan kamalaa väsymystä. Päivät vielä menettelee mutta eilenkin olisi pitänyt mennä jo seittemältä nukkumaan kun alko väsyttää ihan älyttömästi. En kuitenkaan mennyt ja tänä aamuna väsytti vieläkin enemmän kun valvoin jopa puoli kymmeneen :D En vieläkään ole antanu pahalle ololle periksi, aamuisin on ihan kamala olo mutten halua oksentaa. Vielä ei ole ollut ihan pakkokaan, nieleskellen aamuista selviää :$

Ruuasta sen verran että mullakin on annoskoko pienentyny aika paljon. Eilen kun pääsin töistä kotiin ja oli aivan kamala nälkä, lappasin lautaselle mega-annoksen ruokaa eikä todellakaan olisi tarvinnut syödä niin paljoa. Tuli ihan hirveä olo, kamala ähky ja vatsakipu. Kaipa sitä kohta oppii ettei enää vaan pysty syömään paljoa vaikka mieli tekisi :p

Viikon päästä eka neuvola! Jännittäääää... :D Mitähän siellä tapahtuu?

Mijau 6+1
 
Mijau: Meillä ainakin ekaa neuvolaa varten täytettiin sellaisia esitietolomakkeita (vanhempien terveys, perinnölliset sairaudet, päihteiden käyttö, hampaiden hoito), joita sitten käytiin neuvolassa läpi. Lisäksi keskusteltiin raskauden mukanaantuomista tuntemuksista, terveellisistä elämäntavoista, liikunnasta ym. perusjutuista. Hemoglobiini katsottiin ja otettiin virtsanäyte. Mukaan saatiin iso nippu kaikenlaisia vihkosia raskauteen ja vauvan tuloon liittyen. Varattiin seuraava neuvola-aika ja kerrottiin, koska verikokeisiin ja ultraan tulisi mennä halutessaan.

Ruoista: Oikeastaan kaikki menee vähän päivästä riippuen. Joinain päivinä tekee esimerkiksi kamalasti mieli kanaa ja kasviksia, kun taas toisena ei tulisi mieleenkään. Varsinaista pahoinvointia mulla ei ole oikeastaan ollut muutamaa hetkellistä kuvotusta lukuunottamatta. Makeanhimo on kyllä selvästi kasvanut nyt tämän raskauden myötä, mutta olen yrittänyt pysyä lujana. :)
 
Ekassa neuvolassa keskustellaan jos on edellisiä raskauksia miten ne on mennyt, otetaan verenpaine, ynnä muut mittaukset ja paino.. Saat kasan papereita, mitä ei saa syödä yms.. Ja saat neuvolakortin johon merkataan sun käynnit siellä neuvolassa sekä kaikki mitä neuvolassa on tehty. :)

täällä ei mitään ihmeellistä, mutta väsymys on ja pysyy. Tänään vapaa ja meinasin taas kotia hoitaa, mitäs muutakaan :) Ja nukkua päikkärit aah, ihanaa <3

Sanna-M rv 7+3
 
Yöllä tuli taas yhdellä vessareissulla pyyhkiessä verta, tällä kertaa ihan kirkasta punaista :'( Tuun hulluksi näiden vuotojen kans, juuri kun ehtii huokaista helpotuksesta ettei vuotoa tule enää, niin tottahan sitä sit heti tulee....
 
Oireista: Eipä oikein oo minkäänlaisia oireita.. Mahaa vähän turvottaa. Tuntuu sen takia myös epätodelliselta, että ees oisin raskaana. Esikoisen aikaan oli pahoinvointia viikolle 16 asti. En tosin muista missä vaiheessa se alkoi. Aika alussa kuitenkin.

Syömisestä: Ruokahalu on muuttunu et ei oikein tee mieli mitään.. Nälkä on kyllä jatkuvasti mut sit ku pitäs ruveta jotain syömään niin ei teekkää mitään mieli :/

Missä vaiheessa ootte soitellu neuvolaan? Mä kävin esikoisesta vasta rv10 ja mietinki et ei täs vielä varmaan kiire oo soitella.. Multa kuunneltiin tuolloin rv10 sydänäänet ja kuulu kyllä ihan selvästi <3

Naspu 5+1
 
Tänään käyty ultrassa ja siellä se pikkuinen löytyi jasydän sykki :heart: Koko vastasi 8+2. Tällä kertaa kohdunulkoisesta ei löytynyt merkkiä, tosin lääkäri ei saanut näkyviin vasemman puolen munasarjaa ollenkaan.
Mutta näillä näkymin kohdunulkoista ei ole. Joko se on kuihtunut pois tai sitten sitä ei ole ollutkaan. Ensi viikolla taas uusi ultra.

Raskausoireet:

Mulla oksentelu ajoittuu nykyään iltaan. Pahoinvointi iskee kun tulee nälkä, pyrinkin syömään kokoajan jotain pientä: viinirypäleen, satsumasiivun, rusinan tai vaikka kourallisen pakaste mustikoita.
Yks päivä mies totesi että sun rinnat on isot ja kovat :D Ne on todellakin kasvaneet ja ihan kuin turvoksissa ja todella kipeet.
Mahan turvotus ja pömpötys
VÄSYMYS

Pirpana 7+6
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole juuri ehtinyt tänne poiketa. Työt vie aikaa vähän liikaakin ja loppu menee kotitouhuissa. Onnisstuin töissä polttaa nahkanikin ihan kiitettävästi ja nyt sitten kärvistelen sen kanssa.

Pahoinvointi tuli aika ilkeänä tuossa rv5 loppupuolella ja katosi kuin tyhjään viikko alkamisesta. Olen ihan tyytyväinen, jos tuolla selvisi. On nytkin sellaista ruoka haluttomuutta, mutta ei varsin ykä kurkussa tarvihe olla.

Mulla olis eka neuvola 27.5 ja varhaisultra samalla reissulla. Saa nähä onko tuolla ketään kyydissä, kun on sellainen suht pieni oireinen olo. Rinnat arat ja väsyttää. Siinä ne suurimmat.

Teto, nuo vuodot on niin hermoja raastavia. Mulla viime raskauessa oli vuotoja rv6-20. Alkuun vain pientä tuhrua, sitten menkkamaista ja rv14 niin runsasta, että oi ihan varaa, että kesken menee. Mulla oli istukka aivan kohdunsuun reunalla ja siitä vuoteli. Sain vuodon esto lääkkeetki, kun vuoto vain jatkui kovana. Mitään takeita ei annettu siitä, että raskaus jatkuisi. Viikottain ultraan ja ihme ja kumma, kaikki meni lopulta hyvin. tyttö syntyi 10 päivää etuajassa käynistettynä, kun meinasi kasvaa turhan suureksi mun pieneen kroppaan. Oli se 4.3kg kuitenkin ihan tarpeeksi. Toivottavasti sun vuoto on ihan harmitonta ja menee ohi. kovati tsemppiä!

Onko täällä muita siitepölyallergisia? Mä olen ihan tukossa ja on erittäin kova ikävä allergialääkkeitä.

N ja VU 27.5.

Milla-Sofia 7+3
 
Viimeksi muokattu:
Milla-Sofia Mullekin tuo neuvolalääkäri sanoi, että zyrteciä voi syödä, kun kyselin pojan syntymän jälkeen, ett mitä mitä allergialääkkeitä vois syödä jos tarvetta tulee (oon allerginen kissoille), kun kuitenkin imetin. Nyt raskausaikana tosin kyllä välttelen viimeseen asti noita allergialääkkeitä, en ota jos ei oo pakko. Yhen kerran oon ottanu tän alkuraskauden aikana. mUlla onneks jotenki noi allergiaoireet lievenee näin raskaana ollessa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Milla-Sofia
Alexandra89, kiitti vinkistä :) Sillon kun tota tyttöä odotin 2010, sanottiin ettei mitää sais ottaa ennen rv12 loppua. Sillon oli jotain puhetta, että cetiritsiiniä sisältävät saattais ehkä olla sallittuja. Heinixiä olis kyllä kaapissa. Nenä valuu kun ränni koko ajan. Silmiä kirvelee ja olo on kuin megaflunssa vaivais koko ajan. Mulla on astma, niin seki oireilee jonkin verran nytten.
 
Mä olen kans allerginen kissoille. Poika oli avovaimonsa kans meillä neljä päivää, niin niiden mukana tulleet kissankarvat sai kyllä aika pahaa aikaan. Mulle riittää sekin, että olen vain kissa ihmisen lähellä, niin reagoin.
 
Hei kaikki! :)

Uusi odottaja Tampereelta ilmoittautuu. Tein ensimmäisen haamuplussatestin (TODELLA epäselvä haamu) herkällä liuskatestillä 11.5., kun olin oksentanut 5. päivän illasta seuraavaan aamuun. Epäilin jo, että olisiko ruokamyrkytys tai noro, mutta sitten mietin, että voisi kai tuolla mahassakin joku olla. Odotan siis toista lasta, ja esikoispojan kohdalla oksensin koko raskausaikana vain kerran, ja sekin oli viikkoa ennen plussatestiä. :) Sopii siis hyvin kuvioon. Normaali liuskatesti näytti plussaa 18.5., joten jeejee! Mulla on ollu pitkä kierto (39 päivää), joten tuo laskettu aika on vähän mysteeri. Neuvolasta kuitenkin meinasivat, että tammikuun jälkimmäiselle puoliskolle se menee, jonkin laskurin mukaan 15.1., mutta todennäköisesti vähän myöhemmin. Mennään nyt kuitenkin aluksi tuon mukaan. :) Luulen kyllä, että hedelmöittyminen on tapahtunut joko 30.4. tai 4.5., eli ehkä se laskettu aika olisi jossain siellä 20. päivän tienoilla todellisuudessa. Lapsille tulee ikäeroa n. 1v. 9 kk, jos kaikki sujuu hyvin.

Ihanaa, että täällä on jo meillekin pino! Tsemppiä odotukseen kaikille! :)

T. Tuttifruttinen

15.1. / Tuttifruttinen / 27 v. / 2. lapsi / TAYS


12.6. N
 
Kiitos tsempeistä! Nyt ei taas yön jälkeen ole tullut vuotoa. Mutta onneksi miulla on ihanaakin ihanampi neuvolatäti, joka otti miun huolen todesta, ja pääsen ultraan torstaina :heart: Huhhei, nyt kaksi päivää sormet ja varpaat ristissä että siellä pikkupieni köllöttää ja voi hyvin!

Lisäksi mieltä helpottaa, että lopultakin etenee tytysen sairauden suhteen, ja meistä laitetaan tänään menemään lähete istukkabiopsiaan sairaalalle. Vielä on moooooonta viikkoa ennen kuin uskaltaa lopullisesti huokaista...

Toivottavasti kaikki menee hyvin :heart:

Teto rv 6+5 (raskaana kunnes toisin todistetaan!)
 
Tänään poksuu 5+0 WUHUU :D

Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut läheskään näin epävarma olo kuin nyt on! Vaikka raskausoireita löytyy rintojen arkuudesta kuvotukseen ja hienhajuun (yök!), niin olen nyt jotekin saanut päähäni että mun kohtu on tyhjä. :( Raskaustesti näytti lauantaina vahvaa viivaa, että sen puolesta raskaana olen. Auttaisko jos minäkin tekisin digi testin? Mitä tällä raskausviikolla siinä näytössä pitäisi näkyä jotta tietäisi kaiken olevan ok? Onko muilla samoja oloja? En tiedä liittyykö tämä epävarmuus siihen, että tätä kolmatta olen kuumeillut kaikista eniten ja kun raskaus tulikin niin nopeasti, niin aattelen olevan liian hyvää ollakseen totta... Varhaisajan ultraan tekisi mieli mennä, mutta kotihoidontuella täälläkin elellään, niin ei budjetti anna periksi. Äh, kyllä nää raskaushormonitkin varmasti tekevät tehtävänsä kun tunteet heittelee niin laidasta laitaan useampaan kertaan päivässä :D

Iskias kivusta kärsiville annan hyvän venyttely asennon jota teemme joogassa, ja joka auttaa ainakin mun iskiakseen. Eli:
-käy lattialle selälleen makaamaan, polvet koukussa, jalkapohjat lattiassa
-levitä jalat levälleen toisistaan
-pidä vasen jalka paikallaan ja kierrä oikea jalka (lonkasta asti) sisäänpäin niin että reiden sisäpinta ja polvi tulevat lähelle lattiaa
-samaan aikaan käännä pää oikealle
-voit pysyä asennossa hetken ja venyttää, tai palata lähtöasentoon ja tehdä liikkeen vasemmalla jalalla
-toista niin kauan kuin hyvälle tuntuu

Huh, onpa vaikeaa näin sanallisesti ohjata liike. Toivottavasti edes joku ymmärsi liikkeen pointin. :D Ne ketkä tosiaan iskias kivusta kärsivät, tuntevat kyllä venytyksen oikeassa paikassa.

Täälläkin kärsitään siitepölyallergiasta mutta kumma kyllä olen tänä vuonna pärjännyt aivan ilman allergialääkkeitä. Meillä on kotona neljää eri allergialääkettä ja niissä kaikissa lukee ettei suositella raskaana oleville, niin en varmaan silti ottaisi vaikka tarve olisi.

Muoks. Tetolle tsempit että kaikki olisi vuodoista huolimatta kunnossa, ja torstaina pääsisit näkemään pienen tammikuisen tähtösen. <3
 
Viimeksi muokattu:
Viifu: mulla oli eilen 5+2 ja digiin tuli raskaana 3+, tasan viikko aiemmin sain digiin raskaana 2-3.
Tetolle tsemppiä, toivotaan että kaikki on hyvin!

Ah, mikä ihana vaiva taas tuli riesaksi: ummetus! Jokaisessa raskaudessa sama juttu.. :(

Sain tänään töissä pari pitkää katsetta osakseni kun en lähtenyt tupakille, varmaan supattavat jo keskenään asioista mut kukaan eioo vielä suoraan kysynyt. Ja hyvä niin, ei huvittais vielä kertoomuttei valehdellakaan..

Tasan 2 viikkoa ultraan!

Jardin 5+3
 
Tuli käytyä tänään kunnalisen puolesta varhaisultrassa, kun malttamaton on. itse laskujen mukaan siis tänään 6+5 ja mua jännitti ihan sikana mennä sinne. Ensinnäkin oli varmasti aika mahtavat laitteet kunnalla koska ultrasivat VATSAN päältä, eikä vaginaalisesti, ja siellä näkyi iiihan pienoinen 4mm toukka, ja hetken päästä kun katseli näkyi myös syke <3 sen jälkeen laittoi sikiökaiun päälle ja mä kuulin pienet sydän äänet tutum tutum <3 nyt on rauhallisempi olo, ultraaja sanoi että vastaa viikkoja 6+1, mutta on tod.näk vähän enemmän, vielä niin vaikea mittailla. jokoha sitä uskaltaa huokasta kun näki sydämen siellä sykkivän.
 
Tervetuloa uudet! Teton puolesta pidetään peukkuja, että olisi vaan harmitonta vuotoa...

Varhaisultrassa käyty ja siellä kaikki hyvin. Vastasi viikkoja (7+5) ja syke näkyi <3 Hinta vaan hirvitti, maksoi yli 130 euroa, en ihan tohon osannut varautua. Aika monessa kunnassa pääsee ilmeisesti ihan kunnallisesti varhaisultraan? Ei vaan täällä Espoossa...

Mullakin on nenä aivan umpitukossa. Ei kyllä ole tietääkseni allergiaa, joten ihan raskaushormoneista johtuvaa, sama juttu oli edellisessä raskaudessa. Sain luvan käyttää Nasonexiä tohon. Muin oireina turvotusta, huimausta ja palelua. Vaikka väsyttää niin olen myös nukkunut pari yötä tosi huonosti (nenän tukkoisuus yhtenä syynä). Pahoinvointia on myös edelleen ja pakko syödä jotain n. 1,5 h välein. En siis ole oksentanut kertaakaan, joten paino nousee tässä varmaan kivasti. Sokerirasitusta odotellessa siis :/
 
Hyviä uutisia ultrasta, Mamuska! Hienoa, että kaikki oli kunnossa. Ja samoin Syringa, kiva kuulla, että kaikki oli kunnossa!

Viifu, mulla oli ihan samanlaisia tuntemuksia tästä odotuksesta, ja on osin vieläkin. Kahta edellistä en ole oikein ehtinytkään kuumeilemaan, mutta nyt tätä tuli kuumeiltua ihan kunnolla. Ja sitten kuitenkin tärppäsi ekasta yrityskierrosta, joten ajattelin että voiko tämä taas käydä näin nopeasti. Osin sen takia halusin mennä varhaisultraankin, kun en meinannut uskoa, että voisi mennä näin sujuvasti. Olen välillä tuntenut pientä syyllisyyttä jo kahdesta edellisestäkin, kun kuitenkin tuttavapiirissä on useampia pariskuntia, joilla on ollut joko tosi hankalaa saada lasta ollenkaan tai sitten syystä tai toisesta eivät voi saada yhtä lasta enempää lapsia. Miten meillä voisi olla näin hyvä tuuri? Mutta yritän kyllä ottaa rennommin näiden ajatusten kanssa, ja keskittyä positiivisiin asioihin, kuten olemaan kiitollinen siitä, että olen raskaana! :)

Raskaushormonit: Jälkikäteen nauratti, kun eilen töissä jouduin itkua nieleskelemään ihan normaalissa työntekotilanteessa, jossa nyt oli vähän haasteellisia asioita edessä, mutta ei nyt sentään itkun aihetta. Mutta itketti ihan hirveesti, koko päivän! Se oiskin vielä jos jonkun asiakkaan kanssa saisi hillittömän itkukohtauksen! :LOL: Ois siinä selittelemistä!

Musta tuntuu, että yksi työkaveri on arvannut tilanteen. Ei ole sanonut kyllä mitään suoraan, mutta on viime aikoina puhunut ihan hirveästi omasta odotusajastaan ja mm. mieliteoista raskausaikana. No, ei se haittaa, mutta kaikkien en töissä haluaisi vielä tietävän. Loppujen en kyllä uskokaan arvaavan kauhean helposti..
 
Kaksi sanaa mielessä: NÄLKÄ ja VÄSYTTÄÄ. Että semmosta.

Stressaa, kun oireet on niin vähäiset. Mahaa ei juili oikeastaan ollenkaan enää ja tissitkin minimaalisesti vaan kipeet. Turvotusta on ehkä vähän. Miten muilla, meneekö ja tuleeko oireet miten sattuu? Tänään mulla siis vasta rv4+0 ja suuri huoli, että pikkuinen ei pysykään matkassa. Jos joskus vielä raskautta yritetään, testaan kyllä myöhemmin, jää tämä ihan alun jännittäminen!!

Vielä jos olis vuotoa, niin heittäisin kyllä kirveen kaivoon. Kovasti siis tsemppiä niille, joilla oikeita huolia!

Kysymys vielä NT-ultraan liittyvistä verikokeista, muistaako joku milloin ne pitää ottaa? Me tosiaan asutaan ulkomailla, mutta ollaan Suomen terveydenhuollon piirissa. Katsoin, että nt-ultra osuis sopivasti kesäloman ajalle, mutta sitten muistin tuon verikokeen...

Mulperiini
 
Toivotaan Teto että vuoto olisi harmitonta! :hug:

Ihania ultrakuulumisia taas saatu, onnea niistä :heart:

Mua on pari päivää pelottanu aika paljon ettei kohdussa olekaan elämää. :( En edes tiedä mistä nää pelot kumpuaa kun on kuitenkin samalla tavalla aamuisin oksettanut ja tänä aamuna tuntui taas repäisykipuja alakerrassa. Jospa nyt taas onnistuis tsemppaamaan ittensä luottavaisiin fiiliksiin :D

Mulperiini, mulla ainakin on tosi vähän oireita verrattuna osaan odottajista. Aamuisin huonoa oloa joka menee nopeasti ohi, päivän mittaan nälkä iskee muutaman tunnin syömättömyyden jälkeen ja välillä alavatsa vähän juilii. Tissit ei oo erityisen kipeät mutta hiukka arat.
 

Yhteistyössä