Tammikuun Vauvat 2012 lokakuussa

apua, täällä on pino jo heinäkuisille!

Kävin äippäpolilla kun supistelut vaan pahenee. Ihan turha reissu. Monen tunnin jonotus, epäpätevä virolainen lääkäri joka ei osannut edes katsoa ultralla kohdunsuuta, vaan joutui pyytämään toisen lääkärin. Kohdunsuu pehmeä mutta kiinni, kaula lyhentynyt sentin viime mittauksista. En saanut toiveista huolimatta supistuksenestolääkitystä vaan ohjeet ettei nostelua, saunomista eikä seksiä... Käskettiin tulla uudestaan jos tilanne pahenee. No siksihän mä sinne menin kun tilanne oli pahentunut. HUOH! :(
 
Niiskuneiti: mitään erityisiä "hätäkastelappuja" ei ainakaan meillä ollut vaan neuvolatäti antoi viimekerralla mukaan sairaalan esitietolomakkeen kotona täytettäväksi ja siinä kysytään saako hätäkastaa ja nimet kummallekin sukupuolelle.

Synnytystapa-arviosta sen verran että esikoisen kohdalla se oli lähinnä käsikopelolla loppuviikkojen lääkärintarkastuksessa tehty arvailu. Joka kyllä onneksi piti paikkansa eikä suurempia mahtumisongelmia sitten ollut. :)
 
Voi Lyydia76 :hug:

Maanantaina tulossa neuvola. Tällöin täytyy kysäistä onko meillä päin mitään synnytysvalmennusta tai ylipäätään yhtään mitään tuohon asiaan liittyvää, koska ainakaan vielä mulle ei ole asiasta mainittu. Muistaakseni kuitenkin rv 30 jälkeen on mahdollista päästä tutustumaan synnytyssairaalaan :)

Mies kävi eilen Name it Kampin myymälässä ja löysi mm. 8 kpl ihanan harsopaketin 5 eurolla :O Eilen vähän tutkailin vauvelin vaatevarastoa ja se alkaa olla jo aika tuhti, vaikka aloitin vaatteiden hamstraamisen vasta reilu kuukausi siten :) Nyt seuraavaksi sitten pitäisi alkaa suunnitella suurempien juttujen ostamista mm. vaunut, pinnis, hoitopöytä, sitteri ja kantoliina. Ai niin ja sitten imetystyyny. Niissä sitä riittää rahareikää ja suunnittelua :)

Edelleen villahaalari ja ainakin vaunupeitto neulomatta. Taitaa mennä suosiolla vasta äippälomalle, ellei saa edes aloitettua sitä ennen. Mulla nuo mallit molempiin vielä vähän hakusessa, joten siksi taitaa aloitus vaan siirtyä ja siirtyä.

29 + 1
 
Ihanaa, perjantai, viikonloppu!! Jotenkin ajatukset on jo niin äitiyslomassa ja etenkin yöt nukun nykyään niin huonosti, että oon tosi väsynyt päivisin. Vielä 15 työpäivää (+tämä) ja sitten alkaa loma! Mietin, että on juuri sopivasti siinä ekan adventin tienoilla niin saa alkaa laittaa kotia joulua varten :) Kun vielä saisi kelasta sen äitiyspäivärahapäätöksen, tosin kelan tuntien sekin alkaa vaan v*tuttaan niin ihan hyvä, että on viipynyt :p

Hih, kateellisena lueskelen muiden tarvikehankintoja, meillä kun on vauvalle jo kaikki!! Eilen meinasin ostaa paketin vaippoja vauvalle, mutta kun olin pyörällä kaupassa niin jäivät sinne. Loman alettua kaivan sitten esille pienimmät vaatteet ja kannan ne vauvan vaatekaappiin, olkoonkin, että meidän "vauvahuone" on täysin keskeneräinen. Toinen vaihtoehto on siirtää kuopuksen vaatteet sinne ja laittaa vauvan vaatteet meidän vaatehuoneeseen, katsoo nyt mitä saan aikaiseksi vai saanko yhtikäs mitään!

Eilen illalla ei taas uni tullut millään ja aloin selailla yhtä kirjaa ja keksi aivan täydellisen tavan ilmoittaa poikavauvan syntymästä :D näpyttelin sen kännykkään valmiiksi, saa nähdä tuleeko käyttöön vai onko tämä tyttö, kuten on lupailtu. Hih, mulle kun tuli epäilys käydessäni h&m:llä kun katselin niitä pienenpieniä vaatteita ja mun käteni ihan automaattisesti meni kohti niitä vaaleansinisiä vaatteita!! mies naureskeli, että on mullakin syyt alkaa miettiin, et jos vauva onkin poika... en mä tiedä, siis on tuo varovainen tyttölupaus ja koko raskausajan oon ollut vakuuttunut, että vauva on tyttö ja nyt yhtäkkiä jostain onkin tullut sellanen olo, että kyllä se sittenkin taitaa poika olla! Pitääkö mun nyt neuloa vaaleansinisetkin housut? :D

Mulla on taas lähete synnytystapa-arvioon rv 36 tienoille, mä oon joka raskaudessa siinä käynyt ja jälleen menossa :) ja mulle se on siis joka kerta tehty ihan äitiyspolilla, vaikka "erityinen" oon ollut vasta tokassa raskaudessa. Sitä lääkärineuvolaa mulla ei sitten oo kertaakaan ollutkaan.

Lyydia76 no höh :( onpas ollut kurjaa kohtelua sairaalassa! Toivottavasti nyt vauva muutaman viikon vielä malttaa yksiössään pysyä, vaikka nyt jo noin supisteleekin ja ilmeisesti aiheuttaa jo muutoksia sinne kohdunsuullekin. Yritä nyt levätä, vaikka se hankalaa varmasti onkin!!

tatomira 30+5 (JO!)
 
Ihan pakko päästellä höyryjä, :mad: anteeks..
Sairaslomallahan tässä ollaan.. mutta keksipä lomitusjohtaja tehdä pikkasen kiusaa!
Eli päätös tuli viime perjantaina, että mulle ei myönnetä sijaisapua!!! Tilan työt saadan kuulemma hoidettua "sisäisin järjestelyin". Juu, kyllähän se tietenkin mahdollista on, mutta käytännössä tarkoittaa sitä että mies tekee minunkin työt, joten hänen ennestään pitkät päivät venyy nyt sitten entisestään!!! Eli mies on sitten töissä aamusta iltaan, ja minä teen kaiken mikä liittyy kotiin koska miehellä ei ole aikaa olla apuna yhtään. Prkl!!! Saa nähdä miten on sitten kun äippäloma alkaa, onko sama juttu silloinkin!!! Mullahan on sairaslomaa nyt ollut ton korkeen lepopulssin takia, joka siis on jopa 140. Ja lauantaina sitten oli se äippäpolireissukin supistelujen ja sen lapsivesiepäilyn takia. Että ihan kivaa lisästressiä osasi akka meille järjestää!!! Jos olisin vieraalla töissä, sairaslomaa saadessa yleensä saa myös jäädä sairaslomalle, eikä puolison tarvitse silloin tuurata.
Sori.. alkoi vaan niin v...tuttaa..

-Amalia- ja Muru 29+1? :O
 
:wave: pitkästä aikaa!

Paljon taas tullut juttua ku ei oo muutamaan päivään ehtinyt käymään lukemas sa. Ollaan oltu reissunpäällä viime perjantaista asti, nii kylläpä se nyt ottaa voimille. Aivan laiska olo eikä jaksais tehä mitään. :/

Minullekin oli tullut kelasta päätökset äitiys- ja vanhempainpäivärahasta ja iha minimillä mennään ku ei oo kerenny paljon töissä olla. äitiysloma alkaa 19.12. sekä äitiysavustuksesta joka otettiin tällä kertaa rahana. :)

Tuntuu et itellä ei oo ollu neuvolaa moneen kuukauteen ku muut täällä kirjoittelee neuvolakuulumisia.. nyt keskiviikkona ois ollu lääkärineuvola mut siirsin sitä reissuun lähdön takia (ja ihme ku pystyi siirtämään). nyt se on sit vasta kahden viikon päästä. aika pitkä aika tulee siihen ku oon viimeks käyny, mut ku ei mulla mitää ongelmia oo ollut niin uskalsin siirtää. :)

Sukupuolesta meillä ei oo minkäänlaista varmuutta vieläkään. aijon kyllä udella sitä sit lääkärineuvolassa, josko sitten ois paremmat näkymät. :) Mut jotenki itestä vaan tuntuu et se vois poika olla. tai ainaki kaupoissa nään vaan kaikki poikien vaatteet, aivan niinku siellä ei tyttöjen vaatteita ois ollenkaa... :LOL: mut en oo vielä yhtään vaatetta uskaltanu ostaa ku ei oikeesti tiiä...

Mut nyt pitäs ryhdistäytyä ja ruveta järjestelemään tätä sekasortoa täällä kotona. :) tuli kyllä vain pelkkää omaa napaa kirjotettua mut yritän ens kerralla kommentoida muutakin... :)

An-ri 27+2 (varmaankin :ashamed:)
 
Mun pitäis kans keksiä joku kiva tekstari tälle kierrokselle. Kakkosesta ilmoitettiin seuraavasti (ja tämä on suoraa netistä jostain eli saa käyttää):
Pieni lapsi maailmaan
syntyy kuun pehmeistä varjoista
tähtien kutsumana,
metsän makeista mansikoista,
auringon pienistä pisaroista,
satakielen laulusta.
ja sit perään että meidän mötkylä syntyi sillon ja sillon jne jne.
 
Meijän kuulumisia sitten..

Nonnii, nyt sitten ollaan sairaslomalla. Ihan loppuun asti.
Neuvolalääkäri kirjoitti sairaslomaa, syynä liitoskivut & selkäkivut. Onko teillä muilla ollu jo liitoskipuja? Ai että, jos tekkee mitään muuta ku hengittelee, koskee illalla niin ettei usko ukkokaan. Kyljen kääntäminenkin on tuskaa. Ja tästä vaan kasvetaan..
Neuvolalääkärissä sitten pissatestissä plussia oli nyt KOLME. Ennen vain kaksi. Pissa on ollut aina plussalla, vaikka sokerikoe "meni läpi". Eikun uudestaan testiin, josko nyt tulos olisi se toinen.
Lääkäri antoi vauvalle painoarvioksi 1400g, eli ihan viikkojaan vastasi. Painoa tähän mennessä tullut 6kg..

tiikerinlilja.+poika 30+0
 
Huomenta Mammat!

Täällä on alkanut näiden sokereiden mittailujen myötä aamuvirkun elämä. Pakko herätä syömään kuuden ja seitsemän välissä ettei aamusokerit nouse liikaa. Muutenkin mennyt aika hinkkaamiseksi tuon syömisen kanssa, mutta oonpahan saanut selville, että miten saan ruokavaliolla- ja rytmillä arvot pysymään kurissa. Toivottavasti lääkärit ja terkat ja kätilöt on mun kanssa samaa mieltä :) Joskin on tässä sen verran tullut noita arvojen ylityksiä tätä analyysiä tehdessä, että edessä on äitiyspolilähete vähintään ja mahdollisesti käyntikin. Mutta sen näkee sitten ensi viikon keskiviikkona, että mitä terkka kommentoi arvoihin.

Paino on tehnyt jännittävän täyskäännöksen tämän viikon aikana. Maanantainahan meillä oli siis neuvola ja tän uuden syömisen vuoksi multa on maanantain jälkeen pudonnut painoa 2 kiloa. Siis neljässä päivässä. Ja syön kuitenkin paljon sitä ihan perusruokaa. Onneks mulla on kaikki syömäni ruoat merkattuna ylös, niin voi sitten arvioida sitäkin jonkun ihmisen kanssa, että pitäisikö syödä enemmän vai not.

Lyydia Onpas kurjaa, että äippäpolikäynti oli noin huono :( Toivottavasti supistukset pysyy annetuilla ohjeilla kurissa ja sit näytät niille närhen munat, jos ei meinaa asettua. Yksiön vuokra-aikaa on kuitenkin jäljellä vielä runsaasti...

Hätäkastelappu Tampereen seudulla sai tosiaan sellaisen sähköisen esitietolapun täytettäväksi jo hyvinkin alkuvaiheessa ja siihen ois voinu laittaa ne "hätäkastenimet", mutta eihän me sitten tajuttu, että se lähtetään jo heti siinä kela-neuvolan yhteydessä, niin meillä on siellä nyt NIIIIIN perustiedot kuin olla jo voi. Mutta hätäkastenimen voi onneksi ehkä kertoa sitten siellä paikan päälläkin. Onneksi tajusin siihen aluksi jo kirjoittaa toiveet henkilö(i)stä, jotka tulee mukaan synnytykseen. Jos mies ei pääse, niin äitini tulee ja ois saattanu vähän harmittaa, jos äitiä ei ois päästetty mukaan ihan vaan siks, että kukaan ei kertonu meille, että se lappu lähetetään het niin alussa.

Tellu Po kyseli joskus, että millä ohjeella teen haalaria ja muistin vasta nyt, että en ole siis vielä vastannut kysymykseen. Pahoittelut! Se on tää raskaana olevan naisen pää.. Mutta siis teen sillä Dropsin Ranglanhaalarin ohjeella, jota muistaakseni ainakin Amalia oli käyttänyt. Ihanan yksinkertainen ja kaunis. Teen siitä nyt käytännössä kotiintulovaatetta, koska hieman riskaabelisti tein sen 50/56-senttiseksi. Eli vähän normaalia isompikin vauva mahtuu siihen, mutta jos syntyy yli 50 senttisenä ja ottaa isänsä kasvutahdin alkuun, niin ei mahdu enää kuukauden päästä :D Mutta se on niin tautisen suloinen kun se on niin pieni kooltaan :heart:

Kutomuksista muuten Miehen mummi oli tehnyt (joskus aiemmin?) sellaisen villapeiton isoäidinneliöistä ja se oli aivan ihana :heart: Sitä ei oo ehkä tehty juur tämä vauva mielessä, tai näin ymmärsin, mutta siinä oli juuri niitä värejä, joita olin itse pohtinut. Eli säästyn nyt siltä peiton tekemiseltäkin :) Kiitos isomummi! Seuraaviin omiin proggiksiin täytyy nyt hetki käyttää pohdintaa. Luulen, että teen isomman haalarin tähän perään, mutta vähän eri näköisen kuin tuo nyt työn alla oleva. Sen teen sitten äidiltäni saatavista luonnonväreillä värjätyistä villalangoista. Ne on aivan ihania! Suorastaan herkullisia ne murretut sävyt.

Anteeks, mutta on pakko hehkuttaa :ashamed: Olot on täällä ihan huippuhyvät. Ei kivistä, ei kolota, ei supista, ei närästä, ei satu issiakseen, ei oo nukahtamisvaikeuksia, en herää yöllä, eikä muutenkaan oo mitään pieniä tai suuriakaan ongelmia. Tuntuu, että vauva tietää, että äitillä on paljon tehtävää ja siksi se jättää kiusaamisen myöhemmäksi, koska nyt on NIIIIIN paljon töissä hommia, että esim saikku olisi hmmmm..sanotaan vaikka katastrofi. Neljän viikon päästä kun kaikki asiat on paketissa ja alkaa vuoden lopetellu, niin alkaa varmaan sitten ne pienet ja suuretkin ongelmat :D

Ja lisäksi vaavi liikkuu ihan hurjasti joka päivä ja isikin saa nyt tuntea joka ilta potkuja. Eilen se oikein hätkähti, kun tuli oikein kunnon monotus suoraan käteen.

Mutta nyt taidan siirtyä purkamaan muuttotavaroitani ja sitten mennään kirpparille. Eilen siis loppui kahden asunnon eläminen. Ja se lisää entisestään tätä hyvää fiilistä. Nyt on luvassa junamatkoja vähän enemmän, mutta ei haittaa :)

Ihanaa viikonloppua mammat!!

Anskutin ja Syllikki 28 (POKSPOKS!)
 
Moi pitkästä aikaa täältäkin suunnalta!

(.) Tuli oikein hätä tulla kirjoittamaan, kun on tämä lokakuu päässyt lirvahtamaan niin, etten ole saanut yhtään aikaan kirjoittaa. Olen kyllä käynyt lukemassa. Mulla on ollut tässä hiukka masennusta tai jotain pakokauhua, ja sen kanssa on oikeastaan tämä lokakuu menty. Ihan luonnollista prosessointia ja aiheellistakin varmaan, mutta sain nyt onneksi myös ajan tuonne neuvolapsykologille parin viikon päähän. Viisi alle viisivuotiasta ja kahdet kaksoset on mulle ainakin semmoinen asia, että ei ihan vaan onnen kiljaisuilla lutviudu sopeutuminen tähän :eek:.
Fyysisesti kaikki niin hyvin kuin nyt voi olla tässä tilassa, pojat kasvaa ja niistä tulee selvästikin jättiläisiä, toinen vastasi viime ultrassa (24+1) jopa kahta viikkoa suurempaa kuin viikot (1450g!)... Painoa on tullut mulle 12 kiloa, selkä ihan tajun kipeä koska en mahdu enää istumaan suorassa kun vauvat vääntää jo kylkiluita ulospäin, ja vastaliikkeenä notko vetää selkälihakset pysyvään kramppiin. No, siitäkin vaivasta pääsee sitten parin kuukauden päästä :). Liitoskipuja on myös, samaten käsien puutumista, rakko lytyssä niin et ei tyhjene kunnolla ja saa rampata vessassa alvariinsa, yöt menee raskaustyynyä halaillen ja vessaillen, närästystä riittää ja suppareita suunnilleen puolen tunnin välein, mutta mulla onneksi nuo kivuttomat ei aiheuta mitään muutoksia pussin suulla. Ihan normaalia kaksosraskautta siis, pissat puhtaat ja kaikki arvot ok mitä nyt hemppa laahaa.

Lyydialle tsempit suppareiden kanssa! Kaksosten kanssa rajana on se 2-2,5cm kohdunkaulaa että ottavat sisään osastolle, liekkö yksösten kanssa samoin? Ja menet vaan heti sinne takas jos oireet jatkuu, pitäähän sitten jo tutkia tulehdusarvot ja muut mahdolliset syyt.

-Amalia- myös tsempit täältä kuormittavaan tilanteeseen!

{Anskutin} sehän on vaan ihanaa jos voit hyvin! Mulla olimyös niin, että paino oli laskenut viime neuvolassa. Mut, sekin kuuluu tähän, kasvuspurtteja ja suvantoja, ruokahalu vaihtelee ja nestemäärät samaten. Mulla tosin ei ole mitään erikoista ruokavaliota päällä muuta kuin jokailtainen suklaani mun :).

Mahdollisimman hyvää vointia kaikille teille, aletaan olla jo aika pitkällä kun oliko tuolla jo joku perustanut heinäkuun pinonkin!

-pavunvarsi 28+5
 
Huomenia kaikille :)

Kyllä sitä taitaa olla jotain raskausdementiaa, mitä lie, kun viikonloppuna miehelle juttelin, että enää 3vko töitä ja alkaa äitiysloma, mies sitten kysyi, että mitenniin vaan 3vko, et 4vko siihen on ja kas, niinhän onkin :headwall: mä en tajua, mistä ihmeestä olin sen 3vko keksinyt, mutta eipä auta ei. Nyt siis on vielä 19 aamua töitä.
Jotenkin tuo kellojen siirto kyllä auttoi ihan älyttömästi nyt tätä aamuheräämistä, ei tuottanut oikeastaan yhtään vaikeuksia nousta ylös ja pitkästä aikaa nukuin ennen työpäivää yöni hyvin!! Mä en tiiä, mikä näissä työpäivissä mua stressaa, mutta viikonloppuisin nukun kuin tukki ja viikolla nukun pätkissä ja olen väsynyt.

Aamulla herätin meidän kuopuksenkin ja sen kanssa sitten syötiin aamupala ja puin sen, kun meni mummille hoitoon työkuvioiden takia ja siinä pukiessa kyllä harmittelin, että joutuu töihin menemään, kun mä niiiiin mielelläni olisin hänen kanssaan kotona ollut!
Tässä juuri mietin, että meidän keskimmäinen oli samanikäinen kuin kuopus nyt, kun kävimme miehen kanssa viikon etelänlomalla, nyt en raaskinut laittaa tuota pientä YHDEKSI yöksi mummille, kun en halua olla niin kauaa toisesta erossa...

Lauantai oli yhtä tuskaa, kun tein yhden työn yksinäni, yleensä miehen kanssa tehdään se puoliksi, mutta mies oli töissä ja kyllä illalla sen huomasikin, jalat särki ja iskias ilmoitteli itsestään ja plaah! Mut muuten tämä odotus on kyllä olojen kannalta ollut parempi kuin edellinen, tiedä sitten että onko tuolla mun pyöräilyllä osuutta asiaan, kun edellisen odotuksen aikaan tuskin liikuin yhtään!

tatomira 31+1 (jos mun tuntemukset pitää paikkansa niin kahdeksan viikon päästä mulla on vauva sylissä :O )
 
Heissan mammat!

Tulin kirjoittamaan neuvolakuulumisia, kun jopa muistin :)

Rv 28+4 ( 24+3)
paino 72,5 (70) painoa tullut n.7kg nyt lisää.
RR 113/73 (124/78) verenpaineet ollut ihan hyvät kokoajan.
pissa puhdas.
Hb 115 (133)
sf-mitta 24 (22) hieman alakäyrän yläpuolella menee.
raivotarjonnassa oli jo vauva tai on jo useemman viikon viihtyny samassa asennossa. Jospa ei enään kääntyilisikään :)
syke 142 (150)
Liikkeet ++

Eli kaikki hyvin vauvalla :)
Seuraava neuvola ois neljän viikon päästä sit ollaankin jo rv 33..äkkiä tämä aika menee. 15.11 alkais jo äitiysloma kun hain sitä varhennettuna tällä kertaa tämän sairasloman takia.

Itselle taitaa joku flunssa iskee, särkee joka paikkaa ja nenä hieman tukossa..en tykkää!!


Jos sitä lähtisi juomaan teetä :p

Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa viikon alkua!!

Nuhmuliini80 29+0 :heart:
 
Moikka mammat!

Pitkästä aikaa päivitystä täältäkin suunnalta. Tänäaamuna kävin neuvollassa ja tässä tuloksia:

Rv 30+5
paino 67 kg (eli noin 5kg kertynyt :whistle:)
RR 122/75
pissa puhdas
Hb 122
sf-mitta 30!!! Kääks! Alkaa nimittäin tuntua tuo mahan koko.
raivotarjonnassa
syke 130
Liikkeet ++

Eli kaikki periaatteessa hyvin. Yläselkä vaan alkaa tosissaan väsyä eikä nukkumisesta tule oikein mitään kun ei asentoa löydy millään. Mutta kaipa se kuuluu asiaan. Esikoisesta ei ollut mitään selkävaivoja, mutta nyt on kai lihakset niin rapakunnossa että alkaa kolottaa sieltä ja täältä. Unettomuus ei ole minulle sinänsä mikään vieras vaiva, koska olen siitä kärsinyt ennenkin enemmän ja vähemmän. Kaikille siitä kärsiville sanoisinkin vinkiksi että ei kannata tehdä siitä suurta numeroa, sillä mitä enemmän siitä murehtii, sitä vaikeampaa nukkuminen on. Ihminen jaksaa uskomattomiin ponnisteluihin vaikka unta ei olisikaan riittävästi alla, joten ei kannata jännittää kuinka seuraavana päivänä jaksaa jne. Riittää että kun välillä saa nukuttua suht.koht. hyvän yön niin sitten taas jaksaa vähän huonommillakin unilla. Ja huolihetken pitäminen illalla (siis että kirjaa kaikki huolet ja murheet paperille illalla ennen nukkumaanmenoa) auttaa, jos on tapana murehtia asioita yön pikkutunneilla.

Pavunvarsi, tsemppiä loppuraskauteen! Itse en ole kaksosraskautta kokenut mutta siskon odotusta läheltä seuranneena voin kuvitella miten olo alkaa olla tukala! Paljon voimia siis!

Neljä viikkoa tasan töitä jäljellä! Voi kun menisi nopsaan. Alkaa nimittäin olla työmotivaatio hukassa. Mammalomaa siis odotellessa...

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!


t. Peippo78 + poju 30+5
 
Heipä hei!

Minäkin välillä jotain tänne laitan, ja lähes samoilla sanoilla aloitan kun monet muut että lukemassa käyn ahkerasti, en niinkään aina muista kirjoittaa. Oonkin enemmän ollut aktiivinen tuolla naamakirjan puolella.. Kyllä lukiessa tulee kommentoitavia asioita mieleen, mutta kun kirjoittamaan alkaa niin ei muista mitä piti laittaa, että näin..

Kivuista, onneksi ei vielä :headwall: ole ollut mitään suurempia kipuja kun vähän kiristelyä joskus enkä edelleenkään ole mielestäni yhtään supistusta kokenut. Yöt olen nukkunu myös hyvin, noin 10 h yö, mutta mikäs on nukkuessa kun oon päivät kotona eikä tuota jälkikasvuakaan vielä ole. Mutta vessassa käyn edelleen ne 3-4 kertaa yössä.

Niin se hätäkastelappu oli täällä sellainen esitietolomake joka toimitetaan synnytyssairaalaan ja siinä sitten kysyttiin nimet ja saako kastaa.

Huomena onkin sitten eka synnytysvalmennus tms. Eipä oikein muuta kirjoitettavaa tule nyt mieleen..

Maijuli ja bébè 28+1
 
Heissuli tytöt :wave:

Tänne ei kummempia. Jotain paikkaa kolottaa koko ajan ja närästys tuntuu loputtomalta :D Yöt nukun huonosti kun kyljet puutuu ja saatan käydä vessassa 1-3 kertaa. Tyttökin tekee hampaita samaan vielä syssyyn.

Synnytystapa-arvio on (mun kohdallani) rv 37 äitiyspolilla ja tehdään ultralla. Normaalisti sen tekee täällä neuvolalääkäri mutta kun itsellä on se ennenaikainen synnytys takana. Tuntuu vaan jotenkin hassulta että noin myöhäisillä viikoilla sellanenkin vielä tehdään. Sähköinen esitietolomake on täälläkin ja tunnukset saan sinne ensi neuvolakäynnillä.

Onko teillä muuten sf-mitta ollut jotenkin yhteydessä vauvan kokoon? Eli tuo meidän tyttö syntyi viikkoihin (26+3) isokokoisena (1140g) ja sf-mitta oli tuolloin yläkäyrällä. Tässä raskaudessa sf-mitta on yläkäyrän yläpuolella (rv 26+5 mitta oli 29cm) joten mietin että saako nytkin olla odottamassa isoa vauvaa?

Sannuli 28+4
 
Sannuli: Sf-mitta riippuu tarjonnasta ja vauvan asennosta ja mittaajasta joten siitä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä varsinaisesti. Mulla oli esikoisesta sf-mitta parhaimmillaan 39cm ja poika oli kuitekin n. 3500g syntyessään. Syntyi tosin 3vkoa ennen laskettua aikaa että olishan se voinut isoksikin kasvaa.

Täällä kans nukutaan huonosti, mikään asento ei ole hyvä ja lonkkiin särkee ja iskias säteilee koko jalkaan varsinkin oikealle puolelle. Särkylääkettä pitäis ottaa yöllä lisää että sais nukuttua. Mutta mua ei närästä eikä juurikaan edes supista että niistä pitänee olla onnellinen.

Raparperitaivas 30+2
 

Yhteistyössä