**Tammikuun tuhisijat 2013** joulukuussa

Meand, se olen minä, jolle syntyi jo toinen lapsi tänä vuonna. Tuota kouluhommaa olen jonkin verran miettinyt. Varmaankin kuulostellaan tätä nuorempaa sitten, että haluaako mennä samaan aikaan siskonsa kanssa kouluun. Tasoerot voi ekoina kouluvuosina olla selkeitä, mutta onhan siellä luokalla muutakin loppuvuodesta syntyneitä. Ehkä siskon esimerkki kannustaa pikkuveljeä ja oppivat yhdessä. Meidän lapset on nyt siis syntyneet 25.1. ja 18.12. samana vuonna.
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Onnea Hennu86!

Meille syntyi eilen 26.12 pikku-herra. Oon tosiaan jo viikon maannut sairaalassa rajujen raskausmyrkytysoireiden takia, ja 25.12 oli tarkoitus alkaa pikkuhiljaa kypsyttelemään paikkoja cytotecillä. Tarkoitus oli, että vauva syntyisi n. viikon kuluttua, mutta mulla alkoikin heti ekasta cytotec-murusesta kipeät supistelut, ja ei mennyt montaa tuntia, kun olinkin jo 3cm auki. Mistään kipulääkkeistä ei ollut apua, joten siirryttiin synnytyssaliin. Avautumisvaihe kesti 17h, jolloin todettiin, että synnytys on pysähtynyt jo monta tuntia sitten, ja riskit kasvavat. Olin ollut jo liian kauan auki 8cm, ja kohdunsuukin oli vielä liian kaukana. Mulle nousi korkea kuume, jota ei saatu laskemaan, ja lopulta olinkin leikkaussalissa, ja sektiolla syntyi 3650 grammainen pikkumies rv 38+3. Todettiin, että onneksi leikattiin, sillä pojan pää oli ihan väärässä asennossa, ja sen takia synnytyskin oli pysähtynyt. Sairaalassa joudutaan oleen ainakin viikko, kun mulle menee kahta eri lääkekuuria tipan kautta viikon ajan. Tässä ollaan eka yö nyt vietetty poika kainalossa. Aivan ihana pikkuinen! <3

en muuten saa muutettua fontin väriä, kun kännykällä kirjoitan, mutta jos tämä viesti menee päivittäjältä ohi, niin käyn sitten myöhemmin laittamassa uudestaan päivityspyynnön. :)

Piipu85 & Iisakki
 
Paljosti onnea Piipulle pienokaisesta :heart:

Täällä oli neuvola käynti tänään.
Verenpaineet paremmat kun aiemmin
Hb oli taas tipahtanu 125 ->116 ja ohjeena oli että lisärautaa nyt joka päivä.
sf-mitta oli nyt jo 3 kerran peräkkäin 35cm.. en tiedä johtuneeko siitä et jokaisella kerralla eri mittaaja.
Pissa edelleen puhdas,turvotus jaloissa aivan järkyttävä.. vain yhdet kengät mahtuu tällä hetkellä jalkaan
painoakin oli tullut taas ehkä vähän liikaa lisää,mutta ei pitänyt sitä huolestuttavana kuitenkaan. epäilee sen kuitenkin pääosin olevan keräytynyttä nestettä..
sykkeet oli n.135 ja kovasti eläväinen kaveri. tuottaa noi sykkeiden kuuntelut joka kerta hieman ongelmia :whistle:
hyvin oli laskeutunut murmeli alaspäin ja täti sanoikin painautuneen hyvin lantioon että voi välillä osua rakkoonkin aika ikävästä ja se on kyllä huomattu : /

olipa hyvinkin omanapaista,mutta toivotaan että murmeli ainakin viikon vielä jaksaisi yksiössään oleilla..

jaksamista ja hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti!

elovena77 & murmeli 38+3
 
Täällä poksui vko 37...Joulu meni mukavasti syöden ja rentoutuen...olo alkaa olla jo tosi tukala,ens vkolla ois seuraava painoarviokontrolli vauvalle..saas nähdä miten käy,käynnistetäänkö synnytys...tänään ois taas neuvola,viime kerralla oli RR hieman koholla ja pissassa sokeria,saas nähdä onko lisääntynyt...toivottavasti ei..Ei ois kauaa aikaa kun oltais ens vuoden puolella ja tammikuussa,mutta jos kaveri päättää tulla aikaisemmin niin saa tulla vaan..on sen verran painoa,painoi jo vko sitten samanverran kun isosiskonsa syntyessään=) Hyviä välipäiviä kaikille ja Hyviä Uusia Vuosia jo valmiiksi=)
 
Paljon onnea Piipu pikkuprinssistä!!!:heart: Hyvä, että kaikki meni hyvin, ja raskausmyrkytyskin on enää vain muisto.:)

Aikas poikapainotteista taitaa tällä hetkellä olla tammikuisten syntyneissä?=)

Tää lähtis nyt neuvolaan!

Pisang ja Nuppu 36+1
 
Hennulle ja Piipulle suuren suuret onnittelut pikkuisista poikasista! :heart:

(.) Minä myös tänään käynyt neuvolassa, jossa kaikki kunnossa. Seuraava aika olisi viikon päähän, päivää ennen laskettua. Voisin kyllä vaikka synnyttää ennen sitä ;) mutta odotellaan kumpana vuotena meidän tyttö päättää syntyä. Jännät ajat alkaa olla, kun enää viikko laskettuun aikaan, mutta onneksi mieskin on nyt kotona. Ei ole paljoa tullut koneellakaan käytyä kun vietetty aikaa perheen kesken. :)

Lynette ja viides muru 38+6 :heart:
 
Paljon onnea Hennulle ja Piipullevauvoista!

Meillä oli aamulla viimeinen neuvolalääkäri. Verenpaineet nousseet ja turvotus lisääntynyt niin paljon, et maanantaina uusintamittaukseen ja ilmeisesti lääkitys heti päälle, jos lukemat samoissa. :/
Hemppaa ei saatu mitattua turvotuksen takia.

RistoAnneli on ilmeisesti pitkä ja hoikka tyttönen, painoarvio n.2500g tällä hetkellä.

Paikat pehmeät, mutta muuten ei mitään tapahtumia. Tää turvotus on ihan kamalaa, painokin oli noussut 2 viikossa yli kolme kiloa, tarkoittaen et kokonaisnousu on nyt melkein 18 kiloa, järkyttävää! :O

Olo on kyllä kaiken kaikkiaan niin epämukava, et kaveri sais tulla jo ihan pikapuoliin ulos, pääkin on tuolla niin alhaalla, et kolisee häpyluita vasten kokoajan. Auts!


"MY" ja RistoAnneli 36+3
 
Onnea Piipulle pienestä :flower:

Itse tulin poksumaan 38+0 :heart:
Tässä pari päivää himo lenkkeilty koiran kaa lumihangessa ja saunottu,mutta ei mitään tuntemuksia,paitsi selkä kivut öisin ja kivuttomia suppareita...
Painoarvio oli pikku neidistä 3.5kg nyt,mikä on hassua kun sisko oli alle kolme ja veikka hiukan yli kolme kiloa syntyessään.No hän haluaa olla iso neiti syntyessään:)
 
Onnea Hennulle ja Piipulle pienokaisista!:flower:

Tänään olisi ollut hyvä päivä lähteä syntymään meilläkin, vaikka viikkoja ei vielä olekaan tarpeeksi. Tämä päivä on meille jotenkin erikoinen, ollaan menty kihloihin aikoinaan tänä päivänä, ja siitä seuraavana vuonna tänä päivänä esikoisella oli ristiäiset. Se toki tuli vähän kuin vahingossa, vasta illalla tajuttiin, että sattui samalle päivälle. Mutta oispa ollut jotenkin mahtava saada vielä yksi tapahtuma tälle päivälle :)

On niin outoa, kun mies on nyt tosiaan lomautettuna ja kotona. Koko ajan ootan, että kohta se sanoo lähtevänsä töihin, vaikka ei ole töipaikkaa minne mennä. Kai sitä on niin tottunut olemaan omissa ajatuksissaan päivisin. Eipä ole noita lapsiakaan paljon kiinnostanut äitin tekemiset. Tekemisistä puheenollen, sain eilen vihdoin laitettua vauvalle vaatteet puhtaina ja siististi lajiteltuina laatikkoon! Lakanat on pesty ja silitetty, harsojakin liottelin ja pesin, tuli kuin uusia. Älkää luulko väärin, oli varmaan ainoa kerta kun silitän lakanoita, vaikka pieniä ovatkin eikä veis kauaa aikaa :D Aina välillä saan vaan jonku ihme kohtauksen, pitää silittää kaikki mitä naruilta löytyy. Onneksi iskee ehkä kerran kuukaudessa.

Kauhea lumimyräkkä näyttää tulevan myös meille, tai sitten tuo on vain puista tuulen mukana lentävää lunta. Mutta pakkasta ei onneksi ole kuin -10 astetta. Taidamma vääntäytyä hetkeksi luistelemaan muksujen kanssa. Valittivat eilen mahaansa kipeäksi, jospa se vähän helpottaa kun kävis välillä ulkona. Ovat kolme päivää pelanneet peliä aamusta iltaan, mulla meinaa loppua huumori jo sen kanssa.

Vilipi ja Tyyne 35+6 (jes, huomenna taas vaihtuu viikko!)
 
Ja ihan kateellisena kattelen, kun muilla on noita koko arvioita annettu. Mullahan ei ole muuta kuin terkkarineuvolat enää, kerran olen käynyt lääkärillä, sekin oli silloin lokakuun alussa. Enkä varmaan pääsekään enää, verikokeissa ei mitään hälyyttävää ole ollut *koputan puuta* ja typy on pää edellä tulossa näillä näkymin. Tuntuu, että meidät uudelleen synnyttäjät jätetään vähän kuin oman onnemme nojaan. Vaikka olen yrittänyt kertoa, että kuudessa vuodessa homma unohtuu. Noh, tulee sen kokoinen kun tulee :D
 
Onnea Hennu ja Piipu pojista <3 ihanaa!

Vilipi, eipä ole mullakaan lääkärineuvolaa enää ja kokoarviota en ole saanut kertaakaan... se yksi lääkärineuvola oli silloin 2 kk sitten. Ja olen siis ENSIsynnyttäjä :) Minulle sanoivat vaan etten tarvitse mitään kummempaa kun on raskaus sujunut hyvin ja normaalisti. Varmaan vaihtelee paikkakunnittain käytännöt.

Joulu sujui kivasti, lahjoja tuli mm. hieno elektroninen sitteri :D (toimii kaukosäätimellä siis), lämpöpussi kaukaloon, vaipparoskis... tänään käytiin ostamassa miehen kans mulle parit imetysliivit, yhdet saumattomat ja yhet kaarituelliset. :) Sekä vauvalle patja! Nyt pääsen laittamaan pinnasängyn valmiiksi <3 Turvakaukalon pesin eilen (ostettiin käytettynä). Kyllä se vauva vois jo tossa uuden vuoden jälkeen tulla ;)

Lissu&pöpö 36+2
 
Onnee Piipu! Vihdoin sait pikkusen syliin :) :flower:

Neuvolassa käyty täälläkin. Enää ei ollut proteiinia pissassa, mikä on tietty hieno juttu. Paineet oli 114/70. Paino oli noussu nelisensataa grammaa. Vauvan sykkeet oli 150-160. Ultrasivat siinä samalla sitten, painoarvio tällähetkellä yli 3200g. Tarkkoja mittoja terkka ei saanut mistään, kun vauvalla on siellä niin ahdasta ja pääkin oli niin alhaalla, että mittoja oli tosi vaikea ottaa. Istukan yksi reuna oli myös jo osittain kalkkeutunut. Kellään kokemusta? Järkytyin itse hieman, nytkö tässä pitää rueta stressaamaan istukankin toiminnasta?!

Terkka sanoi, että vauvalla on erittäin, erittäin ahtaat oltavat kun mä olen niin pieni. Sanoi myös, että jos ei ens kertaan (3.1.) mennessä ole syntynyt, niin pistää lähetteen äitipolille että käynnistäisivät. Syyksi sanoi mun pienen koon, ettei vauvan tarvii kuulemma kasvaa enää, ihan on valmis maailmaan. Helpottavaa sinänsä, mutta toi istukkajuttu jäi oikeasti vaivaamaan mua. Kyselin siitä lisää, mutta terkka sanoi ettei siitä tarvii huolestua...Pitäis vaan yrittää hengittää.

Pinsuli ja pikkunen 38+6 <3
 
Onnea Hennu ja Piipu pikku ukkeleista! :heart:

Tästä niitä tammikuisia alkaa vaan enempi ja enempi syntymään :) Kohta on Tammikuu!

Täälläkin otetaan vielä rennosti lomailun merkeissä. Mies on kotona myös lauantaihin asti. Viikonlopuksi menee taas töihin. Lapset sai paljon mieluisia lahjoja, mm. parhaillaan katsovat leffaa uudesta telkkaristaan ja bluray soittimestaan. Eiliseen asti on tapailtu päivittäin sukulaisia. Mutta tänään oltu oman porukan kesken - tehtiin hyvä työnjako, mies meni lasten kanssa luistelemaan ja pulkkamäkeen, minä kaverin kanssa shoppailemaan viideksi tunniksi :D

Vauvalta puuttuu vielä jonkun verran tavaraa ja niitä lähinnä lähdin etsimään. Löysinpähän ainakin puisen hoitoalustan pinnasängyn päälle ja siihen pehmusteet. Sekä muutaman vaatteet vauvalle + muille lapsille. Kaikki alesta, mutta upposihan niihin taas useampi satanen ;)

Tänään poksui 36+0 Ja olo on mitä mainioin :)
Toki tuo pää jo poraa kovaa tahtia alaspäin ja aiheuttaa kaiken maailman vihlontaa/paineen tunnetta. Supistelee kireähkösti välillä. Sängyssä kyljen kääntäminen rupee myös olemaan hauskan näköistä ;) Muuten olo oikein hyvä, ei ole selkävaivoja, ei kolota, ei närästä, ei turvota - eilenkin tein vielä punnerruksia ihan hyvän sarjan :p Jumppapallolla jumppaan joka toinen ilta painotuksena selkä ja lantio. Sillä uskon pitäneeni itseni hyvässä kunnossa. Selkä on kuitenkin se mikä rasittuu tosi paljon raskausaikana.

AdOrA ja Marakatti-poikanen 36+0
 
Vauva sais jo syntyä, mut ei mitään merkkejä. Olo on tukala ahistaa niin henkisesti kuin fyysisesti. Nukkumisesta ei tule oikein mitään. Vauva kääntyilee koko ajan. Viime ultrassa oli rt mikä on hyvä juttu, jos syntyisi spontaanisti, kun kuitenkin tunnin matka sairaalaan. 36+0 poksahti tänään. Tsemppiä kaikille odotukseen ja paljon onnea vauvan jo saaneille.
 
Onnea vauvansa saaneille :flower:

Minä sain ajan kontorolliin mutta vasta ensi vuoden puolelle. Tänään oli kuitenkin lääkäri ja taas totesi samaa asiaa että iso on vauva.

Täälläkin vauvan pää kolisee mennessä :) , sattuuhan tuo. Kipuja, verenpaine koholla ja rauta-arvot alhaalla, ei mikään huippu olotila, mutta kaippa tästäkin taas selvitään.

Muuttoa olen touhunnut, kaappeja läpi jne. Talolla kävin laittamassa komeroita kuntoon siis hyllyt paikoilleen, joskin aikaa meni 6 tuntia =P , ei sitä varmaan ihan noin kauaa olisi mennyt ilman tätä "loistavaa" olotilaa.

Mutta kyllä tämä tästä pian helpottuu itse kullakin :) .

Lääkäri kokeili myös kohdunsuun tilanteen ja pehmeät on paikat, mutta vain sentin auki edelleenkin. Vauva on kyllä tosi alhaalla, tuntuu välillä että kohta tuo tipahtaa :D vaikkei se nyt mahdollista olekkaan.

Etsiskelin sitteriä tänään, juu olen pitkittänyt ja pitkittänyt tätä hommaa. Ja löysinkin ihanan, eka etsin kyllä ihan perus perus juttua, mutta koska eletään eka kahden kodin väliä niin löysin täydellisen sitterin josta saa pienen sängynkin.

omanapaista oli täälläkin. HeiHäMä rv 38+2
 
ä060811 osaanottoni suruusi!

Piipulle
onnittelut prinssistä! :heart:

LeenaT, tietysti menette lasta kuunnellen sitten aikanaan. :) Itse olen loppuvuoden lapsonen, eikä tuota olisi mistään osannut sanoa kouluaikoina. Saavat varmaan aika usein selitellä, etteivät ole kaksosia, jos samalle luokalle lopulta päätyvät. :D

Täällä ei mitään, ei mitään... Kaikki lupaavat kivutkin katosivat sen siliän tien ja tuntuu, että tää kaveri ois mahassa ainakin sinne helmikuun ekalle viikolle. Närästää välillä, mutta renniellä pärjää. Selkä tohjona, mutta jalat kantaa vielä. Väsymys on valtava, mutta niin se on ollut läpi raskauden. Yhteenvetona todettakoon, että normaalit raskausvaivat taitaa löytyä, muttei onneksi muuta. Olo ei ole äärettömän tukala ja lähinnä toivon, ettei ainakaan kuukauteen mitään tapahtuisi vauvarintamalla. Mahdan olla vähän outo, kun näin päin toivon. :D Toisaalta meillä mieskin vielä reissussa, joten senkään kannalta ei hommalla ole kiirettä. :)

Koko-arvioksi (en muista olenko jo asian maininnut) sain lääkäriltä vain "normaalilta vaikuttaa". Toi taas käsittääkseni sisältää kaiken kolmesta kilosta neljään ja puoleen, joten eipä paljon asiaa valaissut. :D Mulle viimeksi todettiin, että 4,5kg on vielä ihan normaali, eikä aiheuta mitään toimenpiteitä. Täytyy kysästä josko neuvolatäti heittäis jotain hiukan tarkempaa arviota seuraavaksi. Usein noi neuvolatäditkin osaa kokemuksensa pohjalta antaa aika tarkkoja arvioita, välillä jopa paikkansa pitävämpiä, kuin ultrassa saadut arviot. :)

Pinsulin istukan kalkkeutuminen kuulostaa hurjalta! Varmaan kuitenkin vaaratonta, koska olishan asialle muuten jotain tehty! Varmaan kyllä pistäisi mietityttämään itseänikin...

Ja kiitos joulun ja jouluherkkujen, +20kg pamahti rikki komiasti... :( Se siitä tavoitteesta sitten. Ja vielä ei ees turvotusta oo tullut kuin vähäsen, joten senkään piikkiin en voi tätä laittaa. Ahdistaa niin, että melkeen oksettaa. Tiedän, että vaikka nyt pidänkin peilikuvastani ja mahastani, niin synnytyksen jälkeen menee taas se vuosi, että kykenen kuvaani katsomaan ilman inhon tunnetta... :'( Kamalaa olla näin pinnallinen ihminen. Tekisi mieli alkaa laihduttamaan, mutta onneksi järki vielä pelaa ja ymmärrän vauvan olevan tärkeysjärjestyksessä korkeammalla, kuin läskimakkarani. :D

meand 36+2
 
Poks 36+0!

Ihanaa, kun ei oikein ilma kierrä pääkopan alueella. Mutta oikea kuusi pitää olla talossa!:LOL: Eilen vasta ulkoillessa tajusin, että tuo kuusihan se minun päätä on tukkinut. Ensi alkuun meillä oli hyasintti, mutta kun kaikki muutkin alkoivat aivastelemaan, niin pakastimma siitä jäälyhtyyn koristeen ja veimme haudalle. Ehkä mie vielä kuitenkin kärvistelen muutaman päivän tuon kanssa, on se niin kaunis.

Voiko vielä olla kohdun kasvukipuja? (no siis miksei, miksei) Painostaa kippeetä tuonne alhaalle, ei niin kuin jos pää painaisi tai olisi kiinnittynyt, vaan sellaista kuin johonkin (olemattomaan) lihakseen sattuu. Ei ole edes menkkamaista kipua. Vai voiko se olla jopa pissatulehdusta? :O Nyt vasta kirjoittaessa tuli mieleen, että voisko se olla tuo, kun mulla ei koskaan kyllä ole ollut oireita, kerran oli pissatulehdus enkä edes itse tiennyt. Ei kyllä kirvele eikä tartte kauhian usein edes käydä pissalla.

Ei taida meidän typy tälle vuodelle ehtiä syntyä, sen verran on rauhoittunut joulutohinoiden jälkeen supparit. Ei edes niitä harjoitusmalleja tule kovinkaan usein. Mutta hikka! Hikka on joka päivä, pari kertaa päivässä. Tai siltä minusta tuntuu, että hänellä vois olla hikka, on niin tasaista hyppimistä että. :D

Ja taas pakkasta odotellessa...eilen tuli meillekin tänne pohjoiseen lunta, jei! Harmi, että nyt taas pakastuu, varmaan taas niin kovaa, että ulkona jäätyy silmätkin päähän.

Vilipi ja Tyyne 36+0
 
meand, tiedän kyllä mitä tarkoitat :( Itsekin surffailin eilen mammadieetin sivuilla ja kiloklubin sivuilla. Sitten piti ottaa järki käteen ja sammuttaa koko mööpeli. Ihan hullua, että pitää jo nyt muka miettiä sitä, että kuinka ne kilot tiputtaa synnytyksen jälkeen. Ja kuitenkin sitä on sen synnytyksen jälkeen muut asiat mielessä. Minulle on tullut ekan neuvolan jälkeen 6kg painoa lisää, mutta mullahan olikin jo valmiiksi liikakiloja sen +30. Vaikka en mie nyt tiedä, onko siitä mitään haittaa, jos minäkin mietin jo valmiiksi järkeviä valintoja ja aloitan nyt niiden noudattamisen. Kunhan vain ei nosta itseltään verenpainetta kattoon :) näitä miettiessä.

Vilipi
 
Täälläkin poksutaan 39+0! :) Viikko laskettuun päivään, ja veikkaisin että elämäni hitain viikko tähän mennessä... :LOL:

Supistukset tulee, supistukset menee... Ois kiva tietää tekeekö ne yhtään mitään!

Yritän nyt olla huolehtimatta liikaa tuosta istukan tilanteesta, vauva kun liikkuu hyvin. Eniten mua ihmetytti, että terkka näytti ultralla istukan kalkkeutunutta reunaa mun vatsani oikealta puolelta kyljestä, kun tähän asti istukkani on ollut vasemman rinnan alla/kyljessä?? AIVAN toisella puolella vatsaa. Tästä kun mainitsin, terkka sanoi, että kyllä se hänen mielestään istukalta näytti, mutta että istukan reunahan voi kiertää vaikka kuinka pitkälle. Ilmeisesti tuo kalkkeutunut osa on siis ohuempaa istukan reunaa, eikä lähellekään sitä kohtaa mistä napanuora lähtee. Liekö tämä vaikuttais positiivisesti... Kuitenkaan ei pitäis olla mitään hätää, ja terkka sanoi ettei tilanne yleensä mene pahemmaksi niin nopeasti, että ennen ens neuvolaa ois jo hätä. (Vihaan sanaa yleensä...)

Pinsuli ja pikkunen 39+0 !! *poks* :heart:
 
onnea jakaantuneille! Alkaa tän mamman nassu aavistuksen vihertää kateudesta, kun alkaa oleen jo ihan kypsä tähän raskauteen ja kuitenkin menee johonki helmikuulle mun jakautuminen. :D

Nyt pakko mennä pötköttään, hitto ku ei saa puolta tuntia pitempään nukuttua yöllä putkeen, ku sit aina herää kääntään kylkeä. Perkeleen lonkat puutuu joka asennossa ja ja ja. :stick:

Pipituuna & vauvva 35+6 :heart:
 
Istukan kalkkeutumisesta niin mulla on sellainen mielikuva, että eikös istukka aina kalkkeudu loppua kohden? Ja merkitsee sitä, että synnytys lähestyy, kun istukan toiminta heikkenee. Yleensä siis tämä käsittääkseni alkaa vasta sitten kun täydet viikot on jo kasassa ja mennään yliaikaa. Mutta jospa sulla Pinsuli alkaa olla jo synnytys sitten niin käsillä, että siksi istukka on ruvennut nyt jo kalkkeutumaan...?=) Sulla on jo niin hyvät viikot kasassa, että tuosta ei liene mitään "haittaa" vauvalle (olis eri asia, jos olis vähemmän viikkoja, kuten esim. mulla, 36+2 menossa. Se istukan kalkkeutuminen voi käsittääkseni vaikuttaa vauvan kasvuun, kun se ei kuljeta enää ravinteita niin tehokkaasti.)En nyt mene satavarmaksi sanomaan, mutta näin olen käsittäny. Kaikillahan istukan toiminta loppua kohden heikkenee ja siitä se synnytys sitten lähtee käynnistymään.:)

Tää lähtee tänään käyttämään esikoista näytillä akuuttihoitajalla. Heppu on valvottanu meitä öisin jo vissiin kolmatta viikkoa. Käydään tarkistuttamassa korvat, ettei vaan oo korvatulehus hiertämässä...: / Keväällä, kun poika oli puol vuotias, niin sillä oli oireeton korvatulehus molemmissa korvissa. Eli ei ollut mitään varsinaisia ja tyypillisiä oireita, itki ja valvotti vain öisin flunssan jälkeen. Ja mehän ollaan koko poppoo oltu täällä kipeinä koko joulukuu... Harmi, kun tuo on vielä niin pieni, ettei se osaa kertoa, jos on esim. kurkku kipeä. Sitä on vaikea arvaillakaan, joten ei osaa antaa sitten myöskään lääkettä. Mulla itellä tuo kurkkukipu souti ja huopas viis viikkoa, nyt tuntuis vihdoin hellittävän... Mutta en siis ihmettele, vaikka hepullakin olis vielä kurkkukipua ollu. Öisin poika kuulostaa vähän tukkoiselta ja kiemurtelee herätessään jotenkin kipeän oloisena, ja onhan tuo kaivellutkin korviaan jonkun verran. Mutta päiväsaikaan ei mitään selkeitä juttuja, joista vois jotain päätellä.:O Hankalaa... Jotenka siis saa th antaa jonkinlaisen tuomion. Olis toisaalta helpottavaa, jos siellä nyt olis tulehdus tai löytyis ees jotakin, että sais syyn tuolle valvottamiselle ja vois täsmälääkkeillä hoitaa asian alta pois, eikä tarttis arvailla. Viime yönä poika kyllä nukkui hieman paremmin, kun laitoin sille tyynyjä sänkyyn, että se sai niiden päällä nukkua pää jalkoja korkeammalla. Mutta tiedä sitten... Henkimaailman hommia näiden pienten ihmisten kanssa.:p

Mun ystävä sai muuten eilen tytön!:D Ihanaa!! Kohta on meiän vuoro...<3 Tosi malttamattomana nyt odotan, että saisin tämän pienen rakkauden syliini. <3<3

Pisang ja Nuppu 36+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Raskausajan toinen ja viimeinen lääkärineuvola takana: paineet mainiot 99/60, proteiinit yhdellä +:lla (ok, mitä lie epäpuhtautta), turvotusta vähän (+, sormukset ei enää mahdu sormeen), paino -500 g/viikko, sf-mitta 32 (keskikäyrällä mennään eikä vauva käsikopelolla kuulemma vaikuttanut mitenkään erityisen isolta), kohdunkaulaa jäljellä 2 cm, kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki. Uudelleensynnyttäjälle tuo kohdunsuunkin tilanne on ok eikä sinällään merkitse mitään lähestyvän synnytyksen ajankohdasta. Mutta jotain nuo muutamatkin harvat, joskin kipeät, supistukset on saaneet aikaan.

Painon edelleen laskevasta suuntauksesta (ja heikotuksesta joka vaivaa) keskusteltiin pitkästi. Sinällään paino on kuitenkin noussut sen +6 kg alkupainosta mikä on ok, mutta saisi kuitenkin nyt vielä nousta jonkun verran, lähtöpaino kun on ei ole ollut yhtään liian korkea. Sokerit vaan tulee vastaan eli joudun pitämään rd-diettiä tosi tiukkana ettei sokeriarvot ylity, mikä sitten varmaan näkyy painossa. Onneksi tuo sf-mitta nyt kuitenkin kasvaa että ainakin vauvalle menee ravintoa vaikka itse jäisinkin vähän vähemmälle. Pitää kuitenkin ottaa yhteyttä diabeteshoitajaan josko kuitenkin olisi sille insuliinille tarvetta. Kun tuntuu ettei oikein enää mitään voi syödä ilman että sokeriarvot on yli rajojen ja sen takia sitten koko ajan heikottaa eli vähän sellaiseen ikävään puun ja kuoren väliin tässä on päätynyt.

Vauvatavaroita ja -vaatteita olen vihdoin saanut hankittua ja pestyä! Jes =) Painetta tuohon on ollut kun en jotenkin osaa ajatella, että tämä raskaus menisi edes laskettuun aikaan, edelliset kun on syntyneet viikko pari ennen LA:aa. Nyt kun vielä yhden lakanan saan ommeltua niin voipi sitten rauhassa odotella loppuviikot ja vauva saa tulla kun on tullakseen =) Kovasti toivon, että ainakin ensi vuoden puolelle menisi (ja uskon kyllä että meneekin). Erityisesti pojille, jotka kehittyvät tyttöjä hitaammin, kun on koulunkäynnin kannalta helpompi olla alkuvuoden poika kuin aivan loppuvuoden poika. Näin yhden loppuvuoden pojan äitinä uskallan sanoa ;)

riskilä 35+3
 

Yhteistyössä