Tammikuun 2014 tähtöset toukokuussa!!

Liz :hug:

miumau Ei sinun tartte huolestua, ihan "oikean" tuloksen anto sulle noille viikoilla. Ite tein testin 4+6 ja sain sen raskaana 2-3. Toisen testin tein 5+5 ja näytti raskaana 3+.

(.)Pikkuinen eilen 6+0 eikä ollut oireen oiretta. Tänään onkin sitten ollut paha-/ällöolo aamusta lähtien ja pikkasen on ollu kohdun kadvukipujakin. Kirjoitan jatkoa paremmalla ajalla, nyt puhelimen kautta näpyttelen.

Kolibrinkukka 6+1
 
  • Tykkää
Reactions: miumau*
Tsemppiä Liz, luotetaan siihen että sinullekin vielä se lapsi tulee! Paljonhan meitä keskenmenonkin kokeneita on.

Itsellä alkoi kasvava epäilys tiistai-iltana kun alavatsaa alkoi vihlomaan, ennen ei ole sellaista ollut. Pienikin tärähdys tai liike sai tosi kipeän vihlaisun aikaan ja kun jatkui toista päivää niin aloin jo olemaan pessimisti että tässä ei nyt hyvin mene. Kunnes eilen huomasin vessassa että kirvelee ja "keksin" että virtsatietulehdusko tässä nyt on. Kävin aamulla terveysasemalla testissä ja omadiagnoosi osui oikeaan ja nyt on antibiootit kädessä. Ikävä vaiva mutta parempi näin... On kai yleistä raskauden aikana, kannattaa tarkistaa jos epäilee ja hoitaa ajoissa pois!

Huomenna varhaisultra 7+1, koitan suhtautua rauhallisesti, joko siellä on joku kotona tai sitten ei.
 
Pahoitteluni Liz :'(

Itse meinasin panikoitua kun tänä aamuna ei ollutkaan niiiin paha olo kuin kahtena aiempana aamuna, vaan kaipa se normaalia on että välillä vaihtelee tämäkin... Oksensin kuitenkin lopulta ;) Ja väsyttääkin edelleen...

Mutta jeeeeeee, meidän enkeliprinsessa sai lopultakin diagnoosin, eli sairauden voi tutkia myös tässä raskaudessa! Hui, se kyllä tarkoittaa pelottavaa istukkanäytettä, mutta tietysti mitä vaan sen eteen etten joudu enää ikinä toivottavasti saattamaan lastani hautaan :'(

Nyt ulos nauttimaan aurngosta :)

Teto rv 6+0 *poks*
 
Huomenna alkuraskauden ultra, jännää! Sain tosiaan kunnalta ultran kun en osannut arvioida raskauden kestoa, veikkaisin jotain 7. viikkoa mutta huomenna tarkentuu :)

Olo on ollut selkeästi huonovointisempi kuin esikoista odottaessa, sainkin miettimään olisiko toista sukupuolta tulossa! Kertokaas miten päin teillä on pahoinvoinnit mennyt tytöstä/ pojasta? :)
 
  • Tykkää
Reactions: happymum
Mulla siis kolme tyttöä ja kaksi poikaa. Kaikilta ollut pahoinvointia ja oksentelua. Alku pahoinvoinnin jälkeen pojilta tasoittui hyvin äkkiä niin että aamulla kun heräsin niin kävin joko yökkäilemässä limat ja sappinesteet tai jos ennätin jotain suuhun laittaa, niin ne ulos. Mutta sen jälkeen pystyi syömään ja kaikki pysyi sisällä. Ja pahoinvointi loppui ehkä joskus viikolla 12-13. Tytöiltä ei sit ole voinut puhua aamupahoinvoinnista vaan ympärivuorokaisesta oksentelusta, ihan sama söikö vai ei, mikään ei auttanut. Ja pahoinvoinnit kesti viikoille 14-20!!!! Edellisessä raskaudessa jouduin jopa nestetippaan, kun mikään ei pysynyt sisällä.
Mutta sekä tyttöjä että poikia odottaessa alkuun pahoinvointia ja etovaa oloa oli kokoaika, ihan niin kuin nytkin on. Tässä raskaudessa ellotus ja oksentelu alkoi vaan ihmeen aikaisin. aikaisemmissa muistaakseen viikolla 7-8 ensimmäisiä kertoja oksentelin.
 
täälläkin tänään ollut mega ällötys olo koko päivän!!sama oire kun esikoisesta havaittu eli mä en kestä bussimatkoja,5minuutin matkakin on liikaa,koko ajan sain nieleskellä etten päällystä bussin lattioita uuteen uskoon,ja nyt kotonakin vaan etova olo jatkuu,yök!!

mitään lämmintä ruokaa ei meinaa saada alas..perunat kylmänä ja salaatti uppos mut kaikki lämmin etoo älyttömästi.
 
  • Tykkää
Reactions: Ihanamami
Tsemiä kaikille pahoivoinnin kanssa. Vaikka itsekin tuntee olonsa välillä surkeaksi niin teidän juttuja lukiessa tuntuu että oma olo on aika pientä, kun olen kuitenkin tosi vähän oksennellut. Alan vaan kyllästymään tähän erittäin rajalliseen ruokavalioon, kun ei juuri mikään meinaa mennä alas. Mitä te muut saatte syötyä?

Teto, hienoa että sairaus saadaan tutkittua! Helpottaa varmasti omaa oloa!

Täällä varhaisraskauden ultra käytynä, ja uutiset olivat hyviä! Siellä se kaveri köllötteli ja sydämen syke näkyi selkeästi. Pieni on nyt noin 1,3 cm pitkä ja vastaa laskennallisia viikkoja eli 7+4. Tuli ihan hirveästi energiaa sen jälkeen kun oli saanut nuo hyvät uutiset ja nähnyt pikkukaverin ruudulla.:heart:

Jäin vain ihmettelemään, kun ultran tehnyt kätilö sanoi lopuksi, että ei nyt kuuntele sydänääniä, kun on ristiriitaista tutkimustulosta siitä, miten se sikiöön oikein vaikuttaa. En siinä jännityksen ja helpotuksen keskellä osannut kysyä mitään tarkentavia kysymyksiäkään, mutta aloin miettimään jälkeen päin. Onko kukaan kuullut tästä? Voiko sydänäänien kuuntelulla olla jotain negatiivisia vaikutuksia sikiöön? Itse olin ultrassa vain tyytyväinen, kun näin sydämen sykkeen niin selkeästi, niin en ääntä edes kaivannut.

Klementiini ja papu 7+4
 
Kiitos vastauksistanne Mijau ja Pikkutähtönen :) Kaksosia löytyy yhdet ainoastaan miehen suvusta (eno), eli uskotaan ihan yksösraskauteen :)

Selkäsärky, sitä on ilmaantunut tännekin, en ensin vain tajunnut että sehän voi olla raskausoire. Onneksi on helpompia päiviä, ettei se koko ajan vaivaa.

Pahoinvoinnista, sitä ei vielä ole ilmaantunut, mutta ehtiihän sitä. Esikoispoikaa odottaessani mulla oli jatkuvaa etomista olikohan se nyt viikolta 7, oksentanut en kertaakaan, mutta lähellä oli..

Tsempit varhaisultraan meneville ja niille jotka siellä ovat käyneet, niin onnea pikkuisen näkemisestä :)

jucu 5+0
 
Klementiini voi kun ihania ultrakuulumisia! :)

Tsemppiä kaikille muillekkin, joilla pian sama hetki käsillä! Ja toivotaan kaikille yhtä hyviä uutisia kuin klementiinillä! Itselläni on piiiitkä odotus ultraan, vielä yli 2 viikkoa. Miten tätä epävarmuutta oikein jaksais ja pysyis selväjärkisenä...

miumau 5+1
 
Heippa, muutamaan päivään kun en oo ehtinyt lukemaan niin tuntuu et luettavaa on paljon, ihanasti on tullut uusia! Ikävää kuulla että myös menetyksiä mahtuu mukaan :( Voimia kaikille sen kohdanneille <3

Ruokavalio mulla pysynee aika samana kuin muutenkin, imettäessä on tullu syötyä paljon ja nyt huomaan et etova olo saa mut syömään vähemmän ja jotenkin energia on koko ajan kadoksissa... Monipuolisesti kuitenkin syön, mutta annoskoko on pienentynyt...

Ainiin mulla oli eka NVL tiistaina :) Pohdittiin mahdollista laskettuaikaa ja neuvolakorttiin laitettiin nyt sitten 31.12.2013, et sen voi päivittää, tulee varmaan jonkun verran muuttumaan, mutta se selvinee ultrassa 4 viikon päästä. Neuvolassa kaiki hyvin, vähän täti kyseenalaisti tämän mun imettämisen, et kannattaako enää jatkaa ?! Mutta selitin hänelle et kesän ajattelin vielä imettää ja sitten kun poikanen lähentelee 10kk niin lopettelen elikkä elokuun aikoihin... Siihen sitten vaan tokaisi, että oma päätös ja tukee sitä jos olen todella sitä mieltä... jäi vähän sekava fiilis noista sanoista. Mutta joo kaikenkaikkiaan siis kiva täti ja varmasti ajatteli vain mun parasta :) Isikin pääsi mukaan ja oli ihan kiva kuulla isänkin ajatuksia kun neuvolatäti niitä kyseli, vastaili kyllä niin onnellisesti vaikka myönsikin että jännittää <3 Hirmuisesti kun ei vielä olla asiasta yhdessä puhuttu, välillä kun tulee viereen koskettaa vatsaa... :)
Omasta navasta vielä, pahaa oloa on, ja tosiaan väsyttää niin.... Ja välillä masu nipistelee niin silloin säikähtää että mitä nyt tapahtuu... sekavaa tämä alku odotus... onneksi päivät kuluvat nopsaan.
Ja hei ihanaa kun on lämmin :cool:

PikkuTähtönen 7+ ?
 
Pikkutähtönen siis neuvolan täti kyseenalaisti 8 kk vauvan imettämistä? ! siis häh. Kyllä se kroppa vaan jaksaa tarjota ravintoa molemmille sekä imevälle että masussa kasvavalle, raskaus ei olisi imetyksestä huolimatta alkanut muuten. Itse imetän 11 kk eikä aikomus lopettaa ainakaan ennen syksyä, titulimaito on kuitenkin maailman terveellisintä!! Meidän neiti ollut 0 pv kipeänä. ihmettelen kovasti tädin kehotusta lopettaa.. sanoitko olleesi heikossa kunnossa/ huonovointinen/ reippaasti alipainoinen vai mikä ihme sai sen noin neuvomaan?
 
ihanamami koska moni neuvolatäti ja muutkin uskoo/väittää/luulee/tietää että imetys lisää keskenmenon riskiä johtuen siitä että kohtu supistelee sillon..kopsasin sule tämmösen tekstin :D :
Asiaa ei ole juurikaan tutkittu. Teoriassa imetys aiheuttaa oksitosiinihormonin eritystä ja joka toisaalta aiheuttaa kohtulihaksen supistelua (esim. synnytyksen aikana) eli näin ollen jokin vaikutus voisi olla. Suurin osa raskauksista kuitenkin menee täysin normaalisti, vaikka äiti alkuraskaudessa imettääkin. Pääasiassa kyseessä on erilaiset mielipiteet ennemmin kuin tieto. Missään tapauksessa ei ole tarvetta lopettaa imetystä kuin seinään. Raskaushormonit saattavat vähentää maidon tuloa ja ehkä muuttaa maidon makuakin. Ravitsemuksellisessa mielessä rintamaidolla ei ole enää yli 1-vuotiaalle juuri merkitystä. Uusi raskaus tarvitsee tietysti myös paljon äidin energiaa ja ravintoa, joten tulee miettiä mitä kaikkea kroppa jaksaa.

Ystävällisin terveisin
Ansa Aitokallio-Tallberg
LKT, naistentautien, synnytysten ja perinatologian erikoislääkäri
 
  • Tykkää
Reactions: PikkuTähtönen
Se oli eka oksennus aika lähellä tänä aamuna. Just olin tullu töihin ja pukukopeilla iski kamala pahaolo. Sain vielä hengiteltyy ja nieleksittyy, mut kaukana ei ollut.

Ruokavaliosta niin että en muutenkaan oikeen syö niitä mitä pitää välttää, joten ongelmaa ei ole sen suhteen.

Tupakanpolton lopettaminen kyllä sujui helposti taas, kolmas raskaus ja joka kerta on loppunut plussaan. Ei tee enää edes yhtään mieli :)

Imetyksestä sen verran että esikoista imetin puoli vuotta, kakkosta 1,5v. Jossain vaiheessa sain kuulla kommentteja kakkosen kohdalla että eiköhän kannattais jo lopetella mutta loppui sit tuossa 1,5 iässä ihan itsekseen. Ihmettelen minäkin siis neuvolan kommenttia lopettaa, koska tiedän paljon ihmisiä jotka jatkaa edellisen imetystä vaikka onkin raskaana uudelleen.

Mä en saa syötyä oikeastaan mitään lämmintä ruokaa, joku kyseli siitä. Lähinnä salaatti ja hedelmät maistuu tällä hetkellä. Ja tonnikala ruisnäkkärin päällä, siihen on himo :) Muutenkin mun ruokavalio on ollut kevyttä ja terveellistä koko kevään niin ajatuskin esim.pastasta oksettaa.

Liz :hug:

Tsemppiä ultriin, mulla vielä muutama viikko odotusta siihen edessä.
Jos nyt jatkais työpäivää kun pahaolokin hieman helpotti :)

Jardin ja papu 4+6 (Klementiininkin masulainen taisi olla papu kutsumanimeltään :) )
 
Onnea klementiini hyvistä ultrakuulumisista :) Ihanaa kun näit pikkuisen, varmasti rauhoitti mieltä.

Oottelenkin täällä jo kuulumisia ihanamamilta, jolla taisi olla seuraava ultra :D

Huh mikä aamu ollut. Päätä särkee, hartioita särkee, vatsaa särkee, oksettaa.. Onneksi on perjantai! Saa nähdä pystynkö koko päivää olemaan töissäkään, on niin paha olo :x
 
Jardin, hauska miten noi syömiset voi mennä noin erilailla pahoinvoinnissa. Mulla taas yksi harvoja juttuja mitä pystyn syömään on kaupan valmispastat (joita en siis normaaliaikana syö koskaan). Ja mulla taas ajatus salaatista etoo, jostain syystä ruuan rakenne on tällä hetkellä tosi tärkeetä ja mikään missä on hirveästi pureskeltavaa ei vain mene alas. Siksi en mitään näkkäriä myöskään pystyisi syömään. Eli ihan yksilöllistä taitaa sekin olla mikä menee alas ja mikä ei!

Masulaisesta tuli papu sen ultran jälkeen, näytti vain ihan siltä. Kyllähän meille useampi papu mahtuu mukaan :)

Jännä kuulla teiltä noita neuvolan kommentteja imetyksestä, ovathan äidit varmasti vuosituhansiakin sitten odottaneet ja imettäneet ihan samaan aikaan...

Klementiini ja papu 7+5
 
Huomenia, eilen viimeinen näyttö ja arvatkaa mitä, se meni läpi eli olen nyt valmistunut ja olen siis laitoshuoltaja :) Olen niin helpottunut, ei enää koulujuttuja eikä stressiä!!

Nyt on nin pirteä olo, hyvin nukuttu yö takana. Eilen kyllä päätä särki oikein kunnolla ja jouduin ottamaan panadolia, mutta eikös sitä saanut syödä odotus aikana? Nyt meen vielä kotihommiin ennen iltavuoroa.

Sanna-M rv 6+6
 
31.12/MiaEllen/24v/1.lapsi/K-PKS

Ohhoh, tulipas tämä alas .. no toivottavasti se täältä löytyy päivityksiin :)

Niin joo VU oli 14.5.

Nyt sitten sairaslomalla kun kävi niin outo juttu, että kun mentiin sinne varhaisultraan, niin aloin vuotamaan siinä pöydällä ku lääkäri tutki, sitten ultrattiin niin siellä oli ilmeisesti ollu kaksoset, mutta se toinen tuli sitte siinä pois.. Nyt pelätään ja odotellaan että pysyykö toinen kiinni. Ens viikolla uudestaan äitipolille ultraan.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa vaan MiaEllen, kiva kun saadaan uúsia mukaan ryhmään :)
Pahoittelut surullisesta tapauksesta varhaisultrassa, toivotaan tosiaan että toinen pikkuisista pysyy mukana :(

Mulla siirtyi nyt sitten neuvola-aikakin! Eli nla 28.5. Onpas meikäläisestä nyt Pikkuviikingille vaivaa :ashamed:
 
Huh hah hei, onneksi on tosiaan perjantai! Väsymys painaa kovasti. Myös minulla on tullut jonkin sortin ällötys mukaan oireistoon, mutta en ole onneksi oksentanut. Mutta miehen rasvaisen aamupalan haju sai kyllä haukkomaan henkeä, yöhh :O

Minulla oli selkäkipuja edellisessä raskaudessa, ja nyt päätin jumppailla ja venytellä alusta asti kunnolla. Toki olen ennen raskauttakin jumpannut, mutta nyt oikein huolella ja nimenomaan selkää ajatellen. Jos nyt ei aivan merkittävää hyötyä ole vasta nyt aloitettavasta selkäjumpasta, niin tuskin siitä haittaakaan on.

Teto, no niin, samanaikäiset vauhtivarpaat meillä sitten viilettää! =) Hauskaa! Ja hienoa, että saitte lopulta sen diagnoosin.

Ruokavalio ei ole muuttunut raskauden myötä. En juuri syö kiellettyjä aineita, enkä kyllä muutenkaan jaksa stressata asiasta. En polta, enkä tietenkään juo raskauden aikana ja koitan syödä terveellisesti, mutta olen sitä mieltä, että parempi kaikille (niin itselle kuin tulevalle vauvalle) kun ottaa rennosti eikä joka suupalaa mieti koko ajan ja stressaa hirveästi. En jaksa miettiä myöskään keskenmenoa tai muuta kamalaa, tapahtuu mikä tapahtuu. Teen itse parhaani ja elän normaalia elämää - se saa riittää. Toki ymmärrän että joillakin raskaus voi stressata monella tavalla. Ja toisaalta en voi edes väittää ymmärtäväni miltä keskenmeno tai sen jälkeinen uusi raskaus tuntuu, kun en sellaista ole kokenut. Voimia heille, jotka ovat joutuneet sen kokemaan! Kovasti paljon iloa ja jaksamista toivottelen tähän odotukseen kaikille! =) Ja ihanaa kun alkaa olla jo kesäistä!

Oli jotakin muutakin, mutta en muista enää... joten toivotanpa vain mukavaa viikonloppua kaikille (ja palaan jos muisti palautuu..)!

Mountain 7+1
 
Oma olo on ollut aika jännä. Väsyttää, turvottaa ja olo on aika huono. Oksennus ei ole kertaakan ollut edes lähellä, mutta koko ajan on huono olo. Nälkäkin on, mutta ei tee mieli syödä. Hajuherkkyyttä, huimausta, tissit/nännit arat yms. Töissä on aika rankkaa. Onneksi enää tämä ja huominen töitä ja sitten pari vapaata.

Käyn kyllä lueskelemassa teijän juttuja, mutta en ole hirveästi jaksanut/ehtinyt kirjoitella. Enemmän tulee pulistua tuolla fb ryhmässä. Tosiaan jos joku haluaa sinne liittyä, niin laittakaa minulle yv:llä sähköpostinne. Laitan sitten kutsun tulemaan.

VU 27.5

POKS 6+0
 
Mun ultrassa ei eilen näkynyt kuin yksi pussi (sikiöpussi tai joku, en näitä nimiä muista) ja oli 4 päivää pienempi kuin olin laskenut menkoista. 6+4 piti olla mutta oli 6+0. Kahden viikon päästä uusi käynti. Jännittää nyt vielä enemmän kuin aiemmin.

Mulla on oireitakin todella vähän ollut niin siksikin pelkään, että se on tuulimuna. Huoh. En mene enää ikinä näin aikaisin ultraan.
 
Varjonkutoja Toivotaan että menit vain liian ajoissa ja parin viikon päästä kaikki olisi kunnossa. Tuo odottelu on kaikista pahinta. :/ Itselle kävi samalla tavalla tammikuussa ja valitettavasti myö saatiin silloin parin viikon päästä huonoja uutisia. :(
 
Olin neuvolalääkärillä ultrassa ja olin niin pienillä viikoilla, ettei siellä juuri mitään näkynyt :) hän arvioi 5 + ( 3 + näyttää digi joten makes sence). Kuitenkin kohdun sisällä oli jotain mitä pitikin olla ja joku ruskuaispussi oli 3mm tai jotain. hih. eli pieni ihminen siellä mutta liian aikaista sydämmen sykkeille ym. Voitaisiin päivittää la 15.1 sekin varmaan siitä vielä tarkentuu. Syy miksi siis sain lähetteen oli, ettenosannut arvioda missä vaiheessa mennään, muuta kun tuo digitesti, eli olinkin pari viikkoa vähemmän, mitä ehkä arvioin.
 
  • Tykkää
Reactions: happymum

Yhteistyössä